Een kanttekening
Chr. sportbeweging moet
belangstelling hebben
Z.W.O. subsidieert uitgave
van Luiks Diatessaron
Een woord voor vandaag
De wet plaatst bakens
in de levensstroom
Categorale bonden niet
alleen uiting onbehagen
2
WAAR KOMT SPAARGELD TERECHT?
CPAREN is voor vele Nederlanders een tweede natuur geworden, al zullen
zij zich veelal niet bewust zijn, dat bun spaargeld via de spaarbank, de
verzekeringmaatschappij of het pensioenfonds elders terecht komt en wordt
benut voor uitbreiding en modernisering van ons produktie-apparaat (inpolde
ring, wegen, elektrische centrales, fabrieken, machines, treinen, auto's enz.)
Bij het sparen wordt gemeenlijk aan de traditionele spaarbanken gedacht.
Zij zijn een levend begrip voor ieder van ons en talloze Nederlanders hebben
bij een van de vele spaarbanken geld staan. Veel kleintjes maken een grote en
daardoor was eind januari jl. bij de rijkspostspaarbank, de algemene spaar
banken en de boerenleenbanken in totaal 11.336.000.000 aanwezig. Dit bedrag
zou precies voldoende zijn om alle staatsuitgaven voor dit jaar te betalen.
Niet alle Nederlanders brengen hun spaargeld of moeten wij zeggen al
hun spaargeld naar de spaarbank. Zeer velen betalen regelmatig pensioen
en/of verzekeringspremie, betgeen In wezen ook een vorm van sparen is.
Weer anderen zetten hun geld op een spaarrekening bij een handelsbank,
kopen een eigen huis (en betalen de koopprijs in maandelijkse termijnen)
of beleggen hun spaargeld in effecten, te weten obligaties en aandelen. Op
deze laatste wijze stelt de spaarder zijn geld zelfs rechtstreeks beschikbaar
voor overheid en bedrijfsleven.
De overheid leent door het uitgeven van obligaties; ook het bedrijfsleven
leent wel door middel van obligaties, maar veelal geeft een bedrijf toch aan
delen uit.
Als obligatiehouder ontvangt men elk jaar een vaste rente en heeft men
een vordering op de onderneming, welke vordering geleidelijk aan door af
lossing verdwijnt. Als aandeelhouder krijgt men dividend, dat schommelt
met de hoogte van de winst en is men mede-eigenaar van de onderneming.
De aandeelhouder loopt dus altijd risico. In vette jaren moge zijn dividend
hoog zijn, in magere jaren krijgt hij weinig of niets. Ook de prijs (koers)
waartegen hij zijn aandeel op de effectenbeurs kan verkopen schommelt hier
door. Er zijn aandelen van 1000, waarvoor men thans (afgelopen maandag)
17.000 moet betalen, maar er zijn ook stokken van 1000, die niet meer
dan 195 kosten.
Enkele voorbeelden van sterke koersschommelingen: een aandeel Zwanenberg
Organon was in 1959 op zeker moment te koop voor 3580, maandag jl. kostte
het 10.780. Een aandeel van 1000 van Albert Heijn kostte in 1959 2800
en afgelopen maandag ƒ7400. En zo zijn er legio voorbeelden.
Zij bewijzen echter alle, dat aandelen voor kleine spaarders aelfs als zij
aandeeltjes van 100 zouden bezitten gevaren bevatten.
Zij zouden natuurlijk obligaties kannen kopen, omdat die maar heel weinig in
koers schommelen. Ook aan deze stukken kunnen echter bezwaren kleven.
Als de prijzen en de kosten van levensonderhoud in de loop der jaren stijgen,
dan is bet eigenlijk wel teleurstellend dat de waarde van het spaarbezit
gelijk blijft. Een tegoed bij een spaarbank van 1000 blijft na jaren 1000,
terwijl het geld minder waard geworden kan zijn. Dit geldt ook voor een
levensverzekering, een pensioen en een obligatie. Bij waardedaling van het
geld vist men achter het net.
Aandelen hebben echter wel de neiging om meer waard te worden, als het
geld minder waard wordt, al moeten wij weer niet denken, dat wij door aan
delenbezit alle inflatlezorgen kwijtraken.
Om nu toch te kunnen profiteren van een bepaalde bescherming, die aan
delen tegen de waardedaling van het geld geven maar om anderzijds het
risico van koersschommelingen van aandelen te kunnen omzeilen, wordt de
laatste jaren met stijgend succes propaganda gemaakt voor de beleggings
maatschappij.
Dit is een maatschappij waarvan het kapitaal uit kleine aandeeltjes bestaat.
