Mar Thoma-predikanten
bezoeken ons land
11/
Zeventien Duitsers naar
ontwikkelingslanden
Proeven met nieuw type
school in Duitsland
Minder toezicht Kroon
en G.S. op gemeente
Een woord voor vandaag
Int. protestantenconferentie
Morele herbewapening is
slechts snrrogaatreligie
Reisbureau organiseert
vakantiereis gemeenten
Actie Brood voor de wereld
Zeventien jonge Duitsers die in
het kader van de actie „Brood
voor de wereld" naar de onder
ontwikkelde gebieden worden uit
gezonden, zullen binnenkort ver
trekken. Het zijn technici, land
bouwers en handwerkslieden die
een voorbereidingscursus van acht
weken in het huis van de Goss-
nerzending te Mainz-Kastel ge
volgd hebben. Zodra zij hun visum
en hun inentingspapieren hebben
zullen zij naar de Libanon, Indië,
Pakistan of Nepal reizen.
Het is de bedoeling dat zij de bevol
king van deze gebieden zover zullen
brengen dat deze mensen in hun eigen
levensonderhoud kunnen voorzien. Op
de cursus werden zij vertrouwd ge
maakt met de sociologische, politieke,
economische, godsdienstige en medi
sche eisen die aan hun werk in deze
Sebieden gesteld worden. Tevens wer
en deze jonge mensen in Mainz-Kastel
op de hoogte gebracht met de zen-
dingsarbeid die ze in de onderontwik
kelde gebieden zullen moeten verrich
ten. Op het programma stond verder
de geschiedenis van het kolonialisme,
het imperialisme en een uitgebreide ta
lenstudie. Ook werd de algemene ont
wikkeling van de deelnemers, zonodig
op een hoger peil gebracht.
Dr. Bernhard Ohse uit Stuttgart, de
persattaché van de actie ..Brood voor
de wereld", verklaarde dat de helft
van al het binnengekomen geld be
steed wordt aan de ontwikkeling van
de bevolking van de onderontwikkelde
gebieden. Op het ogenblik liggen er
vele plannen voor projekten In alle de
len van de wereld klaar, waar een be
drag van 18 miljoen mark mee is ge
moeid. Plannen voor de opleiding van
artsen en verpleegsters, voor de op
richting van ambachtsscholen, model-
Toumliline-vrienden
geven jaaroverzicht
Overwogen wordt een eventuele deel
neming van Nederlandse Jongens
men met Marokkaanse jongens as
vakantieprogramma in Toumllllne als
mede het verlenen van assistentie gedu
rende de zomermaanden door een ln Ne
derland opgeleid Jeugdleider. Aldus
wordt gemeld In het derde jaarverslag
van de stichting „Vrienden van Toum
llllne In Nederland", een honderdvijftig
leden tellende vriendenkring van op
oecumenische grondslag werkende chris
tenen, die van Toumllllne ln het Atlas
gebergte voornamelijk door medische
hulpverlening en culturele arbeid
ontmoetingspunt tussen christendom
islam willen maken.
Voorzitter van de kring is prof. dr
Kraemer in Driebergen. Het bestuur
voorts dr. M. A. M. Klompé onder zijn
leden. In samenwerking met hei Bene
dictijnerklooster ter plaatse werd bij de
medische hulpverlening het accent ge
legd op baby- en kleuterhulp en leiding
en verzorging van vrouwen in het pre
natale stadium. Men zal «maar streven
de medische teams te versterken door
Uitzending van een kinderarts(e). ver-
pleeg ster 5 een vroedvrouw en maat
schappelijk werksters.
Het afgelopen jaar werd de bibliotheek
uitgebreid, internationale uitwisseling
kwam tot stand. Hoewel Toumliline met
zijn zestig weeskinderen, gasten
sisten voor zijn voedselvoorziening op de
opbrengst van eigen bodem (boom
paard, kippenfokkerij. Hollandse koeien*
is aangewezen, was de produktie nog
niet voldoende en moest men ook van
elders inkopen. Met gelijkgerichte stich
tingen in andere landen werd contact
onderhouden. In Nederland werden stu
diebijeenkomsten over de islam georga-
Duitse ergernis over
Joodse slachtwetten
Nadat op verzoek van Joodse gemeen
ten in de deelstaat Baden-Wurtemberg
de minister van binnenlandse zaken
van deze deelstaat de plaatselijke
slachthuizen opdracht had gegeven te
"*,J* de Joodse verlangens om
de Joodse bevolking
boerderijen, werkplaatsen voor meubel
werkers. electriciens. schoenmakers en
or nog vele andere beroepen.
