mren I Geen herdenking Sweelinck. Diepenbrock en Debussy Zomermode 1962 In beide landen veel onredelijke mensen pARIJS zet nu de deuren naar de modesalons wijd open. In de maand februari heerst er eerst altijd nog een flinke dosis geheimzinnigheid. Met argusogen wor den tekenaars en fotografen, die (na een behoorlijke legi timatie) worden toe gelaten, dan be schouwd. Er mag alleen getekend en gefotografeerd wor den wat afgesproken is en dan ook moeten bindende beloften ge maakt worden niet te publiceren voor de afgesproken datum, ditmaal 27 februari. Maar dan is de geheimzinnigheid afgelopen. De vrouw zomer 1962 treedt naar voren en laat zich bewon deren, want in jaren is de mode niet zo mild en vrien delijk geweest voor jong en minder jong, voor slank en minder slank. Met alle verschillende opvattingen, dit de modekoningen aan het begrip élégance mogen hechten, is er toch duidelijk een algemeen modebeeld tevoorschijn gekomen. De voornaamste punten van het nieuwe sil- Een heel goed gekozen naam. die houet zijn de duidelijk aangegeven, dikwijle verhoogde, taille: de uitspringende roklijn; de accenten op de rug en de hoge halslijn - - aan de voorzijde. Zoekt de ene ontwerper het in ingewikkelde modellen, de ander weet met simpele gegevens een aparte creatie te maken. Zo heeft Pierre Cardin ditmaal zijn haute couturemodellen een maximum aan fijn atelier werk gegeven. Als vóorbeeld tonen we een japon in zachte wollen stof, die fel oranje ge kleurd is. Het lijfje bestaat uit smalle vertikale oprijgjes, die op taillehoogte los springen en zo ruimte geven in de rok. op het gehele modebeeld toe gepast kan worden. We zijn immers uit het tijdperk van platte lijven, strakke rokken en verdwenen tailles teruggekeerd naar die lijnen, welke het figuur wel degelijk de natuurlij ke vorm doen behouden. Een een voudige mantel, gekozen uit deze collectie, bewijst het. De schouders jumillé (als twee- hebben de normale breedte, even lingen) _in het onder de buste wijkt de zijnaad naar binnen om verder over de heupen een lichte ronding aan te geven. Ty pisch is de mouwlijn die volgens Natuurlijk is geen presentatie van de Parijse mode denkbaar zonder een model van het huis Dior. Maar de ontwerper Mare Bohan heeft niets gedaan wat de mode ver wachtte en alles gebracht waar niet op gerekend werd. Dus geen taille en geen klokkende of althans ruime rokken. Ook zijn de rokken, die Sfiécuê"'Jolie "Madïme'"mmt overal iets over de knie vallen, hier 1. LANVIN CASTELLO 2. NINA RICCI 3. JACQUES HEIM 4. PIERRE B ALMA IN 5. MADELEINE DE RAUCH 6. MICHEL COMA 7. PIERRE CARDIN 8. JEAN PATOU 9 MARC BOHAN HUIS DIOR 10. ST LAURANT rent, die na een vroegtijdig afge broken diensttijd (hij werd zenuw ziek van het soldatenleven) een ei gen huis stichtte en dit seizoen daar voor het eerst showde. De jonge St. Laurent toonde een voorkeur voor zwart, een kleur die voor geklede toiletjes trouwens weer in ere hersteld wordt, na jarenlang minder gezien te zijn geweest Hij toonde vooral tailleurs met een man teltje dat ook de blouse een kans geeft om bekeken te worden. De rand van de blouse komt namelijk enkele centimeters onder het jasje uit en ook boven de kraagloze hals. De cowboyhoed van het zelfde ma teriaal als het pakje is een echte vinding van de ontwerper, menig ensemble werd op deze wijze be kroond. Een ander snufje waren sjaals, die om het hoofd gebonden worden en die een klep hebben of brede banden met op het voorhoofd een glinsterend juweel. Niet altijd zijn de tailleurmantel tjes lang, de korte bolero, die tot de verhoogde taille reikt is weer ge accepteerd. Op de ruime rokken staat dit ook dikwijls beter dan een lang jasje. Lanvin Castillo voeg de aan de modetendenzen een nieuv idee toe in de queu de canard, het eendestaartje. U weet wel zo'n co quet wippend, kwiek staartje. Soms verkreeg hij dit effect door enige uitspringende plooien in het achterpand. Soms ook door lange slippen aan een van voren ver weg gesneden mantel. In het model van abrikooskleurige etamine, dat uit japon en bolero bestaat, waren de plooien in middenvoor aangebracht maar lopen kunstig in een punt naar achteren. Een enorme breton met extra nog een grote platte strik voor op de rand voltooid het elegante ge heel. En tot slot het groot avondtoilet Het is altijd weer Pierre Balmain wiens creatie wij kiezen uit de tal loze modellen, die we te zien krij gen. Balmain, die elk seizoen zijn ""il1?!'"