Dp ondoorzichtige mens
Enkele kanttekeningen
Nederlands Jodendom in
Israël is in studie
niemand
de deur uit
zondereen
ontbijt
Meer samenwerking nodig bij
vertalen en uitgave boeken
BOEKENHOEK
Een woord voor vandaag
Vastenbrief episcopaat
oud-katholieke kerk
Negen miljoen van R.K. kerk
geëist wegens ontvoering
«S MEÏ KLr .,fBK IV
ESS
2
FEITEN WIJZEN HET UIT
JN het kamp van de socialistische vakbeweging wordt op het ogenblik ernstig
geprobeerd de werknemers in Nederland onkundig te laten van de werke
lijke oorzaken van de huidige loonpolitieke moeilijkheden.
Er wordt gewerkt met kreten als: De nieuwe algemene aanwijxing van de
regering Is in strijd met het loonakkoord van Oud-Wassenaar. Het N.V.V.
acht rich niet meer gebonden aan de loonmatiging. De regering wil ook in i
1963 de loonmatiging laten doorlopen. De vrijere loonpolitiek loopt op|
zijn eind.
Wij stellen er prijs op, de werkelijke gang van zaken hier nog eens in het
kort te releveren.
De moeilijkbeden zijn begonnen in de looncommissle van de Stichting van de
Arbeid, toen in dit college de vraag zich voordeed, of het mogelijk is, be
halve per 1 januari 1962 ook nog in de loop van het jaar een loonsverhoging
toe te kennen.
Onzeker was het namelijk, of dit in overeenstemming geacht kon worden met
het loonakkoord van Oud-Wassenaar tot matiging van de loonsverhogingen in
1962. Tussentijdse loonsverhogingen zouden dan gegeven moeten worden
vooruitlopend op de produktiviteitsstijging, die in 1963 is te verwaohten.
Het overlegorgaan van de drie werknemersvakcentralen, dus inclusief het
N.V.V., heeft zich toen op het standpunt gesteld, dat de zogenaamde opstapjes
voor 1962 afgewezen moesten worden, maar dat per 1 januari 1963 wel de
ongematigde produktiviteitstrend kon worden gehanteerd. Het hele stich
tingsbestuur heeft zich toen hiermee verenigd en de looncommissle kreeg
opdracht deze gedachtengang nader uit te werken.
Bij de verdere discussies in de looncommissie werden echter van de zijde
van het liberale werkgeversverbond, C.S.W.V., alsnog bezrwaren geopperd.
De discussie sleepte zich een aantal weken voort en inmiddels bleken er in
een groot aantal ondernemingen nieuwe contracten te zijn afgesloten, waarin
de beruchte opstapjes inderdaad waren opgenomen.
Bij een verdere discussie begon nu ook het N.V.V. terug te krabbelen, want
dit socialistische vakverbond achtte het onmogelijk het inmiddels tot stand
gekomen grote aanbal (meer dan vijftig) contracten weer terug te draaien en
de tussentijdse loonsverhogingen er uit te schrappen.
Het N.V.V. maakte zich dus los van een met de andere vakcentralen gemaakte
afspraak. Een compromis binnen het stichtingsbestuur bleek onmogelijk ge
worden en de regering was gedwongen aan het onmachtige bedrijfsleven een
nienwe algemene aanwijzing op te leggen.
Deze algemene aanwijzing bevatte overigens niet bijzonders. Er werden zelfs
nog opstapjes toegestaan in het laatste kwartaal van 1962 voor meerjarige
contracten, indien althans in het laatste deel van 1962 de helft van de looptijd
van deze contracten reeds zou zijn verstreken.
De regering gaf hiermee in deze aanwijzing nog meer dan de drie vakcen
tralen, inclusief het N.V.V., aanvankelijk eigener beweging overeengekomen
waren. Het N.V.V was immers aanvankelijk bereid alle opstapjes voor 1 ja
nuari 1963 af te keuren.
Plotseling was echter de zeer matige algemene aanwijzing van de regering,
die het bedrijfsleven zelf noodzakelijk had gemaakt, voor het N.V.V. zo onge
veer het verschrikkelijkste wat er op loonpolitiek gebied kon gebeuren. Het
N.V.V. achtte zich nu aan het hele akkoord van Oud-Wassenaar tot matiging
van de loonsverhogingen in 1962 niet meer gebonden en de regering werd er
van beschuldigd de matiging van de loonsverhogingen ook in 1963 te willen
voortzetten.
