Hoe de heer Onderwater marionetten
maakte en leerde lopen
Onopvallend programma op
boeiende wijze vertolkt
Theater MINIATUUR in Leiden
Dean Dixon dirigeerde het Rott. Philh.-Orkest
Surrealistisch toneelstuk wercl
succes voor De Nieuwe Komedie
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
VRIJDAG 23 FEBRUARI 1962
Agenda voor Leiden
en Den Haag
Vrijdag
Café Aniba, 8 uur „Door Eendracht
Verbonden"
Wijkgebouw Levendaal. 8 uur: gecom-
bineerd jaarfeest chr. geref. jeugdver
enigingen Mirjam en Samuel.
Zomerzorg, 8 uur: Kynologen Verend-
I ging „Rijnland", dns. C. Naaktgeboren
over ,.De geboorte van zoogdieren.-
he*, bijzonder de hond"
Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15
uur: Haagsche Comedie met „Arme Bi-
tos".
Houtrust, 8 uur: Weense IJsrevue „II-
lusionen".
Zaterdag
Restaurant Van der Heijden, 8 uur
Ons Grunnegerland.
Schouwburg. 8 uur: Litteris Sacrum
met „De Huzaren", van P. J. Bréal.
Het gulden Vlies, 35 uur: Receptie
v.v. Leidse Boys t.g.v. 40-jarig bestaan.
Rijksherbarium, 2 uur: Kon. Ned. Na
tuurhistorische Vereniging, excursie naai
Hortus Botanicus.
Bevrijdingskerk, 7.30—7.50 uur nm:
Herv. Geref Avondgebed.
Den Haag. Kon. Schouwburg, 3 uur:
Werkgroep Haagsche Comedie met „Es-
moreit" en „Esbatement van den Vis-
scher": 8.15 uur: Haagsche Comedie met
„De Vader"
Gebouw K en W„ 8.15 uur: Concertge
bouworkest o.l.v. Bernard Haitink: so
list: Tibor de Machula, violoncel.
Diligentia, 8 uur: Voorburgs Opera
koor o.l.v. Harry Holtman.
Houtrust, 8 uur: Weense IJsrevue „II-
lusionen".
Films
Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): Waarover
men niet spreekt (18 jaar).
Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Zij sneuvel
den niet tevergeefs (14 jaar).
Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): 'sNachts
kan van alles gebeuren (alle leeftijden).
Rex (,2.30, 7.15 en 9.15 uur): De drei
ging uit het heelal (14 jaar): donderdag:
Porto Fino, paradijs der liefde.
Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Een vrouw
is een vrouw (18 jaar).
Trianon (2 en 7.30 uur): De kanonnen
van Navarone (14 jaar).
Apotheken
Geopend voor spoedeisende gevallen:
apotheek D. C. Kok, Rapenburg 9, tel
24807.
(Advertentie)
Ook de apotheken te Leiden gaan des
zaterdags met een beperkte bezetting
werken: In spoedgevallen staan wij voor
U klaar; Biedt Uw recepten en herha
lingen tijdig aan, doch zo min mogelijk
op zaterdag.
DE LEIDSE APOTHEKERS.
Tentoonstellingen
Trappenhuis academie, werken van
Theo Blom en Wilfred Voet (tot 24 febr.»
Lakenhal, werken van Ap Sok (tot 5
maart).
Lakenhal, „Vijftig best verzorgde boe
ken" (tot 5 maart)
Rijksmuseum van Oudheden, Neder
landse opgravingen in Egypte itot 18
maart).
Jeugdbibliotheek, leeszalen en blblio
theek Reuvens. Plantage 6. maandag
dinsdag van 4 tot 5.30 uur woens
dag en zaterdag van 12 tot 4J0 uur
en vrijdag tspeciaaJ voor de groter»
jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur s avonds
Leeszaal en bibliotheek Keuvens, Bree-
straat 27, maandag en woensdag van 1
tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag var
1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 er
van tot 3 uur; zaterdag van 10— 5 3(J u
Rijksmuseum van Oudheden, „Neder
landse opgravingen ln Egypte" (tot 25
februari).