!.anders wil dan de daarmee wil zeggen, dat hij niets welke het naar veler begrippen net Vóór is de japon glad met een dub bele rij knopen, mooi doen zijn. Zijn lijn is altijd evenwichtig. Oprijgjes vin den we ook in de tailleurs uit dit huis. Ze lopen dan van schou derlijn tot een handbreedte van de zoom van het manteltje of het jasje blijft glad cn de rok heeft deze versiering. Bij sommige ja- ponnen zijn de stiksels spiraalvormig om de taille gelegd en geven dus de werking van een brede ceintuur. Een andere wijze om ruimte aan de rok te geven paste Michel Goma toe. Hij ontwierp een echte teenager jurk. Sluik en prententieloos met hoge boothals en zoals bijna alle ja ponnen zonder mouwen. Het model, uitgevoerd in grijs flanel, zou een princesselijn hebben,, wanneer de naden niet reeds hoog boven de taille uitsprongen in een brede ingevou- wen plooi. Door de laag opgezette klepjes valt de verhoogde taille bij na niet op, maar toch zit daar juist de nieuwe lijn in. Populair moet dit seizoen de wan deljapon worden. Een japon dus, die echter naar model zo aan een man tel doet denken, dat men gecomple teerd met hoed en handschoenen er in uit wandelen of mee op visite kan gaan. Als voorbeeld een model van Jacques Heim gemaakt van zijde be drukt met een zwart-wit tweeddes sin. De klokkende plooien springen midden. Een bre de bies hoog te gen de hals aan- gezet vormt de hetzelfde principe getrokken schouders en Overigens mag wel opgemerkt wor- loopt onder het den. dat bijna nooit tt eer de mouw door. tot de pols reikt. Menige mantel Dat rugaccent zelfs heeft halve of korte mouwen, heeft Jean Patou Voor Parijs is dit geen nieuws. maar de confectie heeft tot dusver vergeefs getracht dit idee ingang te doen vinden by het publiek. Me nig model, ont worpen met drie kwart mouw, werd door de in kopers besteld maar.dan met een lange mouw! tot tè kort maken. Bovendien is de jïnder sènsatiê" maar perfect mlr van Hit mrvHpl nno HppI nm.ur nm zonder sensatie maar peneci coupe. Zo ook dit galatoilet van rook- grijze zijden organza. Het lijfje met wit borduursel, waarvan nog wat sterretjes op de rok gezaaid zijn. Voor is de rok voetvrij, maar van achteren golft deze even over de na. ne. "U,S u'JHWrecm d E,n eveneens geborduurde modebeeld ingaat. Laten dit model nog heel de knie ook. Behalve dit type ont wierp Bohao nog een soort zuilen", rechte vierbaansrokken met een in- gestikle smalle naad, die dus vier ..hoeken" vormt. Het is niet de eer ste keer, dat het huis Dior lijnrecht tegen het modebeeld ingaat. Laten 5vondmanlel, die de ma„nequi„ hier we maa. even terugdenken aan triomftocht van de New Look, maar of Bohan met zijn ontwerpen tegen de stroom in kan roeien, staat toch wel te bezien. De voorganger En met dit alles heeft Parijs zijn woordje gedaan en zijn nieuws laten Mare Bohan zien. Aan alle vrouwen ter wereld bij Dior is de jonge Yves St. Lau- verder het oordeel en de keus. Minister Robert Kennedy heeft zich vlak voor zijn vertrek van Schiphol op de luchthaven nog aan een kruisverhoor van enkele honderden studenten uit geheel Nederland onderworpen. Daar ontmoette Kennedy ook de 24-jarige Papoea-student Clemens Willem Rumainum, die tal van vragen over zijn land moest beantwoorden. Geestige Kennedy tot studenten: Robert Kennedy gelooft, dat de vooruitzichten voor een vredelie vende oplossing van de kwestie Nieuw-Guinea goed zijn, maar dan moeten van beide kanten re