Feest in Duivendrecht
stukjes en brokjes
„Rififi in Amsterdam groeit in Cinetone-studio's
De derde
„Rififi'
Export van aardappelen
wordt beperkt
Spanning in bouwbedrijf
over risicoclausule
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
13
ZATERDAG 14 APRIL 1962
Maxim Hamel, Jan Blaaser en
Rijk de Gooyer bij een schat van
(echte) juwelen, die de inzet vor
men van een speurtocht door com
missaris Van Houthem en inspec
teur Dijkema.
Brand op tanker
bij Wilton
Gisteren om tien voor tien is in de
machinekamer van de Noorse tanker
„Nordbo" die bij de werf Wilton FRe-
noord in Schiedam ligt, brand uitgebro
ken. Het vuur is door overspringende
vonken van een lasapparaat ontstaan in
olieresten. Ook de verblijven rondom
de machinekamer werden door de vlam
men aangetast. De veertig mannen, die in
het schip werkzaam waren, meest perso
neelsleden van Wilton Fijenoord, verlie
ten zo snel mogelijk het schip. Voor zo
ver thans bekend, hebben zich geen per
soonlijke ongelukken voorgedaan.
De bedrijfsbrandweer van Wilton hield
met waterkanonnen vanaf twee sleepbo
ten de tanker aan de buitenkant nat
Hulp werd ingeroepen van de Schie-
damse gemeentelijke brandweer, die met
vier wagens uitrukte. Om elf uur had
men de brand onder de knie. De beman
ning, die uit dertig koppen bestaat en
van wie sommigen hun vrouw aan boord
hadden, is ondergebracht in een barak
op de werf. Men heeft nog getracht de
bemanningsverblijven te redden, i
dit is slechts ten dele gelukt.
Vast staat, dat de elektrische installatie
in de machinekamer voor een groot deel
is vernield. Men hoopt bij Wilton Fije
noord. dait de machines zelf weinig of
geen schade hebben geleden. Het schip,
dat in 1949 werd gebouwd meet 9.064
bruto registerton.
Tweemaal vrijspraak
„dodelijke injectie"
De Amsterdamse rechtbank heeft gis
teren de 74-jarige chirurg F. T. H. T. C.
uit Amstelveen vrijgesproken van het
tenlastegelegde hoogst onachtzaam, onop
lettend en onvoorzichtig handelen. Op 8
september 1960 diende hij de 28-jarige
mevrouw E, L. de Heer-Meeuwis twee
verkeerde injecties toetengevolge waar
van de patiënte is overleden. Tegen de
chirurg had de officier van justitie een
boete van 2.000 of twee maanden geëist.
De 36-jarige omloopzuster J. J. B.., die
zich tijdens de opratie in het flesje te
injecteren stof vergiste, werd wegens
onachtzaamheid conform de eis veroor
deeld tot een boete van 100. De tweede
operatie-zuster, de 38-jarige C. J. J. S.
werd overeenkomstig de eis vrijgespro
ken. Zij vulde de injectiespuit met vloei
stof uit het verkeerde flesje dat haar
collega haar voorhield. De officier was
van mening dat dit haar wel te verwij
ten was, maar dat de schuld te klein w*s
om strafbaar te zijn.
Recordpoging
r Friesche
Franse oorsprong. De eerste, „Rififi
chez les hommes", was een geslaagde
poging een grote inbraak in een juwe
lierszaak in Parijs in al zijn facetten,
met inbegrip van de minitieuze voor
bereidingen voor de inbraak zelf,
op het witte doek te brengen. De twee
de, „Rififi chez les femmes", speelde
in België en was van aanzienlijk
minder kwaliteit dan zijn voorganger.
De derde, „Rififi in Amsterdam", is
een verfilming van een scenario, ge
baseerd op de roman „Schatgravers
aan de Amstel". van H. M. van Eem-
landt.
Eén van de hoofdpersonen Is een tot
inbreker uitgegroeide nozem, Bert
Oliemans, gespeeld door Maxim Hamel.