Wat betreft laatstgenoemde aantijging hebben wij gisteren reeds de onjuist
heid hiervan uiteengezet. Zowel C.N.V. als K.A.B. hebben zeer begrijpelijk
niet zoveel onheilspellends gezien in de algemene aanwijzing. Zij betreuren
het, dat het zover heeft moeten komen, maar zij zijn bereid de nieuwe aan
wijzing loyaal toe te passen, omdat deze in overeenstemming is met het
akkoord van Oud-Wassenaar.
Dat het N.V.V. plotseling zo fanatiek reageert en zonder blijkbaar voor rede
lijkheid vatbaar te zijn ook gelijk maar het hele akkoord van Oud-Wassenaar
over boord gooit, wijst naar onze mening op grote moeilijkheden binnen het
N.V.V. zelf. Het lijkt ons waarschijnlijk, dat het N.V.V.-bestuur met zoveel
kritiek van de eigen aangesloten bonden te kampen heeft, dat het naar de
mening van dit verbond niet langer mogelijk is, de toegezegde medewerking
aan het huidige loonbeleid te honoreren. Het zou echter eerlijker geweest zijn
indien het N.V.V. dit naar buiten toe duidelijk had gemaakt, in plaats van het
lanceren van een aantal onjuiste beschuldigingen. De onjuistheid van deze be
schuldigingen is immers ook bij het N.V.V. bekend.
N.V.V. HEEFT ONGELIJK
"p^E houding van het N.V.V, komt in een nog wonderlijker daglicht te staan,
wanneer men weet, dat het grootste werkgeversverbond, het C.S.W.V.,
het met het N.V.V. eens is. Dat er daarom bij het N.V.V. niet een waarschu
wingslampje ls gaan branden, is ons een raadsel.
Het is immers duidelijk, dat de C.S.W.V.-houding niet helemaal vreemd is aan
de wens bij sommige ondernemers om tot prijsverhogingen te komen en het
prijsbeleid van de minister van economische zaken te ondergraven.
Een inflatie, die daarvan het gevolg is, zal echter ook de koopkracht van de
werknemers doen verminderen, de ordervoorziening bij het bedrijfsleven be
perken, de spanning op de arbeidsmarkt matigen en het werkloosheidscijfer
omhoog brengen. Wil het N.V.V. zich voor al deze zaken samen met het
C-S.W.V. verantwoordelijk stellen? Het lijkt ons van niet. In de hoofdbesturen-
vergadering, die het N.V.V. zaterdag in Utrecht belegt, zal het bestuur zijn
gehoor deze dingen dan ook wel niet vertellen.
Men zal wel dapper van leer trekken tegen de zogenaamde vrijere loon
politiek van de regering en men zal wellicht wel in een resolutie verklaren,
dat de N.V.V.-bonden de laatste aanwijzing van de regering niet aanvaarden.
Een aanwijzing die het N.V.V. overigens zelf noodzakelijk heeft gemaakt.
De vrijere loonpolitiek loopt op zijn eind, zo schrijft Het Vrije Volk. Men
bedoelt echter te zeggen, dat de overgangsfase van de geleide naar een vrijere
loonpolitiek goeddeels verstreken is. Niemand, ook de regering niet, is bereid
de loonpolitiek in deze overgangsfase, die wel aangeduid wordt als gediffe
rentieerde loonpolitiek, ideaal te noemen.
Maar deze overgang, vooral in een tijd van volledige werkgelegenheid, was
noodzakelijk om van een geleide tot een vrijere loonpolitiek te geraken.
Ook het N.V.V. wil nu naar die vrijere loonpolitiek, hoe vreemd het velen
wellicht in de oren zal klinken. Het N.V.V. lijkt in dit opzicht de beste pro
pagandist voor de loonpolitiek van de regering. Want de bedoeling van de
regering is nooit anders geweest dan tot deze vrijere loonvorming te geraken.
Het N.V.V- heeft zich hiertegen nog heel lang verzet en nog heel lang de lof
gezongen van de geleide loonpolitiek, maar thans is het dan tot beter inzicht
gekomen. Dr. W. Albeda, secretart* van het C.N.V., schreef onlangs in het
kaderorgaan van dit verbond, Evangelie en Maatschappij, het altijd onbegrij
pelijk gevonden te hebben, dat een vakcentrale die zichzelf respecteert een
geleide loonpolitiek zou willen accepteren, anders dan tijdelijk uit nood.