delijke gesprekspartners bij el kaar komen. Helaas is het zo, dat er in beide landen vele on redelijke mensen zijn. Niettemin heeft Kennedy genoeg vertrou wen in de bereidheid van beide landen een vredelievende oplos sing te willen bereiken, met be-, houd van prestige. tot in het ridicule doorgevoerd. Ja, men krijgt bij vele van zijn model len de indruk, dat de japon eigen lijk veel beter juist andersom ge dragen kon worden. Hoge halsen en lage ruggen en dan nog enorme onder de streng aangegeven staken, sjaals en zelfs vergrote taille uit, maar worden niet inge streken. Een bescheiden kraagje en de lange knoopsluiting verhogen het manteleffect nog. Maar een japon mag ook wel hon derd procent japon blijven, zoals in het hyper vrouwelijke model van Madeleine de Rauch, wier gehele collectie een rustige chic ademde. De taille is even verhoogd aan de voorzijde en loopt dan ovaal naar achteren, waaroverheen het blousen- de plissee van het rugpand valt. herendassen om het rugdecolleté. De mantels voor deze japonnen moeten natuurlijk die lijn wel volgen en zo ontstond het complet van ons plaatje: een donker gedessineerde japon met grote strik op de rug en een laag .uitgesneden lichte wollen mantel. De strik van de japon hangt over de mantel. De ontwerper van het huis Nina Ricci, de Belg Crahay, noemde de stijl van zijn collectie neo-klassiek. Programma Holland Festival 1962 Manifestatie van Nederlands toneel ontbreekt EINDELIJK is het programma van het Holland Festival 1962 uitgekomen. Het heeft lang ge duurd, voordat dit gebeurde en het was blijkbaar heel moeilijk om tot een samenstelling van de verschillende kunstmanifestaties te komen. Toch lagen de centrale punten voor de hand, alleen niet voor de hand van het Holland Festival-bestuur. Want in 1962 herdenkt Nederland zijn bekend ste en beroemdste componist J. P. Sweelinck, die 400 jaar ge leden geboren werd, alsook zijn bekendste componist rond deze eeuwwisseling, Alphons Diepen brock, die honderd jaar geleden geboren werd. En dan is 1962 ook nog het Debussy-jaar. Van dit alles merkt men in het Holland Festival-programma bitter weinig, terwijl ons land met Swee linck en Diepenbrock toch de kans kreeff compositorisch naar buiten te treden. En wat Debussy betreft: de opvoering van „Lc martyre de St. Sebastien" zou een daad ge weest zijn! Een tweede teleurstel ling is het feit. dat het Nederlands toneel niet met een eigen manifes tatie voor den dag komt. Men had het plan opgevat de Ores- i o.a. in Wenen i (Van i kunstredactie) tomimes opvoert saties wekte. Twee balletgezelschappen verzorgen deze sector, het Nationale Ballet (o.a. Symfonie van Bizet en Le prisonnier de Caucase van Khatchaturian) en Le bal let du 20me si-cle du Thé&tre Royal de la Monnaie, anders gezegd de ballet groep van Maurice Béjart. Deze geeft Strawlnski's Sacre du Primtemps en een ballet op muziek van We/bern. Het Rotterdams Philharmonisch Or kest onder André van der Noot bege leidt. Het Residentie Orkest geeft drie con certen, onder Willem van Otterloo (o.a. Mozart's Bastien et Bastienne in con cert vorm), onder Antal Dorati (o.a. met een première van Liederen op. 15 van Bartok), en onder de Indiase diri gent Zubin Mehta (o.a. met Snymanows- ki's eerste vioolconcert en Wanda Wil- komirska, viool). Het Concertgebonworkest participeert ook met drie concerten, n.l. onder Ber nard Haltlnk, Marsyas-sulte van Die penbrock en Mahler's Vierde Symfonie met Irmgard Seefrted als soliste, onder Hans Rosbaud (o.a. Dallaplccola's Va riation! per Orchestra), dat In Scheve- nlngen herhaald wordt, en onder Ra fael Knbcllk, dat ook In Scbevenlngen te horen ls. Een belangwekkend evene ment ls het concert van het Sudwest- funk-Orcbester, dat towel In Den Haag als ln Amsterdam onder leiding van Pierre Boulez diens Pil Selon PU in vol ledige versie tal spelen. In Amsterdam treedt het Radlofilhar- monisch Orkest en -koor onder Willem van Otterloo op