duello 'Ruimte voor ons.... 1400 MINUTEN Ons aller {eestprogram Er uit gelicht ZATERDAG 5 MEI 1962 Zeventien jaar na de bevrijding verschijnen er nog steeds boeken die de vijf oorlogsjaren tot onder werp hebben. Televisie-uitzendingen, kranten- en tijdschriftartikelen trachten de herinnering aan de jaren '40-'45 levendig te houden. Met na me hen, die kort voor, tijdens of na de oorlog zijn geboren, wil men ervan doordringen dat deze periode er een geweest is die men niet ver geten mag. Op deze 5 mei-pagina hebben wij de bevrijdingsdag onder de loep genomen en ons afgevraagd of deze voor de jeugd nog wel enige betekenis heeft. Leo Kleyn heeft hierover met verschillende mensen gesproken, o.a. met enkele oud- verzetsstrijders,- daarnaast is er een bijdrage van Wim Rouw over dit onderwerp. Een speurtocht ln de gedich- I tenmap heeft een tweetal gedichten over de vrijheid opgeleverd. VRIJHEID En lk was vrolijk zoals de bloemen en ik kon zingen zoals de vogels En mijn hart was vrij als de ongerepte natuur en mijn woorden werden niet meer gewogen En de glans in mijn ogen was niet meer tijdelijk en het geluk dat in mij leefde was niet gedoemd te sterven. De wraak van I KEES VISSER VRIJHEID (II) mijn lichaam wil ik voelen glimlachen wil ik naar de vrijheid steeds verder van mij heen [geven tooit [bezitten. TILLY HOFKES Haar schedel, haar voeten, de palmen van haar hand begroeten de vrouw die daar uit 's vrijheids raam komt springen en lachend ziet ze aan hoe er steeds meer naar haar verdeelde lichaam dingen. Bovenstaand gedicht van Henk Eisma loochenstraft op het eerste gezicht alle gemompel over de onverstaanbaarheid van de mo derne poëzie. Daarbij rijmt het hier en daar en wordt er zelfs gebruik van leestekens gemaakt. Indien wij echter dit gedicht leg gen naast de ons bekende feiten over Izebel, de vrouw van Achab (zie 1 en 2 Koningen), dan ko men we voor een groot aantal problemen te staan. i T ze- Ieder jaar valt op de avond van de vierde mei een diepe stil te en wordt iedere rechtgeaarde Nederlander geacht twee minuten ang zijn gedachten te bepalen hij het offer, dat talloze landge noten vrijwillig of gedwongen in de Jaren 4045 aan de zaak van twee minuten stilte brengt iedere Nederlander, die nooit ergens tijd ^Ylotre boutique voor heeft en voor het Ameri kaanse „time is money" allang een pasklare vertaling gevonden heeft, zelf ook weer een offertje, maar hij doet het met overgave, want de vrijheid is hem. meer dan wat ook, heilig. Na die twee minuten volgt dan veelal een plechtig schrijden in groepsver band naar een gedenkteken om met kransen en bloemen te ge tuigen dat wij de doden nog niet vergeten zijn. We hoeven niet te vrezen dat aan deze jaarlijkse do denherdenking. die, we wijzen er met nadruk op. zin- en stijlvol is. binnen afzienbare tijd een einde zal komen. Integendeel, de laat ste jaren is er. met name van de zijde van de jongeren, een groei ende belangstelling hiervoor waar te nemen. Herdenkingen liggen ons wel. Zij sluiten aan bij onze contemplatieve aard en vereisen geen zuidelijk-getint tempera ment. De vierde mei levert dan ook geen moeilijkheden op. Iets anders wordt het met de daarop volgende dag, wanneer onze half- stok-stemming in een bevrijdend lachen dient om te slaan. Want dan zitten we met de handen in het haar en beseffen we dat we het schijnbaar slechts aan zuider lingen voorbehouden vermogen tot feestvieren missen, dat bv. bij de Fransen de veertiende juli nog steeds een begrip doet zijn. En we grijpen de enige mogelijkheid die ons blijft met beide handen aan: we maken tr een herdenkingsdag van. Geprolongeerd Weliswaar wapperen de vlaggen vrijuit en blijven de sinistere fak kels en omfloerste trommels van de vorige dag achterwege, maar het geheel blijft toch in de ons zo dierbare sfeer van het bloemen leggen aan de voet van het monu ment ter herdenking van de ge vallenen. De herdenking van de vierde mei