VELPO
Uw probleem is het onze
Hervorming geeft haar
bijbelse visie niet prijs
7
RODENT
Neemt invloed godsdienst
op samenleving toe?
Gemeenten komen niet
aan hun trekken"
Een moord voor vandaag
Voor studenten verplicht
wonen in studentenflats
Pleit voor samenwerking
van KVP, AR en CHU
anderzijds
NOGMAALS: DE ZONDAG
De Vlaardingse Gereformeerde
predikant ds. Joh. Levfr, die de
laatste tijd veel gesproken en ge
schreven heeft over .sabbat en
zondag" heeft in de Vlaardingse
kerkbode een slotartikel geschre
ven. toaarxn hij heel concreet in-
gaat op de problematiek van de
zondagsviering. Hij schrijft:
Al zullen we in alle nuchterheid
moeten erkennen, dat er in alle tij.
den een spanning geweest is tussen
..vroeger" en ..nu", mogelijk is het
toch zo dat er zelden een tijd was
waarin de afstand tussen ..vroeger
en ..nu" zo sterk wordt gevoeld als
de onze Wij leven zeer snel en
deze snelheid, waarmee zoveel
zich ontwikkelt, laat zich ook gel
den op het terrein van de zede en
van de levensstijl.
Op zichzelf is dit allemaal niet zo
verontrustend Ook de ouderen on
der ons weten ervan hoe zij in hun
jonge jaren bepaald niet altijd in
overeenstemming waren met hun
grootouders. In iedere tijd gaat 't
leven tenslotte weer in een eigen
kleed gekleed. En dat is goed.
Dat deze ontwikkeling van de din-
Ren gepaard gaat met spanningen,
lat zich echter ook uitnemend
verstaan. Met name geldt dat voor
de zondagsviering.
Ik kan mij voorstellen dat men
sen (van wie een briefschrijver ver
telt dat hij ze gekend heeft) die
hun kinderen 's zondags op de
stoel vastbonden, uit vrees voor
overtredingen van het vierde ge
bod. er wel grote moeite mee heb
ben. wanneer zij hun groot gewor
den kinderen per bromfiets of auto
ter kerke zien gaan. Of als ze ho
ren hoe hun kleinkinderen op de
club na de kerkdienst n.b. in
een zaaltje van de kerk een
volksdansje instuderen, en dat nog
wel onder supervisie van een Gere
formeerde Oudersvereniging.
De tijden zijn wel veranderd,
maar 't is te begrijpen dat "t voor
velen moeilijk is om ze bij te hou
den. Vooral als we bedenken dat
onze benen bij 't ouder worden
toch echt wat strammer worden.
Laat vooral geen enkele jongere
hier laatdunkend over praten, want
als hij over enkele decennia zelf
grootvader is. vindt hij dat beslist
op zijn eigen boterham terug!
Met die spanning tussen ..vroe-
fier" en ..nu" zal een zeker inner-
ijk verzet tegen een andere bena
dering van de zondagsviering zeker
veel te maken hebben.
't Is mij gebleken, dat menig
een bij mijn stelling dat het vanuit
de Schrift moeilijk zal xijn aan te
tonen, dat God ons een gebod tot
zondagsheiliging heeft gegeven en
dat de christelijke zondag beslist
geen ver schoven joodse sabbat is.
of ooit mag worden, zich veront
rust heeft afgevraagd of nu 't hek
niet van de dam is en alles er
maar bij door kan op de zondag.
..Het voetbalveld en het strand
en wat niet al zijn zo ontsloten
voor onze gereformeerde jeugd".
Men vraagt zich af of ik zo geen
hoogverraad pleeg aan het chris
telijk leven.
Wie tot deze conclusies meende te
moeten komen, geeft er wel blijk
van bijzonder slecht te hebben
kunnen lezen. Een aandachtig le
zer van mijn beschouwingen zal
duidelijk gemerkt hebben, dat ik al
lerminst deza kant uit wilde koer-
Uit wat mij ter ore kwam heb ik
begrepen dat het niet onverstandig
is als ik eens heel concreet mijn
gedachten gaf over ..wat mag". Als
ik daartoe een poging waag. wil ik
er wel een restrictie bij maken.
Sprekend over ..wat mag", zullen
wij ver uit de buurt moeten blij
ven van elk wetticisme. farizeïsme
of traditionalisme, waarin het in
een bepaalde traditie gegronde nu
ook als goddelijke norm gaat gel-
't Gaat om het program op de
christelijke zondag. Dit program
is alleen op t« stellen vanuit een
verstaan van wat de zondag is. Ik
weet mij te staan op de schouders
van een zeer respectabel voorge
slacht als ik stel. dat de zondag de
dag is waarop de gemeente van
Christus haar verlossing viert en
vreugde bedrijft over het volbrach
te werk van Christus. Het is de
dag des Heren, de dag van de op
standing van onze Heer Jezus Chris
tus.
