Joods-Duitse symbiose Een theologie van het <zDe (§idó in zijn 125e jaar3 Maximum aan bombast ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 FEBRUARI 1962 ■naim— Christelijke theologen hebben zich altijd opmerkelijk wei nig met het TRAGISCHE beziggehouden. Is dit verwonderlijk? Och nee. Er zyn zelfs zwaarwegende argumenten voor aan te voeren. Zowel historische als principiële. Toen het jonge Christendom met de cultuurwereld van zjjn dagen geconfronteerd werd, waren de grote Griekse tragici reeds lang ad patres. In het Rome van de eerste christenheid was het toneel in handen gevallen van de z.g. mimoi, actuele „musicals", zonder enige tragische notie, vol obsceniteit en ba nale toespelingen op de dingen van de dag, een soort „politiek cabaret" der klassieke Oudheid. Men hoeft bepaalde passages van de apologeten Tertullianus en Cyprianus er maar op na tc lezen om te weten van welk allooi deze „schouwspelen" waren. i het christenen doopt, gemarteld c Een succesnummer In de tijd van de christenvervol- antwoorden betreffende het „goe- gingen werden de mimoi als wa- de leven" en het falen, betref- de leut ge- fende tragiek en haar overwin- gekruisigd. ning. betreffende de goedheid en D u ----- voor de de almacht van God. Bij het lachers. Bekend is de legende van kruis wordt niets verdoezeld wat uenesius, de mimus. die op deze betreft het lijden van de recht- manier voor christen moest spe- vaardige het gaat tot len. maar na zijn toneeldoop op in de verlatenheid van God een ontroerende wijze Paulus ging en mensen Doch dit is de °Jiri?J*n *\erd wijze, waarop de Heer zijn gekruisigd. Bij deze bevrijdende krachten inzet "k,en. 1S. h«t niet ver- Moest de Christus niet Üjden....? wonderlijk dat de kerkvaders het in dit moeten is voor Chfistus toneel, dat zij jMMW slechts kenden in zijn meest ge degenereerde vorm, onvoorwaar delijk afwezen Trouwens als zij „«auuccv v««ii de werken der Griekse tragici zelf niet onderbroken. Het de__ praktijk geen andere overmacht i werk dan die van Gods trouw. Het tweegesprek, het verbond wordt de noodkreet vanaf het kruis f i het n gekend hadden, zouden de ..oudwijfse fabelen' opgeborgen. baard Maar niet alleen historisch, ook ken va.. principieel is het tragische door ter bovenal daar. de theologen afgewezen. ..Christe- kruis nog slechts f150!1. H H heeft men blijkt te zijn, het vóórlopige -- - liefde, die tragische niet intrinsiek met het Christus kruis wordt geopen- menselijke is verweven. Hij be- Het doorbré- ziet dit on.- Ich suche allerlanden erne Stadt Die einen Engel von der Pforte hat. Ich trage seinen grossen Flügel Gebrochen schwer Und in der Stirne Ti Schu-lterblatt ■irren Stern als Sieget. Else Lasker-Schüler: Gebet. de wereld Ihr kennt ja All' die Liebe Die in mir glüht. die in mir sturmt Wie unerfüllte Weltenpflicht. Portretten 'n v®|bracht. Hetdoorbré- zjet dR onder het aspect de^ tragiek geschiedt e«jh- anthropologische (karakter, situa- ook het tie, beginsel en hun onderlinge interim verwikkelingen); van het met ten onrechte steeds als twee vtórlaatste^Nietdat daarmee ie^s Sh^Uld^l0iZ'.scJjuld") wuieu ?"u!:r:7;?enlijke «roodheden gezien", van de ernst van het kruis is af- onder og°en'Swo^rgerièn of asp-e-ct Bnllenburg gedaan. Zoveel kost het om de het trag"scL gegeven geen rekenschap heeft willen geven van het tragische I I "Hii ver- 1 demonische", zijnswijze (het niet ter zake doende fel te vegen. Daarvoor is het al het menselijke ver- daarvoor zijn er In de 1 tragl- bonden en Bijbel zelf sche