DE DOKTER aan 'f woord I Kerken en padvinderij moeten samenwerken Tweede Goodwillcentrum voor Leger op walletjes «VI ij 114 TEM Een ivoord voor vandaag Amerikaans predikant legt ambt neer uit protest Uw Kunstgebit Zending in Eritrea heeft verpleegsters nodig Ckefarine.4 De arts en cle godsdienst 2 ANDERZIJDS HET CHRISTENDOM Prof. dr. D. J. Hoens heeft in „Woord en dienst", hef veertien daags orgaan voor het hervormde kerkewerk, een artikel geschreven over ,Jiet christendom en de we reldgodsdiensten." Prof. Hoens schreef dit artikel omdat zeer ve le christenen in Nederland vooral nu met andere godsdiensten ge confronteerd worden. Prof. Hoens schrijft: Vergelijken we het hindoeïsme, de islam en het christendom met el kaar, zuiver op basis van de gods- dienstwctenschappelijke methode, dan blijken er essentiële verschil len tussen hen te bestaan. Dat er tussen het Brahman, het enige Zijn dat werkelijk eeuwig en onveran derlijk is. en het overeenkomstige Absolute in het boeddhisme ener zijds en Wisjnoe, de hoogste per soonlijke god van miljoenen Hin does, Allah en de Vader van Jezus Christus anderzijds een enorm on derscheid is, wordt algemeen er kend. Maar ook tussen Wisjnoe. Allah en God onderling blijken bij nader inzien grote verschillen te bestaan, zodat hier niet slechts sprake is van drie verschillende namen voor éénzelfde wezen, doch van drie we zenlijk andere figuren. Vergelijken we de heilsvoorstellingen in de genoemde godsdiensten dan treden eveneens typische differenties aan de dag. De godsdiensthistoricus blijft hier staan en spreekt geen oordeel uit over de grotere of geringere waar de van de ene religie ten opzichte van de andere. Als christen en als theoloog on derwerpen we ons aan het bijbels getuigenis aangaande Jezus Chris tus als de Heiland der wereld. Zijn komst in de wereld en in het leven der mensen betekent een oordeel over alle menselijk handelen en denken. Hij ontmaskert ons men sen, of we nu islamiet, boeddhist, Hindoe of traditiechristen zijn, als vijanden van God. Ook onze diep ste religieuze gevoelens en gedach ten moeten wij neerleggen bij het kruis van Christus. Van het heil dat wij mensen verwachten loopt geen rechte lijn naar het heil van Christus. Concreter gezegd van het samenzijn met Wisjnoe in de hoogste zaligheid, het Nirwana, het vertoeven in het paradijs van Allah en de zaligheid in de hemel bij God zijn en blijven. loopt geen rechte lijn naar het Ko ninkrijk van God. Christus' komst is echter door het oordeel heen ten diepste be houd. Hij schenkt het nieuwe le ven; daarbij maakt Hij echter ook gebruik van elementen uit het ou de leven. Dat deed God bij Paulus, lat doet Hij ook bij Hindoes, boed dhisten. moslims en ons. Christus is de weg van de mens tot God omdat Hij de weg van God tot de mens is. Om alle mis verstand te voorkomen: deze Chris tus is geen ander dan Jezus, zoals Hij uit de evangeliën ons tege moet treedt. Deze Heer nu zendt ons als zijn getuigen in de wereld. Dat is een hachelijke zaak. Het gevaar dreigt immers dat wij Christus als onze Christus in de wereld der religies verkondigen tegenover hun god. Christus moet echter niet hun Heer worden omdat Hij tot ons geloofs- bezit behoort, doch omdat Hij de Heiland der wereld is. Christus dient daarbij de Heer te blijven tegenover wien wij allen, nietchris- tenen en christenen als schuldige mensen naast elkaar staan. Het zal duidelijk zijn dat we de geciteerde uitspraken van Radha- krishnan en Heiier, als godsdienst historicus en als theoloog moeilijk kunnen aanvaarden. Niet van onze goede bedoelingen er inspanning hangt het af of wij God bereiken, doch van het aanvaarden van en het leven met Jezus Christus als de Hei land (tegen Radhakrishnan) De religieuze mensheid is niet een. evenmin als de politieke of cul turele mensheid één