En zo is deze dag het wekelijks
terugkerende teken van de eeuwige
vreugde op de nieuwe aarde. Of.
zoals ik 't eerder schreef: de zon
dag is een venster midden in de
harde dagen van de werkweek,
waardoor de zon van de volkomen
verlossing binnen valt in ons dage
lijks best aap'
Wij zullen deze dag dus dan al
leen recht doen wanneer we leven
in de vrolijke en verwarmende
stralen van deze zon.
Naar mijn vaste overtuiging
houdt dit in. dat men ons 's zon
dags In de kerk aantreft. Als le
den van de verloste gemeente van
Christus komen wij daar samen
om onze verlossing te vieren, ge
meenschap te hebben met onze
Verlosser. Hem te aanbidden en
te prijzen en naar Zijn Woord te
luisteren. Als onze Catechismus
over de zondag spreekt, dan vind
ik "t jammer dat hij deze dag toch
weer betitelt met sabbat (Zondag
38maar dan ben ik blij dat hij
't bovenstaande centraal stelt.
Wij mogen op deze dag naar de
kerk gaan Wij vieren de zondag,
wanneer wij dat trouw doen. met
blijdschap en intens. Wij vervullen
daarmee geen kerkelijke plicht,
maar wij zoeken daarmee 't feest.
Ik zou met 't oog hierop er een
tegenstander van willen zijn om
onze kerkdiensten te verschuiven
naar 't vroege begin en "t late
eind van de zondag, om zo de han
den vrij te krijgen voor andere ac
tiviteiten op de zondag.
Het samenkomen van Christus* ge.
meente blijve het alles beheersend
middelpunt van de zondagsvie
ring.
Ik meen, dat van hieruit ons oor
deel b.v. over sportmanifestaties,
tentoonstellingen of andere soortge
lijke evenementen op de zondag
radicaal afwijzend behoort te zijn.
Er is alle reden om te blijven
ijveren voor de rust op de zondag.
Wij moeten er voor vechten dat
de diamant van de kerkgang ge
vat blijft In het goud van de rust.
En wij zullen Jat zeker moeten
doen naarmate het leven jachtiger.
lawaaieriger en enerverender wordt
m onze dagen. Dit is «en zaak
van een gezonde christelijke levens
stijl. die uiterst waardevol is.
Alles mag op de zondag wat de
eredienst van de gemeente bevor
dert, en niets mag op de zondag,
wat deze eredienst in 't gedrang
doet komen.
Maar dit behoeft niet in te hou
den, dat onze auto in de garage (of
voor de deur) blijft staan, dat ons
handwerk in de kast blijft, dat on
ze kinderen op hun stoel worden
vastgebonden, dat ons fototoestel
in zijn foudraal blijft (een brief
schrijver herinnert zich hoe hij
thuis een schrobbering kreeg, toen
hij zich eens op zondag haa laten
fotograferen) enz.
Tenslotte zou ik nog twee opmer
kingen willen maken. die m.i.
waard zijn om overwogen te wor-
In de eerste plaats sijn er mensen,
die na kennisname van mijn visie
op de zondag, die m.i. de toets
van de Schrift volledig kan door
staan. hierin een vrijbrief vinden
voor een inrienting van hun zondag,
die nogal wat verschilt met de on
der ons op dit punt gangbare zede.
Met een beroep op de christelijke
vrijheid werpen zij de banden van
deze zede van zich. Wij zullen hen
onder kerktijd mogelijk aantref
fen op een andere plaats dan daar,
waar de gemeente haar eredienst
houdt. Er is immers geen godde
lijk gebod tot zondagsheiliging.
Ik zou willen zeggen, dat zij bui
tenspel staan.
Dit beroep op de christelijke vrij
heid is niet eerlijk, want het gaat
hen er niet om om in de vrijheid
te staan waartoe Christus hen
heeft vrijgemaakt, maar zij heb
ben zichzelf vrijaf gegeven van de
dienst, die zij als gemeentelid heb
ben tc verrichten.
Vanuit mijn visie op de christelij
ke zondag komt de vraag met gro
te klem op de gemeente
een teken van een ten enenmale
misverstane zondag. Trouw en
vreugde, dat zijn twee pilaren die
de christelijke zondagsviering schra
gen.
In de tweede plaats noem ik
tot slot het liturgisch probleem,
dat hier aan de orde komt. Er is
reden om ons af te vragen of de
inrichting van onze erediensten wel
altijd van dien aard is. dat hier
de vreugde over onze verlossing
wel ten volle gestalte in kan vin
den.
