Uw probleem is het onze Prof. Kraemer richt open brief tot de kerken SNELFIX ft Straf voor Spaans soldaat ontlokt Brits protest Hoogleraar wil streven naar wereldmaatschappij Steeds meer mannen naar collegezalen Een ivoord voor vandaag Naar één evangelische kerk in Nederland? SANA- TOGEN helpt! 'SANA- TOGEN 6 X ANDERZIJDS DE GELOFTE Prof. dr. C. Brillenburg Wurth heeft in het ..Gereformeerd Week blad" een artikel geschreven over het onderwerp: „Heeft de gelofte een plaats in het christelijk le ven?" Prof. Brillenburg Wurth schrijft: Geeft de bijbel one op deze vraag een antwoord? 'k Meen van wel. Er wordt door verscheidenen nogal een* beweerd, dat de gelofte een typisch oud-testamentisch begrip is. De gelofte zou echt passen in het kader van de religie der wet en van het contract (het ,.do ut des", d.w.z. ik geef iets aan U. o God. in de hoop en met de bedoeling, dat Jij me iets teruggeeft). Vaak wordt an gewezen op het bekende ver haal van Jefta en vooral op de voor Jefta zo droeve afloop. En men trekt dan de conclusie: pas op voor het afleggen van voorbarige gelof ten: want ze kunnen u duur komen te staan. Maar afgedacht van dat laatste zegt men ook gewoonlijk: voor een christen is zulk een onder handelen met God als bij een ge lofte plaats vindt ongepast, 'kVraag me af, of dit juist is. Niet alle af leggen van een gelofte behoeft het karakter van een onderhandelen mi leggen een gelofte als van Jacob bij de Jabbok kan ook uiting van dank baarheid en van het gevoel van ver- getwijfeld. dat hoorde tot de oud testamentische bedeling, de bedeling der wet en der schaduwen. Maar er zat toch een heel mooie gedach te in die. geloof ik, ook voor onze tijd nog niet haar betekenis heeft en door een gelofte zich daartoe te verbinden. Dat betekent nu weer niet dat ik ervoor zou wülen pleiten, dat het gebruik van het afleggen van be paalde officiële geloften, bv. van ongehuwd blijven weer onder ons in eer zal worden hersteld. Daar kunnen gevaren aan verbonden zijn. En vooral wanneer het in een zekere onnadenkendheid geschiedt kan het gevolg soms zijn dat men later in een pijnlijke gewetensnood komt, als men tot de conclusie komt dat men toch feitelijk met in staat is zijn eens afgelegde gelof ten na te komen. Maar 'k meen, dat wij toch nie. Kjnnen ontkennen dat er in de gedachte van de gelofte toch iets waTdevo's kan liggen. Wij weten tegenwoordig in het algemeen zo goed dat er christelijke vrijheid bestaat. En velen willen ook daar om van geloften niet weten, want die zouden aan die christelijke vrij heid tekort doen. Dat weet ik nu net niet. Die vrijheid is geen wil lekeur. Die vrijheid wijst alle te gennatuurlijke bindingen af. Maar ze behoeft zeker niet uit te sluiten dat wij onszelf in bepaalde opzich ten in vrijheid binden, b.v. in de vorm van een zekere gelofte, die dan echt dient om ons zelf te ster ken in onze zedelijke strijd. Geldt dat dan voor iedereen? Dat hoeft niet. 'k Zou toch weieens wil len pleiten voor een zekere soort van ethisch heroïsme, m.a.w. voor het aandurven van de vorming van iets als geestelijke stoottroepen, die voorop willen gaan in de wor steling voor het koninkrijk Gods en in de dienst aan de mensheid en die bereid zijn vrijwillig zich daar voor bepaalde dingen te ontzeggen. Dat mag weer niet uitlopen op een tweedeling van eersterangs en tweederangs christenen en op een leer van verdienstelijkheid van overtollige goede werken. Dan is het weer helemaal mis. Maar de geestelijke en zedelijke situatie in onze wereld wordt al kritieken Zou het dan niet van grote waarde zijn als er eens hier en daar zo iets als een geestelijke ..avantgarde" tot stand kwam bestaande uit jon geren van de Heiland. di.e het er voor over hebben op bepaalde pun ten niet van hun christelijke vrij heid te profiteren maar vrijwillig terwille van God