DE DOKTER BON J. en E. aanvaardt nie% ve Bewepingswerk basis voor liet werk Tweede liuis der stilte in Duitsland Een woord voor vandaag Ckefarine 4 De Ceylonese kerkleiders bespreken moeilij klieden Ds. F. Boonstra (dreigde met heengaan) geschorst aan 'i woord Ook al aan de sigaar? STRIJD TEGEN DE VREES 2 ANDERZIJDS ZINDELIJK WOORDGEBRUIK ■iL- bet weekblad van de hervormde kerk pleit ds. L. H. Ruitenberg naar aanleiding van het woord „oecu mene", voor een duidelijk woord gebruik in de kerk. Hij schrijft: Zo ergens, dan moeten wij in het leven der kerk ons hoeden voor verkeerd woordgebruik. Als wij mag geen verkeerde illusie wek ken. Dit brengen wij naar voren, na bels gerichte recreatie, die zich met het woord oecumenisch tooit. Blijkens de oprichtingsacte werd op 3 augustus 1961 de Oecumeni sche Stichting tot ontwikkeling en exploitatie van recreatie-centra ge- •ticht. De roepnaam werd Ostoerio, een kunstwoord, dat aan alles kan doen denken, maar niet direct aan iets oecumenisch. Voorop: Onzerzijds zullen wij nimmer bezwaren maken tegen het verwerkelijken van plannen om aan méér mensen betere recreatie mogelijkheden te verschaften. Dat is een nuttige zaak; wanneer dit bovendien zo geschiedt, dat hierbil ruimte komt voor ontmoeting met bijbels denken en leven, voor nieu we vormen van godsdienstig sa menzijn, dan kan men op onze sympathie rekenen. Maar dan moet men precies zeggen, wat men bedoelt. En als bij zulke plannen het woord oecumenisch opduikt, worden wij argwanend. Het woord oecumene heeft lange tijd nodig ge had om in te burgeren. Het is on doorzichtig en zelfs wie Grieks ken nen weten zelden te vertellen, wat het precies betekent. Dat is ook zo verwonderlijk niet. In de vroege kerkgeschiedenis duikt het woord op in de zin van vergadering van bisschoppen, die de kerk over de gehele bewoonde wereld vertegen woordigden. In onze tijd, sinds een halve eeuw. kreeg het woord de strekking van het streven naar eenheid der kerken. Als men het woord oecumene gebruikt. dan denkt men daarbij aan bewegingen binnen de kerken uit om de een heid, die hen bindt, te ontdekken, en op grond daarvan meer een heid na te streven. Om de zaak ingewikkelder te maken spreken rooms-katholieken óók van oecumenische beweging binnen him kerk, maar hebben dan toch iets anders voor ogen. nl. bet streven om de kerk van Rome zó te hervormen, en zulke accenten te leggen, dat de gescheiden en afval lige broeders geen reden meer heb ben het ingaan in haar poorten te weigeren. Oecumene. hoe ook gebruikt, wijst steeds naar de kerk. Naar de kerken tezamen. Lidmaten binnen bepaalde kerken kunnen hun lei ding aansporen oecumenischer te worden. Dat gebeurt te onzent door een groeiend aantal leden der gereformeerde kerken, die voor aansluiting bij de Wereldraad plei ten. Dat deze kerken daarheen op weg zijn wordt bewezen door het feit, dat reeds zowel in de zei - dingswereld als op werelddiaconaal gebied de gereformeerde kerkeD samenwerken met andere kerken in oecumenisch verband. Hier wer ken dus eenlingen en groepen, hier wordt door enkelingen initiatief ge nomen, maar altijd met het oog op en in (vaak ook officieel) recht streekse verbinding met kerkelij ke organen. Welnu, bij de luid aangekondig de plannen om hotels, bungalow parken. drive-in-kerken, motels op te richten voor oecumenische ar beid, is niets te herkennen van wat hierboven omschreven werd. Hier zijn een aantal enthousiaste toege wijde mannen aan de gang gegaan, die een zakelijk gevoel hebben voor de behoeften van het publiek, die risico's nemen willen en die als christenen daarbij ook geestelij ke oogmerken hebben, en die nu begonnen zijn het failliete Delta hotel bij Haamstede te kopen. Wat daar voor oecumenisch de Antirevolutionaire Partij al gerechtigd