inY i Uw probleem is het onze f I VELPON BON pmt Een kanttekening Ethische en medische aspecten van huwelijk Minder dan de helft in 11 jaar klaar met studie Gemeente heeft slechts betrekkelijke autonomie" Een woord voor vandaag Nieuw orgaan biedt hulp aan ouders emigranten a rit''4 Dr. Schroten op studiedag over psalmberijming 2 ZWARE VERANTWOORDELIJKHEID raden der gemeenten staan thans meermalen voor moeilijke en inge wikkelde vraagstukken. Vooral is dit het geval in gemeenten, die sterk van karakter veranderen, waar de bevolking zich uitbreidt, die van een over wegend agrarisch al meer een industrieel aanzien verkrijgen. Grote steden moeten rekening houden met de groei der wereldeconomie, willen zij niet in de achterste rij komen. Wat al problemen! Uitbreidingsplannen, industrievestiging, woningbouw, scholenbouw, recreatieve mogelijkheden, vele voorzieningen op sociaal en cultureel gebied, verkeersvraagstukken enz. eisen voortdurend de aandacht. Steeds heeft de overheid, ook van het kleinste dorp, behoefte aan Gods hulp. Vertrouwend moet beseft worden dat de overheid afhankelijk is van Hem, die haar met gezag heeft bekleed. Maar in een tijd als de onze zou de behoefte aan het gebed om licht en wijsheid wel heel sterk gevoeld moeten worden door allen, die een grote verantwoordelijkheid op hun schouders zien gelegd. Helaas heeft het de schijn, dat het afhankelijkheidsgevoel van onze vertech- niseerde samenleving al meer verzwakt. Vandaar ook mede de neiging om het ambtsgebed af te schaffen en de tegenstand tegen een voorstel om het weer in te voeren waar het in de liberale tijd bij meerderheidsbesluit werd vervallen verklaard. Principieel zijn de protestants-christelijke groepen vóór het ambtsgebed in de vergaderingen van de raad. Een andere vraag is, of men het tot een strijd punt moet maken en de invoering doorzetten, ook waar een sterke minder heid bezwaren ontwikkelt. Het gebed is een tere zaak. Is de tegenstand groot, worden argumenten aangevoerd waarvan men, ook al acht men ze niet juist, zekere eerbied kan hebben, dan wachte men tot een gunstiger gelegenheid. Men voere geen felle strijd. Men tone bovenal onzerzijds door eigen op treden, dat men met Gods geboden ernstig rekening wil houden. Men grijpe de mogelijkheden aan, die er telkens weer zijn om van het beginsel, waaruit men leeft, getuigenis af te leggen. Is er in een gemeente nog het ambts gebed, dan zorge men, dat het stijl behoudt. Ook in de wijze waarop het wordt uitgesproken: rustig eerbiedig. De christelijk protestantse groepen in de raden gevoelen het als hun roeping om, zij het binnen de wettelijke grenzen, de zondagsrust te bevorderen. Veel ruimte laten die grenzen niet. Maar er kan toch nog wel een en ander ge beuren, indien men althans de geest der bevolking niet al te zeer tegen heeft. Nu de vrije zaterdag al meer terrein wint, is het mogelijk om verschillende activiteiten niet op de zondag te doen plaats hebben. De sport is vooral door het organiseren van nationale en internationale wed strijden een der grote rustverstoorders. Daaraan doe men niet mee. Wel houde men er rekening mee, dat deze vorm van sportbeoefening althans deze gunstige zijde heeft, dat zij cafébezoek en grote uitspattingen, zoals vroeger wel voorkwamen, beperkt. Men mene niet, dat in de dagen der vaderen de zondagsrust stipt gehandhaafd werd! Sport, het bevorderen van gezonde lichaamsontwikkeling, verdient op zichzelf waardering. Maar voor de ont aarding, die soms dreigt, hebbe men een open oog. Van christelijke zijde moet men vooral positieve middelen toepassen en niet alleen heil zoeken in verboden. Het jeugdwerk biedt voor positieve arbeid reeds vele mogelijk heden. De subsidie heeft in de latere jaren