Het tegen uitgifte van deze aandeeltjes ontvangen geld wordt dan belegd in
effecten van een groot aantal ondernemingen, waarbij dan gestreefd wordt
naar een zo groot mogelijke spreiding om het risico van koersschommelingen
zo veel mogelijk te verkleinen. De spaarder die dus een aandeeltje van een
beleggingsmaatschappij bezit, heeft dus In wezen voor een minimaal deel
belang bij tal van ondernemingen.
Dat de beleggingsmaatschappijen tegenwoordig veel betekenen, bleek deze
week uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Tien
maatschappijen hadden eind 1960 gezamenlijk een pakket effecten met een
koerswaarde van 1.346.000.000; 98 hiervan bestond uit aandelen.
Er zijn vele soorten beleggingsmaatschappijen, ieder met een eigen beleg-
gingspolitiek; sommige geven aandeeltjes uit, andere weer participatiebe-
Ook de overheid houdt het oog op de beleggingsmaatschappijen gericht en
wel voor haar bezitvormingspolitiek. In september 1961 kwam zij met een
wetsontwerp voor de dag, dat beleggingsmaatschappijen die uitsluitend in het
belang van de kleine spaarder werken belastingvoordelen wil geven.
Er is tegen dit ontwerp de nodige kritiek gekomen. Deze week lazen wij nog
van een adres van de gezamenlijke werkgeversorganisaties, waarin zij zich
keerden tegen de bevoorrechting van die nieuwe beleggingsmaatschappijen
voor kleine spaarders.
In verschillende vakverenigingskringen staat men zeer positief tegenover de
beleggingsmaatschappij, al zal zij dan aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Doch bet principe aanvaardt men, en dus ook het feit dat spaargelden op deze
wijze belegd worden.
Het ligt dan ook in de lijn van de verwachting, dat de populariteit van de
beleggingsmaatschappijen verder zal toenemen. Vooral als de inkomens ge
leidelijk aan blijven stijgen en de sociale voorzieningen verder worden uit
gebreid, zal de kleine spaarder zijn ogen beslist op effecten gaan richten.
En dan kan een beleggingsmaatschappij voor die kleine spaarder van groot
nut worden.
N.C.W.B.-voorzitter Smaling in Utrecht:
(Van een onzer verslaggevers)
„Niet iedereen is er van over
tuigd dat de christelijke sportbe
weging recht heeft op de be
langstelling van ons prot.-chr.
volksdeel en niet iedereen is zich
bewust dat de sportbeweging
christelijk gefundeerd moet zijn.
Met de verbreiding van de chr.
sportgedaohte staan we nog
maar aan het begin. Er moeten
sterkere middelen worden ge
bruikt om dit facet van de chr.
samenleving ons volk duidelijk
te maken. In de Ned. chr. sport-
unie is deze materie meerdere
malen onderwerp van bespre
king geweest, mede naar aanlei
ding van het door het Christelijk
Nationaal Sportfonds uitgebrach
te rapport", aldus sprak van
morgen bondsvoorzitter C. H.
Smaling uit Rotterdam op de
jaarvergadering van de Ned.
Chr. Wandelsportbond in Utrecht
In dat rapport xcordt o.m. gefield dat de
chr. sportbeweging onvoldoende wordt ge
dragen door het grondvlak, dat wil zeggen:
te weinig mensen in de verenigingen zijn
op de hoogte van wat de chr. sportbewe
ging wil. Te weinig ziet men dat er alleen
bestaansrecht is als het steunt op het vaste
fundament, de Bijbel."
..Het is een vreemde zaak met de chr.
sport. Men wil alles christelijk doen:
men is lid van een kerk, van een chr.
politieke partij, van de chr. vakbewe
ging, van de chr. radiovereniging etc.
Als men vraagt waarom men daar lid
van is weet men ook nog wel een ge
fundeerd antwoord te geven als: Bouwen
aan de komst van het Koninkrijk. Maar
als dan gevraagd wordt waarom men
lid is van een neutrale sportorganisatie
zegt men: Moet je daar de Bijbel ook
al bijhalen? Voetballen is voetballen en
wandelen is wandelen! De zaak wordt
nog vreemder", aldus spreker. ..als
men lid is van een chr. bond en men
in feite niet weet waarom die bond te
genstander is van sportbeoefening op
zondag".