is; en wij zijn niet de tempel die ,.niet met handen gemaakt is" of leden van de éne Onzichtbare Kerk. Wij zijn één in de schuld tegenover God en eerst in de erkentenis van die schuld en in het aanvaarden van Jezus Christus als de Verzoener gaan wij behoren tot de tempel en worden wij leden van de éne On zichtbare Kerk. Het zal hopelijk even duidelijk zijn dat, naar onze opvatting, het evangelie als een opdracht aan de christenen is toe vertrouwd en niet als een bezit en dat daarom van een absoluutheid van het christendom tegenover de wereldreligies geen sprake kan zijn. Alleen God zoals Hij zich in Christus heeft geopenbaard, is ab soluut. Hij is de enige Heer aan wie alle mensen in alle godsdien sten gehoorzaamheid verschuldigd De zesde „Duty to God" confe rentie, (internationale conferentie van padvindersleiders), die op Woudschoten bij Zeist is gehou den, is zaterdag gesloten. Op deze conferentie is veel gesproken en gediscussieerd over de betrek kingen tussen de padvinderij en de kerken in alle deelnemende landen. Ofschoon vele inlichtin gen alleen betrekking hadden op speciale situaties en landen mag men toch wel zeggen dat alle in lichtingen die verstrekt werden door de woordvoerders van de verschillende landen, zo waarde vol waren dat men moet trachten ze daar waar mogelijk, toe te passen. In de referaten die gehouden wer den zijn zes punten die voor ons al len van belang zijn, en die zeker de moeite van het bestuderen waard zijn, naar uoren gekomen. Ten eerste dat bij de training van de padvinder de verantwoordelijkheid al tijd bij de leider ligt. De taak van de predikant of geestelijke kan alleen zijn, de leider bij zijn werk voor de jongen te helpen. Het tweede punt is dat alleen* door de kerk. de padvinderij het christendom in praktijk kan brengen en het tot een levend geloof kan maken voor de jongens. Het antwoord voor hen die n beschuldigen dat wij de an de kerk in willen nemen hen die vinden dat in de verhouding padvinderij-kerk, de pad- dan ze zou ize erkenning WOLLEN POLO-PULirS VELE VOORDELEN sublieme wollen jersey kwaliteit. Ideaal voor ons klimaat. blijft goed ln model. dat wij zonder de kerken onze plicht niet kunnen vervullen en het ook niet Verder zijn er de zogenaamde neutrale of open groepen. Dit betekent niet dat deze groepen anders zouden zijn, maar alleen dat deze groepen open staan voor alle gezindten. Deze groe- Sen hebben echter dezelfde leiding en ulp nodig als andere. Actief deelnemen In sommige landen is het mogelijk dat f ledikanten en andere geestelijken ac- ief aan de padvinderij deelnemen en zo hulp verlenen. De lezingen die voor theologische studenten gehouden wor den en de trainingscursussen voor predikanten en geestelijken worden dan ook warm aanbevolen door alle padvindersleiders. In verband met de vertegenwoordiging van de padvinde rij zoeken wij naar een manier om dergelijke methoden uit te breiden. Wij roepen hiervoor speciaal de hulp in van christenen, die actief aan het kerkelijk leven deelnemen vroeger ook lid van zijn geweest. In de wereld van vandaag zijn veel verschillende menselijke dogma's. Padvinders en christenen moeten hier zeer kritisch tegenover staan en de dogma's die niet christelijk zijn, ver werpen. Evenals de kerkean* is de ontwikkeling van het persoonlijk geloof en gebed van de jongen een deel van het werk van de padvinderij. Indien een leider de taak van de geestelijke en religi euze training van zijn troep ontwijkt, onthoudt hij de jongen het enige hou vast wat hem later, indien hij in een omgeving komt waar de christelijke beginselen worden ontkend of gewei gerd, staande kan houden. De wijze leider zal ook altijd toegeven dat hij de. verantwoordelijkheid voor ontwikkeling van zijn padvinders deelt met andere mensen ouders, onder wijzers. leiders van jeugdverenigin