Om hem heen is een cast gegroe
peerd van lieden met. schilderachtige
bijnamen barmeisje Blonde Nelly
(cabaretière Els Hillenius), Manke Ka-
rel (Ton van Duinhoven), Lauwe Freek
(Jan Blaaser), De Bijenkorf (Rijk de
Gooyer), Blauwbaard (Steye van Bran
denburg), De Yank (Ton Vos), De Mug
(Wim Poncia), commissaris Van Hout-
hem (Johan Kaart), inspecteur Dijkema
(Frans Kokshoorn), en verder Willy
Alberti als kroegbaas en Fientje Berg-
hegge.
(Van een onzer redacteuren)
pESPANNEN kijkt een groepje
mensen toe bij de opening in de
wand van een decor, dat een grote
kamer moet voorstellen, modern in
gericht, piano in de ene hoek, bank
in de andere, en boven kristallen
kronen met zijden kapjes, opgehan
gen in de ruimte.
In de kamer kringelt de rook om
hoog van talrijke sigaretten. Een uiterst
bont gezelschap is daar bijeen. Studen
ten uit Amsterdam en Leiden zijn opge
trommeld om een feestgezelschap te for
meren. De meisjes zijn in avondjurk,
de jongens in net pak, sommigen dra
gen martiale snorren. In een hoek staat
een oudere, al wat kalende heer met
een zot dameshoedje op. Hij moet de
lolbroek verbeelden, die ondanks zijn
jaren nog best mee denkt te kunnen
doen. Deswege wordt hij er door het
vrouwelijke deel van het gezelschap
lelijk tussengenomen. Hij heeft het zelf
niet in de gaten en vermaakt zich kos
telijk. Telkens een ander dameshoedje
op zijn kalende schedel schijnt hij een
overgetelijk lachertje te vinden.
Maar nu staat ieder klaar. Bij de deur
kant van het decor houden zich enkele
paartjes op, die "op bevel zeer verliefd
kunnen doen. De rest van het gezelschap
moet dansen. Om precies te zijn: de
twist beoefenen. Ze zijn daar al van
's morgens acht uur af bezig. Het is nu
drie uur. Op stellages rond het decor
werpen de Herzen hun onbarmhartig
licht over de scène. Het is warm daar
binnen, zeer warm. De gebruinde ge
zichten staan vermoeid. De man met
poederdozen en rode verf duikt op.
Transpiratiedruppeltjes moeten met
donsjes worden weggewerkt. Een meisje
krijgt nog wat rodere lippen dan ze al
had, fijntjes bijgepenseeld als was haar
vermoeide gezichtje een Japanse prent.
Stilte, de nasale stem van regisseur
John Korporaal is nu alleen te horen.
Hij richt zich tot het meisje, gekleed
in een zwart japonnetje. Zij staat bij
de piano. Op de piano een bruin leren
koffertje. Dat koffertje bevat juwelen.
Inbreker Bert Oliemans is er zojuist
mee» van het dak gekomen. Maxim
Hamel geeft deze louche-figuur gestalte.
Hij draagt een regenjas, wartussen een
enorme zaklantaarn is gestoken, die hij
bij zijn werk heeft gebruikt. Een feestje
kan hij helemaal niet gebruiken. Hij
moet weg, zo snel mogelijk.
Wat zit er
Maar het aangeschoten gezelschap
laat hem zomaar niet gaan. Een onge
node gast is ten minste zo welkom als
een genode feestganger.
„Kijk", zegt regisseur Korporaal,
„Maxim, jij laat dat koffertje geen ogen
blik uit het oog". Tot het meisje: „En
jij valt hem om de hals, draait met hem
rond en vraagt dan: „Wat zit er in dat
koffertje, een cadeautje voor mij?" „Dat
mij haal je ver uit, een beetje zangerig,
met dikke tong, want de alcohol werkt.
Begrepen?"
