Uw probleem is het onze Een kanttekening Bewogen discussie over de Israël-reizen Meningen van anderen Een noord voor vandaag Bfonchïleffen Duitse kerk heeft felle kritiek op de regering Herv.-geref. jeugd besprak de hedendaagse prediking Functie r.g.l.o. moet worden herzien X ZWARTE LONEN fJET socialistische dagblad Het Parool heeft in groot opgemaakte artikelen gepoogd zijn lezerskring duidelijk te maken, dat er op het ogenblik in Nederland meer rwart loon wordt betaald dan ooit tevoren. Vele c.a.o.'s zou den zelfs tot een dode letter zijn gedegradeerd. De wat wonderlijke conclusie, die daaruit getrokken wordt, is dan, dat het loonbeleid van de afgelopen jaren in Nederland op een faliekante mislukking is nitgelopen. Nu zullen wij de laatste zijn om de betaling van zwarte lonen goed te praten. Wij geloven, dat dit kwaad zo gauw mogelijk nlt de wereld geholpen moet worden, maar dat het zo erg is met de zwarte lonen als het dagblad Het Parool suggereert geloven wij nog niet. Wij herinneren ons de jaren 1955 en 1956, toen dit euvel groter was dan nu. Uit deze tijd stammen ook de vindingrijke voorstellen tot invoering van toe slagen als koffiegeld, fietsengeld, damptoeslagen enz. Wij verbazen ons er wat over. dat het blad nu in eens ontdekt heeft, dat het met die zwarte Ionen in Nederland zo verschrikkelijk erg is. De aap komt echter wel uit de mouw wanneer we kennis nemen van de conclusie van het betoog. Het is helemaal mis met onze loonpolitiek en er moet nu spoedig een heel andere loonpolitiek in Nederland komen. Kort voor de verkiezing van nieuwe leden voor de Provinciale Staten acht genoemd blad het noodzakelijk, dit zijn lezers mee te delen. WIJ vragen ons hierbij wat verwonderd af. waar men dan blijft met de zeer sterke reële loonsverhogingen die de afgelopen jaren tot stand zijn gekomen, bij een vrijwel stabiel prijsniveau en een vergroot aandeel van de werknemers in het nationaal inkomen. Maar nog veel onduidelijker is het, hoe de uitbetalingen van zwarte lonen kunnen aantonen, dat een loonbeleid mislukt is. Wij dachten, dat het vraag stuk van de zwarte lonen altijd nog een gevolg was van de grote spanningen op de arbeidsmarkt en dat dit heel weinig met het systeem van loonpolitiek te maken had. Het lijkt ons waarschijnlijk, dat men op het ogenblik in het socialistische j 5= kamp met moeilijkheden zit. De socialistische vakbeweging weigert namelijk zrj haar gegeven woord te houden. De toegezegde medewerking aan de loon matiging volgens het akkoord van Oud-Wassenaar wordt niet gestand gedaan. 1 Men weigert verder een bijdrage te leveren om het loonbeleid in Nederland in het goede spoor te houden. Er zijn opstandige bonden, die de socialistische vakcentrale blijkbaar niet meer in de hand heeft. Dit is inderdaad een verre van eenvoudige zaak. Maar wij kunnen er dan toch geen waardering voor hebben, dat de stok van de zwarte lonen dan maar dienst moet doen om het loonbeleid te slaan. Op jaarvergadering N.C.ReisV. Een onverwachte opmerking van ds. G. Zeijl uit Baarn over de Israël-reizen van de Ned. Chr. Reisvereniging heeft tijdens de zaterdag in Amsterdam gehou den jaarvergadering van deze organisatie een discussie uitge lokt, die met bewogenheid werd gevoerd en hoewel de stand punten even botsten op hoog peil stond. Ds. Zeijl zeide door tot' het hoofdbestuur graag geru'gge- steund te willen worden in zijn overtuiging, dat dit voor een reis naar het Heilige Land ter ver krijging van een visum voor Jor danië geen verklaring zou vra gen, dat de deelnemers niet tot het Joodse ras behoren. Advertentie ANDERZIJDS Toen de secretaris, de heer C. Zon neveld uit Pijnacker mededeelde, dat I toe deze verklaring wel werd j gevraagd, was daar plotseling die dis-1 cussie, die met grote aandacht werd gevolgd, ook omdat deze in goede geest en op hoog niveau werd gehou- We willen in Jordanië plaatsen bezoe ken, waar Jezus voortgekomen uit het Joodse volk is geweest, geleden en gebeden, als wij dan maar kunnen verklaren zelf geen Jood te zijn, aldus ds. Zeijl. Men mag zich er vol gens hem niet mee afmaken, dat hier van