Kerk werd te veel een
mars van middelmatigen
Een kanttekening
Schoonheidskuur voor IManden^
Nieuwe acties tegen
in Rusland
Joden
Een woord voor vandaag
Wij strijden niet voor de
overwinning socialisme
Onderwijsmensen uit V.S.
bestuderen ons onderwijs
rc&Q&zssa
ONWAARHEDEN
de Tweede Kamer over het loonbeleid in Nederland, heeft het socialis
tische dag-blad Het Vrije Volk ook nog weer een poging gedaan het beleid
van het N.V.V. te verdedigen en als Joist voor te stellen. De geheel onjuiste
voorstelling van zaken die hier echter wordt gegeven dwingt ons tot enkele
opmerkingen.
Het is niet waar, dat „de so hoog geprezen vrijere of gedifferentieerde loon
politiek no plotseling als een overgangspolitiek" wordt voorgesteld. Dit is
geen nieuw gezichtspunt, dat het Kamerdebat beeft opgeleverd.
Reeds geruime tijd voordat het N.V.V. in de Stichting van de Arbeid moei
lijkheden veroorzaakte over de interpretatie van het loonakkoord van Oud-
Wassenaar is door de regering aan de S.E.R. een voorontwerp arbeidsvoor
waarden wet ter advisering gezonden. In dit voorontwerp worden voorstellen
gedaan om te komen tot een meer definitieve vorm van vrijere loonpolitiek
ht Nederland.
Het is eveneens een onwaarheid, dat de moeilijkheden rond de 60 c.ax>.'s met
de zogenaamde opstapjes zijn ontstaan tengevolge van de nieuwe algemene
aanwijzing van de regering. Deze loonvoorstellen zijn tot stand gekomen in
strijd met de opvattingen bij de meerderheid van het bestuur van de Stichting
van de Arbeid.
Toen het stichtingsbestuur onmachtig bleek zijn loonadviserende taak voort
te setten, heeft de regering in overeenstemming met het meerderheidsstand
punt van het stichtingsbestuur en het aanvankelijke standpunt van het N.V.V.,
een algemene aanwijzing aan het College van Rijksbemiddelaars doen toe
komen. De K.A.B.- en C.N.V.-bonden, die partij zijn bij de genoemde 60
cjlo.'s, waren bereid zich te conformeren met de houding van hun vakcen
tral en in bet bestuur van de Stichting van de Arbeid.
Als in dit verband over democratie gesproken wordt, dan zou het inderdaad
ondemocratisch te noemen zijn van het N.V.V., dat het zich niet bij de in
zichten van de meerderheid in het bestuur van de stichting heeft neergelegd,
maar dat het zelfs zijn aangesloten bonden in de diverse bedrijfstakken heeft
aangezet zich eveneens te distanciëren van het standpunt van de beide andere
werknemersvakcentralen. Het is onzin te beweren, dat alle moeilijkheden
veroorzaakt zijn, omdat staatssecretaris Roolvink weer eens een nieuwe uitleg
aan zijn beleid heeft gegeven.
Het overschrijdt naar onze mening zelfs de grenzen van welvoeglijkheid,
indien Het Vrije Volk in zijn nummer van 16 maart nog meent te moeten
beweren, dat de staatssecretaris geheel onverwacht de matiging van Oud-
Wassenaar, die voor 1962 was overeengekomen, ook maar voor 1963 geldig
heeft verklaard. Het is een grofheid daarbij dan te beweren, dat hierover
bovendien met de stichting geen overleg is gepleegd.
De regering heeft op geen enkele wijze een loonmatiging voor 1963 vastgelegd.
Het College van Rijksbemiddelaars heeft zelfs toegestaan, dat in de contracten
die langer dan een jaar lopen een ontsnappingsclausule wordt opgenomen,
volgens welke een eventuele loonmatiging die in 1963 doorloopt per 1 januari
1963 ongedaan mag worden gemaakt, indien voor 1963 de lonen niet gematigd
De regering beeft van haar kant duidelijk gesteld, dat er nu nog niets valt
te zeggen over de loonontwikkeling in 1963. De resultaten van het gesprek,
dat in bet najaar weer tussen de regering en de Stichting van de Arbeidf
gevoerd zal worden over de looonontwikkeling, sullen beslissen over een al
of niet matiging van de lonen in het volgend jaar.
De heer Baart, voorzitter van de Algemene Nederlandse Metaal-Bedrijfsbond,
heeft het volgens Het Vrije Volk, een onduldbare dwang genoemd als het
N.V.V. een overeenkomst zou moeten aangaan, zonder dat er sprake is van een
wilsovereenstemming.
Wij zouden de heer Baart willen adviseren eens te gaan praten bij de leden
van de Algemene Bedrijfsgroepen Centrale, werkzaam bij de A.K.U. Hier
was bet tengevolge van de houding van de socialistische A.B.C. onmogelijk
een nieuwe cji.o. ter goedkeuring bij het college in te dienen.