en de naaste zich allerlei te ontzeggen. Hoe onopval lender dat gebeurt hoe beter! En daarom moeten wij van ..gelof ten" weer geen ophef gaan ma ken. Maar vergis ik me, als ik zeg, dat in het kader van onze geeste lijke oefèningen" in dienst van de militia Christi" onder bepaalde omstandigheden ook de gelofte van waarde kan zijn? Prof. dr. H. Kraemer heeft een open brief gericht tot de ver antwoordelijke toporganen der Nederlandse kerken, die als leden van de Wereldraad van Kerken vertegenwoordigd zijn geweest in de vergadering van New Delhi. De brief is tevens ge richt aan hen die deze vertegen woordiging belichaamden. Deze korte „open brief" moet gezien worden als een bijdrage tot de vruchtbaarmaking van alles wat er in New Delhi gezegd en ge beurd is, want daar komt het nu op aan. Alhoewel men in Nederland in alle kerken op het ogenblik over Delhi spreekt heeft men dat, wat in New Del hi besproken en besloten is, nog niet in praktijk gebracht. ..Waarom gaat het?" zo schrijft prof. Kraemer. ,,De bijzonderheid van New- Delhi (daarvan getuigt uw eigen be richtgeving in woord en geschrift) is ten eerste, dat er nog nooit tevoren zulk een meelevend en hopend verlan gen van de zijde van het „kerkvolk" heeft gestaan achter een Grote verga dering van de Wereldraad." Snel handelen is nu de hoofdzaak. Nu Advertentie Lijm zonder klemmen met /f~*\ van Ceta-Bever VerkoudheidsbacITIen zijn a's de dood voor_ Dit doosje betekent! protektie tegen infektia Tiende seizoen van Chr. reisstichting (Van onze speciale verslaggever) De in Amsterdam gevestigde Chris telijke Reisstichting gaat haar tiende reisseizoen tegemoet. Evenals de vorige jaren is ook thans weer een aantrekke lijk programma opgesteld. Zoals bekend mag worden verondersteld, staat de Stichting die geen leden telt. open voor positief christelijk denkende gasten. Het programma prolongeert voor de negende maal de in het eerste jaar aangevangen achtdaagse Rijnreizen K< Koblenz Bin- liefde toeristengebieden als Ardennen. Zwarte Woud. Harz. Karinthië. Berr.er Oberland. Tessan. Meran en Garda- meer zijn die naar Montreux. Joegosla vië, Sistiana (tussen Grado en Triëst) en Castiglioncello (ten zuiden van Li- vorno» zeer aantrekkelijk. De twee jaar geleden begonnen po pulaire reizen naar Noorwegen verheu- f[en zich in een steeds stijgende be- angstelling. en zijn opnieuw in aan tal uitgebreid. De vliegreizen naar Pol- ma (al in 1958 kwam de Christelijke Reisstichting als eerste christelijke or ganisatie met vliegreizen) zijn zeer in trek; de groepsreizen naar dit oord, welke dit jaar werden uitgeschreven, hebben een zodanige toeloop ondervon den dat een aantal pnvé-reizen in groepsreizen moest worden omgezet. Drie jaar voor niet knielen in Spanje De „English Churchman" heeft een brief van een Spaanse protes tantse gevangene gepubliceerd. De gevangene, Genezo Redrero werd in de week dat hij zijn nationale dienstplicht zou be ëindigen gearresteerd, omdat hij geweigerd had tijdens de be diening van de mis te knielen. Hij werd veroordeeld tot drie jaar militaire gevangenschap. De brief werd vrijgegeven door de World Protestant Union. De brief ontroert door het blijmoedi ge geloofsvertrouwen dat er uit spreekt en juicht over de vrijheid die er is in Christus, en die door geen aardse macht kan worden afgenomen. „Daarom, zelfs al zijn we in een aardse gevangenis, kunnen we ons in Hem gelukkig en vrij gevoelen". Door de vader, een invalide weduwnaar, die afhankelijk is van de steun van zijn zoon. is beroep aange tekend tegen dit vonnis. Hij verzoekt gratie op grond van het goede gedrag van zijn zoon gedurende de tijd dat hij zijn militaire dienstplicht vervulde. Een vertegenwoordiger van de World- Protestant Union heeft zich nu over de ze zaak namens de Britse Protestanten, in een schrijven gewend tot de