Barth nam afscheid
van collegezaal
Uw probleem is het onze
Groei Jehova's Getuigen
loopt gestadig terug
jemrehahezktire!
Een woord voor vandaag
Utrechtse eredoctoraten
voor vier geleerden
2
ANDERZIJDS
INVLOED VIJFDAAGSE WERKWEEK
De em. predikant H. R. Blan-
kesteijn schrijft in ,Jn de waag
schaal" over de invloed ran de
vijfdaagse werkweek op de kerk
gang en in het bijzonder op de ge
meente. Ds. Blankesteijn schrijft:
de
j een moderne
antwoord op een nieuwe situatie,
wordt door de vijfdaagse werkweek
ondergraven. Of we zouden de zon
dagse eredienst als kristallisatie
punt van het gemeenteleven radi
caal moeten vervangen door bij
voorbeeld het kringwerk. Of we zou
den moeten stellen dat ieder op zon
dag eenvoudig in zijn gemeente
moet zijn (is dezer dagen gezegd).
Of we zouden met grote frequentie
gemeentegewijs moeten gaan kam
peren (heeft precedenten in de
USA). Het lijken me geen van
drieën aantrekkelijke suggesties.
Onze week-enders (het zal wel
vergeefs vechten zijn tegen de
term) komen ergens, en blijven er
de zondag over. Ze zouden daar
naar de kerk kunnen gaan. maar
allerlei drempels maken dat het er
niet steeds van komt; een volstrekt
andere geestelijke toonaard van de
Semeente ter plaatse bijvoorbeeld.
laar een heel hoge drempel heb
ben we zelf, van de kerk uit. ge
creëerd. De attente lezer van kerk
bladen kan niet zelden uit de bij
dragen van zijn eigen wijkpredi-
kant de conclusie trekken dat hij
met een zeker recht de kerkgang
in zijn weekend-oord achterwege
laat Hoe vaak heeft hij niet gele
zen. dat de naamloosheid een groot
kwaad is in de kerk en anony-
ne kerkgang niet meer dan een
surrogaat op den duur. Welnu
hij dan telkens weer
een kerk binnengaan waar hij stel
lig niemand kent?
Met andere woorden: de vijfdaag
se werkweek, en de daarmee sa
menhangende weekend-uittocht,
dringt tot een voorzichtiger en ge-
specificeerder gebruik van het
woord „gemeenschap" in het ker
kelijk taaleigen, en tot een onbe
vangen taxatie van de anonymiteit
als christelijk existentievorm. Al te
vaak is ook het „niemand kennen"
in het kerkelijke klachtenboek de
verwoording van veel dieper liggen
de onlust. De Bijbel zelf toont
geen voorkeur voor bepaalde ge
meenschapsvormen. Het Nieuwe
Testament veronderstelt gemeenten
waar men elkander kent. maar dat
wordt nooit norm van het kerkelijk
samenleven. Het is eenvoudig een
(aanvaard) gevolg van het „sec-
toide" beginstadium, dat elke
nieuwe beweging, en dus ook de
kerk, moe(s)t doormaken. Het el
kaar kennen wordt in het Nieuwe
Testament nooit op zichzelf aange-
Grezen. De vermaningen wijzen al
ien aan hoe men met elkaar moet
omgaan, gesteld dat men elkaar
van aangezicht tot aangezicht kent,
en soms te goed voor mooi en soe
pel. De ecclesiologie van het Nieu
we Testament betrekt haar termen
van heel ergens anders. Ze grijpt
naar woorden als tempel. bouw
werk. lichaam, en die hebber, al
heel weinig van doen met ons per-
sonalistisch-gestempelde gemeen
schapsbegrip. Of haar noties uit het
Oude Testament: verbond. volk,
stad... politieke termen die een sa
menhang tussen de deelgenoten
firoclameren waarbij hun persoon-
ijke relaties niet in het geding zijn.
Karl Barth, die door heel velen als de grootste theoloog van i God en mensen verenigt, waarbij aan
onze tijd wordt beschouwd, heeft zijn hoogleraarsambt aan ^Vange^Te dienen."* Slechts'^
de Universiteit van Basel met een afscheidscollege neergelegd. Hq het zoeken rJ»«-»->-
de volkomen liefde I
sedert 1935, toen hfj door het nationaal-socialisme uit Duitsland werd dle zeIf de liefde is.
verdreven, zonder onderbreking aan deze universiteit gedoceerd. De
belangstelling voor zjjn afscheid de aula was overvol verried
in het minst niet dat Barth in Zwitserland eigenlek veel minder in
vloed heeft gehad op het theologisch denken, dan in andere landen,
maar de wijze waarop hij na afloop werd toegesproken, bewees dat
hij niet „alleen maar gewaardeerd werd".