wordt wegens overwe - digend succes een dag lang ge prolongeerd, zodat wij sinds ja de vrijheid gebracht hebben. Met het in acht nemen van die ren naast de officiële twee minu ten stilte, de officieuze 1400 minu ten stilte kennen op de dag die desondanks een nationale feest dag wordt genoemd. De weinige vuurpijlen waarover wij in alle ernst beschikken, zijn op de kort tevoren gevierde koninginnedag al in een naar vaderlandse be grippen grandioos vuurwerk ver schoten, zodat wij telkenjare weer tot de ontdekking komen voor de vijfde mei geen pijlen meer op onze nationale boog te hebben. Alleen dringt zich hier de vraag op wat onze toch waara ;h- üg niet vergeten gevallenen v«n onze manier van feestvieren zou den zeggen, als zij op de vijf le mei plotseling uit hun graf zou den opstaan. Hun antwoord Wij meenden deze vraag niet beter te kunnen stellen dan aan hen die samen met de gevallenen aktief hebben deelgenomen aan het verzet in Nederland. Hun ant woord bevestigde onze mening: zij zijn diep teleurgesteld dat van een nationale feestdag zo weinig is terecht gekomen. Volgens hen moet de oorzaak van deze jaar lijkse mislukking want dat is de vijfde mei toch wel geworden naast het onvermogen van het verzuilde Nederlandse volk om een nationaal feest te vieren (on ze nationale programma's over de radio zijn daarvan wel het meest sprekende bewijs), gezocht worden bij de regering die een eenmaal gegeven belofte weer heeft ingetrokken, of liever: nooit is nagekomen. Op 10 augustus 1945 verscheen nl. in de dagbla den het door de regeringsvoor lichtingsdienst gelanceerde be richt dat de vijfde mei een elk jaar terugkerende. nationale feestdag zou zijn. Maar waar vijf jaar lang voor gevochten was en waarnaar iedereen reikhalzend had uitgezien, bleek reeds in 1946 voor die ene dag een onmogelijk heid: vrijheid. Ontwaakt uit de eerste bevrijdingsroes, onder in vloed waarvan het bovenbedoel de besluit kennelijk genomen was kwam onze nuchtere aard weer boven. Eigenlijk kon onze natio nale feestdag nergens beter ge vierd worden dan hoog in de stel lingen van een herrijzend Neder land. Zoals d'aloude Nederlandse leeuw zijn pijlen, zo zouden wij In onze boutique vind je (evenals vorige keer) een suggestie om een jurk van vorig jaar een heel nieuwe lijn te geven, om precies te zijn: „La ligne Twist". Die jurk moet dan wel van een effen stof zijn gemaakt Voor de verandering ga je vrij re volutionair te werk: je zet er gewoon de schaar in. Knip de rok op een aantal plaatsen in, bijvoorbeeld drie banen voor en drie banen achter en stik dan de boven kant vanaf de tailleband tot heuphoogte dicht. Naai ver volgens de in een driehoek geknipte ruitstof ertussen. Om het geheel te complete ren bies je de halslijn af met dezelfde geruite stof. Je zou de rollen ook kunnen om draaien. namelijk door een imprimé of een geruite jurk op die manier een ander ef fect te geven met effen stof. Onderzoekingen hebben aange toond., dat het aantal aterfge\ al len onder honden tengevolge van longkanker de laatste tijd onrust- len open aijn. Open als Die vergelijking met ndustriecentra. Nu begrij- ree lijkt ons niet gelukkig, pas die hond in bepaalde sigaretten-advertenti* óók onheti i Mander» verklaarde aicli ifia Loren te voelen toen n gouden „hoestbui" kreeg sijn anderhalf miljoenste iofnonplaat. En inderdaad, unnen van lijn platen seel maar het blijft Lorren. op die dag onze hamer en nijp tang omklemd houden, bouwend aan het zo broodnodig herstel van het door Duitse laarzen ver trapte land. Een vrije dag zou een inbreuk betekenen op onze bitter herwonnen vrijheid. Voor wie deze verheven symboliek niet zo duidelijk mocht zijn, was de regering bereid tot het sluiten van een compromis: eens in de vijf jaar - immers, vijf jaar wa ren wij bezet geweest: nieuwe symboliek zouden wij de her- rijzing één dag de herrijzing la ten en bevrijd uit de commerciële en economische dwangbuis