zich oecumenisch te noemen. Maar gelukkig, en terecht, doet men dat niet. Of omdat ieder welkom is? Br is geen enkele re den om dat oecumenisch te noe men, want er zijn duizenden instel lingen van dien aard. te beginnen bij de vele vormingscentra en con ferentie-oorden, van Bergen tot Barchem, van Hedenesse tot de Drakenburgh, waar iedereen van harte welkom is. creatie, is verkeerd begonnen. Zij had eerst moeten bewijzen, dat zij werkelijk oecumenisch is in de ech te betekenis van het woord. Nu wekt zij de verdenking dit woord, dat tegenwoordig goed in het ge hoor ligt, te gebruiken als blikvan ger. Gelukkig zijn wij de periode, dat men in de particuliere sector het woord christelijk gebruikte om aan te geven, dat men iets vrooms bedoelde, te boven. Integendeel, men is gaan leren, dat het chris telijke moet blijken, zonder dat men het zegt. Het A.M.V.J.-werk in de grote steden is daar een be wijs van. Laten wij het met het woord oecumenisch mooi houden. Als blijkt, dat een stuk werk bij draagt tot het wekken van oecume nische gezindheid, dus tot het ver langen om de eenheid der kerk te bevorderen, dan zullen wij applau disseren. Dat doen wij bij Ostoerio bepaald nog niet. Geen enkele kerk. geen enkele oecumenische in stantie is gemoeid bij de oprich ting. En wie de oecumenische wind wil opvangen om eigen molens te laten draaien zal bij ons bezwaar ontmoeten. Oecumene moet bewe zen, niet beweerd worden. Daar om: zindelijk woordgebruik alstu blieft. NED. HERV. KERK (Van een onzer medewerkers) De beweging „Jeugd en Evan gelie" heeft het afgelopen week end de jaarlijkse bijeenkomst gehouden van de distrikten waaruit deze beweging is opge bouwd. J. en E. maakt er de balans op van de aktiviteiten van het afgelopen jaar en zoekt nieuwe mogelijkheden voor de naaste toekomst. Het jongeren- apostolaat is voortdureid op zoek naar nieuwe vormen om tot de jeugd, die Jezus Christus niet kent, te getuigen van Hem en de jeugd van de kerk op te roepen tot dat getuigenis. Als basis voor de beweging werd thans, na een discussie die zich over 2 jaar uitstrekte, aanvaard: ,,Van een lid wordt verwacht, dat hij, in gehoorzaamheid aan de Heilige (Advertentie) Ve Jaarcollect* voor Scholen Mi Bijbel bracht op Boerakker 158.50; Klel- wlndewccr 152,r-0; Meêdhulzên 1.150,80: TUnJe 138.50; Meppel 1.105,—; Dalfsen f 800.—; Hardcnberi 923.20; Vriezenveen f 871.51: Doetlnehem 681.50: Kootwijker broek f 409.15; Varaaevald 834.—; Harme- Halfweg 1 343.85 1 152.75: Bei wijk 161.07; Heerlen 86,91. Totaal lokale comité's 321 14« <w Vorig Jaar w( Verhoogde zendingsactiviteit boedhisten Wat is een krant zonder advertenties? Ongezellig. Ook om de advertenties is deze krant een goede krant Zet U iemand op de bon Wij vinden dot U don „Dat zit zo" verdient. De boeddhisten in Duitsland hebben in het begin van dit jaar m in Roseburg, ten oosten van Ham- M Durg, een landhuis gekocht waar zij een „huis der stilte" van wil len maken. Deze aankoop houdt verband met de hernieuwde zen dingsactiviteiten van de boed dhisten. Het is de bedoeling dat het „huis der stilte" steeds voor alle boeddhisten van de Duitse Boeddhistische Unie open zal staan. (in envelop of op kaart geplakt verzenden aan he: Bureau van dit Blad). U kunt noteren als nleuwa abonnee Datum van Ingang BEI AL1NG HER WEEK/MAANU/KWAHTAAL/GIRO (Doorhalen wat mat van toepassing tsi Zelf waa Ik al abonnee Voor het aan brengen van bovenstaande nieuwe abon nee neb Ik dus recht op DA1 ZIT ZO of HF PARADE (Doorhalen wat niet van toepassing li Schrijf hier uw eigen naam en adres „Dat zit Zo" en „Tip-Parade" boeken boordevol met i J- grlooflijk handige wenken zijn niet in de winkel te koop Schrift, Jezus Christus, Gods Zoon, als Heer en Heiland aan vaardt, van Hem getuigt, en j