Aarts bisschop van Spanje, Kardinaal Dr. Benjamin de Arriba y Castro in Tarra gona. In dit schrijven wordt o.a ge- „Wij wensen te verwijzen naar Uw ei gen woorden, gesproken tot Uw gemeen te op 21 januari bij de herdenking van de bevrijding van Tarragona. Bij die gelegenheid maakte U melding van een brief van de Bisschoppen van Oost- Prof. Landheer gaal „vrede" doceren Prof. dr. B. Landheer, benoemd tot bijzonder hoogleraar in de so ciologie van de internationale be trekkingen en gerichtheid op de vredesproblematiek aan de Rijks universiteit te Groningen, heeft vanmiddag zijn ambt officieel aan vaard met een oratie over „de sociologische benadering van in- .Bi temationale problemen". Deze bij- ,0"der.d' «uetrofe d'rdï' reldoorlog, aldus prof. dr. Landheer. zondere leerstoel werd ingesteld door de „stichting vredesopbouw", gevestigd te Amsterdam. In zijn oratie betoogde prof. Landheer, dat da mensheid behoefte heeft aan een visie op een wereldmaatschappij. De westerse wereld stelt zich de wereld voor als een wereldstaat: het communis me als een staatloze gemeenschap, ge richt op econom.sche behoeftebavredi- ging van het individu. Sociologisch ge zien zijn deze beelden noch bevredigend, noch realistisch. Een wereldmaat*chappij zou zeker niet centralistisch uit een punt gere geerd worden, waartoe geen enkele nood zaak bestaat, maar zich eerder opbou wen uit regionale groepen van staten die zich vrijwillig coördineren, aldus prof. Landheer Ook is het niet waar schijnlijk. dat dan een volkomen staat- loee gemeenschap die een duurzame en blUvende wereld maatschappij mogelijk zouden maken. Uit sulk een maatschappij zal het Idee van oorlog vanzelf verdwijnen, maar de groei en opbouw van een wereldmaat schappij moeten gezien worden als de taak van de wereldbevolking en niet vi nationale regeringen, die steeds met wei nig realistische oplossingen komen en dl? te sterk gebonden zijn man het verleden. Benoemd tot onderwijzeres aan de C.V.O. school te Angeren: C. Nellen- stein te Den Hulst <Ov.); C.V.O. school te Blggekerke: H. Doense te Vlissingen, Benoemd tot hoofd aan de C.V.O, school te Wolvega: P. Brouwer, hoofd van de C.V.O. school te Groesbeek. ontstaan, omdat >pU van zal zijn. De staat dient echter zichzelf te gaan r.cn als een groep met beperkte functies in plaat* van als een politieke groep, die het leven ln zUn geheel poogt te regelen. D.t veroorzaakt soannlngen towel poli- tick als psychisch. Bovendien legt de moderne staat te veel nadruk op macht en economische verandering, terwijl een wereldmaatschappij. die voor vele mil joenen jaren aou kunnen bestaan, behoef, te heeft aan meer permantnte bewust zijnsvormen. Een van de hoofdproblemen, waarmee de sociologie van de kiternatlonale be trekkingen slch herig houdt. »Un de be wustsljn»veranderingen te bet Individu, i Duitsland, die lijden onder de commu nistische terreur en U dankte God voor de volledige vrijheid van geestelijk den- en geestelijk onderwijs die wij in dagen in Spanje genieten. Wij zou den Uwe Eerwaarde willen verzoeken de gevoelens van Britse Protestanten in iverweging te willen nemen, die zich -nerzijds zeer sterk verblijden als zij horen spreken over deze godsdienstvrij heid in Spanje, en dan anderzijds be droefd worden als zij horen van deze gevallen waar Uw kerk met geweld door middel van lijden tracht uw ge loof op te dringen aan anderen, die lid zijn van de Christelijke Evangelische Kerk. Wij zijn ons bewust van de zeer hoge positie die Uwe Eerwaarde in Uw land inneemt en wij zouden buitengewoon dankbaar zijn als U zo goed zoudt willen zijn om deze tragische onrecht vaardigheid te corrigeren. Als U oprecht zijt, moet het U absurd toeschijnen, dat in Uw eigen land, waar zoals U zegt zo'n heerlijke godsdienst vrijheid heerst, gevangenisstraffen van drie jaar worden gegeven aan hen, wier enige misdaad is te verschillen van Uw eigen godsdienst. Dit is inderdaad het geval met de Bisschoppen Oost-Duitsland, maar zoiets behoprt getwijfeld niet te gebeuren in Uw eigen verlicht land". Ondenvijsbenoemingen Benoemd tot leraar Nederlands aan de Chr. Kweekschool te Almelo: N. Veldhuis te Bergu.n. Benoemd tot leraar aan de Chr. La gere Tuinbouwschool te Boskoop: M. A. Knapc te Sommelsdijk. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Uloschool te Lemmer: R. Brouwer te Staphorst; Chr. Uloschool te Boskoop: J. Mulder te Kapelle-Biezelinge; Chr. Uloschool te Naaldwijk: A. T. van de Berg te Vlaardingen; Pro Rege Ulo school te Amsterdam-Sloten (als teken leraar): M. J. G. Schoemaker te 's-Gra- venhage; Mulo-.,Zonneheuvel" school en Jongensinternaat te Bilthoven: P. Wieg- ian te Culemborg. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. School voor Maatschappelijke Vorming Pr. Chr. V.G.L.O. schoof te Zwolle: Alb. de Roo te Apeldoorn: Benoemd tot onderwijzer aan de C.V.O school te Appingedam: J. van de Molen en mej. S. E. Jongsma beiden te Groningen: C.V.O. school te Frane- ker: M. Zijlema te Drogeham. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Nat. school te Axel: A. van Duinker ken, Vliegbasis Twenthe, Oldenzaal; School met de Bijbel te Eemnes: J. van Schaik te Bunschoten: Emmaschool te Winterswijk: A. P. van de Zaag te Varsseveld; Koningin Emmaschool te Kampen: H. Harsema te Ens (N.O.P.); Prinses Beatrixschool te Rijnsburg: J. Wolters te Emmen; Dr. Rijk Kramer- school te Amsterdam-West: W. de Vries te Amsterdam; Prinses Julianaschool te Tiel: A. van Loon te Genderen en J. D. Smit te Vianen. Benoemd tot onderwijzeres aar Prinses Julianaschool te Tiel: E. IJlstra te Groningen en mevr. Veenstra te Tiel: Chr, Nat. school te Middenmeer: J. de Ringh te Den Helder; Prins Wil lemschool te Den Haag: A. J. Pronk te 's-Gravenhage; Emmaschool te Win terswijk: J. ten Brinke te Varsseveld: Marnixschool te Kampen: D. Dalhuisen te Dalfsen. heeft men de volle aandacht van het „kerkvolk" nog. Wacht men te lang dan vervliefgt deze aandacht bij gebrek xn voedsel. „Na New Delhi is de ure gekomen om het oecumenisch immobilisme te door breken, waarover bij ons terecht ge klaagd wordt. Op zich zelve zou een ge zamenlijk, doordacht optreden der kerk leidingen als antwoord op New Delhi al een bevrijdende, dynamische uitwer king hebben. Er wordt op ieder ge wacht. Iedere kerk. en inzonderheid de Ned. Hervormde Kerk zij zich hierin van haar bijzondere verantwoordelijk heid bewust." Op deze Grote vergadering van de Wereldraad heeft men voor het eerst eenvoudige omschrijving gegeven wat „oecumenisch" in interlokale kerkelijke verhoudingen behoort te be tekenen. Tevens heeft men aangespoord tot het nemen van „verantwoorde risi co's" en de „als verplichting aanvaarde gemeenschappelijkheid". „Om zulk een aansporing vruchtbaar te maken is gezamenlijk, voorlichtend, stimulerend handelen der kerkleidingen onmisbaar. Want de kerken ter plaatse moeten weten en voelen dat haar kerk leidingen voorgaan in gezamenlijk oecu- zijn zelfsprekend dezelfde." Met een schablo- ne komt men er niet. Daarom is bege leidend. voorlichtend, stimulerend han delen nodig. De verantwoorde risico's en de als christelijke verplichting aanvaarde ge meenschappelijkheid, beide staan on der de reeds in Lunds uitgegeven regel: spreek en handel samen in alles waar dat maar enigszins mogelijk is en in nerlijk als christelijk geboden erkend vordt. Om enige voorbeelden te noemen voor „verantwoorde risico's" en als „christe lijke verplichting aanvaarde gemeen schappelijkheid" zou ik, behalve de reeds ln de brief van de Oecumenische Raad aan alle kerkeraden der aange sloten kerken genoemde punten, willen cijzen op enige andere mogelijkheden. De plaatselijke kerkeraden