met o.a. Psyche van César Franck. De Nederlandse Bach- vereniging neemt deel met twee uitvoe ringen. beide onder dr. Anthon van der Horst, de ene in Naarden (Bach's Hohe Messe) en de ander in Gouda (o.a. Mo zart's Mis in c-klein). Het Nederlands Kamerorkest concer teert onder Szymon Goldberg, waarbl) Gaby en Robert Casadesus Mozart's dubbel concert voor piano spelen. Ook het strijkorkest Benedetto Marcello komt terug. Het Amadcus-kwartet geeft twee kwartetavonden en het Nederlands Strijkkwartet treedt eveneens op. Dan zijn er enkele liederenavonden gepland: in Scheveningcn komen zingen Teresa Berganza. Irmgard Secfried en nard Kruysen, in Amsterdam zingt Als eniga Nederlandse Umeelmanlfes- i sabeth Schwarzkopf. Ln de plaats Utlc fungeert nu dus de Elckerlyc In irmgard Secfried. k^,mt *f*l *wlteiilaiids to- Harmonie- en fanfare-korpsen gc._.. neel: The Old \lc uit Londen brengt wederom een demonstratie in Scheve stukken van Shakespeare: ..Mac- j ningen. gelieerd met het Holland Festi- val, maar verder in zelfstandige organi- van Aeschylus te brengen onder re ran Paul Steenbergen. Maar er do ken zoveel moeilijkheden op. dat Steen bergen een jaar uitstel verzocht en noch de Nederlandse Comedie noch de Haagsche Comedie zag kans met het eigen gezelschap een nieuw stuk op te voeren. Hoe jammer, dat men ln ver band met Diepenbrock niet gedacht heeft aan een van zijn Griekse toneel- muzieken, de ..Electra", de ..Vogels". Zo hangt dit H.F.-programma ietwat als los zand aan elkaar een losse con glomeratie van evenementen, waar'n ieder ongetwijfeld naar zijn gading ksn OPERA De Nederlandse Opera komt met een euw werl ,.11 prigioniero" van Dalla- piccola, dat Antal Dorati zal dirigeren kest meewerkt. Regisseur is de Göran Gentele. Verder worden reprises gegeven van Verdi's ,.La forza del des- tino" onder leiding van Alberto Erede en met o.a. Jan Peerce (Metropolitan Opera, New York), Gré Brouwenstijn. Cora Canne Meyer, Renato Capecchi in de rollen, van Andriessen's ..Philomela" en van Mozarts „Die Zauberflöte" on der Frans Bauer-Theussel. Wederom zal een Holland Festival opera onder Carlo Maria Giulini ge vormd worden, die Rossini's „II barbiere di Siviglia" zal geven. In de rolbezet ting staan o.a. vermeld Teresa Bergan za, Luigi Alva, Renato Capecchi, Fer nando Corena e<. Ugo Trama. Het Re sidentie Orkest begeleidt, de regie voert Maurice Sarrazin. Dan komt de Wuppentaler Bühiven weer op bezoek met zijn gehele ensembl en nu zal men kennis maken met Bu- soni's „Dokter Faust". TONEEL beth" (regisseur Michael Benthall hoofdrolspelers Barbara Jefford en John Clements of William Sylvester), en „Romeo and Juliet" (regte en en scenering Franco Zefflrelll, hoofdrolspe lers Joanna Dunham en John Stride). Uit Stratford-on-Avon komt The Royal Shakespeare Theatre Company met „The hollow crown". „An entertainment by and about the kings and queens of Eng- 'and" (hoofdrollen Peggy Ashcroft en Max Adrian). Dit komt op 15 juni In Den Haag. Het Wiener Burgtheater presenteert Hofmannsthal's „Der Schwierige". met Robert Lindner in de titelrol, en het Athcense Piraikon Theatron brengt de Medea van Euripides. Een novum wordt het optreden van Samy Molcho, die pan- satie staan dan het internationale orgel- concours in Haarlem van 2 tot en met 0 juli en het internationaal beiaardcon cours ln Hilversum van 9 tot en met 13 Juli. De officiële opening van het Holland Festival geschiedt op 15 Junl In Haar lem dit ter ere van de grote Frans Halstentoonstelling. De belde Haarlem se stadsorganlsten Albert de Klerk en Plet Kee bespelen bet orgel bi de 8t. Bavo en voeren moslek alt van tijdge noten van Frans Hala, zoals Frescobal- dl, Gabriel!. Blazers van het Xoordhol- lands Philharmonisch Orkest werken aan dit concert mee. Daarna verplaatst het feest zich naar het Frans Hala-mu- Tot deze uitspraak kwam de Ame rikaanse minister van justitie, Ro bert Kennedy, tijdens een zeer ge animeerde