een politieke kwestie sprake is. Zijn wij zo naïef te geloven, dat Neder landse Joden om politieke redenen niet in Jordanië mogen komen? In de geëis te verklaring wordt gesproken van ..Joods geloof." Accepteert de N.C. Reis V. het dan. aldus ds. Zeijl, wan neer Jordanië beweert, dat geloof een politieke zaak is? Van achter de bestuurstafel werd hier tegenover gesteld, dat alle Joden uit de Israël werden andere huishoudelijke punten snel afgehandeld. Met jaarverslag, finan cieel verslag en begroung gng men aK- koord. evenals met het ter tafel liggen de Reisplan 1962, een keurig versorgd boekje van 136 pagina's in kleurige om slag en rijk geïllustreerd. Wel werden enige klachten vernomen van hen, die naar het N.C.R.V.-huis in Adelboden dachten te gaan. doch wier inschrijving kon worden geaccepteerd, doordat enkele dagen zich reeds ruim 1000 leden voor de 485 beschikbare plaatsen hadden gemeld. Bij de bestuursverkiezing werden de aftredende leden, de heren A. J. M. v.d. Blink. Breukelen. J. M. C. B. van Dijk, Amersfoort en C. H. Sonneveld, Pijnac ker herkozen. De jubileum-vefgadering zal volgend jaar in Den Haag worden gehouden. Arts gevraagd voor Hebron Een zaaier ging uit om te zaaien, vertelt de Heiland in een van de eerste gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen. Een gedeelte valt op de weg en de vogels kwamen en aten het op. Dat zaad is het Woord van God. De vogels spreken van de boze, die rooft wat in het hart gezaaid is bij wie „het Woord niet verstaat". Dat is de uitleg van Christus aan zijn discipelen Matth13). Wat is er van het Woord overgebleven, dat gisteren is gezaaid? Hebben wij er iets van verstaan? Hoe vaak horen wc de klacht niet: Je hebt er niets aan. Dat kan aan de prediking en aan de predikant liggen, maar Christus zegt hierdat het evengoed aan de gemeente, aan de luisteraar kan liggen. Wie niet verstaat heeft aan dat Woorjl niets. Het kan dan geen wortel schieten. En wie verstaat niet? „Het hart van dit volk is vet geworden en hun oren zijn hardhorend geworden en hun ogen hebben zij toegesloten." De schuld ligt niet bij God. Het is niet een tekort aan verkiezende genade. Het hart is vet geworden, dat wil zeggen, dat de mensen zo zelfvoldaan zijn geworden, dat er voor het Woord van God geen plaats meer is. Als u er gisteren weer eens niets aan gehad hebt, doet u goed uzelf af te vragen of de oorzaak niet in uw eigen hart ligt. Hoestdronk in tobletvorm.95ct Mgr. Rinkel bezoekt patriarch van Constantinopel De aartsbisschop van Utrecht van do Oud-Katholieke Kerk, mgr. dr. Andreas Rinkel, en de bisschop van de Oud- Katholieke Kerk van Zwitserland, mgr. dr. Urs KUry, zullen als voorzitter en secretaris van de internationale oud- katholieke bisschopsconferentie in de laatste week van maart een bezoek brengen aan de voornaamste gezags drager van de Oosters Orthodoxe Kerk. de patriarch van Konstantinopel. Athe- nagoras. Zij zullen vergezeld worden door prof. dr. P. J. Maan. Dit is de eerste maal in de geschiede nis, dat een dergelijke ontmoeting plaats heeft. Zij kan gezien worden, zo verne men wij, van de zijde van Oud-Katho lieke Kerk, als een nieuwe stap in de richting naar volledig intercommunio tussen de Oud-Katholieke Kerken en de Orthodoxe Kerken, zoals deze reeds tus sen de Oud-Katholieke Kerk en de Anglikaanse Kerk bestaat OUD EN NIEUW In het Hervormd Weekblad „De Gereformeerde Kerk schrijft ds. A. J. Onstenk over de nieuwe psalmberijming. De nieuwe berij ming heeft dit voordeel dat men psalmen, die vroeger noodge dwongen overgeslagen moesten worden nu kan laten zingen. Som mige psalmen zijn echter zo ver trouwd geworden dat het wense lijk is de oude tekst naast de nieuwe af te drukken. Ds. On stenk schrijft: Wie eerlijk en objectief de nieu we psalmberijming met de oude vergelijkt, zal moeten toegeven dat de nieuwe berijming in zijn geheel een aanzienlijke verbetering is. Hier is sprake van winst voor de kerk. Met vreugde kan men nu psalmen zingen of laten zingen die men vroeger noodgedwongen maar oversloeg. De inhoud van de nieuwe berij ming sluit, over het