Met andere woorden, is het aan
alles te merken, dat onze eredienst
gehouden wordt bij 't open graf van
Jezus!" Veel hangt hier af van de
gesteldheid waarin wij zelf naar
de kerk gaan 's zondags. Veel hangt
ook af van de liturg, die de dienst
heeft te leiden. Maar niet onbe
langrijk is ook de wijze waarop
onze eredienst gehouden wordt.
Mijn laatste woord over de zon
dag wil een vurige oproep zijn aan
de gemeente om trouw te zijn en
om het vooral met blijdschap te
zijn. 't Is de vreugde over de op
standing van onze Heer. die in
onze kerkdiensten waarlijk ge
vierd wil worden.
Het is voor ons als nieuwtesta
mentische gelovigen alle dagen
sabbat. Laten we nooit vergeten
dat *t voor ons tevens alle zonda
gen Paasfeest is.
Synodale richtlijnen toegelicht
(Van
i onzer verslaggevers)
Aan de verschijning van het
geschrift ,,De reformatorische
houding jegens de roomskatho-
lieke kerk en haar leden" heeft
het moderamen van de generale
synode een persconferentie ge
wijd in Den Haag. Daar ver
klaarde de praeses, ds. P. G. van
den Hooff te Hilversum, dat men
hierin niet te doen heeft met een
tijdschrift maar met een synthe
tische beschouwing.
De scriba der synode, ds. F. H.
Landsman, wees op het verschil
tussen dit geschrift en een vroege
re uitgave, het herderlijk schrijven
betreffende de r.k. kerk in 19S0.
Daaruit waait een heel ander
toind. Men was toen van mening,
dat de r.k. kerk na de tweede we
reldoorlog zich in haar geïsoleerde
positie had teruggetrokken. De aan
vaarding wan het dogma van Ma
ria's ten hemelopneming was daar
van de exponent.
sindsdien nogal wat veranderd. De thans
uitgegeven richtlijnen staan op het ni
veau van de practische verhouding tus
sen hervormden en rooms-katholieken,
waarbij echter de principiële kant aller
minst ontbreekt.
De richtlijnen der synode zijn géén
antwoord op de bisschoppelijke richtlij
nen aangaande gemeenschappelijke
menkomsten van reformatorische
rooms-katholieke christenen. De synoda
le richtlijnen werden namelijk door de
synode aanvaard.
Misverstanden
Eén van de samenstellers der richtlij
nen, dr. C. A. de Ridder van het Protes
tants Convent te Utrecht, noemde eni
ge facetten van de ontwikkeling, die
van beide zijden gaande is.
Daarbij lijkt het soms of men spre
ken kan van een vèr gaande toenade
ring. De r.k. theologie is tot de c
cluile gekomen, dat de prediking
weinig aandacht heef! gekregen. In de
protestantse sector leeft zeer sterk
de overtuiging dat het sacrament te
veel uit dc aandacht is geraakt.
Men neemt dit ook waar bij het be
zichtigen van moderne kerken uit beide
formaties, die soms sterke punten
overeenstemming hebben.
Toch zou dit kunnen leiden tot
verstanden. Want Rome houdt tot
toe aan zijn dogma's onverminderd
vast. En juist in het nieuwe gesprek
met Rome zal de reformatie moeten
bewijzen, dat wat zij indertijd beleden
heeft, nog altijd van kracht is.
Wat niet zeggen wil dat de kerkher
vorming als eer, onaantastbare groot
heid wordt beschouwd. Maar inzonder
heid het teruggrijpen op de heilige
schrift is een factor van blijvende be-
Ds. H. B. Meyboom te Utrecht, die
eveneens een aandeel had in de tot
standkoming der richtlijnen, maakte
duidelijk hoe het geschrift er de nadruk
op legt dat men als christenen ov«
weer elkaar moet aanspreken v
zijn kerkelijke achtergrond. Waarbij
men dus ook de ander vanuit diens
kerk moet aanspreken.
(Advertentie)
nieuw
muizenXpasta
vlokken
ROEIT ZE GENADELOOS UIT
Ondenvijsbenoemingen
Benoemd tot onderwijzer aan de Chr.
Nat. Uloschool te Rijnsburg B v. d.
Wal te Franeker; Chr. Uloschool te
Eibergen: H. W. Siebelink te Nijmegen
en C. Dijkman te Smilde.
Benoemd tot hoofd aan de Hervorm
de scholl te Uithuizen: L. Bultena te
Uithuizen, (tijd.)
Benoemd tot onderwijzeres aan de Ge
reformeerde school te Steenwijk H.
Postma te Schraard (Fr.): Juliana-
school te Sneek: P Riemersma te Wor-
kum; Ernst Casimir schooi te Leeu
warden (Huizum): G S. Sijtema te Am
sterdam en de heer IJ. Algrg te Achlum;
Menso Altingschool te Paterswolda: W.