gen en in het bijzonder met de predi kanten of andere geestelijken. Het tweede Goodwillcentrum van het Leger des Heils in de Amsterdamse binnenstad is ge reed. Op 14 april aanstaande zal de secretaris van de sociale raad te Amsterdam, dr. H. P. Cloeck, de officiële opening verrichten. Het nieuwe centrum, genaamd, ,,de Ruytenburgh" is een voor malig voddenpakhuis aan de Oude Zijds Achterburgwal (De walletjes). De ingrijpende res tauratie van het verwaarloosde pand zou aanvankelijk voor de afgelopen kerstdagen klaar zijn, maar door o.a. personeelstekort is dit niet gelukt. Bij de officiële opening van ,,de Ruytenburgh" zullen ook de territo riaal commandant van het Leger des Heils in Nederland, W. F. Palstra, en de vrouwenmaatschappelijk secreta resse luitenant-kolonel M. E. Crok het woord voeren. Het werk van het Leger des Heils de oude binnenstad is sinds 1948 sterk gegroeid, waardoor ruimtege brek ontstond. De aankoop, restaura tie en inrichting van het voddenpak huis werd op 200.000 geschat, een bedrag dat ver buiten de mogelijk heden van het Leger lag. Na de tele- isie-uitzending op 19 februari 1959 Anders dan anderen" waarin majoor A. M. Bosshardt over het werk van het Leger in donker-Amsterdam ver-, telde, ontving men van alle kanten steun. Toen bovendien bleek dat op subsidie van de overheid kon worden gerekend, werd het pand aangekocht 1 in oude stijl gerestaureerd. Als het tweede centrum in gebruik genomen zal dat o.a. betekenen dat een aantal evangelisatie-bijeen komsten niet langer in een café-zaal tje behoeven te worden gehouden. Er zal gelegenheid zijn voor noodopna- men van vrouwen en meisjes en er komt plaats voor een bejaarden sociëteit, de vrouwenbond en het jeugdwerk. Vrijwel het gehele inte rieur bestaat uit geschenken die het Leger ontving na de televisie-uitzen ding met majoor Bosshardt. Na de openingsplechtigheid zal er 's avonds een bijeenkomst voor de buurtbewoners zijn. Het nieuwe cen trum ontleent zijn naam aan de fa milie Van Ruytenburgh, die het pand i de eerste helft van de zeventiende euw in eigendom had. Medische wereld wil zendingsartsen laten uitzenden Staatssecr. Stubenrouch Lich. vorming onmisbaar bij de opvoeding „Lichamelijke vorming moet worden gezien als een belangrijke en onmis baar element in de opvoeding". Dit verklaarde de staatssecretaris van on derwijs, kunsten en wetenschappen, drs. G. C. Stubenrouch, maandagmid dag bij de opening van het internatio nale congres in verband met het 100-jarig bestaan van de vereniging van leraren en onderwijzers in de lichamelijke opvoeding in Nederland, in het Rijnhotel te Rotterdam. Naar de mening van de staatssecre taris is het inzicht dat de lichamelijke opvoeding een eigen plaats verdient in ons opvoedingssysteem belangrijker dan het uiteenlopen van de ideeën over details en het verschil in de gebruikte methodes. Hij sprak zijn erkentelijk heid uit aan het adres van de leden van het comité die in stilte dit congres hebben voorbereid. De keuze van de discussie-onderwerpen vond hij uit stekend. „Als we spreken over de lichamelijke opvoeding van de jongere kinderen, de schooljeugd en de op groeiende jeugd, bestrijken we het gehele vlak van de lichamelijke op voeding zoals dat op de scholen wordt onderwezen", aldus de staatssecretaris. Naar zijn mening is de lichamelijke opvoeding van de jongere kinderen in het bijzonder van belang waar deze voldoet aan het grote verlangen naar de speciale oefeningen voor de kin deren van die leeftijd. Lichamelijke opvoeding voor de lagere schooljeugd is nodig om de nadelen van een zit tend leven on te heffen. Het kan hel pen de jeugd een goede houding en een juist gevoel voor lichaamsbewe ging bU te brengen. Kerkelijke figuren kand. Nobelprijs voor vrede Twee kerkelijke figuren van internatio nale bekendheid zijn