algemeen, nauwer aan bii de bijbeltekst; de dichterlijke klank is rijker gewoi- den; de taal meer verantwoord en duidelijker. minder Betere relaties met Oostblok I (Van onze correspondent in Bonn) Acht vooraanstaande protes tanten hebben in een memoran dum, dat door de Evangeli sche kerk in Duitsland werd ge publiceerd scherpe kritiek op de regering in Bonn geoefend. Zij hebben geëist de politiek op een realistischer le«est te schoeien door de aanspraken te laten val len op de gebieden achter de Oder-Neisselijn, de betrekkingen met de landen van het oostblok te normaliseren en zich te dis- tancieren van Duitse of Europe se atoombewapening. Tot de acht ondertekenaars memorandum behoren de president van het Deutsche Volkshochschulverband" Hellmut Becker, de pracses van de Pro testantse kerk in het Rijnland ds. dr. Joachim Beckmann, de intendant van de Westduitse omroep Klaus von Bis marck. de Nobelprijswinnaar prof. Wer ner Heisenberg, en prof. von Weiszaeker. Het memorandum is reeds op 6 novem ber van het vorige jaar opgesteld. Het was vertrouwelijk en bestemd cussies tussen protestanten met verte genwoordigers der politieke partijen. Op 4 februari werd het bekend door een tendentieuze publikatie in het orgaan der C.D.U in de oostzone van Duitsland. ..Neue Zeit", dat het voorstelde als een aanval der protestantse kerk op de „oorlogsvoorbereidingen der Bonnse re gering." Het memorandum verwijt alle politieke partijen in de bondsrepubliek het Duitse volk de waarheid te hebben onthouden en het alleen maar dat te hebben gezegd, waarvan zij geloofden dat het net gaarne hoorde, o.a. terug keer van de gebieden achter de Oder- Neisselijn. De tendentieuze Oostduitse publikaties hebben de opstellers van het memorandum aanleiding gegeven het thans in zijn geheel vrij te geven. „Wij geloven", aldus de opstellers „dat men in verantwoordelijke kringen onze InitohtM dre'.t. maar u t binnenlands- politieke overwegingen niet de moed heeft het uit te spreken". Eisen In hot nu gepubliceerde memorandum spreken deze kerkelijke leiders uit ern stig bezorgd te zijn over de buitenlandse politiek van West-Duitsland. Letterlijk wordt gezegd: „Wij staan voor de strijd om de vrijheid van West-Berlijn. Wij staan bovendien voor de strijd om he» zelfbeschikkingsrecht van de Duitsers in de D D R. Beide eisen behoren de grondslagen te zijn van iedere denkbare Duitse politiek. Wij verwachten onze bondgenoten dat zij in de strUd de vrijheid van West-BerliJn het risico zullen nemen van een kernoorlog belangrijkste doelen van de westerse, politiek zullen zien." Maar, gaat het memorandum dan ver der. ,,het is bedenkelijk dat aan deze twee eisen, die zijn gebaseerd op de rechten van de mens, door de politieke partijen ook de eis verbonden wordt van een herstel van het Duitse rijk naar de grenzen van 1937." Het memorandum zegt in deze kritiek op de Duitse partij en. dat zij het volk niet duidelijk ge maakt hebben dat deze eis eenvoudig onbestaanbaar is en alleen maar kritiek van bondgenoten kan oproepen, en dat de rechtvaardige eisen daardoor ln een bedenkelijk licht komen te staan. Bescherming De ondertekenaars van het memoran dum spreken ook uit dat naar hun me ning West-Duitsland niet mag streven naar een prestige- en machtspolitiek in de bewapening. „Wij kunnen geen be wapening eisen, die niet vereist is voor gemeenschappelijk handelen in het ge vaar brengt." Tevens wordt de regering opgeroepen om het volk duidelijk te ma ken dat bewapening niet voldoende is om ais bescherming te dienen. Evenals Denemarken en Zwitserland moet ook het Duitse volk leren wat het kan doen in geval van nood. „Wij kunnen de politici van alle partijen de opmerking niet bespanen dat zij door de Jaren heen de bescherming van de burgerbevolking verzaakt hebben uit angst voor de open bare mening, of zelfs, zij het dan niet nadrukkelijk, deze positief verhinderd hebben." Plan van socioloog voor ontwapening Een hoogleraar in de sociologie aa de Newyorkse Columbia universiteit heeft ln wijde kring bekendheid gege ven aan zijn plannen ter bereiking de wereldvrede langs een weg