RUYS Uw probleem is het onze Westduitse studenten zijn niet zonder illusies Christenen hebben taak bij bestrijding oorlog Franse boerenzoon was te knap voor liet leger Een woord voor vandaag A B A S I N Onrust onder Oostduitse professoren en studenten Baptisten vragen wijziging in Ned. geloofsbelijdenis 2 ANDERZIJDS KERK EN TELEVISIEBELEID ln het Gereformeerd V/eekblad heeft prof. dr. H. Ridderbos in zijn rubriek „Van week tot week" een artikel geschreven over de „kerk en televisie-beleid". Hij schreef dit artikel naar aanleiding van het rapport „Commerciële televi sie in een verantwoorde maat schappij", samengesteld door de Raad voor de zaken ven Kerk en Samenleving van d* Ned. Herv. Kerk toaarin de commerciële tele visie wordt afgekeurd. Prof. Rid derbos schrijft: nelij s«l zoveel mogelijk ongemoeid laten. ,,Het bovenstaande betekent niet, dat de Ned. Herv. Kerk een streven verwerpt, dat ten doel heeft in radio en televisie tot een bredere samenwerking te gera ken. doch wel, dat zij van oordeel is, dat dit vraagstuk afzonderlijk zal moeten worden bezien." Dit be treft dus de vraag, of het huidige op levensbeschouwelijke grondslag gebaseerde omroep-systeem wat men dan gaarne met het schone woord verzuiling nader qualificeert al dan niet in de huidige vorm (of wellicht ook in zijn mentaliteit?) gehandhaafd moet blijven. Daar over wil de Herv. synode zich blijk- bezwaar tegen commerciële televi sie vooral tegen de vermenging van commercie en televisie d.w.z. tegen het in handen geven van de televi sie aan een instantie, die het ten diepste niet om de televisie, maar om commerciële (handelswinst-) doeleinden gaat Dat wil niet zeg gen, dat een zodanige televisie niet aan voldoende culturele, technische, morele etc. voorwaarden zou kun nen voldoen. Die zouden er in ieder geval aan gesteld kunnen worden en die zouden wat het technische en culturele aangaat. misschien wel hoger kunnen liggen, dan die van de tegenwoordige televisie. Want het kapitaal, dat achter een Commerciële televisie staat of zou komen te staan, zou stellig datge ne overtreffen, waarover de om roepverenigingen beschikken. Maar overgaan. En daartegen richt zich het rapport en de conclusies van het bovengenoemde. Geen televisie terwille van de commercie, maar televisie terwille van zich zelf, zo mag men de conclusie wellicht pa rafraseren. Men kan de vraag stellen, of de kerk zich in deze zaak moet men gen. Ik bedoel daarmee niet in de eerste plaats, of de Ned. Herv. Sy node er goed aan deed zich uit te spreken dat is ten slotte haar zaak, waarin wij niet behoeven te treden maar of er voor andere kerken aanleiding bestaat hieraan adhesie te betuigen. Toch geloof ik, dat er in dit ge val dat van de commerciële te levisie iets op het spel staat, waarbij de kerk zich nauwelijks stil kan houden. En dat ligt in mijn besef nog niet zozeer in het door de Herv. synode geopperde be zwaar: geen vermenging van onge lijksoortige belangen, als wel in datgene waarover de synode zich niet uitspreekt, namelijk de hand having van het omroep- en uitzend- stelsel op levensbeschouwelijke ba sis. Dit betekent niet, dat de kerken zich met de wijze, waarop deze omroep of uitzending in de prak tijk werkt, ook maar enigszins zou den moeten vereenzelvigen. Maar wel dat hierin de geestelijke vrij heid in Nederland op een wijze vleugeling van het huidige stelsel door het commerciële alleen maar schade kan lijden. Niet omdat dit laatste zich tegen deze geestelijke vrijheid zou kanten, maar omdat het nu eenmaal een andere struc tuur heeft, waarbinnen men zich zijn best van voorkeur voor deze of gene wereldbeschouwing zal ont houden maar waarbij men geen positief standpunt kan innemen. Het is omineus dat velen, die het meest tegen de zgn. verzuiling ge kant zijn, in deze commerciële te levisie een middel zien haar te doorbreken. En waar deze zaak hier zijdelings of rechtstreeks zulk een duidelijke rol