een grote uitbreiding verkregen. Daar mede is stellig vooral op sociaal-hygiënisch en filantropisch gebied veel goeds bereikt. De directe overheidsbemoeiing werd er door beperkt. Er kwam een samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en overheidsorganen, die goede vruchten heeft afgeworpen. Maar men moet bij subsidieverlening steeds blijven opletten, of er wel een te verdedigen verhouding is tussen de eigen prestatie en de overheidssteun. Op meer dan een terrein, met name ook op cultureel gebied, laat die eigen prestatie te wensen over. Men steunt bij orkesten, bij toneel, al te vaak op de publieke kas. De christelijke groepen in de raden hebben nauwlettend toe te sten op de uitvoering van de onderwijswetten door de gemeenten. Het christelijke, het bijzondere onderwijs mag in geen enkel opzicht worden achtergesteld bij het openbare. Dat zou in strijd zijn met de pacificatiegedachte. Moeilijkheden zijn er in dc latere jaren wel geweest ten aanzien van het christelijk nijverheids onderwijs. Maar allengs is het toch wel beter gegaan. Men begrijpt over het algemeen beter dan voorheen, dat christenouders met recht onderwijs begeren dat harmonieert met hun geestelijke overtuiging. Ook zijn niet alle technische vakken „neutraal"! JuLst op de leeftijd tussen 12 en 18 jaar hebben de jonge mensen principiële leiding nodig. Gelukkig zal de wenselijkheidsverklaring door de gemeenteraden voor de oprichting van een bijzondere nijverheidsschool vervallen. Dat is toe te jui chen Tegen een eventueel lichtvaardig optreden kan op andere wijze ge waakt worden. Voorlopig is er bij het christelijk nijverheidsonderwijs nog een achterstand in te halen. Beroe pi ngsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Halium: L. A. Eijgenraam te Bedum; te Vierhuizen-Zoutkamp Uoez. mr. Q. Rovers te Warns. GEREFORMEERDE KERKEN 1 Beroepen te Rilland-Bath: C. Warner, kand. te Amsterdam; te Woerden (vac. A. van der Kooij) L. J. Wolthuis te Oos terend (Fr.) Benoemd tot geestelijk verzorger van de chronische zieken in de classis Apel doorn: G. Melles te Voorst. GEREFOMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Kalamazoo (U.S.A.): A. Vergunst te Rotterdam-C. Algemene vergadering vrijz. hervormden De algemene vergadering van de ..Ver eniging van vrijzinnige hervormden in Nederland" zal op 29 en 30 juni in ,,De Harmonie" in Leeuwarden worden ge houden. De vergadering vangt aan met een wijdingswoord dat ds. D. J. We- zep. herv. predikant te Leeuwarden zal uitspreken. De eerste dag zal ds. E. V. Loenen, voorganger van de afdeling Amersfoort. .gemeente-vernieuwing". feestelijke bijeen- spreken over 's-Avonds zal M,,. komst worden gehouden. Op 30 juni zul len de heren C. Egas, lid van de Tweede Kamer en prof. dr. P. Smits, hoogleraar te Leiden, spreken over ..De sociologi- i de i 'Lijm en plak alles met van Ceta-Bever Vrij-Evangelische predikanten bespraken: (Van ccn onzer redacteuren) Sprekend over de ethische aspecten van de geboorterege ling, zei de Dordtse predikant ds. Jac. Verboom gisteren in Nijverdal dat de vraag naar de methode niet de belangrijkste van het onderwerp is maar de vraag: is het noodzakelijk. Hij sprak tot vrijwel alle vrij-evangelische predikanten, die voor hun jaarlijkse vergadering naar het Twentse industriedorp waren getogen om o.m. voorge licht te worden over de ethische en medische aspecten van huwe lijk en gezinsvorming. Ds. Verboom wees krachtig de Rooms-Katholieke uisie af als zou het doel van het huwelijk de kinderen zijn. Dan zou het huwelijk alleen maar biologisch zijn, terwijl het juist moet gaan om de totale levensgemeenschap, waarbij het kind dan als een zegen ervaren kan worden. Zonder de wenselijkheid van geboorte regeling