B. G. van Kampen te Vaendam.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bergambacht: J. W de
Bmvn te Harderwi/k
Bedankt voor Putten (Geld.): dr C
Graafland te Woerden: voor St. Philips-
land: S. J. Seinen, kand. te Utrecht
GEREFORMEERDE KERKEN
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Gorinchenv J. Brons te
Bunschoten en M Vlietstra te IJmuiden
Beroepen te Broek onder Akkerwoude
HET Nederlands Instituut voor
de Publieke Opinie (NIPO)
heeft onlangs aan een groot aan
tal Nederlanders de vraag voor
gelegd, of naar hun oordeel de
invloed van de godsdienst op de
Nederlandse manier van leven
toeneemt dan wel afneemt. Er
rekening mee houdend, dat deze
vraag, zonder verdere uitleg,
geen interesse (8 procent), de binding
met de kerk wordt minder, men denkt
zelfstandiger en vrijer ifl procent), het
komt door de welvaart: het gaat de
mensen Ie goed (3 procent), er is zo
veel afleiding in sport en spel, radio.
zwakt (3 procent).
TOENEMEND
Waarop baseerden nu anderen,
tot een toenemende Invloed vai
godsdienst op onze samenleving conclu-
niet erg „verfijnd" is, kan het i deerden, hun oordeel? Twee procent
resultaat van dit opinie-onier- ïtl: d?or 4l^5rk^rllfll^ke "m«""'er-
K iking, door de toenaderingspogingen tus-
Tijdens de discuaaie maakte de heer
Joh. Winkler bezwaar tegen de iljna in-
antipapistische zinsnede uit het
geschrift ,,Is er niet meer reden tot
blijdschap, wanneer een kerkgebouw-
in de pinkstergemeente wordt geopend
in wanneer een kerkgebouw van de
>oms-katholiekc kerk wordt ingewijd?"
Hij achtte de pinkstergemeente niet
eer dan een vorm van hysterisch an
alfabetisme. waarbij vergeleken de r.k.
kerk heel wat verhevener Is.
Het weinig bevredigende antwoord
in ds. Meijboom was. dat de uitlating
vragenderwijs gesteld werd (..We moes
ten in dit boekje ook mogelijkheden tot
denk-arbeid geven"), en dat de pink-
stergroepen elders in de wereld blijk
baar zo gek niet zijn, getuige haar toe
lating tot de Wereldraad van Kerken.
Een andere vraag, of de hervormde
kerk er blijkens haar kerkorde niet op
uit is om rooms-katholieken te. ..beke-
werd door ds. Landsman afgewe
zen. Hij lichtte het desbetreffende arti
kel van de kerkorde toe.
:1 is men niet zo hypocritisch om
rooms-katholiek. die zijn keuze doet
de reformatie, te weren. Een opzet
telijke bekeringsactie zoals bijv. het
blad ,,In de rechte straat" (ds. H. J.
Hegger) voert, wordt door de hervorm
de kerk in strijd geacht met de wijze
waarop christenen van verschillende
kerken elkaar behoren te ontmoeten.
De persconferentie werd helaas ont
sierd door de wijze waarop ds. Van
den Hooff reageerde op de vraag
iemand, die informeerde of men
wat kon doen tegen de verzuiling in
derland. Buitenlanders vinden het ge
woonweg absurd, dat er eon r.k. geiten-
fokvereniging en een christelijke koe-
kenbakkersbond bestaat.
Aanstonds stemde de praeses er
in, dat die verzuiling niet iets is
trots op te zijn. De hervormde kerk
heeft zich daar altijd van gedistan
tieerd. blijkens synodale publicaties.
Men acht het geen bezwaar dat de ent
hervormde het C.N.V. kiest en de ande
re het N.V.V.dat de één de voorkeur
geeft aan de V.V.D., de andere aan de
C.H.U. en de derde aan dc P.v.d.A.
Helaas verzuimde de praeses om de
dwaze en tot vervelens toe terugkeren
de voorbeelden van geitenfokvereniglng
en koekenbakkersband te corrigeren.
Waardoor hij de schijn wekje dat de
verzuiling juist naar hartelust wordt na
gestreefd door de belijders van het
christelijk geloof.
Dat een vragenstelster blijk gaf var
haar onkunde inzake de historie var
wat men „verzuiling" noemt, is vooi
haar rekening. Maar dat de praeses,
die indertijd zulk een warmgesteld
woord sprak bij het C.N.V.-jubileum,
haar royaal in het gelijk stelde, vonden
wij jammer.
W
A.r.-Senator J. C. Haspels
(Van onze parlementsredactie)
Nogal ontstemd keerde Bus-
sums burgemeester J. C. Haspels
(a.r.) zich gisteren in de Eerste
Kamer tegen een aspect van het
beleid van minister Zijlstra en
staatssecretaris Van den Berge.