.Aan geld alleen hebben we niet ge
noeg. We moeten mensen hebben die
leiding en onderricht kunnen geven
an de bevolking", aldus dr. Ohse.
De Evangelische kerken in Duitsland
hebben met dit doel voor ogen in no
vember 1960 een dienst voor onderont-
oecumenische beweging haar diensten
aangeboden. Driehonderd mensen wer
ken er op het ogenblik voor. Hieronder
zijn artsen, onderwijzers, technici, am
bachtslieden, ingenieurs en landbou
wers. Er melden zich echter voortdu
rend meer mensen aan. Toch is er
gebrek aan specialisten op al
le gebied. Het is niet gemakkelijk om
de kwaliteiten van de vrijwilliger aan
eisen die het werk stelt aan te pas-
i. De selectie moet zeer streng zijn,
wil de actie Brood voor de wereld"
Reroe ri n nswerk
Emden, toez.): drs. R. Hangstman-
gers, vic.. te Vlaardingen; te St. Phi-
lipsland: S. J. Seinen, kand. te Utrecht
Bedankt voor 's-Grevelduin Capelle:
L. Kievit te Putten.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Raamsdonk-Drimmelen:
P. Bosma. kand. te Amsterdam.
Aangenomen naar Deventer: S. de
Lange te Den Burg (Texel.
Bedankt voor Nijverdal (vac. G. Heij-
erman): G. Hengeveld te Schoonebeek.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Calvijns commentaar
voor Hebreeuwse
universiteit
(Van één onzer medewerkers)
De moderator van de synode van de?
Schotse Kerk, dr. Archibald Campbell
Craig. heeft tijdens een bezoek aan Is
rael met president dr. Ben Zwi en na
dien met Israëls opperrabbijn dr. J. Nis
van gedachten gewisseld over bij-
onderwerpen. Voordien heeft hij
namens de Schotse Kerk de Hebreeuw
se Universiteit te Jeruzalem het volle
dige, uit 45 banden bestaande, com
mentaar van Calvijn op het oude Tes
tament aangeboden voor de bibliotheek
van deze hoge onderwijsinstelling. Tij
dens de onderhandeling zei dr. Craig
dat Calvijns commentaar nog steeds
is overtroffen.
voldoen
ten behoeve 0
te slachten volgens de Joodse slacht
wetten. hebben twee instanties. die
liefde voor het dier in him vaandel heb
ben geschreven, zich tot de justitie ge
wend met het verzoek te verbieden dat
geslacht wordt volgens de Joodse wet
ten. De twee organisaties zeggen van
anti-semitische smetten vrij te zijn.
doch zich eraan te ergeren dat de Jood
se slachtwetten wreed zijn. De minis
ter van binnenlandse zaken van Baden
Wurtemberg heeft verklaard, dat ir.
Duitsland vrijheid van godsdienst be
staat en dat hij daarom niet van zins
is beperkingen op te leggen.
Drie geestelijke leiders van de
vorig jaar geïnstitueerde Evan
gelische Mar Thoma-kerk van
India arriveerden in ons land om
iets te vertellen van hun leven en
werk in de Indiase staat Keralo
en van de redenen voor het ont
staan van hun kerk, die zich een
jaar geleden afscheidde van de
Mar Thoma-kerk. Zij bezoeken
ons land onder auspiciën van de
Internationale Raad van Chris
telijke Kerken (afgekort naar de
Engelse naam I.C.C.C.) en hiel
den gisteravond in Rotterdam
een eerste samenkomst. De drie
predikanten maken een reis om
de wereld. Hun voornaamste
doel, zo zeiden zij gisteren tijdens
een persconferentie in Amster
dam is om christenen op te wek
ken te evangeliseren.
De Evangelische Mar Thoma-kerk
scheidde zich van de bekende Mar
Thoma-kerk af, omdat deze al te zeer
romaniserende tendensen ging verto
nen. Zij waren van mening dat deze
kerk bezig is terug te keren naar de
kerk waarvan zij zich na een reforma
tie ongeveer 125 jaar geleden afscheid
de.
In het jaar 52 na Christus, zo zegt
de traditie, vestigde de apostel Thomas
zich in Kerala in India en stichtte
daar een christelijke kerk. In het jaar
600 werd deze kerk vooral beïnvloed
door de Nestorianen die hun monofi-
sitisch stempel op de kerk drukten.
Nog weer later kwam de Rooms Ka
tholieke Kerk naar India en verander
de weer alles. Alle oude gebedsboeken
en gezangboeken werden verbrand en
de kerk werd een Rooms Katholieke.
