Schorsing prof. P. Smits niet opgeheven Nederland op weg naar 1 anto per 4 inwoners Kritiek op norm-verruiming gewetensbezwaar militairen Een ivoord voor vandaag Minder zendingsactiviteiten gevolg van geldgebrek SNELFIX Tussen schoolpoort en huisdeur De „A-tjes" van Henkie ANDERZIJDS JEHOVAGETUIGEN Ds. D. Solinger heeft in het Evangelisch-lutherse weekblad een artikel geschreven over een ontmoeting met een Jehovagetui ge. Hij beschrijft in dit artikel hoe hij deze mensen getracht heeft bij te brengen dat ze de bijbel verkeerd begrijpen. Laat ik beginnen met u iets te biechten: Er mankeert iets aan mijn humor. Gewoonlijk kan ik om iets lachen, maar als ik iemand ontmoet die beweert, dat alle ker kelijke mensen het aan het verkeer de eind hebben en dat zij het al leen goed hebben, begint er iets in mij te koken. Dat is helemaal fout. Dat koken geeft niets, het is slecht voor je hart en de mensen overtuig je er niet mee. Godfried Bomans heeft mij een andere kunst geleerd. Hij is door zulke mensen gefascineerd. Hij zegt: Gewoon domme mensen zijn vervelend. Maar domheid, gepaard met reli gieuze bezetenheid, is fascinerend, omdat alleen in deze vorm een aan geboren bewustzijnsvernauwing cre atief kan worden. Zij maken uit hun beperktheid iets. De kern van hun boodschap is de volgende. De mensheid dient zich te gedragen naar hun religieu ze overtuiging. Doet de mensheid dit niet. dan gaat zij onherroepe lijk voor de bijl. Alleen zij. die het geloofje bedacht hebben en zij. die er net zo over denken, blijven gespaard. De ontzettende hoog moed van deze conceptie is zo adembenemend, dat ik uren naar die mensen kan luisteren. Naar het geloofje zelf luister ik nauwelijks. Wat zij te vertellen hebben is na genoeg mets: wat verwarde draden uit de grote kluwen van het Oude Testament, een paar teksten uit het Nieuwe Testament. En paar notities uit andere Oosterse gods diensten en deze hutspot is op het pitje van hun verstand gaan over koken en je wordt verzocht er van te eten. Ik doe of het me smaakt, want tegenspraak kennen die men sen niet. Maar in werkelijkheid luister ik naar heel iets anders. Ik luister naar de onverdraagzaam heid. Bomans verzekert ons dat hij er naar kijkt, als naar een plaat je van een toverlantaarn. Hij is gebiologeerd. De hele wereld ver doemd. zij alleen gered. Fantas- Ik geloof dat alleen, als men het zo kan zien. dat men dan de humor van dit geval kan verstaan. Het is een gereformeerde collega, die mij een middel aan de hand heeft gedaan, om niet alleen gefas cineerd te luisteren, doch ook nog wat in het midden te brengen. Je moet niet denken, dat je daardoor die mensen kunt overtuigen, zei hij tegen mij. doch het is een po ging om de mensen te doen be grijpen. dat ze de bijbel verkeerd gebruiken. Een paar weken geleden, kreeg ik een paar Jehova-getuigen op bezoek. Het is mij gelukt kalm te blijven, hoewel ik niet zo fascine rend kon zijn, als Bomans voor wendt te zijn, als hij die mensen Natuurlijk kwam de woordvoer der van de twee al direct met een hele serie teksten, die hij zo links en rechts uit het Oude- en Nieuwe Testament rukte. Toen hij buiten adem was. greep ik naar de tak- tiek van mijn gereformeerde col lega. Ik vroeg of ik ook een paar teksten mocht aanhalen. Aangezien ik niet zo thuis ben in de bijbel als zij. vroeg ik hen te beoorde len, of die teksten er ook werke lijk instonden. Zij knikten instem mend en ik zag dat er wat span ning op hun gezicht kwam te staan. Misschien dachten zij wel: zal die man een tekst aanhalen, die wij met rood onderstreept heb ben Want de anderen kennen wij niet. Ik vroeg dan: Is het waar dat er een tekst in de bijbel staat, waarin staat: Judas ging heen en verhing zich? Beiden knikten. Het klonk zeker vertrouwd. En dan. Klopt dat? Ja, zelden ze. dat staat er ook. Ja ziet u mijneheren. ver volgde ik. als u die teksten ver bindt is de uitkomst niet zo dave rend. Ik kan er echter niets aan doen. Het staat in de bijbel en ik heb dit boek geciteerd op de wij ze. waarop u het doet. Ook zo maar een tekst uit zijn