Bij de behandeling van de be
groting van financiën voor 1962
in de Senaat drong hij aan op
voortvarendheid bij de uitbrei
ding van de mogelijkheden voor
de gemeenten om zelfstandig be
lastingen te heffen. Als het om
rijksbelastingen gaat wordt wel
steeds met haast gewerkt, zei hij.
Teleurgesteld toonde de heer Haspels
zich over de suggestie van regerings
zijde. dat de gemeenten maar gebruik
moeten maken van een verhoging van
de opcenten op de grondbelasting en
verder hun toevlucht moeten nemen tot
de personele belasting. Naar zijn me
ning is deze wijze van belastingheffing
„een oud paard", dat allang aan de
pensioengerechtigde leeftijd is. Als de
men wij er nooit, aldus de a.r.-afge-
vaardigde.
Staatssecretaris Van den Berge kon
in zijn antwoord slechts meedelen, dat
over deze aangelegenheid thans over
eenstemming is bereikt tussen de be
windslieden van binnenlandse zaken en
financiën en dat zij binnenkort in de
ministerraad zal worden besproken. HIJ
vreesde echter, dat een wettelijke rege
ling niet voor het einde van het jaar
tot stand zal komen.
Minister Zijlstra, de verschillende
sprekers antwoordende, keerde zich te-
gen uitbreiding van de exportkrediet
verzekering met overheidsgarantie. HIJ
deelde mee. dat het uitgifteplan voor de
grond van Oostelijk Flevoland bijna ge-
Mejuffrouw mr. J. Zeelenberg (soc.)
sprak over de memorie van antwoord
van de bewindsman als „een litanie van
het neen." Naar haar mening gaat er
een kille sfeer van uit.
Mr. Pollema <ch daarentegen prees
de beide bewindslieden voor het gevoer
de beleid.
Een debatje ontspon zich nog over de
verschillen tussen a.r. en c.h. De c.h.-
fractieleider had zich laten ontvallen,
dat de c.h. niet dogmatisch denkt en
dat dit bij de a.r. anders is. De heer
Haspels reageerde met de opmerking,
dat de c.h.u. niet alleen een unie van
mensen, maar ook een unie van me
ngen is.
Minister Zijlstra trachtte wat olie op
de golven te werpen door erop te wij
zen, dat iedere a.r. wel een goed c.h.
plekje in zijn hart heeft en omgekeerd
iedere c.h. ook wel een goed a.r. plek
je. De begroting werd aanvaard, (comm.
TILBURG. Alle protestants-christe
lijke groeperingen zullen op 30 mei bij
de gemeenteraadsverkiezing van Til
burg met één lijst uitkomen.
De lijst bevat de volgende kandida
ten:
1. ds. P. Visser: 2. E. Hartzuiker; 3
C. Riemens; 4. H. J. Langman: 5, A.
J. Bouman; 6. L. Klösters; 7, C. v. d.
Craats.
Knutselaars lijmen met
van Ceta-Bever
Ook aan het kruis is Jezus koninklijk. Koninklijk tot het
laatste. De soldaten zullen met hun gruwelijk werk beginnen.
Ze maken zich gereed om met harde hand. de spijkers door
het lichaam te drijven. En de menigte ziet toe, opgewonden
en in extase.
Maar voordat de beulsknechten tot de kruisiging overgaan
moeten zij eerst nog een „menslievend" werk verrichten. ,^Zij
gaven Hem wijn, vermengd met gal te drinken(Mattheus
27 34). Want de kruisdood is een verschrikkelijke dood, en
de „menselijkheid" gebood, dat de kruisiging enigszins werd
verzacht. Dat de gekruisigde werd verdoofd, opdat hij niet
al te zeer zou lijden onder de ondragelijke pijnen.
Maar Jezus weigert. Nadat Hij de wijn had geproefd, ver
volgt Mattheus, wilde Hij niet drinken. De beker Hem door
de Vader toegereikt gaat Hij ledigen tot op de bodem. Geen
verdoving, geen verzachting, nee, de smart zal totaal zijn.
Jezus is koninklijk tot het laatste.
N.S.R. stelt experiment voor
Op TH-Twente
straks geen
spoorstudenten
(Van een onzer verslaggevers)
Op het twee-jaarlijkse natio
naal congres van de Nederlandse
Studenten Raad (het overkoepe
lend orgaan van alle in Neder
land bestaande studentenvereni
gingen) van 16 tot en met 18 april
op Woudschoten in Zeist, zullen
voorstellen worden gedaan, die in
het universiteitsleven van de stu
dent ingrijpende verandering
kunnen brengen.
Voorgesteld zal o.m. worden de
nieuwe T.H. in Drienerlo die waar
schijnlijk in 1964 gereed zal zijn te
bouwen volgens het zgn. „Campussy
steem". Dit betekent dat alle aan de-
hogeschool studerenden bij elkaar
zullen worden gehuisvest en wel in de
directe omgeving van de school in
dit geval tussen Hengelo en Enschede.