elementen voorhanden. het duisternis en de zonde te winnen. Maar dan ook: door dit offer breekt God de eigen-gerech- schrijver wel geen der dichters of wijsge ren aan het tragische het laatste woord laat. Op een of andere wij- bijna steeds een uitklin- andere sfeer. pan-tragisme) dan wel wijze is. In dit verband wijst de tragische *ni «Phriivor ar aJ* iragiscne ni tigheid. de weerstanden binnen en buiten de mens; langs deze weg gaat het naar de opstanding; op deze wijze ontsluit God zijn ko ningschap...", tot zover dr. Hee- ken ■^■HHBhet levenviPHB meldt daarbij, dat in de theolo gische encyclopaedic ..Religion in Geschichte und Gegenwart" het behandeld wordt. Wat is tragisch j uügiscue mei oenanaeia wo het ook niet voorkomt het Begriffsregister van Barths ..Kirchliche Dogmatik". Terecht acht hij dit een ernstig verzuim. ,,De tragiek kreeg daar door in theater en werkelijkheid een eigen doordringende sfeer, die geen wisselwerking met de sfeer van de godsdienst kende. Erger was. dat door dit gebrek aan re kenschap het christendom zelf on bewust en ongemerkt al te veel tragische trekken aannam. Zo kre gen de feiten de overhand op de beloften..." Men moet de vijand onderken nen, wil men hem bestrijden. Dit boek van dr. Heering is het dap- uitzicht en ont- 5ere «htaigenis van een christen, wézenliik traeisch die waakzaam wil zijn ui deze we- orden" lraglscQ reld, die weet heeft van het mach- dr Heering i. 5óo7 V'RenaissaTe" De'Oriekén kenden 'het begrip tige tragische levensbesef van on- haar arKJwsHaL't stilling of een onthevenheid. een Tragisch levensbesef ger„ ikv,"sSS"?: Het spreekt vanzelf, dat zolang weest, die het eerst hiervoor de dit Evangelie krachtig werkte er Lerm "bet meta-tragische" bezig- voor het tragische geen plaats ae„- misschien zelfs in de men- --- Wél voor het dramatische, selijke goedheid waarmee m Sar- ligt een onderscheid. De tre s Les mains sales Hoede- Middeleeuwen hebben dan ook tot rers £atste woorden de motieven ver in de Renaissance wél het Y?1} Hugo's moord camoufleren... dramatische toneel gekend waar- Vol8ens Van Senden behoort dit de strijd van zonde en gena- meta-tragische zozeer tot de tra- duivel, - *,plr Hp ..Het Oude Testament tragische noties", zegt de Haagse Daar ligt Remonstrantse predikant dr. H. Middeleeu J Heering in zijn eminente boek ..TRAGIEK". Hij vervolgt ech ter: ,,Toch is zijn verkondiging één voortdurend gevecht met en overwinning op de tragiek. De tra gische noties komen niet tot ont- Hj t Het boek van dr. Heering is door de Renaissance pn de met Grieken kenden 1 éen doorlopende, felbewogen af- haar gegeven herontdekking ^er der katharsis. Tegen hc. weging van het voor en tegen klassieVn kTmt het traSe l" «i»me komt de mens telkens weer boven. °Pstand- Het i God i i kwaad werd uitgebeeld," maar }?et e\ement *ït het tragische, waarin de_held goed ^iek. dat de Pure tragiek, zonder In 1945 werd op de Olijfberg haar toekomt, zonder a (toen nog Israëlisch bezit) waarheid te kort te doen. de dichteres Else Lasker- Onbegrepen ging Schüler begraven, die na een onrustig leven eindelijk in het land van haar volk een te huis heeft gevonden, voor zo ver dit althans voor de eeuwig rusteloze mogelijk was. Ze is in 1876 als kleindochter van een opperrabbijn in Elber- feld geboren; haar liefde voor haar geboortestreek blijkt uit het toneelstuk Die Wupper, maar zoals zovele Joden lijdt ze aan de tweespalt, èn Jodin èn Duitse te zijn. „Ich bin eine Hebraerin." Oosterse gloed straalt uit haar bizarre bundel