Het meisje knikt. Ze kijkt naar Maxim
die zijn bruine ogen stevig op het kof
fertje richt. De zware camera zwenkt
in zijn richting. De microfoonhengel
Het laatste deel van de weg naar de Cinetone-studio's in Duiven
drecht zit vol kuilen en gaten. De auto hobbelt en schommelt ver
vaarlijk als hij voorzichtig zijn weg zoekt naar de inrijpoort en
daarna in het labyrint van gebouwen, gebouwtjes en loodsen, dat zich
daar aan de waterkant heeft verzameld als een zonder plan of teke
ning uit de grond gestampt bedrijf. De Dollywood Avenue staat al
vol, dan maar een plaatsje voor het kantoor gezocht, tussen een
bestelauto en een piepklein wagentje, waarmee waarschijnlijk een
acteur van het tweede plan zich een weg baant naar het vaderlandse
celluloid.
In zekere zin is deze weg symbolisch. De Nederlandse filmindustrie
komt slechts moeizaam van de grond. Waar ih andere landen een
belangrijk exportartikel is geschapen, moet ten onzent met een al
te bescheiden budget een speelfilm worden vervaardigd, die slechts
in de allergunstigste omstandigheden revenuen oplevert. Meestal
moeten opdrachtfilms de gaten in de financiering zo goed mogelijk
opvullen.
Wij spelen internationaal niet mee in het spel van de filmprodu
centen. Bekende regisseurs hebben wij niet, de acteurs zien de
filmerij als een aardige bijverdienste, meer niet. Uit de technische
investeringen in de filmstudio's kan niet gehaald worden wat er in
moet zitten, kortom, voor deze weg ietwat geëffend is zal er nog
heel wat celluloid door de camera moeten vloeien.
Over wat er allemaal komt kijken bij het opnemen van slechts
enkele scènes vertellen wij op deze pagina. De directeur
Nederlandse Filmproductie Maatschappij,
daarbij onze vriendelijke gastheer.
J. M. Landrê, was
Minister Marijnen besluit:
Minister Marijnen heeft tot be
perking van de uitvoer van aardap
pelen besloten, nu de mogelijkheid
van een tekort aan aardappelen voor
de binnenlandse voorzieningen in het
laatst van het seizoen niet uitge
sloten kan worden geacht, terwijl
ook de prijsontwikkeling tot afrem
ming van de 'export noopt.
Naar het ministerie van landbouw en
visserij mededeelt, zal het produktschap
voor aardappelen thans op aanwijzing
van de minister overgaan tot contingen-
tering van de uitvoer van aardappelen.
Met ingang van maandag 16 april zal
de uitvoer van aardappelen alleen zijn
toegestaan op uitvoervergunningen,
die bij het produktschap voor aard
appelen kunnen worden aangevraagd.
Deze maatregel geldt niet voor goed
gekeurde pootaardappelen.
Hoewel het mede de bedoeling Is een
crofoon spreken, anders horen we je
niet".
Korporaal is een rustig man. Met zijn
35 jaren heeft hij nog nimmer in Ne
derland gefilmd. Zijn opleiding, zowel
regie als montage, kreeg hij in Rome.
Daarna heeft Korporaal in Mexico ge
werkt. Veel documentair werk. Eén
speelfilm. Het is een rolprent met een
sociale inslag geworden.
„Korporaal is een uitnemend regis
seur', zegt mr. Landré. „De mensen
hier werken graag met hem. Hij
schreeuwt niet en staat open voor sug
gesties van anderen. En wat belangrijk
is, hij weet wat montage is en stemt
daar de opnamen op af. Niet doodrepete-
ren van de acteurs, snel werk, dat is
Alg.
De Algemeene Friesche Levensver
zekering Mij en de Groot-Noordholland-
sche van 1845 boekte een recordproduk-
tie van f 556 miljoen en de stijging was
na aftrek van herverzekering 8.6 Het
verzekerd bedrag steeg tot bijna f 3,5
miljard, de premiereserve met f 63 min
tot f 813 min, de extra-reserve tot f 32
min. Voor nieuwe beleggingen kwam
f 114 min beschikbaar, waarvan een
belangrijk bedrag in hypotheken, veel
al voor woningbouw. Ook onderhandse
leningen namen belangrijk toe. Te Eind
hoven zijn enige grote objecten verwor
ven. De bedrijfswinst steeg tot f 10.3
min, de opbrengst der beleggingen tot
f 33 min. De gekweekte interest bedroeg
resp. 4,16 en 4,23 de interestmarge
1,19 en 1.43 De sterftecijfers waren
gunstig. De onkosten stegen. De ter
mijnpremies bedroegen f 60 min. de
koopsommen f 60 min, een stijging
7.6 de uitkeringen f 26 min. Na be
lastingreservering werd f8.4 min.