De mogelijkheid is niet uitgesloten dat
de studenten zullen worden verplicht
hier tijdens hun studie te gaan wonen,
wat inhoudt dat het verschijnsel spoor
student straks op Drienerlo tot het
verleden zal behoren.
Het bestuur van de raad geeft toe
dat door deze maatregel wellicht in
breuk wordt gemaakt op de persoon
lijke vrijheid van de student, maar
zij vindt aan de andere kant het
voordeel voor de student van het in
een Studentengemeenschap leven zo
groot, dat zij heeft besloten dit voor
stel in te dienen.
Om deze plannen als zij tenminste
worden goedgekeurd en het ministerie
ermee akkoord gaat te verwerkelijken
Mr. Biesheuvel over verkiezing '63
Mr. B. W. Biesheuvel, Tweede
Kamerlid van de Anti Revolutio
naire Partij en vice-voorzitter van
de Christen-Democratische fractie
van het Europese Parlement, heeft
gisteravond in Delft gepleit voor
een gemeenschappelijk verkie
zingsprogramma van de drie Ne
derlandse christen-democratische
partijen KVP, AR, CHU bij
de Tweede Kamerverkiezingen
van volgend jaar
Ik .ben van mening, zo verklaarde
hij dat onze drie partijen ernstig
moeten overwegen In welke mate
het mogelijk zal zijn zich bij de ver
kiezingen van 1963 te presenteren
met een gemeenschappelijk program
van dezelfde strekking, ook al zou
den zij voorlopig nog wel elk voor
eigen rekening blijven werken.
Mr. Blesheuvel verklaarde dit ln een
tafelrede aan een diner bil kaarslicht,
dat de KVP. AR. en CHU in een der
prachtige oude zalen van het Prinsenhof
in Delft aanboden aan de leden van de
christen-democratische fractie van het
Europese Parlement. In deze fractie wer-
I ken de Europese KVP. AR. CHU-af-
Igevaardigden reeds Jaren samen en vol
gens de heer Biesheuvel diende men die
interconfessionele samenwerking op Euro
pees niveau naar het national vlak door
te trekken. Voor de Europese politiek
achtte hij het gemeenschappelijk optre
den van de drie Nederlandse partijen in
ieder geval reeds volledig uitvoerbaar.
Hij toonde zioh dan ook bijzonder ver
heugd over een ontwerp-manifest van de
drie Nederlandse partijen, ten aanzien
van de kwestie der directe verkiezingen
voor het Europese parlement.
Ruimte
hü. of ik
Men vraagt mU wel, BM
als protestant kan meewerken in
groep waarvan de meeste leden rooms-
katholiek z(jn. M|jn antwoord Is een vol
mondig ja. In de politiek moet men zich
niet laten Inspireren door vrees. Boven
dien laten de leden van de Nederlandse
protestantse partijen zioh niet zo gemak
kelijk verdringen. De ervaring van het
Europese Parlement leert dat dc chris
ten-democratische fractie haar leden vol
doende ruimte laat om zichzelf te zijn.
De ervaring leert ook. dat samenwer
king van rooms-katholieken en protes
tanten bevredigende resultaten geeft als
het erom gaat de gemeenschappelijke
Europese idealen te bereiken. Aan net
diner, rondom een tafel, versierd met
oud-hollands zilver en gele narcissen,
zaten een 75 gasten aan. De ereplaats
werd ingenomen door mejuffrouw M. A.
M. Klompé, minister van maatschappe
lijk werk.
zullen grote groepen flats moeten wor
den opgetrokken. Acnt flatgebouwen zou
den met 300 studenten een wooneenheid
vormen, met een eigen Mensa en een
sociëteit. Uiteindelijk zouden op deze
manier 2000 a 2500 studenten moeten
worden gehuisvest.
In de directe omgeving zouden, ter as
sistentie bij de studie, ook geïnteres
seerde wetenschappelijke stafleden
woonruimte moeten kunnen krijgen.
Het betreft hier voorgestelde experi
menten, die later wellicht ook kunnen
worden toegepast in andere instellingen
voor wetenschappelijk onderwijs.
Ook over de ln ons land studerende
buitenlandse studenten zal op bet con
gres worden gesproken. Dit vraagstuk,
ze vindt het N.S.R.-bestuur, verdient
aandacht omdat het aantal buitenlan
ders op de Nederlandse universiteiten en
hogescholen dc laatste jaren toeneemt.
Op het ogenblik z(jn er bi ons land 1700
buitenlandse studenten, waaronder 300
Surinamers. 150 Anttillanen. 66 Zuidafri
kanen. 365 Indonesiërs, 156 studenten uit
de V.S. en Csnsds, 81 Noren en 106 Duit-
De Delftse Studentenraad zal nu voor
stellen in alle universiteitssteden advies
lichamen voor buitenlandse studenten in
het leven te roepen. Tevens zouden ver
scheidene internationale studentenclubs
moeten worden opgericht, naar het voor
beeld van Leiden en Wageningen.