Bijkantoor chr schooi Obrechtstraat
volw. dinsdag en donderdag van 630
uur nm., zaterdag 25 uur; jeugd: elkt
woensdag 2—5 uur
Burgerlijke stand van
'Leiden
Geboren: Henricus C S M. zn v
L P M Walter en J M A Lagerbe-ng;
Itsart M, zn v J de Vrdes en M C
Spoor; Wiebren G Th, zn v F G de
Munck en H Daalhuizen; Marcel G,
zn v L vam Vegten en M H Tetteroo;
Petrus, zn v P Hockx en M Keijzer;
Cormeiis H P, zn v H P van Vene
tien en F Veloo; Imgnid, dr vH Plan-
Jer en M J Bol; Laurens Chr, zn v
B Haneveld en C Visser; Er win M,
zn v J M Stoiik en L A v d Meer;
Rudolf R, zn v R R de Corte cn
J H M Holveitla; Gerardus J, zn v
J G Vaneman en T M T v d Zwet;
Jacqueline A, dT v A Feijnenbuik cn
WN v d Ster; Madeion G A, dr v
H Konenhof en L Visser; Johannes
C, zn v C A Hoogduin en H Varen
kamp; Anja, dr v C E Homberg en
B C v d Bloni; Sabrina, dr v E M
D'Innocenzo en C M Smiet.
Gehuwd: A Veldmaat en J S C v
d Burgh; L v d Burg en W J Kok;
H Ju en J M Schaap; J Bodijn en
M B H Roessen; H T J A van Kam
pen en J Mosselman; H C H van
Dordrecht en A M H C Lochtman.
N Buitendijk en A Kijk in de Vegte,
J Pannekoek en A S Menijn; L M C
Verkade en J du Mortier, H J V H
Geise en L T Rancuret; W M Lager-
berg en M W Vink.
Overleden: S Deijn, 88 j wed v
E Vermond; H P Al venaar, 32 j, wed
v J affijn; J Kooien, 86 j, wed v
J A Rijken; C J M Bolleboom, 28
echtgen v T P J van Beek; JHvd
Tol, 41 j. man; J v d Vlies, 62 j, man,
J v d Meer. 83 j, man.
Paasvee in Leiden
Het bestuur van de Vebo te Leiden
(Vereniging tot het bevorderen van
de agrarische belangen in de Rijn
en Duinstreek) heeft besloten de
paasveetenloonstelling dit jaar te
houden op 6 april.
Leren Jopen
Het poppen maken, had hij vrij snel
onder de knie. Met zijn aangeboren zin
knutselen had hij al spoedig zijn
eerste marionet klaar. Maar toen kwam
het grote probleem: Hoe laat je zo'n pop,
an een paar draadjes hangt, natuur
getrouw lopen?
Hoeveel uren de heer Onderwater heeft
besteed aan oefeningen weet hij niet
maar het zijn er vele. Eindelijk
scheen het te lukken. Steeds kwam hij
namelijk tot de ontdekking, dat de pop
wel wilde lopen, maar dat het niet natuur
lijk ging. Het was allemaal te houterig.
•eer vele uren oefenen kwam hij tot
de ontdekking, dat het aan de pop zelf
moest liggen. Weer zat hij vele uren tf
knutselen en eindelijk vond hij de oplos
sing door de benen van de pop aan dt
romp te verbinden door een stukje soepel
leer. Weer werd er dag in. dag uit ge
oefend töt het gewenste resultaat wal
bereikt. De poppen „liepen" over hel
miniatuur toneeltje alsof het echte men-
kaal met grammofoonplaten. Maar hele
maal tevreden was hij nog niet. Het han
teren van het „speelhout", zoals de hou-
Firrna Post jubileerde
Februari is voor de fa J. M. J. Post.
Oude Singel 70, een maand van vele
jubilea. Allereerst was het op de eerste
de maand precies veertig jaar ge
leden dat de heer Post de toenmalige
zaak in limonade, gazeuze en bier van
de fa De Wit overnam, waaruit nu de
groothahdel in alle soorten dranken is
voortgekomen. Verder wordt deze maand
herdacht dat 150 jaar geleden de re
latie ontstond met de Oranjeboom Bier
brouwerijen. En tot slot zijn op 22 fe
bruari de heer J. M. J. Post (66) en
duw J. J. M. Post—Vulsma (64>
veertig jaar getrouwd.