geschiedenissen Der Prinz von Theben. In Die Nachte Tino von Bagdads vertelt ze, dat ze van de Oos terlingen afstamt, ,,'s Nachts vergaderen zich al mijn voor vaderen in mijn tent, kalifen en derwischen en paschas met hoge turbans. En ook een hoofdman, die mij het dansen &fhEir,feï5„„d'Sr„nMart^-„^u; hiihi-iphi JL ,i.i.ber heeft Thilo Koch een tiental aÏ i d Beamen geschreven portretten (met bij- der ongelovigen, dreigt mij nu gevoegde foto's) samengebracht met Allah s toorn. van culturele leiders van Jood se afkomst Portrats zur deutseh- Achter de tastbare realiteit judischen Gelstesgeschichte 2). ziet u soms een andere werke- (voor Nederland fa. W P. van lijkheid, die op een paranorma- Stoekum en Zoon. Den Haag). Ie begaafdheid wijst. Zo vertelt Wie bij een reis door Israël haar vriend Heinrich Fischer: heeft geconstateerd, hoe velen ,,Ze las in 1930 in Hannover uit daar Duits verstaan en spreken, eigen werk voor. Toen ze terug- hoe b.v. in Haifa aan de voet kwam vroeg ik haar: Hoe was van de.Karmel een hele wijk het, mevrouw Lasker? Zij ant- door Duitse emigranten is ge- woordde: Vreselijk.Stelt zich sticht, die bij het begin van de voor, ik kom op het podium, Hitlerterreur zijn uitgeweken, kijk naar het publiek, de hele wordt rechtstreeks geconfron- zaal is vol van driehonderd sla- teerd met het probleem van de gersknechts, ieder met een assimilatie tussen de Joodse en blankgeslepen mes in de hand. de Duitse geest. Deze i£ twee Het volgende ogenblik stormen eeuwen geleden begonnen. Les- ze het podium op, om mij te sings vriend Mozes Mendels- vermoorden. „Maar waarom sohn, die wortelde in het Ratio- dan?" Ze kijkt me een ogenblik nalisme en vervuld was van de aan en zegt slechts één woord, geest der humaniteit, wilde als ..Antisemitisme". Dat scheen een Joodse Socrates deze filoso- toen een amusante fantasie, en- fische ideeën populariseren, te- kele jaren later werd het bloedi- gen de wens van vele rabbijnen, ge werkelijkheid. Daardoor heeft hij veel bijge- Ondanks alles bleef ze geeste- dragen tot de assimilatie van de lijk gebonden aan Duitsland, en Duitse Joden met de cultuur tegelijk klaagde ze: „Und meine van hun geboorteland. De groep Seele verglüht in den Abend- die streng vasthield aan de or- farben Jerusalems." Toen ze in thodoxe sabbatsviering en de 1937 daar werkelijk kwam, ge- spijswetten werd steeds kleiner; raakte haar dichterlijke ver- Heine trad toe tot het Christen- beeldingskracht telkens in con- dom, niet uit godsdienstige over- fljet met de harde realiteit, tuiging, maar omdat hij zijn waarin de pioniers van de nieu- doop beschouwde als entréebil- we staat moesten leven. Deze jet tot de Westeuropese samen- vrouw van 70 jaar kon nu niet leving. Toch blijft de rastegen- meer, zoals in haar jeugd, het stelling bestaan; wie de Duitse vorstelijk gewaad van „Der literatuur bestudeert, kan bijna Thebe" aantrekken: nergens een objectieve, dus niet verschijning affectief geladen bespreking a Heine vinden. Voor de iiiiniiDiiiiiiiiiiiniiiuiiii Walter Rathenau. die in 1922 Franz Kafka een wereldnaam door nationalistische horden ver- gekregen; Walter Jens wijdt moord is. aan hem een voortreffelijk es- De Rijksdag zorgde voor een say. Tegelijk kan ik hierbij een staatsbegrafenis voor deze za- boek aankondigen, dat reeds zo kenman, politicus en wijsgeer lang gewenst was: alle vertel- van groot formaat. Rathenaus lingen van Kafka in een deel. i de moeder getiteld Franz Kafka: Die Er- moeder schreef l de vertellingen „In nameloze smart reik