Wanneer de Nederlandse werknemers de ogen open gaan voor de feiten, dan
zal men weten in welke mate men de drukte serieus moet nemen, die het
N.V.V. in loonpolitiek opzicht ook thans weer meemt te moeten maken. Het
is allemaal heel veel geschreeuw, maar bitter weinig wol, of anders gezegd:
Er worden veel dure kreten geslaakt, maar er is maar weinig wezenlijke
belangenbehartiging voor de werknemers bij.
Aan de hand van dossiers brieven I Beroepingswerk
Van een medewerker
Een kleurrijke periode uit het
Nederlandse Jodendom staat op
nieuw in het middelpunt van de
belangstelling. In Israël zullen
brieven bestudeerd worden die
van 1800 tot 1850 uit Nederland
naar Palestina zijn verzonden.
Prof. J. Y. Rivlin, een 72-jarige
hoogleraar aan de Hebreeuwse
universiteit te Jeruzalem heeft
op een persconferentie mede
gedeeld dat hij met behulp van
de uit Nederland afkomstige in
Israël woonachtige T. Levy, in
het bezit is gekomen van de vijf
tien dossiers met kopieën van
brieven die aan Joden in Israël
waren gericht.
De brieven zijn verzonden door de
broeders Lehren die in 1806 ln Amster
dam de vereniging Pekidim en Amar-
kallm hebben opgericht. Deze - vereni
ging bestaat nog steeds.
De gegevens die prof. Rivlin verstrek
te, komen niet helemaal overeen met
de werkelijkheid. Hij gaf te verstaan,
dat deze brieven, die uit wetenschappe
lijk en historisch oogpunt zeer belang
rijk zijn. waarschijnlijk tijdens de Duit
se bezetting verloren zijn gegaan. Hij
had ze opgespoord omdat zijn grootmoe
der hem had verteld dat ze zijn erfdeel
waren. Juist is. dat op verzoek uit Israël
in 1950 de kopieboeken, nadat Pekim en
Amarkalim duizenden pagina's op mi
crofilms hadden vastgelegd, naar Israël
zijn verstuurd om ze daar te laten be
studeren. Deze brieven zijn abusievelijk
in handen van prof. Rivlin gekomen en
door bemiddeling van de heer Levy
heeft Pekidim en Amarkalim toestem
ming gegeven een studiecommissie te
benoemen.
De gebroeders Lehren. afkomstig uit
Lehren-Steinfeld in Duitsland, aan wel
ke plaats zij hun naam ontleenden, wa
ren van beroep bankiers. Zij namen in
de Joodse gemeenschap van die dagen
een vooraanstaande plaats in vanwege
hun geleerdheid, weldadigheid en reli
gieuze gezindheid. Hun huis te Amster
dam was het middelpunt van het Jood
se leven. Rabbijnen, Joden uit het bui
tenland die Amsterdam bezochten en af
gezanten uit Palestina vonden er altijd
een gastvrij onthaal. Het waren de ge
broeders Lehren die de administratie en
financiën regelden voor de uit Duitsland
en Nederland afkomstige Joden in Pa
lestina.
Kleurrijke figuren waren het. Op
sabbath gekleed in witte gewaden
en uitsluitend hebreeuws sprekend
Advertentie
Evangelische Lehtuur Kruistocht biedt hulp
Hoge Paasberg" in Ede hebben
personen die nauw betrokken zijn
bij het schrijven en uitgeven, ver
talen, drukken en verspreiden
van christelijke literatuur be
sloten, dat de „Evangelische
Lektuur Kruistocht" hen zal ad
viseren en dienen op het gebied
van vertalingen van buitenlandse
boeken. Zij willen op deze manier
vooral doublures voorkomen. Het
gaat hierbij vooral om evangeli
serende en opbouwende uitgaven.
De internationale organisatie
„De Evangelische Lektuur
Kruistocht" (Christian Litera
ture Crusade") vestigde zich be
gin 1962 ook in Nederland en
heeft ruime internationale erva
ring. Het intiatief voor het week
end te Ede werd genomen door
de heer D. Lugthart.
De Evangelische Lektuur Kruistocht
is belast met de volgende taak: Voor
lichtingen aangaande tekorten aan goede
uitgaven in betreffende lektuursectoren
te geven, voorlichtingen aangaande be
kwam* vertalers, die voor een bepaald
strekken en tenslotte het registreren
n bewerking zijnde vertalingen, ter voor
koming van dubbel werk.
de praktijk is gebleken dat er drin
gend behoefte bestaat aan een instantie
die een adviserende en dienende taak
vervullen
vertalen van christelijke lektuur. Deze evangelist, zendeling, werker in pastoraat
lektuur wordt uitgegeven dowtalloze apostolaat? Vroeger lag op die vraag '.iet ant
chruUJUke orjamsatia dia uch in da Bij k B van maart 1W2 ia In de J- d d h d Roepin." antwoordde
afgelopen jaren voor het eerat op dit ter- vakature van mr Offerhaua. benoemd Her
rein zijn gaan bewegen. Het komt voor;tot president-curator van de Rijksuni-
dat twee of drie mensen met de verta- i -
llng
schillende sectoren
•christelijke literatuur zijn reeds ruim
voorzien. Toch beginnen velen met ver-
talingen die op deze terreinen liggen ter
wijl er een groot gebrek bestaat op an
dere gebieden.
