Bijbel blijft primair in contact met Rome GRIEP! SssK 3,^7 95 Uitspraak gerechtshof ontlokt felle reacties Schotse predikant riep hulp van politie in Een moord voor vandaag In I960 liacl 12% van de bevolking geen vakantie Ckefarme,,4 Matador Braziel Shag nog niet geprobeerd? Dan mist u wat De nieuwe smaakiets pittiger dan half zwaar veel zachter dan zwaar 2 ANDERZIJDS TOCH TE BEROERD? Ds. Dijckmeester laat duidelijk z\jn nieuw in een artikel nu in „Woord en Dienst" het onderwerp: „Ge brek aan legerpredikanten" aan geroerd. Hij deed dit eerder in een artikel: ,J)eserteert onze Kerk?" in Hervormd Nederland. Dm. Dijckstra laat duidelijk zijn teleurstelling, (namelijk dat zijn artikel geen aanleiding voor zijn collega's is geweest om zich voor ruim een jaar beschikbaar te stel len als legerpredikant) merken. Hij schrijft: Het opvallende is namelijk: nie mand ontkent, dat er legerpredi kanten moeten zijn. De kerk mag de militairen niet aan hun lot over laten. Ook de meest principiële anti-militaristen geven dat toe Vreemde situatie: er ligt een dui delijk omlijnde taak. 58 weken pas tor-zijn in een wat eigensoortige Semeenschap, waar de kerk nog in e gelegenheid wordt gesteld on belemmerd te werken. Doch prak tisch unisono klinkt het antwoord: houdt mij voor verontschuldigd. Hetgeen neerkomt op: laat een an der het maar doen. In feite een soort kosteloos remplacanten-stelsel, waarbij, omdat vrijwel alle her vormden verstek laten gaan. het^de i opknap pen. Het principiële aspect van het legerpredikantschap blijft intus sen ook een grote rol spelen. Me nige dominee wenst zich beslist geen pacifist of anti-militarist te noemen, maar kan het toch niet met zijn geweten overeenbrengen een leger te dienen, dat in Navo- verband staat. Bij elke gedachtenwisseling over dit punt begin ik de ander vol strekt serieus te nemen. Maar het is angstig te merken, hoe vaak een dergelijk standpunt gebaseerd is op een Ideologie, die levens vreemd is in de zin van: belem merd door gebrek aan kennis van zaken, ook politieke kennis van zaken. Allereerst: hoe durft men de positie van de geestelijke ver zorger in de krijgsmacht beoorde len. als men haar niet uit eigen ervaring kent? Waarom wil men niet luisteren naar hen. die met precies dezelfde innerlijke weer zin t.a.v. de moderne bewapening nochtans legerpredikant zijn en ge tuigen, nimmer in een pastorale conflictsituatie te zijn geraakt? Waarom laat men steeds weer het argument, dat Christus zich ook daar in die militaire samenle ving een gemeente vergadert, waarvoor herders nodig zijn. lichter wegen dan het motief dat dat militaire apparaat er om Chris tus' wil niet zou mogen zijn en dat daarom het deel ervan uitmaken Dat militaire apparaat is recht of ten onrechte. Dat onze kerk zich over het vraagstuk der kernbewapening (nog) niet heeft uitgesproken in deze zin, dat hier alleen tot dienstweigering kan worden opgeroepen, moge juist zijn of niet: het is een feit. En als die kerk ook in de toekomst niet zo ver zal durven gaan, wat zullen de predikanten dan doen, die het nu niet met hun geweten kunnen over eenbrengen. een leger te dienen dat in Navo-verband staat? Zullen zij uit die kerk treden? Alleen dat zal dan consequent zijn. Al blijft het de vraag, of zij wel recht van spreken hebben, als zij niet in wer kelijkheid het uniform hebben ge- Intussen blijft de grote moeilijk heid. dat men in de discussie over deze vragen vrijwel onvermijdelijk langs elkaar heen praat. Boven dien staat de pleitbezorger voor de zaak van het legere redikantschap steeds in het nadeel, de schijn op zich te laden, dat hij het evange lie van Jezus Christus geen recht doet. Zijn opponent kan een meer {irofetische klank in zijn woorden eggen, die niet te ontzenuwen is met dorre