Onder druk en met instemming van deze A.B.C. heeft toen de directie van de
A.K.V. maar eenzijdig bij het college het betrokken loonvoorstel, waarover
partijen het materieel allemaal eens waren, ingediend. Het college zou dit
voorstel dan maar algemeen verbindend moeten verklaren.
Niet de A.B.C.. maar de confessionele bonden hebben zich toen hiertegen ver
zet Deze bonden wensten vast te houden aan de c.a.o., omdat zij de wils
overeenstemming die aan de cji.o. ten grondslag ligt, wilden behouden. Over
het goed van de wilsovereenstemming op loonpolitiek gebied moet men in
N.V.V.-kring maar niet te veel praten. Nadere bezinning op meer democratie
in het bedrijfsleven lijkt echter gewenst.
Als de interpellatie Roemers nog iets heeft duidelijk gemaakt dan is het
(overigens ten overvloede), dat het N.V.V., zoals wij reeds schreven, ongelijk
heeft
Amerikaans pedagoog schrijft
Bekommeren om
meer begaafden
Niet langer de arbeidersklasse
is het bolwerk van de onkerke
lijkheid. Het percentage onkerke-
lijken onder leiders van be
drijven, managers, mannen met
groot organisatietalent is be
duidend hoger. De kerk verloor
de „mindere man", omdat zij in
de vorige eeuw niet voldoende
sociale bewogenheid kon opbren
gen. Maar waarom verliest de
kerk de „meerdere man"? Is
het omdat de kerk, zoals een
Amerikaans kerkblad deze week
suggereert, niet voldoende aan
dacht schenkt aan de begaafde
kinderen in de gemeente?
Het artikel van Herbert B. Neff in de
..Christian Herald" is voor Amerikanen
geschreven. Hij heeft een enquête ge
houden in opdracht van de pedagogi
sche faculteit van de Kent State-univer-
siteiti Meer dan tweeduizend kerken
heeft hij gevraagd of zij ook voorzie
ningen hadden getroffen voor bijzonder
intelligente kinderen van wie verwacht
mag worden dat zU niet slechts het
v.h.m.o., maar ook een wetenschappe
lijke opleiding zullen kunnen volgen.
Slechts twee kerken beantwoordden de
vraag bevestigend.
Wanneer een bijzonder intelligent kind
moet deelnemen aan godsdienstonder
wijs dat zich richt tot de zeer middel-
matigen. houdt dit ln dat zijn bijzonde
re vragen en problemen niet be
handeld worden. Volgens deze schrijver
is een kind van 12 jaar uit deze groep
van begaafde kinderen mentaal veel
ouder. Maar het onderwijs op de zon
dagsschool en de catechisatie richt zich
niet naar de mentale leeftijd maar naar
de officiële leeftijd van het kind.
Leiders
Het gevolg Is dat de lessen deze kin
deren niet Interesseren, dat zij onrustig
worden en uitgroeien tot lastpakken.
Het gevolg Is eveneens dat zij zich af
keren van de kerk, die hen niet mee
interesseert, omdat de kerk zich voo
hen niet Interesseert.
De schrijver vervolgt; „De kerk
heelt in onze tijd behoefte aan ge
schikte leiders. Robert Reardon, de
president van Anderson College, zei
onlangs: „In het decennium dat voor
ons ligt is de eerste vraag die wij zul
len moeten beantwoorden: Hoe vinden
(Advertentie)
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Middelharnis: C. Vos te
Bennekom; \oor Bergambacht; R. W.
Steur te Doornspijk.
Benoemd tot industriepredikant door
de stichting Evangelie en Industrie te
Ede: J. van Drenth te Ooltg. nsplaat
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Ommen: J. Niemantsver-
driet te Nieuwerkwerk a.d. IJssel.
Ferwerda te Noordwijk aan Zee.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Hilversum-O.: N. de Jong
te Katwijk aan Zee.
EV. LUTHERSE KERK
Drietal te Dordrecht: J. Blase te Den
Helder: A. Nierop te Leeuwarden en
W. F. ten Rouwelaar te Middelburg-
VI is sin gen.
Tweetal te Edam-Monnickendam: W.
F ten Rouwelaar te Middelburg-Vlis-
singen en C. Pel te Amsterdam.
DOOPSG. BROEDERSCHAP
Tweetal te Lee mens- Loppersum: mej
H. van Winter, proponent te Groningen
en mej. D. G. Langbeek te Irnsum.
Literaire studenten
tegen mammoetwet
Studenten in de letteren aan alle Neder
landse universiteiten hébben geprotes
teerd tegen de voorstellen, zoals die
vervat zfjn in het wetsontwerp tot rege
ling van het voortgezet gymnasiaal
onderwijs.