bespreken tezamen de hoofdrapporten van New Delhi; een groep, bestaande uit een daartoe gedelegeerd lid van elke ker- keraad, krijge de verantwoordelijkheid aantal groepen van gemeenteleden alle plaatselijke kerken te vormen hetzelfde doel; op de gebieden men samenwerkt (Evangelisatie) moeten de verantwoordelijke deelne- menden daaraan periodiek zich tezamen afvragen waar de samenwerking op moeilijkheden stuit en waarom, etc. Men zoeke het vooral niet ln onnodige vermeerdering van luisterdiensten, in samen spreken en handelen." PROCO crème - shampoo ~^r—dir., 'I nieuwste! 't handigste! milder schuim, schoner haar Proco shampoo in tube geeft u snel 'n muts van schuim. Wollig schuim, dat uw hoofd doet tintelen van schoonheid. Proco is er met en zonder ei. Tube voor ca. 6 wassingen, 65 ct. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Tholen: P. J, Bos te Sprang; te Oldebroek: L. Kievit te Put ten. Benoemd tot hulpprediker te Retran- chement: G. M. C. de Vries, voorganger afd. Vereniging van Vrijzinnig Hervorm- "en te Honselersdijk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Haarlem-Z. (vac. C. Goe- lan); A. J. R. Brussaard te 's-Graven- hage-Loosduinen. GEREFORMEERDE KERKEN (VRUG.) Beroepen te Zuidhorn: D. Deddens te Mariënberg. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Opheusden: A. Hofman te Zeist. OUD GEREF. GEM. Beroepen te Doorn B. Toes te Kinder dijk. Ir. Van Stuivenberg (52) overleden Ten gevolge van een hartaanval is gisteren plotseling overleden Ir. J. H. M. van Stuivenberg. rijkstuinbouwcon- sulent te Kesteren. De heer Van Stui venberg werd 7 april 1909 te Drieber gen geboren. Hij voltooide zijn studie aan de landbouwhogeschool te Wage- ningen in 1935. Van 1936 tot eind 1941 was hij assistent aan het laboratorium voor tuinbouwplantenteelt te Wagenin- Jen. Op 1 december 1941 trad hij in 'lenst van de voedingsorganisatie T.N.O. ONIVEISITEITEN EN N06ESCH0L» NIJMEGEN KW'-XWWWWI WAGEN INGEN ROTTERDAM Reeds 7000 jonge mannen die Nijmegen groeide het sterkst, 1 "c w J het opmerkelijke is dat beide univer siteiten in Amsterdam, zowel de Vrije als de Gemeentelijke Universiteit min der eerste jaars-studenten trokken. Men vraagt zich al af of dit te dan ken is aan de moeilijke huisvestings problemen in deze stad. Bijna even sterk als Nijmegen groeide ook de Technische Hogeschool van Eindhoven die kennelijk in een behoefte blijkt te voorzien. zich nu nog voorbereiden voor de komende eindexamens aan de h.b.s.-en en gymnasia hebben te kennen gegeven, dat zij begin ok tober hun studie willen voort zetten aan een universiteit of hogeschool. Dat is ongeveer dui zend meer dan vorig jaar, toen hun aantal ook al sterk toenam. In deze kaart geven wij een over zicht van het aantal eerste jaars-stu- denten die nu de collegezalen bevol ken in vergelijking met hun aantal het jaar daarvoor. Het blijkt dat er een grote toename is van het aantal man nelijke studenten, die zich ook dit jaar naar alle waarschijnlijkheid zal voort zetten. Het aantal eerste jaars nam in dit cursusjaar toe met 9 procent ten op zichte van het vorige. In totaal stu deren er op het ogenblik 7293 eerste jaars tegen 6671 in 1960. Het opmerkelijke evenwel is dat het aantal damesstudenten dat per jaar naar de collegebanken trekt is afge nomen. In I960 waren er 1282 en in 1961 was hun aantal gedaald tot 1219. De toename van het aantal mannelijke studenten is dus hoger dan het gemid delde van 9 procent. Het aantal heren steeg van 5400 tot 6074, dus een groei uan bijno 20 procent. De rooms-katholieke universiteit van Overigens zijn schommelingen niet vreemd. Het was namelijk vorig jaar weer voor het eerst in enige jaren dat het aantal eerste jaars-studenten dat naar Nijmegen trok toenam. In 1960 liep hun aantal terug tot 92 procent van 1959, maar in het afgelopen jaar