Voorts komt ln Woudschoten aan de
orde het buitenlands beleid van de N.S.R.
Een voorstel zal worden ingediend om
de afgevaardigden van de N.S.R.
op buitenlandse studentencongressen ook
politiek mandaat te geven. Tot i
congressen politieke
vraagstukken werden behandeld, van
stemming onthouden. Zij mocht zich al
leen uitspreken over problemen die de
student en de studie betroffen.
De „student-as-such"-clausule zal nu
alleen voor het binnenland worden ge
handhaafd. al zullen uitspraken over
binnenlandse politiek niet bij voorbaat
onmogelijk zijn.
Drs. De Boer leider
van een warme
niaaltij denprojekt
Deputaten voor de Algemene Diaco
nale Arbeid hebben drs. De Boer be
noemd tot leider van een warme-maal-
tijdenproject in Hong-Kong. Een warme-
maaltijdenproject verzorgt per dag
10.000 kinderen. Men zal proberen dit
aantal te verhogen. Drs. De Boer hoopt
begin mei naar Hong-Kong te vertrek-
Het Algemeen Diaconaal Bureau van
de Gereformeerde Kerken in Nederland
deelde tevens mee dat voor het werk
onder de Algerijnse vluchtelingen hon
derdduizend gulden beschikbaar-is" ge
steld. De helft hiervan is"5estemd voor
de Franse kerken.
Voor de wereldhulpactie in 1962 zijn
nu ook mensen ingezet, zo deelde het
Algemeen Diaconaal Bureau ons mee.
Tot vijf april werd in 1962 aan collec
teopbrengsten een bedrag van 685.000
afgedragen. Aan giften werd ontvangen
98.270. Samen dus een bedrag van
783.270 tegen een bedrag van vorig
jaar vijf april van 604.000 aan collec
ten en 54 000 aan giften. Hierbij moet
wel opgemerkt worden dat in 98 ker
ken dit jaar de collecteopbrengst nog
niet werd afgedragen cn ook worden er
nog verschillende giften verwacht.
Ambtsaanvaarding
en benoeming
Met ingang van de dag waarop hij
zijn ambt zal aanvaarden tot cn met
31 augustus 1967 is benoemd tot buiten
gewoon hoogleraar in de faculteit der
rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversi
teit in Groningen om onderwijs te ge
ven in het Anglo-Amerikaans recht, de
heer mr. C. Uniken Venema te Waalre
(N.B.).
Prof. dr. ir. J. Sneep zal op 12 april
het ambt van hoogleraar in de planten
veredeling aan de landbouwhogeschool
in Wageningen aanvaarden met het uit
spreken van een rede in de aula der
hogeschool.
worden. VSiSS^SSS, 1FSUS S&S
elijk zó, dat present m,rk„ dll m.n.rn "Tïtwoort:""voor"d«' varmogVnMMlat- kan
1i n bewuster nun geloof gaan beleven en
slechts 9 procent van de onder- dat meer menaen lid van de kerk wor-
vraagden van oordeel was, dat den. En weer andere antwoorden
bedoelde invloed toeneemt. Daar-
tegenover stond 57 procent op het j Ook in de Ver. Staten is dezelfde
standpunt, dat er van een ver- \raa8gesteld_.aari IJ°pt ««nul
j -ij 4 j Amerikanen. Daar bleek, dat 45 pro-
minderde in\ loed moet worden cent van de ondervraagden
gesproken. Volgens 22 procent
van de geënquêteerden blijft
die invloed gelijk, terwijl 12 pro
cent geen oordeel had.
deel was. dat de invloed van de gods
dienst toeneemt. Slechts 31 procent was
van tegenovergestelde mening. Volgens
17 procent van de Amerikaanse onder
vraagden blijft die invloed gelijk, ter
wijl 7 procent geen oordeel had.
Latijnse of Nederlandse
opgeven of ons een pit wilt stut
g(
Hen wij ln staat zijn
helpen.