uit te sluiten, wees hij erop dat juist het grote gezin een zegen is. Hij vond drie kinderen minimaal wenselijk voor de kinderen zelf. In een groot gezin Studieresultaten van 3 faculteiten: treft men over het algemeen minder op voedingsmoeilijkheden, wel minder luxe maar ook meer liefde aan. Het gebruik van bepaalde methoden kan echter recht vaardig en soms noodzakelijk zijn. Voor hem had reeds de ex-zendingsarts. A. Scheurkogel gesteld dat geboorterege ling voor de doorsnee-mens al helemaal geen probleem meer is. nu er een lawine van nieuwe mogelijkheden is gekomen. Hij wees absolute onthouding scherp af als een negatie van het huwelijk. In zijn toe spraak vroeg hij zich nog af of het wijs is dat in het Doopformulier staat dat de kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn. Hij had ontdekt dat vele ouders deze theologische uitspraak al te zeer hebben misverstaan, als zou de gemeen schap in het huwelijk iets minderwaar digs. en zelfs iets zondigs zijn. In zijn toespraak pleitte deze arts nog voor daadwerkelijke serieuze voorlich ting van de jonge mensen van de zijde van de predikant. De Goese predikant, ds. J. Karelse, opende als voorzitter het tweedaagse sa menzijn met de traditionele dominee's preek. Sprekend over de liefde naar aan leiding van 1 Corintbe 13 kwam hü tot de conclusie dat ons werk onvolmaakt is en de predikant aan gezag inboet op het ogenblik. De mensen znllen zijn gezag alleen erkennen, meende hU aan het slot van zün betoog, als de predikant zijn mensen brengt op de ene weg die leidt tot God. terdamse kerkjournalist, pelleveen, nog over zijn ervaringen New Delhi waar hij de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken versloeg. Hij zei, dat deze mammoetconferentie ge kenmerkt werd door een diep besef verantwoordelijkheid ten opzichte vai kaar en een diep besef van de risico's genomen moeten worden om tot elkaar te komen en een diep besef van de onder linge verschillen. Uitvoerig ging hij in de verwijten tegen de Wereldraad die derhand geuit werden. Hij zag in het lid maatschap van de Russisch-Orthodoxe Kerk een verantwoord risico en meende dat de invloed van de vrijzinnigheid Wereldraad veel geringer is dan werd In drie faculteiten bij het hoger onderwijs legde minder dan de helft der mannelijke studenten die zich in de periode 19481950 hier voor lieten inschrijven, binnen elf jaar het afsluitende doctoraal examen met succes af: de poli tieke én sociale wetenschappen 27.pet., de psychologie 49 pet. en de economische wetenschappen 47 pet. studïerende- Uw fornuis is geen auto maar toch kunt u het zo behandelen. De vetvlekken vliegen er dan af. Ook uw tegels glimmen ervan. Leest u maar op blz. 66 in „Dat zit zo". U verdient dit handige boek als u iemand op deze bon zet. Ds. Van cler Werf voor baptisten: ivelop of op kaart geplakt) verzenden aan het Bureau van dit Blad) U kunt noteren als nieuwe abonnee: Datum van Ingang BETALING PER WEEK/ MAAND/KWARTAAL/GIRO (Doorhalen wat niet van toepassing is) Zelf was Ik al abonnee. Voor het aanbrengen van bovenstaande nieuwe abonnee heb ik dus recht op Schrijf hier uw eigen n HET gulden woord „autonomie" dienen wij in onze gemeenten met enige voorzichtigheid te han teren. Is het woord ergens niet in strijd met het wezen van ons christen-zijn en ons gemeente zijn, dat juist betekent dat we ons zelfbeschikkingsrecht hebben, prijsgegeven aan Christus en vrij willig bereid zijn ons de wet t;e laten stellen door God? Is er één lichaam te bedenken dat naar zijn aard meer afhankelijk is van een ander, dan de gemeente? De gemeente staat en valt met haar Heer en met haar gehoorzaam heid in vrijwilligheid en liefde aan Hem. Ds. H. van der Werf uit Emmen. voor zitter van de Unie