steeg het tot 126 procent van 1960. LEIDEN. Ter gelegenheid van we- reldgezondheidsdag 1962 zal prof. dr. M. C. Colenbrander, hoogleraar in de oog heelkunde aan de Rijksuniversiteit te Lel den. op dinsdag 10 april ('s avond* om kwart over acht) in Lelden een voor dracht houden over „Het voorkomen van blindheid". Dit Is ook het thema dat de wereldgezondheidsorganisatie heeft vast gesteld voor het wereldgezondheidsjaar 1962. De voordracht, die wordt gehouden in het academisch ziekenhuis, zal worden geïllustreerd met lichtbeelden. Na afloop van de toespraak van prof. Colenbrander zal er gelegenheid worden gegeven tot discussie. Het vlot niet zo erg met de valse getuigenissen. In het begin kan de Raad geen enkel houvast vinden. Maar ten laatste, schrijft Mattheus, ten laatste traden er twee op, die verklaar den: Deze heeft gezegd: Ik kan de tempel Gods afbreken en binnen drie dagen opbouwen. Ziezo, dat is tenminste wat. De tempel Gods afbreken! Op deze uitspraak zal de Raad eens verder gaan borduren. In Mattheus 26 62 staat: „En de hoge priester stond op en zeide tot Hem: Geeft Gij geen antwoord; wat getuigen dezen tegen U? Maar Jezus bleef zwijgen." Jezus bleef zwijgen. Gespannen zullen de leden van de Raad zich voorover hebben gebogen om geen woord van het ant woorddat zij verwachtten, te missen. Het zal doodstil in de zaal zijn geweest. Nu moet Hij toch antwoorden? Maar nog antwoordt Jezus niet. Hij blijft zwijgen. Wat zal er een be klemmende stilte rond de rechters hebben gehangen! De be klemming, die de mens voelt als hij van Jezus een antwoord verwacht en dit uitblijft en hij niet ervaart, dat een zwijgende Jezus tegelijk een sprekende Jezus kan zijn. „Naar één evangelische kerk in Nederland?" Over dit onder werp zullen verschillende per sonen in „Gemeenschap der ker ken", het maandblad van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland een aantal artikelen schrijven. Eén van hen is mr. A. W. Kist. In zijn artikel heeft hij enkele opmerkelijke dingen In zijn artikel schrijft hij onder meer het volgende: Waarschijnlijk zijn wij ouderen te immuun en ingepantserd ge worden om nog de ernst en het gevaar van onze blijvende ontrouw te beseffen. Maar voor de jongere generatie moet deze verharding en volharding in het bedriegen van de ene Bruid walgelijk en onverdragelijk zijn. Zonder ons te willen vrijpleiten, zou ik hen toch willen vragen ons niet op te sluiten in onze toekomstloosheid, maar twee deuren op een kier open te hou- 1. blijf ons de kans van schuldbelijde nis en boete geven: bid er voor, want GOD kan daarmee in Zijn goedertierenheid de toekomst der kerken nog wenden; 2. heb oog er voor, dat de Tegenpartij alle macht inzet om de zichtbare eenheid van de Kerk te voorkomen. Zijn naam Diabolos betekent uiteen- om de wereld in de war te sc pen gebruikt hij om zo te ze zijn linkervoet. Maar voor de versplintering var Kerk gebruikt hij beide handen. Met al le macht zet de Diabolos zich in op het front van de Kerk. Want hij weet dat. als „zij allen één zijn", dc ware Heer der wereld wordt ontdekt en zijn rol dan Is uitgespeeld. Ook al zouden wij oude ren op het terrein van de eenheid der Kerk handelen naar hetgeen wij zeggen, dan zou de komende Assemblee van de Wereldraad van Kerken (over 6 jaar) nog geen vergadering zijn van één We reldkerk: er zijn grotere machten in het spel Ook gaf hij enige praktische wenken voor de kerken. Deze wenken houden in hoe de kerken zich voor moeten berei den om het beoogde doel te kunnen bereiken. Mr. Kist schrijft dan: Ieder persoonlijk en iedere kerkeraad moet voor zichzelf God voor ogen uitmaken, welke offers hij als dank voor de verlossing vrijwillig wil bren gen als teken dat hij ook de zelfhand having van de kerk opgeeft. Ik noem er een paar als voorbeeld: n gesprekken en plannen met zoveel