van leideliIkheid, die naar zijn mening de perikelen van de meer radicale metho des vermijdt. Dr. Amitai Etzioni verklaarde reeds twintig zijner collega's va Columbia universiteit onder wie No belprijswinnaar Polycarp Kusch zich hadden verenigd in een genoot- schao ter verbreiding van zijn denk beelden. Als oplossing voor het probleem van d© bewapeningswedloop stelt Etzioni een ontwapeningsprogramma voor dat, beginnend bij de kleinere conventionele wapens, in twintig tot dertig Jaar het niveau van de kernwapens bereikt. Tegen die tijd, zo verklaart hij. zul len er nieuwe internationale organisa ties moeten zijn geschapen die de we reldproblemen kunnen oplossen. Hij stelt zich bijvoorbeeld een nieuw soort Verenigde Naties voor met een interna tionale politiemacht, maar zonder veto procedures. een meer evenredige verte genwoordiging van de volkrijke landen. organ! n dien_.__.I 1 de atoomkernener- Natuurlijk zijn er gelukkige berijmingen zen. een enkele keer zelfs rondweg mislukkingen. Voordat de defini tieve uitgave verschijnt zal er dar. ook zeker nog het nodige bijge schaafd of herzien moeten worden. Toch betreft dit hoofdzakelijk klei ne onderdelen. En over allerlei kleine onderdelen zal de discussie rondom de psalmberijming wel niet zo hoog lopen. Het verzet er de bezwaren tegen de invoering van de nieuwe berijming zullen zich minder richten tegen deze be rijming als zodanig, als tegen het verlies van enkele bekende cn ver trouwde teksten uit de oude be rijming. Dat is volledig te begrijpen, en het is zelfs te billijken cn te eer biedigen. Höe belangrijk de literaire waar de van kerkelijke en geestelijke liederen op zichzelf is, soms blijkt die waarde ondergeschikt aan een andere waarde. Een oud vergeeld portretje kan kostbaarder worden dan het mooi ste schilderij. Zo zijn er psalmen die een stuk geloofsbezit zija geworden; in zorg en strijd, in verzoekingen en aan vechtingen, bij ziekte en tegenslag, onder oorlogsomstandigheden en in gevangenkampen, heeft men er zijn troost en kracht in gevon den. Kinderen hebben ze geleerd op school en zondagsschool; mis- gen duisternis tochten. Daarom zijn er liederen>die niet te vervangen zijn door andere, ook al zijn die andere in veel opzichten beter. Dat oude, vergeelde portret- Je is óók niet te vervangen, omdat het een eigen stuk leven is gewor den. Sommige liederen mag men kerk en gemeente niet ontnemen, zelfs al zijn ze minder mooi. Toch behoeft dat een nieuwe be rijming niet in de weg te staan. Er is een goede en verantwoorde mogelijkheid om de nieuwe berij ming in zijn geheel te aanvaarden, terwijl daarnaast datgene behou den blijft wat voor velen van te grote waarde is geworden om zon der meer terzijde te' schuiven. In het Gezangboek vinden we naast Gez. 117 nog een Gez. 117A afgedrukt; naast 291 ook 291A e.a. Hier gaat het telkens om een tweede melodie, ter keuze. Op de zelfde wijze zou het mogelijk zijn om naast de nieuwe versie van Ps. 42 de oude tekst af te drukken als Ps. 42Aeen paar coupletten van de oude Ps. 27 als Ps. 27A, en nog zo enkele meer. Uit de praktijk van de discussie over de nieuwe berijming zal spoe dig genoeg blijken aan welke psal men men het meest gehecht is; het zal ten slotte maar om een betrekkelijk klein aantal gaan. En op langere termijn zal in de meeste gevallen de nieuwe versie het toch gaan winnen, behalve de enkele uitzondering waarbij de oude tekst een sterkere inhoud en een dieper getuigenis blijkt te bezitten. In dat geval heeft de onvervang baarheid van het oude lied zichzelf met recht bewezen. Stellig zullen diverse weerstanden afnemen en bezwaren tegen de nieuwe berijming belangrijk klei ner worden, wanneer men hier er daar vrijheid van keuze houdt tus sen de oude en de nieuwe tekst. Uiteraard zal de positieve aai vaarding van de nieuwe berijming voorop moeten blijven s'aan: het gaat ook niet om een voorstel of suggestie in de richting v-"< een compromis, of een halfbakken mengsel. Maar in zo menig bibliotheek met tal van prachtige banden, blijft toch plaats voor dat oude, stukgelezen boekje, dat zo vaak ter hand