van Baptisten Ge meenten in Nederland, zei dit in zijn openingsrede van de 82ste algemene ver gadering van de Unie. die gisteravond in Almelo begon en drie dagen zal duren. Veel belangstelling bestond er al op de openingsavond, die ook werd bijgc-woond door de Almelose wethouder ir. B. ter Brugge. Ds. Van der Werf. die zijn toespraak getiteld had „Onze autonome gemeenten en het Unieverband", merkte verder op. dat het woord autonomie in kerkelijke zin betekent, dat de plaatselijke gemeen ten een bepaalde zelfstandigheid hebben ten opzichte van het grotere kerkelijke verband waarin ze zich vrijwillig hebben laten opnemen en waaraan ze zich ook desgewenst kunnen onttrekken. HETERONOMIE HIJ plaatste er echter ook nog een j ander woord naast, namelijk de hetero- I nomie. Dit woord betekent, dat een jander ons de wet stelt, dat we afhanke- lijk willen zijn van iemand anders dan onszelf. In ons geval: dat we afhankelijk zün van God. betrekkelijke autonomie sprake betrekking heeft. ment van meer dan 50 pet., het hoogst in de faculteit der rechtsgeleerdheid (67 pet.). In deze faculteit behaalden ook de vrouwelijke studenten het hoogste rende ment (54 pet.). De faculteit der rechtsge leerdheid was overigens onder de zes fa culteiten. waar 100 of meer vrouwelijke studenten met haar srtudie begonnen, de enige waar binnen elf jaar meer dan de helft van hen de eindstreep bereikte. In het algemeen zijn de studieresulta ten der studentengeneraties 1948—1950 ten achter gebleven bij de resultaten, die door oudere generaties na 1930 zijn be- baald. Deze gegevens over de studieresultaten der studentengeneraties 19481950 zijn bekend gemaakt door het Centraal Bu reau voor de Statistiek. Men treft de grootste aantallen geslaag den voor het examen aan: bij de godge leerdheid in het vierde jaar (kandidaats examen). bij de maatschappijwetenschap pen in het zesde of zevende jaar (dat is een jaar later dan voor de oorlog), bij de letteren en de technische wetenschap pen in het zevende jaar, bij de wiskunde en natuurwetenschappen in het achtste Jaar (een jaar later dan voor de oorlog) en bij de geneeskunde in het negende Jaar (eveneens een jaar later dan voor heen) Voorlopige resultaten van een later on derzoek, dat op de generaties 19541957 M Qztn op een achter- zijn. Men kan haar op het horizontale Qjtgang van de studieresultaten in de fa- vlak laten met betrekking by voorbeeld lcnIteit dcr |etteren. echter op een ver tot dc -taat en andere kerkelijke enbetering in de faculteiten der tandhcel- wereldlijke instanties die ons zouden kunde. der diergeneeskunde, der techni- kunnen of willen belemmeren ware gemeente-zijn. maar zij kan nim mer gelden op de vertikale lijn, ten op zichte van Christus, de Heer. Wanneer onze gemeenten voor zich hef. recht opeisen om baas in eigen huis te zijn en naar eigen inzicht te leven, te beslissen en te handelen, dan mag deze vrijheid nooit anders zijn dan een door Christus gestempelde vrijheid. Christe lijke vrijheid is iets anders dan bande loosheid. Ze is: vrij zijn'van de over heersing van de machten der duisternis. Ze is: vry zyn van die zelfzucht en dat groepsegoïsme, dat ons zou verhinderen buiten de eigen gemeenten te dienen. Ze is: vrij -blijven van iedere band die ons zou belemmeren in het gestalte geven aan het waarachtige gemeente-zijn. An derzijds betekent dit vrij zijn van belem merende banden, boze tirannie en zelf zucht in positieve zin. dat we daardoor juist de ruimte ontvangen om elkaar als gemeenten in Christus te zoeken en te ontmoeten en om elkaar vrijwillig, in liefde en gehoorzaamheid aan de Heer, te dienen. PRINCIPE Het principe der vrijwilligheid in het deelnemen aan en offeren voor de arbeid der Unie op het terrein van