weer eens ten volle weten wat het be tekent om vrij te zijn. Van ver schillende zijden, tot in de Twee de Kamer toe. werd er herhaal delijk op gewezen, dat ideële over wegingen daarbij ten achter wer den gesteld bij overwegingen van andere aard en dat zelfs ons broodnuchtere volk bij brood al leen niet kan leven, maar alle protesten bleven zonder ,An- Toch is een nationale feestdag op een dag waarop normaal ge werkt moet worden, zoals de heer W. Schmidt, redacteur van .Voor malig Verzet Nederland', het officiële weekblad van de orga nisatie van oud-verzetsstrijders in ons land, opmerkte, de groot ste waanzin. Naderhand heeft men nog een ander argument gevon den om zich achter te verschui len: de vijfde mei zou te kort op koninginnedag volgen om een vrijaf geven te rechtvaardigen. En zo is de vijfde mei gewor den tot wat zij wel het laatst van alles had moeten zijn: een voort durende twistappel. Bovendien is het gevaar niet denkbeeldig dat er op den duur van een feestdag die om de vijf jaar gevierd wordt, helemaal niets overblijft. Welis waar hoeven er dan ook geen twistgesprekken meer gevoerd te worden, maar de jaarlijkse do denherdenking zou dan wel in een heel schril licht komen te staan en de doden zouden, als zij spreken konden, ons kunnen vra gen. waarom wij hen eigenlijk her denken. Herdenkingen zijn bijzon der zinvol, maar zij worden hij zonder zinloos als het bij herden ken alleen blijft. Het bevrijdings feest op vijf mei en wij citeren weer de heer Schmidt is in wezen een noodzakelijk comple ment op de dodenherdenking van vier mei. Deze twee horen onlos makelijk bij elkaar, omdat de verzetsstrijders hun leven gege ven hebben voor de vrijheid van ons volk. En als wij daar geen feest meer voor over hebben, om dat Nederland zo nodig herrijzen moet (in een tijd waarin van herrijzing nauwelijks meer spra ke kan zijn), is het misschien be ter dat wij de doden maar rus ten laten om te voorkomen dat zij zich. ondanks al onze goedbedoel de kransen en midden onder onze goedbedoelde twee minuten stil te, zullen omkeren in hun graf. nomische bezwaren ten spijt, móest doen: vrij geven op een dag, waarop wij de herdenking van de bevrijding vieren. Want hoe zullen wij, die niet in sym boliek verstrikt zijn, feest vieren met een hamer of plamuurmes of j desnoods penhouder in de hand, met de alledaagse dingen van om acht uur beginnen en om vijf uur ophouden, daaraan verbonden? De jeugd heeft door een groeiende belangstelling o.m. tot uiting komend bij de doden herdenking in het Scheveningse Oranjehotel, waarbij 25 procent van de deelnemers uit jongeren bestond bewezen dat de jaren 40-45 haar nog wel iets te zeg gen hebben. En het is toch de jeugd die ervan doordrongen moet worden dat vrijheid een kost baarder bezit is dan welvaart. Het zou niet te verwonderen zijn als de jeugd tot een andere con clusie kwam, indien een land dat bedreigd wordt door me, fascisme en ne voor zijn vrijheid niet meer over heeft dan twee minuten per jaar, of 1400 minuten apathisch herden ken tussen het gewone werk door, dat vooral niet stil mag blijven staan. Zolang de bereidheid en het vermogen tot meer niet aan wezig is, kon het wel eens zijn dat wij jaar op jaar de doden vergeefs herdenken. LEO KLEYN. -trütititriitrfrirtrtrkirtrirk-trtririrtrirtn ,JJet ii op de nationale feest dagen, dat in ons volk een zelf bewustzijn wakker wordt, waarbij rangen en standen opgeheven worden, door een alles versmel tende feestvreugde." Bovenstaande werd gelicht uit het geëxalteerde opstel van een tweede klas hbs-er, wiens leraar het met een zes bekroonde. Een ander opstel begon aldus: ,£en Nationale Feestdag legt een voor I de Europese eenwording schade lijke kiem van chauvinisme. Te- s kost hij handen vol geld en >oor enkelen een uitnodiging tot dronkenschap Terecht I werd voor deze regels een vier erd. Maar hoe wel over dit onderwerp schrijven? Zitten beide proeven geen