Toen er evenwel een einde kwam aan
de Portugese heerschappij braken de
christenen ook weer met de rooms
katholieke invloed en vormde de Jaco-
bitische kerk zich. die echter veel van
de Rooms Katholieke Kerk overnam.
Reformatie
In het midden van de vorige eeuw
kwamen anglicaanse zendelingen naar
India en troffen daar deze kerk aan.
Zij werden oorspronkelijk hartelijk ont-
Romaniserende
tendens bracht
scheuring
(Van onze kerkredacteur)
In de Duitse deelstaat Noord-
rijn-Westfalen met zijn vele in
dustrie worden van 1 april af
proeven genomen met een nieuw
type school. Drie hogere vak
scholen voor economie en be
drijfsleer in Bielefeld, Mönchen
Gladbach en Siegen openen dan
hun poorten. Het experiment is
noodzakelijk omdat het West-
duitse bedrijfsleven te kampen
heeft met een toenemend gebrek
aan krachten in de commerciële
sector, die in staat zijn, op weten
schappelijke principes berustende
methoden van bedrijfsleiding,
van organisatie en planning, van
boekhouding, afzet en leiding
geven van personeel, toe te
passen. Er is gebrek aan mede
werkers, die de vaktaal der
academisch-gevormde bedrijfs
leiders verstaan en die op mid
delbaar leidinggevend niveau
zelfstandige beslissingen kunnen
treffen.
Het nieuwe schooltype moet dus o%
commercieel gebied de taken vervul
len die op nijverheids- en technisch
gebied sedert lange tijd door de in
genieurs-scholen in Duitsland worden
vervuld. Het op tenminste vijf semes
ters gebaseerde lesrooster gaat uit
van de practische ervaring, dat raast
het beheersen van moderne bedrijfs
economische methoden ook inzicht in
de economische samenhang en door
kneedheid met het leiding kunnen ge
ven aan mensen ir. de bedrijven nood
zakelijk is.
Bovendien hechten deze hogere be
drijfseconomische vakscholen grote
waarde aan het verstrekken van ken
nis over culturele, sociale en politieke
wetenschappen, ten einde het geestelij
ke niveau van de deelnemers te verhef
fen, en sociaal en politiek verantwoor
delijkheidsgevoel te wekken, waardoof
de ontplooiing tot vrije, zelfstandige.
staat zijnde persoonlijk-
svorderd.
Bij dit nieuwe schooltype zal met ma
te specialisatie worden toegepast, waar
door de bezoekers van deze scholen la
ter de mogelijkheid krijgen, in hun be
drijven leidinggevende taken op middel-
w te aanvaarden. Dergelijke
Advertentie
Commissie adviseert minister
.Ieder onderdeel van de over
heidstaak moet zo mogelijk wor
den overgelaten aan het in be-
stuurshiërarchie laagste orgaan,
dat deze taak naar behoren kan
vervullen". Tot deze conclusie
komt de Commissie territoriale
decentralisatie, die tot taak heeft
de minister van binnenlandse za
ken te adviseren over de vraag
in hoeverre het mogelijk is in de
wetgeving de gedachte van de
territoriale decentralisatie beter
tot haar recht te doen komen.
kunde, buiten de strijd der politieke
meningen staande.
Met betrekking tot het vraagstuk
de subsidiëring, zegt de commissie van
oordeel te zijn. dat een gezamenlijke
subsidiëring door een hoger en lager
orgaan zoveel mogelijk beperkt zou die
nen te zijn. Indien gezamenlijke subsi
diëring onvermijdelijk is. zal dit zo mo
gelijk dienen te steunen op een inciden-
van ons staatsbestel door~haar voorstel
len niet wordt aangetast. Het door de
commissie ingenomen standpunt is niet
vrij van verontrusting over de centrali
serende tendensen in het staatsbestel.
In het bijzonder bij het opstellen vai
nieuwe wettelijke regelingen acht de
commissie het van groot belang, dat
speciale aandacht wordt geschonken
de positie van de lagere organen.
Op grond van de ervaringen die de
commissie zelf ln de afgelopen jaren
heeft opgedaan bij de bevordering van
handelingen en besluiten van ge-1 voorontwerpen van wet. Is de commls-
meentebesturen. In enkele gevallen «Ie van oordeel, dat een reele taak aan
ziet de commissie inderdaad wel \°°r vaste commissie, be-
mogelijkheden tot overdracht van olt vertegenwoordigers van de
'*«e™ ""K?-mhj' r."i*edrdr. '..iESkta,' I1...1J J IR
rapport van de commissie gaat men komende wetsontwerpen, alvorens zij bij leidingsinstituten bliik zal geven Te
er van uit, dat het beginsel van de Staten-Generaal aanhangig worden meer. waar aldaar reeds grote belang-
territoriale decentralisatie algemeen gemaakt, berlet vanuit de gezichtshoek stelling bestaat voor de uitbreiding en
i s_ J- xt-j i i as'verdieping der beroepsopleiding.