de extrareserve toegevoegd en de On
derlinge Algemene Friesche vem
derde de reservering voor verzekerden
met fl.6 min. tot f5 min. Daar eind
1961 een driejarige periode was afgeslo
ten was er f 4 min. gemoeid met
deling en restitutie. De dochters hadden
een voorspoedig jaar. De premier-ont
vangst van de Algemeene Friesche
Brandverzekering-mij. en verbonden
ondernemingen was f7,8 min.
Regisseur John Korporaal geeft
Fientje Bergliegge aanwijzingen
over het schouwen in een glazen
met zijn staafmicrofoon zwaait boven
het tweetal. De ransers staan klaar.
„Klaar? Stilte", roept assistent-regis-
:ur Emile Brumsteede.
„Deur dicht", scheeuwt iemand.
Een jongeman duikt voor de camera
j, een zwart bord met letters en cij
ns in de hand. Dat is de klap. Vóór
elke scène wordt opgenomen wordt
eerst een opname gemaakt van deze
aanduidingen, want anders zou de mon
tage van alle filmfragmentjes een onbe
gonnen werk zijn.
Maar hij is te vroeg.
„Nog eenmaal repeteren", verordon
neert John.
„Play-back".
Een meisjeshand raakt de knop aan
an een bandrecorder. Nauwelijks hoor
baar klinkt muziek van de twist.
Korporaals hand maakt een draaien
de beweging. Het meisje knikt. De mu-
zwelt plotseling op volle sterkte.
Als bij toverslag zitten we midden in
het feest. Als dolgeworden horzels
draaien de paren om elkaar heen, heup
wiegend en glimlachend. Het meisje in
de zwarte jurk slaat haar armen om de
tegenstribbelende Maxim, die net een
glaasje geestrijk vocht in de hand heeft
genomen. De inhoud vliegt door de lucht
en bevochtigt de jurk van een ander
meisje, dat met een schrikbeweging de
twist afbreekt.
„Wat zit er in dat koffertje, een
deautje voor mij?" Het zinnetje komt
nauwelijks boven het rumoer uit.
De oude man achter in de scène heeft
een ander hoedje opgekregen. „Cha cha
cha", roept hij met stentorstem.
Onmiddellijk gaat de wilde muziek
over in het tempo van de cha cha cha.
Maxim grijpt het koffertje.
Stop.
Demka tevreden niet
lager resultaat
De Koninklijke Demka Staalfabrieken
N.V. noemt de resultaten van 1961 be.
vredigend, hoewel deze door lagere af
zet en voor sommige produkten gerin
gere winstmarges .lager waren. De pro-
duktie van ruw staal daalde 13 pet en
ook andere afdelingen handhaafden niet
het hoge produktiepeil van 1960. Het
exploitatiesaldo was 7,1 (vorig jaar
8,36) miljoen en de winst na afschrijving
en belasting 1,51 (1,56) min. Reeds
voorgesteld is 10 (10) pet dividend over
het verhoogde kapitaal. De produkten-
prijzen lijken nu vrij stabiel en de or
derstand is over het algemeen bevredi
gend. De verkorte werkweek is niet ge
heel goedgemaakt door verhoogde pro-
öuktiviteit. De revaluatie veroorzaakte
meer concurrentie. Het eerste kwartaal
van 1962 sluit aan bij de gang van zaken
in 1961. Het zal een jaar van grote acti
viteit worden.
Harder
Korporaal kijkt vragend op naar
de man van het geluid. Die schuift zijn
koptelefoon naar achteren. „Zo
roept hij naar beneden. Korporaal
beent naar de scène. Hij neemt het
meisje apart. .,Je moet wat harder
schreeuwen. Let wel, het is een
moerig feest. En vooral naar de
zijn methode, en dat moet ook met
beperkte budget".