Deze drie belangrijke feiten zijn gis
teren herdacht op een druk bezochte
receptie in de Jacobazaal van Den
Burcht. Sprekers waren o.m. mr. J
Kars, hoofddirecteur van Oranjeboom,
de heer J. Scheepvaart, directeur van
de Groningse C.P.-fabrieken. de heer
W. Streef namens de kasteleins uit
Leiden, de heer F. van Waveren voor
de belangencommissie van de Leidse
voetbalverenigingen en de heer E. van
Veen, die het personeel vertegenwoor
digde.
Onder de belangstellenden zagen we
wethouder S. Menken die het gemeente
bestuur vertegenwoordigde. De heer
Post en diens vrouw waren onder de
indruk van de overweldigende belang
stelling en de cadeaus.
Orgaan van bijstand in
Hervormd jeugdwerk
De centrale commissie voor het jeugd
werk van de Hervormde Gemeente is
opgeheven. Daarvoor in de plaats is een
orgaan van bijstand benoemd dat te ver
gelijken is bij een kerkeraad rond de
predikant.
Tot lid van het orgaan van bijstand
heeft de centrale kerkeraad van de Her
vormde Gemeente benoemd de heren D
Binnekamp, dr. R. Frankema, T. H. W.
Gent en H. Marck. Van voltallig
heid kan nog niet worden gesproken
Het secretariaat van het orgaan berust
bij de heer Van Gent, die ook secretaris
van de centrale commissie was.
ten installatie heet. waaraan de poppen
zijn bevestigd, kost hem veel inspan
ning. Daarbij ook nog voor een gesproken
tekst zorgen, was wat al te veel ge
vraagd. De komst van de bandrecorders
bood een prachtige oplossing.
Nu heeft hij zo ongeveer dertig pop
pen, variërend van Sint Nicolaas tot een
TT7/E OVER de Leidse Middelweg loopt, bemerkt plotseling, zomaar tus-
sen de grauwheid van de overige panden die daar staan, een sierlijke
tuin. Aan de straatkant wordt deze afgescheiden door een monumentaal
hek en een kleine groene deur. Voor zover men op een winterdag van
goed onderhouden kan spreken, ziet de tuin er verzorgd uit. Aan de
achterzijde wordt de tuin begrensd door een.stevig, ouderwets herenhuis.
Het heeft een ruime serre met daarachter een grote woonkamer en links
daarvan een royale keuken. Daar woont het echtpaar Onderwater. Een
paar jonge mensen, voor wie het begrip „vrije tijdsbesteding" alleen maar
een klank is. want vrije tijd hebben ze niet omdat ze het zo druk hebben
met hun hobby: het marionettentheater.
Het woord hobby is eigenlijk niet op
zijn plaats, want het marionettenspel
bijna, althans voor de heer Onderwater,
een obsessie geworden. En dan obsessie
in de letterlijke zin van het woord, wani
het is al meermalen voorgekomen dal
hij er nachten van wakker ligt. Dan denkt
hij nieuwe ideeën uit voor zijn spel. be
schildert in gedachten het nieuwe decor
zoekt naar verantwoorde grammofoon
platen voor de muzikale illustratie. Al
deze zaken zijn nodig om ziin honger
het marionettenspel te stillen.
Theater Miniatuur, zoals hij zijn m
nettensDel heeft genoemd, is in Leiden
onbekende. Tijdens de drie-oktober
feesten van vorig jaar heeft r
theater weer kunnen zien werken. In de
morgenuren trok men er op uit
hoofdzaak de jeugd te plezieren,
ook veel ouderen hebben genoeglijke
ogenblikken aan het spel beleefd.
Voor dit doel had de heer Onderwater
iet een bevriende garagehouder in Lei
den, de heer Van den Hout, een speciale
olatte wagen gebouwd waarop het theater
gemonteerd, zodat het gemakkelijk
verplaatsbaar was.
Hoe kom je nu zo op het idee
marionettentheater te beginnen? In de
vlak na de laatste Wereldoorlog
lagen de jeugdclubs volkomen in
De heer Onderwater woonde toen in Zoe-
terwoude en men vroeg hem of hij
niets voor voelde weer nieuw leven
jongensclub te blazen. Hij probeerde
het met een „cabaretje" en het enthou-
e van de jongelui werkte inspire
rend. Toen men daar op „uitgestudeerd"
raakte, werd overgeschakeld naar een
showband". Een "stel jongens maakten
houten of kartonnen muziekinstrumenten
terwijl een grammofoonplaat achter de
coulissen speelde, gaven de jongens
staaltje show weg, dat bij het publiek
bijzonder in de smaak viel.