verband gerukt. Ik lt. De U houdt Wel neen meneer, zei ik. de bij bel als tekstenboek (tenminste als u hem zo gebruikt) daar kan men van alles uithalen. Dat heb ik nu gedaan, maar u doet het steeds. Met u is niet te praten, zei de Ik dacht dat we aardig op gang waren, antwoordde ik. Maar u houdt ons voor de mal. zei de man met een klagelijke stem. Wel nu, als dat zo is, doet u de hele dag de bijbel geeft. Wij stappen maar op, zeiden ze in koor. Er is niets te beginnen met u. Toen zij weg waren, heb ik mij toch wel afgevraagd, wat de bes te methode was. Moet men als Godfried Bomans doen? Geamu seerd luisteren, terwijl men daar bij de indruk wekt, dat er wel iets in zit. Of is de andere me thode beter? Zij voelen zich dan wel genomen, doch misschien voe len zij het absurde van hun bijbel gebruik. Misschien. Ik weet het niet. Beroep werd verworpen V rijzinnigen Zware breuk m vertrouwen De generale commissie voor be zwaren en geschillen van de her vormde kerk heeft krachtens een beslissing van 20 maart 1962 de bezwaren van prof. dr. P. Smits tegen het besluit van het breed moderamen van de generale sy node van 20 juni 1961 hem de be voegdheden als van een emeritus predikant te ontnemen ongegrond verklaard. Verleden jaar deelde prof. Smits aan de raad van kerk en theologie mee. dat hij niet bereid was tot een gesprek over het 'belijden der kerk met deze raad. De raad had hem in opdracht van de generale synode tot een gesprek uitge nodigd. Nadat de synode deze medede ling ter kennis had gebracht van het breed moderamen heeft dit het besluit genomen aan prof. Smits de bevoegd heden als van een emeritus predikant te ontnemen op grond van ordonnan tie 13-29-5 der kerkorde, waarin bepaald wordt, dat deze bevoegdheden kunnen worden ontnomen, indien het voortduren daarvan niet strookt met de waardig heid of de belangen der kerk. Het persbureau van de Hervormde Kerk deelde nog mee eerst thans aan de beslissing van 20 maart bekendheid te hebben kunnen geven, omdat eerst het breed moderamen van de generale synode Tnoest worden ingelicht, hetgeen gistermiddag is geschied. BESLISSING rijzinnig hervormden beroering ge-(houding tot hetgeen prof. Smits ten laste wekt. Prof. Smits is een van de vooraan- werd gelegd. Men kan toch niet menen, staande leden van deze vereniging en dat deze onwaardig is geworden het hoofdredacteur van het vrijzinnige blad evangelie te verkondigen doordat hy „Kerk en Wereld." De voorzitter van de heeft geweigerd een gesprek vereniging, prof. mr. A. Mulder heeft met de raad voor de zaken Onderwijsbenoemingen l Benoemd tot onderwijzer aan de Christ. Uloschool te Emmeloord: M. J. Ekhart (lich. opvoeding) te Arnhem; Chr. Uloschool te Den Hulst: D. S. P. de Boer te Kollum; Chr. Uloschool te Ferwerd: G. J. G. Abbringh te Masten broek. Benoemd tot hoofd aan de Chr. La gere school te 's-Graveland-Kortenhoef: R. G. van Rooy te Steendei*en. tot waarnemend hoofd te Steenderen: J. Bierman te Steenderen en tot onderwij zeres te Steendcrcn: mej. G. Schuur man te Ommen. Benoemd tot onderwijzeres aan de C V O-school (W^rinschool): A M. Wumkes tc 's-Graveland. Benoemd tot onderwijzer aan de Christ. Nat. school te Ermelo: J. Koster te Alblasserdam; Chr. Nat. School te Zierikzee: G. de Keizer te Middelharnis; Oranje Nassauschool te Alphen a.d. Rijn G. Smits tc Hilversum; Dr. J. H. Gunningschool te Capelle a.d. IJssel: D. Fennema te Hilversum; Ds. Vossersschool tc W. Terschelling: K. van de Meer tc Munstendam «Gr. Nieuwe christ. school in de nieuwe wijk Wctspunt tc Hoogvliet: J. Wilbrink te Hoogerheide, dc heer Kozijn te Ermelo en mej. Ph. Roskam te Den Haag. Benoemd tot onderwijzeres aan de 2e christ. school te Rijsoord H. C. Lips-Beokman tc Barendrccht; Hervormde school te Wcdserom tijd T Ferwerda-Scholtens te Ede en tot vakonderwijzeres: mevr. W Hartog- Linnenkamp te Arnhem: Jfllianaschool te Rijssen: W. Vixseboxse te Almelo; Rehobothschtïol te Veenendaal: L. S. Ta- Minister Korthals verwacht: Verzadigingspunt1 dan ook reeds een verklaring pers afgelegd, waarin hü onder andere zegt: De generale commissie heeft het be roep verworpen en heeft daarvoor als belangrijkste overweging laten gelden, dat de kerkorde, wanneer die spreekt van de mogelijkheid van het ontnemen van de bevoegdheid als van een emeri tus-predikant, in het belang van de waardigheid of de belangen der kerK, daarbij een ruime bevoegdheid openlaat aan het breed moderamen. Ook heeft de cpmmissie overwogen, dat hier niet noodzakelijkerwijs opzicht is Uitgeoefend ten opzichte van prof. Smits, omdat de redenen, die het breed moderamen heeft aangevoerd voor zijn besluit, met noodzakelijkerwijs de in houd van de dienst des Woords en van de catechese betreffen, ook niet nood zakelijkerwijs moeten worden opgevat als een onchristelijke belijdenis en w< del of als een verstoring van de orde het leven en werken der kerk, laat staan als een aantasting van de funda menten der kerk. De commissie heeft ook verworpen de grief van prof. Smits, dat te zijnen aan zien willekeur zou zijn betracht. Daarbij heeft de commissie in de eerste plaats overwogen, dat, al houdt de kerkorde niet een uitdrukkelijke bepaling in een lidmaat een uitnodiging tot ee sprek met de raad van de zaken kerk en theologie moet aanvaarden toch van hem verlangd moet worden, dat hij op een dergelijke Uitnodiging in gaat. Het is onjuist, dat op een derge lijke uitnodiging afwijzend wordt gere ageerd zonder voorbehoud, abrupt er. op onwellevende toon. aldus de generale commissie. Zij laat 'hierbij buiten be schouwing, of het aldus gemotiveerde besluit getuigt van een juist kerkelijk beleid. Verder heeft de commissie overwogen, dat uit de brief van prof. Smits de ge volgtrekking moest worden gemaakt, dat deze definitief het gesprek afw De brief van het hoofdbestuur van Vereniging van Vrijzinnige Hervormden in Nederland doet daarbij niet af, omdat de gesprekken met prof. Smits e briefwisseling steeds persoonlijk geweest. De commissie geeft aan prof. Smits toe, dat het weinig gelukkig is geweest, dat het breed moderamen zonder zijn voorkennis aan de generale synode het voorstel tot voortzetting van het gesprek met hem heeft gedaan en dat hij ver volgens pas ruim drie maanden later van het desbetreffende besluit synode in kennis is gesteld. nog niet in zicht De minister van verkeer en wa terstaat, drs. H. A. Korthals, heeft gisteren in Utrecht de zesde na tionale verkeerstechnische leer gang van de A.N.W.B. geopend. Bij die gelegenheid herinnerde hij eraan, hoe de onlangs over leden voorzitter van de A.N.W.B., mr. W. A. Offerhaus, tien jaar ge leden betwijfelde of men het in Nederland ooit zal brengen tot een auto per vier inwoners, zoals dat toen in de Verenigde Staten het geval was. Het Nederlandse «uomauiuoi vceuciiuaai o iö- Pe*l» aldus drs. Korthals, is inmid- te Veenendaal; Guyotschool te Gro-|dels van 1 op 65 in 1952 gestegen Tevoren had de waarnemend voorzit r van de A.N.W.B.. de heer P. V. Zimmerman, zich in zijn openingswoord afgevraagd, of het in verband met de verkeersveiligheid nodig is, de mini mum-leeftijd van de bromfietser te ver hogen van zestien tot achttien jaar. Hij deed een beroep op de minister, alvo- een dergelijke diep in het so ciale en economische leven ingrijpende maatregel over te gaan, de op te rich ten stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid te verzoeken over dit onderwerp onderzoekingen te verrich ten. 3ii deze studie zouden ook kunnen rden betrokken de kwesties van een eventuele rijvergunning en een eventu eel verkeersexamen en voorts de vraag of identificatie van bromfietsen moge- Ik zou moeten worden gemaakt. Ir. M. Müller. hoofd van de afdeling verkeerszaken van de gemeentelijke de stadsontwikkeling in Den Haag, besprak de ervaring die men ge durende een jaar in de residentie met de verplichting parkeergelegenheid te maken op eigen terrein heeft opgedaan. De verordening heeft in Den Haag al veel goeds opgeleverd, zo zei de heer Müller. Prof. ir. J. Volmuller. hoogleraar aan de technische hogeschool in Delft, gaf als zijn mening te kennen, dat het pro bleem van dc overbelasting van