speelt, zou ook de Geref. Kerk, ook al is zij nog zo huiverig zich op dit terrein te begeven, op deze grond en met terzijdelating van al wat daarbui ten ligt, wellicht toch niet buiten haar boekje gaan, wanneer zij zich op de een of andere wijze bij het negatieve hervormde votum zou aansluiten. Want wat wij op dit ge bied aan vrijheid eenmaal kwijtra ken, krijgen wij niet terug. Contact van jonge protestanten (Van onze parlementsredactie) A.R. Partij en de C.H. Unie zullen de komende maanden ge stalte geven aan een Europees Contact van jonge Protestanten. Hun werkzaamheden zullen ertoe dienen, verbinding te onder houden met de jeugdorganisaties van protestantse partijen en, in landen waar geen protestantse partijen voorkomen, met protes tantse jongeren, die van nabij bij de politiek zijn betrokken. Dit is besloten aan het slot van de con ferentie, die van woensdag tot zaterdag in Rotterdam is ge houden en waaraan jongeren uit Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Zwitser land en Zweden deelnamen. Advertentie kantoormachines Gehouden enquête wijst uit: Oorlog is niet °p waarschijnlijk Op de laatste conferentie bleek onder teer. dat onder de Scandinavische pro testanten enige bezorgdheid bestaat over hun positie, wanneer zij bij de Euro- markt zullen zijn aangesloten of geas socieerd. Zij vrezen, dat, gezien de gro te rooms-katholieke meerderheid onder de Europese christenen, de protestantse belangen in de verdrukking zullen ko men. Er bestond dan ook belangstel ling voor de wijze, waarop de Neder landse protestantse partijen over dit vraagstuk denken. Voordat de voorzitter van de ARJOS, de heer C. Balkenende, zaterdag de con ferentie met een kort woord sloot, sprak de heer Maurice Chandler uit Londen over „De taak van het Protestantisme ten opzichte van de moderne oorlogvoe ring." Oorlog is een gevolg van de zon de, zei hij. Door bezig te zijn in de wereld moet het oorlogsvraagstuk wor den aangepakt. Pacifisme zag de heer Chandler als een vlucht uit de wereld. Waarom zijn niet alle mensen paci fisten? Omdat de keus niet gaat tus- wit en zwart, tussen oorlog en vre- naar tussen twee kwaden: bewape ning met kans op oorlog of ontwape ning met kans op Russische overheer- Wat de atoombewapening betreft, - .iet werkelijke dilemma, dat men misschien de atoomwapens nooit wenst te gebruiken, doch dat niet kan zeg gen. Wie de atoombewapening als af schrikmiddel wil hanteren, moet bij de tegenpartij de indruk wekken, dat bij een conflict de bom ook werkelijk zal worden gebruikt. De heer Chandler zag weinig hell In ;n eventueel besluit, de controle op de bewapening op te dragen aan de Verenigde Naties. Hij wees erop, dat tot de VN veel landen behoren. die weinig verantwoordelijkheid voor de gang van zaken ln de" wereld hebben. van een eventuele instelling van wereldpolltlemacht verwacht hij weinig. Drie dingen vooral kan de christen doen om de oorlog te verhinderen of te beperken: invloed uitoefenen op de staatslieden, met name de minis ters van buitenlandse zaken; uitbrei ding van de hulp aan de minder ont wikkelde gebieden ter bestrijding de sociale en economische oor zaken van de oorlog; en krachtig streven naar ontwapening. Wat dit laatste betreft was de heer Chand ler het eens met de uitspraak van de Britse minister van buitenlandse zaken Lord Home, dat bij de Sow- jetunie een toenemende bereidheid tot onderhandelen valt te constate- TAE Westduitse studenten ver- langen naar „een idee, waar voor het zin heeft zijn leven het spel te zetten". Althans procent van een representatief aantal der studerenden aan de Westduitse universiteiten, dat in de afgelopen zomer door het befaamde instituut van Allens- bach werd ondervraagd. Het resultaat van deze enquête is thans gepubliceerd door het „Stifter verband für die Deutsche Wisser- schaft". Zij heeft aangetoond, dat de Westduitse student(e) niet a-politiek, sceptisch en zonder illusies is. De „geestelijke situatie" der studenten is veel beter dan men had verwacht. Enige gegevens, die het instituut in de loop van haar enquête aan het licht heeft gebracht, zijn dc moeite van het releveren waard. Zestig procent der on dervraagde studenten wilde van „poll- tieke gevoelens en wereldbeschouwin gen" niets meer weten. „Wat ons ont breekt, zijn idealen, waarvoor men in vuur en vlam kan komen", zeiden zij. Rond de helft der studenten spreekt vaak of af en toe over de politiek. 