bijeenkomst met Neder landse studenten in de gereserveer de zaal van restaurant De Wijde We reld op Schiphc'. Ongeveer 300 stu denten vuurden tientallen vragen op de verrassend studentikoze Robert Kennedy af. Hij voelde zich in dit weinig conventionele gezelschap ken nelijk op zijn gemak, hij doorspekte zijn antwoorden herhaaldelijk met geestige kwinkslagen en ontlokte daarmee telkens een bulderend ge- Itch aan de studenten. Voor zijn aankomst waren er uitge breide ordemaatregelen getroffen. Het viel nlzt mee om iedereen op flinke af stand van het spreekgestoelte te hou den. Toen dat eindelijk was gelukt, maakte Kennedy om kwart over een zijn intrede en verzocht onmiddellijk de aanwezigen om een beetje dichterbij te komen. Dit lieten de studenten zich geen tweemaal zeggen en weldra was Kennedy omringd door enthousiaste studenten, die <Lt optreden geweldig isten te appreciëren. Uiteraard betroffen de meeste vragen de kwestie, die vooral de Nederlandse gemoederen bezighoudt: Nieuw-Guinea. Ook vele andere politieke problemen passeerden de revue, zoals de Ameri kaanse houding tegenover Cuba. Een van de vragen betrof het ver schil in benadering van de Oosteurope- landcn, waar bv. Nederland wel han- beslist in Nederland wat het beste voor Nederland is en wij beslissen in de V.S. at het beste voor ons ls". Naar aanleiding van een vraag of Kennedy van mening was, dat studen ten een rol in de wereldpolitiek zouden kunnen spelen, antwoordde Kennedy: tk heb gemerkt dat ze zelf menen van wel. Maar in alle ernst meende hij, dat studie er veel toe kan bijdragen, dat dc wereld over tien jaar een betere ia dan de huidige." Dan moet het regeren door verstandige mensen geschieden en niet worden overgelaten aan die enke len. die zich daar zo graag druk over maken, want dan komen de moeilijkhe den juist". De laatste opmerking ver oorzaakte grote hilariteit. Vervolgens kwam het probleem N'leuw-Guinea aan de orde. Kennedy oordeelde het van het grootate belang, dat de kwestie vreedzaam geregeld son worden, omdat een gewapend conflict ernstige gevolgen met zich kan bren gen: het zon namelijk karnen lelden tot een Ingrijpen van dc Sowjetonie of van China. Wanneer hij afging op de be sprekingen, die hij ln Indonesië heeft gevoerd, zag hij echter goede mogelijk heden voor een vredelievende oplossing. Een eerste vereiste zou moeten zijn, dat van belde kanten redelijke ge sprekspartners bij elkaar zouden moe ten komen. En niet dc onredelijke men sen, die nu eenmaal in belde landen Wedervragen Op de vraag of de Papoea's naast Ne derland en Indonesië aan het over leg zouden moeten deelnemen, ant- woordde hij, dat de Papoea's al thans geconsulteerd moeten worden. Kennedy reikte een van de vragen stellers, de Papoea-student C. W. Rumainum, de hand en draaide heel handig de rollen om door diens vragen met wedervragen te beant woorden: Hoeveel afgestudeerde Papoea's zijn er op Nieuw-Guinea", wilde hij roeten en ietwat timide volgde het aarzelende antwoord: „Een stuk of drie". Papoea-dokters en -advocaten waren er waarschijn lijk nog minder en daarom meende Kennedy, dat hoe dan ook dc Pa poea zeker de mogelijkheid tot ver dere ontwikkeling gegeven moest worden. Op de vraag van een Indonesische student of Kennedy er toe wilde bijdra gen dat de V.S. tussen Nederland en Indonesië zou willen bemiddelen, ant woordde hij dat die taak op de schou ders van Oe Thant rust en dat de V.S. Thant alle hulp dienaangaande ge- Na de blteenkomst met de atndenten is Robert Kennedy van Schiphol naar Parlls vertrokken. Zijn vrouw en hij werden ultgrlelde gedaan door minister Beerman, staatssecretaris Van Houten en mevrouw Rlce. de echtgenote van de Amerikaanse ambassadeur. Dc Kenne dy's zullen twee dagen ln Parijs blijven en vandaar de terugreis naar de V.S. aanvaarden. Robert Kennedy zal onder meer ontvangen worden door president De Ganlle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 5