De ..Evangelische Lektuur Kruistocht-
wil zijn diensten beschikbaar stellen cm
hierin verandering te brengen. Allen die
bij het vertaalwerk betrokken zijn kun
nen nu aan het contactadres van de
..Evangelische Lektuur Kruistocht" op
gave doen van bestaande plannen, in be
werking zijnde vertalingen en ook van
reeds voltooid vertaalwerk al of niet uit
gegeven. Inlichtingen over waardevolle
uitgaven in binnen- en buitenland zijn
ook zeer welkom.
die dag. Nauwgezet namen zij de ge
boden in acht. Zo nauwgezet dat
toen Hirschel-Lehren op audiëntie
werd ontvangen bij koning Willem I,
hij bij de vorst verscheen met on
verzorgd gelaat. Hij werd ontvangen
in de dagen die liggen tussen het
Joodse paas- en pinksterfeest. Het
is dan de „Omertijd"een rouwtijd.
Hij had zich niet laten scheren. Zijn
houding verklaarde hij aan de ko
ning door te zeggen dat het niet aan
ging voor een „melach basnr wa-
dam", een koning van vlees en
bloed, een gebod te overtreden van
de Grote Koning.
Huissvnagoge
De Lehrens hadden een huissynagoge
met een Palestijns-Sefardische liturgie
wat in Nederland niet gebruikelijk was.
Het zinde het Nederlands Israëlitisch
Kerkgenootschap niet dat sectarisme
mogelijk was.
De kerkelijke autoriteiten besloten
zich van de Lehrens te laten ontdoen
door hun samenkomsten via een grond
wetsinterpretatie door de overheid offi
cieel te laten verbieden. De grondwet
van 1815 schonk slechts godsdienstvrij
heid aan bestaande kerkgenootschappen.
In 1815 bestond de huiskapel van de
Lehrens nog niet. Het was een Joods
voorspel van de afscheiding van 1834.
De drie gebroeders Lehren waren ver
maarde bibliofielen. Zij hadden een
enorme bibliotheek van bijna 4300 wer
ken. In de Bibliotheca Rosenthalia be
vinden zich de microfilms en de kopie
boeken van Pekidin en Amarkalim. die
thans in Israël worden bestudeerd. Ze
bevatten de geschiedenis van een perio
de waarin Nederland en speciaal Am
sterdam, Mokum Alf (eerste stad) me
de door de uitzonderlijke Joodse figuren
tot ontplooiing kwam.
Verkeersopvoeding
op lagere school
Eerbied voor het leven heet de serie
van zes deeltjes voor methodisch ver-
keersonderwijs voor alle leerjaren van
de lagere school die door Anne de Vries
en de Amsterdamse hoofdinspecteur bij
de verkeerspolitie A. M. Koppejan is
uitgegeven bij Dijkstra's uitgeverij N.V.
te Zeist. De serie, waarvan het eerste
deel uit louter aanschouwelijk onder
wijs bestaat, geeft een gedegen opvoe
ding tot juist verkeersinzicht. Stelselma
tig worden de voornaamste principes
voor veilig verkeer bijgebracht en in
een aantal werkboekjes heeft de leer
kracht mogelijkheden te over om te
toetsen wat er is blijven hangen van
het onderwijs. De uitvoering van de
deeltjes is zeer verzorgd en het pedago
gische voordeel van de werkboekjes die
de kinderen actief laten deelnemen is
dat het systeem van herhaling van het
onderwezene vele variaties kent. Terecht
merken de schrijvers in hun inleiding
tot het eerste deel op. dat hoewel ver-
keersonderricht eigenlijk ouderplicht is.
op de onderwijzer de taak rust de al
gemene waarschuwing „kijk uit" inhoud
te geven
Sesam nieuwe geïllustreerde wereld
geschiedenis, zeventiende deel: De tijd
der grote wereldoorlogen. Uitgave Bosch
Si Keurling N.V., Baarn.