45 procent der studenten neigden naar de Christelijk-Demokratische Unie, 13 pro cent naar de Sociaal-Demokratische Par tij en 10 procent naar de liberalen Wat hun overige politieke instelling betrof: 58 procent verklaarde zich ak koord met de politiek van bondskanse lier Adenauer en 15 procent daarmede niet eens. Over vice-kanselier prof. Erhard had 86 pocent een goede mening, tegen 82 procent over Berlijns burgemeester Willy Brandt. (Dit all< was voor de algemene verkiezingen vs vorig jaar september"). Wat xljn nu die idealen, waarnaar de studenten verlangen? Maar zes procent vond Duitsland en „het va derland" een ideaal, waarvoor men zijn leven op het spel zou kunnen zetten. Een tweede groep van zes procent noemde democratie en de verhindering van het communisme. Vijfendertig procent daarentegen noemde vrijheid, humaniteit en men selijke waardigheid en tweeëntwin tig procent het christelijke geloof of de religie algemeen als Ideaal. Ove rigens was er ook nor 22 procent aan sceptici, die meenden dat er op de wereld geen idealen meer zijn, waarvoor het de moeite waard is zijn leven te geven. Het probleem Oost-West: 50 procent was van mening, dat men moet prooe- ren om met „de regering der Oostzone" te onderhandelen en tot overeenstem ming te komen, zelfs wanneer daarbij echte concessies zouden moeten worden gedaan. 36 procent was tegen onderhan delingen met de „D.D.R." omdat „daar toch niks van terecht komt". Hereniging? Drie procent geloofde nog steeds, dat de hereniging in de komen de vijf jaren op vredelievende wiize tot stand zou komen, en respektievelijk 10 en 8 procent verwachtte, dat dat nog wel een jaar of tien of langer zou kun nen duren. 29 procent was van mening, dat op de vraag naar de hereniging geen antwoord kan worden gegeven en 35 procent geloofde, dat de hereniging op vredelievende wijze nimmer tot stand zal komen. Oorlog? Elf procent: tamelijk zeker binnen de eerstkomende vijf jaren procent: tamelijk onwaarschijnlijk 31 procent: in geen geval. Het culturele leven der studenten: 45 procent had in het voorafgaande jaar meerdere toneelstukken of opera's Maar had alleen lager onderwijs kers gingen twijfelen aan zichzelf instituut dat zich specialiseert ln het tes- van jonge mensen vroegen om nog eens over te doen. Het gevolg dat van de 40.000 jongeren die door dit instituut werden onderzocht Jean Frène erreweg de knapste Het ideaal van de Franse revo lutie: „gelijke rechten voor ieder een", is in Frankrijk nog altijd niet verwezenlijkt. In de afgelo pen maanden is weer eens bewe zen dat lang niet iedere jongen in staat is om de middelbare school te volgen, die er de gave voor zou hebben. Aan de Franse uni versiteiten studeert maar vier pro cent jongeren uit de arbeiders klasse. En zo kon het gebeuren dat een mogelijke tweede Ein stein niet eens de kans kreeg om naar de middelbare school te gaan. De twintigjarige Jean Frène is een van de meest begaafde Franse jongeren van het ogenblik. Maar na de lagere school moest hij meteen in het arbeids proces worden ingeschakeld en kreeg hij geen kanslUBÊ w-r" telt de voudig i verder te gaan leren. zijiTóuders. 