De commissie doet onder meer
voorstellen tot vermindering van
het toezicht van de Kroon en Gede
puteerde Staten op verschillende
Mnvaard is in de Nederlandse staat'van de territoriale decentralisatie.
vangen door de geestelijke leider en
konden hun werk in deze kerk doen.
Voor het eerst leerden toen deze gelo
vigen de bijbel kennen. Al spoedig be
gon de metropoliet uit die dagen deze
ivloed echter te zien als een gevaar
»n hij verbood de Engelse zendelingen
hun samenkomsten binnen het raam
zijn kerk te houden. Het gevolgd
dat velen die door de bijbel ge
grepen waren de Jacobitische Kerk ver
lieten en de Mar Thoma-kerk stichtten
die terug wilde gaan naar de bijbelse
de apostel Thomas. Deze kerk
bleef een episcopaals karakter houden,
s eigenlijk het beste te verge
lijken met de zogenaamde „Low
Church" in Engeland.
In de laatste tientallen jaren, onder
metropoliet Juhannon is het karakter
deze kerk langzaam veranderd. Hij
vertegenwoordigt de romaniserende
richting. Hij was ook degene die gekant
tegen contact met de Kerk van
Zuid India. Onder de vorige metropo
liet Abraham leefde er ook in de Mar-
Thona kerk het verlangen om deel uit
te maken van die kerk die door fusie
tot stand kwam. Juhannon was evenwel
bang dat dan alle kansen op een terug
keer naar de kerk, waaruit de Mar
Thoma-kerk is voortgekomen onmoge
lijk zouden worden en het gevolg
dat de Mar Thoma-kerk zich afzijdig
gehouden heeft.
Afscheiding
De drie geestelijken, een bisschop
twee predikanten, die ons land nu
zoeken vertelden dat zij zeer bezorgd
/er de tendens van de afgelo
pen jaren. Juhannon heeft het bidden
tot de heiligen ingevoerd, de mis in
zijn bijna rooms-katholieke gedaante,
elfs het bidden tot de doden. Velen in
de kerk waren bevreesd voor deze ro
maniserende invloed en belegden stu
diesamenkomsten, bidstonden en bijbel
studiebijeenkomsten. Bevreesd voor eer
scheuring verbood metropoliet deze bij
zondere bijeenkomsten en toen dat niet
hielp ging hij over tot schorsing van
geestelijken. Het gevolg was dat
ieuwe kerk noodgedwongen werd
gevormd die geïnstitueerd werd toen
25.000 van de 200.000 belijdende
doopleden de oude kerk verlieten.
De reformatorische of evangelische
invloed ln de Mar Thoma-kerk is ech
ter nog zeer groot, vertelde ds. Zacha
rlah. Voor de scheuring behoorde zeker
75 procent, maar waarschijnlijk zelfs
meer, tot deze richting. Velen blijven
evenwel nog in de kerk, omdat, zij nog
Immer mugelfjkheden zien voor eer
formatorisch reveil.
Er is een gerechtelijk onderzoek
de gang, omdat er een aanklacht tegen
metropollet Juhannon is Ingediend dat
hij de kerkorde heeft overtreden,
rechter is nog niet tot een uitspraak
gekomen.
De nieuwe kerk heeft reeds twee
bisschoppen, 23 predikanten en 63
gelisten. Hoewel de kerk nog maai
jaar oud is zijn reeds 15 zendelingen
uitgezonden naar streken buiten de
staat Kerala om daar evangelisatie
werk te doen. Deze kerk hoopt nog dit
jaar 50 evangelisten zendelingen uit te
zenden.
kant), en diaken. De laatste mag al
le vormen van geestelijk werk ver
richten behalve de sacramenten toe
dienen en huwelijken bevestigen. Het
opmerkelijke is dat ieder lid het
recht heeft om het Woord te bedie-
De ouderling predikt bijvoorbeeld
doorgaans maar eens in de maand,
de andere zondagen worden de diens
ten geleid door gewone gemeenteleden.