..Deze voorstellen zullen een betreu
renswaardige verarming van drt onder
wijs. zoals het thans aan gymnasia en
lycea gegeven wordt, tot gevolg hebben
aldus het protest dat is toegezonden aan
de leden van de Eerste en Tweede Kamer.
In het protest wordt bepleit dat de
gymnasiale opleiding buiten de voorge
stelde regeling blijft, daar zo wordt
het
het wetsontwerp wordt aangetast op
wijze, strijdig met het belang vr~
land en zun taak in de wereld.
Padvinders uit heel
Europa naar Zeist
Van 26-30 maart wordt in Zeist een
Europees-oecumenische padvindersconfe
rentie gehouden, met 45. deelnemers uit
België. Denemarken. West-Duitsland.
Groot-Britannië. Finland. Frankrijk.
Zweden. Zwitserland en Nederlarxl
Thema van deze conferentie is Plicht
tegenover God. een van de essei
hoofdpunten van de internationale
vindersbelofte.
Op het programma «taan inleidingen
van prof dr G. C. van Niftrik: de bis
schop van Warrington (Engelandi en
predikanten uit Hannover en Edinburgh.
De conferentie wordt geopend door de
hoofdcommissaris van de vereniging De
Nederlandse padvinders, de heer E. J. H.
Volkmaars. Óp 28 maart biedt het be
stuur van deze vereniging een ontvangst
aan op het Muidersloti
Onderscheiding voor
hofprediker Forget
j J. L. baron van Lynden. grootmees
ter van het hui» van h.m. de Koningin,
heeft hedenmiddag namens de Koningin
het officierskruis van de hulsorde van
Oranje uitgereikt aan de hofprediker ds.
G I P A B. Forget, predikant der Waal-
se gemeente te 's-Gravenhage.
Contact met buitenlanders verboden
(Van onze medewerker)
Het is zover. De rabbijnen in de
Sow jet unie hebben de omstreeks
drie miljoen zielen tellende Joodse
gemeenschap opgeroepen contac
ten met buitenlanders, en in het
bijzonder met Israëlische diploma
ten, te vermijden. De oproep is ge
komen nadat in de Sow jetunie
voor het eerst sedert jaren weer
een verscherpte actie tegen de
Joden wordt gevoerd. Talrijke
vooraanstaande Joden zijn gearres
teerd en veroordeeld op beschuldi
ging van spionage voor een buiten
landse mogendheid of handel in
buitenlandse valuta.
Anderzijds is verklaard, dat het Krem
lin de Joden die het land zouden wil
len verlaten om zich in Israël te ves
tigen hiertoe geen toestemming kan ge-
omdat de Israëlische autoriteiten
overeenkomst zouden hebben ge
maakt met de Amerikaanse geheime
dienst waardoor deze Joden onderwor
pen zijn aan verhoren. De Sowjetunie,
te verstaan gegeven, past ervooi
ziln onderdanen een minderwaardi
ge behandeling in het buitenland te la
ten ondergaan.
Het Is een nieuwe versie ter verdedl-
;ing van het Sowjetrussische verbod
'oden te laten emigreren.
In de Russische pers worden de aan
vallen op Joden en Israël ondersteund.
Igens deze berichten zouden vooral
de synagogen Joodse burgers
Joden, waar ook ter wereld, al zijn zij
anti-zionistisch, op de hoogte
te blijven met het wel en wee
van de staat Israël, waar vele familie
hebben wonen. De Joden in de Sowjet
unie mogen echter niet openlijk naar
de staat Israël informeren. Anderzijds
is. sinds de toeristische politiek van
het Kremlin is gewijzigd. Rusland open
gesteld voor reizigers uit het westen,
Russische kranten uitvoerig besproken
waarbij de nadruk wordt gelegd
Joodse afkomst van de veroordeel
Verleden jaar met Joods Nieuwjaar
(11 september) was reeds een wijziging
in de politiek van het Kremlin ten op
zichte van de Joodse gemeenschap te
constateren, doch zij is als zodanig niet
herkend. Traditiegetrouw bezocht de
ambassadeur van Israël de grote s
goge in Moskou waar hij te mii
van andere Joden de dienst wenste bij
te wonen. Ditmaal echter werd hij op
gewacht door de Opperrabijn en naar
een. van de anderen afgescheiden ge
deelte gebracht om van daaruit de
dienst te volgen. Hoewel de ambassa
deur protesteerde en dreigde uit de sy
nagoge te zullen vertrekken werd hem
verteld, dat een apart gedeelte voor
hem was ingericht niet om hem te be
ledigen, maar om hem eer te bewijzen
Sedertdien Ztjn echter de aanvallen op
de Israëlische diplomaten in Rusland,
van wie een aantal zijn uitgewezen en
op Russische Joden die contacten met
buitenlanders onderhielden toegenomen.