'dié sinds 1634 al in het bezit is van hun geslacht Dank zij de keuring voor de militaire dienst ontdekte men zijn «aven Jean Fréne kreeg het hoogste I.Q. t mtelligen- quotiënt) dat ooit door de psycholo gen het leger was uitgereikt. Het Te knap cijfer was zo hoog dat deze onderzoe- stein. Het gevolg was ook dat het leger be sloot dat de boerenzoon, die bezig was boer te worden en te blijven, te knap was voor het leger. Hij kreeg uitstel en het instituut zorgde er voor dat hij weer naar de schoolbanken terugging. Sinds oktober vorig jaar is hij bezig aar de zeven jaar studie van het Franse ly ceum. Met overweldigend gemak leert hij Latijn, moderne talen, wiskunde, ge schiedenis en filosofie. Na nog geen zes maanden was hij de zer dagen zo ver dat hij eindexamen kon doen. Bovendien zag hij nog kans naast zijn studie van zeven jaar in ze! maanden wat .extra filosofie te studeren zodat hem een universiteitsexamen kon worden afgenomen met honderd studen ten die reeds enige jaren aan de univer siteit studeerden. Het enige verbazing wekkende was dat hij niet de beste was van de groep. Hij slaagde echter met prachtige cijfers, zonder ooit een college gevolgd te hebben. Jean Frène weet nog niet wat hij wor den wil. Zijn leraren zeggen dat hij een van de knapste koppen is van deze ge neratie en kan slagen In alles wat hij maar wil aanpakken Maar dc Franse onderwijskrachten zijn er tevens van geschrokken dat het in deze tijd nog mogelijk is dat kinderen van arme ouders de weg naar de middelbare school en het hoger onderwijs niet kun- vinden. al zijn - -- zien, 32 procent was een of twee keer in een schouwburg geweest en 23 procent had theaters alleen maar van de bui tenkant bekeken. 30 procent was vele malen naar een concert geweest, 29 procent „een keer of wat" en 41 pro cent helemaal niet. Kranten Kranten: 69 procent las een dag blad. Meest gelezen weekblad Die Zeit (C.D.U.), verder Der Spiegel, (44 procent). Meest-gelezen buiten landse kranten: Neue Züricher Zei- tung en Times (elk 6 procent). Meest gelezen buitenlandse weekblad: Ti me (4 procent). Het burgerlijke milieu overheerst in studentenkringen. 34 procent der studen ten komt uit ambtenarenfamilies. Van procent was de vader geëmployeerde van 5 procent arbeider. Maar twee procent kwam van het platteland. Van rond 250 mark per maand moest 28 pro cent der studenten rondkomen. 22 pro cent had tussen de 150 en 200 mark per maand ter beschikking en 8 procent 100 mark of minder. 16 procent had echter meer dan 300 mank per maand". Albert Schweitzer geen Unitariër De berichten als zou de bekende zendingsarts dr. Albert Schweitzer overgegaan zijn naar een Unitarische kerk in Amerika, zijn niet juist. De zendingsdokter van Lambarene heeft ze zelf tegengesproken" en zijn ant woord werd gepubliceerd door de Evangelische Pressedienst in Duits land. In een persoonlijk schrijven zegt hij: „Ik behoor tot de protestantse kerk van de Elzas, die ik tien jaar lang als predikant van de gemeente St. Nicolai in Straatsburg heb gediend." In de betreffende brief schrijft hij ook nog: „Ik heb wel iets anders te doen dan brieven in alle windrichtingen uit te sturen met de boodschap dat ik geen lid ben geworden van de Uni tarische Kerk." Tevens wordt mede gedeeld dat hij zich ook niet als ere lid of gastlid bij deze kerk heeft aan gesloten. Rassenscheiding in Zuid-Afrika blijft DE Zuidafrikaanse regering kan nie toestaan dat Zuid-Afrika bij inter nationale sportwedstrijden vertegenwoor digd wordt door een ploeg waarin blanke en gekleurde atleten zijn opge nomen. Evenmin kan de regering toestaan dat „gemengde teams" uit het buitenland in Zuid-Afrika aan de start verschijnen, aldus heeft de Zuidafrikaanse minister van binnenlandse zaken, De Klerk, zaterdag in Kaapstad verklaard. De minister zei verder: „Daarentegen bestaat er geen bezwaar dat teams alleen bestaande uit blanke of gekleurde sport lieden tegen atleten van welk ras dan ook uitkomen. In Zuid-Afrika echter moet de rassenscheiding gehandhaafd blijven". Amerikaanse studiegroep naar Europa vertrokken Een studiegroep van 17 personen, die deel uitmaken van president Kennedy' commissie voor geestelijke onvolwaai digheid, is zaterdagavond