De kerk heeft nog een ernstig tekort
»n voorgangers, wil op zeer korte
termijn een theologische school stich
ten. heeft plannen voor een opleidings
school voor vrouwelijke kerkelijke
werksters, maar heeft ook reeds een
plan om een eigen hogeschool te stich
ten. In het afgelopen jaar werd bijna
400.000 gulden bijeen gebracht voor de
ankoop van grond en het bouwen van
ieuwe kerken. Toch bracht deze kerk
i haar eerste jaar ook reeds ruim
50.000 gulden voor evangelisatiewerk
bijeen.
Deze kerk heeft zich vrij kort na
haar ontstaan aangesloten bij de Inter
nationale Raad van Christelijke Ker
ken. Zij verlangt naar gemeenschap
met christenen uit andere landen. De
drie predikanten zijn door de I.C.C.C.
ln staat gesteld om deze reis rond de
wereld te maken. De Nederlandse or
ganisatie van de I.C.C.C. die haar
hoofdkwartier in Amsterdam heeft,
heeft besloten om de kerk zoveel moge
lijk te helpen en heeft haar gironum
mer 524990 beschikbaar gesteld voor bij
zondere gaven voor deze kerk, deelde
ds. J. C. Marls nog mede.
„Wij zijn gekomen om voor alles de
christenen van de wereld op te wek
ken tot evangelisatiewerk", besloot
bisschop John, die primaat van deze
nieuwe kerk is geworden, de perscon
ferentie „en wij willen graag gemeen
schap hebben met allen die de bood
schap van het evangelie willen uit
dragen." De drie Indiase predikanten
zullen in verschillende pl atsen v
ons land in samenkomsten spreken.
specialisatie wordt geboden in: bedrijfs
economische leer der industriële bedrijfs
organisatie, 2. organisatie- en organisa
tie-middelen-leer. 3. handels- en markt
kennis. 4. personeel en opleidingssector.
5. buitenlandse handelskennis, waarbij
de kennis van vreemde talen onontbeer-
Iedere leerling kan naar keuze I
twee dezer speciale vakken beleggen.
Op deze wijze kunnen tot dusver opge-
dane beroepservaring, in het bij-zonder
vak-belangstelling, en verder beroeps-
wensen een vruchtbare invloed op de
studie uitoefenen.
Het leren van een vreemde taal
wordt vereist.
Geen avondschool
Deze scholen zullen echter geen avond-
scholen zijn, omdat de eisen te zwaar
zouden ziijn voor diegenen, die deze cur
sussen naast hun beroepswerkzaamhe
den zouden volgen. De tijd voor het huis
werk zou dan ook ontbreken. De toela-
tingeisen van deze nieuwe scholen ko
men voor een groot deel overeen met
die voor de ingenieurs-scholen. Dat wil
zeggen, dat behalve een afgesloten han
dels-opleiding. ten minste één jaar prac-
tijk in een beroep vereiste is alsmede
het bewijs van een behoorlijk algeme
ne ontwikkeling.
Deze nieuwe scholen zijn geheel zelf
standig. Belangrijk ia het tussenexa-
men na het derde semester, dat beslist
of de leerling de school al dan niet ver
der kan volgen. Dit tussenexamen moet
niet alleen de vakkennis bewijzen, maar
vooral ook of de examinandus in staat
is in de door hem vericozen speciale
vakken economische samenhang te be
vatten en er als bedrijfsleider rekening
mede te houden. Wie het eind-examen
met goed gevolg aflegt, krijgt het recht
de beroepstitel ..bedrijfsleider" te voe
ren. Deze scholen leiden bewust niet op
voor de hogescholen. Integendeel, zij be
ogen de deelnemers ook zonder univer
sitaire opleiding te laten slagen. Daar
door werden aan de hogescholen taken
onttrokVen. die daar eigenliik niet thuis
horen. Een en ander behoeft echter na
tuurlijk niet uit te 9luiten. dat zij. die
bliik geven van buitengewone begaafd
heid voor wetenschappelijk werk niet
toch nog de eg naar de universiteit
inslaan.
Evangeliserend
De nieuwe kerk heeft een episco
paalse achtergrond, maar een refor
matorische theologie. Zij heeft geen
geloofsbelijdenis, behalve die van Ni-
cea en wil zich vooral houden ac
leer van de bijbel.
De plaatselijke gemeenten hebben
een grote mate van zelfstandigheid
maar kunnen geen predikanten beroe
pen. Trouwens predikanten in onze
zin van het woord kent deze kerk
niet. Er zijn drie ambten, die van
bisschop, ouderling (die eigenlijk alle
rechten heeft van bij ons een predi-
Advertentie
Aangenomen wordt, dat het Dmtse
drijfsleven op meer dan een wijze i
zijn belangstelling voor deze r
Het verhoor van Jezus door Pilatus is een merkwaardig ver
hoor. Wie het Johannes-evangelie goed leest kan zich niet
onttrekken aan de indruk, dat de Romein het rekt. Hij maakt
er zich niet met een enkel woord van af. Hij stelt vragen cn
hij. luistert met meer dan gewone aandacht naar de ant
woorden.