anderen oproept tot dit ge tuigenis." Voor een bezielde jeugd, die doordron gen is van de bijbelse noodzaak het woord voor de wereld uit te dragen, zijn er kansen te over. In het afgelopen jaar werd contact onderhouden met anders denkende jongerengroepen als „Ruimte" en de ANJV. Daarvoor zijn gespreksteams gevormd; andere teams richten zich op ziekenbezoek, correspondentie e.d. Grote steden onderhouden sociëteiten. In Den Haag verzorgt men maandelijkse vespers en zijn een lekespelgroep en een koor opgericht. Al jarenlang houdt J. en E. binnen- en buitenlandse zomerkampen, sinds kort ook met bovengenoemde jeugd organisaties. De landelijk voorzitter. Harm Schel haas, ging in zijn openingswoord vooral in op de juiste instelling van de jongeren die getuigend bezig zijn. Zoals de Heer de gestalte van een dienstknecht aannam, moeten ook zij zich dienstvaardig beto nen. Een van de mogelijkheden om dit te concretiseren is de instelling van een vastenweek in de lijdenstijd (ook het vo rige jaar heeft men een dergelijke week vastgesteld). De financiële opbrengst van deze en andere acties komt dit jaar ten goede aan de aanschaf van een ambu lance-wagen voor Sumatra. Er wordt verwacht dat daarvoor binnen een jaar ƒ12.000 bijeen zal zyn. Aangenomen naar Holwerd (toez.) R. j Hoen te Beetgum. Benoemd tot voorganger te Genève (Ned. Gemeenten): J. P. Visser, vic, te Steenwijk. GEREFORMEERDE KERKEN J Beroepen te Rotterdam-C. (v3c. F. Vroon)Th. Ferwerda te Noordwijk aan Zee: te Boskoop: A. L. Bos te Rotter-1 dam-Z.te Leeuwarden: A. S. Timmer te Rotterdam-C. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaamslag: J. C. venswaay te Scheveningen. Bedankt voor Rotterdam-W. Jong te Katwijk aan Zee; dam-Kralingen: J. W. vai te Enschede-O. N. de Rotter- de Gronden Zeven jongelui, vier Oostenrijkers en drie Duitsers, zijn in de omstreden provincie Bolzano wegens aanslagen tot gevangenisstraffen veroordeeld, variërend van vier jaar tot vijf jaar en maanden. „Toen ontstond er twist tussen de herders van Abrams vee en de herders van Lots vee", lezen we in Genesis 137. Nog maar korte tijd is Abram in het beloofde land of er komen moeilijkheden. Eerst krijgt hij te kampen met hongersnood daarna krijgt hij te maken met ruzie tussen de herders, omdat „hun have talrijk was, zodat zij niet tezamen konden iconen". Dat wordt gezegd van het land, dat later „overvloeiende van melk en honig" wordt genoemd; van een land, dat een mil joenenbevolking kon herbergen. Het land was in werkelijkheid niet te groot, maar de harten waren te klein, daar ligt de kern van het probleem. Het is duidelijk, dat de twist tussen de herders gestimuleerd wordt door de twist tussen oom en neef. Zegt Abram zelf niet: ,jLaat er toch geen twist zijn tussen mij en u". Voor Abram is er maar één oplossing. Ze moeten dan maar uit elkaar gaan. Maar eigenlijk is dit geen oplossing. Dit kapt wel de twist af, maar verandert niets aan de gesteldheid van de harten. Abram en Lot leren niet in hetzelfde land samen te leven en dat is toch de kern van werkelijke gemeen schap. Maar een werkelijke oplossing voor de dergelijke ruzie moet komen van twee kanten. Abram bewijst later daartoe in staat te zijn, maar Lot is uit op eigen winst en zet het samenleven op het spel. (Advertentie) 4-voudige combinatie, een wetenschappelijk succes! Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wonderen I Een belangrijke ontdekking op ge neeskundig gebied is„synergismus". Met vreugde werd vermeid dat m i»i Hiermede wordt bedoeld de weder- een dergelijk bedrag werd bijeengebracht zjj(Jse versterking Van verschillende ten behoeve van de verwaarloosde jeugd op Madagaskar. Dit mede willen lijden geneesmiddelen. De vier middelen Si'd voorheHuWgoèd" ^TmtTe verenigd in Chefarine „4" - elk af- overwegingen kon men overeenkomen ZOnderlijk al beroemd - Werken te zamen nog beter. Ze helpen vaak ook dan, wanneer andere middelen falen en doen werkelijk wonderen! Fusie in gevaar ïribuïie tc verhogen. Bij gro tere financië'o mogelijkheden zal men op den duur een full-timer kunnen aanstel len. die nodig is voor instructie en pro paganda binnen de organisatie en contac ten met andere bonden naar buiten. Zowel methodisch als geestelijk is een opleving noodzakelijk. Sterker nog dan voorheen zal men de nadruk leggen op bijbelkringen, om door studie van de bijbel getuigenis en dienst beter te laten functioneren. Internationaal orgelconcours van 2 tot 6 juli Steeds meer trekt de Haarlemse or- gclmaand de grote belangstelling van binnen- en buitenlandse organisten en orgelllefhcbbers. "'aarom heeft men de uitgebreide opzet van het programma ook dit jaar gehandhaafd en zelfs in een opzicht verder uitgewerkt. Zo wor den wederom ln Alkmaar en Beverwijk orgelconcerten gegeven en zo zal voor het eerst aan de zomeracademle af zonderlijke aandacht aan de moderne orgelliteratuur worden gewijd, schijn Het Internationale Orgelconcours het welig wordt gehouden van 2 tot en met 6 ju- woekerende materialisme en het zede- i u op Het orgel ln de St. Bavokerk. lijke nihilisme. Hierin ligt echter geen Aan de improvisatiewedstrijd op 3 ju- oplossing voor de konkrete problemen jj nemen deel Bernard Bartelink. de winnaar van het vorige concours. Sieg- Tegen pijn en griep. Geschikt voor een gevoelige ma-, I want die wordt beschermd door hel bestanddeel Chelar ellen 10.80, 40 tabletten 1 1.50, 100 tabletten 13.1 deze tijd. waartoe ook dc hongers nood in de boeddhistische landen behoort. De boeddhisten leren veeleer hoe de mens zich in zijn huidige persoonlijkheid kan bevrijden en ze sturen aan op on verschilligheid tegenover eigen nood en ziekte. Op deze wijze onttrekken zij zich aan de verantwoordelijkheid die ieder mens heeft te dragen. De boeddhist ont kent dat er behalve onvolmaaktheid ook nog schuld bestaat. Hij kent geen persoon lijke God. zoals de chrisrtenen. tegenover wie hij zich moet verantwoorden. Kortzfleisch. van het Evan gelische Centrale Bureau voor Wereld problemen. heeft verklaard dat het tiatief van de aankoop genomen is door de twee Duitse broederschappen van de boeddhistische ..Westerlijke orde Arya Maitreya Mandala". Deze twee broeder schappen zijn reeds tien jaar in Duits land werkzaam. Ze zijn gevestigd ln Hamburg en Berlijn. In het „huis der stilte" zal niet alleen plaats zijn voor boeddhistische monniken maar ook voor individuen en groepen die zich voor meditatie uit deze woelige wereld wen sen terug te trekken. De oudboeddhis- tische gemeente in München. in Utting aan de Ammersee, bezit ook een der gelijk centrum. Reeds enkele jaren geleden zijn de boeddhisten in Duitsland met de zoge naamde „bezinningsweken" begonnen. Deze beweging vertoont veel overeen komst met de retraite die de Duitsers reeds dertig jaar kennen. De deelnemers aan de ..bezinnings- eken" worden ingewijd In de boeddhis tische leer en filosofie. Ook worden ze in nauw contact gebracht met de boeddhistische gemeenten. In Duitsland (Advertentie) Ik zag in de winkel een kistje sigaren, dat er zo verleidelijk uitzag - ja, ook het kistje, maar vooral de sigaren natuur lijk-dat ik dacht: dat moet ik hebben. Thuis heb ik, arbeidskrfngcn^zoaS^lfe "^rbeidskring omringd door mijn hele gezin, dSKS? i^KinUe' het deksel met de punt van een tafelmes voorzichtig omhoog ge- wrikten daar lagen ze, de sigaren, linde Ahrens (Duitsland). Augustus Kropfreitcr (Oostenrijk), en een Fran se organist, die nog uitgenodigd wordt. De jury bestaat uit de heren Gabriel Verschraegen (Gent), Jir-i Reinberger (Praag), en Piet Kee (Haarlem). In de ze orgelweek wordt op 6 juli een con cert gegeven ter herdenking van J. P. Sweelinck: op 12 juli voert het Noord hollands Philharmonisch Orkest onder Henri Arends in de Nieuwe Kerk wer ken van Bach, Vivaldi en Nepomuk Da vid uit. waaraan Herman Krebbers, viool, en Wim van Beek, orgel, meewer ken. I In St. Laurenskcrk te Alkmaar concer- I teert het Noordhollands Philharmonisch Orkest op 5 juli, waaraan Aafje Heynis meewerkt, en in de ochtenden van 6 en 13 juli worden aldaar Orgelconcerten gegeven. In Beverwijk concerteren op 11 en 18 juli resp. klaas Bolt en Prof. I Tagliavini uit Bologna. Op het Chris- tiaan Muilerorgel in de Ned. Herv. kerk. I Als docenten aan de zomeracademie voor organisten zijn verbonden Marie Claire Alain (Franse orgelmuziek). Hans j Klotz iBach cursus). L F. Tagliavini. j (Oude Italiaanse en Spaanse meesters), jiegfrie De leiders van de kerk op Ceylon zullen van 2225 maart bijeenkomen om een oplossing te zoeken voor de moeiljk- heden, die zijn ontstaan om de toekomstige Lanka-Kerk, de fu sie van vijf kerken van Ceylon. Deze bijeenkomst is door de Oost-Aziatische Christëlijke Con ferentie georganiseerd. De Oost-Azaatische Christelijke Con ferentie is tot actie over gegaan, toen bleek dat twee van de aangesloten kerken de Anglicaanse kerk en de Methodisten Kerk moeilijkheden on dervonden die verband hielden met hun deelname aan de fusie van kerken op Ceylon. De fusie, waar reeds jaren over gediscussieerd is, zou aangegaan worden door de Methodisten Kerk. de Baptisten -Gemeenten, de Presbyte riaanse Kerk en de Anglicaanse Kerk van de bisdommen India, Pakistan, Birma en Ceylon. De situatie is als volgt: De Angli caanse Kerk op Ceylon heeft besloten zich niet bij de Lanka Kerk aan te slui ten indien de Anglicaanse Kerk ir Conflict in Geref. Kerken vrijgemaakt (Van een onzer medewerkers) Naar wij vernemen hebben de ker keraden van de Geref. Kerken (vrij gemaakt) van Leens en van drum, ds. F. Boonstra te Leens voor de tijd van drie maanden in zijn bediening geschorst, zulks op grond van artikel 80 van de Kerkenorde. Ds. Boonstra staat bekend als een predikant die voor samenwerking is en t.a.v. wat men noemt de voortgaande reformatie grote reserves heeft. De zaak heeft zich nu toegespitst bij de werkzaam heden voor de verkiezing van ambts dragers. De kerkeraad stelde daarvoor een gros lijst vast, die bezwaren ontmoette bij een twintigtal gemeenteleden, die daarover een bezwaarschrift bij de kerkeraad in dienden. De predikant stelde zich daar grotendeels achter. Hij diende zelve een bezwaarschrift in bij de classis Warffum, w.o. de kerk van Leens ressorteert. De classis verwierp dit bezwaarschrift. Daar om stelde ds. Boonstra zo vernemen wij van welingelichte zijde, een minimum basis voor samenwerking voor. bevattend drie punten. Toen de besprekingen daar over in de kerkeraad begonnen te stran den. verklaarde de predikant een week te zullen wachten, en dan de consequen tie te zullen trekken en heen te gaan. Daarop is nu zaterdagavond de schor- Boonstra gevolgd. In de boeddhistsche tempels. Één in Frohnau één in Lübars. De vorming van gemeenten druist falen van de propaganda der boeddhis- sché Ideeën door middel van folders n voordrachten. Het lijkt alsof de boed dhisten in Duitsland niet meer de zen- dingsidealen van het wereldboeddhlsme nastreven. GEEN OPLOSSING De boeddhisten ln de westerse landen klagen erover dat, ondanks al hun moeite. hun leer bij het overgrote deel van de, Europese bevolking niet aanslaat. Ds plaat, dan kan IK h6t 1066 KTIj^ön, boeddhistische leer is alleen aantrekkelijk mil7jpl» nllpmaal uit mii- voor Europeanen die de beschaving moe Oat die muziek allemaal UII mij puntgaaf aaneengerijd. Ik ben nogal muzikaal en mijn gezin ook; wij