wegen en andere verkeersvoorzieningen het eerst acuut geworden is in de verenig de Staten. In Europa en ook in ons land hebben, aldus prof. Volmuller. deze problemen zich eerst in ernstige mate voorgedaan na het herstel van dc gevolgen van dn tweede wereldoorlog. Het verkeersplein onder Utrecht in de wegen Amsterdam-'s-Hertogenbosch en Den Haag-Arnhem alsmede de Maastun nel in Rotterdam noemde hij typische voorbeelden in ons land waar verkeers- vooraieningen door ononderbroken ver keersstromen tot hun capaciteit zijn be last. Kennis van de grootte van deze capaciteit is. aldus prof. Volmuller, van belang. Gebleken is, dat de capaciteit van een wegvak met een ononderbroken gesloten file van voertuigen wisselt met de snelheid waarmee de aaneengesloten file van voertuigen zich voortbeweegt Deze capaciteit ia maximaal bij een file-snelheid van ongeveer vijftig kilo- DE Tweede Kamer heeft het I de he,d ioor dc semlddJlde b^uurder marathondebat over de dod®n'^" oorspronkelijkeversie v,n '"an* ?tjnrv^Hl7gerf^lijd^itgedl^kE mammoetwet gisteravond onder-, overèen^J^ mafr Kfi ^fa «I^ ,f,1-ilnElhct k<e,nst k- In meters uitgedrukt n 1 «H« JL y sr J neemt «ie »n acht genomen fvsleke af- 1 «,n«en hebbe-n ministers Visser .Und we, met dc SI,?lheid toe. maar be paald niet In evenredigneid tot de rem weg. Dit lijkt, naar de mening van prof. Volmuller ook niet noodzakelijk, omdat ook de voorligger een remweg zal moeten afleggen voor hij tot stil stand zop kunnen komen. ningen: P. Sanders te Groningen. Eervol ontslag voor tlr. H. J. Lam Bij K.B is met ingang van 1 septem ber aan dr. H. J. Lam op zijn verzoek eervol ontslag verleend als gewoon hoog leraar aan de Rijksuniversiteit te Lei den, met dankbetuiging voor de belang rijke in deze betrekking bewezen diens tot 1 op 20, en men kijkt thans niet meer zo ongelovig naar het peil van 1 op 4. Naar de mening van de minister is er nog geen aanwijzing te vinden die op het naderen van het verzadi gingspunt zou kunnen wijzen. Hij deelde voorts mede. dat omtrent de verhoging van de minimum-leef tijd van bromfietsers nog, geen be slissing is genomen. Voorstellen in Tweede Kamer (Van parlementsredactie) I overtuiging van de bezwaarde, dat het VERKLARING Het hoofdbestuur van dé Vereniging van Vrijzinnige Hervormden heeft april in Zwolle over de nu ontstane situatie vergaderd en het volgende een gevoel van diepe verontrusting' bekend gemaakt: De weigering van prof. Smits om door de synode gewenst gesprek te ren met de raad van de zaken 1 kerk en theologie werd als reden opge geven voor het besluit van 20 juni (hel ontnemen van de bevoegheid). Dat ge sprek moest gaan over het belijden var de kerk en moest dienen tot voortzetting vroegere gesprekken. Het thans onherroepelijk geworden besluit staat volgens het hoofdbestuur in geen broken voor de behandeling vangingen hebben plichtingen die op grond van ernstige gewetensbezwaren" op teren voor vrijstelling van mili taire dienst. Het wetsontwerp, dat al in 1958 is ingediend, be oogt de vervanging van de uit gesteld. Volgens deze zullen worden erkend ..onoverkomelijke gewetens bezwaren tegen militaire dienst van hem. wiens godsdienstige of zedelijke over tuiging verbiedt, dat hij aan enig wapen geweld tussen de staten deelneemt". Deze formulering zal de eindstreep 1923 daterende dienstweigerings- stellig niet ongewijiigd passeren. Er K R mcan£r van i wet door een „wet gewetensbe-, bleken in de Kamer verschillende be-1 tember aan' dr. J. Ridder op zijn ver zwaren militaire dienst". Deze I ?oek eervol ontslag verleend als hoog- bij de heer Roosjen (a.r.), die meendeI leraar aa bevat een in vele opzichten gun- dat dè regering de deur heeft open- ningen. r Stiger regeling van de rechts- gezet voor bezwaarden die op grond' langnjke positie der bezwaarden. van politieke overwegingen tcgenstan- diensten. De oude wet schrijft voor. dat de ders zijn van „wapengeweld tussen dc erkende gewetensbezwaarde z c „ver- staten". Hij kwam met een amende- vangende burgerdienst" moot verrichten ment (mede ondertekend door