„We doen het nog eens over. Maar
u opname. Emile, zie dat je stilte
krijgt". Korporaal gaat weer op zijn
regisseursstoel zitten.
Een meisje strijkt wankelend neet
op de bank. Even is er verwarring. De
hitte is haar te machtig geworden. Uren
iren achtereen staat zij al op de
Een student neemt haar mee naar
rustig hoekje. Ze gaat liggen. Er
komt iemand met een glas water.
,Stilte", dreunt de stem van Brum
steede.
Scriptgirl Henny Spijker, zwarte trui,
zonnebril, verschikt even wat aan de
Maxim. Speurend gaat haar oog
rond in de scène. „Dat glas daar wat
voller", zegt ze, en het gebeurt.
Opname.
Een doodse stilte valt. Als bevroren
staat het feestgezelschap in de
lachelijke kamer.
„Play-back".
Zachtjes klinkt de twistmuziek.
Nu op volle sterkte.
En opnieuw breekt het feest los. Het
meisje in de zwarte jurk zwiert met
Maxim voorbij. „Wat zit er in dat kof
fertje, een cadeautje voor mij?" Haar
stem gaat half verloren in het run
Stop.
De jongen met de „klap" duikt op.
„Mijn fout", zegt de cameraman, „ik
had eraan moeten denken".
„Hebben we geen klap?", vraagt Kor
poraal verbluft. „Dan nog eens".
Weer duikt de grimeur op in de scène
met verfdoos en donsje.
De gezichten staan nog vermoeider
dan zonet. Een kwaad woord valt er
niet. Het is toch een rommelige dag.
Het is moeilijk werken met figuranten
die elke ervaring als acteur en actrice
missen. Gewillig is het studentengezel
schap wel, dat dient gezegd. Het meisje
van daarnet heeft gefigureerd tot ze er
letterlijk bij neerviel.
niet dood, en toch wil ik vuurstralen
maar ik heb geen verstand van die
dingen".
„Maar ik wel", zegt Van Praag, een
■varen jager. „Ik bel wel even een
relatie in Amsterdam, die maakt wel
looie patronen voor je".
„Nou, als je helpen kunt...."
„Natuurlijk. Ik heb in de wagen nog
:n lekkere karabijn liggen voor de
jacht, een licht ding. Met die speciale
patronen kun je er automatisch mee
schieten. En als we dan zwart kruit
:men krijg je levensgrote vlammen.
Opgewekt gaat mr. Landré ons voor
aar het kantoor, waar een mevrouw
splinternieuwe briefjes van een .rijks
daalder in loonzakjes zit te stoppen. De
kruitfabrikant steekt voor ons onver
staanbaar verhaal voor de telefoon af.
Het heeft iets te maken met vergunning
zo, maar het komt voor elkaar.
.Maandag bel ik wel hoe laat ik hem
nodig heb, dan is het pakhuis klaar en
er Op los gepaft worden. Vijftig
patronen is wel voldoende".
Commissaris V^n Houthem
(Johan Kaart) op bezoek bij drie
onderwereldfiguren, gespeeld
door v. l.n.r. Maxim Hamel, Jan
Blaaser en Rijk de Gooyer.
Zinnetje
Terug naar de grote hal.
Het feestgezelschap maakt zich juist
eer op voor een nieuwe vreugde-uit
barsting. Het klopt nu allemaal, com
pleet met klap.
„Wat heb je in dat koffertje. een
cadeautje voor mij We zijn de
tel kwijt geraakt. Zo vaak heeft dat
zinnetje nu al in deze ruimte ge
klonken.
Regisseur Korporaal overlegt even
met de geluidstechnicus. Hij gaat nu
nog even praten met het meisje in de
zwarte jurk, dat een beetje verwilderd
om zich heen «kijkt.
Vaderlijk slaat hij de arm om haar
schouder. „Kijk, zeg het nu nog even in
de microfoon, dat mengen we dan later
wel bij, je komt niet boven het lawaai
uit. En weer klinkt het enerverende
zinnetje, nu in doodse stilte. Eenmaal,
tweemaal, driemaal. „Zo ifi het wel
goed. Volgende scène".