De figuur van Jezus boeit Pilatus in hoge mate. Dat Hij een
oproerkraaier is gelooft hij niet. Maar wat is die man dan wel?-
Wat is de oorzaak ervan, dat Hij door Zijn eigen volk zo.
wordt gehaat, dat Zijn dood wordt gewenst? Zijt Gij de.
Koning der Joden? Pilatus twijfelt. Maar dan spreekt Jezus-
van een Koninkrijk, dat niet van deze wereld is. Hè, een
Koninkrijk. Dus toch een Koning?
Het verhoor dreigt uit te lopen op een debat. Pilatus de Ro
mein, vertegenwoordiger van een groot machthebber, laat -
zich verder gaan dan hij zich misschien zelf bewust is.
En dan ineens abrupt dat einde. Dat plotselinge einde, nadat
Jezus heeft verklaard: Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe
ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid
zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar
Mijn stem" (Johannes 1837). Pilatus geeft zich bloot
en laat zijn armoede zien. „Wat is waarheid?".
De vraag is juist gesteld. Want voor de mens is er geen waar
heid buiten Christus.
(Van onze parlementsredactie)
De toenadering tussen Oost en
West zal niet door middel van de
morele herbewapening plaats heb
ben. Deze beweging is niet met de
christelijke boodschap gelijk te
stellen. Het Christendom verkon
digt de verlossing door Christus,
maar de morele herbewapening is
een surrogaatreligie, die de zelf
verlossing predikt.
Tot deze beoordeling kwam gis
teravond dr. Wilhelm Imhoff uit
Hamburgr toen hij het woord voer
de op de internationale protestan
tenconferentie, die de jongerenor
ganisaties van de A.R. Partijen
de C. H. Unie in het Rotterdamse
Groothandelsgebouw hebben
Experiment was een succes
Het is precies een jaar geleden
dat het reisbureau Scharnow te
Hannover zowel de protestantse
als de rooms-katholieke gemeen
ten aanbood een vakantiereis
voor 1961 te organiseren. Het was
de bedoeling dat de hele gemeen
te onder leiding van de kerkelij
ke autoriteiten een paar weken
met vakantie zouden gaan. Dit
is wel meer voorgekomen, maar
dan lag zowel de algehele leiding
als de organisatie in handen van
kerkelijke instanties. Het reis
bureau Scharnow bood echter
aan om de gehele organisatie en
de leiding van de reis op zich te
Dit plan werd door de kerken en door
allen die werkzaam waren in de toeris
tenwereld druk besproken. Er werd veel
kritiek op geleverd en niet alleen op
bouwende kritiek. Velen waren het er
niet mee eens. Het plan is in samen
werking met de Duitse Evan
gelische kerk, de Evangelische Arbeids-
kring voor de vrijetijdsbesteding en ont
spanning van de Academie van Tutzing,
ce CVJM reisvereniging en de ..Reisver-
eniging in Brunswijk" en natuurlijk het
reisbureau Scharnow tot stand gekomen.
Ds. Gundert uit Hannover richtte een
schrijven aan alle Evangelische kerken
in West-Duitsland. In dit schrijven zei
hi.i dat door deze gemeenschappelijke
vakantiereizen vele evangelische chris
tenen, die de kerk ontgroeid zijn, het
contact met de kerk weer terug
vinden. De zorg van de reisbureaus zal
een grote steun voor de vakantiegan
gers zijn. Het zou voor de predikanten,
die het tocl. al druk genoeg hebben, ver
spilling van hun kostbare tijd betekenen
eer zij zelf moesten uitzoeken waar
heen zou gaan. de kosten van de
zouden moeten berekenen, alles
de spoorwegen en de busmaat
schappijen zouden moeten regelen, en
tenslotte nog ruzie krijgen omdat de
kosten boven de begroting uitkomen.
Succes
Ds. Paul Rieger, het plaatsvervan
gend hoofd van de Academie van
zing in Bèieren, heeft onlangs verslag
uitgebracht over een reis die een ge
meente naar Toblach in Tirol gemaakt
heeft. Hij schrijft hierover het volgen
de: ,,We kregen verrassend veel aan
vragen op onze oproep. Waarschijn
lijk lokten de lage irijzen de mensen.