benoemd tot kandi daten voor de Nobelprijs voor de vrede, geschied door de Zweedse parie de Noorse Nobeleommissie (overeenkom stig de laatste wil van de Zweedse ge leerde en uitvinder Alfred Nobel) geko zen door het Noorse parlement en belast met het toekennen van de vredesprijzen; de Nobelprijzen voor fysica, chemie, fy siologie, medicijnen of literatuur worden toegekend door daartoe benoemde Zweedse instanties. Een van de kandidaten is de wereldbe roemde zendingsman en evangelist Stan ley Jones, de andere bisschop Rajah Manikam van de Tamil Kerk in India. Studiebeurzen voor Ned. studenten De Zwitserse regering heeft voor b_. cursusjaar 1962/1963 twee studiebeurzen ter beschikking gesteld van Nederlandse studenten aan een Zwitserse universiteit of hogeschool Deze beurzen zijn bestemd voor studenten, die hun kandidaatsexa men reeds hebben afgelegd. Een aantal beurzen is door de Poolse regering ter beschikking gesteld var derlandse studenten, afgestudeerd er tenschappelijke werkers voor verdere studie in Polen. Ten behoeve van Neder landse studenten heeft ook de Zweedse regering studiebeurzen ter beschikking gesteld. Deze worden verstrekt om stu denten in de gelegenheid te stellen die per in hun studie door te dringen en om hen tevens in staat te stellen het land. het volk de geestesgesteldheid en de na tuur van Zweden en Zweedse gewoonten en gebruiken te leren kennen De commissie voor culturele betrek kingen met het buitenland in Joegoslavië heeft twee beurzen voor Nederlandse studenten ter beschikking gesteld. (Van i kerkredact ie) Rernp pin Qsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Den Helder (vac. J. Borg hard toez.); R. Dijkstra te Akker - Murmerwoude; Apeldoorn-Het Loo (wijkgem. C. West toez.): Ph. Loggers te Leeuwarden; te Haren (Gr.) (vac. H. Mondt): G. Pettinga te Lisse. Aangenomen naar Capelle ad. IJssel (vac. L. Blok. 3e pred.plaats'. A Kaste lein te Hei- en Boeicop, die bedankte >or Zwijndrecht (wijkgem. toez.). Bedankt voor Hoogeveen: dr. C. Graaf land te Woerden; voor Gouda (vac. P. J. J. Monster): J. de Lange, director van Geref. Zendingsbond, woonachtig te Benoemd tot voorganger van de her vormde evangelisatie te Oostvoome: J. H. de Vree te Hoogmade. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Monnickendam: J. L. Bel, kand. te Den Helder; te Mildam (bi,' accl.l; E. P. Bosma, kand. te Amsterdam, te Abcoude en te Capelle a. d. IJssel (vac. Joh. Pasveer): G. de Vries te Wilnis; te Vollenhoven-Kraggenburg G. D. Hanemaaijer te Ternaard; te Heiloo: D. Kloppenburg te Broek onder Akker- woude. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJG.) CHRIST. GEREF. KERKEN GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Tholen: A. Hofman te Zeist en Chr. van Dam te Rotterdam-C., waar van eerstgenoemde beroepen is. VRIJE'EV. GEMEENTEN Beroepen te Zwolle (tevens evangelische arbeid in het noorden) W. E. van Petegem te Bussum. Verpakking van 20 tabletten Gezins verpakking van 100 tabletten waar Bayer achter staat. De wet) is lang en martelend. Van de Joodse Raad naar Pi- latus, van Pilatus naar Herodus en van Herodus terug naar Pilatus. En dan eindelijk de uitspraak: er is niets door Hem bedreven, dat de dood verdient" (Lucas 23 15). Pilatus houdt hier nog voet bij stuk. Nog is hij de man, die op de bres staat voor het rechtmaar straks zal hij een omme zwaai maken. De menigte, die zich haar prooi ziet ontglippen, begint te schreeuwen, te razen en te tieren. En Pilatus wankelt, hij weet niet meer wat te doen. Nog een keer zal hij proberen zij het met een foefje Jezus te redden. Voor de laatste maal zal hij op het gemoed van dat opgezweepte volk gaan werken en als dat niet helpt, vooruit dan maar. Dan verder geen gezeur aan zijn hoofd. Pilatus staat voor de belangrijkste beslissing in zijn leven. Hij