Uw probleem is het onze
Gemeenschappelijke diensten
bij bijzondere gelegenheden
Generale
synode Geref.
kerken gesloten
drank voor dorstige drinkers
Een woord voor vandaag
Zondag begint hervormde
voorjaarszendingsweek
2
HET DERDE GEBOD
UET VLOEKEN, het ijdel gebruiken van Gods naam, is in ons land een
volkszonde, tot in het buitenland berucht. Uitdrukkelijk wordt in het
derde gebod gezegd, dat de Here niet onschuldig zal houden, die Zijn naam
ijdel gebruikt. En Zondag 36 van de Heidslbergse Catechismus zegt, dat er
geen groter zonde is, die God meer vertoornt, en dat wij ook door stilzwij
gend toezien ons aan deze verschrikkelijke zonde schuldig maken.
In de strijdkrachten, veelszins een afspiegeling van ons volk, lijkt het vloe
ken ook wel een onuitroeibaar kwaad, hoewel nadrukkelijk verboden in het
Reglement Krijgstucht. „De Nederlandse Krijgsman" van januari 1962, het
orgaan van de steeds actieve Kon. Ned. Mil. Bond „Pro Rege" vraagt de chris
ten-militairen, of het tegengaan van het vloeken in dienst zo'n moeilijke zaak
mag zijn. En hetzelfde geldt voor vele plaatsen in de civiele sector. Het blad
schrftft:
„'n Gebroken carrière of een moeilijke tijd? Nemen onze christenjongeren
dat dan niet? Want ondanks alles kan dit toch voorkomen. Wij moeten en kun
nen niet anders zeggen dan dat het aanvaarden van moeiten christenplicht is.
Het najagen van recht en gerechtigheid, ons opgelegd, is geen garantie voor
het bereiken daarvan. Dan wordt het lijden om Christus' wil. Dat te aam
vaarden mag voor ons geen moeilijke zaak zijn. omdat het lijden zo een inte
grerend deel uitmaakt van ons christen zijn. De vraag rijst hier of wij in
onse christelijke opvoeding dit levensdoel niet verdonkeremanen.
„Wie protesteert tegen het vloeken, vesligt de aandacht vanzelfsprekend op
eigen levenswandel.
„Onder dienst valt weinig te verbloemen, er is praktisch geen facade die
we overeind kunnen houden. We zijn altijd, dag en nacht, bij elkaar en ken
nen eikaars gaan en staan vrij aardig.
„Wie het met zijn christen-zijn op een akkoordje gooit, krijgt als „protes
tant" geen voet aan de grond. Hij wordt terecht niet serieus genomen.
„Zit in de regelmatig weerkerende klacht in de Tweede Kamer niet tevens
een aanklacht tegen onze christen-militairen relf en hun ouders?"
Niettemin verheugt het ons, dat staatssecretaris Calmeyer de commandanten,
officieren en onderofficieren nog eens in een officieel schrijven uitdrukkelijk
erop heeft gewezen, het vloeken en het uitvloeken na te laten èn tegen te
gaan. Daarbij wijst de staatssecretaris erop, dat degenen die zich door de
overtreding van het derde gebod gekrenkt voelen, de moed moeten hebben,
dit te doen blijken. Terwijl zij, voor wie dit geldt, moeten beseffen, dat het i bijeenkomsten de zegen kan uit-
onkameraadschappelijk is collega's nodeloos te kwetsen. Dit geldt zowel voor spreken. Deze diensten zijn echter
soldatenkamers en cantines als voor onderofficieren en officieren. alleen bij bijzondere gelegen-
We zijn er ook erkentelijk voor, dat de overheid hier een positief geluid laat heden en als er tussen de beide
horen en niet volstond met een formeel en neutraal geluid. of meerdere plaatselijke ge-
Daarnaast Is het de taak van de gezinnen, de kerken, de maatschappij en meenten epn eesDrek ceweest en
óók van de politieke partijen, duidelijk tegen dit kwaad op te treden. meenten een gesprek geweest en
Rooms-katholieken bijv. zijn nogal eens siap in dit opzicht omdat zij de
gedachteloze vloek niet ernstig nemen. Zij dienen echter te beseffen, dat hun
toenaderingspogingen tot de protestanten daaronder lijden. Die begrijpen
een dergelijke levenspraktijk van medechristenen niet en dat brengt onnodig
verwijdering.
Ook de socialisten en liberalen, die officieel de christelijke traditie van onze
samenleving erkennen, zijn wel zeer passief. Hun woord zou een goede in
vloed kunnen hebben. Het is kenmerkend, dat modebegrippen, zoals men
selijke verhoudingen, harmonieuse public relations enz., min of meer zijn,
het boze hart van de mens óók in dit opzicht niet veranderen. Hoewel de
inhoud van deze begrippen kwetsend optreden juist wil voorkómen.