andere gedurende een termijn die een jaar a.r_ fractieleden), waarin wordt voor langer is dan de normale duur ga- J- de Rijksuniversiteit te Gro- dankzegging voor de be- deze betrekking bew theologie. Het hoofdbestuur blijft dan ook de indruk behouden, dat het niet tot een ingrijpende beslissing zou zijn geko men, als niet de leer van prof. Smits het centrum van de belangstelling had gestaan. Voor leertucht, een hoogst ingrijpend gebeuren in de kerk, is een afzonderlijke procedure voorgeschre ven. Deze is met veel waarborgen om kleed. Diepgaand beraad is vereist. Voorkomen moet worden, dat ontnemen van kerkelijke bevoegdhe den beslist wordt, onder de invloed van geprikkeldheden over en weer. Zouden al deze waarborgen nu weg vallen, wanneer het gaat om predi kanten, die niet meer in het ambt staan? Deze predikanten krijgen vrij wel allen de bevoegdheden als van een emeritus-predikant. De meeste hunner doen dienst als voorganger minderheidsafdeling. Prof. Smits was b.v. voorganger van de afdeling van vrijzinnige hervormden te Den Haag en Scheveningen, voordat hij werd benoemd tot buitengewoon hoog leraar in de kerkelijke sociologie Leiden. Dienstdoend predikant in t hervormde gemeente, was hij laatste lijk in Enschede. Het breed moderamen verleent deze bevoegdheden. Het kan ze weer ontne men, indien het voortduren niet strookt met de waardigheid of de belangen der kerk. Zou deze onopvallend uit de oude reglementen overgenomen be paling mogen worden gebruikt tegen hen, die de bevoegdheden als van een emeritus hebben, als stok achter de deur bij gesprekken over het belijden? De beroepscommissie heeft zich op een louter formeel standpunt gesteld, vervolgt het perscomimuniqné van de vrijzinnig hervormden. Zij zegt, dat de gronden die het moderamen aanvoerde, „niet noodzakelijkerwijze" zijn gelegen op het terrein van het opzicht «van de tucht oefening dus): Niet noodzakelijkerwijze, in wezen echter wel. Publikaties in ker kelijke en niet kerkelijke pers over het besluit van 1961 wezen uit, dat zeer velen de opvattingen van prof. Smits deeld achtten. Het ingrijpen 1 moderamen raakt overigens niet slechts de verhoudingen binnen de Hervormde Kerk ajleen; herhaaldelijk is immers in gesprekken tussen hervormden en gere formeerden het optreden tegen pro: Smits een toetssteen van het karakter de Nederlandse Hervormde Kerk genoemd. Pïlatus doet een stapje terug. Van rechter wordt hij onder handelaar. Hij probeert te schipperen, een compromis te vin den. Van de trotse, ongenaakbare Romein is niet veel meer over. De heerserde man, die hooghartig zou kunnen zeggen: Ik vind geen kwaad in Hem, dus laat ik Hem vrij, is slaaf geworden, slaaf van zijn eigen ondeugden: vrees voor het heden, angst voor de toekomst, lafheid, dubbelhartigheid. Nog tracht hij de schijn te redden. Nog ziet hij een achter deurtje, waardoor hij kan ontsnappen en zijn eer in- veiligheid brenge.n. „Wien wilt gij, dat ik u zal loslaten: Barabbas of Jezus, die Christus genoemd wordt?" (Mattheus 2717). Vooruit dan maar, het volk kan kiezen tussen Barabbasde zoon des vaders en Jezus, de Zoon des Vaders, tussen een mensen-moordenaar en een mensen-Redder. Pilatus stelt het, onbewust, voor de keus, waarvoor de mensheid steeds ge plaatst is. Wie zullen wij kiezen: Jezus of Barabbas? En wat zullen wij kiezen: de aardse of de hemelse glorie? De vraag van Pilatus is nog brandend tot op de dag van vandaag. Presbyterianen in zuiden V.S. Situatie in Korea het ernstigst De financiële moeilijkheden van de Presbyteriaanse Kerk in het zuiden van de Verenigde Staten zijn zo groot dat deze kerk gedwongen is haar zendings activiteiten in verschillende delen van de wereld in te krimpen. Woordvoerders hebben dit besluit aan de Raad voor Wereldzending haar laatste zitting mee- Het thans onherroepelijk geworden be sluit acht het hoofdbestuur gevaarlijk voor de toekomst van de Nederlandse Hervormde Kerk en uiterst bedenkelijk voor de kerkelijke verhoudingen. Wat in de onderhavige zaak gebeurd is, vi oorzaakt een ernstige breuk in het vi trouwen, dat de Hervormde Kerk ruimte wil laten voor verscheidenheid vai loofsbeleving. Welke gevolgen de trouwensbreuk zal hebben, is overigens nog niet te overzien. Prof Smits heeft verklaard dat hij het eens is met het commentaar dat van de zijde van het hoofdbestuur van de Ver eniging van Vrijzinnige Hervormden is verstrekt. Inflatie en nieuwe regerings maatregelen in landen als Korea, Japan, Taiwan, Brazilië en Congo Kantfineren met van Ceta Bever tm PROCO i crème - shampoo 't nieuwste! 