Contact
(Van onze kerkredacteur)
waarlijk competente mensen om
onze kansels en katheders te vullen.
„De meeste protestantse kerken ma
ken zich ernstige zorgen over het da
lend aantal studenten in de theologi
sche faculteiten. Bovendien hebben en
quêtes uitgewezen dat de meest be
gaafde mensen over het algemeen niet
Tiaar onze seminaria komen. Waar zul
len dekandidaten gevonden worden
als de kerk potentiële leiders blijft
verliezen, zoals onze studie heeft uit
gewezen?
Dat de kerk tegenwoordig zijn begaaf
de kinderen verwaarloost, is helemaal
niet in overeenstemming met de beste
tradities van welke godsdienst ook. Als
het Joodse kind in tijden van weleer de
belofte in zich droeg van een grote toe
komst. kon hij als Paulus zitten aan de
voeten van Gamaliel. Soeleiman de Gro
te kamde zijn Turkse rijk uit op zoek
naar de sterkste, knapste en meest in
telligente jongens om hen in het bijzo
der mohammadaans godsdienstonder
richt te geven. Een vooraanstaande
rooms-katholieke pedagoog zegt dat wij
nu nog de resultaten van een dergelij
ke selectie kunnen bespeuren. In iedere
gemiddelde groep Amerikaanse kinde
ren zal men altijd weer ontdekken dat
de Joodse kinderen boven middelmatig
begaafd zijn. Er zijn heel wat theo
rieën opgesteld om dit te verklaren. De
ze rooms-katholieke pedagoog meent dat
eeuwen lang de rooms-katholieke intel-
legentia onder de jongens is afgeroomd
voor het celibaat, om als priesters en
monniken te leven en werken, terwijl
.grote ge-
lijnen. Of
grond is voor deze theorie of niet,
het bewijst dat de godsdienst zich al
tijd bekommerd heeft om de begaafde
jeugd. Ook de oudste protestantse ge
schiedenis laat zien dat de kerk
dan gewone belangstelling had voo
deren die intelligent waren. Maar
laatste tijd zijn wij het begaafde kind
kwijt geraakt in de mars van de mid
delmatigen."
Geen onderscheid?
Als oorzaak ziet de schrijver dan on-
ïr meer de gedachte, die de laatste ja
ren is gaan overheersen, dat de man
met het ene talent eerder dan de man
met de tien talenten zijn talent zal gaan
begraven. „Dat kan wel zo geweest zijn
in de dagen van Christus, toen slechts
de intelligente kinderen onderwijs ont
vingen. Maar tegenwoordig schijnen we
er van overtuigd te zijn dat het noch
democratisch noch christelijk is, dat het
ene kind meer hulp ontvangt dan het
andere. De kinderen worden bijeenge
bracht in onze zondagsschool- en cate
chisatieklassen volgens hun leeftijd
geacht hun gaven en kennis.
In de tweede plaats worden vaak de
lessen over de kinderen heen gegoten
als water over een groot aantal flessen
met nauwe halsen in de hoop dat er iets
in zal komen. We hebben ook de indruk
dat veel predikanten en catecheseer-
meesters er niet zoveel voor voelen om
het denken te stimuleren en vragen op
te roepen. Zij hebben liever dat dog
ma's uit het hoofd worden geleerd als
de namen van hoofdsteden. Al te vaak
zien zij in oprechte twijfel zonde in
plaats van een pad naar een dieper per
soonlijk geloof."
De enquête die de schrijver bij de
kerken heeft gehouden heeft nog enkele
merkwaardige cijfers opgeleverd. De
twee kerken, die bijzondere instructie-
klassen hadden ingesteld voor de begaaf
de kinderen, verloren in de laatste tien
jaar slechts tien procent van hun teen
agers. De andere kerken raakten zestig
procent van de teenagers kwijt. De
schrijver wil daar niet uit concluderen
dat de beide kerken zulke goede resul
taten hadden enkel en alleen omdat zij
hun begaafde kinderen weten te boeien.