..Wanneer we 1 Cor. 3 11 opslaan
dan lezen we: Want een ander funda
ment, dan dat er ligt, namelijk Jezus
Christus, kan niemand leggen. Er is
geen enkel levensterrein waarvan Chris
tus niet heeft gezegd: Het is het
mijne! Geen enkel, dus ook de sport is
geen uitzondering. Vanuit deze uitspraak
dienen we ons onderzoek naar het be
staansrecht van de chr. sportbeweging
voort te zetten. We moeten overtuigd
raken dat er bestaanrecht is en dat kan
niet anders dan door studie. Als ieder
een weet waarom er een chr. sportbe-
Advertentie
Reumatiek
Migraine
Menstruatiepij n
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
weging is, iedereen bezield is met een
heilig enthousiasme, dan zal het Chris
telijk Nationaal Sportfonds slagen, dan
worden onze bonden twee- tot driemaal
zo groot, dan is het grondvlak een hecht
fundament, steunend op de belijdenis en
daar kan de christelijke sportbeweging
op bouwen".
Propaganda
De propaganda was een belangrijk
onderdeel uit de jaarrede. ,,We prijzen
ons gelukkig dat we vandaag een fer
me, frisse grote afdeling in het Noor
den en Oosten kunnen gaan installeren.
De NCWB is in opmars. Op dit ogen
blik weet ik niet of het gestelde doel
6000 leden is bereikt. Dat blijf!
ook voor het bondsbestuur een verras
sing tot vanmiddag". Dat men er dicht
bijkomt stond echter voor de heer
Smaling vast.
Opleiding kader
Een ander facet van het NCWB-werk
is de opleiding van het kader. Verheu-
f;end was de mededeling dat de wandel-
eiderscursus dit jaar voor het eerst
goedgekeurd en de geslaagden zich dus
straks rijks gediplomeerd mogen noe
men. ..Het opleiden van kader is al
dus spreker het belangrijkste werk
van de NCWB.
,.Tot de taken van het bondsbestuur
behoort ook het deelnemen aan de ar
beid van de NCSU en het CNS. Wij kun-
melden dat we nog steeds lid zijn
de sportunie. Het is niet alleen spij
tig dat we er niet meer voor kunnen
doen. Het bondsbestuur dient zich te
beraden op maatregelen, die er toe
kunnen leiden dat we als NCWB daad
werkelijk in deze top kunnen meewerken.
We hebben gezien dat dit dringend no
dig is. Voorlichting over onze arbeid
mag niet ontbreken en de bonden die
nen elkaar en de NSCU tot een hand
en een voet te zijn".
Nieuwe structuur
,.De nieuwe structuur van NCSU en
CNS zal ons er wellicht toe kunnen
brengen meer dan tot dusver onze me
dewerking aan hun arbeid te geven.
Toont belangstelling voor de arbeid van
de NCSU en het CNS. want heide stich
tingen zijn het ten volle waard. Blijft
u op de hoogte stellen van alle publi
caties. opdat u een juist beeld van de
problemen kunt krijgen. Problemen die
waarlijk niet in een handomdraai zijn
op te lossen."
..Gaan wij nu samen het nieuwe
hondsjaar in. Gesterkt en bemoedigd,
geladen met geestdrift en liefde voor
de goede zaak. Samen, ja samen, afleg
gend wat ons zou kunnen scheiden van
elkaar, in vast geloof in het eeuwige
"undament". besloot de heer Smaling.
«In het nummer van maandag hopen
wij op deze jaarvergadering terug te
komen).
Dr. L. Praamsma
op voordracht voor
hoogleraar
Togal helpt
Togal helpt
Togal helpt
Togal helpt
Togal helpt I <Van on« correspondent)
Togal helpt1 Dc Nederlandse theoloog dr.
Togal helpt1 Praamsma staat °P dc voordracht
Drink.
de enige
echte
voor mensen die kwaliteit verlangen!
Da. Bakker kan werk voortzetten
Studietoelagen met
400 omhoog
(V»
onze parlementsredactie)
benoeming als hoogleraar in de
kerkgeschiedenis aan de Theologische
Hogeschool van de Christian Reformed
Church In America and Canada, geves
tigd te Grand Rapids, Michigan, Vcr. St.
De voordracht vermeldt als tweede
kandidaat dr. J. Bratt, professor in de
Bijbelvakken aan het Calvin College,
eveneens te Grand Rapids. De synode
van de Christian Reformed Church die
deze zomer wordt gehouden, moet een
beslissing nemen.
Minister Cals heeft besloten het mi
nimumbedrag voor rijksstudietoelagen
(beurzen en renteloze voorschotten) te
verhogen van 2400 tot 2800 per jaar.
Aanleiding hiertoe is de stijging van de
kamerhuren en de verhoogde huur van
kamers in studentenflats.