werd genomen. gehele wereld zonder kunnen emigreren. De immigratie daar is open, ja zelfs staat men in Israël op het standpunt, dat iedere Jood, waar hij zich ook ter wereld bevindt, tot Israëj behoort. Israël bepaalt dus, wie Is raëliër is. Jordanië is momenteel met Israël in oorlog; geen Israëliër mag derhalve Jordanië in, zodat het volgens het hoofdbestuur wel geoorloofd is te verklaren, dat men geen inwoner van Israël is. Officieel stuk Hoewel uit de vergadering bleek, dat rien toch wel bezwaren had tegen dc erklaring, zoals ln het verleden is ge raagd, kon secretaris Sonneveld ten slotte mededeling doen van een officieel stuk, waarin van dc zijde van Jorda nië werd verklaard, dat deelnemers aan groepen van de N.C.-Reis V. zonder meer een visum voor Jordanië kunnen krijgen, zonder verklaring en zonder on derzoek. De naam van de N.C.-Reis V. Is thans voldoende voor het verkrijgen in de benodigde stukken. Het is nog maar zelden voorgekomen, it een jaarvergadering van de N.C. Reis V. niet werd gepresideerd door dr. A. van Deursen uit Groningen. Wegens ernstige ziekte van deze veteraan in de N.C.R.V.-gelederen, hanteerde de vice- voorzitter prof. dr. B. Meulenbeld uit Delft zaterdag de praeseshamer en stel de na de opening direct voor dr. Van Deursen een telegram te zenden, (Van een medewerker) Bij Hebron in Jordanië staat een leeg doktershuis. Er zou een arts in moeten die de medische verzorging op zich wil nemen van de zg. „economische vluchtelingen" in Jordanië. Dat zijn Arabieren, die langs de Israëlische grens wonen, hun huis hebben behouden, maar wier land aan de andere zijde van de demarcatielijn ligt. Het zijn geen echte vluchtelingen. Daardoor vallen ze ook niet onder de zorg van de Ver. Naties. Maar zonder hun land henben ze geen bestaansmid delen. Hier bieden de kerken hulp. Met voedsel en onderwijs, met opleiding in moderne landbouwmethoden. Ook met medische verzorging, waaraan veel meer gedaan zou kunnen worden als er arts bijkwam. De kerken in het Nabije Oosten heb ben een beroep op Nederland gedaan een arts te zenden. De huisvesting geeft, zoals aangeduid, geen moeilijkheden. Daarom vraagt de Stichting Oec. Hulp Leidersvergadering Herv. Knapenbond Op de morgenvergadering van de lel- dersvergadering van de hervormde knapenbond zijn de besprekingen het aanstellen van een vrijstelde jeugdleider in een vergevorderd stadium gekomen. Tevens is de wens naar voren gebracht door overleg tot nauwere sa menwerking met de anderen herv. gerei, jeugdraden te komen. Op de middagvergadering hield ds. C. A Korevaar. onder leiding van de bondsvoorzitter C. P. Kykuit een cause rie over verstarring en vervlakking. Hierna besteedde een gespreksforum op actuele wijze aandacht aan bepaalde facetten van het bondswerk. Men heelt vastgesteld dat het ledental van hervormde knapenbond het afgelopen jaar met 10%, tot 3200, is gestegen. van harte beterschap werd toege- feesd 251.55: B< wenst. V ..°en® Niet uit de 1110de In zijn openingswoord stelde prof. Meu lenbeld de vraag of reisverenigingen nog wel toekomst hebben, nu de men sen steeds zelfstandiger worden, moei lijkheden om privé op reis te gaan sterk verminderen, het bezitten van een auto steeds minder als een luxe wordt be schouwd en het kamperen steeds gemak kelijker en comfortabeler wordt. Prof. Meulenbeld wilde deze argumenten niet wegwuiven. De N.C. Reis V. zal er rekening dienen tc houden, doch als we zien. al-I dus spreker, dat het aantal deelnemersj UNIECOLLECTE De Jaarcollecte voor de Scholen Bijbel bracht op: Groningen 500: GrUps- kerk 528; Onnen 195: Ulthuizermeeden 515: Delnum 242.75: Hemelum 141; Kol- lumerpomp 320; Oosterllttens 347; Era- men 839: Hogeo-Smllde 803. Delden 195,75: Ommen Bennekom (Van een onzer verslaggeefsters) Hervormd-gereformeerde jon geren uit geheel Zuid-Holland zijn zaterdagmiddag te Rotterdam in gebouw „De Samaritaan" bijeen geweest voor de jaarlijkse verga dering van de provinciale afdeling. Na de afhandeling van een aantal huishoudelijke zaken, die overi gens slechts weinig tijd vergden, hebben zij hun aandacht onge stoord