feiten. Daarbij komt, dat men een ernstige gewetensbeslis sing in beginsel heeft te respecte- De vraag is echter: verdient de principiële weigering in militaire dienst te gaan in alle gevallen wel de naam van gewetensbeslissing? Ik kan niet ontkomen aan de in druk. dat hier soms sprake is van een projectie-verschijnsel. Een gro te innerlijke onzekerheid ten aan zien van het eigen werk in de ge meente. of een bepaalde aarzeling om de kwetsbaarheid van het amt- in-uniform (de uniformiteit! i aan te durven, zal zich niet zelden ma nifesteren in de vorm van een be ginselkramp dingen te at dingen te absoluut te stellen. Zo lijkt mij bijvoorbeeld de veelge hoorde klacht te verklaren, dat de krijgsmachtpredikant geen vrijheid van spreken heeft. Hebben zij. die dat zeggen, zich wel voldoende afgevraagd, of die vrijheid van spreken niet evenzeer belemmerd is voor een predikant, die les geeft op een school of ver bonden u aan een gevangenis, en eigenlijk ook voor wie 's zondags op de preekstoel staat of door de week een kerkeraadsvergadering leidt? Of zijn zij wérkelijk bang voor de „hirarchie"? Het was onvermijdelijk, dat dit artikel stevig slagzij zou maken. Een bepaalde ongenuanceerdheid is. als men gehoor wil vinden, soms onontkoombaar. Behalve een poging tot weerlegging van bepaal de meningen, is dit bovenal be doeld als appèl op het geweten van een aantal collega's die. al of niet „benaderd", tot heden geen bereid heid toonden om voor een jaar(!) de geestelijke verzorging op zich te nemen. Of zij er „te beroerd" voor zijn? Ach. dat zou een hard oordeel in houden. en in de meeste gevallen ook niet billijk zijn. Misschien kan het beter vertaald worden door „te veel in beroering", te veel in be weging. in verwarring, in vervoe ring. om de nuchtere noodzaak van dit werk te onderkennen en daar uit een daadwerkelijke consequen tie te trekken. Hervormde synode geeft richtlijnen generale synode der Neder landse Hervormde Kerk is van mening, dat de laatste tijd kan worden gesproken van een verrassende wending, ook aan rooms-katholieke zijde, voor wat betreft het contact tussen beide kerken. De synode heeft op 30 oktober met betrekking tot dit contact een aantal richtlijnen aan vaard, welke echter eerst thans openbaar zijn gemaakt. In deze richtlijnen wordt geconstateerd, dat vroeger van contact nauwe lijks sprake was, terwijl de ge schriften van beide zijden geken merkt werden door een felle toon. Thans spreekt men elkaar aan als broeders en zusters in Christus en waar dit mogelijk is treedt men op geestelijk terrein samen naar voren. Er is, kortom, grote be langstelling voor elkaar. De synode stelt dan vast, dat, naast de reeds bestaande gesprekskringen van theologen, nu ook het aantal kringen van protestantse gemeenteleden en rooms- katholieke leken stijgt. De eerste con centreren zich meer op de theologische onderwerpen, de tweede op gezamenlij ke Bijbelstudie, het geven van inzicht in eikaars kerkelijk leven, op hetgeen leeft In de oecumene, op de vormen van het geloofsleven, op sociale en culturele on derwerpen. Kloof is dieper dan vaak wordt gedacht VELE ZAKEN De samenwerking komt voorts tot uiting in het organiseren van conferen ties en cursussen, zoals deze geregeld in de vormingscentra worden gehouden, in het uitnodigen van sprekers van de andere kerk, in Kerstzangsamenkomsten, bijeenkomsten ter voorbereiding op net Paas- en Pinksterfeest, in tentoonstel lingen over hedendaagse kerkbouw, re traites, Bijbelcolportage, gemeenschap pelijke „cultuur"-tochten naar Rome en Israël, voorliohting over de eigen kerk in de pers van „de ander" of voor dio en televisie, contact tussen het Moderns zomer-pullover deilg in pril» vanaf Uit voorraad leverbaar. ï3£.M.tm4' Q 95 1 zonder bretels. fj 2 tot 