RUYS ■■ui OBELISK Uw probleem is het onze Een kanttekening Oecumenische Raad mag geen persmonopolie eisen G. A. Wissink gepromoveerd tot doctor in de letteren Een tvoord voor vandaag Dagelijks bestuur van liet C.N.S. komt niet terug Dode Zee-rollen werpen nieuw licht op psalmen Supralux 2 CHRISTELIJKE VAKBEWEGING - INTERNATIONAAL IN een artikel in Het Vrije Volk is dr. J. J. Buskes er over gevallen, dat in het Internationaal Christelijk Vakverbond ook hindoes, boeddhisten en mohammedanen zijn georganiseerd. In Azië en Afrika is het aantal christenen niet zo groot, aldus dr. Buskes; om nu toch zoveel mogelijk werknemers in het LC.V. samen te bundelen wordt in Azië en Afrika de ledenwerving niet beperkt tot de christenen, maar probeert men ook de aanhangers van andere godsdiensten aan te trekken. Dr. Bnskes, verwijt de christelijke vakbeweging, dat zij in Afrika en Azië wei in een vakbeweging wil optrekken met de hindoes, maar in Nederland niet met de humanisten. Het zou er veel op lijken, dat de houding van de mannen van de christelijke vakbeweging in dit opzicht meer door opportunis tische dan door principiële overwegingen bepaald wordt. Wij zouden bij deze uitlatingen van dr. Buskes enkele opmerkingen willen ln de eerste plaats moet er begrip voor bestaan, dat niet het I.C.V. er op uit is geweest in Azië en Afrika werknemersrvakcentralen van hindoes, moham medanen en boeddhisten aan zich te verbinden. Omgekeerd bleek juist bij genoemde werknemersgroeperingen sterk de behoefte te bestaan, toe te treden tot het LC.V. Deze groeperingen bleken zich in het geheel niet thuis te kunnen voelen bij het naar haar mening sterk materialistisch ingestelde socialistische LV.V.V. (Internationale Verbond van Vrije Vakverenigingen). De«e mensen stelden hun gelovige levenshouding, hun geloof in de Almach tige voorop. Afwijzing van deze groepen, die zich vrijwillig bij het I.C.V. meldden, was voor het I.C.V. een uitermate moeilijke zaak. Men zou hier mensen afgestoten hebben en daarmee wellicht ook voorgoed van het christelijk geloof en de christelijke maatschappijleer vervreemd hebben. Bovendien dient men zich te realiseren, dat het hier veel om werknemers- groeperingen gaat die zich onmiskenbaar tot het christelijk geloof en de daaruit voortvloeiende consequenties voor het maatschappelijk leven aan getrokken voelen. Zij worden dikwijls aangemerkt als hindoe, mohammedaan en boeddhist, maar zij zijn dit in vele gevallen slechts in zeer beperkte zin. Op dezelfde wijze zouden we kunnen spreken over Nederland als een christelijk land, met een christelijke bevolking. Maar in welke mate zijn zij nog christenen, die zeggen niet meer in een God te geloven en die alle banden met de kerk verbroken hebben. WIJ menen daarom, dat het I.C.V. voorzichtig zal moeten zijn met het nee zeggen tegen groepen, die weliswaar niet in elk opzicht alle uitgangspunten van het LC.V. onmiddellijk aanvaarden. Er zouden ook ln principieel opricht grote kansen voor de toekomst gemist kunnen worden. Het is daarom onjuist, hier te spreken over het binnenhalen van het „huma nisme" in de internationale christelijke vakbeweging. Het gaat hier om een geheel andere verhouding dan in Nederland bestaat tussen de christen- werknemer, georganiseerd in het C.N.V., en de humanist in het N.V.V. Overigens wordt ook binnen het LC.V. gewaakt tegen een aantasting van de christelijke beginselen. Het bestuur van het LC.V. is thans bezig met de opstelling van een nieuw ontwerp-beginselverklaring. Van Nederlandse zijde is daarbij de suggestie gedaan, te streven naar een federatieve samenwerking