kunnen richten op de spre ker van deze middag, de Rotter damse hervormde predikant ds. N. Kleermaker, die in een belang wekkend referaat de hedendaagse prediking kritisch bezag. vragen oproept. het geweten van de i Eerlijk Uk /°°52i.30;V „Er is in onze dagen een steeds ster ker wordende vraag naar het hoe van de prediking. Men kan in dit verband wel sprekeh van de nood van de predi king, die nauw verband houdt met de nood van de kerk. Dit is een ernstige zaak. Want de prediking is schakel tus sen God en de gemeente. En als er iets mankeert in het communicatiemid del dan zal ook de communicatie zelf daaronder lijden". In een schets van de huidige situatie wijdde ds. Kleermaker allereerst zijn aandacht aan de prediking zoals die kenmerkend is voor de „midden ortho doxie". Dr. Berkhof heeft er al eerder op gewezen, dat in deze prediking het ontdekkende, aanklagende element ont breekt. Wel wordt Christus gepredikt, maar er wordt niet eerst plaats voor Hem gemaakt door de veroordelende kracht van de wet. Zij spreekt niet mf van Zondebesef en heeft te weinig zich van het verlangen naar gerechtig heid. Verloren gaan is slechts een te verwaarlozen ..randmogelijkheid". Of ficieel spreekt zij niet van een algeme- 50: Eppél n€ verzoening maar in de praktijk van interswtik de prediking komt het daar toch wel op Aalsmeer neer. Merkwaardig is echter dat deze t 754.15: voor de mens toch aantrekkelijke wijze van prediking niet zoveel opgang maakt, was dit' Men krijgt er de kerken niet vol mee. omdat deze boodschap een leegte ach- De prediking daarentegen zoals men die in herv.-geref. kring vindt, beeft het geweten mee. Zij is eerlijk en zegt de mens zonder omwegen wat hem te wachten staat. Daarom kunnen wij niet dankbaar g-enocg zijn voor een predi king die nog onderscheidenlijk gebracht wordt. Toch kunnen wij met deze con statering niet volstaan. Want. bij alle dankbaarheid kan niet ontkend worden dat ook in onze kring gevoelens van onbehagen heersen. ,Calvijn heeft het geloof de dochter i de prediking genoemd. Zo zal de dochter welvarender zijn naarmate de prediking voller is. Hoe staat het nu met het geloofsleven in onze kring? Waar is de vreugde, de blijdschap en de zekerheid van het geloof? Zijn de vruchten van de Heilige Geest niet dan bekommernis alleen? Daarom behoeft gepaste dankbaarheid ons niet te verleiden tot zelfvoldaanheid. Want is veeleer reden tot zelfkritiek. Een heroriëntatie van het voortge- groepsreizen met 12 pet. is toege- zet gewoon lager onderwijs (v.g.l.o.) het aantal doorgegane reizen blijkt noodzakelijk te zijn. Het is niet mogelijk gebleken de leerlingen van het V.G.L.O. voldoende doorstromings- en uitloopmogelijkheden te bieden, heeft de voorzitter van de V.G.L.O.- groep van de Protestants-christelijke Onderwijzersvereniging (P.C.O.V.) zaterdag ln Utrecht gezegd. Naar zijn mening is de v.g.l.o.-school gedegra- deerd tot een „restschool". Deze degradatie noemde hij de belang rijkste factor die tot een heroriëntatie noopt. Een andere factor vormt, vol- 1M ln 1951 tot 377 in 1961 is hoogd, het deelnemertal groeide van 2581 in 1951 tot 10.342 in 1961. mag j geconstateerd worden, dat groepsreizen nog niet uit de mode zi jn. Voor de N.C. Reis V. komt er nog dc factor bij, dat zij haar deelnemers trekt uit een ge richte groep. In haar plannen rekent zij met Christelijke beginselen en dit is de grote bindende factor; de deelnemers hebben gemeen, hun liefde tot God, de Schepper van alle dingen, ook van de natuur, die zij gaan bewonderen. Hem moeten we dan ook dank brengen voor alles, wat Hij ons In onze N.C. Reis V. heeft gegeven, nu wij aan het einde van dit jaar ons 40-jarig jubileum mogen vieren. tij gen s hem. de indiening van het wets ontwerp tot regeling van het voortge zet onderwijs. De grote vraag, die het onderwijzend personeel bezighoudt is: Welke plaats zal het V.G.L.O. in het geheel van het voortgezet onderwijs De heer Vlasblom meent, dat het vast staat dat het zelfstandig L.A.V.O. in de êeest van de huidige V.G.L.O. geen estaansmogelijkheid heeft. Wanneer de tegenwoordige V.G.L.O.