10 Ul I UTOPHETOELMUTIKtr De schoolraad voor de scholen met de bijbel houdt op woensdag 25 april in het gebouw voor kunsten en weten schappen in Utrecht de 69e algemene vergadering. Een bespreking van de algemene belangen van het christelijk onderwijs zal worden ingeleid door mr. J Hangelbroek. Prof. dr. S. D. Fokkema over ..De intelligentie van onze leer- Godsdienstonderwijs in Amerika Bijbellezen in strijd met grondwet Het vraagstuk van het al of niet lezen in de bijbel op de open bare school staat in Amerika in het middelpunt van de belang stelling. Onlangs is er weer een poging gedaan om dit onderdeel van het lesprogramma op de Amerikaanse openbare scholen te schrappen. Het schijnt dat het Federale districts gerechtshof in Pennsylvania heeft beslist dat het lezen uit de bijbel, wat op de meeste scholen in Pennsylvania gebeurt, in strijd met de grond wet is. Deze gewoonte doorbreekt de muur tussen de kerk en de staat in Ame rika en overtreedt de clausule aan gaande de staatsgodsdienst in het Eerste Amendement. De burger die de beslissing nam was een unitariër. Een Amerikaans blad „The washmen Examiner" heeft fel op deze beslissing gereageerd. Het schreef: „Tot nu het de gewoonte dat onze gekozen tegenwoordigers met de hand op d« bel de eed aflegden. Soms kozen presi denten wel het gedeelte uit waar zij hun hand op wilden laten rusten. Onze juris prudentie erkent de waarde van de bij bel door het afleggen van de getuigenis. Zelfs onze geldstukken ontkomen niet aan een zekere religieuze invloed. ..Wij vertrouwen op God" staat er im mers op"' Moeten wij dit alles en zeer waarschijnlijk nog meer verliezen? Men zal ongetwijfeld tegen het besluit De politie in Edin burgh ontving een dezer dagen het vreemde ver zoek twee mannen uit de Schotse kerk te ver wijderen, of liever ge zegd om de twee man nen over te halen de kerk te verlaten. Het ging om de president van de „Unie van pro testanten in Groot-Bri- tannie" Matthews Per kins en zijn naaste mede- werker William Wolters. Hun zeer anti-rooms- katholieke organisatie heeft tot op het laatste moment geprobeerd om de moderator van de Schotse Kerk, dr. Craig. cart rijn voornemen om de paus te bezoeken, af te brengen. Tevergeefs, dr. Craig legde op 28 maart zijn veelomstreden beleefdheidsbezoek bi; paus Johannes XXIll af. Zowel Matthew Perkins als William Wolters wei gerde de kerk te 'verla ten. Twee rechercheurs namen toen naast hen plaats en twee politie beambten in uniform bleven in de nabijheid. Dj. Louden, die de mo derator op zijn reis naar Rome heeft begeleid riep de hulp van de po litie in toen de twee felle tegenstanders van de moderator geweigerd hadden te beloven dat zij de godsdienstplechtig heid niet zouden storen. Incidenten deden zich er Pennsylvania in ho- P __»t argument dat het lezen in de bijbel op openbare scholen de bepaling ter voorkoming van een staatsgodsdienst ln de grondwet door breekt is niet realistisch en vergezocht. Een dergelijke .ïotivering is er niet in te ontdekken. De baptisten, die hebben igewerkt aan de totstandkoming van Eerste Amendement om zich vrij heid van godsdienst te verzekeren, heb- geen vermoeden van gehad dat hun werk nog eens gebruikt worden door fanatici die proberen onze republiek een geseculariseerde staat te maken". Het feit dat een natie geen staats godsdienst heeft wil nog niet zeggen dat er in de delen van de staat geen er kenning van God en het christendom behoeft te zijn. Indien dit wel het ge val Is betekent dit eenvoudig een na tionale bevestiging van het atheïsme inpiaats van de godsdienst, zoals in Rusland. „uitlegster" van zelfde vast ten dering van het liturgische inzichten in de kerkbouw en de discipline in het geestelijk leven. OOK PRINCIPIEEL? I De synode komt echter ook