Zijn conclusie is dat een onderwijs dat
goed is voor begaafde kinderen, kenne
lijk ook goed kan zijn voor alle kinde-
uiteraard ook Joden. Velen
hen spreken Jiddisch of Hebreeuws
welke talen ook worden gesproken door
vele Joden in Rusland. De taalbarrière,
die andere gemeenschappen in Rusland
hebben ten opzichte van buitenlanders,
bestaan voor de Joden in veel mindere
mate. Waarbij nog komt dat door be
zoeken aan synagogen de contacten
mogelijk zijn. Het is te begrijpen dat
de contacten met buitenlanders door
minderheid die steeds
blijken dat ze niet alleen Sowjet-bur-
gers zijn, voor het Kremlin een doorn
in het oog is. Veertig jaar lang poogt
het Kremlin reeds de Joodse gemeen
schap te laten opgaan in het Russische
volk. Alle pogingen die aangewend zijn
stuitten steeds weer af op de onwil
deze Joodse gemeenschap, al zijn ui
aard velen geassimileerd. De hernie
de contacten van de Joodse gemeen
schap met buitenlandse Joden nota be
ne in de Sowjetunie zelf, bevorderen
de stelselmatig ondernomen pogingen
uiteraard niet. De ergernis van het
Kremlin hierover bereikte, na een an
ti-Joodse perscampagne de top toen eni
ge maanden geleden in Leningrad de
60-jarige Gedalje Rubinovitch Percher-
sky. het hoofd van de Joodse gemeen
te in die stad. ter gelegenheid van een
Joodse feestdag in en om de synagoge
omstreeks twaalfduizend Joden wist te
verzamelen die tot laat in de nacht
Joodse liederen zongen. In een semi-
geheim proces werd hij kort daarop
wegens spionage veroordeeld tot twaalf
jaar gevangenisstraf. Een medebestuur
der van 75 jaar en een van tachtig jaar
werden beiden tot zeven jaar veroor
deeld met vier jaar kwijtschelding we
gens hun vergevorderde leeftijd. Het
zelfde lot ondergingen drie Joodse lei
ders uit Moskou die hetzij wegens han
del in buitenlandse valuta hetzij wegens
spionage tot langdurige gevangt
straffen werden veroordeeld. Ook
ders. in meer afgelegen delen var
Sowjetunie, worden op grond van
gelijke beschuldigingen processen
gen Joden gevoerd, waarbij somtijds
wordt geëist dat de synagogen wo-J~
Jesloten omdat zij een broedplaats
en zijn van staatsgevaarlijke hande-
Met grote verontwaardiging is thans
in het westen het bericht ontvange-
dat de rechtbank in Wilna wegens ilh
gale geldhandel tegen vier Joden, onder
wie een vrouw de doodstraf heeft uit
gesproken.
Het is voor het eerst onder het re
giem van Chroestjsjow. dat een vrouw
voor een economisch delict in de Sow
jetunie ter dood zal worden gebracht.
Niet zonder bitterheid vraagt het toon
aangevende Joodse blad The Jewish
Chronicle zich af waar thans de pro
teststemmen blijven die opklonken
in de Verenigde Staten de Rosenl
buitenlanders kan onderhouden. I veroordeeld werden wegens spionage.
omdat zij verwantschap voelt met bui- toen Algerijnse terroristen terecht wer-
tenlandse Joden op religieus, cultureel den gesteld en zelfs toen tegen Eich-
of taalkundig gebied. Daarbij komt dat 'mann de doodstraf werd geëist.
Het is begrijpelijk dat de rabbijnen
in de Sowjetunie de Joden hebben aan
geraden de contacten met buitenlan
ders te vermijden.
Veel zal het niet helpen. De anti-Jood
se houding maakt deel uit van de po
litiek van het Kremlin.
Wereldcongres
In Mexico City is een Joods wereld
congres gehouden. Het congres heeft
een beroep gedaan op de Sowjetunie
om de drie miljoen Joden die ir
land wonen meer faciliteiten te
schaffen om zich geestelijk en cultureel
te ontplooien. Een woordvoerder
deze conferentie, die werd bijgewoond
door Joodse leiders uit het Caraïbische
en Midden-Amerikaanse gebied, deelde
mee dat het congres aan het slot van
zijn driedaagse bijeenkomst een resolu
tie heeft aangenomen, waarin wordt be
treurd dat aan de Joden in Rusland
nog immer dergelijke faciliteiten
den onthouden.
,,Toen lieten al de discipelen Hem alleen en vluchtten" (Mat-
theus 2656). Dat is dan het einde van een samenzijn, dat zo
heerlijk begon maar allengs, naarmate de tijd verstreek, steeds
meer van zijn glans verloor. Eerst het avondmaal en 'tijdens
dit de aanzegging van het verraad en van de verloochening
daarna in Gethsémané slapende discipelen en een diep be
droefd biddende Heer, ten slotte Judas met een schare, gewa
pend met zwaarden en stokken, gevolgd door de arrestatie.
En om de ontluistering compleet te maken nog vluchtende
discipelen.
Dat is er overgebleven van de idealen, die de twaalven voor
ogen hadden, van het trotse gebouw, dat ze voor zichzeit
hadden opgetrokken een gewone vlucht om het naakfo
leven te redden. In de Hof van Gethsémané staat Jezus alleen,
verlaten van allen, die Hem hun steun hadden toegezegd. Eii
nog is de drinkbeker niet tot de laatste druppel geledigd.