Maar' de jongens kregen verkering
met die verkering ging het ware enthou-
e voor het verenigingsleven weg.
Niet echter bij de heer Onderwater, die.
eenmaal aangestoken door de „toneel-
vlam", verder wilde. Hij maakte levens
grote poppen en zette zo een eigen pro-
na in elkaar. Maar ook daarmee was
hij vlug aan het einde van zijn Latijn,
wat het verzinnen van nieuwe mogelijk
heden betreft
Het marionettentheater was de volgen
de stap die hij ondernam. Hoewel dit
overstapje in een paar woorden is ge
zegd, kwam het er in werkelijkheid op
dat hij van voren af moest begin-
Dat wil zeggen, zelf zijn poppen
maken, zelf de techniek leren en
programma maken.
voorpagina's zoals staatsmannen uit
Frankrijk, Duitsland, Amerika
Indonesië. Het geheel is opgehangen
aan de „kwestie Berlijn". De muzi
kale illustraties, die de heer Onder
water aan het programma heeft toe
gevoegd, zijn met veel zorg gekozen
en laten ruimte over om de meest
pessimistische toeschouwer in lachen
te laten uitbarsten.
Er wordt nog hard gewerkt aar
opera B.B., die, als alles naar wens
loopt, eind februari in Leiden in première
gaat. Op een klein bijzettafeltje staan de
koppen van de andere groten der aarde
ons toe te lachen, terwijl Brigitte Bardot
wat verveeld tegen de pendule op de
schoorsteen staat te leunen. ..Ik heb
nog bar veel aan te doen," zo zegt de
heer Onderwater, „maar ik vel
Het heeft vele uren gekost voor
dat de heer Onderwater de moei
lijke techniek van het „speel
hout" onder de knie had. Maar
nu laat hij met veel gemak drie
militairen tegelijk paradepassen
maken en met een echt militaire
groet afscheid nemen van het
publiek.
kleine witte poedel, met daartussen i
onvervalste rock 'n' roller en twee v
vaar lijk uitziende negerzangeressen.
Opera B.B.
e echter mocht denken, dat de heer
Onderwater nu zijn doel had bereikt,
kwam bedrogen uit. Al jarenlang speel
de hij met de gedachte een opera te
„componeren" voor zijn poppen. Er zijn
marionettentheaters in ons land, die reeds
(via grammofoonplaten of bandrecorder)
bestaande opera uitvoeren, maar hij
wilde een eigen muzikaal toneelstuk.
Wat is er dankbaarder voor zoiets dan
de politiek? Om het niet al te droog te
maken creëerde hij er tevens nog een
rolletje in voor „B.B.", welke initialen
niet alleen van toepassing zijn op de
Bescherming Burgerbevolking, maar te
vens op de Franse filmster Brigitte Bar
dot.
Het is een lollig verhaal geworden
met als hoofdfiguur mensen van de
Op en-Deur-dienst in de
Marekerk
In de Open-Deur-dienst van zondag
avond 7 uur in de Marekerk zal een
aantal korte toespraken worden gehou
den over het onderwerp: Je moet maar
geluk hebben. Een van de sprekers is de
directeur van de Markt- en Havendienst
te Leiden, de heer M. Weima. Zondag jl.
vertelde hij over het geluk in de handel
en illustreerde hij dit met enkele bij
zonder goede voorbeelden uit de prak
tijk.
De commissie voor Bijzonder Kerke-
werk heeft de heer Weima bereid ge
vonden zijn toespraak zondagavond in
de Marekerk te herhalen, vooral omdat
degenen die j.l. zondag aanwezig waren
vol lof spraken over de wijze waarop
het onderwerp .Je moet maar geluk heb
ben" werd besproken, ook door enkele
medewerkers van het Opcn-Deur-werk.
De leiding van de dienst berust bij dr
P. L. Schoonhelm.
Koperblazers van de christelijke mu
ziekvereniging ^Concordia" zullen de
samenzang begeleiden. Dit gebeurde
reeds eerder cn zij die toen aanwezig
:n toonden zich verrast over deze
kopermuziek.
De dienst begint om zeven uur en zal
uiterlijk 8 uur eindigen.