tot de er principieel Iets in de r.k. verschillende gebieden van kerkewêric I kerk is gewijzigd ten aanzien van het jeugdwerk, het werk onder gevangenen gezae van de Bijbel. Hoger beroep van de telefonische hct kerkclijk leergezag op de Bijbel Het op sensatie beluste volk krijgt die morgen veel te zien. Want het is niet alleen Jezus, Die wordt gekruisigd, neede soldaten slaan ook twee moordenaars aan het hout, aan weers zijden (van Hem) een, en Jezus in het midden" (Johannes 19 :18 en 19). De plaats, die Jezus daar op Golgotha wordt gegeven, is cen traal. Zonder zich bewust te zijn wat zij doen zorgen de Romeinse soldaten ervoor, dat ieders aandacht direct op Hem komt te vallen en aller oog op Hem gericht blijft. Jezus in het midden. Straks zal Pilatus nog een opschrift aan het kruis laten bevestigen, een opschrift, dat in drie talen zal zeggen Wie Hij is. Jezus en twee moordenaars, maar Hij in het midden. Hij in het midden van t\vee mensen, van wie er een in zijn doodsstrijd nog lastert en hoont en van wie de ander, als de ogen reeds beginnen te breken, om vergeving smeekt. Op Golgotha verrijst het beeld van de wereld. Jezus centraal, in het midden, en om Hem heen de mensheid, de miljoenen, die Hem of tot het laatst vervloeken of Hem met hun laatste ademtocht aanroepen als hun Heer en Zaligmaker. Wie denkt dat Golgotha geschiedenis is geworden, heeft nog nooit zich zelf bezien. militairen i_ zielzorg. Hetzelfde toenemende „grens verkeer" constateert de synode in west- Duitsland, Italië. Scandinavië en Noord- Amerika. DRIE STROMINGEN Bij deze ontwikkeling tekenen zich in de Herv. Kerk drie stromingen af: De voor- en tegenstanders en daarnaast een groep, die de juiste houding nog niet heeft gevonden. Het is vooral hierom, dat de Her vormde Kerk thans met haar richtlijnen is gekomen. Zij stelt, dat de uitgangs punten van de Hervorming beslist ook nu nog de uitgangspunten van leer cn leven van de Herv. Kerk zijn, en dat wanneer deze in het geding komen, met recht kan worden gesproken van een le vensbelang voor de kerk. Als oorzaken van de huidige koers- wending ziet de synode de ervaringen de oorlog, die tot gevolg hadden, dat •n niet meer naar de „apartheid" te rugwilde. Er is wederkerig een grotere eerbied voor elkaar en voor eikaars geestelijk leven ontstaan, ondanks het feit, dat de rooms-katholieke kerk juist na de oorlog weer naar het isolement terugging. Voorts het naar voren treden van de leek. de politieke gang van za ken het (al of niet vermeend) staan voor dezelfde taken op velerlei gebied de ontkerstening en de oecumene. Over het karakter van de ontmoeting zegt de synode, dat het gehele leven daarbij is betrokken. Er zijn en komen steeds meer raakpunten. Het is. aldus de synode, van het allergrootste belang. beide zijden wordt beseft, dat ïn wederkerige ontmoeting niet strikt theologische ontmoeting gaat, maar om een ontmoeting, waarin TOCH VERSCHILLEN De Hervormde synode stelt in de richtlijnen, dat. hoezeer zij ook ver heugd is over het streven naar contact en. waar mogelijk, samenwerking, dit streven niet mag neerkomen op een ge ringschatting van de verschillen in ge loof. Zij dringt erop aan. dat allen, die van reformatorische zijde aan het ge sprek deelnemen, zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid als reformato rische christenen. Zij dienen zich ver plicht te weten in het gesprek een vol uit reformatorisch geluid te doen horen. Maar: „nimmer kan de belijdenis van de Reformatie voor ons een zo onaan tastbare zekerheid hebben als die wel ke onze rooms-katholieke gesprekspart ners menen te bezitten in het dogma van hun kerk. Derhalve zullen wij niet, wanneer zij met een beroep op de Hei lige Schrift er bij ons op aandringen on ze meningen te herzien, ons