De protestantse partijen getuigden hier mot christelijke volharding, met name
de leden van de Staatkundig Gereformeeide Partij. Dat ls goed, omdat we B. W. Ganzevoort van Antwerpen tegen
•Hen weten dat de .onden, ook van het volk van het gealn van derttfjd- I d^T'Sldd.rbS
krachten, leiden tot oordeel, verzwakking, ellende en soms (tijdelijke) on- erop dat, ai is de zaak van de gemeen-
dergang. Daartegenover staan de zeer rechtlijnige en positieve beloften van
aardse zegen en blijvende welvaart voor gemeenschappen by gehoorzaam
heid.
Deze beloften aan een volk zijn het grootste perspectief van goede christelijke
politiek, de enige weg in voorspoed en de uitweg in tegenspoed.
Gereformeerde synode besluit
NA een urenlang debat, uit
gespreid over drie dagen
heeft de gereformeerde synode
eindelijk besloten dat in de
toekomst gemeenschappelijke
samenkomsten, die reeds met
andere kerken worden belegd,
erediensten zullen kunnen zijn,
zodat niet slechts de hervormde
predikant, maar ook zijn ge
reformeerde collega in deze
Aan de dienst des
Woords mag niet de dienst der
sacramenten worden verbonden,
zodat de Gereformeerde kerken
nog niet overgaan tot inter
communie.
Zoals wij reeds meldden hadden 24
sprekers het woord gevoerd en hun be
zwaren geuit. Deze kwamen vooral
de kant van de ouderlingen. Ouderling
Scholtens bleef bij zijn bezwaren tot het
bittere einde en stemde samen met ds.
Intercommunie
niet toegestaan
(Van onze kerkredacteur)
schappelijke diensten niet helemaal on
belangrijk, toch de proporties niet uit
het oog verloren mogen worden. Het is
een beperkte zaak. De synode van
Leeuwarden stond gezamenlijke ere
diensten toe in noodgevallen en de mo
gelijkheid van gezamenlijke samen
komsten bij bijzondere gelegenheden.
De nieuwe regeling wil deze „samen
komsten" nu erediensten doen zijn. Wij
moeien beseffen dat in onze tijd de een
heid meer op ons af komt dan ooit.
Veel op het gebied van contacten tussen
kerken en gelovigen ook al moet er
kritiek zijn kan positief gewaardeerd
Velen hebben gezegd dat de
gereformeerden het pand moeten bewa
ren. Volgens prof. Ridderbos is dat niet
slechts het pand van de vaderen, maar
van de profeten en apostelen. Als
gevraagd wordt „zijn we niet bezig
dat in de waagschaal te stellen?" dan
moeten we zeggen dat dit rapport dat
niet doet. De centrale inhoud van het
evangelie is normatief gesteld. Het gaat
hierbij niet om een confessionele, maar
om een kerkelijke kwestie. „Doen wi;
water in onze koppige kerkelijke wijn?'
Dr. J. j Meijering. die benoemd
tot buitengewoon hoogleraar in de t
sen-afdeling der metaalkunde aan
Technische Hogeschool te Delft, heeft
de aula van de hoge school zijn ambt
nvaard met het uitspreken van
rede over de oxydatie van metalen
legeringen.
'rof. Meijering, die in dienst is 1
de N.V. Philips te Eindhoven, is 52
jaar. I
RECTIFICATIE
Op de jaarvergadering van de afde
ling Zuid-Holland van de Ned. Herv.
Jongelings- en Meisjesvereniging op
Gereformeerde Grondslag zal ds. Kleer
maker spreken over: .Hoe vind je dat
er gepreekt moet worden?" en niet zo
als wij hadden vermeldt over het onder-
weerp: „Waarom verwerpen wij zo
veel van de hedendaagse prediking?"
..Juiste toon
en vrede bewaard
Uitpeilen
(Van een onzer verslaggevers
Donderdagavond zijn de zittin
gen van de generale synode der
Gereformeerde kerken te Apel- tan aanzien
doorn beëindigd. In totaal is er
precies zes weken vergaderd,
waarvan vier weken in het na
jaar. Een record voor een Gere
formeerde synode. Wel was veel
voorbereidend werk in de com
missies reeds van tevoren ver
richt, maar tijdens de synode
zittingen is toch ook met voort
varendheid gewerkt.
In precies zes
weken gereed
te Griekse en Romeine imperium ge
richt was, dat door zijn prediking uit
haar fundamenten werd gelicht, maakte
zich ook druk over een collecte.