De „Basler Naehrichten" gaf een uit
voerig verslag van zijn laatste college.
Deze krant schreef: Theologische ar
beid heeft slechts dan zin, als zij in
de liefde gedaan wordt en gedaan mag
wordien. De liefde alleen telt. Zij bouwt
op, heeft Paulus in een troostwoord ge
schreven en zij houdt niet op. Toch
_WC
$5
jPüzinm
WIN!
N.V. Tabaksfabriek Gruno - Nijkark
BOEKENHOEK
Finch's fortuin, door Ma zo de la Ro
che. Vertaling mevrouw J. F. Croes-
Van Delden. Uitgave Servire, Den Haag.
Parijs, geen stad, maar een wereld,
door J. J. Mostard. In serie Geschiede
nis op reis. Uitgave N.V. Kosmos, Am
sterdam.
Het spookklooster. een Chinees detec
tiveverhaal. door Robert van Gulik. In
serie Nieuwe rechter Tie mysteries. Met
acht afbeeldingen, door de schrijver ver
vaardigd in Chinese stijl. Uitgave N.V.
W. van Hoeve, 's-Gravenhage.
Handboekje voor de gereformeerde mi
litair. samengesteld door ds. W. M. Ie
Cointre, in opdracht van de deputaten
van de Gereformeerde Kerken voor d
geestelijke verzorging van zee-, land- ei
luchtmacht. Uitgave J. H. Kok N.V.
Kampen.
_a woord, door A. Beeftlnk
Vredevoogd. Leer- en oefenboekje voor
de hoogste klar J~
v.g.l.o.-scholen
Hoewel de secte van de Jeho
va's Getuigen nog steeds groeit,
blijkt uit cijfers, die onder meer
in het orgaan „De Wachttoren"
zijn gepubliceerd, dat de toename
ieder jaar geringer wordt. Kon
men in het jaar 1959 nog een toe
name van twaalf procent consta
teren, het daarop volgende jaar
groeide de secte met slechts zes
procent en in 1961 bedroeg de
groei 3,9 procent. Ook het aantal
predikers loopt gestadig terug.
Deze teruggang kan gedeeltelijk
worden geweten aan het feit, dat
de secte in communistische lan
den verboden is, doch ook elders
neemt de toename af, hetgeen op
naam van de gestegen welvaart
geschreven zou moeten worden.
Toen in juli van het vorige jaar
in Hamburg een zesdaags congres
van de Jehova's Getuigen werden ge
houden, bij welke gelegenheid dui
zend nieuwe leden werden gedoopt
in twee overdekte zwembaden, zin
speelde de leiding van de secte blijk
baar reeds op de te verwachten te
ruggang. getuige een groots propa-
gandaplan dat daar werd gelan
ceerd. De statistiek over het afgelo
pen jaar, die nu is gepubliceerd
deed insiders echter al vermoeden
dat het niet zo best gaat.
vraagt zich af waar de pioniersgeest is
gebleven, die het werk van Paulus ken
merkte. Men wijst er op dat hoe gro
ter de organisatie wordt hoe intensiever
de zorg voor de enkeling dient te zijn.
Het groote euvel Is volgens de Wacht
toren evenwel de gestegen welvaart,
die verlammend werkt op de pioniers
geest. Bezorgd vraagt men zich af, of
het in de oude wereld zo goed gaat, dat
men meent de toekomende nieuwe
reld te kunnen vergeten. En vei
nend wordt er dan bij gezegd, dat in
landen die de hoogste levensstandaard
hebben de teruggang het sterkst te be
speuren valt.
Mevrouw Kennedy
bij de paus
Paus Johannes heeft gisteren
vrouw Jacqueline Kennedy, de echtgeno
te van de Amerikaanse president, in
particuliere audiëntie ontvangen. De
audiëntie werd in de particuliere biblio
theek van de paus gehouden. Mevrouw
Kennedy, die Rome aandoet op reis naar
India en Pakistan, droeg een eenvou
dig 2wart lang kleed tot'op de enkels,
een halssnoer van parels en een lange
zwarte sluier. Tijdens het 32 minuten
durende onderhoud met de paus
ving zij uit zijn hand rozenkransen
medailles.
Na afloop had zij een gesprek met
de staatssecretaris van de paus, kardi
naal Amleto Cicognani, die haar een
kerkboek en een pop voor haar dochter,
voorstellende een pauselijke Zwitserse
j garde, overhandigde.