tegenover een dergelijk beroep mogen afsluiten op grond van onze belijdenisgeschriften". De Bijbel moet het eerste en laatste woord hebben. VERNIEUWINGEN Onomwonden erkent de synode, thans vele vernieuwingen bezig zijn de r.k. theologie en in het leven deze kerk tot uiting te komen, vernii wingen waarover zij zich verheugt. Zij wijst hierbij op de nieuwe aandacht voor de Bijbel, het streven nieuwing van de prediking, het nieuwe liturgische besef, dat veel legt op de gemeenschap ping in geloof deel te gelukkig niet voor. Al leen toen het koor aan het begin van de dienst door de kerk liep en de gemeente opstond bleven Perkins en Wolters uit protest tegen deze rooms- katholieke processie zit ten. Na de kerkdienst verklaarde Perkins dat hij de godsdienstplech tigheid door uitroepen zou hebben onderbroken, indien ds. Louden ook maar een keer in zvn preek op het bezoek van de moderator had ge zinspeeld. In heel Schotland zul len de acties tegen dit bezoek, dat men ziet als „verraad aan de erfenis van het protestantisme", worden voortgezet. Jaarvergadering Bond voor spastici De bond ter bevordering van de be langen van spastici houdt op zaterdag 28 april in de Twentse schouwburg in Enschede zijn jaarlijkse vergadering. Prof. R. Hornstra uit Utrecht zal dan een inleiding houden over „So ciale zekerheid en de lichamelijk ge brekkige". Prof. Hornstra zal in deze voordracht spreken over hetgeen mo menteel en in de toekomst gewenst en mogelijk is op het terrein van de so ciale verzorging en de verpleging val spastici. Troon uit 846 voor Christus gevonden Britse oudheidkundigen hebben op de plaats van het vroegere paleis va Assyrische heerser Salmanassar II 824 voor Christus) te Nimrod in noorden van Irak het marmeren onder stuk van een troon gevonden. In het mer zijn inscripties aangebracht gebeurtenissen uit het j, Calvinistische studenten organiseren weer zomerkampen De Calvinistische Studentenbeweging organiseert ook deze zomer weer haar kampen voor leerlingen van middelbare scholen. Dit jaar wordt voor het eerst de naam Signaalkampen gebruikt, in overeenstemming met de naam van het blad „Signaal", dat door de C.S.B. in samenwerking met de Vereniging tot verspreiding van de Heilige schrift wordt verspreid op de middelbare scholen. In deze kampen probeert de C.S.B. gelegen heid te scheppen voor de middelbare scholieren om in hun eigen milieu een geheel unieke vacantieweek mee te ma ken; daarbij wil zij metterdaad die zwaargeladen calvinistische C waar ma ken Georganiseerd worden zowel land- kampen als zeilkampen: de laatste wor den gehouden op de Friese meren. In de landkampen ligt het accent op sport en spel; bosspelen. pionieren en volksdansen, toneel en cabaret wisselen elkaar af Speciaal te vermelden zijn: een Luxem burgkamp en een novietenkamp voor a.s. studenten, die op een prettige wijze een indruk willen krijgen van het leven aan de universiteit. Alle kampen staan onder i leiding van studenten. nadruk het sacrament, het streven de leek de hem toekomende plaats i kerk te geven, het doorbreken van h geestelijker kerkbegrip, andere houding in de r.k. theologie te genover de belijdenis der Reformatie en ten slotte: de ontwikkelingen in de r.k. leer over Maria, ook al is hiervan nog slechts sprake bij een groep vooruitstre- venden. De synode constateert het merkwaar dige feit. dat, terwijl de r.k. theologie in onze dagen terug wil gaan tot de Bijbel, de reformatorische theologie meer oog heeft gekregen voor de bete kenis van de kerkelijke traditie, als ordt niet erkend. Het is, zo zegt de sybode. beslist geen vooruitgang te ais de Bijbel meer wordt ge zien als een document van het geloof de kerk dan als document van het spreken van God. Verder vraagt de synode zich af, of de r.k. kerk