De reisverenigingen hebben buitenge
woon goed werk verricht. De leeftijd
van de deelnemers, die uit alle lagen
van de bevolking kwamen, varieerde
tussen de 17 en de 70 j. De meeste mi
se-< waren echter zo ongeveer 40-50
jaar. Natuurlijk is er volop ruimte
gelaten in het reisprogramma voor in
dividuele uitstapjes of andere plannen.
Men is volkomen vrij de avonden en
de uitstapjes al of niet met het gezel
schap door te brengen. De kerkdien
sten op zondag werden door 95 procent
van de aanwezigen bijgewoond.
De kunst om deze reizen met ge
meenten tot een succes te maken be
staat hierin dat men de gulden midden
weg bewandelt Aan de ene kant moet
men de vakantieganger de gelegenheid
geven om tot rust te komen en hem
de dagen volgens zijn eigen wenser
door te laten brengen en aan de ande
re kant moet men ervoor zorgen dat de
nodige contacten tot stand komen zo
dat hij of zij zich in geen geval "en
zaam zal voelen. Deze reizen geven d
kerk de gelegenheid om zich met de
zielszorg an mensen die daar thuis
geen tijd of geen zin in hebben te oe-
kommeren. Daardoor komen de vakan
tiegangers veel dichter bij de gemeen
te te staan.
De regering van Ecuador heeft giste
ren haar ontslag ingediend. Het is door
president Arossemena aanvaard.
De president heeft meegedeeld dat hij
het volk zal vragen zich bij stemming uit
te spreke over een al of niet verbreken
van de diplomatieke en economische be
legd. Dr. Imhoff, groot zakenman,
lid van de synode van de Duitse
Evangelische Kerk en afgevaar
digde in de Hamburgse landdag
(gemeenteraad), sprak over „De
taak van het Protestantisme ten
opzichte van het communisme."
Volgens dr. Imhoff kan het protestan
tisme zich slechts tegenover het com
munisme stellen, als het eerst be
schaamd beseft, dat niet de christelij
ke kerk, maar Karl Marx als eerste
zich met de positie van de laagste
klassen heeft bemoeid.
Moeten de christenen het aan de com
munisten overlaten, de wereld te ver
anderen? Dr. Imhoff zei, dat het Chris
tendom de aarde niet in een paradijs
kan veranderen. Maar wel heeft het tot
taak, de maatschappij kritisch te be
zien. Het gaat daarbij om het streven
naar een verantwoordelijke samenle
ving. In dit verband hield dr. Imhoff
een pleidooi voor de gelijkberechtiging
van de arbeiders.
Te constateren valt, vervolgde
Imhoff. dat in een aantal communis
tische landen de kerk meer dan voor
heen wordt geduld. In Polen bleek het
beslist onmogelijk, de godsdienst uit te
roeien. Wil dit zeggen, dat het moge
lijk zou zijn, het communisme van
oude metgezel, het atheïsme, los
maken? Hierop is thans nog geen een
duidig antwoord te geven.
De christen zal nimmer mogen nala
ten. het communistische bijgeloof in de
macht aan de kaak te stellen. In het
gesprek en de dialectische discussie met
het communisme, zal hij verstaan, dat
de achtergrond van het politieke ge
beuren is als een leven tussen God en
de demonische mogelijkheden. Het i»
zijn taak,. liet communisme te zeggen,
dat de "wereld'ifi Christlis een toekomst
tegemoet gaat.
Gevaren
Ds. P. Frehner uit Ziirich spral
over de secularisatie, de verwereldlij
king. Als gevaren van de verwereldlij
king zag hij de verzakelijking, de
slaving onder bepaalde natuurwetten
(bijvoorbeeld dat de mens produkt it
van erfelijkheid en milieu en zodoende
geen vrije beslissingsmogelijkheid meer
heeft), het losmaken van het recht i»
het geloof in God en ten slotte het on
vermogen, zich geestelijk te oriënte-
Het protestantisme dient daartegeno
ver de mens tot menselijkheid te bren
gen, door in de wereld te zijn tegen de
verwereldlijking te strijden en in zijn
getuigenis steeds weer te benadrukken,
dat het christelijk geloof voor de pro
testant geen deelaspect van zijn leven
is, maar dat God als heerser het ge
hele leven omvat.
De deelnemers aan de conferentie
hebben kritisch nagepraat over dc toe
spraak, die burgemeester Van Walsum
tijdens de ontvangst op het Rotterdam
se stadhuis heeft gehouden en waarin
hij bedekte kritiek leverde op het be
staan van christelijke politieke partijen.