evangelisatie, zending, opleiding en kerkbouw hangt principe der christelijke der landbouw- i het getuigenis van de jonge Als eenmaal de roep van Jezus is uitgegaan, dat Hij van die wonderlijke nog nooit gehoorde genezingen verricht, komen de blinden en de kreupelen, de mensen met de verdorde han den en de melaatsen, de bezetenen en de lammen in tientallen op Hem af. Hier ligt hun kans, voor hen is het: nu of nooit. Nu is er de mogelijkheid weer als een gezond mens, recht van lijf en leden, door het leven te gaan. Van een ding zijn zij te voren al overtuigd: Hij kan het. Dit bewijst o.a. de man met de verdorde hand. Steek uw hand uit, zegt Jezus tot hem. En hij doet het. Hij vraagt niet: waarom? Hij zegt niet: Denkt U heus, dat U mij kunt helpen? Nee, hij strekte de hand uit en urn genezen. Maar hoe ver gaat nu de macht van Jezus? Het dochtertje van Jairus is ziek. Jezus, op weg naar het huis van de overste der synagoge, loordt opgehouden, en een bood schapper komt Jaïrus tegemoet en zegt hem: Ach, uw doch tertje is al gestorven, laat de Heer' maar hier blijven, alle moeite is toch tevergeefs. Dit is de taal van een nuchter mens. Laat maar toch niets aan te doen. Dit is de taal feitelijk van alle eeuwen. Laat maar wie zal ons uit alle moeilijkheden redden? En dan komt Jezus. Hij zegt tot Jaïrus: Wees niet bevreesd, geloof alleen en zij zal behouden worden (Lucas 950). Dit plaatst Jezus tegenover het toch-niets-aan-te-doen van de mens: wees niet bevreesd, geloof alleen. Geloof, dat Ik, Die de wereld in Mijne Handen houd, kan doen, wat niemand verwacht. De Christelijke Emigratie Cen-i reizen onder goede leiding en fi- trale en de Nederlands Christelijke nanciële hulpverlening in samen- Reis Vereniging hebben een nieuw werking met familie, kerk en an- orgaan in het leven geroepen datjdere instanties, wanneer dat nodig tot taak heeft ouders, die hun ge- is. emigreerde kinderen willen op zoeken, de helpende hand te bie den. Deze hulp zal bestaan uit raad en voorlichting voor het ver trek, het organiseren van deze Advertentie In de avondvergadering sprak ds. W. E. van Petegem nog over de toekomstver wachting en het schriftbewijs. In een zeer, uitvoerig betoog gaf hij een overzicht! ffQ van de plaats van Israël en de gemeente in het plan dat God met deze wereld heeft. Er volgde, evenals bij de andere referaten, een langdurige en diepgaande bespreking. Daarbij bleek dat de aanwe zigen het wel in grote lijnen met elkaar eens waren maar toch ook mc vele vra gen worstelden, die niet zomaar door een tekst beantwoord of uit de weg geruimd j werden, r LU m Verschillende leden en oud- leden van de Gereformeerde Theologen Studenten Vereniging ..Voetius" zijn maandag in het C-.S.B.-gebouw te Utrecht bijeen gekomen om op de elfde Reü nisten-Studiedag van deze ver eniging te luisteren naar de lezing van dr. H. Schroten, hervormd predikant te Rotterdam-Charlois. Op deze bijeenkomst is de nieuwe psalmberijming, die enige tijd geleden bij wijze van proef aan de kerken is aangeboden, druk besproken. Ook werd de wijziging die men t.a.v. de ge zangen voorstelt, die echter nog niet zijn uitgegeven, aangeroerd. Dr. H. Schroten, die sinds 1944 secreta ris is van de interkerkelijke werkcom- missie voor de psalmberijming, wees er in zijn referaat op. hoe nodig het is om als kerk van de reformatie, die de pre diking in de volkstaal wenst, hiernaast ook een liederenbundel te hebben, die voor ieder te begrijpen is. Hierbij moet de voorkeur werden gegeven aan een ge heel nieuwe berijming van de onberijmde tekst der psalmen boven een restauratie van de bestaande bundel. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor de gezangen. Een nieuwe berijming der oude psalmen zal ons zonder twijfel grote winst bren gen zo vervolgde dr. Schroten waar deze dichter bij de oorspronkelijke tekst Staat, de rationalistische passages heeft weggewerkt en onnodige opvulsels (als b.v. psalm 1 vers 3 en 4) heeft laten ver dwijnen. Ook wanneer het nu komt tot een herziening van de gezangen zullen de kerken hier alleen maar wel bij varen. Het schibboleth van het al of niet zingen van een gezang kan hierdoor worden uit gewist en dit zal met name in de oude. vaderlandse kerk, waar de „gezangen- kwestie" altijd zo'n twistpunt is geweest, een grotere eenheid brengen. Met nadruk stelde de lector, dat de oplossing van het vraagstuk niet ligt in de afschaffing van de gezangen, al moeten we aan de andere kant oppassen, dat de bundel weer niet al te uitgebreid wordt. De alles beslis sende maatstaf zowel ten aanzien van de psalmen als van de gezangen is de ge trouwheid en de gebondenheid aan het woord van God. Vanzelfsprekend zal de invoering van een nieuwe liederenbundel een groot offer betekenen voor de oudere generatie en de predikanten, groter ech ter dan het offer is dan de winst, dat het komende geslacht, dat anders het geeste- lyke lied zou verleren, nu met enthousi asme meezingt in een grote gemeente. In de middagvergadering werd vervol gens met geestdrift gediscussieerd over dit wel zeer actuele onderwerp. Hierbij bepleitte prof. dr. H. Jonker een grote liederenbundel, die uit verschillende klei nere delen bestaat. Dc gemeente kan hier naast de zuivere kerkelijke liederen ook gezangen vinden, die meer op de huisgodsdienstoefening zijn afgestemd of geschikt zijn voor het evangelisatiewerk. Dit orgaan is beslist geen overbodige luxe. Steeds meer ouders en familie leden gaan een bezoek aan de emigra- tielanden Amerika, Canada, Zuid- Afrika, Rhodesia, Australië en Nieuw- Zeeland brengen. Velen van hen heb ben nog nooit gereisd en weten vrij wel niets van het land waar zij naar toegaan. Uit brieven van familie en verwan ten hebben zij zich wel een beeld ge vormd van de omstandigheden waar onder men daar leven moet. maar een ;r beeld is dit nooit. Meestal stel len zij er zich teveel van voor en wor den dan teleurgesteld. Indien het besluit genomen is om reis te maken blijft men minstens drie maanden, veelal zes en soms een jaar weg. Dit is te begrijpen. Men gaat immers naar de kinderen toe die men zolang niet gezien heeft? Boven dien loont een maand, gezien de af stand die moet worden afgelegd, de moeite niet. De ouders vergeten echter dikwijls dat hun kinderen de handen vol heb ben met hun gezin, en vaak niet ruim behuisd zijn. zodat een verblijf van half jaar wel eens moeilijkheden kunnen gever.. Men adviseert dan om hoogstens drie maanden te blijven. Al deze problemen en de overtuiging dat de banden die door de emigratie met vele landen gelegd zijn bewaard en versterkt moeten worden (in het bijzonder in godsdienstig en cultureel opzicht) hebben de Christelijke Emi gratie Centrale en de Nederlands Christelijke Reis Vereniging doen be sluiten tot oprichting van het bovenge noemde orgaan over te gaan. Dit nieuwe orgaan is haar werk reeds begonnen. Ouders, vrienden en familieleden van emigranten kunnen er van worden. De Emigratiekoerier, het blad van de Christelijke Emigra tie Centrale en de schriftelijke cursus van de Engelse taal zullen de leden worden toegestuurd. Tevens zal door middel van vergaderingen, contactsa menkomsten en publikatie de gewens te voorlichting en voorbereiding door de Christelijke Emigratie Centrale en de Nederlands Christelijke Reis Ver eniging worden gegeven. Strenge controle en grote voorzichtigheid blijven echter geboden. Ingaande op vra gen van ds. T. H. Oostenbrug uit Bus- sum deelde de lector mee, dat het hoofd