tussen vier continentale organisaties van het I.C.V.: een Europese, een Aziatische, een Afrikaanse en een Zuidamerikaanse organisatie. Elke continentale organisatie zou dan haar eigen financiën regelen, haar eigen karakter en verantwoordelijkheid bepalen en daarbij een grote mate van zelfstandigheid bezitten. Een eigen actieprogram per werelddeel al zonder meer noodzakelijk zijn, omdat het nu eenmaal onmogelijk is over de gehele wereld alle actieprograms onder één noemer te brengen. Hoèwel voor de totale organisatie van het LC.V. de christelijk-sociale begin selen als duidelijk uitgangspunt zouden moeten blijven gelden, zou er per continentale organisatie toch een grotere variatie in opzet van het werk mogelijk zijn. De Europese organisatie zal zo in de gelegenheid zijn, zich bij voortduur zeer positief in te stellen ten opzichte van de christelijke beginselen en de be tekenis van het christelijk geloof voor het maatschappelijk leven. Via de federatieve samenwerking met de andere continentale organisaties zal zij voorts de betekenis van deze beginselen steeds kunnen benadrukken en verder uitdragen. Deze organisatorische opzet biedt de mogelijkheid, minder positief inge stelde vakverbonden sterk binnen de invloedsfeer van het christelijke geloof te brengen en daarnaast in eigen Europees huis de christelijke norm voor het organisatieleven zo zuiver en positief mogelijk te blijven stellen. Het zal zo de christenen in Europa mogelijk blijven, ook in het maatschap pelijke vlak hun apostolaire taak in de wereld naar behoren te vervullen. De houding van de mannen van de christelijke vakbeweging wordt hierbij bepaald door principiële, en niet, zoals dr. Buskes suggereerde, door oppor tunistische overwegingen. Duits uitgever „Neu Delhi-Dokiimentezegt: In Duitsland is verschil van mening ontstaan over de uitgave van de documenten van de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken. Reeds is een uit gave verschenen van de „Evan- gelischer Pressedienst", ver zorgd door dr. Focko Lüpsen. Nu heeft de Oecumenische Centrale van de Oecumenische Raad in West-Duitsland, die in Frankfurt zetelt, gezegd dat dit een „on vriendelijke daad" is tegen de oecumenische beweging. een rede die hij woensdag heeft gehouden tot protestantse academici, heeft dr. Lüpsen, die een zeer voor aanstaande christen-journalist is Duitsland, een felle aanval gericht op de monopolie-aanspraken van de Oecu menische Raad. Dr. Lüpsen sprak over de resultaten die in New Delhi zijn be reikt. Met nadruk verweerde dr. Lüpsen zich tegen de opvatting van de Oecume nische Centrale in Frankfurt dat alleen zij het recht heeft om de documenten, die de officiële toespraken van New Delhi omvatten en de besluiten die zijn genomen, uit te geven. Iedere poging om de berichtgeving over de derde as semblee door een dergelijk monopolie te bemoeilijken is in strijd met het grond beginsel van vrije meningsuiting, dr. Lüpsen. Als de uitgave van het boek „Neu Delhi-Dokumente", die hij heeft ver zorgd, zonder vooraf toestemming te vragen aan de Oecumenische Centrale, omschreven wordt als een „onvriende lijke daad", dan moet de protestantse pers zich tegen een dergelijke beschul diging verweren. Op het gebied va protestantse pers kennen wij geen primatuur", noch van kerkelijke noch m oecumenische zijde. Bovendien meende dr. Lüpsen dat de opvattingen van d- Duitse Oecumeni sche Raad in strijd zijn met de wens van de secretaris-generaal van de We reldraad, dr. W. A Visser 't Hooft, om spoedig mogelijk op plaatselijk ni- iu de uitspraken van New Delhi te gaan bespreken. Dr. Lüpsen verwees zijn