Er zijn op psychologische gronden allerlei excuses voor de
discipelen aan te voeren ze zijn, in één woord gezegd, ge
desillusioneerd. Mensen, die van Jezus niet ontvangen wat ze
van Hem hadden verwacht, zijn teleurgesteld en keren Hem
de rug toe. Het is het mensbeeld tot op de dag van vandaag.
Jezus gaat alleen op weg naar Golgotha, om Zijn leven te
geven voor de mens, die Hem heeft verlaten.
Theol. Hogeschooldag
Kampen 24 mei
De jaarlijkse theologische hogeschool-
ig van de Geref. Kerken zal dit jaar
worden gehouden op donderdag 24 mei
in de Burgwalkerk te Kampen. Woens
dagavond 23 mei gaat ds. E. Haver
kamp uit Leiden voor in een bidstond.
Donderdags zal gesproken worden door
de rector, prof. dr. J. L. Koole, ds. J.
T. Hommes te Groningen, ds. J. Tho
mas, pred. in algemene dienst voor de
aanvullende opleiding van a.s. predikan
ten te Amersfoort en ds, P. N. Kruys-
wijk te Bloemendaal. Prof. dr. H. Ber
genia te Baarn heeft de leiding.
Kinderpostzegels
brachten bijna
3 miljoen op
De kinderpostzegelactie 1962 heeft
2.900.000 netto opgebracht, dit
400.000 meer dan de actie 1960.
totaal werden bijna 25,5 miljoen zegels
verkocht, onder meer door 550.000 leer
lingen van ruim 7.500 scholen. De op
brengsten van de kinderpostzegelactie
vertonen sinds de start in 1924 een sterk
opgaande lijn. De eerste serie zegels
leverde een bedrag van 52.000 op. In
1940 was de opbrengst 220.000, in 1950
rond 800.000 en in 1955 circa 1.400.000.
De prijs van de zakjes kinderpost
zegels was verleden jaar voor het eerst
twee gulden (de winst bedroeg 88 cent
per zakje), maar desondanks werden ei
niet minder dan 1.900.000 van „omge
zet". Bovendien werden er 1.250.000
mapjes kaarten verkocht. Dit betekent
dat ieder Nederlands gezin gemiddeld
of een zakje zegels, of een mapje prent
briefkaarten kocht. De schoolkinderen
zorgden voor ongeveer tachtig procent
van de „omzet", de plaatselijke comi
té voor de overige twintig procent.
Een monteur in de Britse stad
Swansea, die bezig was met -reparaties
in een der stadsbussen, zag tot zijn
schrik boven een der banken een kleine
hand uitsteken. Een onderzoek bracht
echter al spoedig aan het licht dat de
hand 2500 jaar oud was. Zij was
namelijk van een Egyptische mummie,
die kortgeleden uit het Koninklijk
instituut van Wales was gestolen.
Synode O.-Berlijn ivijst eed dienstplichtwet af
Protestantse kerkleiders die in
Oost-Duitsland onder communis
tisch bewind leven hebben het
regiem uitgedaagd met een ver
klaring, dat zij niet kurtnen zwe
ren om te strijden voor de over
winning van het socialisme, zoals
dit vereist wordt door de eed van
het leger van dienstplichtigen.
Dit werd gezegd in een openbare ver
klaring die goedgekeurd werd door
synode van BerlijnBrandenburg in
Oost-Berlijn. Er was slechts één tegen
stem en er waren negen onthoudingen.
Ten gevolge van de Berlijnse muur
werden ditmaal afzonderlijke bijeen
komsten in Oost- en West-Berlijn ge
houden.
De sectie Oost-Berlijn voltooide gis
teravond haar werk in vijf dagen mei
twee verklaringen over het communis
tische leger die zeker het misnoegen
van het regiem zullen opwekken. In de
verklaring aangaande de eed werd ge
zegd, dat een christen de idee van klas
senstrijd als eindwaarheid niet kan
vaarden.
Hij kan omdat hij Jezus volgt Die
zei dat men zijn vijanden moet liefheb
ben en Die zich tot een realiteit voor
alle mensen aan het kruis maakte
geen brandende haat koesteren tegen
zijn vijanden; zegt de verklaring.
Een christen, aldus de verklaring,
kan geen onvoorwaardelijke gehoor
zaamheid beloven aan zijn superieuren
tenzij hem duidelijk grenzen gesteld
Op 18 niaart arriveren in Ne
derland een twintigtal inspecteurs
en schoolhoofden van het onder
wijs in de Ver. Staten. Gedurende
vier weken, tot 14 april, zullen zij
een studie maken van het Neder
lands onderwijssysteem en meer
in het bijzonder van het middel
baar en voorbereidend hoger on
derwijs.
Dit is de tweede maal dat een zo
uitgebreide groep onderwijsdeskundigen
Nederland bezoekt. Reeds in 1959 kwam
eenzelfde aantal in dit land na tevoren
een studie te hebben gemaakt van het
onderwijs in Frankrijk. Ditmaal komt
de groep uit Italië, waar zij vier weken
de gast was van de „U.S. Educational
Foundation" in dat land voor een studie
van het Italiaans onderwijssysteem.