\_llltevreden Mevrouw Kennedy werd door onge-
veer 15.000 pelgrims op het St. Pieters-
Dr. Kurt Hutten, een Amerikaans pu- P'ein toegejuicht, waarna zij naar het
Noordamenkaanse college vertrok om
van de 1.
de laagste klassen
van de u.l.o.-scholen. Uitgave J. H. Kok
N.V. Kampen.
De open poort, door H. Vredevoogd
en Joh. Kordes. Leesboek voor hoogste
klasse chr. opleidingsscholen, laagste
klassen u.l.o.-scholen, kweekscholen voor
kleuterleidsters en andere scholen voor
voortgezet onderwijs. Tweede deel. Uit
gave J. H. Kok N.V.. Kampen.
Dialoog der misverstanden, door prof.
E. Zürcner. Inaugurele rede Leidse
universiteit. Uitgave E. J. Brill. Leiden.
In verstaanbare taal. door prof. dr.
N. Beets. Inaugurele rede Leidse uni
versiteit. Uitgave Erven J. Bijleveld,
Utrecht.
Rückschatt und Atisblick. Jakob Heg-
ner zum achtigsten Gebu'tstag. Uitgave
Verlag Jakob Hegner. Köln Olten.
Ruim 723.000 mensen
volgden in 1960
schriftelijk onderwijs
Het Centraal Bureau voor de Statis
tiek heeft de uitkomsten gepubliceerd
van een onderzoek naar de omvang
van het schriftelijk onderwijs in 1960.
Hierbij is onder meer gebleken dat in
1960 bij 152 instellingen voor schriftelijk
onderwijs ruim 723.000 cursisten inge
schreven stonden of in dat jaar inge
schreven zijn geweest. Van hen volgde
procent een cursus in de technische
blicist die een grote kennis bezit op
het gebied van secten, heeft er op ge
wezen. dat de statistiek echter nog steeds
respectabele getallen toont. Bovendien
wijst hij er op. dat het aanpassingsver
mogen van de Jehova's Getuigen even
den. In De Wachttoren worden de getui-
tuigen voorgehouden, dat in het afgelo
pen jaar het aantal pioniers terugliep
van 30584 tot 29844.
Inzinking
Dat het verbod van de secte ln com
munistische landen louter van invloed
is geweest, bestrijdt dr. Hutten. In tien
communistische landen die in de statis
tiek niet afzonderlijk zijn opgenomen,
liep het aantal getuigen wel terug,
maar ook in landen waar de secte niets
in de weg wordt gelegd is een even
grote teruggang te constateren. De lei
ding van het Wachttorengenootschap
Advertentie
VERVEN MET WAARBORG
36 procent een cursus in ae xecnniscnc
studierichting. Daarop volgden dan de
cursussen voor algemene ontwikkeling
(28 pet.), de opleiding voor handel en
administratie (21 pet.) en de cursussen
voor onderwijsdiploma's (9 procent)
als belangrijkste groeperingen.
De vergelijking tussen de jaren 1947
en I960 met betrekking tot de verdeling
der cursisten over de studierichtingen
(toestand op 31 december) laat enkele
opmerkelijke verschuivingen zien. Zo wa
ren In 1947 in de sector techniek circa
11 400 cursisten. In 1960 was hun aan
tal tot 167.000 - bijna 15 maal zoveel -
gestegen. In 1947 telde de sector i
mene ontwikkeling veruit de meeste
sisten (41 000 en 46 procent van
totaal). Na dertien jaar blijkt het aan
tal ingeschrevenen in deze groepering
weliswaar flink te zijn toegenomen
(107 000>. maar_ verhoudingsgewijze
deze groep
door oe sect<
overvleugeld.
PIETER SCHOEN VERFCHEMIE
Terugkeer en vertrek
van zendelingen
Dezer dagen is mejuffrouw C. Takken-
berg. die indertijd door.de gereformeerde
zendende werk van Rotterdam als mis
sionair zuster werd uitgezonden, in Ne
derland teruggekeerd. Mejuffrouw Tak-
kenberg is ruim tien jaar werkzaam
eest op het zendingsterrein Noord-
ijoemas op Java, waar zij de laatste
o.a. betrokken was bij het kaderwerk
qnder de Javaanse vrouwen en meisjes.
Over de verdere bestemming van mejuf
frouw Takkenberg is nog niets bekend.
Haar adres is voorlopig: Lutmastraat
4"'. Amsterdam.