Vraag: Wij wonen op gehuurde ka-
mers en hadden daar bij de
ingen een raambiljet
kunt hij kan wel tegen dc inwoning opko
men als deze bij het huurcontract
verder te verboden is. Natuurlijk moe'ei beide
partijen de redelijkheid betrachten en
als de hospita geen gelegenheid heeft
MOTIVERING
gaven, \crd door dc onderzoekers vor- Zoals gezegd: het is interessant van
der geïnformeerd waarop hun oordeel dit alles kennis te nemen. Maar het
dan wel berustte. Van de overgrote *au ver gaan «r al te sterke con-
groep. die tot een afnemende invloed j clusies uit te trekken. Er blijkt im-
van de godsdienst concludeerde, ba-iricrs. dat de motivering van de in eer
seerde 13 procent deze mening op de ste instantie gegeven antwoorden bt
overweging, dat het kerkbezoek ach- ontbreekt of niet verder reikt dan het
teruit gaat en dat de mensen minder constateren van «1 of niet vermeen- 1" y
kerkelijk worden. ide feiten. tieke psrtij opgehangen. Onze hospita vriend haar daarbij behuli
Van de ondervraagden was 9 pro- Opmerkelijk ia ln leder geval het was het daarmede niet eens en heef* We leven in een vrij lam
cent van oordeel, dat de jongeren min- zeer grote verschil ln resultaten van het verwijderd. Had zij daartoe het
der godsdienstig worden en dat de het optnle-onderzoek tussen ons land recht? Zii dreigde zelfs, dat zij, Ut
jeugd minder belangstelling dan roe- en de Ver. staten. In laatstgenoemd wij het daarmede niet eens waren,
ger heeft voor de godsdienat Andere land gelooft op vijf procent na de wij nog deze maand de kamer moes-
iantwoorden waren: de mensen worden helft van de ondervraagden, dat dein- -en verlaten Onze huisbaas wiet niet
i onverschillig, op. rvlakkig. hebben vloed van de godsdienst toeneemt: dat wij inwonen, daar anders ae huur
gehuwden en bovendien
van 20.000 voor bejaarden of
gebrekkigen. In totaal is dus
20.000. Wanneer
is of gebrekkig is dit bedrag
42.500.
Vraag: Onlangs bracht mijn man
kasatrikpitten mee en vertelde mij:
dan wordt het
zerhoogd zou worden. bruik veel wassen en daardoor gaan
Antwoord: Binnen uw raam moogt vele goede stoffen verloren. Door de
radio hoorde mijn vrouw, dat net niet
nodig is de zuurkool te wassen.
Antwoord: Neem een goede vaste
witte of savoye kool of van beide de
helft. Verwijder beschadigd blad.
snijd de kool in tweeën en snipper
deze fijn met een koolmes, met uit
zondering van de stronk. Strooi het
zout er onder het snijden door. waar
op elke emmer kool een handje
>ut neemt, of op 8 kolen 100
gram of op 10 kolen 125 gram. Mank
stenen pot schoon met warn
een strafbaar feit.
staat haar vrij binnen haar eigen
elk biljet op te hangen, dat zij
boven de 65 wenst. De hospita kan u niet laten
uitzetten zonder proces. Als u niet en
pension bent, hebt u bij opzegging
van de huur recht op huurbescher- ot)
ming en de hospita kan over het al- vol
Jemeen u niet uitzetten dan wegens
ringende noodzaak voor eigen ge
plant wordt dit? Is het een blijvende bruik, schuld, uitwoning en overlast, dawater. spoel deze na met tchoon
hoe moet ik haar benande-
Brieven, die niet voorzien zijn
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten ln afzonderlijke
brieven worden gesteld.
de oorzaak zijn? En hoe moet ik haar
behandelen? De plant is een week of
wat geleden verpot en ook daarna
groeide zij goed.
Antwoord: Het geel worden van de
blaadjes zal wel een gevolg
kuni
dit de oirbaarheid»
pui Hl stamp deze vast 4.uuat uc - ------ 3"
bovenlaag onder de pekel staat. St'-ooi goede, vruchtbare, niet te lichte grond-
ook nog enkele peperkorrels tus
sen. Leg bovenop een schone
daarop een plankje en hierop
steen. Verwijder na acht dagen het gegeven
vit vlies) dat zich
den kan zijn. dat er te weinig water
gegeven wordt. Maar dit kunnen wij
niet beoordelen. In de volle groeiptrio-
op de zuurkool gevormd heef*. Spoel de kunt u gerust wekelijks met pokor.
haar eigen mening kenbaar te ma- de doek goed uit, borstel het plankje mesten, maar nooit op een droge pot-
ken. dan kunt u altijd als goede en de steen goed schoon. Leg dan al- kluit. Is de kluit erg droog, houd de
eer op. Maak de zuurkool in kluit dan
paar uur onder
eikaars mening moeten respecttri
zou graag het zuurkool i
wij het met
te maken. Tot heden deden die zes weken goed gegroeid
net vrij veel zout. Maar dan ook al met vele knopjes staa
de zuurkool voor het gc- nu worden de blaadjes geel. Wat kan
totdat alle luchtbellen verdwe
nen zijn. Hebt u daarentegen teveel
water gegeven, zorg dan. dat er geen
water op het schoteltje of in de sier-
pot blijft staan Ook moet u nakijken
Maar of het gat in de bodem verstopt zit
nodig doorsteken.