't handigsteI milder schuim, schoner haar Proco shampoo in tube geeft u snel 'n muts van schuim. Wollig schuim, dat uw hoofd doet tintelen van schoonheid. Proco is er met en. zonder ei. Tube voor ca. 6 wassingen, 65 ct. EEB Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Middelharnis: dr. Graafland te Woerden. Benoemd tot geestelijk verzorger van het Academisch ziekenhuis te Leiden: J. H. de Vree. em. pred. en bijstand in hét pastoraat te Hoogmade, die deze benoe ming ook aannam en bedankte voor de benoeming tot voorganger van de her vormde evangelisatie te Oostvoorne, GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Scharend ijke: E. D. Bos- ma. kand. te Amsterdam; te Roosen daal: N. H. Heiner te Heinkenszand. GEREFORMEERDE KERKEN (vrljg.) Tweetal te Groningen-Zuid (vierde pred. plaats): D. Deddens te Mariën- berg en G. Zomer te Bunschoten-Spaken burg. Beroepen te Wageningen: H. de Jong te Gees (Dr.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwaagwesteinde: W. de Joode te 's-Gravenhage-Z. DOOPSG. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Gorredijk-Boven- knijpe: A. H. Swerms te Westzaan. SCHOTSE KERK Beroepen te Rotterdam: J. Keillor te Dumfries (Schotland), voorheen te Am sterdam. Ook Almelo weekendhulp in ziekenhuizen (Van onze correspondent) Onder auspiciën van de Oecumenische Jeugdraad in Almelo zijn plannen voor bereid om in Almelo te komen tot een hulpdienst van jongeren van 17 jaar en ouder, die tijdens de weekeinden en ook in de vakanties hulp zullen verlenen ir plaatselijke instellingen als ziekenhuizen, verpleeginrichtingen, bej aardentehuizen etc. Zodoende zal het vaste personeel "lingen zijn er de oorzaak van dat de zendingsposten in deze landen steeds meer geld gaan kosten. De zendelingen die da ar werkzaam zijn vragen voortdurend om meer geld zodat zij het werk dat zij begonnen zijn kunnen voortzetten. Dc Raad voor Wereldzending kan niet aan deze ver zoeken tegemoetkomen omdat de ker ken in de jaren '60-'61 twee miljoen gulden tekort kwamen. Men verwacht dat er in Japan over het jaar 1962 een tekort van 10.000 dol lar zal zijn. De zendelingen hebben hun toevlucht tot leningen moeten nemen om hun werk voort te kunnen zetten. In Taiwan gebruiken de zendelingen hun vakantiegelden om het werk aan verschillende projeKen doorgang te kun nen laten vinden. In Brazilië heeft men door de stijgende kosten van le vensonderhoud de grootste moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. In Congo eist de regering hogere sa larissen voor onderwijzers en verpleeg- personeel. Tevens zijn de kosten van le vensonderhoud in verband met de zeer onzekere situatie in het land, aanzien lijk gestegen. De situatie is het ernstigst in Korea. Daar heeft de kerk, noodgedwongen het besluit moéten nemen om de financiële steun die zij aan middelbare scholen en een lagere school verstrekte te laten vervallen. Dit betekent dat de kerk alle invloed op de opvoeding van de jeugd op dit niveau verliest. Salarisverlaging De zendelingen in Korea hebben ge tracht aan de financiële moeilijkheden tegemoet te komen door hun salaris met vijf procent te verlagen. Op de zen dingsbijeenkomsten betalen zij hun eigen reis- en verblijfkosten. Al deze bezuinigingen ten spijt be draagt het verlies in Korea voor dit jaar toch nog een bedrag van 13.179 dollar. Er is in de Zendingsraad gestemd om dit bedrag aan te vullen. Het totale in mindering gebrachte bud get voor 1962 voor Korea bedraagt nu 174.336 dollar. Met dit bedrag moeten de uitgaven van 75 zendelingen die met een college werken, twee