Minister Cals deelt dit de Eerste Ka
mer mee in de memorie van antwoord
over de onderwijsbegroting. Hij schrijft
verder, dat thans voor nieuwbouw
verbouw voor 6428 studenten kamera
reed. bijna gereed, in aanbouw of in j Deze
voorbereiding zijn. Ongeveer driedui-
zend studenten zijn reeds onderdak in
de diverse universiteitssteden. Door het Het is voor dr. Praamsma
program van 15.000 kamers zal de toe-|de tweede maal dat hij op de voordracht
nemende stroom studenten waarschijn-j staat voor een hoogleraarschap. Enige
lijk niet kunnen orden opgevangen, al- jaren geleden, toen hij reeds in Canada
Het is voor de tweede opeenvolgende
maal dat een Nederlandse theoloog op
de voordracht staat voor een functie aan
de Theologische Hogeschool te Grand
Rapids. Verleden jaar werd dr. F. H.
von Meyenfeld, thans predikant te Hil
versum. benoemd als zg. visiting lecturer
voor de tijd van een jaar voor het on
derwijs in de Oudtestamentische vakken.
de benoeming evenwel niet
Cals.
De Nederlandse organisatie voor
zuiver-wetenschappelijk onderzoek
(z.w.o.) heeft mejuffrouw dr. A. H.
A. Bakker, doopsgezind predikante
in Middelburg en Goes, een subsidie
verleend voor de voorbereiding van
een tekstkritische uitgave van het
Luikse Diatessaron. dat is een be
schrijving van het leven van Jezus,
opgebouwd uit alle vier de evange
liën. M:t deze arbeid iet mejuffrouw
Bakker het werk van haar overleden
leermeester prof. dr. D. Plooij voort,
die indertijd tezamen met de
Engelse n'euwtestamenticus C. A.Daar Plooij's visie op het Luikse Dia-
Phillips een begin heeft gemaakt tessaron in het begin nog al wat kri-
p tekstkritische uitrave van tiek van dveenoten ondervond, acht-,
met een tekstkritische nltfnee san h„ g„
dese ev,njel|en harmonie waarvoor n v|n d,« wfrk m voMedi„
prof. dr. A. J. Barnouw de Engelse tekstuitgave zou verschijnen, voorzien
man en -en voortreffelijk stylist, die
als rhetor door de wereld trok. Zo
kwam hij ook in Rome. waar hij een
tijd lang in de omgeving van Justinus
Martyr leefde. In genoemde stad be
keerde hij zich tot het christendom cn
schreef toen een apologie om met zijn
heidens verleden af te rekenen. Het
bewuste Diatessaron. dat een zeer gro
te invloed in het oosten en in het wes
ten heeft gehad, werd naar alle waar
schijnlijkheid door Tatianus in het Sy-
risch geschreven.
erkzaam was. werd hij kandidaat ge
steld voor een hoogleraarsstoel aan de
Theologische Hogeschool der Geref.
Kerken te Kampen.
Er is reeds een Nederlandse hoog
leraar werkzaam aan het Calvin Theo
logical Seminary te Grand Rapids, nl.
i prof. dr. M. H. Woudstra. die de Oud-
j testamentische vakken doceert, en naast
zijn wetenschappelijke werk vooral be-
I kendheid heeft verkregen als oo rich ter
j en hoofdredacteur van het Engels-Ne-
j derlandstalige weekblad Church and
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Boven-Hardinxveld (toez.):
C. Treure te Rotterdam; te Ziyijndrecht
(wijkgem. N. toez.): dr. P. L. Schram,
studentenpredikant te Wagcningen.
Aangenomen het beroep van de prov.
kerkvergadering van Utrecht te IJssel-
stein «noodvoorziening overgangsbepa
ling 238 a tot h iJ. Korpershoek te Anna
Paulowna, die bedankte voor Duiven-
drecht (toez.).
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Zaandam <avc.-P. J.
O. de Bruijne): W. Bos te Bennebroek.
die bedankte voor Katwijk aan zee (vac.-
E. I. F. Nawijn).
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Nieuwerkerk <(Zld.):A.
Hofman te Zeist: voor Dordrecht: A.
Vergunst te Rotterdam-C.
Verlenging leerplicht
moet nog wachten
(Von i
parlementsredactie)
Voorshands is verlenging van de leer
plicht met een jaar nog niet doenlijk,
schrijft minister Cals aan de Eerste
Kamer in de memorie van antwoord o-
;r de onderwijsbegroting.
Directe invoering zou 46000 leerlingen
omvatten en hiervoor ontbreken momen
teel schoolruimte en leerkrachten.
Wellicht is het echter mogelijk nog
dit jaar een kabinetsbesluit ten aanzien
i de verlenging van de leerplicht te
nen, aldus minister Cals.