Ds. G. Y. Vellenga had de vrees ge
uit dat de Geref. Kerken zich nu laten
„uitpeilen". Prof. Ridderbos stelde ei
genlijk het tegenovergestelde. „Wij kie
zen uit de hervormden (en pellen hen
uit) en ik moet nog zien of ze daf
men." Ouderlingen hadden er op gewe
zen dat vroeger altijd gezegd is dat het
uiteindelijk doel van eenheid pas ge
meenschappelijke diensten kan zijn. Nu
wil men, waar eenheid is over de
houd van het evangelie, ondanks
schillen over sacramenten en tucht, de
ze diensten aangrijpen als een middel.
Tot hen die zich afvragen of dit wel
kan, zei prof. Ridderbos: „je kunt geen
onveranderlijke gedragslijn vaststellen.
Zou het niet de tijd zijn om elkaar
meer te gaan zoeken?" In dat stadium
zijn we. Het bloed kruipt waar het niet
gaan kan. Het besef van bij elkaar tc
horen trekt ons meer naar elkaar toe.
Er was gevraagd naar de ambten in
een dergelijke dienst, maar prof. Rld
derbos wil hier geen theologie van in
complete diensten van maken. „We zeg
gen eigenlijk alleen: wij zijn nog niet
één, en toch...." Deze diensten zijn een
teken, om mensen die dit Incidentele
gaan verheerlijken, snappen het niet.
Herderlijk schrijven
Prof. Ridderbos pleitte er nog voc
dat. nu allerlei groepen zich tot de ker
keraden wenden, ook de synode zich
over deze kwestie in een soort „herder
lijk schrijven" tot hen moet richten.
Een tegenstander betoonde hij zich van
de poging deze kleine mogelijkheid van
samenzijn met al te veel kerkelijke re
keningen te omsluiten. „Men kan zoveel
huwelijkse voorwaarden opstellen, dat
het meisje zegt: Ik doe het niet meer.
We doen hier wel geen groot ding, „be
sloot prof. Ridderbos, maar in zijn con
tact betekent deze stap toch wel iets."
In zijn antwoord op de vele vragen
ging prof. dr. J. T. Bakker nog in op
de opmerking dat de rooms-katholieken
in hnn jongste richtlijnen veel princi
piëler hebben gesproken. Hij wees erop
sommHc taksnu P™1»» •chr"' ""''it'1
cG öeeiTnf sfee- ter svnode 70 eoed was de Romeinen, die een monument
gebleven. Er -.varen geen wanklanken; J1**/ h'J gchreef ook aan Filemon
men hoorde steeds de juiste toon en de br,ef. °v.er, é*n *1 "li
vrede was bewaard j ^oe* het grotere en het kleinere als zo-
Het kan zijn. aldus ds. Kuiper, dat 1
(Advertentie)
Men zou nog méér tijd kunnen be
sparen als er steeds scherper onder
scheiden werd tussen wat meer er
wat minder belangrijk is, meende de
praeses ds. P. D. Kuiper te Sassen-
beim in zijn slottoespraak. „En
voegde hij er bescheldenheidshalve
i toe als de synode nog iets
gvuldiger te werk
zen van een praeses'
Dat de Gereformeeide kerken in een
isolement leven, mocht volgens ds. Kui
per in bepaald opzicht waar zijn -
waarbij hij de vraag in het midden liet
of dit isolement wellicht met zeer
wel te verdedigen is maar dat zij het
isolement zoeken, leek hem een niet te
handhaven oordeel.
Wie kennis nam van de besprekingen
ter synode over de verhouding tot an
dere kerken in ons land. de Gerefor
meerde oecumenische synode, de ge
meenschappelijke kerkdiensten en
avondmaalsvieringen, en de resultaten
van kerkelijk overleg en arbeid, kan
niet staande houden dat de Gerefor
meerde kerken het isolement zoeken.
Men denke daarbij ook aan de beslui
ten om waarnemers te zenden naar de
conferenties van Wereldraad en I.C.C.C.
De discussies hieraan voorafgaand,
vormden volgens ds. Kuiper een der
hoogtepunten van deze synode en toon
den aan hoezeer bij allen de relatie van
de Gereformeerde kerken tot de We
reldkerk de volle belangstelling heeft.
„Wat de gevolgen van deze waarne
ming zullen zijn. zal de toekomst le
ren. Wel mag mijns inziens gezegd
den. dat onze kerken op weg zijn
een beslissing op dit punt, naar ee
of een neen. dat ook voor het interne
kerkelijke leven niet zonder consequen
ties zal zijn", zei ds. Kuiper.
Voor het eigen kerkelijk leven had de
synode van Apeldoorn o.a. deze beteke
nis. dat verschillende beslissingen ter
zake van de eredienst werden geno
men. Een nieuwe psalmberijming werd
ter beproeving vrijgegeven, een nieuwe
Sezangenbundel eveneens: een verkort
oopsformulier is samengesteld. oude
kerkelijke gebeden werden herzien en
nieuwe ontworpen.
wii uit het
Seleerd. „Ik
ie nog nooit geheelde wond. In deze
droeve geschiedenis heeft naar mijn
vaste overtuiging juist het wantrouwen
zulk een grote rol gespeeld. Wellicht is
uit het gebeurde dit goede voorgeko
men. dat wij meer dan vroeger zoeken
naar wat verenigt, dat wij elkander niet
les willen laten, bang geworden voor te
genstellingen, die voor God niet beslis
send en verantwoord zijn".