gehoor naar uitspraken van een groot aantal Duitse gedelegeerden, die juist het snelle tot stand komen van zijn uitgave hadden toegejuichd en een wezenlijke bijdrage hebben genoemd aan het oecumenisch gesprek. Hij noemde de pogingen o de uitgave onnauwkeurigheden te ken muggenzifterij. De meeste zoge naamde fouten hebben alleen betrekking op verschillen van inzicht tussen de talers van de documenten. (Advertentie) I.A.S. sticht «een eigen persdienst Het Internationaal Algemeen Secreta riaat voor buitenlands werk van chris telijke organisaties in Nederland heeft besloten geen eigen persdienst op te rich ten, zoals het plan was. Gebleken is dat de oprichting van een dergelijke dienst op grote moeilijkheden stuitte. Daar kwam bij dat de generale synode van de Gereformeerde Kerken een eigen pers. dienst in het leven heeft geroepen. Besloten werd de aangesloten organi saties aan te raden hun gegevens en bul letins te zenden aan zowel het Hervormd Persbureau als aan de persdienst van de Gereformeerde Kerken die voorlopig gevestigd is Prof. Reinwardtlaan 17 te Utrecht. Op de onlangs gehouden vergadering van deze I.A.S. sprak de voorzitter ds. E. de Jong zijn teleurstelling er over uit dat er zo weinig belangstelling be staat voor de conferenties die door de 1 A S. worden belegd en waar een aan gesloten organisatie meestal iets vertelt van eigen werk. De I.A.S. is een orga nisatie waar alle christelijke organisaties ervaringen kunnen uit wisselen. Communisme onderwerp van congres politiek gezelschap VU Binnen het studentencorps aan de Vrije Universiteit te Amsterdam bestaat een politiek gezelschap, dat ter gelegenheid van zijn eerste lustrum, in samenwerking Vanmiddag promoveerde aan de Rijksuniversiteit van Utrecht het Haagse hoofd van de Afde ling Onderzoek van de Rijksdienst voor het Nationale Plan, de heer G. A. Wissink, tot doctor in de faculteit der letteren. De heer Wissink promoveerde op een proefschrift getiteld „American Cities in Perspective". De heer Wissink heeft het materiaal voor zijn dissertatie verzameld op zijn reis door de Verenigde Stater, die hij, dank zij de financiële steun van de Z.W.O., kon maken. Hij bezocht tevens de steden Lon den en Parijs waar hij ook de nodige gegevens verkreeg. De promotor was prof dr. A. C. de Vooys. Advertentie kantoormachines Lectoren in Glasgow gingen in staking Lectoren aan de medische faculteit an de universiteit te Glasgow hebben vandaag een uur gestaakt om te pro testeren tegen het loonbeleid van di gering. Het was de eerste staking die aard in de geschiedenis van de 510 jaar oude faculteit. Bijna 150 studenten moesten op het eind van de staking wachten alvorens zij hun examens konden afleggen. De regering heeft bepaald dat de sa larissen van hoogleraren in de volgen de vijf jaar slechts met 3 procent per jaar verhoogd mogen worden. De regionale regering van Sicilië heeft de verkiezing van een vroegere rooms-katholieke priester tot linkssocia- listisch burgemeester van Ucria, een stad op Sicilië, ongeldig verklaard. De gemeenteraad van Ucria heeft de gelegenheid voorgelegd aan een stitutionele rechtbank in Rome. De regering betwist de rechtskracht van de verkiezing, waarbij zij naar n brengt dat onder hét concordaat 1929 tussen kerk en staat afvallige priesters geen openbaar ambt. waarbij zij in nauw contact met publiek komen, mogen bekleden. De advocaten van de ex-priester, Francesco Niosi, stelden, dat het concordaat in strijd is met de republikeinse grondwet van 1948 en met de verklaring van de Ver. Naties over de rechten van de mens. De recht bank zal over enkele weken uitspraak Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Putten (Geld.): dr. C. Graafland te Woerden. Aangenomen naar Waverveen (toezA: Broekhuis, kand. te Barneveld. die bedankte voor Zuiliéhem-Nieuwaal en >or Nieuwpoort. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Zaamslag: J. C. van Ra- venswaay te 's-Gravenhage-Scheveningen. DOOPSG. BROEDERSCHAP Beroepen te Leermens-Loppersum: mej H. A. van Winter, proponente te Gronin- GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Pernis: D. van Keulen te Oldehove. Zweeds pastoor was al te ijverig Een van de weinige rooms-katholieke pastoors van Zweden is uit zijn ambt ontzet, omdat hij een meisje uit zijn parochie met hel, vuur en verdoe menis had bedreigd als zij niet on middellijk een einde zou maken aan haar omgang met een protestantse jongen. Pastoor Johann Angermayer (van Oos tenrijkse origine) schreef een zeer boze brief aan het 24-jarige Duitse meisjedie er onmiddellijk mee naar een Zweedse krant stapte en hem liet publiceren. Niet slechts de pro testantse meerderheid was veront waardigd, de rooms-katholieke leden van de parochie waren even woe dend en ondernamen onmiddellijk stappen om hun pastoor geschorst te krijgen. Gisteren heeft deken Hermann Kreut- zer die aan het hoofd staat van de kleine room-katholieke minderheid in Zweden de al te ijverige pastoor van zijn post ontheven, omdat hij „onjuist en onverstandig" heeft ge handeld. Hij werd evenwel niet uit zijn priesterambt ontheven en zal el ders in de wereld wel weer worden ingeschakeld. Prins Philip, de echtgenote van koningin Elizabeth van Engeland, is ,'isteravond per vliegtuig uit Brazilië in Juenos Aires aangekomen, waar hij door president Frondizi van Argentinië en leden van diens kabinet werd ver welkomd. De vraag is rechtstreeks „zijt Gij de Christus, de Zoon van God?" en het antwoord is rechtstreeks „Gij hebt het gezegd!" En hiermee heeft Jezus Zijn doodvonnis getekend. Mattheus vertelt: „Toen scheurde de hogepriester zijn klede ren en zeide: „Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat denkt u?" De jury hoeft zich niet terug te trekken om zich over de straf te beraden. Die straf staat al vaststond allang vast. Hij is des doods schuldig." Ze zullen het hebben uitgeschreeuwd met van woede vertrokken gezichten, een reactie op de spanning, waarin zij hebben verkeerd. Gelukkig het is gebeurd, nu zal Hij hun niet meer ontkomen. Ze kunnen gerust zijn. Goed, het doodvonnis moet nog officieel bekrachtigd worden door die Romein, maar als dat moeilijk heden mocht opleveren vinden ze er wel wat op. Hij is des doods schuldig. De kreet is de eeuwen door de wereld doorgegaan. Miljoenen hebben Hem aanbeden, Hem beleden als de Christus, Zoon van God. Maar miljoenen heb ben Hem verguisd, geschreeuwd: „Hij is des doods schuldig" tot hun keel er schor van werd. Jezus, naar de mens gesproken alleen voor zijn rechters, zonder advocaat, die voor Hem pleit, loopt Zijn weg naar Golgotha om bij de Vader te pleiten voor de schreeuwers. Na ontslagaanvrage van mentor Het dagelijks bestuur van het Christelijk Nationaal Sportfonds, be staande uit ds. A. J. Kret te Leiden voorzitter, de heer J. v. d. Meijde te Rotterdam, secretaris, en A. Hogeweg te Rotterdam, penningmeester, heeft naar aanleiding van het door de men tor van de stichting de heer A. Verburg te Woerden aan het alge meen bestuur van het CNS gevraagde ontslag de volgende verklaring afge legd: „In het rapport inzake de werkzaam heden vanuit en rondom het CNS van 20 november 1961 heeft het dagelijks bestuur op zakelijke wijze de volgen de punten aan de orde willen stellen: 1. Het signaleren van een onvolledige en onsamenhangende opbouw van de christelijke sportbeweging als totali teit, mede door het ontbreken van sportfederaties. 