Het is de bedoeling van deze studies
om leidende persoonlijkheden bij het
onderwijs in de Verenigde Staten meer
inzicht te geven in de verschillen die
bestaan, in theorie
de onderwijssystemen
van hun eigen land.
Bovendien brengen deze studies de
Amerikanen ook meer begrip bij voor de
opvattingen van het toenemend aantal
buitenlandse onderwijskrachten, dat ieder
jaar onder de „Fulbright Exchange'"
de Verenigde Staten gaat om onderwijs
te geven aan scholen in dat laqd.
Er is in de Verenigde Staten grote
belangstelling .voor deelname aan deze
studiereizen. De groep, die 18 maart in
Nederland arriveert werd geselecteerd
uit 700 kandidaten. De deelnemers komen
uit 19 verschillende staten terwijl er
afkomstig is van de Virgin Islands.
Gedurende hun verblijf in Nederland
wonen de deelnemers in Den
ook de meeste lezingen zullen worden
gehouden. Van daar uit zullen excursies
naar alle delen van het land worden
ondernomen, waarbij een groot aantal
onderwijsinstellingen worden bezocht. In
een „Round Table Discussion" op zater
dag 14 april, de laatste dag van hun
verblijf, zullen de Amerikanen hun
ervaringen in Nederland bespreken met
Nederlandse collega's.
worden. Evenmin kan hij beloven te I
strijden voor socialisme zoals neerge
legd in de officiële communistische ge
schriften.
een andere verklaring van de ker- I
kelijke leiders wordt een beroep gé-
daan op het communistische regiem
bepaling op te nemen voor dienst
weigeraars. De dienstplichtwet kent
een dergelijke bepaling niet. In West- I
Duitsland mogen dienstweigeraars on-
gewapend maatschappelijk werk ver-
richten.
De synode beloofde op de bres te I
staan voor alle jonge christenen die om
redenen van geweten weigeren de wa-1
pens op te nemen of de eed in de hui-1
dige vorm af te leggen. In Oost-Duits-1
land behoort de meerderheid van de 17 I
miljoen burgers tot Evangelische Kerk. I
Verkeersop voeding
voor kleuters nodig
De Nederlandse Vereniging Bescher
ming Voetgangers heeft in een request
de minister van onderwijs,"* kunsten
wetenschappen, aandacht gevraagd
r het verkeersonderwijs op kleuter
scholen en de laagste klassen van lagere
scholen.
Sedert 1957 is verkeersonderwijs wes
telijk verplicht op scholen voor lager
onderwijs (het behoort bij het vak aard
rijkskunde). Dit is niet het geval voQr
de kleuterscholen, terwijl aardrijkskunde
op het rooster van de eerste klassen van
de lagere scholen gewoonlijk niet voor
komt. De leerlingen van de eerste klas- I
'an scholen voor lager onderwijs blij-
zo veelal verstoken van verkeersop-
voeding, aldus dit request.
Jaarlijks is een groot .aantal van deze
kinderen bij verkeersongevallen betrok
ken. Om. deze reden richt de vereniging
zich met het verzoek tot de minister te
willen bevorderen dat het vak .verkeers
onderwijs spoedig deel zal uitmaken -Van
het rooster van scholen tot opleiding vah
kleuterleidsters, opdat zo spoedig moge
lijk een begin kan worden gemaakt met
het op verantwoorde wijze geven van dit
onderwijs op alle kleuterscholen. Dit on
derwijs moet, volgens de Nederlandse
Vereniging Bescherming Voetgangers, op
de kleuterscholen verplicht worden ge
steld.
A.R.-vrouwen komen
naar Utrecht
In het Utrechtse „Tivoli" zal op don
derdag 22 maart een middagbijeenkomst
van jnti-revolutionaire vrouwen worden
gehouden. Er zal gesproken worden door
de voorzitter van de Anti Revolutionaire
Partij, dr. W. P. Berghuis, mevrouw prof.
dr. G. H. J. van der Molen („De Unie van
Utrecht en de Provinciale Staten"), de
minister van financiën, prof. dr. J. Zijl
stra. en de ere-voorzitter van het cen
traal comité van de Anti Revolutionaire
Partij, dr J. Schouten („Zaak en taak").
Het anti-revolutionaire vrouwencomité,
dat in 1959 is opgericht, heeft tot taak,
het centraal comité te adviseren inzake
de activiteiten voor en door a.r. vrou
wen. Op de a.r. kandidatenlijsten voor de
Provinciale Staten komen de namen van
een twintigtal
(Advertentie)
Inkomsten, en Vermogensbelast
sinds '52 - 13e dr. - Ed. '62 - 3,75
DE BOEKHANDEL HEEFT HET!