zagen er meteen de pijpen van een orgel in. Niet zo gek, want een sigaar is een harmonie van smaak. Als ik er een rook, wanneer ik naar de radio luister of naar een daan van de schorsing, en het besluit in extenso voorgelezen aan de gemeente. Daaraan ontlenen wij, dat zij plaatsvond op grond van het feit dat de kerkeraden van gevoelen zijn dat ds. Boonstra zijn voorstellen deed onder ultimatieve be dreiging. Ook zeggen zij van oordeel te zijn dat ds. Boonstra weigert de kerke lijke weg te gaan, omdat hij/die nutteloos en tijdverspilling noemt. Ook zou ds. Boonstra publiek gezegd hebben, dat hem geen andere weg zou open blijven dan zich te voegen bij de Geref. Kerken (niet- vrijgemaakt) Hij zou het gesprek geweigerd hebben, en de kerkeraden oordelen, geen gesprek ken te mogen beginnen, waarachter een ultimatum zou liggen Wat ds. Boonstra in zijn voorstellen stelt, achten de kerke raden een trouweloos verlaten door hem van zijn dienst, terwijl hij in hun ogen zich aan scheurmaking schuldig maakt. De kerkeraden waren van gevoelen, dat hen geen andere weg overbleef dan door de tuchtmaatregel op hem toe te passen, hem tegen te houden van zijr zich te onttrekken. Daarom drie maanden geschorst op grond artikel 80 K.O. Ds. Boonstra wordt volgende maand 54 jaar. Hij aanvaardde zijn ambt bij de Geref. kerk van Kollumerpomp op 12 april 1931 en vertrok 9 dec. 1934 Leens, waar hij met de vrijmaking ging. De vrijgemaakte kerk van Leens telt 476 zielen waarvan 269 belijdende leden. De Geref. kerk niet vrijgemaakt is ongeveer even groot en telt 483 zielen en 257 belijdende leden. Engeland dat wil zeggen de synodes van York en Canterbury geen volle dige avondmaalsgemeenschap met de nieuwe kerk wensen. Huis van Geestelijken en het Huis van Leken van de synode van Canterbury gaven hun toestemming. Alleen eiste het Huis van Leken dat de inwijdings ritus moet voldoen aan de eisen die de Episcopaalse Kerk hier stelt. Dit betekent dat de kerk op Ceylon wijzigingen in het fusieplan moet aan brengen voor het weer aan beide syno des kan worden voorgelegd. Verdeeldheid Een stemming tijdens de laatste bij eenkomst van de synode van de Metho disten Kerk heeft aangetoond dat de Lngen in deze kerk sterk verdeeld Evenals de Anglicaanse synodes wénst zij dat er wijzigingen in het oor spronkelijke plan zullen worden aan gebracht. Met het oog op deze verdeeldheid heeft de jaarlijkse synode van de Me thodisten Kerk verklaard dat het niet raadzaam zou zyn over de huidige plan nen te discussiëren. De synode heeft eensgezind een voorstel goedgekeurd waarin staat dat het onder de huidige omstandigheden onmogelijk is de fusie aan te gaan. Men had opzettelijk het woord „on mogelijk" gekozen met het oog op de uiteenlopende bezwaren die tegen het plan waren ingebracht. Sommigen wens ten een amendement in te dienen, an deren waren hier tegen, omdat de kerk verdeeld was in haar opinie over deze zaak en weer anderen aarzelden om een fusie aan te gaan met het oog op de reactie van de Anglicaanse Kerk in Engeland. Noch de Methodisten noch de An glicanen van Ceylon hebben zich reeds tegen het huidig fusie-plan uitgespro ken. Over dit plan als geheel is nog met gestemd. Wel worden nu pogin gen ondernomen om een weg te vin den zodat het plan meer aanvaardbaar zal worden voor de moederkerken. Lekt uur bijbelstudie aan Spaanse grens in beslag genomen De Spaanse douanebeambten van de post La Junquera hebben een aantal exemplaren van het Johannes-evangelie als smokkelwaar in beslag genomen. De geschriften waren afkomstig van een uitgeversmaatschappij in Zwitserland. De exemplaren van het Johannes-Evan- gelie waren bestemd voor Spaanse deel nemers aan een schriftelijke cursus voor bijbelstudie. Een Amerikaan en een Spanjaard die het transport begelei den zullen, omdat zij getracht heb ben verboden lektuur het land in te smokkelen, terecht staan. Zaterdagavond der -J. H. VersteajB. dens werkzaamheden in de N.V. Konink lijke Papierfabrieken Van Gelder en Zoon met zijn voet tussen een wals ge raakt, waardoor zijn been werd afge- kneld. Gisteravond overleed hij aan de gevolgen hiervan. „Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie van ons bind met linksboven op de envelops „Medische rubriek". Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks In deze rubriek gegeven, vragen wnnrvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief." Kerkelijke hulp aan Noordwest-Duitsland Het hulpverleningsorgaan van dc vangelische kerken in Noordwest uitstand heeft het bureau van de Wc-| Evangelische f reldraad van Kerken in Genève bericht dat in het ramoeebied veel kerkgebou wen en kerkelijke instellingen ernstige schade geleden hebben. Het staat wel vast dat met de herstelwerkzaamheden zeer grote bedragen gemoeid zira. De Wereldraad heeft daarom op de aangesloten kerken een beroep gedaan geldelijke steun te verlenen. Het bestuur van de Stichting zelf komt. Nou heb ik kringetjes leren blazen, dat moet ik er misschien wel bij vertellen. Oostduitse autoriteiten hebben giste ren voor het eerst in drie maanden gedwongen hun woningen _ézï mm *■*--«"- ontruimen, se politie meegedeeld. Ongeveer estig Oostduitse politie- nlsche hulp heeft naar aanleiding van agenten en werklieden verschenen bij de oproep besloten haar gironummer te'een aantal huizen te Gartenstadt in Rotterdam voor de giften voor dit doelj Oost-Duitsland nabij de Amerikaanse beschikbaar te stellen. i sector van West-Berlijn. De bewo- Uit de vele aanbiedingen die het burners namen plaats in vrachtauto's en reau van de Stichting de laatste dagen werden weggereden. Werklieden laad- bereiktcn. bleek reeds hoe sterk in ons1 den hun meubels en andere bezittin- land de herinnering aan de ramp van een in andere vrachtauto's. Daarna 1953 (en aan de toen ontvangen hulp) j begonnen arbeiders met het slopen nog leeft Ivan enkele kleine huizen- T~iOKTER, tk heb hier een knobbeltje, wilt u er even naar kijken? Ik ben bang, dat het de vreselijke ziekte is!" In deze trant worden de huisartsen op hun spreekuren dagelijks be naderd, door jong en oud, met knobbeltjes van kleine beginnende steenpuistjes tot uitgebreide, reeds lang bestaande kankergezwellen toe. Al de ze mensen zijn patiënten en lijden aan wellicht de meest voorkomende ziekte van deze tijd: de kan kervrees. Een ziekte, die vooral in Nederland tienduizenden lijders kent, een ziekte die men ge makkelijk krijgt en waarva.i men moeilijk gene zen kan worden. Een epidemie, die vooral Neder- l. "i teistert, dankzij: verkeerde voorlichting. Wij zijn net ons allen een verkeerde weg ingesla gen. jaren geleden al, maar we sjouwen steeds verder met de vrees als last op onze rug. En als men op een verkeerde weg is. moet men nu een maal terug naar het punt waar men verkeerd gegaan is. En dat is moeilijk, omdat wij dreigen onder de voet gelopen te worden door de grote horden kankervrees'i^ders, die nog steeds in pa niek deze verkeerde teeg opgestuurd worden. Door wie? Door het publiek zelf èn door de artsen.... De eigenaar van de kleine beginnende steen puist is een lijder aan deze ziekte, want hij denkt dat elk knobbeltje kanker is; hij weet niet beter. De eigenaar van het uitgebreide, reeds lang'be staande kankergezwel heeft weliswaar kanker, maar is óók lüder aan de kankervrees. Een dubbel slacht offer. Hij weet niet dat bij vroegtijdige hulp een redelijk percentage van lijders aan kanker werke lijk genezen. En omdat hij bang is de diagnose bij de huisarts te bemerken, heeft hij zijn hulp niet du* ven inroepen en is nu mogelijk