bestuur van het Christelijk Nationaal Onderwijs met nadruk het belang van eenzelfde bundel voor hervormden, gere formeerden en anderen naar voren heeft gebracht, opdat geen verwarring op de scholen zal ontstaan. Verschillende pre dikanten lieten critische geluiden horen t.a.v. het gebruik der nieuwe berijming. De tijd om te onderzoeken of deze over eenstemming met de grondtekst is te kort. Bovendien is het gevaar, dat er bij de gemeente in de kerk en bij de mensen buiten de kerk grote verwarring en on duidelijkheid zal ontstaan, zeker niet denkbeeldig. Als slot van deze geslaagde vergadering werden er verschillende psalmen door predikanten en studenten gezongen. vrijwilligheid heslóle I an der Wer\. erd, zo deze'. Vraag: Weet u iets af van huisves- ?i *'n? vin konijnen of cavia's? Ik ben namelijk van plan konijnen of cavia's 'e houden, rsan ik het konijnenhok van hetbuiten schilderen en kan ik van binnen ;onijnenras. I Wanneer men dus spreekt over de autonomie der gemeenten, aldus ds. Van der Werf. kan er ten slotte slr-u'- - ijheid niet zouden misbruiken, integendeel juist met te groter blijdschap *er ieder het hare zouden biidraeen om het 9? sloot commissie en leden van jeugd- en vrou wenorganisaties op het stadhuis ontvan gen. Ds. A. Visscher leidt vanavond een I avondmaalsdienst in de Bethelkerk, waarbij een koor voor de muzikale om lijsting zorg draagt. tot de midden- of kleine behoren. Is het juist, dat dit ras naam heeft van „Russen". De kleur is zwart, maar kan naar ik meen ook bruin of blauw zijn. Antwoord: Daar een konijnenhok geventileerd schilderen van het buitenwerk geen kwaad, daar dit de houdbaarheid verhoogt. Van binnen kunt u het ge rust met witkalk doen. Wanneer u dit paar keer per jaar doet. en dan deze opera, die uit drie acten en een voorspel bestaat, greep hij terug op het lyrisch-episch gedicht „Der Trom peter von Sackingengeschreven door dc Duitser G. V. von Scheffel, gebo ren 16 februari 1826, gestorven 9 april 1886. Dit gedicht, dat in Duitsland ge weldig populair was. had Von Schef fel geschreven in 1850 toen hij als ad- vocaal in Sackingen woonde Een we- derzijdse kennis van de_dichter en de vallen daarna af. Wat is hiertegen te plaatsen ontstaan, hetgeen niet voor komt, wanneer men dicht in de rij zaait. Wilt u in putjes zaaien, dan .noet u 2 of 3 zaden in elk putje Leg gen. Op de stamvorming heeft dit geen invloed. Vraag: Mijn kamerlinden, die steeds omstreeks het Kerstfeest in volle bloei staan, zien er thans uit alsof zij door prikt zijn. De bladeren worden geel componist, Rudolf von Bange, werkte de tekst van het gedicht om zodat het als libretto voor de opera kon worden gebruikt. De opera is in 1884 het eerst De oper te Lei. avond volle zalen trok. Vraag: Van uw voorlichting het zaaien van botanische rozen ik gebruik gemaakt. In „Dat zit zo" - 'n boek boordevol met ongelooflijk handige wenken - is niet in de winkel te koop. nieuw MUIZEN VLOKKEN RATTEN- PASTA \RArr m\pa Advertentie ROEIT ZE GENADELOOS UIT In de »chouwt>urg te Deventer zal op; 10 en 31 mei het jaarlijkse congres van het christelijk jongeren verbond worden gehouden De opening geschiedt door del i voorzitter van het C.J.V ds H J, van| j Heerden Het congres wordt gesloten j 'Idoor ds. G. van Leeuwen. J ara L* m I tevens door de witkalk mengt, blijven de dieren ook I insectenplagen. Er konijnenrassen, dit I vertonen, zoals de z.g. brandneus. het gewone Hollandse konijn Wilt u meer i zekerheid hebben, schaf dan een werk- I je aan over de gehele teelt, afstam ming en rassen van de konijnen. Stel u anders in verbinding met de bond van konijnenfokkers. Vraag: Wie was de dichter en wie de componist van het afscheidslied uit Ie Trompetter van Sackingen. Het