-school ook in de toekomst een redelijke bestaans mogelijkheid wil hebben, dan dient zij zich te ontwikkelen in de richting van het lager economisch-, commercieel- en administratief onderwijs. De heer Vlasblom voegde hier dat het lager middenstandsonderwijs eveneens door dit schooltype kan wor den verzorgd. Hij wijst een afzonder lijke, zelfstandige school vooi derwijs van de hand. De heer Vlasblom schonk ook aandacht aan de rechtspositie van de leerkrach ten bij het V.G.L.O. Hij is van oordeel, dat dit onderwijzend personeel een zelfde beloning dient te ontvangen als de u.l.o.-onderwijzers. De rechtsposi- tie van de vakleerkrachten bij het j V.G.L.O. acht hij zeer onbevredigend. Manco's Ds. Kleermaker noemde daarom een aantal elementen die hij evenzovele noemde in de herv. geref. pre diking. Te veel wordt in de prediking volstaan met een beschrijving van de ellende van de mens waaraan toege voegd wordt een vrome wens. Dat is een vleselijke lijdelijkheid die weinig beter is dan het vleselijk activisme der dden-orthodoxie. Te weinig wordt ook gewezen op de diker zich er af met een dooddoener. !aar prediking is toch ook prediking ïn het evangelie, van alles wat God i zijn Woord ons belooft. Veel te weinig leeft ook het besef dat het God is die in de prediking tot ons spreekt. Overheerst niet te veel de be schrijvende prediking terwijl prediking toch allereerst verkondiging is. Ook het tijdloos preken is een gevaar. Het evangelie verandert nooit maar wel de situatie waarin de mens zich bevindt. Daarom is aktuele prediking verkondi ging van het volle heil in Jezus Chris tus, en dat betekent met God's woord ingaan in de nood van de mens", zo be sloot ds. Kleermaker. De jongelui hebben in discussiegroe- sn en later in groot verband nog uit voerig gesproken over tal van aspec- van het behandelde probleem. De zitter, ds. L. Vroegindeweij heeft later op de avond met bahulp van dia's beknopt en duidelijk resumé gege- van Bunyan's „Christenreis". RECTIFICATIE: Benoemd tot hoofd aan de Prinses Ju- lianaschool te Rotterdam: T. O. Terluin te Rotterdam 11. Vraag: Een jaar geleden las ik artikel: „Certificaat voor kwaliteit woningen op komst." Hierover zou ik kerarm op een rechtopstaand gaarne iets willen weten in verband rust en dit staat boven op rd. Aan de andere zijde is tal schepen, dat de steden beschikbaar Het certificaat heeft nog beslag gekregen, zodat i de gebruikelijke weg moet volgen. Be- een figuur afgebeeld, die met de lln- stelden voor de vloot van de compag- boek nie. Daar de compagnie honderden ja- lesse- ren heeft bestaan en de leden dikwijls In de linkerhand wordt wisselden, is het niet mogelijk de na- len op te geven. Vraag: Wij gebruiken een teems op treft het hier een huurwoning en doet munt is het en hoe groot de eigenaar niets, dan kunt u z:eh :n verbinding stellen met de gemeentelij links „hanc tuemur". Wat voor de boerderij Antwoord: U hebt stuiverstuk gevonden, dat van de vrede Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. ke dienst voor bouw- en woningtoezicht, Deze kan zo nodig zelf de reparatie geslagen, het jaa uitvoeren op kosten van de eigenaar. Aken, die een ei voorzover het reparaties betreft, die Oostenrijkse successie-oorlog, ten laste van de eigenaar komen. luidt het eerste Vraai de melk, met t' de waar- vertinde zeven er in. Nu zitten de gaatjes bijna dicht. Kan dit voorkomen zilveren tien- worden en hoe moeten wij ze weer 1748 werd open krijgen? We hebben ze wel eens /rede van doorgeprikt doch dit is zeer tijdrovend. Aken, die een einde maakte aan de We houden de zeven schoon met ko- koekepan verwarmt tót handwarmte. 'MA -- u neemt dan de «melen met een doek- je uit de pan en wrijft deze over de Voluit kend water en grove soda. Antwoord: De schoonmaakmethode üt|_ uc u ls wel goed _mito dft jig.geschiedt, hoed tot deze geen vuil Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Baambrugge 'toez.U G. Jonkers te Tietjerk; te Tiel (vac. B. Nyholt)H. E. Sterringa. voorganger van de Evangelische Unie te 's-Graven- zandc; te Huizen (N.-H.): J. Vermaas te Veenendaal. Bedankt voor Uithoorn: B. Baks te Capelle a.d. IJssel. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Schoonhove-Willinge- Langerak: G Vesseur te Rockanje; te Een (Dr.): J. Jurjen». kand. te Ane. gem. Gramsbergen. Bedankt voor Rotterdam-C. (vac. Joh. P. Boer); G. Veeneman te Amersfoort. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Utrecht: Chr. van Dam ba Rotterdam-Z. zoveel opbrengen als procent moet ik dan 'alen? ntwoord: Waarschijnlijk zult groj. bedrag aan belasting moeten be talen. «zien de belangrijke liquid winst. Daarvan is in uw geval da .est wordt belast met 20 tot voordat de melkdelen opdrogen, daar ze een sterke kleefkracht hebben. Veel- het unie- al gebruikt men om deze reden zogc- - - ,en op de Hebt u al geprobeerd de zeven in een grote 1937. Hoeveel Holland. Aan weerszij* belasting be- wapen staat stuivers. De hanc tenemur betekent: Op haar steunen wij, haar beschermen wij, ln- pan flink door te laten koken? iViên de' bel a nVr 'i'i keÏÏauid a tie- derdaad staat de Pallas-figuur op de Vraag: Hoe kan ik vlekken Hen at Bel.nlnjKe mpuane Bijbel. De waarde varieert met de Jendruppels -, lot staat, waarin de munt verkeert en is deren? afhankelijk van de vraag, de liefhebber er voor geeft. Neem afgeeft. zemelen kunt u ook d gebruiken. Zeer vuile i vilten hoed Bij gebrek fijn warm z0m hoeden moet u afnemen met zemelen en vlekkenwater. In dit geval moet u de zemelen niet verwarmen, maar met een vetoplossend middel bevochtigen. Dit mengsel moet u met een oud ka toenen lapje bij gedeelten over de hoed veel belangstel- „STOïSS: Antwoord: Eerst moet u het lint af- 'nrnen. Als het lint vlekkerig of ver schoten is, moet raden u aan deze te raadplegen, Vraag: Daar ik veel last heb van elastieken bovenboordjes ven ankiets en sokken, zou ik gaarne een of an dere vloeistof willen weten, waarmee a."sJ ""PO™" niet kunnen ,eepwortel. Lint. dat na ontdekken wat dc namen van de ..He- ]en s]ap geworden is. moe Zeventien" waren. Kunt u mij ook Arabische gom ot in gelat, inlichten Antwoord: De Verenigde Oostindi- elastiek de trekkracht kan ont- sche Compagnie is ontstaan door mensmelting tot de vloeistof verdampt Vette randen langs de bol moet u met een verfoplossend middel behandelen, waarbij u dan zo lang wrijft tot alle licht vloeistof verdampt is, omdat anders huishoudzeep, don- gemakkelijk kringen ontstaan. De ze- houtzeep of melen moet u van de hoed afborstelen, het uitspoe- De thans schone hoed moet u opsto- u stijven in men door hem boven de tuit van een - - ne. Hiervoor ketel te houden, waarin een weinig wa- vijf gram van het stijfmiddel ter kookt. Zorg er evenwel voor de hoed er niet te dicht bij te brengen. alle kanten langs Antwoord: Voor zover wij kunnen be oordelen, kan men de werking van het oorspronkelijk elastieken boordje alleen verminderen door dit in warm water te houden en voorzichtig uit te trekken. Vraag: Hierbij zend ik u een door druk van een munt die ik bij graaf werk gevonden heb. Het jaartal 1748 en de doorsnede is 28 mm. randschrift aan dc waoenzijde luidt MoArgOrdF redBe1 gHollHet kroonde wapen bevat een leeuw met SS werden elk jaar opnieuw gekozen door en uit het college van bewindslieden, en wel 8 uit Amsterdam, 4 uit Middel burg. en 1 uit Delft. Rotterdam. Enk- Het huizen en Hoorn, terwijl de zeventien de beurtelings door Z'- 'and of de zes ge- genoemde steden benoemd. Deze erhouding war ..ciiredig met het weken in koud water en vervolgens lossen in warm water. Vervolgens De stoom moet u compagnieën, die op moet u het gesteven lint uitknijpen in de hoed laten strijken, terwijl u hem een doek en aan de verkeerde kant r>Dborstelt._Slap geworden vilt stijft droog strijken, na het in zijn model hierdoor. De binnenkant van de hoed omkeren. Gekreukeld lint moet de verkeerde kant opstrijken, nmkei en op de hoed naaien als deze schoon het li De hoed moet u met i de bol spannen en dit bij het strik;e vasthechten. Denk eraan, vrij harde dat het strikje aan de linkerkant van i- borstel afborstelen, waardoor veel stof de hoed behoort tc zitten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2