kernen n waarheid? Laten wij, wanho- i pigen, een blik werpen op het feestprogramma, waaraan, we weten het, de grootst mogelijke moeite werd besleed. Hopelijk geeft het uitsluitsel. In de gemeente A wordt S mei jevierd. Om 8 uur brengen vroeg gewekte kinderen een aubade voor het raadhuis, waar de bur gemeester op het% bordes nog een migszins slaperige indruk maakt. Maar goed, de jeugd wordt getracteerd en is om 10 uur weer present op het sportveld, waar ze „flesjes vullen", „blokjes rapen", kortom, nuttige verrich- 1 tingen plegen. Toeschouwers geven blijk van hun aanwezigheid, door bij iedere onhandigheid in daverend gelach uit te barsten. De middag is voor de ouderen. Deze moeten zittend van een I glijbaan glijdend een stokje door een ringetje halen. Hoe grappig, i dat indien men mist, zich een on water over de hoofden leeg- lort. Onbegrijpelijk het grote I aantal liefhebbers van dit merk waardige spel. Zij, die meer beschaving heb- i ben, melden zich bij het ring- rijden, dat affineert met het j kuipsteken, alleen speelt hier de een belangrijke rol en blijft i droog. Avonds resten ons: prijs- eiking, een kermisje, lawaai, gejoel en 11 uur een vuurwerk. i Een variatie van ballen, bollen, ihd stripes. Einde, was het. En wie beweerde je onze Nationale Feest- I dagen niet goed weten te vullen, of erger, dat ze overbodig waren? Wij J van een vrouw (haar schedel, haar voeten, hèór hand) die een tweede vrouw begroet, deze laatste is uit het raam van de vrijheid gesprongen. Of deze twee vrouwen dezelfde zijn, welke van de twee Izebel is, daar komen wij niet achter. De laatste drie regels scheppen eenzelfde pro bleem. Wie is de ,,ze" uit regel 6? Kijkt ze naar een andere vrouw (die uit het raam sprong bijv.) of naar zichzelf? Wat wordt er bedoeld met „er"? Waaruit be staat eigenlijk de wraak 1 bel? Indien wij nu in 2 Koningen 10 lezen over de dood (en dus niet de wraak) van Izebel vallen er enkele punten van overeenkomst op. Izebel wordt hier door een drietal hovelingen uit het venster geworpen. Als men haar later wil begraven (want zij was een ko ningsdochter) vindt men slechts „het bekkeneel en de voeten en de palmen har er handen". De rest is door de honden opgege ten. Combineren wij deze gege vens en het gedicht met elkaar, dan kunnen wij met veel moeite nog wel tot een kreupele interpre tatie komen. Een interpretatie waarin Izebel zichzelf ziet sprin gen (respectievelijk gooien) «n ziet hoe de honden om haar ver scheurde lichaam vechten. Wij blijven dan echter nog zitten met ,,'s vrijheids raam", „springen" en „de wraak van rzebel". Onze conclusie moet daarom ook zijn dat hier een poging is gedaan om inspiratie uit de bijbel te put ten. Een kwalijke handeling als er een dergelijk duister geheel uit te voorschijn komt. Wij zou den Henk Eisma het advies wil len geven om zich voorlopig maar niet meer aan iets dergelijks te wagen. Schrijven over zonsonder gangen en onbereikbare liefdes bieden stof genoeg voor knutse- Hans K reuzen. (ge)VRAAG(d) GESPREK met Kom WIM ROUW 1 ir-ictrüirtrirtrkiiiririiirü-iri:-^ -üiri JN het atelier lopen de smalle ramen van vloer tot zoldering. Ervoor staan twee draaischijven waarop uit een donkergrijze massa langzaam twee drinkbakken ontstaan. Terwijl hij bedachtzaam nog wat klei weghaalt spreekt Jan de Rooden over zijn werk en iets minder vlot over zichzelf. Met dat van zijn vrouw, Johnny Rolf, vormt zijn werk het derde gedeelte van een Boymans-van Beuningen te Rotter dam zal worden geopend: Zes Am sterdamse Pottenbakkers, iets dat hem op het ogenblik kennelijk min der interesseert dan het werkstuk dat hij onderhanden heeft. .De vorige is gebarsten", zegt hij. Het behoort tot de risico's van een vak dat nog steeds, hoe oud het ook is, zijn charme ontleent aan het experiment: de kleur van een nieuw glazuur, de vormgeving van een melkservies. Hij loopt naar een kast en laat zien wat er te bereiken is. Met gla