Wereldgebedsdag
voor vrouwen
n 23 Rotterdamse kerken en zalen
worden vrijdag. 9 maart —de eerste
iidag in de lijdensweken diensten
het kader van de Vrouwen Wereldge
bedsdag gehouden. Het onderwerp van
de liturgie is dit jaar samengesteld door
enkele vrouwen uit Uruguay, die de
tekst uit Joh. 3:16 hebben gekozen.
Sinds enige jaren komen ook kinde-
:n van zondagsscholen. christelijke,
openbare en particuliere scholen op de
ze dag samen. Zij hebben hun eigen li-
In de volgende kerken worden dien
sten gehouden: Centrum, Nieuwe Oos-
terkerk. Boezemplein. Bergsingelkerk,
Bergsingel, zaal Noorderkerk, Jac.
Catsstraat. Chr. Geref. kerk. Noordsin
gel, Oud-Katholieke Kerk, Nw. Binnen
weg. Oud-Katholieke Kerk. Nobelstraat
en Emmahuis, Schiekade; Westen. Oude
Kerk, Aelbrechtskolk, Hervormde Ka
pel. Van Lennepstraat, Lutherkapel,
Nozemanstraat; Oosten. Geref. Kerk.
Avenue Concordia, Oosterkapel, Ring-
vaartweg (15 uur); Noorden, Bethle-
hemkerk. Delftweg; Overschie, Nassau-
kerk, Kleiweg: Hillegersberg, Salvator-
kerk, Mozartlaan. Goede Herderkerk.
Kastanjeplein. Schiebroek; Zuid, Wijk-
gebouw Bethel, Oranjeboomstraat, Beth-
lehcmkaoel, v. Onselenstraat. Pretoria.
Pretorialaan, Carnissehuis. Lepelaarsin
gel. Geref. noodkerk. Horatiusstraat,
Lombardljen en voorts jn. de. Engelse
Kerk. Piéter de Hoöchstraat (Engelse
dienst om 15 uur). Behalve de aangege
ven uitzonderingen beginnen de diensten
's avonds om acht uur.
De mens wordt geschapen naar het beeld en de gelijkenis van
God. Als de schrijver van het boek Genesis deze woorden op
papier zet schijnt hij zelf verbaasd te zijn over de overweldi
gende inhoud van deze woorden, want in een volgend vers
herhaalt hij ze tot tweemaal toe: „En God schiep de mens naar
Zijn beeld, naar Gods beeld schiep Hij hem."
Op wie lijken wij? Er zijn mensen die in staat zijn van de
kleinste baby van nauwelijks een dag al te vertellen op wie
hij lijkt. En als het kind groter wordt, wordt de gelijkenis
sprekender. We zeggen: Hij is precies zijn vader, of zijn groot
vader. Maar één gelijkenis zien we vaak over het hoofd. Kan
van ons gezegd worden: „Hij is precies zijn Vader"?
Geschapen naar Gods beeld. Wij zijn eigenlijk een afbeelding
van God in deze wereld. Wie de mens zag, moest God in hem
zien. Wie het beeld van Zadkine ziet wordt onmiddellijk ge
grepen, niet door de schoonheid van het beeld, maar omdat
het zo expressief is, omdat het zo prachtig weergeeft de ge
schiedenis van een stad zonder hart, die nochtans weer is op
gestaan. Het gaat bij dat beeld niet om de vorm, maar om de
inhoud. Zien de mensen God in ons?
Uniecongres S.S.R. in Wageningen
(Van een onzer medewerkers)
Niet alleen de directeur van
„Kerk en Wereld", dr. J. M. van
Veen heeft op het uniecongres van
S.S.R. gesproken over „vrijheid",
ook de hoogleraren prof. dr. R. H.
van Wijngaarden en prof. dr. H. R.
Ridderbos hebben dit onderwerp
ingeleid in de afgelopen week.
De eerste vroeg zich af: „Wat is de
mens in vrijheid cn wat in gebonden
heid?" Hij meende dat het vrijheids
gevoel ontstaat, wanneer ik juist acht
wat ik doe. Dan ben ik losgemaakt van
allerlei remmende factoren en kan mijn
hele existentie „Ja" zeggen tegen mijn
beslissing. Gebondenheid wordt gevoeld
waar ik tegengehouden wordt te doen
wat ik wil. In beide gevallen kan er angst
ontstaan. Vrijheidsverlies is vaak een
verlies van openheid, waaronder damver-
staan moet worden: Een telkens op
nieuw bepalen wat me te doen staat. Dit
houdt in dat men weet waar men aan
toe is. De mens als „antwoord-wezen"
moet altijd antwoorden op de concrete
situatie.