2. Het signaleren van een voortdurend gerucht, dat niet allen in de leiding van de christelijke sportbeweging af- Aiiverientie vansiteit. de Katholieke Staatki Vij fde protestantse j ongerenconf erentie Van woensdag 28 tot en met zaterd; 31 maart 1962 wordt in het Groothandel gebouw te Rotterdam de vijfde protes tantenconferentie gehouden. De deelne mers. jonge protestanten met politieke m* bé «J d; v™jjjtf ^^S&^TiSSSS^tSSt. it ion aio Noorwegen en Nederland. De organisatie van deze conferentie be rust bij de jongerenorganisaties van d« Anti-Revolutionaire Partij en de Christe- lijk-Historische Unie, de Arjos en de F.CJIJ.Gterwijl de afdeling Rotterdam van de Europese beweging in Nederland medewerking verleent. Het thema van dt conferentie is: „De taak van het protes tantisme in de Europese cultuur van van daag cn morgen". De conferentie wordt woensdagavond geopend door de voorzitter van de F.C.H.J.G.. de heer mr. B. van Haerema Buma. Donderdagavond spreekt prof. dr. G. C. van Niftxik uit Amsterdam. Vrijdag morgen houdt ds. P. Frehner uit Zürich een referaat over ..De taak van het pro testantisme in het tijdperk van de saecu- larisering". Dr. W. Imhoff uit Hamburg spreek dezelfde avond over ..De taak van het protestantisme t.o.v. het communis me". Zaterdagmorgen voert de heer M. Chandler uit Londen hert woord over „De protestant en de moderne oorlogvoering". Zendingsraad belegt conferentie M.-Oosten De commissie „De Kerk-Overzee" die uitgaat van de Nederlandse Zendings raad en een oecumenisch karakter draagt en die de christenen die uit Ne derland uitgaan naar tropische landen Staatkundige Studentenfederatie, tot en met 19 mei 1962 een congres houdt, waarvan het thema luidt: „Communisme anno 1962". Het congres wordt geopend door prof. dr G Kuijpere. hoogleraar m de politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit. Vervolgens is er een lezing door prof. Alec Nove van de London School of Eco nomics and Political Science over „The relative power of communist and capi talist countries". Woensdag 16 mei houdt Walter J. Kolarz, publicist, een lezing over coëxistentie en oost-west spanningen, over Sowjet communisme en godsdienst. Donderdag 17 mei zijn er lezingen door prof. dr. B H. M. Vlekke, buitengewoon hoogleraar te Leiden, secretaris van het genootschap voor internationale zaken over communisme en vreedzame coëxis tentie en coreferent prof. dr. Gustav A. Watter, verbonden aan het Collegium Russicum van de paus. Gebed gevraagd voor afwijkende kind Het hoofdbestuur van Philadelphia, de protestants christelijke vereniging van ouders en vrienden van het afwijkende kind heeft zich gewend tot de Synode en Deputaten van de Protestantse ker ken in Nederland met het verzoek «r. op zondag 25 maart a-s. de gemeenten op te wekken m do samenkomsten in het bijzonder in het gebed de ouders en hun afwijkende kinderen te gedenken. De auteur geeft ons een beeld van ontwikkeling van Amerikaanse steden in het bijzonder van de uitgestrekte voorstadsgebieden. Tal van verschijnse len, welke zich in ons land nog maar sinds kort aankondigen, zijn daarginds reeds tot volle ontwikkeling gekomen. Het autoverkeer heeft een enorme om vang bereikt en is er tot een factor ge worden, welke het dagelijks leven in hoge mate beheerst. Men is er, ook bin nen de steden, gewend geraakt aan veel grotere afstanden dan in ons land. De levensstandaard is hoger en een hele reeks van moderne