Oo vrijdag 9 maart zijn ds. Jb. van der
Neut en mevrouw G. P. van der Neut-
Schiphol naar Roeanda Oeroendi
vertrokken. Ds. Van der Neut'-'-*:
tweede missionaire predikant die door de
Gereformeerde Kerken naar dit gebied
wordt uitgezonden. Ds. C. M. Overdulve
is daar reeds sinds oktober 1961 werk
Jaarvergadering Geref.
Bond op 10 mei
De jaarvergadering van de Gerefor
meerde Bond zal in plaats van 9 mei op
10 mei a s. gehouden worden in het ge
bouw voor Kunsten en Wetenschappen
te Utrecht. Dit besluit werd genomen
omdat op de
heeft diezelfde Paulus ook gewaar
schuwd voor een theologische arbeid
op zich, die niet opbouwt, maar op
blaast.
Vanzelfsprekend ontkomt men er
ziet aan bij het woord „liefde" te den
ten aan de door Plato zo geprezen
,eros". Het gaat hierbij om de „eros",
die in het algemeen het diepste bege-
ren en streven van de mens is, waar
mee het scheppingsindividu zichzelf
vindt in de verhouding tot de ander.
Liefde in het bijzonder als wetenschap
pelijk ,,eros" is datzelfde verlangen in
intellectuele geest. Weliswaar is er
zonder dit wetenschappelijke eros geen
theologische arbeid, maar kenmerkend
voor deze eros is toch wel het heen
en slingeren van de individu tus-
In de antieke en middeleeuwse theolo
gie ging deze wetenschappelijke eros
ïer in de theocentrische, in de nieu-
door Cartesius bepaalde theologie
meer in de anthropocentrische rich-
ring. Door deze slingering bevond men
zich gisteren nog in de gebieden va
het idealisme of het existentialisme e
morgen in de anthroposofie, astrologi
en spiritualisme, maar dat wordt niet
veroorzaakt door de invoed van de theo
logische bezinning, maar door het
tenschappclijke eros zelf, die binnen
de menselijke situatie ook zijn eigen
waarde en betekenis heeft.
Agape
Alleen een ding mag men niet stellen;
dat deze liefde door de Heilige Geest
wordt uitgestort. Het is niet toevallig
dat het woord „eros" bij Paulus
Nieuwe Testament niet voorkomt,
dat liefde daar „agape" heet. Ook lief
de in de zin van „agape" omsluit dat
totale zoeken van de ander, maar het
is tevens een vrij-zijn voor de ander
vanuit een geschonken vrijheid. Deze
liefde is soeverein, lankmoedig, gedul
dig, zij wordt niet opgeblazen. Agape
verhoudt zich tot eros als Mozart tot
Beethoven. Men kan zich afvragen of
het ook voor de andere wetenschappen
niet goed zou zijn als het beheersende
motief niet de eros, maar de agape
zou zijn. In de theologie mag cros niet
het heersende, maar moet zij het die
nende motief zijn.
Er ts maar een thema voor de theo
logische arbeid. Dit feit verbiedt haar
niet slechts te dwalen naar alle moge
lijke hoogten en wijdten, maar ook om
een scheiding aan te brengen tussen
liefde tot God en liefde tot do mensen.
Haar thema is de ware God in Zijn
vereniging met de ware mens Jezus
Christus en in de geschiedenis heet dat
de vervulling van het verbond Gods
met de mensen, waarin eens de grote
God Zich in Zijn soevereiniteit opgaf
en weggaf om de God te worden van
e mens. Dat is de liefde die
Fluiten
Het afscheid van Barth is volgens de-
krant niet geheel zonder incident ge
bleven. Hij werd onder meer toegespro
ken door de prorector van de universi
teit prof. Edgar Salin. Het werd een
dankwoord, maar nauwelijks een lofre
de, die over het geheel gesproken nog
al schizofreen was door de wisselwer
king tussen lof en oordeel, tussen aan
vaarding en afwijzing. Salin loofde de
„grote strijder" als een meester van
het woord, maar sprak tevens uit dat
hij gegaan was in de late voetsporen
van Óverbeck en Nietzsche. Hij dank
te hem voor de dappere tegenstand te
gen de bruine terreur van het natio
naal-socialisme, maar beschreef toen
Barths huidige politieke inzichten als
ouderwets en ahistorisch. Volgens de
spreker behoort Barth tot de weinige
hoogleraren die echte leerlingen heb
ben gehad. Maar daar stelde hij weer
tegenover dat anderzijds Bart beschul
digd is van kryptocommunisme. Maar
veel verder liet de zaal de spreker niet
komen want een luid fluiten bewees
wel dat vele aanwezigen het niet eens
waren met het vertekende beeld dat
Salin in zijn „lofrede" van Barth schets-
|te.