De zware camera rolt op rubber wie
len de scène binnen, tot achter in de
kamer. Er moet een close-up worden
gemaakt van enkele feestgangers, voor
al van de oude man met het rare hoedje,
die de hele dag al op gezette momenten
om de cha-cha-cha heeft geroepen.
Straks, bij de montage, neemt dit on
derdeel van de film slechts enkele tien
tallen seconden in beslag. Geen buiten
staander realiseert zich hoeveel werk
er aan de verfilming van een eenvc
dig misdaadverhaal vast zit.
Straks beginnen de buitenopnamen
de Amsterdamse binnenstad. „We zijn
nog geen dag achter op het schema",
zegt mr. Landré tevreden, „eind
beginnen we aan de montage, en eind
september is de film klaar om in
grote steden van ons land te worden
vertoond".
Zal het buitenland belangstelling to
nen voor deze Nederlandse Rififi? We
weten het niet. Niemand weet het nog.
Maar toch gaan ze door, daar in Dui
vendrecht. Onvermoeibaar, zwevend
tussen hoop en vrees. Hoop op een com
mercieel succes en gunstige kritieken,
vrezend voor het tegendeel. Een vak
met grote risico's, dat wel. Maar ook:
een fascinerend bedrijf, echt teamwork.
Emile Brumsteede gaat na al dit werk
een boekje schrijven over de totstand
koming van een Nederlandse speelfilm,
een uitgever is er al. Zal er nu toch
eindelijk een continu-filmproduktie in
het verschiet liggen?
Pleidooien voor de Hoge Raad
Pakhuis
De Schelde: De heer E. Hulzinga, thans
directeur van Bijkers Aannemingsbedrijf
is tegen 1 juni tot bedrijfsdirecteur
scheepsbouw en reparatie benoemd, ln
verband met de bouw van de reparatie-
werf in het Sloe, die eind 1963 in ge
bruik moet komen: hij wordt commis
saris van Bijker, welker directie zal
worden gevoerd door de heer A. Bijker.
die bijgestaan wordt door de onderdirec
teuren, de heren L. H. J. de Bruin en
lr. T. P. de Jooden.
Met de heer Landré en directeur L.
van Praag van het Leidse Lidotheater
schuifelen we nu de grote hal uit, langs
kabelbundels en een onvoorstelbare
warwinkel van alle mogelijke attribu-
voor filmopnamen, langs met board
schuttingen afgezette gangetjes naar de
kleinere hal, waar hoog uit de nok een
gezelschap werklieden koel op ons neer
kijkt.
„Dat wordt een pakhuis", verklaart
mr. Landré. „hier moet zich een schiet
partij afspelen in het half donker. Met
van die lekkere steekvlammen
Hij maakt een beweging of hij een auto
matisch wapen ter hand neemt, „tet-
tet-tet, zo moet het gaan, maar ik weel
nog niet goed hoe. Mijn acteurs mogen
joenen guldens
in liet geding
Voor de Hoge Raad is men giste-
n begonnen met de pleidooien
of de door minister De Pous uitge
vaardigde Prijzenbeschikking Bouw
bedrijf 1960 al of niet betrekking
heeft op risicoclausules in reeds
overeengekomen bouwcontracten. In
de aannemerswereld volgt men dit
proces met aandacht, omdat in to
taal f 50 a f 60 miljoen hiermee is
gemoeid.
Het cassatieberoep is ingesteld door de
gemeente Den Helder tegen een arrest
van het gerechtshof in Amsterdam, waar
bij is bepaald, dat genoemde prijzenbe
schikking geen betrekking heeft op ri
sicoclausules in toen reeds overeengeko
men bouwcontracten. De gemeente Den
Helder heeft geweigerd bij de eindafre
kening met 'n bouwbedrijf te Medemblik
het volgens de risicoclausule gevraagd'
bedrag van f 2300 te betalen, omdat zij
meende, dat de consequentie dezer be
schikking was, dat ook de risicoclausule
buiten werking was gesteld. Het gerechts
hof was van oordeel, dat de gemeente
niet bevoegd was de prijzenbeschikking
van toepassing te verklaren op reeds af
gesloten aanneaningsovereenjkomsten,
voor zover deze nog niet waren uitge-
Voor de gemeente Den Helder heeft
mr. G. J. Scholten uit Den Haag
cassatiemiddel toegelicht, betogende, dat
het gerechtshof ten onrechte uitmaakte,
dat bedoelde prijzenbeschikking rechts
kracht mist t.a.v. de onderhavige
eenkomst. Hij baseerde die mening op de
prijsopdrijvings- en hamsterwet 1939 er
het prijsvormingsbesluit 1941.