Sesam nieuwe geïllustreerde wereld-
Jeschiedenis, achttiende (tevens laatste)
eel: Registers. Uitgave Bosch Keu-
ning N.V., Baarn.
Bevroren vuurwerk, een keuze uit de
verhalen van Belcampo. Salamander.
Uitgave Em. Querido N.V., Amsterdam.
Uit de suiker in de tabak, door P. A.
Daum. Salamander. Vierde druk. Uit
gave Em. Querido N.V., Amsterdam.
Juffrouw Stolk en andere verhalen,
door Top Naeff. Salamander. Derde
druk. Uitgave Em. Querido N.V., Am
sterdam.
Longos Dafnis en Chloë. een herders
verhaal uithetGr eks overgebracht door
Jan Prins. Tweede druk. Salamander.
Uitgave Em. Querido N.V., Amster
dam.
Speelplaatsen en vrijetijdscentra voor
jong en oud, Zwitserse gedachten en er
varingen. Publikatie Stichting Ruimte
voor de Jeugd. Bouwcentrum, Weena,
Rotterdam.
Taak en vorming van de intellectueel
NED. HERV. KERK
Beroepeu te Giessen-Rijswijk (toez.t:
J. Voordouw, vic. te Katwijk a. d. Rijn;
te Kerkwerve en Serooskerke (Schou
wen): J. Zonneveld, kand. en voorgan
ger evangelisatie te Oostvoorne: te War-
menhuizen en Dirkshorn: W. P. E. van
Kooten, vic. te Amstelveen.
Aangenomen de benoeming tot vic. te
Velp: A. W. J. A Knorth, vic. te Zwolle.
King's College koopt
klassieke werken van
prof. P. J. Enk
De klassieke bibliotheek van prof. dr.
P. J. Enk. oud-hoogleraar in de latijn-
se taal- en letterkunde aan de Rijks
universiteit te Groningen, is. naar thans
bekend is geworden, aangekocht door
King's College te Londen. Deze aankoop
is mogelijk gemaakt door een gift van
de Nuffield Foundation. Gedurende het
teven van prof. Enk (thans 77 jaar oud»
zal de waardevolle bibliotheek in diens
woning aan de Kraneweg in Groningen
blijven.
De eerste verdieping van het huis is
met ijzeren balken Versterkt om de
14.000 klassieke werken, de grootste
particuliere collectie op dit gebied, te
herbergen. Prof. Enk bezit tevens nog
ongeveer 10.000 andere, maar moderne
werken op het gebied van Deimelse
litteratuur, Franse historie enzovoort.
Na de dood van prof. Enk gaat de
collectie klassieke werken naar King's
College waarvan de klassieke biblio
theek de naam Enk Libraries zal krij
gen.
Prof. Enk is gedurende zijn leven een
verwoed boekenverzamelaar geweest en
nog steeds is hij bezig de klassieke ver
zameling uit te breiden. Hij heeft veel
contact met Engeland. Hij heeft er ge
studeerd en er vele lezingen en colle
ges gegeven. Hij is vicepresident van de
classical association. In 1953 verkreeg
hij het eredoctoraat in de letteren van
de universiteit in Leeds.
Het bestuur van de stichting Contact
centrum Bedrijfsleven-Onderwijs heeft
de heer H. C. M. Kapteyn met ingang
van 1 april benoemd tot directeur van
zijn organisatie. De heer Kapteyn volgt
drs. J. D. Visser op. die secretaris
wordt van de Twents-Gelderse Textiel
fabrikanten Verenigingen.
De heer Kapteyn was tot dusverre
adiunct-secretaris van het Centraal So
ciaal Werkgevers-verbond. Hij vervulde
reeds enige jaren de functie van secre
taris van de plaatselijke commissie Den
Haag van het C.B.O.
(Advertentie)
Psalm. 91 verandert herhaaldelijk van spreker. In vers 1 en 2
is de man aan het woord die de hulp van de Heer nodig heeft.
Van vers 313 spreekt zijn omgeving hem vertroostend toe.
Maar dan komt God zelf aan het woord in vers 14 en Hij
komt met Zijn belofte van bevrijding en bescherming „omdat
hij (de gelovige) Mijn naam kent".
Dat merken we herhaaldelijk in de Psalmen. Drie en soms
wel meer sprekers of zangers komen aan het woord in deze
vorm van eredienst en God zelf schroomt niet Zich te mengen
in de discussieZo dicht wil God tot de mensen komen dat
Hij zelf het woord neemt.