zuur dat oorspronkelijk alleen be doeld was om de kruiken en potten waterdicht te maken en op zichzelf kleurloos was (als gesmolten glas), waarin door de toevoeging van be paalde metalen (kobalt bijv.) echter tijdens het bakken oxydes ontstaan die het produkt zijn kleur geven. Potten met fascinerende kleuren en een biologerende „huid", vazen als nieuw ontdekte zeedieren en kande laars met het verroeste oppervlak van oud ijzer. Met vormen als organisch gegroeide structuren of hoekig als de restanten van een Inca-tempel. Zijn vrouw laat ons de ovens zien. Indrukwekkende blokken ijzer en steen, waarin temperaturen tot omstreeks twaalf honderd graden Een reisbeurs de eerste voor een pottenbakker Vrijgevend Natuurlijk vereist een feest op bevrijdingsdag een ander karak ter dan een koninginnefeest met toeter en maskers, zoals de oud- verzetsstrijder J. J. F. Borghouts uit Rotterdam opmerkte. maar een feest is met deze attributen ook niet onlosmakelijk verbon den: een feest in de oorspronke lijke zin van het woord, wat het bevrijdingsfeest zou moeten rijn. is daar zelfs vreemd aan. Mis schien is het diskrediet waarin de bevrijdingsdag geraakt is, juisl wel te wijten aan het feit dat de gemiddelde Nederlander daar nog niet achter is. Maar in ieder ge val. want daar komt het opaan. had dan de regering moeten doen. wat zij, alle commerciële en eco- Eind deze maand (25 mei) wordt in museum Boymans- Ivan Beuningen te Rotter- 1 dam een tentoonstelling I geopend van het werk van zes Amsterdamse potten- I bakkers. Daar we een tijd- I je geleden het verzoek binnenkregen: doen jullie I eens wat aan pottenbak- I ken, zocht een van ons I (Hans Kreuzen) een van I de exposanten op. Zijn in- 1 drukken vind je hierbij. I I Over het werk zelf lees je I t.z.t. wel iets op onze col- turele pagina en danI Ije kunt natunrlijk altijd J naar Boymans gaan als 't L"J kunnen worden opgewekt. De koffie die wij drinken uit prachtige geel bruine kommen is minder warm. „Waarom en hoe hij pottenbakker geworden is" vragen we en we horen hoe hij na zijn gymnasium de jour nalistiek in wilde, toch meer voelde voor een scheppend ambacht en verzeild raakte in een souvenir- bedrijf in welke tijd hij de eerste technische knepen van het vak onder de knie kreeg, 's Morgens werken, 's middags les en 's avonds weer werken bij de P.T.T. Nu is hij de eerste Nederlandse potten bakker die een reisbeurs krijgt aan geboden. Een erkenning niet alleen van zijn kwaliteiten, maar ook een herwaardering van een ambacht dat evenzeer kunst kan sijn als beeld houwen of schilderen. „We gaan naar Scandinavië", zegt hij, „en later misschien nog eens naar Enge land. Daar hebben ze een school..." En hij wordt bijna lyrisch als hij vertelt over het Engelse keramiek. Van Engeland naar China, waar men vele jaren voor onze jaartelling het geheim van de porseleinfabrikage ontdekte. We worden van een illu sie beroofd als we horen dat de „ingebakken rijstkorrels" in onze Chinese soepkommen geen rijstkor rels glazi. zijn een rijstkorrel. De zwarte poes die ons al op de trap begroet had komt nu nader kennismaken, torpedeert een uitleg over de ovens in Japan, besnuffelt bedachtzaam mijn gezicht en wan delt tevreden met het hoofd knik kend weer weg. Tevreden wegwandelen, dat zullen ook Jan de Rooden en Johnny Rolf doen als strak hun tentoonstelling is geopend. Wegwandelen naar het land van sauna's, duizend meren, lange-afstandlopers en keramiek. De ondergaande zon geeft de gevels buiten een kleur als een vaas. HANS KREUZEN J. v. D. Den Haag U wordt dan eindelijk gcduelloogd, maar ook daar zou ik niet veel van verwachten. Ria de B. Vlaardingen. Waar om keek je niet eerst naar die hand? P. L. M. W. Den Haag Had na Pasen weinig zin meer. Ontvan gen graag nog eens wat. C. N. Delft Zie gedicht ..Vrij heid 2" op deze pagina, (in het bijzonder derde regel van onde-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18