vertrokken voor een diepgaande studie van de programma's voor geestelijk onvol- waardigen in Denemarken. Zweden, Engeland en Nederland. Dr Leonard Mayo, voorzitter van de presidentiële commissie, verklaarde dat genoemde landen naar de mening autoriteiten de uitgebreidste a's ter wereld hebben op het 1 de verzorging en behande- ;eestelijk onvolwaardigen Vredesprijs voor Visser 't Hooft Aan dr. W. A. Visser 't Hooft, secre taris-generaal van de wereldraad van Kerken, is de Wateler-prijs voor de vrede voor 1961 toegekend. Deze in 1931 door de Carnegiestich- ting ingestelde onderscheiding wordt jaarlijks toegekend, het ene jaar prograt zeb:ed ling van g< De studiegroep bestaat uit personen die door Mayo zijn aangewezen Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Garderen: J. Kruijt te Lex- mond, die bedankte voor Krimpen aan Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Ankeveen: W. H. van de Berg, a.s. n. pred. te Foudgum (Fr.). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hilversum (6e pred. plaats): L. G. Pleijsant te Leeuwarden- West. Bedankt voor Haarlem-Z. (vac. G. Coe- ian): A. D. R. Brussaard te 's-Graven- hage. Scholieren kwamen in opstand Meer dan 800 middelbare scholieren zijn onlangs, onder het stichten van brandjes en het opwerpen van weg versperringen, opgemarcheerd naar hun school in Lock Haven om te protesteren tegen het feit dat het hoofd der school hen geen vrije dag wilde geven. De scholieren meenden dat daar aan leiding toe was, omdat een van hen door de nationale atletiekbond voor scholieren was uitgeroepen tot beste worstelaar van het jaar. De politie deed een beroep op de brandweer om de jongelui met wa terstralen uiteen te drijven. Tegen de avond werd tenslotte gehoor ge geven aan een verzoek van de bur gemeester om naar huis te gaan. aantal predikanten hebben een verkla ring ondertekend, waarin de Ver. Sta ten verzocht wordt zich terug te trek ken uit de bewapeningswedloop, zelfs als andere landen dit niet doen. Eerste stap voor een terugtrekking moet zijn het stopzetten van de produktie en be proeving van kernwapens en van che mische. biologische en radiologische wapens. Als Pilatus hoort dat Jezus een Gallileeër is laat hij Hem naar Herodus brengen. En Herodus is aangenaam verrast. Dat is even een buitenkansje! Al lang had hij Jezus willen zien nu is zijn wens vervuld. „En Herodus en Pilatus werden op diezelfde dag met elkaar bevriend" (Lucas 23:12). In het kwaad vinden zelfs de grootste vijanden elkaar. Want Herodus wil Jezus niet ontmoeten om met Hem over de belangrijkste dingen van het leven te spreken. Nee, Jezus moet wonderen doen, Hij moet hem, Herodus, met een of ander in verbazing brengen. Jezus bréngt Herodus ook in verbazing Hij zwijgt. Hij probeert niet eens de ingebrachte lasterlijke aantijgingen te weerleggen. Herodus vraagt en vraagt maar Hij antwoordde hem niets, schrijft Lucas. En nu de reactie. Herodus, de koningontziet zich niet een geboeide gevangene te smaden, te beschimpen, belachelijk te maken en Hem hoogtepunt van het plezier een schitte rend kleed aan te doen. Zo vergooit zich de mens. die op welke manier ook Jezus belastert en beschimpt. Maar Herodus ziet niet. dat hij, op hetzelfde ogenblik, waarop hij zijn konink lijke waardigheid prijs geeft, Jezus, onbewust, de eer bewijst, die Hem toekomt. Het kleed der verachting wordt uiteindelijk het kleed der heerlijkheid. Advertentie kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! (Van onze correspondent ln Bonn) De oprichting van de muur in Berlijn op 13 augustus van het vorige jaar heeft naar eerst thans is uitgelekt ernstige onrust gewekt op de universi teiten in de communistische oost zone van Duitsland en tot heftige protest- en verzetsacties geleid. Het heftigst is de reactie ge weest onder de studenten en hoogleraren van de universiteit in Jena. Dat is zaterdag onthuld door de partij- chef in Thüringen, Roscher, die in het S.E.D.