Maar dat doet Hij nog. God is in het Nieuwe Testament geen
God van verre geworden. Hij is juist in Christus Jezus nabij
gekomen. Hij wil Zich nog steeds mengen in onze gesprekken.
Hij wil nog steeds het woord nemen. Maar dat kan alleen als
wij het Woord nemen en lezen.
De spanningen die er liggen ming van de onderlinge liefde, dan wor-
- - - -• den de hoogste levenswaarde en levens
voorwaarden in de waagschaal gesteld.
Tot besluit roepen de bisschoppen
de gelovigen op zich in de komende
vastentijd door God te laten vernieuwen.
Zich in het bijzonder in te zetten voor
belangloze dienst aan de wereld, bereid
te zijn offers te brengen en in gelijk
vormigheid aan Christus de weg der zelf
verloochening te gaan.
tussen „het kind van zijn tijd
zijn" en tussen „het kind van
God zijn" is het onderwerp
de vastenbrief die het episcopaat
van de Oud-Katholieke Kerk
alle oud-katholieke kerken heeft
doen voorlezen. Daarin roepen de
bisschoppen op tot een verande
ring van de geest, daar in ver
schillende opzichten en verschijn
selen gelijkvormigheid van deze
wereld geconstateerd kan wor
den die het beeld van Christus
verduistert en het geloof aan de
afwezigheid van God versterkt.
Velen hebben aldus de bisschoppen,
met die diepgewortelde normen, heilige
vormen en eeuwige waarheden afgere
kend als met verschijnselen die met de
tijd zijn versleten en voor de wereld heb
ben afgedaan. Het dienstbetoon
kander houdt geen gelijke tred met de
verruiming van de vrije tijd. De offer
vaardigheid loopt niet parallel met de
groei van de welvaart; kerk en gods
dienst worden als niet meer te verande
ren en niet meer te vernieuwen zaken
afgeschreven op rekening van de vera
dering en de vernieuwing van de tijd.
In het bijzonder spreekt de brief o\
de normen bij de opvoeding. Deze moet
„vrij" zijn, maar wanneer de vrijheid
leidt tot het ontnemen van alle zeker
heid. tot vervreemding van elk gezag en
tot functieverlies van het gezin, dan la
ten wij de opvoeding uitlopen op een
crisis voor de kinderen, waarbij ook de
kennis van Gods wil geen bevrijdende
rol mee zal kunnen spelen en geen
kracht tot verandering en vernifeuwing
meer in- de vrijheid gevonden worden.
Door verandering en vernieuwing vi
de geest moet ook elke sociale voorui
gang bepaald zijn. Maar wanneer de
arbeidsvoorwaarden zo worden opge-
schroefd dat de aantrekkelijkheid van
het werft daarmee staat of valt en de
arbeidsvreugde slechts als hoge uitzon
dering te boek staat, komt deze vernieu
wing niet meer aan de orde.
Dat wy zoeken naar blijdschap in het
leven en in de geestelijke arbeid is evan-
gelisch. Maar wanneer dit een zich ont
trekken aan elke verantwoordelijkheid
Inhoudt en wanneer het leidt tot afbraak
van onze saamhorighid, verzwakking
van de huwelijkstrouw en verontachtza-
De 41-jarige Ameri- wel had gezegd en in de sende financiële onder-
kaanse mevrouw Alice handel was gegaan. In steuning ontvangen.
Ryan eist van de Rooms april 1955 was haar echt- De eis is ingediend te-
Katholieke Kerk een genoot „met geweld en gen de Rooms Katholie-
schadeloosstelling van door middel en met be- ke Kerk, de aartsbis-
2.375.000 dollar negen hulp van bedwelmende schop van New York,
miljoen gulden voor dranken" uit hun huis kardinaal Spellman, en
haar vier kin- ontvoerd. Hij werd van de bisdommen Brooklyn,
de kerk klooster naar klooster Rockvilte Centre. Spring-
hebben gezonden. Hij was in mei field,
haar
deren omdat
haar man ziv-
ontvoerd en in een 1956 teruggekeerd maar Francisco
klooster gevangen zou binnen twaalf uur had ^s. Deze
men hem andermaal ont- U"1
voerd of doen ontvoeren.
houden.
Worcester,
Los Ange-
bisdommen
hebben, aldus de
de een of andere wijze
een rol gespeeld in de
zaak.