de verkondiging van het Woord wel de plaats kan innemen, die in de Kerk van Christus behoort hebben. De synode ziet geen reden het oordeel van de Reformatie over de herzien. Ook stelt zij vast. dat de onbijbelse scheiding tussen geestelijk heid en leken principieel wordt gehand haafd. De synode wijst erop. dat de huidige .k. theologie, wanneer zij meer nadruk legt op de mystieke kant van de kerk, er geen enkel misverstand over laat be staan. dat dit „mystieke Lichaam van Christus" de kerk van Rome is en geen andere. Tenslotte blijft de synode vol houden, dat de kloof tussen de belijde nis van de Reformatie en het rJs. dog ma dieper is dan de r.k. theologen voor waar willen houden, en zij wijst op de verschillende houding van beide kerken ten aanzien van Maria. HOOPVOL Op de vraag, of er dan geen nieuwe perspectieven zijn te vinden voor het ge sprek tussen Rome en de Reformatie, antwoordt de synode, dat het feit, dat dit gesprek plaats heeft, op zichzelf reeds een nieuw en hoopvol perspectief biedt. „Wij moeten vernieuwingen in de k. kerk met aandacht volgen. Zij kun- en immers de eerste tekenen zijn van en bekering van deze kerk tot haar Bij belse oorsprong. Evenwel, door aan de inhoud van haar dogma's onverander lijkheid voor te schrijven, maakt de r.k. kerk het zich uitermate moeilijk tot Bijbelser inzichten te komen". Het is de vaste overtuiging van de sy node, dat de r.k. kerk slechts door een breuk met haar dogma een waarachtige vernieuwing zal kunnen bereiken. Over de houding in de praktijk zegt de synode, dat er in de hervormde ge meenten een grotere bereidheid tot ont moeting met rooms-kathoileken moet zijn. „Het initiatief mag gerust van ons uitgaan. Men moet echter weten wat men doet. Daarbij is het noodzakelijk, ■nen de ander wil leren kennen, dat bereid Is zichzelf te doen kennen, de Bijbel als uitgangspunt, en dat geestelijk-stevige houding aan- CURSUSSEN De synode bepleit cursussen in ge meente of wijk voor hen, die contact heb ben of willen hebben met rooms-katho- lieken of hen, die om andere redenen belangstelling hebben voor de reforma torische verhouding tot de r.k. kerk. Verder zelfstudie, voorbede in de kerk- dienten, in het leven der gemeente en in eigen leven voor de r.k. kerk zelf en, met het oog op de ontmoetingen, met name ook voor het aanstaande concilie, voorlichting in de kerkelijke pers, hoe wel hierbij voorzichtigheid moet worden betracht. De synode wil de gesprekken niet direct in de openbaarheid doen plaatsvinden, noch wil zij dat deze di rect aan de openbaarheid worden prijs gegeven. Tenslotte wordt gepleit voor overleg in deze met de andeTe reforma torische kerken. ANDERE VORMEN Als andere vormen van ontmoeting noemt de synode: uitnodigingen tot bij woning van de intrede van een pastoor of predikant of tot bijwoning van de opening van een kerkgebouw, de geza- cnlijke organisatie van een bepaald >ort werk en het beschikbaar stellen in een kerkgebouw. De synode merkt hierover op, dat bij de beoordeling van uitnodigingen reke ning dient te worden gehouden met het feit, dat beide kerken in vele opzichten vooralsnog lijnrecht tegenover elkaar staan. Op het terrein van de bediening der sacramenten kunnen zich soms pijn- Uitgave per dag twaalf gulden Ongeveer 88 van de Neder landse bevolking heeft in 1900 vrije dagen gehad voor vakantie, maar slechts de helft hiervan ging twee of meer dagen ergens logeren. Voor naar schatting 23 bestond de vakantie alleen uit een dagtochtje en 20 van de mensen bracht de vrije tijd helemaal thuis door. 12 van de bevolking, voornamelijk perso nen van 50 jaar en ouder, heeft in 1960 totaal geen vakantie ge had. Dit is gistermiddag in Amersfoort medegedeeld door dr. M. C. Tldeman die enige Hjd geleden is gepromoveerd op