technische snufjes liggen er binnen het bereik van zeer ve len. Al deze omstandigheden vinden hun uitdrukking in de vorm, de uitgestrekt heid en het stramien van de steden. De auteur gaat de vele in het spel zijnde factoren en processen en hun uitwerking in de ruimtelijke structuur na. In de studie worden vergelijkingen getrokken met Europese steden en de schrijver gaat in de historie terug om de draden, welke naar het heden (en de toekomst) leiden, op te sporen. Hij zet uiteen hoezeer ieder land zijn eigen steden bouwt maar ook in hoe sterke mate de krachten, welke materiële inhoud en structuur van de steden binnen ieder land bepalen, over het hele land dezelfde beginnen te wor den. Ten aanzien van de V.S. kan met recht reeds van een nationaal type van steden worden gesproken, ook ai verschilt iedere stad uiteraard van elke andere. Er zijn tal van verschijnselen, welke zich in ons land nog niet of nauwelijks voordoen, doch welke ook hier met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zij het in eigen. Nederlandse vormen zullen optreden. Vandaar dat deze stu die ook voor Nederlandse planologen Advertentie ZAKDOEKEN op alle punten beter1 Een correspondent van van Colgate in Roches- het Britse blad „The Ti mes" heeft onlangs uit deze psalmen zal Het Engelse blad „The Amman bericht dat de gevonden en naar het bij de Dode Zee gevon- Palestijns Archeologisch Christian" citeert in dit den rol met Psalmen Museum gebracht. verband nog een rede eindelijk helemaal ont- De rol bevat minstens die onlangs in Londen is rold is. Geleerden nemen 36 kanonieke psalmen gehouden door ds. H. L. document psalmen uit de bijbel) Ellison. In zijn toespraak end jaar en acht andere liederen, schonk hij aandacht aan ouder is dan het oudste Prof. Sanders deelde me- de argeologische ont- dat manuscript van de Psalmen Deze rol zou zijn ge schreven de dat de kanonieke dekkingen van de laatste bezit, psalmen honderden klei- jaren die steeds verschillen tonen met nieuw historiciteit tweede de psalmen zoals wij die hebben onderschreven, de eerste nu kennen en dat som- De moderne wetenschap eeuw van onze jaartel- mige verschillen niet al- neemt volgens hem nu ling, tussen 25 en 50 jaar leen bijzonder interes- van het Oude Testament na Christus. Dat zou dus sant zijn, maar ook heel aan dat de psalmen vrij- zijn in de tijd van de goed toekomstige bijbel- wel allemaal geschreven apostelen en misschien vertalingen zullen kun- zelfs wel tijdens het le- nen beïnvloeden. „Toch", voegde hij er door koningen. Nog geruststellend aan toe, slechts vijftig jaar gele- „staat de tekst heel, heel den was men van me- Deze mededeling werd dicht bij de Hebreeuwse ning dat de meeste psal verstrekt door prof. dr. tekst, zoals wij die altijd men de gekend hebben." tijd De volledige vertaling gevangenschap. wijzend staan tegenover NSF en to- 3. De noodzakelijkheid van een reorga nisatie binnen de NCSU en tussen de NCSU en het CNS. Het dagelijks bestuur van het CNS heeft de verwachting gekoesterd dat dit rapport gerede aanleiding zou geven tot het ter tafel komen van de aangele gen organisatorische, principiële en in sommige gevallen zelfs persoonlijke kwesties, die het voortwerken in de wa- teamgeest ernstig dreigden te belem- Alleen formele zaken Zowel op de algemene bestuursverga dering var. de NCSU van 14 december 1961 als tijdens de A.B.