Er is nog steeds geen opvolger voor
Barth gevonden. De curatoren van de
universiteit hadden prof. Gollwltser uit
Berlijn op het oog, maar de onderwijs
commissie van de stad Bazel heeft zich
heftig verzet tegen deze benoeming.
Het gevolg is dat naast Gollwitzer nog
drie andere kandidaten op de lijst rijn
geplaatst. Het is nog niet bekend wan-
er een benoeming zal plaats vin-
Dr. Franken uitgezonden
door Ned. Herv. en
Ev. Lutherse Kerk
Gisteren werd dr. S. Franken, medi-
us te Hilversum, die geruime tijd als
pgarts op Nieuw-Guinea werkzaam is
'eweest, uitgezonden naar India. Het
s de eerste gezamenlijke uitzending
door de Nederlands Hervormde ei
Evangelisch-Lutherse Kerk van
zendingsmedewerker. Dr. Franken zal
verbonden worden aan het Christian
Medical College in Ludhiana, en spe
ciaal gaan arbeiden in het gebied van
de Pendjaab, dat sterk door oogziekten
wordt geplaagd.
Ar] os sprak met
C.H.-jongeren
De dagelijkse besturen van Arjos en
FCHJG (Federatie van christelijk his
torische jongeren groepen) hebben zater
dag op „De witte hei" te Huis ter Heide
een gesprek gevoerd met de bedoeling
om de achtergrond van de wederzijdse
organisaties te leren kennen. Er is van
gedachten gewisseld over christelijke
organisatie, christelijk onderwijs, ver-
hoifding kerk - politieke partij, christe-
"jk volksdeel, antithese en verzorging.
In vele opzichten, zo is meegedeeld is
dit gesprek verhelderend geweest. Aan
beide kanten werden misverstanden en
„karikatuurvoorstellingen" ontdekt en
gecorrigeerd. In sommige opzichten ble
ken de opvattingen door de partijen heen
te lopen. Daarnaast bleek een waarneem
bare afstand in benadering van de poli
tieke vragen. Van beide zijden werd een
voortgaand gesprek waarbij diepgaand
over vele punten van gedachten dient te
•orden gewisseld wenselijk geacht.
Ned. zionistenhond
herkiest bestuur
(Van onze medewerker)
De Poale Zion, de socialistische
groepering in de Nederlandse Zionis
tenbond benevens de algemeen zionis
ten, hebben op de te Utrecht in Espla
nade gehouden buitengewone vergade
ring een nederlaag geleden. Niet
alleen dat haar kandidaat voor het
voorzitterschap van de Zionistenbond
niet werd gekozen, maar ondanks haar
uitdrukkelijke verzekering, dat zij
geen enkele functie binnen de Zionis
tenbond zou bezetten indien de ver
gadering de voorzitter dr. Elzas voor
de derde maal zou herkiezen, gaf de
meerderheid van de vergadering aan
hem de voorkeur.
Tot de meest dramatische gebeurtenissen, die de kruisiging
van Christus begeleiden, behoort het verraad van Judas. Dati
dit komt, vertelt Christus Zijn discipelen zelf. In Mattheusl
2621 staat: En terwijl zij aten, zeide Hij: Voorwaar, ik zeg
u, dat een van u Mij verraden zal.
De schrik en ontsteltenis in de kring van discipelen is na
deze mededeling groot. Mattheus schrijft: En zeer bedroefd,
begonnen zij, een voor een, tot Hem te zeggen: Ik ben hel
toch niet, Heer?
De vraag is begrijpelijk. Verraad wekt diepe afschuw op,
het is in feite de verachtelijkste vorm van ontkenning van;
een relatie tussen de ene mens en de ander. Verraad snijdt
onherroepelijk banden door. En wie van hen zou de band metj
Christus willen doorsnijden?
Heer, ik ben het toch niet? Nee, nee, weest maar gerust, Judas
is het. Judas zal de twijfelachtige eer ten deel vallen, dat zijn
naam de eeuwen door gegeven wordt aan allen, die voor een
handjevol zilverlingen de mens verraden, aan wie ze zich
als vriend hebben voorgedaan.