Prof. Hoenderdaal
over New Delhi
Overal door het land trekken In deze
maanden de leden van de Nederlandse
delegatie naar de derde Assemblee van
de Wereldraad van Kerken om aan de
plaatselijke Kerken verslag uit te bren
gen van hun bevindingen en de Gemeen
ten te inspireren tot oecumenisch werk
op plaatselijk niveau.
In Leiden zal in dit verband een bij-
eenxomst worden belegd op dinsdag 27
1 februari in de Remonstrantse kerk aan
i <le Hooglandse kerkgracht, die om 8 uui
I n.m. aanvangt Het is de Leidse hoog
ieraar prof. dr. G. J. Hoenderdaal die
naar het woord zal voeren en vragen zal
beantwoorden. De titel van zijn voor
dracht luidt: „Indrukken en inzichten
van New Delhi".
Deze bijeenkomst is niet alleen be
doeld voor de gespreksgroepen en bu-
Pelkringen, die zich met New Delhi 1961
hebben beziggehouden, maar tevens voor
alle gemeenteleden van de bij de oecu
menische raad aangesloten Kerken., als
mede voor alle andere belangstellenden
De leiding berust bij ds. J. Th. Mac-
Kenzie, predikant van de plaatselijke re
monstrantse gemeente, en pastoor A. J
Glazemaker. de voorzitter van de oecu
menische raad Leiden.
Johnny Kraaykamp is weer op
de planken. Gisteravond is hij
nog steeds in het gips
>or het eerst uwer opgetreden
wel in het Sociaal Medisch
Centrum van de Koninklijke
Marine in Leiden. Het succes
dat hij boekte was groot, vooral
toen enkele herstellende Jan
tjes in de gelegenheid werüen
gesteld hun naam op het pips
been van Johnny te zetten.
Puzzel prominenten
1 J. F van Veen. Endegees»
terstraatweg 2, Oegstgeest
2 mej. G. E. Sap, Houtlaan 6.
Leiden.
3. J. J. van Vliet, Coocordda-
straat 18, Alphen aan den Rijn.
dit mijn beste programma zal worden.'
In een vertrekje achter de keuken
hangen circa dertig poppen. Mevrouw
Onderwater behandelt ze als haar eigen
kinderen. Voordat het echtpaar 's avonds
voor een of andere voorstelling de deur
uitgaat,- worden de benodigde poppen
stuk voor stuk nagelopen. Verpakt in
plastic zakken worden ze in de koffer
geborgen om vele mensen een genoege-
lijke avond te verschaffen.
De dag na de voorstelling kunt u de
heer Onderwater weer vinden in een
van de warenhuizen in Leiden. Daar
verkoopt hij grammofoonplaten aan men
sen, die een meer passievere hobby heb-
ROOK
DIE LEKKERE
HALFZWARE SHAG
UIT DE BEKENDE HANDIGE DOOS
Nadat men enige malen het Residentie-Orkest heeft kunnen beluisteren
onder Dixons leiding, was het nu gisteravond de beurt van de Rotter
dammers. Menigeen zal dit optreden met gespannen verwachting tegemoet
hebben gezien. Welnu, wat er werd bereikt, was in hoge mate verrassend.
Dixons directie is vrijwel de tegenpool te noemen van die, welke we van
Flipse, de vaste dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ge
wend zijn. Tegenover het enigszins nerveuze, onrustige en uitermate op
felle klankcontrasten gerichte dirigeren van de Rotterdamse dirigent, stelt
Dixon een zeer beheerste, tot in de kleinste finesses uitgebalanceerde en
veel minder pathetische directie.
Dat dit van beide zijden (orkest en di- gebruik en alles is veel te lang uitge
rigent) heel veel aanpassing heeft ge
vergd, spreekt vanzelf. Doch nu klonk
het orkest ineens veel rijker, onverwacht
sprongen kleine details tevoorschijn
(Dean Dixon streeft naar ragfijne schake
ringen minstens even zeer als naar het
volhouden van de grote lijn) en men
voelde in vele passages een gespannen
heid. die tot voortreffelijke resultaten
leidde.