Voor het bouwbedrijf pleitte mr. P
Zonderland uit Amsterdam, die het be
roep heeft tegengesproken. Hij meent
dat het diende te werden verworpen
o.m. op grond van de overweging, dat
een ingrijpende maatregel als het buiten
werking stellen van de risicoclausule
reeds lopende contracten bij de wet had
moeten worden geregeld. De -minister
had zich z.i. schuldig gemaakt aan mis
bruik van macht.
De procureursgeneraal, mr. Lange-
meijer, zal conclusie nemen op 27 april.
Hoger bod Boscli-
cultuur
Broekmans Commissiebank voor in
courante fondsen deelt namens op
drachtgevers mede, dat het bod op de
aandelen N.V. Mij. voor Boschcultuur
van 900 tot 1400'/» is verhoogd op ge
lijke voorwaarden. Het voordelig saldo
balans over 1961 is f 23.326. Voorgesteld
wordt 30°/o dividend of f 15 per aandeel
van f 50, waarmee f 9850 gemoeid is.
De overige f 13.476 wordt gereserveerd
voor belastingen, enz. De jaarvergade
ring is 16 apriL
land belangrijke export van
aardappelen in stand te houden, maar
een evenwichtige verhouding
tot de afzet van aardappelen op de
binnenlandse markt, acht de regering
het nationale belang van een redelijke
aardappel voorziening van de Neder
landse consument waarmede de be
scherming van de openbare orde in het
geding komt voldoende motief voor
exportbeheersende maatregel, die
ook betrekking heeft op de landen van
Europese Economische Gemeenschap.
Zij acht zich daartoe aan de hand van
de bepalingen van het EEG-verdrag
gerechtigd, daar bij een ongeremde ex
port het gevaar van een ernstig tekort
aardappelen aanwezig zou zijn.
Overigens wordt niet verwacht, dat als
gevolg van deze maatregel de uitvoer
iar EEG-landen zal verminderen.
Voorlopig wordt het totale voor ex
port beschikbaar/gestelde kwantum
aardappelen bepaald op 15.000 ton. Elke
exporteur kan uitvoermachtigingen krij
gen ln een overeenkomstige verhouding
tot zijn aandeel in de gemiddelde uit
voer in de vier voorafgaande oogstjaren.
Verhoging van het totale kwantum
hangt af van de verdere ontwikkeling.
Studenten-sport
Utrechtse dames en
Delftse heren eerste
utrecht heeft voor een j'aar beslag
gelegd op de universiteitsbeker, de in
zet van de strüd om de Ned. studenten-
kampioenschappen, die donderdag en
vrijdag in Utrecht zijn gehouden. Do
damesbekcr ging eveneens naar Utrecht,
dat 33 punten behaalde. De herenbeker
was voor Delft met 86 punten.
De uitslagen vain de laatste dag wa
ren: Badminton dames: 1. Nijmegen; 1
Groningen: 3. Leiden. Heren: 1. Eind
hoven; 2. Delft; 3. G.U. Amsterdam.
Basketbal heren: 1. G.U. Amstetrdam;
2 Delft; 3. V.U. Amsterdam.
Judo: 1. Delft; 2. Utrecht; 3. G.U. Am
sterdam.
Hockey dames: 1. Utrecht: 2. G.U.
Amsterdam; 3. Leiden. Heren: 1.
Utrecht;; 2. Delft; 3. Rotterdam.
Schermen: Floret dames: 1. Utrecht;
Leiden; 3. Groningen. Floret heren:
1. Delft; 2. Utrecht; 3. Leiden. Sabel: 1.
Utrecht; 2. Delft; 3. Leiden. Degen: 1.