Ook bij veel buitenlanders had het be
vreemding gewekt, dat de burgemees
ter tijdens een officiële gebeurtenis
dergelijke opmerkingen meende te
moeten maken-
Advertentie
Reumatiek
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
FR ZOU een commissie moeten opstaan (gerug-
gesteund door een interkerkelijk comité van
aanbeveling) die iets deed tegen de'grauwe ellen
de van onze verjaarsavondjes. In deèe commis
sie zouden een politicus, een psychiater, een be-
roeps-grappemaker, een arts, een predikant, een
huishoudkundige en een econoom zitting moeten
hebben.
Deze lieden zouden niet alleen rumoerig moe
ten vergaderen, maar er zou van hun hand een
boek moeten verschijnen, getiteld: Ik kan mijn
verjaardag vieren.
Het is duidelijk, dat deze bunde. wetenswaardig
heden niet geschikt zal zijn voor de gewone boek
handel. Niemand bloost van valse schaamte
als hij ,JIoe vertel ik het mijn dochter" ter inza
ge vraagt. Ieder zinnig mens weet iat e rondom
groter wordende dochters problemen zitten en er
steekt niets denigrerends in om je daarover te la
ten voorlichten. Maar om nu eerlijk en open toe
te geven, dat je eigen verjaardag een punt is,
waar je weieens iets over lezen wil tja dat is er
natuurlijk niet bij. Je zou natuurlijk argeloos
kunnen zeggen: „Pakt u het in een vrolijk pa
piertje. 't is een eadeutje", maar zoiets blijft
doorzichtig en ongeloofwaardig Een postorderbe
drijf lijkt me de oplossing. Als ze daar alles on
der strikte geheimhouding behandelen, zit er be
slist een dikke boterham in zo'n boekje. Want het
voorziet in een dringende behoefte.
Het tweede deel van het boek moest maar ge
vuld worden met positieve suggesties, nadat er in
het eerste gedeelte uitgebreid is ingegaan op hoe
het niet moet.
n n n
Zo legt de politicus uit. dat er naar zijn smaak
op verjaardagen teveel politiek gezwetst wordt.
Daar is hij tegen. Een gedegen gespt ek op ni
veau, goed. Hij is echter van mening dat er teveel
en te oppervlakkig met andermans meningen ge
sold wordt. Dat betreurt hij.
De psychiater wijst erop, dat he. geheel tegen
de scheppingsordannantie indruist om bokken en
1/O&tCkJAfydU
en
schapen de hele avond te scheiden. Dat is nergens
goed voor, vindt hij, en werkt de gezellige sfeer
niet in de hand.
De beroepsgrappemaker spreekt de banvloek
uit over alle mopjes uit de feestneuzenwinkel. die
of flauw of dubieus zijn. Hij adviseert niet de
grapjas uit te hangen, vooral niet ten koste van
mensen die er niet zijn.
De medische medewerker vermaant in grote
ernst er geen nachtwerk van te maken, niet teveel
te drinken en niet alle ramen potdicht te laten (hij
gaat er bij dit laatste al vanuit dat er natuurlijk
toch teveel gerookt wordt).
Het hoofdstuk van de predikant is erg lang.
Voor diegene die in dit pastorale vermaan geen
zin hebben of denken het wel te kunnen missen,
tekent een knap kunstenaar ene moderne uit
voering van de drie bekende aapjes. HOREN,
ZIEN EN ZWIJGEN, zodat ten slotte iedereen
toch nog goed beseft wat des poedels kern is.
De huishoudkundige zet een dikke streep door
het gedraaf en gedoe van de gastvrouw door op
verbluffende wijze t statistiekjes e bewijzen
hoeveel calorieën er op zo'n cvond met slagroom,
soezen en kaasjes met gember, aanslagen plegen
op onze Loch al te corpulente lijven, terwijl de
econoom dan duidelijk maakt dat het totaal om
verantwoord is om daar ons huishoudbudget door
van streek te brengen.
Het boekje moet worden verlucht met duidelij'
ke foto's, waar iedereen zichzelf levensgroot op
herkent. De gemelijken. de zwetsers. de opschep
pers, de .oddelzussen, de lolbroeken, de kan-
ik-ietr,-doeners die toch lekker blijven zitten), de
wandelende medische encyclopedieën, de smik
kelaars. de drinkebroer en. de snol*, de bemoei
allen, de Rachabjes en de kuise Suzanna's. u en
ik en wii allemaal zulen ons daar zien 2itten.
en schrikken. Niet een beetje: we zullen ons naar
schrikken.
Maar het zal een heilzame schrik blijken te
zijn. zodat we het tweede deel niet eens meer
nodig hebben.
En de lucht is nog blauw van verjaardagen.
MINK VAN RIJSDIJK.