moet kiezen öf voor het Koninkrijk, dat niet van deze aarde is. öf voor de wereld. Hij moet kiezen tussen Gód en de mens. Het is de beslissing, waarvoor een ieder van ons wordt geplaatst. En Pilatus zal kiezen. Voor God, Die voor hem zo onwerkelijk is, zo ver weg? Nee, Pilatus kiest voor de mens. En hij kiest voor de mens om in zijn armzalig korte leven van zijn rust verzekerd te zijn. Terwille van een kalm bestaan, van een vreugde, die geen vreugde is, offert hij de heerlijkheid, die eeuwig is, op. Pilatus houdt het oog gericht op de aarde, niet op de hemel. Dominee te veel een manager De Amerikaanse baptistenpre dikant ds. Max Morris heeft zijn ambt neergelegd net op het ogen blik dat zijn gemeente een nieuw kerkgebouw van meer dan drie miljoen gulden gaat bouwen. Zijn laatste officiële daad was het ste ken van de eerste spade in de grond. Het merkwaardige is dat het ontslag eigenlijk te maken heeft zij het dan indirect met die activiteit. Ds. Morris legde zijn ambt neer, omdat hij meent dat een predikant te veel uit zijn geestelijk werk wordt ge haald en als klusjesman door de gemeente wordt misbruikt. Ds. Morris is 33 jaar oud en heeft zijn grieven gespuid in de „Miami He rald" van Florida, die zich venbaasde over het besluit van deze predikant, die in januari was gekozen als de .Jonge nan van het jaar" om zijn bijzondere ctiviteiten. In de Miami Herald" schrijft de predikant: „Mijn ontslag is een pro est. Een protest tegen de „vorm" 'aarvan de hedendaagse predikant een fgietsel moet zijn. Een protest tegen de gedachte dat een predikant een ma nager, een administrateur, een organi satorisch genie, een biechtvader voor honderden mensen die „hun tenen heb- Pedro Paramo, door Juan Rulfo. Ver taling J. M. Lechner. Uitgave De Tijd stroom, Lochcm; Gids voor personeels beleid, arbeidsvraagstukken, sociale verzekering. Nummer van maart 1962. Uitgave N.V. AE. E. Kluwer, Deventer: Journal brut, door Ivo Michiels. Vierde druk. Uitgave De Bezige Bij, Amster dam; Jantje de schoenlapper en zijn Weens kiendje, en De man met het Jan Klaassenspel door Antoon Coolen. Tweede druk. Nr. 75 in de Nimmer Dralend-reeks. Uitgave N.V. Nijgh Van Ditmar 's-Gravenhage-Rotterdam; Kroniek van het ambacht. Nummer van maart 1962. Uitgave Stichting Ara- bachtspubliciteit, Badhuisweg 108. Sche- veningen; Toetsnaald der chemie, door ir. R. Feis en ir. B. H. Mensink. Uit gave H. Stam N.V., Haarlem: De waarde van een pauselijk concilie blij kens een brief van Calvijn aan koning Onlangs Is opgericht een stichting „Mlnlsterium Medici Missionare", die zich ten doel stelt zendingsartsen uit te zenden naar de verschillende zendlngs- velden, waar zij vooral hulp zullen moe ten bieden als docent in medische vak ken. De nienwe stichting is ontstaan door een contact van mensen van de zoge naamde Lucas-stlchting, de Christelijke Vereniging van Natuur- en Geneeskun digen, de Protestants Christelijke Artsen Organisatie en de hervormde en gere formeerde zending. De nieuwe stichting wil zendingsartsen uitzenden naar tropische gebieden. In principe werd besloten dat de uitzen ding als zodanig ten volle voor ver antwoordelijkheid zou liggen van de kerk waartoe de betrokken arts be hoort. De stichting zal de uitzending stimuleren en vooral ook uit medische kringen de benodigde gelden bijeen brengen. Daartoe zal de stichting zich wenden tot artsen, tandartsen, apothe kers, dierenartsen, christelijke zieken huizen en anderen. Reeds is de Lutherse arts dr. S. Franken naar India vertrokken en volgens bericht in het zojuist verschenen n mer van „Geloof en Wetenschap" stelt de stichting nu pogingen in het werk om op korte termijn dr. A. H. Klokke uit te zenden naar het Christ. Medical College en Hospital in Loedhiana. waar de eerstgenoemde arts reeds (Advertentie) xlt de gehele dag