woorden spreken van de ene „Kerk van Messias Jezus" waarin de hui dige kerken opgaan: zoals Enge land weet binnen 1 of 2 jaar deel uit te maken van de E E.G.. zo moeten onze kerken ook beseffen gaan, dat zij hun langste tijd van afzonderlijk bestaan hebben gehad; jeugdwerk wordt gemeenschappelijk gedaan (moge het T.V. logboek voorbeeld zijn, hoever we al op de ze weg kunnen gaan!); 3. diaconaat wordt landelijk en plaat selijk eerst confederatief, vervol gens „als één man" bedreven (ook al zouden de kerken nominaal nog bestaan) 4. ook het vormingswerk voor de mon digheid van het Christen-zijn in de moderne maatschappij wordt ge meenschappelijk opgezet met een zelfde Centrale als dienend middel- 5. plaatselijk wordt kanselruil. bijwo nen van eikaars kerkeraadsverga- deringen. gemeenschappelijk avond maal, bijbelkringen etc. vast punt in het gewone rooster van elke kerk; 6. in nieuwe wijken wordt het kerke- werk van meet af gemeenschappe lijk, als ware er al één Kerk. ge pland en gedaan; 7. in het bijzonder foevord'eren de ker ken gezamenlijk de vorming van lo cale beroepsgroepen in de belang rijkste sectoren van de maatschap pij (waar de ene Kerk van Mes sias Jezus het zichtbaarst en nut tigst present kan zijn); 8. met zijn allen de Oecumenische Raad van Nederland de moed (en geregeld een por) te geven om na het lange stapvoets gaan nu einde lijk in draf over te gaan (en daarbij zowel de Geref. Kerken als de Rooms Katholieke Kerk mee te ne- De tijd van de verdeeldheid der- ker- ken is eenvoudig voorbij. Voor God en voor de wereld is de toestand niet lan ger te handhaven. Wij verduisteren het zicht der wereld. Messias Jezus wacht op zijn Bruid. Prinses Beatrix heeft, zoals men weet, in januari een bezoek gebracht aan het Defensie-studie-centrum en das enkele lezingen bijgewoond. Vorn week bracht zij een bezoek chef van de generale staf. In ting daarop heeft de Prinses gistei een bezoek gebracht aan de chef f de luchtmachtstaf, luitenant-generap/ P. Zielstra en aan de bevelhebber 'i zeestrijdkrachten, tevens chef van de marinestaf, vice-admiraal L. Brouwer. Uil beproefde versltrkingsmlddtl ook bij Lusteloosheid Zenuwslapte Ouderdomszwakte Gauw vatbaar zijn Uit de krachten groeien Steeds maar moe zijn. Slapte na operatie Vraag: Kortgeleden heb ik een z.g. Zaans hangklokje gekocht. Op al die klokken is een koperen opstandje met de spreuk: ..Nu elck sijn sin". De ver- tergreep koper kon mij niet vertellen wat dit zc bomen betekent. Misschien kunt u mij daar- hoogte bereiken ze? zich wenden tot de Raad Vraag: Wanneer is de wet ingegaan. ahorn? Waar komen de- volgens welke, indien de inspecteur >r wat leveren ze, welke der belastingen een fout heeft ge maakt. de belasting toch betaald moet over inlichten. Antwoord: WIJ hebben ons in ver band met deze vraag in verbinding Antwoord: Ahorn, met de klemtoon worden? op horn, is een andere naam voor es- doorn. Er zijn vele soorten ahornbo- Brieven, die niet voorzien zijn /an naam en adres, kunnen niet j beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten In afzonderlijke brieven worden gesteld. klokkenmuseum. Deze vertelde ons. ^ren. Oorspronkelijk J-- over dc zin van de spreuk „Nu dt geheie wereld |n sin" niets bekend Is. Iemand gr0eien ze niet in elck sljn i niet in het wild. maar wor- is"begonnen met" deze spreuk op zijn fénTegekweekt,'" zïj" zijn" afkomstig uit klokken te zetten en dit voorbeeld 1* Amerika, Korea. Japan. China, Euro- landen en West-Azië. Ze leveren s-, park-, tuin- en laanplantsoenen hout voor btwerking. algemeen nagevolgd. Er zijn allerlei veronderstellingen over de betekenis van de spreuk in verband met de klok, maar met zekerheid valt er geen ver «tandig woord over te zeggen. Vraag: De laatste tijd vind ik in de j(end js de maple-sugar of syrup hulskamer steeds kevertje», waarvan