Vrijheid is daarom, zei prof. Van Wijn
gaarden nog, geen natuurprodukt, maar
eindresultaat van de menselijke worste
ling om open te zijn. Deze vrijheid moet
door onszelf veroverd worden en dat is
mogelijk door eigen bepaaldheden, eigen
gebondenheden te aanvaarden.
Prof. Ridderbos
Prof. dr. H. N. Ridderbos benaderde
zijn onderwerp theologisch. Het ging
hem om de evangelische vrijheid, die op
de een of andere manier tegenover de
wet staat. Paulus, de kampioen voor de
evangelische vrijheid vecht onder andere
tegen het religieuze vrijheidsbegrip van
de Joden, die menen dat de vrijheid ge
vonden kan worden door de naleving van
de wet. Maar hij vecht ook tegen de
gedachten die leven bij de heidenen die
vrij pogen te worden door ascese, kas
tijding etc. Daartegenover stelt htf dan
de evangelische vrijheid.
(Van onze soc-econ. redactie)
^IJN wij met de vakbeweging,
zijn wij met het C.N.V. wel op
de goede weg? Of is het zo, dat,
zoals de sekten het geweten der
kerk vormen, de categorale bon
den het geweten zijn van de vak-
centralen? Wordt ons in het ont
staan van dit soort organisaties
niet de rekening gepresenteerd
voor onze meegaandheid tegenover
de regeringspolitiek? Heeft het
C.N.V. niet te veel oog gehad voor
de behartiging van het algemeen
belang met verwaarlozing van het
werknemersbelang?
Deze openhartige vragen worden
gesteld in het jongste nummer van
De Gids. orgaan van het C.N.V.
deze kritiek hoe Waarom is er een aparte bond van
koopvaardij-kapiteins en een van koop
soort organisaties heeft geleid.
Standsgevoel cn gezagsverhoudingen
spelen hier een rol. Beroepstrots cn
collegiale verbondenheid eveneens. Dc
drang naar het knusse, beslotene, over
zichtelijke in de organisa ie heeft in
vloed geoefend.
De kortzichtigheid ook, waarbij men
cr van uitgaa., dat alleen de beoefena
ren van een bepaald vak of beroep, of
groep in een beroep kunnen weten, hoe
In dat beroep de arbeidsvoorwaarden
behoren te luiden.
Het groepsegoïsme, dat zich uitslui
tend bekommert om de eigen positie en
dat in het meedoen met anderen alleen
maar een bedreiging ziet voor de belan
gen van de eigen groep. Men gaat er
vanuit, dat zijn -werk het belangrijkste
cn het meest aparte Is van alle be-
roepsbeoefeningen. Zonder de leden van
hun groep kan het hele bedrijf ntet lo
pen, Iets wat natuurlijk voor alle func
ties geldt.
Waarom
voorzichtig ook geformuleerd
met een schouderophalen voorbij gaan.
zo vervolgt het Gids-artikel.
Maar aan de andere kant wil het
C.N.V.-orgaan er toch voor waarschu
wen. het vraagstuk van de categorale
bonden (beroepsorganisaties, niet aan
gesloten bij een vakcentrale Red.) te
verengen it een uiting van onbehagen
over het optreden van de vakcentralen.
Er zijn meer oorzaken dan allci
vaardij-officie en. waarin stuurlieden
machinisten zich mogen organiseren,
zo wordt in het C.N.V-artikel gevraagd.
Waarom houden die beide bonden zich
verre van de organisaties, waarin de
bootslieden en matrozen zijn onderge
bracht?
Waarom niet één bond voor K.L.M.-
personeel. maar acht splinterbondjes.
onderscheiden naar rang
redenheid o r het werk van de gro-1 stand? Moet men nu perse bij ïeder
bonden, die lot het ontstaan van dit1 orkest een eigen vakverenigingêtje op-
In de wet wordt de mi s teruggewor
pen op zichzelf, in het evangelie echter
op Christus, die de vrijheid kocfrt met
zijn bloed op Golgotha. De mens wil het
goede doen. maar doet kwade. Hij ;s
steeds met zichzelf in gevecht. Dan wil
hij zijn steun zoeken in de wet. Maar hij
stuit daar steeds weer op het beginsel
dat hij de wet niet kan volbrengen. Te
genover de wet staat niet slechts het
geloof, maar als tweede bijbels alterna
tief de Geest. Het vlees is machteloos,
maar de Geest maakt levend.
De taak van de wet is de bakens daar
te zetten in de levensstroom waar de
gevaarlijke plaatsen zijn. De Geest stuwt
ons voort. Daarom is de bede, het smach
ten om de Geest van God essentieel
voor hem die werkelijk vrij WB zün.