hospitalen, drie muloscholen, zes middelbare scholen, twee seminaries, drie bijbelscholen, een school voor verpleegsters en een studen tencentrum gefinancierd worden. Dr. P. A. M. v. Philips houdt oratie Gisteren heeft dr. P. A. M. van Philips i Amsterdam zijn inaugurele rede ge houden en is hij zijn werk begonnen als lector in de becirijfshuishoudkun.de aan de Gemeentelijke Universiteit. Hij sprak over „Aspecten van het continuïteits beginsel in de economische analyse". Dr. Van Philips is in Paramaribo geboren een ministerszetel irn. Suriname op Amsterdam te gaan doceren. Hij ie jaar lang minister van econo mische zaken. Nieuwe formule V.N. godsdienst vrij heid De commissie voor de rechten van de mens van de Verenigde Naties heeft een nieuwe formule opgesteld voor gods dienstvrijheid van de mens. Daarin wordt gezegd dat de „vrijheid van belij den van een godsdienst en van het mani festeren van een geloof gerespecteerd en gegarandeerd moet worden." Deze for mule werd met 12 stemmen voor en vier stemmen tegen en vier onthoudingen aangenomen. De Russische afgevaardigde Ostrowsky heeft onmiddellijk gereageerd op deze nieten ..m- 0. -„-- ------ - zullen van de Oecumenische Jeugdraad formule en geëist dat dit document voor hun werkzaamheden een vaste ver-1 de V.N. ook de religieuze rechten goeding krijgen. Ide atheïsten zal garanderen. eerste oefening. Deze bepaling wordt in het nieuwe wetsontwerp verzacht in die zin. dat voor alle bezwaarden de duur van de vervangende dienst 26 maanden zal bedragen, welke termijn by algemene maatregel van bestuur zal kunnen wor den verlengd of verkort, indien de dienst tijd - het i ndeel der dienstplich- Voorts stelt de regering In het nieuwe ontwerp een zekere verruiming voor van de norm voor erkenning van gewetens bezwaar Volgens de dicnstweigerings- wet 1923 worden gewetensbezwaren erkend als ze hun grond vinden in de Van verschillende kanten uitte ook kritiek op het voorstel, dat de adviescommissie waarvoor de bezwaarde gesteld de oorspronkelijke redaetie moct venehijneo, met vtit personen rit- van het betrokken artikel te her-, ting moet houden in plaats van met drie. Stellen. zoals tot dusverre het geval is geweest. De heren Moorman (kath. v.). Kranen-1 Men meende dat deze uitbreiding niet burg (soc. Tilanus (c.h.) en Couzy' ten goede zal komen aan de intimiteit (lib.) wilden niet zover gaan. Wel zou-] waarin het gesprek met de bezwaarde den zij gaarne de term „wapengeweld" behoort plaats te vinden, zien vervangen door ..oorlogsgeweld '.1 De ministers Visser en Beerman zou- terwijl naar hun oordeel de woorden i den het ontwerp vanavond verdedigen, „tussen de staten" geheel weggelatenZij zullen dan ook reageren op de wens zouden moeten worden. Dc pacifist Lank-1 van de heren Moorman en Kranenburg, horst meende, dat „ernstige gewetens-dat voor niet-erkende gewetensbezwaar- bezwaren tegen de krijgsdienst zonder den de mogelijkheid zal worden ge- meer voldoende moeten zijn als norm| opend van beroep op een burgerlijke voor erkenning", tadministratieve! beroepsinstantie. Henkie Jespers maandag 12, afwezig, woensdag 14, a. maandag 19, a. dinsdag 20, a. En dat ging zo maar door. Achter Henkie Jespers naam moest je uit de treure een a. invullen. Dat bete kende dat hij had verzuimd en ge woonlijk werd er een plausibele re den voor aangevoerd. Dat is te zeggen, hij zorgde dan netjes voor een officieel uitziend bewijsstuk in de vorm van een beleefd briefje met de naam van zijn vader of moeder eronder dat een Öuurjochie op mijn lessenaar kwam deponeren. „Mijn zoontje moest zo nodig naar de tandarts", of „Met het oog op de drukte in de zaak kan hij onmogelijk naar school komen". Of ook nog wel andere aannemelijke belemmeringen, die ik dan plichtsgetrouw op mijn absentielijst noteerde. Toch was ik het met al die verzui men natuurlijk niet eens. Henkie be hoorde niet tot de hoge intelligentsia van de klas. bovendien was het Hoofd er naar mijn smaak wel al tijd erg gauw bij om zijn leer krachten in eerste instantie ver antwoordelijk te stellen