Desondanks heeft deze heilzame be
geerte naar vrede de synodeleden niet
belet ronduit hun mening te geven. Ds.
Kuiper geloofde dat deze vrijmoedig
heid juist ontsproot uit het wederzijds
danig herkennen
Wanneer wij
„Ik moet in dit verband melding i
:en van het antwoord namens de
de der vrijgemaakte kerken, dat
gewond en bedroefd heeft. MIJ dunkt, al
le woorden hierover iljn óf teveel óf te
weinig. Ik zal er dan ook verder
zwijgen". Aldns ds. Kuiper.
De praeses beleed dat hem sorr
gedachte overviel: wat betekent eigen
lijk een synode in het leven der ganse
kerk van Christus op aarde en vergele
ken bij het leven der volken, waarin hon
derden miljoenen nog nimmer het Licht
de wereld hebben erkend?
„Het is alsof wij alleen maa
le zakelijkheid en serene rust gedragen
door het getij van de welvaart de in
terne belangen van een der kerken in
een klein land hebben behandeld, ter
wijl het buiten stormt in een wereld, die
angstig en geteisterd haar bestemming
tegengaat.
Terwijl het ene buurvolk het andere
treft met bloedige slagen, stellen wij
grenswijziging vast tussen twee
particuliere ressorten.
Terwijl overal de vleugels gespannen
staan om de dood uit te strooien over
steden en dorpen, houden wij ons bezig
met een kleine verandering in de litur-
gie.
Terwijl ideologieën op elkander botsen
met demonische felheid, zoeken wij
naar een antwoord op de vraag of de
vier procent vacantietoeslag geldt voor
het netto- of bruto-inkomen. Is dat niel
gruwelijk inconsequent en onverantwoor
delijk?"
Netten klaarmaken
i behandelen.
bewust blijven dat
functie in" dienst der kerk in wezen
functie is in dienst van Jezus Chris-
mogen wij God danken dat Hij ons
de gelegenheid gaf de netten klaar te
maken om ze straks uit te werpen in
de ongewisse zee, waarbij het bevel en
de belofte van de Meester onze enige
zekerheden zijn".
Toespraken
Uiteraard bleven de gebruikelijke toe
spraken niet achterwege. Inzonderheid
richtte ds. Kuiper zich tot de Gerefor
meerde kerk van Apeldoorn, die voor
het eerst als gastvrouwe van een syno
de optrad. Ter herinnering ontving deze
kerk een kanselbijbel met inscriptie.
Dr. P. G. Kunst te Amsterdam, acces-
ir der synode, richtte zich tot de prae
ses. hem dankend voor de blijmoedig-
h< d waarmee hij de vergaderingen had
geleid.
Prof. dr. D. Nauta was de woordvoer
der van de hoogleraren preadviseurs.
Groningen
Op de laatste zittingsdag viel het be
sluit om de volgende generale synode
te houden in Groningen.
De Gereformeerde kerk van Gronin-
gen-Zuid is aangewezen als roepende
kerk. De stadsparkkerk is dan verga
derplaats. De nodige voorzieningen zul
len worden getroffen om het kerkgebouw
hiervoor gereed te maken. De synode
komt in mei 1963 samen voor een con
stituerende vergadering. De openbare
zittineen beginnen in september.
Besloten werd om de benaming van
de adjunct-scriba ds. H. W. H. van An-
del te veranderen in die van actuarius.
Ds. W. de Graaf te Almkerk. deputaat
)or de eenheid onder gereformeerde
belijders, deelde mede dat men bezig
is met de oprichting van een „gerefor
meerd convent". De hiervoor gevraag
de gelden zullen door de synode worden
verstrekt.
Aan het moderamen van de synode
is onlangs opdracht gegeven de moge-
tasten om aan de psalm-
smakelijk
gezond
licht verteerbaar
dat het niet juist is de verhouding Re
formatie- Rome gelijk te trekken met
de hervormd-gereformeerde verhou
ding. Daar zijn veel meer vragen in ge
ding. „Het opmerkelijke is dat de bis
schoppen deze kwestie ook niet meer
met één woord kunnen afdoen. Daar
om moet hun stap ons zeker ln de ver
houding tot hervormden tot nadenken
dwingen".