Dr. Van Riessen
aanvaardt ambt
Dr. ir. H. van Riessen, die door de
stichting bijzondere leerstoelen voor cal
vinistische weesbegeerte is benoemd tot
bijzonder hoogleraar in de afdeling der
algemene 'wetenschappen van de Tech
nische Hogeschool te Eindhoven om on
derwijs te geven in de c lvinistische
wijsbegeerte, zal op vrijdag 9 maart des
middags 'om vier uur in een openbare
senaatsvergadering van de. Technische
Hogeschool te Eindhoven zijn ambt aan
vaarden met het uitspreken van een rede.
Ambtsaanvaarding
en benoeming
Prof. ir. L. J. Mestertman, die benoemd
is tot buitengewoon hoogleraar in de
afdeling der weg- en waterbouwkunde
aan de Technische Hogeschool te Delft,
zal woensdag 14 maart zijn ambt aan
vaarden met het uitspreken van een rede.
De plechtigheid heeft plaats in de aula
van de hogeschool.
Bij k.b. is dr. Ph. Dwinger benoemd
tot gewoon hoogleraar in de afdeling der
algemene wetenschappen aan de Tech
nische Hogeschool te Delft. Hij zal onder
wijs geven in de zuivere en toegepaste
wiskunde en de mechanica. Prof. Dwin
ger is thans hoogleraar in de wiskunde
aan de Purdue University te Lafayette
in de Verenigde Staten.
Inzameling Leger des
Heils dit jaar
jubileum-karakter
De in maart te houden traditionele
nationale inzameling van het Leger
des Heils zal dit jaar een bijzonder ka
rakter dragen. In verband met het 75-
jarig bestaan van het Leger des Heils
zal de stichting „Doe wat terug" 't Le
ger dit jaar in mei een jubileumge
schenk in geld aanbieden, opdat daar
mee vele extra voorzieningen kunnen
worden bekostigd.
Nu is het Leger des Heils met de
stichting „Doe wat terug" overeengeko
men dat alles wat het totaalbedrag van
de nationale inzameling van vorig jaar
te boven gaat zal gerekend worden
te bestaan uit extra jubileum-bijdragen
die voorshands dan ook door de stich
ting mede beheerd zullen worden.
(Advertentie)
richten van Concertgebouw tot Kunst-
maand toe? Ga dan nog verder, aldus
De Gids, en maak aparte bonden voor
de tweede violen, de hoboïsten en de
harpisten. Dirigenten kunnen dan toch
ook niet met concertmeesters in écn
bond zitten.
In een volgend artikel hoopt De Gids
redactie nader op deze probleemstel
ling in te gaan.
Andere teksten
van enige omvang dateren uit ci
2501. is haar betekenis voor het v
stellen van de oudste Griekse tekst van-
(«T.rh«ntodliw!l'kbSi''!r'!lok,dHie.n /K h" Schiphol. Een pocdc
het Diatessaron eo goed mogelük „o.
te gaan. zodat de gevallen.
invloed overtuigend kan worden i
vertaling maakte. Mejuffrouw Bak
ker. die een tijd lang privaatdocente
in de tekstkritiek van het Nieuwe
Testament aan de Rijksuniversiteit
in Utrecht is geweest, verricht dit
wetenschappelijke werk in opdracht
van dc Koninklijke Nederlandse Aka-
demie van Wetenschappen in Amster
dam.
Het Luikse Diatessaron werd voor
het eerst gepubliceerd tn 1835 en wel
vanwege zijn betekenis voor het Middel-
doen hebben met een verta
ling van een Oudlatijnse evangeliën-har
monie. welke in haar oorspronkelijke
vorm uit de eerste eeuwen van het
christendom moet stammen en die te
ruggaat tot het Diatessaron. dat Tatla-
omstreeks 170 vervaardigde
vier evangeliën, met mogelijke^ gebruik'
making van nog ee St
apocrief evange-
srïïV.'ü
e „„jp„ oorspronkelijke tekst geëlimineerd kun-
worden.
Nog vier deeltjes
tekstkritisch apparaat
Engelse vertaling. Het tekstkritisch ap
paraat was daarbij in eerste instantie
bedoeld om de samenhang tussen de
Luikse tekst en de andere resten van
Tatianus' oeuvre te belichten. Bij het I wees mejuffrouw Bakker er nog
voortgaand onderzoek werden nog meer volgens de mening van de Leidse hoog-
afstammelingen" van Tatianus' evan-j leraar prof. dr. C. C. de Bruin.
a- I r.iiikïo niaf
bekende van ons was een paar weken
dè" Holland cn vertrok roeren weer naar zijn tweede
vaderland: Canada, 't Was prettig om hem weer
te zien. al moesten we wel even aan elkaar wen
nen. Zijn Nederlands was helemaal vercanadeesd
en werkte met het veel gebruikte ..well"een
beetje op mijn lachspieren. Nu zit hij hoog in de
lucht^ in een superconstellation, die hem weer
naar vrouw en kinderen brengt.