ik uitgangspunt dan de U, ongelukkigste en, de hand. Zeg dat ik i alle Das Schloss, Der Prozess en Uw Amerika. Ze zijn alle drie on- de voltooid, de volgorde van de geest van de vermoorde hem hoofdstukken staat niet vast vergeef, zoals God hem moge (vgl. Herman Uyttersprott: vergeven, wanneer hij voor de Zur Struktur von Kafkas Roma- aardse gerechtigheid zijn volle, men), het einde is onzeker, en de openhartige bekentenis aflegt uitleg is te sterk door de pro- en voor de goddelijke berouw en contrastroming ten opzichte toont. Had hij mijn zoon gekend, van Max Brod beïnvloed. Van I de edelste mens, die de aarde de vertellingen bezitten we een droeg, dan had hij eerder het over het geheel betrouwbare wapen op zichzelf gerioht dan op tekst. hem. Mogen deze woorden aan De bundel bestaat uit twee af- Uw ziel vrede geven." delingen: het nog door de auteur Deze Techow kwam na tal van gepubliceerde proza (o.m. Das omzwervingen terecht in het Urteil. Die Verwandlung. In der vreemdelingenlegioen in Marseil- Strafkolonie. Vor dem Gesetz. i le en redde in 1940 meer dan Ein Hungerkünstler. Josefine, I zevenhonderd vervolgde Joden die Sangerin, om slechts enkele in Frankrijk. Oorzaak van die van de bekendste te noemen) en veranderde gezindheid was bo- een tweede afdeling met vertel- I vengenoemde brief, waarvan hij lingen en schetsen uit de nala- zeide: Die opende voor mij een tenschap, waarvan we moeten nieuwe wereld. bedenken, dat de auteur die ge- Naast de politicus Rathenau heel wilde vernietigen. Voor de staat de schilder Max Lieber- eerste maal zijn de vertellingen mann, de psychiater Freud, ter- in chronologische volgorde ge- I wijl in het hoofdstuk: „Het Duit- bracht, terwijl, voor zover mo- se idealisme van de Joodse fi- gelijk, de tekst met de manu- I losofen" we een karakteristiek scripten vergeleken werd; ter vinden van Martin Buber, Her- datering werden de brieven en mann Cohen, Wittgenstein, Hus- dagboeken gebruikt. De filologi- I serl. Cassirer, Walter Benjamin sche acribrie van Klaus Wagen- en Ernst Bloeh; in de bijdrage bach is voldoende waarborg, dat over Joodse componisten worden hier het maximum van betrouw- I Arnold Schönberg en Gus- baarheid is bereikt. Een bespre- I king van deze vertellingen en stukken is binnen het kader van I een beknopt artikel natuurlijk I een onmogelijkheid. J. H. SCHOUTEN tav Mahler besproken. In de tijd van het Duitse ex pressionisme heeft de assimila tie, mede in verband met de Berlijnse literatuur- en theater kritiek die bijna geheel in Jood se handen was, bijna haar hoog tepunt bereikt een van de sprekendste voorbeelden was El- se Lasker-Schüler, die vele ja- j7g "bjz Berlijn heeft gewoond en 2). Portrats 1) Else Lasker-Schüler: Ver- se und Prosa aus dem Nach- I lass. Kösel-Verlag, München. het tragische. Het is naar vensbesëfwëër" boven in opstand. Het tragische, mijn mening het waardevolste Dr Heering behandelt in Hit vor daarmee knoopt dr. Heering boek. dat in 1961 in de Neder- band Shakespeare fbsen Sar- aan bi* het christendom - be- ,a «e-«e*e"»n Zi]n bo(?k is hoort tot het voorlaatste, tot deze. het theater, anders heeft kunnen c landse taal is verschenen. Eigen lijk kom ik wel wat laat uw aan- dacht vragen voor deze bewonde- ónmtiÜfelTgë^m hebben rcnsvaard.ee stud.e maar het ia Vondel» worsteling met hït traeü ga5' de schrijver hier nog een zo kolossaal goed boek. dat ik sche. vanuit het besef dat r.nH ,nader °P m- In deze hoofdstuk- het meer dan één keer gelezenen alles ten goede leidt (vel het komen