Amendementen
Niet minder dan 12 ouderlingen dien
en samen een amendement in, dat
eigenlijk een tegenvoorstel was. Zij ver
zetten zich tegen de voorgestelde ge
meenschappelijke diensten. Ook ds. J.
van Herksen diende een dergelijk tegen-
mendement in. De andere amendemen
ten hielden slechts wijzigingen in.
De opmerking in het tegenvoorstel van
de ouderlingen dat zulke diensten niet
gehouden mogen worden tenzij er zeker
heid is aangaande de handhaving
belijdenis en tucht, verleidde prof. Nau-
n historisch voorbeeld uit het
leven van Calvijn. Deze raadde
dagen van zijn ballingschap uit Genève
zijn aanhangers aan toch aan het avond
maal te gaan bij de dominees die toen
Genève de kansel bezetten. Prof.
Nauta had ernstig bezwaar tegen de
wijze waarop de twaalf ouderlingen kno
pen doorhakten. Het opmerkelijke
de tweede ronde van sprekers was
de teneur precies tegengesteld was
de eerste. Spreker na spreker, op
enkele na, wierp zich op ter verdediging
van de grote lijnen van het rapport.
Gewijzigd voorstel
Tijdens de maaltijden kwam de com
missie van het rapport met de tegen
standers bijeen. Deze bespreking resul
teerde in een gewijzigd voorstel. Ook
hierin werden de gemeenschappelijke
diensten mogelijk gesteld, maai
ren een paar meer zekeringen aange
bracht. Toch waren sommigen als ds. J.
van Herksen nog niet helemaal gerust
gesteld en dienden amendementen in
met nog meer zekeringen. Opnieuw wijd
de de synode enige uren aan deze kwes
tie en weer bleek de angst van sou
gen dat van deze. in de loop van
debat, steeds kleiner wordende kier
een nauwelijks open deur. nog altijd
misbruik gemaakt zou kunnen worden.
Daarom was ds. J. R. Hommes (Gro
ningen) bang dat de beperkingen de
lachlust van het publiek zouden opwek
ken. Hij wilde liever niet uitspreken
„bij bijzondere gelegenheden en op be-1
perkte schaal". Terwijl hij liever alleen
het eerste gedeelte zag, sprak prof. Nau
ta zich uit voor alleen het tweede ge
deelte.
Na deze laatste ronde bleek, dat het
ene amendement na het andere was in
getrokken, zodat er eindelijk enig licht
kwam in de verwarde situatie. Maar
prompt kwamen er weer allerlei zins-
veranderingen, zodat het besluit opnieuw
terug ging naar de commissie en de
kwestie opnieuw een dag werd uitge
steld.
Besluit
Eindelijk kon gistermorgen deze zaak
dan worden afgehandeld. Een kennelijk
vermoeide synode kwam tot een onver
wacht eensgezinde uitspraak. De ge
meenschappelijke diensten zijn moge
lijk:
als resultaat van een kerkelijk ge
sprek
bij bijzondere gelegenheden
als de gemeente onderricht is
als de zekerheid bestaat dat geen
ander evangelie wordt gebracht dan
dat van Jezus Christus, zoals deze in
gehoorzaamheid aan de H. Schrift in
de belijdenisgeschriften der Gerefor
meerde Kerken wordt beleden
#d al^i geen sacramenten worden be
ft als de classis van het voornemen in
kennis is gesteld.
Bovendien zullen de plaatselijke ker
ken nog een „herderlijk schrijven" ont
vangen en zullen de mindere vergade
ringen op deze zaak hebben toe te zien.
Gemakkelijker kwam de synode ertoe
gemeenschappelijke uitzending in het
kader van de Wereldhulpactie toe te
staan.
Maar Intercommunie lag nog niet bin
nen het gezichtsveld van deze synode.
Er zullen deputaten worden benoemd
om te onderzoeken of, en zo ja, onder
welke voorwaarden en omstandigheden
en binnen welke grenzen het verant
woord Is om tot gemeenschappelijke
avondmaalsviering met andere kerken
te komen.
Jezus' discipelen voelen zich op een gegeven moment geroepen
in te grijpen: als ouders met hun kinderen komen bij de
Meester en Hem vragen die kinderen zegenend aan te raken
dan bestraffen zij die ouders. Kinderen tellen niet meede
wereld is in hun gedachtengang blijkbaar alleen voor de grote
mensen. Jezus neemt het Zijn jongeren bijzonder kwalijk. En
dan volgt dat in later eeuwen zo gevleugeld geworden ivoord:
Laat de kinderen tot Mij komenverhindert ze niet; want
voor zodanigen is het Koninkrijk Gods." Zoals de kinderen
moeten ook de grote mensen dat Koninkrijk ontvangen. En
die opmerking van Jezus brengt ons midden in het probleem:
het ontvangen van het Koninkrijk Gods. Dat is een kwestie
van onderworpenheid, van zelfverloochening, van simpele
aanvaarding, van zich gewonnen geven aan de Heer van dat
Koninkrijk. Dat is een zaak van het hart. Een kind kan zo
onbevangen en zo ongecompliceerd zich overgeven, in het
volste vertrouwen, omdat het zich beschermd weet bij vader
of moeder. Dat is hetgeen Jezus van ons vraagt: zet uw dage
lijkse zorgen aan de kant en geef u over. Ontvang het Konink
rijk, zet uw hart open voor Jezus' gaven. ,En Jezus omarmde
de kinderen en hun de handen opleggende zegende Hij ze",
zo staat er. Dat is de rijkste ervaring in een mensenleven!