-partijorgaan Neues Deutschland Noem ons toch niet langer oproerige lieden (Van onze kerkredacteur) Als de afgevaardigden naar de jaarlijkse algemene vergadering van de Unie van Baptistengemeen ten er tenminste mee instemmen, zullen de baptisten van ons land het verzoek richten aan alle Ne derlandse kerken die de Neder landse Geloofsbelijdenis bezitten om artikel 36 te wijzigen. De bap tisten zouden graag zien dat de age: „wederdopers en andere oproerige lieden" geschrapt wordt. Het voorstel is afkomstig van de ge meente Hoogezand. Men is van mening dat deze passage een verkeerde voor stelling van zaken geeft van het huidige denken en belijden van hen die als na zaten van de wederdopers willen gel den. In de toelichting wordt de blijdschap uitgesproken dat de baptisten in bijna alle plaatsen waar zij gemeenten heb ben door „rechtzinnige" kerkgemeen schappen niet slechts worden gewaar deerd, maar ook dikwijls gezocht. De houding van deze kerken getuigt er van, dat in de praktijk van het belijden geen rekening meer met dit artikel wordt ge houden. Daarom menen de baptisten dat een dergelijk denigrerende uitspraak moet kunnen verdwijnen. Het moderamen van de Unie, het zo genaamde Uniecomité plaatst zich ge heel achter dlt'vctof&teT. Hét ziét éi*'dus naar uit dat het wel door de vergade ring zal worden aangenomen. Of-het ook door de gereformeerde kerken (van ve lerlei signatuur) zal worden aangeno men? Wel weren De enige kerk die tot nu toe een ver andering In het artikel 36 van de Neder landse Geloofsbelijdenis heeft aange- ningsverschillen tussen de hoogleraren en studenten ener- en de partijbonzen anderzijds. Roscher kondigde verder een „politiek offensief" tegen het hoog leraren- en studentencorps aan. In verband met de meningsverschillen op de Friedrich Schiller-universiteit is de hoogleraar in de wis- en natuurkunde, prof. Brödel begin januari naar West- Duitsland gevlucht. Roscher onthulde in Neues Deutschland, dat prof. Brödel in de collegezaal „Lemmer-leuzen" (Ernst Lemmer is de Westduitse minister voor Duitse zaken) had verspreid en studen ten, die wat hadden aan te merken op zijn „N.A.V.O.-politiek" uit de colleges had gezet. Op de Friedrich Schiller-universiteit is het verzet tegen het communisme al tijd zeer heftig geweest. De partij heeft echter altijd met terreurmaatre gelen de overhand kunnen behouden. In de afgelopen jaren zijn in Jena honder den studenten van de universiteit ge- R.k. excommunicatie wegens apartheid De r.k. aartsbisschop van New Orleans heeft verscheidene ro katholieke voorstanders van de rassen scheiding gedreigd met excommunica tie, De aartsbisschop zou onder meer persoonlijke brieven hebben geschre ven aan E. Ross Buckley, de republi keinse kandidaat voor het burgemees terschap en aan mevrouw B. J Gail- lot, presidente van „Save Our Nation". Deze organisatie propageert de opvat ting dat de bijbel leert dat „God ras senscheiding wenst". Mevrouw Gaillot en leden van haar groep hebben ge post voor het huis van de aarts bisschop na de bekendmaking dat de roomskatholieke scholen in het bisdom met irigang van het a.s. najaar neger leerlingen zullen toelaten. bracht is de Gereformeerde. De genera le synode van Utrecht-1905 besloot te schrappen de zin: „om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse gods dienst, om het rijk der antichrist te gronde te werpen." Maar ook deze ker ken hebben de woorden die dc baptisten graag zouden zien verdwijnen nog altijd gehandhaafd. De Hervormde kerk heeft zich tot nu e immer huiverig betoond voor veran deringen in de kerkorde. De Christelijke Gereformeerde kerken en de Gerefor meerde Gemeenten eveneens, maar de- kerken staan veel verder van de Baptisten af dan de grote kerken van gereformeerde signatuur. In de Christelijke Gereformeerde Ker ken moet dit artikel aan de orde komen, r het is de vraag of het voorbeeld de Gereformeerde Kerken