Mevrouw Ryan
Ryan niet wil 375.000 dollar voor zich
indiende, is zij in 1950 zeggen waar haar man zelf en 500.000 dollar
haar kin-
Verder wordt tn de e
bij het hooggerechtshof gezegd dat men
van de staat New York
in het nieuwe Europa, rede ter gelegen- ,acJ v Jn T IIImUu j. u
held van het 25-]»"ig bestaan tan hetgehuwd met de verblijft en da! men hoor
Rijnlands Lyceum, door prof. dr. Ph. J. I rooms-kathoheke geeste- met in staat wil stellen deren
Idenburg. Uitgave J. M. Meulenhoff, \Hjke Walter Ryan nadat hem te
I deze zijn parochie vaar- zou bovendien geen pas- vijf jaar.
Aartsbisschop van
Canterbury op reis
Canterbury, dr. Michael Ramsey, in
mei een bezoek zal brengen aan 'Istan
bul en Athene, hetgeen mogelijk, later
in het jaar, zal worden gevolgd door
een bezoek aan Moskou.
De aartsbisschop is voor het bezoek
aan Istanbul uitgenodigd door de
oecumenische patriarch van Constanti-
nopel, Athenagoras de Eerste.
De uitnodiging voor het bezoek aan
de Orthodoxe Kerk in Rusland werd ge
daan door de Sowjetrussische afvaardi
ging naar de bijeenkomst van de We
reldraad van Kerken, die in november
1961 te New-Delhi is gehouden.
Lentefestival voor
uloleerlingen
Om de Ulo-jeugd op een aantrekke
lijke wijze te doen kennismaken met de
kunstenaar en zijn kunst, heeft het Wi-
kor (werk- en informatiecentrum voor
kunst ten dienste van het onderwijs aan
de rijpere jeugd) een plan voor een
„lente festival" in de paasvakantie op
gesteld. Aan dit festival zullen de cul
turele raden der drie noordelijke pro
vincies meewerken.
Op het programma staan groepsge
sprekken met beeldende kunstenaars en
met leden van het toneel en het ballet.
Voorts zullen onder meer uitvoeringen
worden gegeven door de toneelgroep
„Arena" en het Nederlands Dans Thea
ter. Het festival wordt besloten met
voordrachtskunst, een forum en optre-
den van het Dutch Jazz Quintet.
Prof. De Vries voor
internationaal
voedselbeleid
De rector van het Instituut voor So
ciale Studies in Den Haag, prof. dr. E.
de Vries, heeft te Londen aangedrongen
op de invoering van een internationaal
voedselbeleid en een ontwikkelingSDro-
gram voor de gehele wereld om de hon
ger te bestrijden.
Prof. De Vries zei in een lezing dat
om voldoende voedsel te krijgen voor
speurwerk speciaal in tropische gebie
den, dringend noodzakelijk is, de hulp
verlening uit het buitenland voor de
landbouw verdubbeld en de opleiding
Van deskundigen op zijn minst verdrie
voudigd moet worden.
In Azië, Afrika en Latijns-Amerika
is een zeer groot tekort aan mensen
die in staat en bereid zijn de landbouw-
produktie en de levensstandaard op het
platteland te verhogen.
Prof. De Vries zei van mening te
zijn dat er wel kapitaal beschikbaar is
om de achterstand weg te werken,
maar hij toonde zich pessimistischer
over de beschikbaarheid van geschoold
personeeL
Gesprek tussen geref.
en vrij-evangelischen
in Zeeuws-Vlaanderen
Reeds anderhalf jaar wordt in weste
lijk Zeeuws-Vlaanderen een theologisch
gesprek gevoerd tu.sen predikanten van
de verschillende kerken en r.k. pries
ters. Onderwerp van gesprek is ge
weest: de vleeswording des Woords, de
I incarnatie.
Thans zal een contact op kleiner
schaal gezocht worden. Op initiatief
van de gereformeerde kerkeraad in
Oostburg zal men de Vrije Evangeli-
I sche Gemeenten in dit deel van Zeeuws-
I Vlaand -ren uitnodigen voor een ge-
I s->rek tussen beide ke, ken, die al op
evangelisatieterrein contact hebben.
Benoeming
siteit te Groningen mr. N. J. Polak.
;A, WAAROM wordt iemand wijkpredikant? Al
gemener nog: waarom wordt men predikant,
wereldconcern
76 fabrieken
125.000 werknemers
brengl
XLLJ
IflUl.lMU.IJHTEI
in Uw huishouding
Ook met volautomatische wasmachines
dan was meteen alles in orde.
hoogstens een beetje onvriendelijk tegenover al
le andere mensen, die hand- of hoofdarbeider
werden; het suggereerde dat je geen bijzondere
roeping nodig had om schoenen of wagens te
maken, lessen te geven of zieken te helpen en
te genezen. Een des te onvriendelijker en on
rechtvaardiger oordeel omdat er altijd meer en
betere bakkers, ketellappers, winkeliers, en weet
ik wat zijn geweest dan predikanten. Wie dc ge
schiedenis van kerk en wereld een weinig kent,
beseft dat maar al te goed.