stevig op zijn plaats I Thans is hef niet meer nodig, da» Uw kunst gebit bij het spreken, eten, lochen of niezen losschiet of verschuift. Een weinig Dentofix- poeder op de gebitsplaot en deze onge makken bestoon voor U niet meerj Dento- fix geeft U een ongekend gevoel von zeker heid en welbehagen. Aangenaam en hygië nisch in het gebruik. Tevredenheid gegaron- deerd. Verkrijgboor in discrete, neutrale plostic flacons, prijs f. 2,35, bij apotheken opgroeiende jeugd moet gericht zjjn op het onderhouden en verdiepen van He f 'hr-id (houding en beweging), op. verhoging vin dg individuele be- ?OOT het Priester schuldig aan huisvredebreuk De rechtbank in Maastricht heeft de 35-jarige priester F. van der Z. schuldig bevonden aan huisvredebreuk en verzet tegen de politie en hem conform de eis veroordeeld tot een voorwaardelijke ge vangenisstraf van een maand met een proeftijd van drie Jaar. De geestelijke -- 8 september giimii)*r*n v«r> d» Wooster van de sociëteit der Afriksai b.l.np. "ngV^ d. verichillende hiiw'^Sf 3», -r - - —I miuiM in A ■Iha-le.Unld.a-a verwij- - I aera. ornaat nij weigerde geld spelen en sporten, hetgeen belangrijkven aan een herhaald bevel is uit sociaal oogpunt", zo besloot de waarnemend overste van het klooster £)e lichamelijke opvoeding van da1 staatssecretaris. om het gabouw te verlaten. Vormingscursus over Karl Barth Op het vormingscentrum Oud-Poel geest te Oegstgeest wordt op 12 er as. een weekend belegd, gewijd grote theoloog Karl Barth. Ditmaal zullen de gedachten, die Karl Barth over de oecumene heeft, besproken worden. Prof dr. G C van Nifbrik zal op zaterdag twee inleidingen houden, terwijl dr. W. Nijen- Er bestaat op de zendingsposten van de Orthodox Presbyteriaanse Kerk in Eritrea in Oost-Afrika een groot tekort aan medische krachten en vooral aan verpleeg sters. Het zendingsci mité van deze kerk heeft zich hierover in een schrijven tot de Reform Church van Australië gericht. In dit schrijven vraagt zij de Reform Church of deze hen wil helpen bij het zoeken naar verpleegsters. Vier jaar geleden is de zending van de Orthodox Presbyteriaanse Kerk in Eritrea begonnen met de medische zen ding. echter zonder de hulp van vakbe kwame krachten. Een dokter en pleegsters zijn daar hard nodig, r tot nu toe kon in deze behoefte niet worden voorzien. Het is nu echter vrij wel zeker dat er in 1963 een dokter zal komen. Hierdoor wordt het gebrek aan verpleegsters nog nijpender. Als het mogelijk is zullen nog voor 1963 ver pleegsters in Eritrea werkzaam moeten zijn. Het comité heeft een oproep opge- 0brede schou- lodig hebben om uit te kunnen hui- en een soort van klachtendienst mensen die niet met alkaar kun- opschieten, moet zijn. Het is een protest tegen het „synodale" program dat de predikant van de ene sa menkomst naar de andere doet hollen het bijwonen van vergaderingen, conferenties en commissie-samenkom sten en hem alleen de zaterdagavond vrij laat om zijn preken voor te berei den. In deze trant gaat de predikant nog een paar alinea's door en vervolgt dan: „De hedendaagse kerken schep pen een soort van kerkelijk „Franken- stein-monster" dat op een zekere dag zijn schepper zal opeten. Geen mens, die dit gedwongen programma volgt, dat al zijn tijd opeist, is in staat met een levende boodschap van God in de kansel te verschijnen. Als onze ker ken vol zijn van „onvolwassen kerk- l ankvulling" en geestelijke pigmee- en" dan kan dat heel goed veroor zaakt zijn door het feit dat zij jaren lang hebben moeten leven op een gees telijk dieet van preken die haastig in elkaar zijn gezet in de laatste 30 minuten voor de preek." „Dag in dag uit worden de eisen zwaarder. De predikant moet gelijken op het beeld dat de gemeente van hem heeft geschapen. De gemeenteleden zijn door een subtiele hersenspoeling er toe gebracht om te