te laat! De vrees voor de ziekte is overigens zeer wel te verklaren. Deze houdt verband met de inbeelding, dat. als men aan de ziekte zou lijden, dit altijd een fatale afloop zou hebben. Daarom praat men er liever niet over. Want wordt men in het gezin, ir de familie of in de kennissenkring met de ziekte Seconfronteerd, dan verneemt men de diagnose dat et kanker was veelal eerst wanneer de ziekte in derdaad fatale gevolgen gehad heeft. Met andere woorden: men onderkent de ziekte pas in al haar afschrikwekkendheid. Dat er in Amerika ruim een miljoen genezen kan kerpatiënten zijn en dat ook het veel kleinere Ne derland tienduizenden van deze genezen patiënten telt, is niet of nauwelijks bekend. En dat is, zolang het publiek niet met regelmaat op deze positieve cijfers wordt gewezen, ook niet te verwonderen. heeft. Geneest nu zo'n patiënt, veelal omdat de ziekte in een beginstadium werd ontdekt, dan heeft hij er doorgaans geen weet van, dat hij aan die „verschrikkelijke" ziekte heeft geleden. Omdat de leek dus eigenlijk alleeen met de fatale gevolgen wordt geconfronteerd, is de algemene op vatting. dat „er toch niets aan te doen is". Dat verklaart voor een deel althans ook de angst, die met recht redeloos genoemd mag worden. Maar nogmaals: door die angst laten velen zich weerhouden zich vroegtijdig onder medische behande ling te stellen, waardoor veel kostbare tijd verlo ren gaat en de genezingskansen worden verkleind. Het is een vicieuze cirkel, die nodig doorbroken moet word-n. Immers: de cirkel blijft angstwek kend - sloten, zolang men alleen de fatale gevol- g-.. .sent en dus de ziekte gaat vrezen. Door deze vrees laat men zich van een vroegtijdig doktersbe- zoek weerhouden, met alle consequenties van dien. Het is daarom zo nuttig te weten, dat er voor be paalde vormen van kanker ^eker zeer redelijke ge nezingskansen zijn. De artsen dienen te beseffen, dat het publiek zo langzamerhand op de hoogte is van de gewoonte het woord kanker niet te noemen en tot kort voor het einde te ontkennen. Menige arts verkeert als gevolg daarvan herhaaldelijk in de wonderlijke si tuatie, dat hij zijn niet-kankerpatiënten van de on schuld van hun aandoening niet kan overtuigen: „de dokters zeggen het immers toch nooit!" Hier mede zijn wij tot de kern van het probleem door gedrongen. Kanker is in de Nederlandse taal een lelijk woord geworden. Kanker geldt bij het Neder landse volk als zonder meer ongeneeslijk. De hou ding van de arts wordt bepaald door de opinie van het publiek. De conclusie ligt voor de hand. Het dient alge meen bekend te worden, dat de kankerpatiënt een alleszins redelijke kans heeft om te genezen. Waar om is er geen panische angst voor het ongeval? Om dat de kans door een ongeval getroffen te worden duidelijk aanwijsbaar is. Waarom leven zovele hart- pat'ënten, die reeds een hartaanval doorgemaakt hebben, in vrede? Omdat de kans redelijk is, dat de volgende aanval lang op zich laat wachten en dat die dan nog niet dodelijk behoeft te zijn. Het is niet duidelijk waarom tegenover de kanker niet een dergelijke instelling kan worden ontwik keld. Dan zou het woord kanker weer bruikbaar kunnen zijn. Dan zouden onze dikwijls zo futiele po gingen het woord te vermijden overbodig zijn. Dan 'nu door onze eigen angst voor het woord de kan kervrees niet meer kunnen worden gevoed. Dat een dergelijke publieke herwaardering van bet woord kanker mogelijk is, blijkt wel uit de om standigheid, dat in hele delen van Azië het aldaar ^introduceerde woord belangrijk minder schrikwek kend is en dat in Amerika het taboe al grotendeels kon worden opgeheven. Maar het is in dit leven altijd moeilijk een ver keerd ingeslagen weg terug te gaan en de goede te nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2