Maar „vroeger" ls lang geleden. Welhaast hon
derd jaar. Want toen dc vorige eeuw de mensen
aan de tand ging voelen, ontdekte men dat het met
die roepingen soms wonderlijk gesteld was. Bekend
is het verhaal van die predikant, die liever officier
had willen worden. Hij mocht niet. En hij was in
zijn hart ook stiekum wat bang voor alle risico's
van het leger, dat in tijden van vrede wel imposant
is. maar in de oorlog bijzonder veel met bloed,
zweet en tranen te maken heeft. En dus werd de
jonge man Dredikant. Op die manier kon hij com
manderen, de lakens uitdelen, vooraan staan in het
leven en toch buiten schot blijven. Dat verhaal
bom. Opeens zag
iedereen de „Geroepene" voor wie men altijd diepe
eerbied had gekoesterd „er gaat een dominee
voorbij!" letterlijk in zijn hemd staan. Opeens
zag iedereen ook in de predikanten de huichelaars,
de onwaarachtigen, de mensen van de mooie schijn.
Dat is het in wezen duivelse van zo'n verhaaltje.
Het doet alsof het geweldige openbaringen ten bes
te geeft, terwijl het dc zaken alleen maar veel te
eenzijdig voorstelt. Net of iemand iets wordt uit
één motief alleen. Net of andere mensen schrij
vers. kunstenaars, psychologen dan divars door
de plechtige gevel kunnen heenkijken en 'eilloos dat
éne motiefje kunnen opsporen. Net of er geen tien
tallen invloeden, indrukken waaruit geen mens ooit
wijs zal raken, meewerken om een mens te maken
tot wat hij wordt.
aan. Men deed
i ging zich niet
afvragen waarom deze schrijver deze predikant zo
over de hekel had gehaald. Daar kon toch net zo
goed een reden toe bestaan, nietwaar? Misschien
leefde zo'n auteur in een bepaalde zonde en was hij
daarop eens door een preek aangesproken. Mis
schien ontsproot dus zijn hele predikantenbeeld aan
niets dan haat. agressie, wraak. Of laten we het
nog anders benaderen: Is Stalin misschien Stalin
geworden juist omdat hij geen kans zag het vol te
houden in het klooster, waarin hij zijn jeugd door
bracht?
Hoe dan ook: sindsdien heeft men de pradikantpn
dóór. De een gaat uit luiheid naar de pastorie; de
ander om zich te doen gelden; de derde uit pure
nieuwsgierigheid naar het leven achter een geheim
zinnig walletje; de vierde uit niets dan angst; en
de vijfde omdat het zo'n royaal betaalde baan is.
En laten we dan tenminste dankbaar zijn dat die
vijfde reden Tegenwoordig zijn bestaansrecht ver
loren heeft, want als het om de penningen gaat
kan men met een universitaire opleiding alles beter
worden dan dominee.
Zo komt dan aarzelend toch weer dat begrip
„roeping" naar voren. Maar nu op een veel beschei
dener en ingetogener wijze. Zonder pathos. Meer
evangelisch. En tegelijk houd je in de gaten dat er
in een mensenleven allerlei dingen gebeuren, die
deze mens voorbestemmen tot een bepaalde taak.
tot een eigen accent, tot zijn speciale klemtonen.
Het zijn de ervaringen waardoor God een mens
doet groeien naar zijn levenstaak.
Neen. de zendeling wordt geen zendeling omdat
hij zo graag vreemde werelden ontdekt. Trouwens,
waar zijn die nog te vinden op aarde? Maar de
jongen, die als kind overal en nergens op speur
tocht ging. krijgt wel een speciale voorbereiding op
zijn toekomstige missionaire taak. Hij leert uit zijn
ogen kijken, cn zal dus niet op de eerste slang
de beste trappen. Hij leert improviseren: erg han
dig als men in de rimboe terecht komt. En verder
laat hij 't allemaal maar aan God over. Hij kan
uit zichzelf iet wijs worden, en hij behoeft dat ge
lukkig ook n'et te doen. Oók de onbewuste schuld
is verzoend door Hem voor Wiens rekening wij ai-
len liggen!
WIJKPREDIKANT