geloven dat de stand van het geestelijk leven van de predi kant ai te lezen is uit de statistiek van het aantal samenkomsten die hij heeft bijgewoond of geleid." Volgens ds. Morris heeft de eerste ge meente van Jeruzalem ook eens dit probleem onder ogen rs^-'fen zien. De apostelen kwamen tot de ontdekking dat zij de „tafels bedienden" en hun geestelijke opdracht verwaarloosden. Zij zeiden toen: „Het bevredigt niet, dat wij met veronachtzaming van hei Woord Gods de tafels bedienen". Zo denkt ds. Morris er ook over, maar ln plaats van mensen aan te stellen zoals de aposte len deden, nam hij uit protest zijn ont slag. (Advertentie) steld waarin zij verpleegsters verzoekt zich aan te melden. De Reform Church Australië heeft toegezegd dat zij de- oproep ook aan de verpleegsters in hun kerk zal doen toekomen. De oproep van het zendingscomité luidt als volgt. „Verpleegsters. Is deze oproep van het zendingscomité roep van de Heer voor U? Er is geen twijfel mbgelijk, God roept u. Hij roept u. verpleegsters, door middel van zijn gelovige, dappere kerk, die zeer na ver want is aan de Christian Reform Church van Amerika. Verpleegsters, wat zal uw antwoord op de oproep zijn? Indien u antwoordt: „Ik wil gaan", schrijf dan onmiddellijk en alle inlichtingen die u nodig zult hebben, zullen u toegezonden worden. Indien u nog niet onmiddellijk kunt be slissen maar wel geïnteresseerd bent moet u ook onmiddellijk schrijven. De inlichtingen die u verstrekt zullen wor den zullen uw beslissing misschien gunstig beïnvloeden. Wijs deze oproep echter niet onmiddellijk af. Dit is oproep om de Heer te dienen op specifieke dn speciale wijze. Deze op roep stelt u in staat om de Afrikaners 4 beroemde middelen doen wonderen! Een der middelen zorgt ervoor dat de maag niet van streek raektl Vier geneesmiddelen in één tablet verenigd ondersteunen eikaars werking en doen wonderen. Chefa- rine „4" werkt niet alleen beter bij bestrijding van pijn en griep, maar bovendien veiliger, want één der bestanddelen dient om de maag te beschermen. Glazen buisje 20 tabletten 0.80 idige stripverpakking 40 tabletten f 1.60 Voordelige flacon 100 tabletten f 3.6# „Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie van one blad met linksboven op de envelope „Medische rubriek". Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks In deze rnbrlek gegeven, vragen waarvan do beantwoording niet langs dezo weg gewenst Is, geschiedt per brief.'* DE GODSDIENST heeft voor de arts twee be langrijke aspecten. Is de arts zelf gelovig, dan zal hij steunend op wat hij erkent als goddelijke openbaring erin zien de zuivere bron van het geweten, waaruit het vermogen voortkomt goed en kwaad van elkaar te onder scheiden. De godsdienst is voor hem dus een leidraad. Het andere aspect voor de arts ligt bij de patiënt. Wanneer de patiënt gelovig ls. en de arts eveneens of niet, dan vloeien ook hieruit consequenties voort. De arts zal dit ln het oog houden, omdat hij anders tegenover vele van zijn patiënten tekort zal schie ten. Het kan voorkomen, dat de uitingen van de patiënt hem vreemd voorkomen, omdat hij de sym boliek niet kent, het kan ook zijn dat de patiënt hem overdreven voorkomt of juist oppervlakkig te- ;enover zijn of haar godsdienst. Een juiste beoor- eling is vaak zeer moeilijk, vooral als de patiënt en ander geloof belijdt dan de arts. De arts zal an moeten oppassen de patiënt niet te krenken, omdat hierdoor de zo noodzakelijke verhouding pa tiënt-arts kan worden beschadigd. De genezing van en ziekte of kwaal hangt nu eenmaal in vele ge- allen ook af van de gezonde verhouding tussen de patiënt en de arts. Eerlijke gesprekken kunnen de relatie verbeteren. De arts zal, wanneer er geschil punten dreigen, mild begrijpend daar tegenover staan. Een dlepergaand gesprek zal voor de patiënt