Wellbye bye. God bless you.
Schiphol is een fascinerend bedrijf. „Willen de
reizigèrs voor Pakistan zich naar de controleh'al
begeven. Tickets en passen gereedhouden",
.flease passengers...." dezelfde onpersoonlijke
stem herhaalt de oproep in het Engels. Een paar
exotische vrouwen, wiegend in hun sari, lopen
het restaurant uit. Twee heren, totaal niet onder
de indruk dat ze op het punt staan zo'n grote
reis te ondernemen, lopen nonchalant ook naar de
uigang.
Willen de reizigers voor Londen zich naar de
controlehal begeven".
Willen de reizigers voor Barcelona...."
Willen de reizigers voor New York
..Willen de reizigers voor Tokio
verschenen. Mejuffrouw Bakker. die
Daar deze vertalingen teruggaan op het handschrift uitgeeft naar ecu In p s' mensen k ar V e.n begin.
een Griekse overlevering welke ouder haar bezit zijnde foto-copy, meent dal op weg. De halve wereld is altijd op weg
is dan de bewaarde Griekse handschrif- hierop nog «%»1 vier deeltjes zullen i jtifig J
geliën-harmonie gevonden, zoals een Ara-1 Luikse Diatessaron in het
bische. een Perzische, een oud-Duitse en
een Italiaanse tekst.
Sprekende over het doel van haar ar
beid, vertelde mejuffrouw Bakker, In
onderhoud dat deze allereerst
Middel-Ne
derlands is vertaald door een zekere
Willem van Affligem die in de dertien
de eeuw heeft geleefd.
Bij bet collationeren van de tekst
met de Oosterse getuigen var. het Dia-
i het Diatessaron
i betekenis i
heeft gestudeerd.
ment zelf. Deze evangeliën-harmonie I Sinds prof. Plooij en C. A. Phillips
heeft namelijk heel veel invloed uitge- met de tekstkritische uitgave van het
oefend op dc Oudsyrische en op de Luikse Diatessaron zijn begonnen, zijn
Oudlatijnse vertalingen van de evange- er vijf deeltjes van het handschrift
reisgidsen en raambiljetten. In het zonnige res
taurant, beschermd tegen de ijskoude wind. zie
je in je verbeelding besneeuwde bergen en diep
blauwe meren. Heel in de verte wenkt het Vrij
heidsbeeld van New York en Pisa laat de scheve
toren pittoresk op je wachten.
)ÏO.ltGJA$lk
er.
ontwikkeld ten (de oudste Griekse manuscripten ten volgen.
r de nndere helft. Op Schiphol komt de wereld
jop je af. De mooie aantrekkelijke wereld
perende castagnetten in hun hand Schotland
schijnt een romantisch plekje, vol doedelzakmu-
ziek. Op Schiphol ga je denken dat de wereld één
groot feest is. Eén grote show van cultuur en be
zienswaardigheden.
„Willen de reizigers voor Centraal-Afrika
Drie religieuze zusters in hun ruisend habijt staan
op en nemen met bleke gezichten afscheid van
hun familieleden. Hun rozenkransen wiebelen en
zwaaien.
Op Schiphol komt de wereld op je af.
Maar achter alle affiches vol rozegeur en mane
schijn staat diezelfde wereld in brand. Revolutie,
rassendiscriminatie, rampen, nazi-dom, commu
nisme, vluchtelingen, honger en dood.
Daar boven het vliegveld zittend is het alsof ik
in een flits de hele wereld overzie in alle schake
ringen, die liggen lussen zegen en vloek.
Tussen al die mensen en dat internationale ge-
roes voel ik me ineens verlaten en eindeloos een
zaam. Straks als ik weer thuis ben zal mijn zorg
zijn, dat men dochter haar melk nie£ toil opdrin
ken of dat er weer overal speelgoed slingert. En
in onze tuin bloeien de crocussen.
Mijn wereld is maar een wereldje.
Nu, vanaf Schiphol gezien, lijkt het zelfs ver
dacht veel op zo'n romantische affiche. Een warm,
veilig huis: kinderen die met gevulde magen naar
bed gaan. Een basis met veel goede en lieve
dingen.
Het is haast irreëel je eigen wereldje te zien in
het perspectief, dat Schiphol je geeft. Het geeft
me een gevoel dat ik stikken zal.
Reizigers reizigers reizigers.
Allemaal op weg.
God, ontferm u over ons.
MINK VAN RIJSDIJK.