Zondag a.s. begint in de Her-
vormde Kerk de voorjaarszen
dingsweek waarin geprobeerd
wordt het vele geld bijeen te
brengen dat voor het groeiend
werk nodig is. Deze collecte
wordt in een tijd vol internati
onale spanning gehouden. Daar
om heeft de secretaris voor de
Raad van de zending zich in een
folder in het bijzonder bezig ge
houden met de situatie rondom
N^nw-Guinea
Hij schrijft dat tijdens een bespreking
met cursisten van de Zendingshogeschool
in Oegstgeest gebleken is dat velen met
grote zorg vervuld zijn. Toch besloten
zij allen hun studie af te maken om
naar Nieuw-Guinea te kunnen vertrek
ken. „Ik meen dat wij eerbied moeten
hebben voor deze bereidheid" vervolgt
deze predikant, „om niet slechts in goede,
maar ook in kwade dagen uit te gaan,in
de dienst van het evangelie".
„Wij hopen zeer dat zij lang met zegen
ginds werkzaam mogen zijn, maar het if
ook mogelijk dat de situatie zo zeer ver
slechtert dat onze mensen op korte ter
mijn terug moeten keren. Dan zal ei
echter ook zeer veel geld nodig zijn, veel
meer dan waarover de penningmeester
op het ogenblik beschikt.
Ook in Indonesië werken nog steeds
zendingsarbeiders. Juist dezer dagen
heeft Oegstgeest bericht ontvangen
dat hun verblijfsvergunning weer met
een jaar is verlengd.
I/erf Kan Ifettewinkel
sterk... prachtig
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rijswijk (Z.H. 5e pred.
plaats): W. Pelleboer te Wageningen; te
Hemmen (toez.): W. B. A. Smits te
Rotterdam-Feijenoord: te Dedemsvaart:
W. Straatsma te Saaxum; te Elspeet-
Uddel-Vierhouten, 2e pred.plaats: L. van
Nieuwpoort, kand. te Linschoten.
Beroepen te Dordrecht (toez. vac
J. van der Velde): C. Graafland te
Woerden.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Zeist (vac. J. Wilschut):
A. van der Kooy te Woerden.
Aangenomen naar Nieuw-Beijerland:
M. Bergsma te Eemnes-Buiten.
Benoemd tot vic. te Katwijk aan
(wijkgem. Noordoost): D. J. Cuperus,
kand. te Waddinxveen.
Beroepen te Emmanuel (Alberta Can.
Christian Reformed Church): L. F.
Schalkwijk te Duncan (British Columbia,
voorheen te Krimpen a. d. Lek).
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Zaamslag: J. C. van Raven-
swaaij te 's-Gravenhage-Scheveningen er
E. Venema te Zwijndrecht.
Het is gebleken dat de mogelijkheden
x>r de hervormde zending in dc Kamc-
jen zo groot zijn dat dit gebied om meer
zendingsarbeiders vraagt dan Nederland
kan bieden. Alles zal worden gedaan om
veel mogelijk mensen voor dit werk
te schakelen, maar voor een groot
deel zal hun aantal toch ook weer be
paald worden door de wijze waarop dc
nervormde gemeenten in de toekomst
dit zendingswerk zullen blijven steunen.
In verband met deze voorjaarszendings
week zullen zondag a.s. in vrijwel alle
hervormde kerken folders worden uitge
reikt, die de voorjaarscollecte aanbevelen.
In Oekraïne zes leden
van pinkstergemeente
veroordeeld
Zes leden van een „pinkstergemeente"
zijn in de Oekraïne veroordeeld tot vijf
jaar gevangenis en vijf jaar verbanning,
waarschijnlijk in Siberië, zo meldt de
Prawda.
Het blad meldt dat de zes mannen een
meisje uit een ziekenhuis hadden ge
haald cn haar daarna hadden „dood-
gebeden".
„Zij deden op hun aanhangers een be
roep niet deel te nemen aan het open
bare leven en culturele en opvoedkun
dige instellingen te mijden. Zij gebruik
ten alle mogelijke middelen mensen in
hun netten te vangen, in het bijzonder
schoolkinderen", aldus de Prawda, die
verder de sekte beschuldigt van colla
boratie met de Duitsers in de tweede
wereldoorlog.