in vele gevallen een beter medicijn zijn dan de stoffe lijke medicamenten. Voor verschillende gelovige artsen is er op deze manier een mogelijkheid tot „getuigen", als men dat wil en kan. Hiermee is niet gezegd, dat een arts zich op het terrein van een geestelijke mag begeven. Maar hij kan ln enkele gevallen wel eens ae weg banen voor een geeste lijke. Het is, vooral in ons land met zijn grote verschei denheid van levensbeschouwingen, niet mogelijk een vaste gedragslijn aan te geven. Verschillende kerkelijke groeperingen zitten aan bepaalde wetten Wat de voeding betreft: alleen van dieren, die herkauwers zijn en gespleten hoe ven hebben, alleen nadat zij ritueel gekeurd zijn. Menging van vlees en melk is verboden, terwijl er tussen het gebruik van vlees en melkspijzen min stens een uur moet liggen. Bij de Joodse zowel als bij de r.k. patiënten zal de arts rekening moeten houden met de vastendagen. R.k. patiënten, die le- vensgeva'arlijk ziek zijn. moeten bediend worden, hetgeen voor een arts soms een moeilijke beslissing kan zijn. De toediening van de sacramenten der stervenden kan de patiënt immers het hopeloze van zijn toestand doen inzien. Wanneer dit met de no dige tact gebeurt, geeft het de patiënt ln de meeste gevallen echter innerlijke rust. Wat de doop betreft zal de arts de doopformule moeten uitspreken, wan neer de pasgeboren baby in onmiddellijk levensge vaar verkeert of juist is overleden. Trouwens ook bij onrijp geboren vruchten zal de arts rituele han delingen moeten verrichten of eventueel voor een plaatsvervanger moeten zorgdragen. Wanneer een zwangere overlijdt, verlangt de R.K. kerk. dat er onmiddellijk een keizersnede geschiedt. wanneer men althans zeker kan zijn dat de vrucht nog in leven is. Moeilijk is het voor de arts, dat de r.k. leer, in dien bij een bevalling het leven van de moeder al leen te redden is door opoffering van het kind. het direct doden van de vrucht verbiedt. Het dodeh mag niet het middel zijn om het leven van de moe- toegestaan vlees der te redden. Gelukkig komen dergelijke gevallen, dank zij de vooruitgang der medische wetenschap, slechts uiterst zelden voor. Wil de arts in staat zijn rekening te houden met de opvattingen van protestantse patiënten, dan moet men begrip hebben voor het feit, dat we hier niet te doen hebben met absolute uitspraken, die van boven af worden gedaan. Elke protestant zal voor zich zelf moeten beslissen, met andere woor den: „Men moet in zijn eigen geweten overtuigd zijn". Dit lijkt misschien gemakkelijk in de verhou ding arts-patiënt, maar het is het bepaald niet al tijd! En zo zijn er nog vele problemen, die een goede, eerlijke verstandhouding tussen de patiënt en de arts kunnen bemoeilijken. Denken wij b.v. aan de abortus provocatus, waartegen alle religies gekant zijn; aan de anti-conceptionele praktijken, waar over de meningen uiteenlopen, evenals over de pe riodieke onthouding en de kunstmatige inseminatie. In ons land waarborgen de medisch-ethische inzich ten van de artsen gelukkig een grote mate van ze kerheid. zodat er zelden conflicten komen met de religieuze opvattingen van de patiënt. De arts zal steeds de uitgesproken opvatting of overtuiging van zijn patiënt respecteren, ook al meent hij dat deze ongemotiveerd is. Hij kan wel trachten zijn patiënt of zijn familie te overtuigen, wanneer dit medisch beter is, maar hij mag de pa tiënt niet zijn mening opdringen. Door al deze problemen ko t naar voren, de ■venselilkheid of een Datiënt een huisarts, die ge lijkgericht is. moet kiezen. Gelukkig speelt dit in Nederland niet zo'n grote rol, hetgeen ook onnodig is. wanneer de arts zich in dienst stelt van zijn patiënten, en de patiënten weten, dat hun cvertui- ging te allen tijde z*' worden gerespecteerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2