Amerika en Canada, die daar hierbij insluit. Wat zijn dit als de inkomstenbelasting zelf. Wan neer deze niet bestond zou iedereen uitstel kunnen krijgen ook als hij onge- A.sacha- den gevraagd, niet aan de inspecteur. rinum levert een zoete stof, de beken- Vraag: Iemand, die later is overle- de ahorn-suiker of stroop. Vooral be- den. heeft bij notarieel contract be- jn paaid dat de tegenwoordige huurder in een tot de boedel behorend huis kan trek is. In vroeger eeuwen maakten de bomen wisselt met schrijving is opgemaakt beestjes en kunnen zij kwaad aanrich- indiarrén grote trektochten om deze sui- bonden? Als de huurder onmiddellijk ten? v - Antwoord: Wij hebben hier ken met een z.g. snuitkever. kenbaar De hoogte van aan de verlengde kop(snuit). In dit ge- de soort. Hier val is het de algemeen op allerlei nequndo 10 tot planten en bomen voorkomende lap- snuittor of otiorhynchus sulcatus. Waarschijnlijk is zij door het extra do platanus 20 tot 30 i >lgen er enkele: Acer meter, accr campes- tro 10 tot 20. acer rubrum 10 tot 20. platanoides 20 tot 30 en acer pseu- aap ge\» kouder dan de inwonende dochter kostwinster? Kan zij aftrek krijgen voor loon- en inkomstenbelasting voor haar kostgeld en de maandelijkse steun, die zij haar moeder geeft? Antwoord: Wanneer een dochter bij draagt in het levensonderhoud van haar moeder, kan zij aftrek voor loon- cn inkomstenbelasting vragen, onver schillig of zij kostwinster is of niet. Zij moet dan berekenen hoeveel van het kostgeld in werkelijkheid steun is en daarbij de door haar betaalde steun optellen. Dat bedrag vormt dan voor haar een buitengewone last. Hetzelfde U„ 's het geval voor kosten van dokters. Immers het medicijnen, als zn ziek is geweest, en dat het dar> °olt de ziekteverzekeringskosten (ziekenfondspremie, ook het werkgc- mmversaandeel, voorzover zij daarvoor vdrvalt' biVhet'overJidiVvin 'de loonbels.tin, bct.eltl e d. Al die kos- ernater. Al. de overeenkomst „nerlei 'en behoren tot de buitenjewone les- Wonnoor vit »o rsmat] dc 5 pCJ ygn Antwoord: De erfgenamen zijn aan valt moeilijk aan te nemen, contract een bepaling zou inhouden, waarbij het recht van de huurder-ko- werd. de warm- haar geplakt is, uitkering voordat haar heoalina bevat waarin uitstel van de ten- Wanneer zij te maezoctit. In de man 65 iaar wordt? Kriiat een wedu- Ï5aü® 1ÏÏE2. w-uL?! het hcla.thaar loon te van de hulskamer opgezocht In de man 65 jaar wordt? Krijgt een wedu- v.j,t.0 tfït d. boedelbeschrijving het belastbaar loon te boven gaan, kan vvA.hl.tull Von JKAcffllrlinff ffocohio. WO nittrorinff van hotooon voor haar vit aflraV briiaan Jroenteteelt kan de bestrijding geschie- we uitkering van hetgeen voor haar en door de planten te bestrooien met man geplakt is? Zo Ja. op welke leef- paratax. dat men ln een zaak van be- strijdingsmiddelen of bil een vers voorkomen. Wanneer lukt. probeer dan eens met DDT-mid delen te stuiven of met aldrins-stuif 2M procent. Denk voorel bij deze midde len aan de veiligheid van kinderen en huisdieren. Antwoord: De gehuwde vrouw, voor vie rentezegels zijn geplakt. heeft •echt op ouderdomsrente. Een weduwe Antwoord: Vraag: Hoe krijgt men het wet zij aftrek krijgen. Vraag: Hierbij zend Ik u een blad van mijn kamerplant, dat van onderen geel begint te worden. Na verloop 1 recht op t.1 dit niet v«n np grond van de door haar ~:J geplakte zegels op 60-jarige leeftijd in aanmerking komen voor weduwenren- te. mits er 40 zegels zijn geplakt en Als de aantasting niet te kan men dit doen door uitko- synthettach wal leken. het volgende blad. De kop van de ook geheel wer De plant staat i belde geval- bezit, waarop zij langzaam inteert, ongeveer 2 verwarmde kamer. Is het mogelijk klein mij te zeggen wat de oorzaak is en -* hoe de plant heet?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2