Hoe is Judas nu ooit tot deze daad kunnen komen? Het ant*
woord is belangrijk ook nog voor ons, mensen van deze
tijd. De voornaamste oorzaak van het verraad van Judas ligt
wel hierin, dat hij nooit ertoe is gekomen in volle overgave
tot Christus te zeggen: Heer, hier ben ik, neem Gij mijn leven.
Judas is altijd gewoon een meeloper gebleven. Daarin ligt
voor ons een waarschuwing. Wie zegt met Christus te zijn,
doch niet bereid is zijn leven in Zijn handen te leggen, blijft
een meeloper, en een meeloper komt tot verraad. Moge Judas'
daad ons elke dag opnieuw waarschuwend voor ogen staan!
Zaterdagmiddag heeft het Christe
lijke Streeklyceum „Buitenveldert
de hoofdprijs gewonnen van het In-
terscholair Muziekconcours dat ge
organiseerd werd door de stichting
„Singer Memorial Foundation" te
Laren. De winnaars, wier schoolge
bouw onlangs geheel door brand
werd verwoest, wonnen als prijs een
16 mm film-geluidsprojector voor
hun opvoering van „A negrogirl
goes to school." De voorzitter van de
jury, de heer Pi Scheffer feliciteer
de de uitgelaten groep.
(Van een onzer redacteuren)
Ook dit jaar zal de Rijksuniver
siteit van Utrecht ter gelegen
heid van zijn lustrum een aantal
eredoctoraten uitreiken. Twee
gaan naar geleerden, wier na
men reeds eerder genoemd zijn,
maar die vorig jaar niet aan
wezig konden zijn, maar de twee
opmerkelijkste eredoctoraten zijn
toch wel voor de vice-president
van India: Sir Sarvepalli Rad-
hakrishan, en de bekende Ame
rikaanse theoloog prof. dr. Paul
S. Minear, hoogleraar in het
Nieuwe Testament aan de Yale
Divinity School.
Prof. Minear is geen onbekende voor
de Utrechtse theologische faculteit. Reeds
in de cursus 1958-59 gaf hij daar als
Fulbright- hoogleraar colleges, die bui
tengewoon gewaardeerd werden. Prof.
Minear is vooral bekend in oecumeni
sche kringen en is een van de redac
teuren van het officiële blad van de We
reldraad „The Ecumenial Review."
Hoewel slechts 55 jaar oud, heeft hij
reeds acht boeken gepubliceerd waarvan
„Koninkrijk en kracht", een uitleg van
het evangelie van het Nieuwe Testament,
een van de voornaamste is.
Hem wordt een eredoctoraat aangebo
den, omdat de faculteit van godgeleerd
heid zijn arbeid van grote oecumenische
betekenis acht. In de dikwijls vastlo
pende discussies tussen vertegenwoordi
gers van verschillende kerkelijke tradi
ties brengt deze theoloog door een eigen
vorm van antwoorden voor bepaalde vra
gen, maar leidt tot een nieuwe confron
tatie met centrale themata van het Nieu
we Testament, zegt het officieel persbe
richt van de universiteit, waarin naar vo
ren wordt gebracht, waarom juist deze
geleerden zijn uitgekozen om een ere
doctoraat te ontvangen.
Prof. Minear werd in 1960 gevraagd
om directeur te worden van de afde-
C7
ling „Geloof en Kerkorde" waarin de n
besprekingen goeddeels waren vastgelo
pen. Hij heeft voor deze uitnodiging be- Z
dankt, omdat hij zich niet wilde wijden
aan „oecumenisch professionalisme". D
Wel heeft hU zich voor het jaar 1961-62
beschikbaar gesteld om het werk van
deze afdelingen in nieuwe banen te<
leiden. j u
Hfj bevindt zich thans in Gcnève om
het grote wereldcongres van „Geloof en 4
Kerkorde" dat in 1963 wordt gehouden F
te bereiden.
En anderen
Radhakrishnan, de Indiase vice-presi
dent. heeft reeds verschillende eredocto
raten of soortgelijke erkenning gekregen,
Hij is een wijsgeer die het westen in
zicht heeft gegeven in het Indiase den
ken. Hij probeert dit wijsgerig denken
te actualiseren voor het leven van
daag.
De beide andere eredoctoraten zullen
worden uitgereikt aan prof. dr. Frédé-'
ric N. G. Bremer, hoogleraar aan de
Vrije Universiteit te Brussel die zich
uitvoerig heeft bezig gehóuden met een
studie van de fysiologie van het centrale
en het perifere zenuwstelsel en aan prof,
dr. Albrecht O. J. Unsold van de Chris
tian-Al'orechts Universitat te Kiel die zich
heeft gewijd aean de toepassingen der
fysis.che inzichten op het interpreteren
der astrofysische waarnemingen.