In de zgn. Haydn-variaties (volgens de
laatste onderzoekingen staat het aller
minst vast, dat het thema inderdaad
oorspronkelijk van Haydn was) had men
nog enige moeite, op gang te komen. Zo
had de 2e variatie gerust wat turbulenter
mogen zijn. Doch de klank van de bla
zers in variatie 3 en 4 was verrassend
„rond" geworden, variatie 6 met zijn
bruisend geweld overtuigde meer dan de
nog wat stroef verlopende cantilene i
no. 7. (Hoe duidelijk was daar het gebaar
waarmee Dixon aangaf, dat hij het
derlicht" gespeeld wilde hebben!)
Met de jonge Duitse violiste Edith
Peinemann had men een gelukkige
keuze gedaan. Zij bezit alle kwalitei
ten om van het niet ten onrechte
verwaarloosde vioolconcert van Dvo
rak iets te maken: een brede, forse,
vrijwel mannelijke toon, een grote
virtuositeit en nobel spel.
Het was dan ook niet aan haar, noch
aan het orkest (dat slechts een uiterst
kleine rol te vervullen heeft) te wijten,
dat men niet aan één stuk door geboeid
bleef. Dvorak was in 1878. toen hij dit
concert schreef, nog tamelijk jong en een
groot vereerder van zijn vriend en be
schermer Brahms, wiens vioolconcert in
deze tijd juist beroemd begon te worden
In het allegro kan men zeer duidelijk
herinnerringen aan Brahms' concert te
rugvinden. Zelf was hij echter nog aan
hét begin van zijn carrière en eerst ruim
10 jaar later schreef hij zijn beroemde
werken. Dit opus heeft een te gering
thematisch materiaal, van het begeleidend
orkest maakt de componist nauwelijks
Morgen avondgebed
in Bevrijdingskerk
Morgenavond van half acht tot om
streeks tien voor acht wordt in de Be
vrijdingskerk in Leiden-Zuid-West het
eerste avondgebed gehouden. Dit gaat
uit van de wijkkerkeraden van de Her
vormde Gemeente en de Geref Kerk.
Het avondgebed wordt in de eerste plaats
gezien als een voorbereiding op de zon
dag maar in de tweede plaats als een
zinvolle poging op de weg van het zoe
ken naar de eenheid. Om de veertien da
gen wordt het gehouden.
De kerkeraden hopen, dat velen aan
deze uitnodiging gehoor zullen geven.
Dat men toch met aandacht heeft ge
luisterd, was te danken aan de knappe
wijze, waarop soliste en orkest het noten
beeld kleur en glans wisten te verlenen
Na de pauze was men in de gele
genheid, de 3e symfonie van Sibelius
te beluisteren. Sibelius heeft in
derland een veel minder grote kring
van aanhangers gevonden dan b.v.
te Engeland, waar zijn orkestwerken
regelmatig op het programma staan.
Hier te lande heerst (en niet geheel
ten onrechte) de mening, dat zijn
werk is verbleekt.
Toch zou men dat na de uitvoering.
HEUGNFELT - TRETFORD -
BOUCLÉ TAPIJT
In v^le kleuren voorradig.
Textielhandel en woninginrichting
W. J. ZIRKZEE
die het R. Ph. O. en Dean Dixon ervan
gaven, niet kunnen volhouden. De beide
hoekdelen omsluiten een Mahler-achtig
Andantino; niet alleen door het ritme,
doch ook door de orkestratie (houtbla
zers ondersteund door pizzicati) wordt
men onophoudelijk aan Mahler (om. aan
het laatste der Lieder eines fahrenden
Gesellen) herinnerd. Sibelius mist echter
de schrijnende contrasten; er is in het
Andante slechts sprake van een aantal
kleine, grillige onderbrekingen. Dixon liet
elk instrument afzonderlijk de kans, op
de voorgrond te treden en het samenspel
tusen blazers en strijkers (nooit hoorden
wc zulk een licht, fraai-gelijk pizzicato
van dit orkest) was voorbeeldig.
Een van de redenen waarom onze be
vond erin g voor deze dirigent groot is, is
de weloverwogen wijze, waarop hij een
climax weet op te bouwen en het orkest
tot in het uiterste in bedwang weet te
houden. Met groot volume werkt hij
slechts spaarzaam; en juist hierdoor blijft
elke compositie doorzichtig en genuan
ceerd.