Delft; 2. Leiden; 3. Utrecht
Totaal uitslag sohermnn Heren: 1.
Delft; 2. Utrecht: 3. Leiden.
Tafeltennis dames: 1. Utrecht; 2. G.U.
Amsterdam; 3. V.U. Amsterdam. Herent
G. U. Amsetirdam: 2. Eindhoven; 3.
Ütrecht
Voetbal: 1. Nijmegen; 2. Utrecht; 3.
Leiden.
Volleybal dames: 1. Utrecht; 2. Gro
ningen; 3. Leiden. Heren: 1. Delft; 2.
G.U. Amsterdam; 3. Leiden.
Zwemmen dames: 1. Groningen; 2.
G.U. Amsterdam; 3. Utrecht. Heren: 1.
G.U. Amsterdam; 2. Delft; 3. Utrecht
Waterpolo: 1. Delft; 2. G.U. Amster
dam; 3. Leiden.
Nieuw Eur. record
200 m schoolslag
Tijdens zwemwedstrijden in Moskou is
de Rus Georgi Prokopenko er vrijdag
avond in geslaagd het Europese record
op de 200 meter schoolslag tc verbete-
Hij legde de afstand af in 2 mtn.
35,4 sec. en bleef daarmee 0,2 sec. be
neden het oude record, dat sinds sep
tember 1961 op naam stond van zijn
landgenoot Leonid Kolesnikof. Deze liet
toen in Ivof 2.35,6 noteren.
Nede. waterpoloploeg
tegen Rusland
De zevental-commissie van de KNZB
heeft het bondsbestuur geadviseerd de
Ned. waterpolo ploeg voor de wedstrijd
tegen Rusland op zaterdag 21 april in
Rotterdam, als volgt samen te stellen:
Stam (Nereus), Fred van Dorp (AZPC)
Wormgoor (UZSC), Aalbers (DVZ),
Groeneveld (DVZ), Ouwerkerk (LZC),
Leenards (Zian), Van Ommen (PSV),
Van Spingelen (HZPC), De Meij (Het IJ)
en Wagenaar (AZPC)
MILITAIR VOETRAL
Nederland in 2e ronde
int. kampioenschap
Doordat Egypte zich uit het toernooi
heeft teruggetrokken, heeft Nederland
zich geplaatst in de tweede ronden van
het int. militaire voetbalkampioenschap,
waarvoor de wedstrijden eind mei ln
Griekenland worden gespeeld.
In de eerste ronde maakte Neder
land met Luxemburg cn Egypte deel uit
van groen 3 van dit toernooi. De Ned
militairen wonnen van Egypte en Lu
xemburg en speelden voorts nog tegen
Luxemburg gelijk, zodat de ploeg vijf
punten vergaarde. Eqypte dat slechts
uitkwam stond met 2 punten uit
twee wedstrijden op de tweede plaats.
Nadat Egypte niet akkoord ging met
de aanvankelijk in overleg vastgestelde
data voor de retumwedstrijden trok de
ploeg zich uit het internationale mili
taire toernooi terug.
ATLETIEK
Duitse selectiestrijd
in Praag
De Oostduitso atlctlckbond heeft het
voorstel van de Int. Atlelickfederatle
(IAAF) om dc selectiewedstrijden voor
de Eur. kampioenschappen in Belgrado
tussen Oost- en West Duitsland in Praag
te houden geaccepteerd.
De IAAF had hamel ijk besloten dat
zowel aan de Europese kampioenschap
pen als aan de Olympische spelen in
Tokio ,één Duits team mag deelnemen.
De selectiewedstrijden hiervoor zouden
op neutraal gebied moeten plaats vin
den en men had keuze uit Praag of
Zürich.
Schaken De Russische schaker Lef
Polugajevsky is vrijdag winnaar ge
worden van een int. toernooi, dat in
Buenos Aires werd gehouden. Hij ein
digde met 11% punt op de eerste plaats
voor zijn landgenoot Smyslof en de
Hongaar Szabo, die beiden 9% punt ver
zamelden.