achtereenvolgens het herlezen heb. voor ik mijn be- prachtige Vondelboek van rn-of VldenLvan Christus aan de beurt durfd% presen- dr. W. A. Smit Van Pascha tot (de christologische vraag) 2. "M"* lul Ovenirirmina ven li.J, een verblijdend teken, ..w» ,ov.,antaie vut. 2o kundig theoloog als aardse bedeling. iA de twee dr- H- J- Heering deze confronta- laatste hoofdstukken van zijn boek als extravagante dwaalde ze door de straten Jerusalem, en meende b.v. in ernst, dat ze het Arabisch-Israë- lische conflict door een gemeen schappelijke jaarmarkt zou kun nen oplossen. Was het een won der, dat ze door een jongere ge neratie niet meer au sérieux ge- martelaar, de stam vader van alle Joods-Duitse emigranten (zo bij Max Brod), ander (het was prof. dr. - - deutsch-jüdi- I gewerkt. scher Geistesgeschichte. 281 biz. I Kafka Uits- M- Du Mont Schauberg. 1 Köln. Voor Nederland W.P. van In onze dagen heeft de stille Stoekum en Zoon N.V. Den en bescheiden Praagse jurist Haag. 3). Franz Kafka: Die Erzah- I lungen 419 biz. Uitg. S. Fischer Martin Beter V"lae' de moderne cultuur Christus' wille niet uit de weg is gegaan. Zo'n boek is een boek voor het Leven. EV. GROLLE. Het Kruis Dr. H. J. Heering. Tragiek, - van Aeshylus tot Sartre. Uitgave L. J. C. Boucher, Den Haag, MCMDXI. alles ten goede leidt (vgl. u j #j - prachtige Vondelboek van Drof schouwing erover durfdt* presen- dr. W. A. Smit „Van Pascha tot Cr\Heering begint uiteraard ïnpater »dSS5Sn,ei,S van AesctoluS' Jophocles cn Euripi- dit nieuwgewonnen,6na-chr"ïstelifke ..In Mare Conelly's negerfilm inn-riV^ v,d? trag'sche besef een andere sigha- -The green pastures" doet de ffóede üch Ten kwarip kS Hp tuur.» draa*t; pcrder een zienswij- Lord na vele vergeefse pogingen verborgen samenhang tiissen ZC can een zii"swiJze. totdat het tenslotte de ontdekking, dat de i«amenhang tussen ,n Sartre inderdaad weer een in- mensenwereld alleen gered kan val H» nnh.!rInD^ metegrale zijnswijze wordt, maar worden „though suffering"; en ■bii«v e Sartre (en dr. Heering wijdt aan reeds draagt Jezus Zijn kruis op maakt- de frustratie van hem een voortreffelijk hoofdstuk), aarde". „Pas in het kruis gaat de de frustratievan de op- Sartre is het slachtoffer van een gesloten hemel open en wordt de zeer eenzijdige visie: Het valf goddelijke verzoening met de op, dat er in Sartre's drama's en naens tot een levende werkelijk- romans nergens vaders en moe- heid. Eerst op de weg van het ders optreden, nergens ook kin- kruis is het mogelijk, dat de Tragiek in O.T. Lijnrecht tegenover dit Athene Sartre's werk ooft^nrake3 is van Het meta-tragische vindt eerst r"* "5 'J* der tragici stelt dr Heering in het genieten, van het feest, zomin in de eschatologische verwachting ;fl™he'd denoopizijn dan dat het kans krijgt op vurig leider- de menseljjke verhoudin. 2ijn uiteindelijke oplossing. „In schap dan nog blijft het een noodzakelijk en onmisbaar orgaan - Christus het voor bijhouden van de algemene cultuur." -t. wijrt hen ook niet ascetisch dn nkb a a rheid. van^ dêblik, die schi'jnr het meta-tragische' aller eerst en bovenal als vergiffenis" Adolf Bartels) zou die schurk wel naar de keel willen sprin gen. En dan zwijgen we nog van werd? Van de engel had de politiek verwrongen natio- zij een vleugel ontvangen, maar na al-socialistische literatuurkri- die was gebroken. tiek! Werner Kraft 1) heeft nauwge- Het ligt voor de hand, dat de zet en deskundig uit haar nala- waarde van bovengenoemde tenschap verzameld, wat nu „portretten", waarvan de