als er in de discipline-sector onregelmatig heden voorkwamen. Je wordt als frik met een open oog voor je zelf gekozen beroep niet graag op het matje geroepen. Henkie Jespers zorgde er wel voor dat het op een kwade dag gebeurde. Het kon niet uitblijven. De „a-tjes al of niet gemotiveerd (meestal wel), bleken zich al te snel te vermenig vuldigen. Hebt u nooit vermoedens? vroeg de baas streng. Maar ik had hem immers altijd de briefjes ge toond en had die knaap op zijn rap port niet onveranderlijk een acht voor gedrag? Als het nu om die, of die, of die ging, allen lieverdjes met een uitgesproken afkeer van iedere vorm van gezag,... maar Hen- kie Jespers. Nee, dat kind had meer van een volgzaam schaap dan van een loze vos. Toch maar eens een beetje meer „Mijn man legt met de koorts", was ditmaal het niet bepaald brand schone argument. Is dat waar? vroeg ik met mijn meest pedagogi sche oogopslag. Maar de jongen die geen leerling van mij was. haalde zijn schouders op: Weet ik niets van. Ze duwen me daar altijd maar zo'n briefje in mijn handen om het aan u te geven. Verder blijf ik erbuiten, zei hij nogal ouwe-mannetjes ach- tig. aandacht besteden decreteerde Hoogstdezelve eens opletten of het met de tanden en kiezen van die knaap zo erbarmelijk gesteld is. En wat die zaak, waar ze het onmoge lijk zonder hem afkunnen betreft, het is een klein depot van een che mische wasserij., kunt u zich voor stellen dat het daar de ganse dag storm loopt van klanten die verkleur de shirts of onappetijtelijke bloesjes komen brengen? Hij is een man met humor en d8t bracht ondanks alles een lachje op mijn kaken, bovendien moest ik toe geven dat ik deze keer niet helemaal onverdiend op het matje was gecom mandeerd. De eerste de beste keer dat de buurtjongen weer een bewijs kwam overleggen, besloot ik in te grijpen. Toen begon er een lichtje onder mijn schedeldak te branden. Ik hield die jongen nog even aan en ik zei gemoedelijk Wel een aardige jon gen anders, die Henkie. hè? Och, was het antwoord. Een beetje minachtend, een tikje eigen wijs. Die jongen deed me nu niet bepaald sympathiek aan. Toch acht te ik het nodig nog een weinig die per te delven. Denk jij er anders over? Hij grijnsde en maakte aanstalten om weg te gaan. Maar op de val reep riep hij toch nog Moet u maar eens aan de andere jongens ,n zijn klas vragen. Het lichtje in mijn hoofd werd bijna een zon. Arme Henkie, mijn argwaan was geboren en een paar dagen later toen ik op de speelplaats maar eens iets anders ging doen dan gezapig ijsberen met de collega's, nl. vanuit een strategische post mijn kudde observeren, groeide de over tuiging in me dat ik van diplomatie ke gaven warempel niet eens ge speend was. Want ik boekte een ver helderend resultaat. Heel alleen stond de jonge Jespers tegen de muur aan de straatkant met een verbeten gezicht en de handen in de broek zakken. Ik merkte op dat hij af en toe een schichtig glurende blik wierp op zijn makkers die in alle opzich ten genoeg hadden aan elkaar en hem voorlopig als lucht beschouwden. Voorlopig, want tijdens een onder vraging bleek me dat de jolige bent in eensgezindheid wat je noemt, de pik op Henkie Jespers had. Waarom? Wie zal het zeggen. Zijn type scheen nu eenmaal niet aan te slaan, mis schien had hij eens een of andere verradersstreek uitgehaald, die ze hem nooit vergaven. In ieder geval, zo ongeveer elke middag na school tijd was het raak: hij kon er met schooltassen, stokken of desnoods met de blote hand van langs krijgen. Een volksgericht in het klein. Tien, twaalf tegen één. En ja.... zijn braaf heid zat hem in de weg. Achten en negens voor gedrag vergeeft een klas niet zo vlot. Vandaar dat hij uit pure wanhoop maar tandartsen en een klanteninvasie in zijn vaders winkel verzon. Meesters en juffrou wen zijn niet zo „bij" in het ont dekken van smoesjes, als jongens in het bedenken van pesterijen. Zo gaat dat soms in de schoolwe reld. En hoe kun je zo'n zoete Jes pers nu in een soort Napoleon ver anderen?... HAYA SELVA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2