van 1905 gevolgd zal worden, waarschijnlijk niet. En dat kan betekenen dat de verande ring waar de baptisten om vragen ook weinig kans maakt. Practisch zal het verzoek van de baptisten weinig berei- maar het heeft reeds bereikt dat land nog weer eens beseft dat deze rustige gelovigen, die overal gewaar deerd worden, eens oproerkraaiers wer den genoemd. Prof. Van Dij 1 benoemd tot hoogleraar Met ingang van 1 april 1962 is, bij B„ benoemd tot gewoon hoogleraar in de afdeling der elektro-techniek aan de Technische Hogeschool jn Eindhoven, om onderwijs te geven in de electronica, ir. B. van Dijl, thans hoofdingenieur voor speciale dienst bij de P.T.T. Prof. ir. B. van Dijl werd op 23 decem ber 1911 te Assen geboren. Hij studeerde aan de Technische Hogeschool te Delft elektrotechniek. In 1935 behaalde hij het ingenieursdiploma. Hierna was hij tot '38 werkzaam bij het radiolaboratorium van de P.T.T. Prof. Van Dijl, die voor het „Shape air defense technical centre" in Den Haag onder meer in Parijs en de V.S. werkte, was van medio '60 tot zijn benoeming als hoogleraar aan de Technische Hogeschool iri- Eindhoven als hoofdingenieur voor speciale diensten belast met planning, ontwerp, bouw en onderhoud van een telefonie, en televisiestraalverbindings- In 200 landen krij gen 71 miljoen kinderen voortgezet onderwij s In ongeveer 200 landen van de wereld ontvangen ongeveer 71 miljoen kinderen voortgezet onderwijs. Europa, met inbe grip van de Sowjetunie, telt het grootste aantal, namelijk 30.100.000, gevolgd door Azië (met communistisch China) met 26.200.000 kinderen. In Noord- en Zuid- Amerika zijn het er 12.500.000, in Afrika 1.400.000 en in Oceanië 600.000. Deze cijfers zijn bekendgemaakt in het derde deel van het boekwerk „Wereld- overzicht van het onderwijs", dat door de Unesco in Parijs is uitgegeven. Het percentage van de leeftijdsgroep van 15 tot 19 jaar, dat voor voortgezet onderwijs heeft ingeschreven, is de laat ste jaren in de Verenigde Staten gestegen van 50 tot 73. in Celon van 11 tot 42, in Marokko van 1,5 tot 5, in Australië van 25 tot 65 en in Nederland van 35 tot 87. Deze stijging wordt in het boek onder meer toegeschreven aan de vele ver anderingen op economisch, sociaal en onderwijsgebied. bankstel, Antwoord: Het verwijdere: vragenstellers zijn nu eenmaal par- schadigd zijn, opnieuw worden ge-old- poten be- glimplekiken is slechts dün mogelijk, ticulieren. Het is moeilijk ingeburger- deze niet door slijtage zijn de i moet de zaak worden bewerkt? Antwoord: Het is wel mogelijk het len. houtwerk van uw bankstel op te knap pen, maar om dit redelijk te benade ren moet hetzelfde proces van kleu ren toegepast worden als bij de fau- tijdverdrijf of teuils werd gebruikt. Wij veronderstel- ben ik in het bezit len niet, dat deze zijn gepolitoerd, pel ansichten, zowel uit binnenland dwenen blad langdurig zieken ansichten of postzegels voor hun verzameling, voor i ander doel. Nu i flinke sta- verdwenen is. is dan na zijn o lijden de weduwe aansprakelijk? Antwoord: In de eerste plaats is de vraag, of het geld inderdaad Brieven, die niet voorzien zijn ;n adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. daar dit tegenwoordig duur als uit buitenland deze eeuw af. Laatst kwam ik geknipt berichtje tegen, waarop ik dertijd verzuimd heb procédé is. Meestal is het hout voudig gebeitst of gelakt (gespoten) Wil men het zelf doen. dan komt beit- sen in de eerste plaats in aanmerking, luidt: Oude ansichtkaarten Daartoe kan men gebeitst hout van dc waarde. Ze worden verkocht waslaag ontdoen door deze af te ne men met water, waaraan een flinke scheut ammoniak is toegevoegd. Wan neer er een dikke waslaag aanwezig is. moet men deze eerst met een schraapstaal of stuk glas verwijderen. Zo nodig kan een en ander dan nog ansichtkaarten met glaspapier glad geschuurd -* den. waarna het hout in de ge' kleur kan worden gebeitst" met beits. Na droging met