-vergadering van het CNS op 19 januari 1962 is die verwachting beschaamd, doordat wel over formele zaken werd gesproken, maar niet over of naar aanleiding van de inhoud. Intussen gaf het rapport wel in toene mende mate aanleiding tot een infor meel telefonisch of mondeling contact tussen bestuurders onderling, hetgeen tot zeer onverkwikkelijke situaties heeft geleid, temeer daar de groeiende prin cipiële en organisatorische bezwaren te gen de voorzitter en sommige andere leden van het D.B. van de NCSU daar. door wel overal, maar niet op de plaat- waar zij hoorden, ter sprake kwa- Schriftelijk appèl Na 19 januari 1962 achtte de mentor de sfeer waarin hij werken moest zo moeilijk worden, dat hij ten einde raad een schriftelijk appèl deed op alle be stuurders der sportorganisaties. Het D.B. van het CNS heeft zich in de ytt- tenschap dat allerlei aanwezige elemen ten van onbehagen toch moesten wor den uitgesproken, onvoorwaardelijk ach ter dit schrijven gesteld, omdat ook naar het oordeel van het D.B. van hel CNS het werken steeds onmogelijker werd. Hoewel men van mening kan verschil len over de vraag of di4 organisatorisch juist is geweest, moet toch worden ge. steld. dat noch de mentor noch het D.B. een andere mogelijkheid meer zag ora de leidende kringen ertoe te bewegen, de levende bezwaren tegen de princi piële vaagheid met name bij de voor zitter van de NCSU openlijk ter tafel te krijgen. Vanaf dit moment heeft der halve het D.B. van het CNS duidelijk stelling genomen tegen het D.B. van de NCSU. iq de hoop dat dit nu ook elders zou geschieden. Het omgekeerde is gebeurd. Ten rechte is gesteld, dat er een conflict NCSUCNS zou zijn waar de bonden buiten stonden, terwijl vanaf 3 februari jl. helaas slechts het D.B. van het CNS de „bewijslast" op de schouders werd gelegd, terwijl diverse bondsbestuur- ders^intussen slechts pogingen tot men" deden, zonder in eigen geledéren te zoeken naar achtergronden waaruit het SDreken van het CNS voortkwam, of ook zelf het zwijgen hierover te breken. Nu op 17 maart 1962 een meerderheid van de bondsafgevaardigden eerst de voorzitter en daarna het gehele voor malige D.B. van de NCSU herkoos daarmee de verantwoording op z heeft geladen vor het continueren het principiële wantrouwen, acht het dagelijks bestuur zich genoodzaakt, zijn werk als beëindigd te beschouwen, door zich onder deze omstandigheden niet herkiesbaar te stellen". Vraag: Van de stof, hierbij een staaltje insluit, heb ik blouse. Het nare is, dat die blouse selijk afgeeft. Niet zomaar een 1 beetje, maar de lichte jurk, die ik m' 1hi" ik ning met de verdeling en lasten e.d. Dus hebt :e- uw deel van de lasten klein betaald. Kijk daarom de akte in de grond- K.v.L. Wat betekent dit laatste? Heeft vermoedelijk het stuivertje nog bijzondere waarde? er 1961 reeds Antwoord: Het opschrift is anders, de af- het luidt: G.H.v.L. en dit wil zeggen: verf en lak nici die in het Midden-Oosten gewerkt hebben, zullen op de conferentie aanwe zig zijn. Sprekers zullen zijn dr. E. Em- men. secretaris-generaal van de her vormde synode, die een reis door Iran heeft gemaakt en daar vele Neder landse christenen heeft bezocht, voorts de bekende arabicus de heer D. van der .Meulen en dr. E. Plooy, die in op wil aanspreken op hun taak als chris- j dracht van de Unesco in het Midden ten in die gebieden, stelt zich voor in lOosten heeft gearbeid. .Allen die geïn- derlandera hun arbeidsveld vinden. Tech- straatweg 11. Antwoord: Het afgeven se zal zijn oorzaak vinden te kwaliteit van de kleurs1.... laas weinig aan te doen. U kunt de lijk met opgave van adres, blouse regelmatig wassen in water met azijn. Dat fixeert de kleur enigszins, maar afdoende is het niet. Op den Alles is heel i duur wordt het afgeven wel wat i der, maar voorlopig zult u er goed doen. de blouse steeds bij dezelfde rok gestaan. De