Monnik spreekt in
Hogerhuis over
teenagers
Voor de eerste maal in 400 jaar is h
Hogerhuis toegesproken door een rooms-
katholieke monnik.
Baron Vaux of Harrowden, die in 1932
tot een kloosterorde toetrad, maakte ge
bruik van zijn oude titelrechten om de
lords toe te spreken over de verzorging
en opleiding van teenagers.
De lords luisterden aandachtig, nadat
j Vaux in het begin van zijn rede eraan
herinnerde hoe een van zijn voorouders
vervolgd en gevangen genomen werd
omdat hij met te grote ijver zijn geloof
verkondigde.
De kern van zijn rede was dat de he
dendaagse jeugd de verlossing meer
verdient dan sommige cynici wel bewe-
Volgens de kerkelijke autoriteiten had
sinds de reformatie nimmer meer een
monnik in het Hogerhuis het woord ge
voerd.
Burgerlijk huwelijk in
Spanje nu ook voor
ex-rooms-katholieken
paar burgerlijk kan huwen, ook al zijn
zij rooms-ka-tholiek gedoopt.
Twep inwoners van Madrid. Mario Se-
villa en Carmen Sanchez, zijn naar de
baptisten overgegaan. Hun advocaat zei
dat het paar drie jaar lang bij verschei
dene rechtbanken in beroep gegaan
was voor het hooggerechtshof uitspraak
deed.
Spanjaarden die buiten de rooms-ka-
tholieke kerk willen trouwen moeten toe
stemming voor een burgerlijk huwelijk
aanvragen. Het aantal protestanten in
Spanje wordt op 20.000 geschat.
Vraag: Ik heb een pony. die hoest.
Wat moet ik daaraan doen? Men raadt boren
mij aan 's morgehs een beetje ruwe - r --
erwten te geven. Weet u soms een
ander middel?
Antwoord: Uw pony heeft_ zeker kou
gevat
Nederland ongeveer 240.000 mensen ge
in er sterven ongeveer 87.000
Gemiddeld komen dus elke
zuigelingen ter wereld en ster-
dagelijks ongeveer 238 mensen.
autobanden op elkaar te stapelen en de
bovenste boven water af te sluiten met
een ronde plaat en daarop een bloem
bak te zetten. Van onderaf willen we
de andere band in de banden ga-
w.. - moet dus voorzichtig 1
dat het niet op longontsteking uit- open
draait. Dergelijke dieren zijn te kost- agjg
baar om risico te lopen en daarom
kunnen wij maar één raad geven; ga
zo spoedig mogelijk naar de dieren
arts,
Vraag: Ik heb een kasje, dat me be- ten maken, waardoorheen dc
zigheid moet geven. Het middenvak is "kunnen zwemmen en waarin zij n
dat heb ik bestemd voor to- schien kunnen kuit schieten. Maar
maten, latyrus. en chrysanthen. Langs
de zijkanten lopen tabletten
Vraag: Een 1
ik daar kunnen kweken, hetzij in de
pot hetzij in de tabletgrond? Ik wil de
kas koud houden, daar afdoende
Ds. Kuiper stemde toe dat hier v
een schrille tegenstelling sprake lijkt
zijn. Christus heeft echter van z
apostelen dus ook van zijn kerk
gezegd, dat zij vissers
den zijn. Op gezette tijden moeten de
schepen gerepareerd en de netten ge
boet en gereed gemaakt worden
Met grote dankbaarheid constateerde j de vaart en de vangst,
ds. Kuiper, dat bij alle verschil 1
Les uit verleden
PauJus, wiens werkterrein op het gro-
geworden een financiële tegemoetko
ming te verschaffen. Het moderamen
zal daarvan zo mogelijk aan de volgen
de synode rapport moeten uitbrengen.
Ingekomen was een oproep van de Raad
van Kerken in Indonesië, welke ook tot
andere kerken gericht is. In besloten
zitting heeft men dit schrijven behan
deld In openbare vergadering werd
meegedeeld, dat het moderamen belast
is met bet beantwoorden van bedoelde
brieL
in "betrekkelijk korte tijd helemaal
zwart geworden. Zijn rugvinnen
-taan nog maar uit een enkel stekeltje.
L i deel van zijn huid is er zelfs af.
Wij hebben de vis
apart -edaan -
scheelt
goudvissen is warming te grote bezwaren geeft
Is dit besmettelijk
de anderi vissen, voor de platen of beien kan
het water? Kan het dier nog genezen? kistjes zetten
Moet het aquarium nu schoon ge
maakt worden?