een harde bor- stel uitborstelen en dan opwrijven. Een eventuele bekleding dient natuur lijk eerst losgemaakt te worden of dat het ten behoeve de pupil is verteerd. Is het geld uit- dwenen en niet verteerd of buiten de schuld van de voogd verloren, dan te gaan. Het voogd en toeziende voogd, voorz hebben zij nalatig zijn geweest, aansprakelijk, an ver- Deze aansprakelijkheid gaat niet te- Het is zeker de niet door de dood van de voogd of de Wanneer zamelaars en de opbrengst is zending. Bestaat het adres nog of weet toeziende voogd. Maar handel zacht- worden het zendingskantoor de""gewenste Herv. Kerk, Nassau v. Dillenburgstr. opgestuurd den. Nu in de Ned. men te korten, waardoor het hek tus- beschadigd is, 28, Den Haag. Op dit kantoor worden omdat_ er takken en stammen op vie- reehtopstaande volle plant zoals men ze hier en daar toch ijn we! ziet. Antwoord: Jammer genoeg is de sprietenplant ons niet bekend. plaatselijke naam. deel van de plant opstuurt met beschrijving, dan zullen wij u dé bijzonderheden geven. In het Vraag: Onze buurman had indertijd algemeen echter kunnen wij al het volgende zeggen: Het knakken van de bladeren wijst erop, dat het een zeer hij ertoe overgegaan de bo- tere en breekbare plant is, die bij ver zetten, langs lopen e.d. spoedig kan kens met de weduwe! Bovendien is het moeilijk hek te plaatsen omdat de wor- de ansichtkaarten gesorteerd derwerp en daarop op zicht doorgezonden aan bij dit kantoor inge- tels boven de grond zijn Kciuaah, ic «wivic. schreven verzamelaars. Veel gevraag- Wat mogen wij ter weer te worden aangebracht. Het de onderwerpen zijn kerken, orgels, het hout is praktisch zelf bruggen, treinen, .stadhuizen, vliegtui- laklaag beitsen gen. enz. "1l0 bruikbaar. Reactie geeft u als wetenschappelijke spuiten niet te doen. Over is niet mogelijk. Afschuren van de lak- laag om daarna te beitsen raden wij af. omdat de lak de poriën van het hout heeft verstopt, waardoor de beits niet meer in het hout trekt en vaak zeer ongelijke kleur krijgt, al dénkt u voldoende weggeschuurd te hebben. Antwoord: De buurman is verant woordelijk voor het herstel en voor de d. vrijwel alle kaarten zijn verwijdering van de wortels. Alleen: U zult één en ander moeten bewijzen, lezer: In uw rubriek Waarschijnlijk zal dit, gezien de aan- ezigheid van de wortels, i de kerstroos de poinsettia pulcher- moeilijk vallen. :bben een doodg officiële naam de kerstster; de wetenschappelijke ik niet. Hoe komt het dat de bladeren de kerstroos luidt: hellebo Vraag: Kan men zelf een tamelijk —.veel gedragen pak. dat daardoor glim- door de gouverneurs zijn benoemd als mende plekken op de knieën en elle- knap als Ein- de officiële vertegenwoordigers van bogen heeft gekregen, ontglanzen? Wat hun staten. Imoet men dan doen? breken, waardoor de punten bruin worden? Hoe komt het. dat de deze hele plant overbuigt naar één kant? Ik weet, dat ik de plant niet mag omknakken. Ook kan dit worden be vorderd door de cultuurmethode, b.v. zeer sterke groei. Het bruin worden van de punten is gevolg van de zeer droge kamerlucht. Dagelijks moet men de plant sproeien en men moet haar op een z.g. eilandje zetten, d.w.z. de pot op een omgekeerd scho teltje in een sierpot plaatsen en hierin steeds water houden tot juist onder de potrand. Elke plant heeft de drang zo veel mogelijk voordeel te trekken van het licht. In de kamer is de achter- doodgewone gTond min of meer donker en bij het raam is het licht. Vandaar de groei naar het licht toe. Dit valt bij vrijwel alle planten op te merken. Wacht met kunstmest geven tot het wat ander weer wordt, d.w.z. tot er meer licht Wanneer we weten hoe de plant. ter de poinsettia pulcherrima de kers raken. Ik geef haar matig lauw water heet, kunnen wij u vertellen hoe roos en dit krijgen wij er niet uit. On- toe kunstmest. Zij staat niet haar mooi rechtopstaand kunt kweken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2