Dat de leden van K. en O. de koude
zowel binnen als buiten de Gehoorzaal
gaarne hadden getrotseerd, liet het ova
tionele applaus duidelijk blijken; het zal
ongetwijfeld veler wens zijn, dat Dean
Dixon eens een heel seizoen de gastdi-
rectie over een onzer grote orkesten
krijgt
Dra. A. van der Veen-Wlersma
Hervormd kinderzorgwerk
De commissie voor kinderzorg van de
diaconie van de Leidse Hervormde Ge
meente heeft een fusie aangegaan met de
classicale vereniging Kinderzorg die in
1947 met haar werk is begonnen. Bij de
fusie berustten 94 voogdijen bij de Her
vormde diaconie, evenveel als bij de
classicale vereniging. Men vond het uit
eindelijk niet verantwoord, twee kleine
verenigingen een eigen apparaat in stand
te doen houden.
„DE ZEEREIS" IN DE SCHOUWBURG
1T/IE de samenvatting van K. en O. en L.J.A. had gelezen van het toneel-
stuk „De Zeereisen wie verder de naam Georges Schehadé niet
kende, moet wel een toneelstuk hebben verwacht in de stijl van Dickens.
Het zal daarom voor de bovenbouw van het v.h.m.o. gistermiddag in de
schouwburg een grote en aangename verrassing zijn geweest kennis te
maken met het werk van een dichter en surrealist tegelijk, die een acht
taferelen tellend toneelstuk heeft gecomponeerd, zo knap van bouw en
zo origineel van taal, dat De Nieuwe Komedie in het geheel geen moeite
heeft gehad de aandacht gespannen te houden.
De handeling is geplaatst in tve»t mid
den van de vorige eeuw, en wel in d<
Britse havenstad Bristol. In de knopen-
wLnkel van de kalende heer Strawberry
droomt bediende Christopher van de s
en van verre reizen. Hot geluk ligt i
mers achter de horizon en wie zou n
vam het Zuiderkruis willen dromen
de kille nevel van het trotse A-lbion?
In de herberg zit Christopher over z
kaarten gebogen. Hij leest de wonder
lijkste verhalen van zeevarenden
over hun ontdekkingen in verre gewes
ten. Het spaargeld ligt klaar, de reis kan
beginnen, maar dan voltrekt zich een
wonderlijke metamorfose op het toneeL
Christopher kruipt in het uniform, en
daarmee in de hiuid van de sinistere
kwartiermeester Wittiker. Wittiker is in
Portugal verwikkeld ln een moordzaak.
Er viel niets te bewijzen, alleen de pape»
gaai was getuige, maar hij meet nu te
recht staan voor een scha duw gerecht
Christopher neemt zijn plaats ln en ver
andert de figuren om de kroeg in San
tos, waar de dood heeft toegeslagen, in
die uit zijn vertrouwde omgeving.
De ware gang van zaken komt niet
aan het licht. Dat is voor het stuk ook
niet essentieel. Voldoende is in dit sur
realistische beeld de mens terug te vil
den, met zijn verlangens en dromen.
..Och," zo merkt de eerwaarde vader
Lamb ergens in het laatste tafereel op,
„als het geluk zo eenvoudig was. zou ik
nooit een dienaar der Kerk zijn gewor
den." Zo is het.
Onder de bezielende regie van Erik
Vos heeft De Nieuwe Komedie een voor
treffelijke voorstelling van dit heerlijke
sbuk gegeven. De mise c-n scène sloot
nauwkeurig aan bij de tijd van hande
ling. Hier dus een toneel op een toneel,
met décorwisseling die soms een onder
deel zijn van de handeling, dan weer
met een entre-aote of con liedje. Het
voorbeeldige décor van Johan Greter
bleek goed afgestemd op de eisen van
het reistoneel. Kostuums en maskers van
Leontien van Beurden mogen met ere
worden genoemd.
De lijst van medespelendcn is te lang
om hier onder de loep te worden geno
men. Woorden van lof verdienen vooral
Poter van der Linden, die Christopher
maakte tot een onvergetelijk figuur, Jan
Peré als de typische meneer Strawberry,
cn Jan van Kasteren als de gekwelde
stuurman Hogan. Dit stuk van onze tijd.
hoe moeilijk ook van vorm, sloot dunkt
ons nauw aan bij de wensen van dit
jeugdLge publiek. Het applaus was dan
ook langdurig cn zeer krachtig.
G. Tulp