kast was lichter, te dragen Vraag: Is het juist dat geld moeten betalen voor onze zoon, christelijke lagere land- rekening eens na. In elk geval moet Groothertog van Luxemburg. Voor de- 1850 het meest Desniettemin onder draag, heeft een hele rode rand. de aanslag worden betaald door dege- ze soort stuivers is lf Is hieraan iets te doen? ne ten wiens name hij is gesteld. U voorkomende jaartal. de blou- kunt dus het biljet terugsturen en slech- de ontvanger met de vermelding, dat de kleurstof. Er is he- de geadresseerde is verhuisd, zo moge- kunt u de waarde stellen op 0,75. Vraag: Op welke temperatuur moet het diep invriezen van groente geschie den? Welke groente komt hiervoor in Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband honden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. de nachtkast- de beste verpakking daarvoor? Hetzelf- Vraag: Hierbij zend ik u een stekje /an mijn plantje. Gaarne zou ik wil- en weten hoe de naam en de behan deling is. Het heeft twee jaren geleden gebloeid en er kwamen donkerrode Antwoord: Diepvriezen moet geschie- bloemen aan. net kleine anjertjes. Kan den bij een temperatuur van 25 tot 40 deze ook gestekt worden en hoe? particulier niet te doen. Over doen of kleurt het vanzelf wel bij jjMBBjj VVBVj P| Antwoord: Er is niet veel anders te ^et algemeen komen voor diepvriezen bouwschool gaat en nog geen 14 jaar doen dan afwachten. Het zal vanzelf jn aanmerking die groentesoorten, wel- is? wel wat bijtrekken, al kunt u dit be- jje n,et ais stapelgroente lang be- vraag wat spoedigen door de lichtstgekleurde waard kunnen worden, dus vooral blad- meldt namelijk - domkerder was groente, bloemkool, bonen Antwoord: Er is geen schoolgeld stukken met i verschuldigd. Het zal echter schoolgeld gaan. i behandelen dan de donkergekleurde boerekról. die in dé winter vaak i Antwoord: Daar u schrijft over don kerrode anjervormige bloempjes, ko- we niet tot meer zekerheid over de plantje dit is. U ver niet of het een ka merplant is, een vaste plant of een rotsplantje. Zeer waarschijnlijk is het de vele kleine anjersoorten, HetJal erf k°«>>a« kort beschikbaar is. De groente moet even aan de kook worden gebracht of die veel voor de rotstuin en voor in de stoom worden gebracht om alle den gebruikt wordt. Het is dan i notenhouten tafel, schadelijke bacteriën te doden en de dianthus deltoides splendens, de steen- be- gen. Dit kleefde ilastic zeütje heeft gele- groente zogenaartid te blancheren, bij het waardoor ze haar natuurlijke kleur be- nfhalen bleek dit sporen te hebben houdt. Voor de verpakking neemt i belastingbiljet grondlasten overhan- achtergelaten Hoe zou ik deze kleef. digd, hetwelk geadresseerd de vorige eigenaar van het door mij eind 1961 aangekochte woonhuis. Ben stof kunnen verwijderen? Antwoord: Probeer het eerst eens met aceton. Mocht dit werkelijk niet verplicht dit biljet in zijn geheel gelukken, dan zoudt u benzol of zeglol of bij de diepvriesindustrie. Diepvrie- voldoen of kan ik aanspraak m?ken kunnen gebruiken. Denk vooral ■*- jaaj veelal plastic. Literatuur over diep vriezen is ons niet bekend. Het beste is eens te vragen in een boekhandel. Antwoord: In de regel houdt de no- stuivertje tari* bij verkoop van een huis reke- Willem III koning der Nederlanden koelkast' is daarvoor niet bestemd. anjer. Deze kan men vermeerderen door ze na de bloei op te nemen en te scheuren, vervolgens weer in de 6rond te zetten, zodat alleen de kopjes oven komen. Ook kunt u de kopjes steken in een pot of kistje met fijne wat turfmolm doen geen dienst meer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2