Meer vlootpredikanten
bij Koninklijke Marine
komen. Onder de 17 reserve-vloot-
predikanten zijn er ook, die nog niet
eerder als zodanig hebben gediend. Zij
zullen in drie jaar ten hoogste zestig da
gen in werkelijke dienst worden geroe-
Beroepi n gsiverk
NED HERV. KERK
Beroepen te Gouda (vac. P. P. J. Mon-I
ster): J. de Lange, director van de Geref.
Zendingsbond te Utrecht.
Aangenomen naar Hemmen (toez.): W.
B. A. Smits te Rotterdam-Feijenoord.
Benoemd tot predikant-directeur van
het diakonessenhuis De Wijk te Gouda:
dr. G. Huls. predikant aldaar, die dej
benoeming ook aannam.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Arnemuiden, te Ommen
(vac. J. C. Baumfalk) en te Rotterdam-
Lombardijen: J. Niemantsverdriet le
Nieuwerkerk a. d. IJssel; te Nieuwolda:
P. van Loo, kand. te Sneek; te Utrecht-
Zuid (vac. J. van Reeven): J. Nawijn te
Schiedam.
Aangenomen naar Willemstad (N.B.): j
J. van Eijk, kand. te Emmen, die be
dankte voor Edam en voor Wierum.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Centrum als
missionair predikant onder de Veda's in I
Transvaal: M. Rebel te Amsterdam-N.; j
te Zwolle: J. Brons te Bunschoten.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Aangenomen naar Amsterdam-Centrum: j
J. A. Hamers, predikant voor de Binnen
landse Zending tevens te Zwolle.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Oosterland: L. Gebraad te
St. Philipsland.
Het dreigement van de Poale Zion,
dat zij bij herverkiezing van dr. Elzas
zich zelfs zou beraden of zij niet uit
eenheidsorganisatie diende le
treden om zelf een socialistische, zio
nistische organisatie te stichten, mocht
de vergadering niet van haar voor
nemen weerhouden dr. Elzas een
nieuw mandaat te geven. Nadat deze
in een strak geleide vergadering was
herkozen trok de Poale Zion haar
kandidaten terug. Bü enkele kandi
daatstelling werd het gehele bestuur
hierdoor herkozen. De buitengewone
algemene vergadering was noodzake
lijk geworden nadat de jaarlijkse alge
mene vergadering die 13 en 14 januari
te Amsterdam was gehouden, in een
chaos was geëindigd toen de stemmin
gen op onreglementaire en ondemocra-
V^tVlde* datum""gëèn tische wijze plaatsvonden. Onder druk
in het gebouw had het bestuur zich kort nadien de-
Vraag: Daar ik alleen ben overge- de grond bemesten. Zou dit de groei Vraag: Mijn zoon maakt
bleven, bewoon ik slechts
mers van mijn eigen huis; de rest
heb ik verhuurd. Hoe zit het nu met
de personele belasting? De huurwaar
de van het huis is 800, die van het
meubilair 400. De aanslag is 28,88.
Mijn meubilair is hoogstens 100
waard. Van de inwoners ontvang
40 huur in de maand. Moeten WÊÊÊÊQÊÊM
voor de inkomstenbelasting worden op- verder de geulen
gegeven? Mag ik in dat geval, ee J
vergoeding aftrekken voor gebruik va
vloerbedekking op twee kamers, trai
gang en keuken, en van het gasstel
Ook worden er twee fietsen met mijn haag. Om
toestemming in de schuur gestald.
Antwoord: Uw huis is thans gesplitst
in twee percelen, namelijk het deel
bevorderen? Is het nodig de struikjes bezoek wekelijks ongeveer 1.50 kos-
de grond te halen, de grond met ten voor overvaren. Mag ik dit voor
struikjes
de compost met het bovenste laagje
grond mengen"
Antwoord: 1
Graaf
de maand. Moeten deze ter weerszijden een geul en vul dan aftrekken
We-
anten? Of kan ik kelijks ontvangen wij voorgangers on-
K'"Hjgemeente. Mogen wij de kosten
maaltijden en voor het vele be-
U behoeft de strunjcs zoek, dat daarmee gepaard gaat, af-
r' trekken? Welke bedragen mogen wij
aftrekken voor vakliteratuur en stu-
i met de deerkamer?
de grond Antwoord: De eerstgenoemde kos- sterk verschillen van een dorp.