NED. UITG.MIJ. 'N.V., LEIDEN
Vismarkt 4 Tel. 33629 Giro 346385
JOON van zes en dochter van vijf zijn allebei
ziek. Hun karakters lopen nergens parallel en
nu ze ziek zijn manifesteert zich dat dan ook in
totaal andere behoeften. Bovendien zijn de ver
schillen tussen man-vrouw nu duidelijk zichtbaar.
H\j hoort in de normale gang van iedere dag tot
het digestieve type; zo kan hij als hij hartstoch
telijk geniet van boerenkool, vol interesse al
vragen naar de aard van het toetje, zodat hij
opgaand in de stevige stamppot zich reeds
verlustigt in griesmeel met rozijnen. Zijn eetlust
is die van holle bolle Gijs en de grote straf van
zijn ziekzijn is, dat hij geen trek heeft. Hij kan
het niet verkroppen, dat er geen culinaire ge
neugten aan z\jn krankheid verbonden zijn. Om
hem wat op te monteren heb ik een vel papier
naast zijn bed gelegd, waarboven in grote letters
TEGOED staat. De stand van zaken na twee
dagen is, dat ik hem twee appels, drie biscuitjes,
een beker yoghurt en drie sinaasappels schuldig
ben. Hij ligt zich, zo belabberd als hij is, al te
verheugen op de slag die hij gaat slaan als hij
weer over zijn normale appetijt beschikt.
Overigens is hij een beul van een patiënt. Hij gilt
om de haverklap, of de dokter er al aankomt en
of de post al een kaart van oma heeft gebracht.
Wassen vindt hij volstrekt nutteloos, want waar
word je in bed nu vuil vanZijn bed is constant
een puinhoop. Hij buit z\;n ziekzijn uit door mij
te beschouwen als zijn particuliere slat'in, die hij
naar believen kan laten voorlezen, knippen en
plakken of van kastjes naar muren kan sturen.
Kortom, dit mensje van zes jaar is als patiënt
een volwassen man, maar dan ook helemaal.
Mijn dochter daarentegen is zo apatisch als een
stilleven. Zij ligt met nog-net-geen-traan-ogen
bleek als een vrouwelijk mensje Job, de ellende
Dan heb ik een klein uur rust om in de slaap
kamers boven enkele handgrepen te doen, ivant
afdeling „hij" is, uitgeput van zijn eigen veel
eisendheid en koorts, ingedut en afdeling „zij" hult
gezien hebbende, zielig te zijn. Zij praat met eenzich nog steeds i» bouderend zwijgen.
halve stem, wil niets en ergert zich mateloos aan
Vo4tang.e.0s
er.
haar zieke broeder met zijn drukdoenerige pat
serigheid in het buur-bed. Tenslotte maak ik voor
haar een bedje op in de woonkamer, in de hoop
dat ze wat zal slapen. Ze laat kwijnend met zich
Mijn ochtend bestaat uit wat geredder in keu
ken en wat telefoontjes, gelanceerd met trip-trip
wéér naar de zieke zoon. Af en toe kijk ik eens
om een hoekje van de „vrouwenzaal"maar daar
hangt zo opvallend de sfeer van „laat me alsje
blieft met rust", dat ik me steeds maar weer stil
letjes terugtrek.
Als ik boven klaar ben en de trap afkom, zie ik
tot mijn grenzeloze verbazing op de onderste tree
een bibberend hoopje narigheid zitten: mijn doch
ter, die geluidloos, maar erbarmelijk schokkend
huilt.
Als ik haar meetroon naar de kamer en wat ver
troetel wordt het huilen steeds woester. Ze is on
troostbaar. Tenslotte perst ze er tussen veel tranen
haar klacht uit: „Ik ben zó ziek ooh
ik ga misschien wel dooden er is niemand die
naar mij omkijkt
Ik stop haar weer lekker onder en blijf bij haar
zitten tot ze slaapt. „Mijn dochter", denk ik, „op
dit vrouwelijke trekje zul je nog vaak je nek
breken. Je 'zult nog honderden keren in je leven
zeggen: „Laat me maar alleen" en als je wens dan
gerespecteerd wordt, zul je verdrietig worden en
eenzaam. Het slaat natuurlijk nergens op. het is
dwaas en onlogisch en heel inkonsekwent, maar
oer-vrouwelijk.
Het zal nog een hele dobber worden, m'n kind.
om dit lesje te leren, een hele dobber. Je moeder
kan het weten, zij zit figuurlijk gesproken ook wel
eens op de trap zichzelf zielig te vinden. Zij is
van hetzelfde onlogische soort als jij, weet je.
Maar het heerlijke is, dat er tenslotte altijd wel
iemand langs die trap loopt, mens of engel, die
troetelt en troost".
MINK VAN RIJSDIJK