lied begint met de woorden: „Wat is het toch door het noodlot wreed beschoren dat bij de rozen steeds de doornen staan". Antwoord: „Der Trompeter von Sackingen" is een opera, in 1834 ge componeerd door Viktor E. van Ness- Ier. geboren 28 januari 1841, gestor 28 mei 1890. Deze was een bekend grote bak zaden met vochtig zand vermengd op een donkere koele doch vorstvrije plaats gezet om dit verschillende zaad te zaaien. De zaaitijd is in het kenmerken voorjaar, maar wanneer is dit precies* doen en wat mankeert de plant.' Eni ge bladeren heb ik ingesloten. Antwoord: Uw kamerlinden, sparm- mania africana, zijn winterbloeiers. Uit de achternaam blijkt, dat zii uit Afrika komen. In hun deel van Afrika >ver is het zomer als wij winter hebben en heb omgekeerd. In de zomer zal de plant heb dus min of meer rust moeten hebben Brieven, die niet voorzien zijn aam en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet I onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. in de bloemperken pleegt het overal op komen. Hierbij zend ik u een plantje. Wat is dit voor een plantje en Qoe is het te bestrijden? Antwoord: Het toegezonden plantje is de veldkers. Daar bloemen ontbra ken, weten we niet wélke veldkers het is: de kleine veldkers. cardamine lis- suta. of de Pinksterbloem, cardamine pratensis. Voor u maakt dit vrij wei- -ïig uit. daar de bestrijding eenvoudig Tussen de bloemen kunt u alles gezaaid. Zou het ook op 10 jes kunnen, dus elk b.v. 2u cm. van elkaar afliggen? Zou dan de stamvor ming van de rozen niet beter bevor- derd worden? Ik vrees, dat het anders wat iel wordt. Hoewel ik het zand niet te vochtig had gemaakt èn het even- vochtig houd. zijn toch enkele de grond, in de winter te kunnen bloeien. De gaten in het blad zullen zeer waarschijnlijk wel door kleine groene rupsjes veroorzaakt worden. Stuiven of „eiwfLiüf KjL „a,nn .puiten met DDT-prepareten hier ku'5,":i;0?|l'£!h0a'„d,'e,red„e"-m,°t fen. De beste tijd hiervoor is het la te voorjaar, zodra het gras e zaadjes gaan ontkiemen. Antwoord: Vermoedelijk is het zaad toch niet koel genoeg gebleven en als de winter wat zachte tijden heeft, kan afvallen wordt dus schijnlijk veroorzaakt door armoede De kamerlinde is een sterk groeiende plant en heeft een vrij grote pot met zeer voedzame grond nodig. De beste tijd voor verpotten is het vroege voor jaar in een iets grotere pot met goe de grond, b.v. een deel bloemisten- grond, een deel goede tuingrond. - rde deel verteerde stalmest. in het vervolg met zand en al uit zaaien. Dit geschiedt zodra de grond er zich enigszins toe leent. Het zaaien in componist in Duitsland maar buiten de putjes heeft het nadeel, dat als er hier dan is het beste het rozenzaad rustperiode feven ronder dat de bla. deren geel worden gint u meer te gieten en te niesten. Vraag: In mijn grasgazon heb ik veel last van onkruid, dat in korte tijd grenzen bleef hij onopgemerkt. Voor of daar geen zaden opkomen, open het gras pleegt te overwoekeren. Ook peter per kruid beginnen te groeien. Groeistof fen kan men gebruiken op basis van M.C.P.A.. als spuitpoeder of vloeistof fen. al naar de hoeveelheid van het on kruid, 2 tot 10 liter per are. Spuiten moet geschieden bij groeizaam weer, liefst bij een temperatuur tussen de 12 cn 25 graden Celsius bij windstil en droog weer. Wees voorzichtig dat er geen spuitnevels op andere gewassen komen! U moet deze dus tijdens het «puiten liefst bedekken. Ook moet u liet in de onmiddellijke omgeving van vruchtbomen spuiten (van wind af). Het gras zal er iets door lijden en Jaarom is het aan te bevelen na het spuiten een paar dagen overbemesting geven van 2 tot 3 kg. kalkarme sal- flink i dit ingieten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2