een proefschrift op de economi sche betekenis van het vreemdelin genverkeer. HU sprak op een büeen- komst van de provinciale Utrechtse bond voor vreemdelingenverkeer. Dr. Tideman stelde, dat de taak van de VW enerzijds op het bedrijfsleven is gericht en anderzijds bestaat uit de voorlichting aan de consument over de mogelijkheden voor een zinvolle vakan tiebesteding. met name in het eigen land. Men moet volgens hem het stuk afzetgebied, dat ieder jaar tijdelijk voor het bedrijfsleven verloren gaat, doordat een grote stroom Nederlanders met vakantie naar het buitenland ver trekt niet onderschatten. In 1954 ver trok 18 van de vakantiegangers naar het buitenland. In 1960 al 24%. Er zijn belemmeringen voor een ongelimiteerde stijging van het percentage. Dr. Tide man neemt aan, dat het maximum tus sen de 35 en 40 ligt. Het tijdelijke verlies aan inkomsten door de afwezigheid van Nederlanders kan worden gecompenseerd met het aantrekken van buitenlandse toeristen. Verleden jaar brachten de buitenlanders 600 miljoen gulden in het laatje exclu sief hun transportkosten en de uitga ven, die zij deden in winkels die geen souvenirkarakter hebben. Ten aanzien van de provincie Utrecht merkte dr. Tideman op, dat in 1960 ongeveer een kwart miljoen Nederlan ders hun vakantie op de Utrechtse heu velrug doorbrachten. Daarbij kwam nog een bezoek aan andere delen van de provincie en dat van de dagjesmensen en de buitenlanders. Dr. Tideman heeft de indruk dat men over het algemeen de hoogte van het inkomen der vakan tiegangers overschat. De mensen, die de provincie Utrecht bezochten ver dienden bijvoorbeeld gemiddeld 7.800 Het landelijk gemiddelde voor de uitgaven tijdens hun vakantie is 12 per dag per persoon en de ge middelde besteding op een dag tochtje bedraagt f4. Ds. D. Roest 25 jaar predikant Morgen hoopt ds. D. Roest, predi kant der gereformeerde kerk te Rotter dam—Charlois, zijn 25-jarig ambtsjubi leum te herdenken. Ds. Roest, die in 1910 geboren werd is in april 1937 te Opperdoes in het predikambt bevestigd. Deze gemeente diende hij tot hij in 1943 het beroep naar Hoogeveen aan nam. In 1947 ging hij naar 's-Graven- hage-Oost, welke gemeente hij op 5 okt. 1951 wisselde voor die van Rotter- dam-Cnarlois, waar hij nu nog werk- Onrustige Zenuwen? MI|nhord»'» Zanuwtabletfn lijke botsingen voordoen. Hier zijn waakzaamheid en waardigheid geboden. Naar de mening van de synode moeten •ft Tenslotte zegt de synode over oecumenisch perspectief, dat het woord „oecumenisch" voor Rome slechts in houdt: terugkeer tot de r.k. kerk. Een waarachtig oecumenisch perspectief is aan geen van beide zijden zichtbaar. „Gods werk door Zijn Heilige Geest is echter geenszins gebonden aan hetgeen wij als grenzen zien", aldus de genera le synode der Ned.Herv. Kerk. (Advertentie) Vier middelen in één tablet werken krachtiger zonder de maeg van streek fe maken I Yier beroemde geneesmiddelen ondersteunen elkaar en werken daardoor bijzonder krachtig. Eén der middelen dient om de maag te beschermen. Chefarine „4" doet werkelijk wonderen Glazen bultje 20 tabletten f 0.80 -Handige stripverpakking 40 tabletten f 1.60 Voordelige flacon 100 ublattao f 3.50 Beroepingswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Utrecht-Z. (vac. J. van Reeven): R. Siertsema te Aalten. Aangenomen naar Zeist: (vac. J. Kop- pe): D. van Keulen te Oldehove. die be dankte voor Katwijk aan Zee. Bedankt voor Spijk (Gr.): D. Kloppen burg te Broek onder Akkerwoude. GEREFORMEERDE KERKEN (VrUg.) Bedankt voor Zuiddorp, D. Deddent te Mariënberg. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Opheusden: A. Hofman te Zeist. EV. LUTH. KERK Beroepen te Amsterdam (wijk X): S. G. van der Haagen te Schiedam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2