beste nog van belang is en in een bui- zeker de naam van essay ver- tengewoon sympathiek en eer- dienen, verschillend is. Heinrich lijk „Nachwort" aan „de zwarte Böll geeft een voortreffelijke zwaan van Israël, een Sappho, karakteristiek van Karl Marx, voor wie de wereld is stukge- Mitscherlioh over Sigmund gaan", alle eer bewezen, die Freud, Rudolf Hagelstange over „De Gids oud als de eerste spoorweg in ons land. Pot deren... Komt zelfs de liefde tus- eenzaamde. verongelijkte, vastge- gieter heeft nooit met Busken Huet getelefoneerd en nooit ge- ergens verder lopen mens zich verzoent met Wie fietst. Het is misschien aan hun nalatenschap te merken... (Maar) Zelfs 'al zou het moderne maandschrift meer tot aandachtige volg- prachtig hoofdstuk het Jeru- ziet 3 die ook de geest en het gebod de mens gaf. Daarmee komt in het Oude Testament pas een waarlijk anti-tragische levensinter- pretatie aan het woord". Het Oude Testament denkt niet (zoals Grieken) substantieel-thc- tisch, maar relationeel-historisch: het heeft ^renspositie de Hel meta-tragische Toch is het tragische al te iet het leven verbonden om open oog voor de ogen voor te sluiten, rt de mens. Hier is hct tragische levensbesef voortdurend in aanvech- tijd^uit. En zo dicht staat het to- ais veremenis Aldus Anton van Duinkerken in zijn betoog, uit inspanning van al- Vanuit deze versriffenis weet 2ljn artlkel Honderdvijfentwintig le krachten niet die algemene vanuit deze vergiffenis weet Jaar m het jongsle nummer van houding kunnen ontstaan, die de pDe Gids, die met januari zijn 125e mensheid kans zou geven te blij- jaar is ingegaan. Het bespreken ven leven in het atoomtijdperk? van tijdschriften is vaak een wei nig zinnig werk en ontaardt ge makkelijk in een opsomming van de inhoud, met een beoordelings cijfertje hier en daar. Nu de ou de Gids evenwel vernieuwd schijnt (omslag. j is met zijn geloof neel toch wel bij het leven, dat van en zijn God niet klaar' Tragische wc er mens in herkennen, die k motieven zijn in de Bijbel dan W|) z,in- de do°r oorlogsgeweld. ook niet moeilijk te vindenEn politieke spanningen, maatschap- dan passeren de revue: Jacob tc- Pehjke levensstijl, mensen volte en Jephta en zijn lawaai bedreigde mens. die pro- beert nog iets van zijn eigen men- die leidt tot een nieuw begin. Het heden is verleden tijd geworden, de mens mag leven vanuit de be lofte. „Het evangelie is méér dan getrooste tragiek het is ook doorbroken tragiek. Het verkon- rjdigt Gods koninkrijk als werke- Zo mondt iijkheid voor deze aarde". «nfle. illustraties, uitgever wingen gesteld onder het woord dacti. va„ ;erand Vraag een wriemlende, wroetende massa van met vel overtrokken ske letten. Slierten vochtig papierverband hangen af van de knokige be nen. Een knie is zo groot als een I hoofd. Een arm steekt opzij als een stok. I Gedachten aan dood en God drijven de dichter tot een wanho pig vragen. Wat is God? Saul en David, en dan Job vooral Jesaja: het lijden van de rechtvaardige („een van de hoofd thema's van de Bijbel"). Maar al deze ..tragische no ties" houden geen stand. Dr. Hee ring vat de anti-tragische elemen ten in het Oude Testament als volgt samen: „1. Tragiek ls een beschouwings wijze der dingen, en Israël is niet beschouwelijk: het vertrouwen heeft het steeds gewonnen van het beschouwen, de gehoorzaam heid van het begrijpen, de ethiek van de dogmatiek, de praktijk van de godsdienst gaat vóór de theorie... 2. Aan Israël is de Tora, de le vensweg gewezen en dat is ge noeg. De mens behóeft niet alles te begrijpen. Hij mag de levens weg volgen en de rest aan Jahwe overlaten... 