Antwoord: Uw goudvis is zeer waar
schijnlijk aangetast door een parasiet,
de gyrodactylus. Gewoonlijk is de af
loop dodelijk. Dat de huid er gedeelte
lijk af is. wijst op kannibalisme of
beschadiging. De parasiet is besmette
lijk voor de andere jjgtebfiÉM
komt het kardinale punt: kunnen die
autobanden gaan verrotten onder wa
ter of een stof afgeven waarvan de
vissen dood gaan? Als dit gevaarlijk is.
doe ik het niet. Als ik genoeg geld had.
zou ik een verhoging van steen bou-
wen, maar die autobanden kosten
de toepassing beperkt U niets.
1 J::" Antwoord: Wij zijn bang dat I
grote teleurstelling zal uitlo-
i de banden zal spoe-
.jpmde gehele zaak zal
Aard- langzamerhand in elkaar zakken. Ook
het best in pot of in zijn wij bang. dat de vissen die rub-
dan op het tablet. In berlucht minder aangenaam zullen vin-
het tablet den. Bovendien staat het lelijk en on-
natuurlijk. U kunt beter een andere
goedkope methode volgen en op de -
Brieven, die niet voorzien zijn
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld-
mij het recept en de bakwijze te
Antwoord: Daar verwarming
be- breekt, is de toepassing bepe.
kunt in maart beginnen met radijs,
spinazie, raapstelen, kropsla en na het op
uit voorzorg oogsten hiervan rode pepers planten, pen. Het
weckfles. Wat Deze laatste moet u tevoren zaaien of dig verrotten
moet jonge planten kopen. I
oktober/november kunt
ook gebruiken door de bolgewassen
pot oi kistjes in te graven. Verder kan
u in september/oktober er weer nieu- of andere steenfabriek zien
planten kool en sla in
grote blokken misbaksels machtig te
spenen of in potten ingraven. Ook kunt worden. Als u deze goed opstapelt, zak-
Antwoord: U neemt 200 gram bloem,
een halve deciliter melk. een half ei,
100 gram gesmolten boter. 10 gram
Dlan 8'St en 10 gram zout. Maak op de ge-
•- wone wijze een stevig gistbeslag. Voeg
'e lauwwarme gesmolten boter toe en
laat het beslag ongeveer drie kwartier
rijzen. Vorm er kleine balletjes van.
Leg ze op een beboterd bakblik en
laat ze opnieuw rijzen. Bak ze in een
warme oven ongeveer een kwartier
lang gaa" Bestrijk de bovenkant nu
met iets eigeel en laat ze in een zeer
'paar matig warme oven bros en glanzend
minuten
violen cn dergelijke inzaaien
ken zij niet i
spenen of later buiten uitplanten. Op lucht af e
het aquarium te verversen
Zoals we al schreven, kan de vis waar
schijnlijk niet genezen. Ga ook eens
na. of er voorwerpen in de algen zit
ten. waaraan de vissen zich kunnen
wonden, b.v. scherpe hoeken van ste-
Vraar: Na dc ramp in Harmeien,
vraag ik mij af hoeveel mensen er ge
middeld per dag in Nederland sterven
i en hoe vee! er gebaren worden.
I Antwoord: Jaarlijks worden er in
lerlei snij- i potbloemen. Wat denkt Zij zullen daar liever kuit schieten dan
u van een electrische bodemverwar- in de autobanden. Boven de waterlijn
ming onder de tabletten? De mogelijk- kunt u altijd een band bevestigen en
heden worden dan veel groter. De bloembak gebruiken of een bloembak
grond onder de tabletten kan u gebrui- erbovenop zetten,
ken voor het steken van witlof, het op
bergen van dahlia-, gladiolen- en an
dere knollen. Er zijn dus mogelijkhe
den genoeg.
Vraag: In de tuin heb ik eei
ver gemaakt, vijf m*'r lang en viji
meter breed. Nu '-a-i ik gedacht in
het midden var. de vijver negen kleine
worden,
lang.
Vraag: Ik ben in het bezit van een
geluidsband.Daar ik zelf geen bandre
corder heb. wordt het bandje weinig
gedraaid. Hoe en bij welke tempera
tuur kan ik het bandje het beste be-
V Antwoord: U behoeft niet zo gauw
bang te zijn voor schade aan de ge
luidsband. Als u het bandje in een
plastic doosje bewaart cn dit gewoon
in een niet te vochtige kast wegzet, zal
er niets gebeuren. Natuurlijk moet u
tjes. Tegenwoordig zijn er op dit ge- geluidsbanden niet bij een hete kachel
of in de zon leggen. Ook een vochtige
kelder is geen goede plaats. Koel en
droog bewaren en als u het bandje niet
visvij- bied allerlei soorten stengels, koekjes.
die bolletjes zie ik nergens
die graag zelf willen bak-
mijn gasfornuis. Is het mogelijk gebruikt, de doos luchtdicht afsluiten-