ten behoren tot de kosten J u~J *~(M
grond. Wat compost
strooien na het mesten is ook
goed om teveel uitdroging te
komen^ Compost is zeer goed voor de houdt door de kinderaftrek."zij mógen de rechtsregel, dat de
groei op te wekken e
de
te zorgen, dat het haagje van onde- tweede soort kosten betreft is de af- vriJ'
worden afgetrokken. Wat de st?d, vrij werd. „Stadslucht maakt
niet kaal wordt,
de planten een flink eind
zelf bewoont en het deel, dat tot op b.v. 40 of 50 cm hoogte. Daar- werving van het inkomënöf datzij he* uiterst
verhuurd is. Deze moeten ieder op door zullen zij van onderen gaan uit- vallen in de sfeer van de beleving J:'
trekbaarheid afhankelijk van de vraag,
i te korten of deze behoren tot de kosten
dit i
lopen. Bij droog HHHI
aan de haag eens een keer flink te
Vraag: Wij hebben een houten
de inspecteur der be- schoolbord en dat is helemaal kaal.
geven. Wat do inkom- Nu wil ik vragen hoe ik het
schat worden. U heeft een goede
dat beide delen beneden het belast
baar minimum blijven. Het beste doet
toen. Men moet echter
n houden, dat de stads.
terk uiteenliepen en dat
leilijk is een definitie tc
.SP vinden, die over de gehele linie een
godsdienst, dus in de persoonlijke duidelijk verschil tussen stad en dorp
sfeer. In het eerste geval is aftrek toe- aangeeft Ook de oude stelregel, dat
lastingen op
stenbelasting betreft u moet als op
brengst van het huis opgeven
eerste plaats de huurwaarde
deel, dat u zelf bewoont, en in de twee
de plaats dat deel van de ontvangen te krijgen,
huur, dat als huur voor de afgestane Vraag:
woonruimte is aan te merken. Van het daalders,
laatste deel kunt u de slijtage
kan maken?
Antwoord: Zoals wij reeds aan een
het andere lezer mededeelden, is er in
verfwinkels speciale schoolbordenverf
gestaan, in het tweede geval
'e kosten voor studeerkamer
literatuur mogen, als zij diener.
werving en behoud van uw inkomen, Dorpen kon men
worden afgetrokken. Hierbij komt dus men grote
vraag stellen Keen muren t
de stad zie kenmerkte door het be-
vak- zit van muren en poorten, gaat lang
met altijd op, zeker niet in Holland.
het algemeen noe-
kleinc opeenhopingen
3 ---[ kerk, die geen
~i meestal ook
paar rijks- die b.v. Den Haag voorzover mij rechten gekregen.
i 1868, bekend niet
met het beeld van Koning Willem III. ik het niet. Is Den Haag
Rotterdam weet kreeg geen rtadsrechten voordat het
meubilair enz. aftrekken, evenals dc Wat is daarvan de waarde?
vergoeding voor vuur en licht. Veel Antwoord: De waarde hangt voorna-
winst zal er dan niet overblijven. Het melijk af van de staat waarin de mun-
gemakkelijkst is het deze berekening ten verkeren. Geheel of bijna stempel-
handen te geven aan een bonafide nieuwe zijn vele malen zo zeldzaam stadsrechten? Wat is eigenlijk het
als veel gebruikte stukken met slijt-
dorp bezocht werd door Napoleon. Thans
geen juridische verschillen
sen steden en dorpen, zodat
het praktisch* spraakge-
of gemeente en welk verschil bestaat zijn
er hiertussen? Rotterdam wordt stad meer
genoemd. Heeft het die naarti aange- men
of heeft Rotterdam werkelijk bruik het beste kan afgaan op
deskundige.
Vraag: Vorige lente heb ik langs vlakken. Als richtlijn kunt u voor wel
heg geplant van sympho- gebruikte, maar nog gave stukken met enkele daarop volgende eeuwen
ricastruikjes in opgehoogde grond van geringe slijtvlakken
zand en klei gemengd. De struikjes rond 4.50 ais redelijk gemiddelde r
Kunsten en Wetenschappen.
verklaard.
maar ook riet
Tenslotte gaat het
stadscompost men ervoor geeft.
wat dige juridische positie, vastgelegd in
de
grootte en de bouwwijze. Maar het
land is nu verdeeld in gemeenten, tus
sen welke onderling geen verschil be
staat en die één of meer steden en
dorpen kunnen omvatten. Er zijn zelfs
gevallen, waarin de gemeente naar
groot dorp genoemd is en een oud
een keur. Deze status deed de stad klein stadje omvat.