3. Er is het Bijbels geloof in het nimmer onderbroken tweege sprek. Er is altijd het beroep op de Ander. (vgl. Job. Jesaia 63> 4. Er is de emunah. de trouw van de levende God. wiens kracht niet in het verleden of heden uit geput is: het leven, ook het meest geteisterde, mag uitzien naar de toekomst..." Hef Nieuwe Testament Het Nieuwe Testament ziet dr. Heering geheel in het verlengde van het Oude gelegen: „Alles concentreert zich in het kruis Al les wat wij In de joodse Bijbel opmerkten. En alle vragen cn celijken, terwijl de objectieve waarden en waarheden mateloos aan overtuigingskracht hebben in- feboet. Ook de christelijke waar- en en waarheden!" De vragen der tragiek gaan elkeen aan. In een drietal hoofdstukken vraagt dr. Heering zich af of het wekkend boek met de verzuchting. Dietrich Bonhoeffer: „Men mag het laatste woord niet voor het vóórlaatste spreken. Wij leven in het vóórlaatste, en geloven in het laatste". Hierbij sluit uitnemend de gedachte aan. die Rilke uitdrukte aan het eind van zijn leven: „Unser vorletztes Wort mag ein Word des Elends sein. aber... dat allerletzte sei Ons getuigenis Dr. Heering besluit zijn indruk- dactie getuigen van verandering) zick menselijke zwakheden n mensen openbarende de- zouden zijn buitengesloten. minder volstaan dan tikel. Blindheid Prof. dr. B. V. A. Röling (geb. 1906), hoogleraar te Groningen in strafrecht, strafprocesrecht en volkenrecht, opent het nummer ^^'riornffcS; -éndr't'^hVd': Kiir^H momming schrijft Albert Helman algemene, blind- „en oriEineel eeconcioieerd onstel i de inhoud bovendien belang- kan dp rpepnspnt met nipt ''lu,'ue iuuue" zlJn ouuengesioien. i ™L ïr- z«" ™'.V"Ste wetenschap blijft de mens immers mens. Leo Vromen draagt een gedicht van twee bladzijden bij met de opgewekte titel: Voor het verdam pen (door een atoombom nl.). Het is een typisch hedendaags vers met zijn galgenhumor, zijn lichamelijkheid de rouwdienst bij. Het hoofd van Johannes de Do- consta teert Iw heid voor de werkelijkheid menselijke situatie. origineel geconcipieerd opstel naar aanleiding van de dood van Ernest Hemingway, die hij niet bij name noemt om des te helder der aan deze figuur te demonstre- I, hoe in veal moderne litera- per In het hoge gotische raam zakt langzaam weg in het don ker. Nu gaan ook de man en de vrouw. Ik wil dat ze van elkaar hou den, want ik weet dat er tijden ko- zo koud, zo verschrikkelijk koud als de aarde nog niet heeft ge kend. Tweede druk gereedgekomen Christelijke encyclopedie geeft unieke informatie Ruim dertig jaar cyclopedie, uitgave de Christelijke En- derzijds het christelijk leven vitale De in Nederland verblijvende Fransman Felix Leon heeft een twintigtal proeven van zijn dichtkunst bijeengebracht in een bundeltje, dat hij de schone ti tel A la source gaf. Men moet aannemen, dat de maker dezer verzen, na zijn terugkeer uit Egypte, aan welk land de helft van zijn bundeltje is gewijd, over veel vrije tijd beschikt, die hij nu vult met letterkun dige oefeningen. Blijkens een aankondiging op de omslag staat nog heel wat op stapel, zowel proza als poezië. Laten zijn vrienden hem raden zich te concentreren op proza-arbeid. Alleen reeds zelfkennis moest hem daartoe brengen. Het bovengenoemd bundeltje getuigt zeer zeker van goede wil en ijver. De regels der klassieke versleer zijn stipt ge ëerbiedigd en rjjm en metrum wel verzorgd. Dat de dichters van deze tijd tevergeefs voor hem geschreven hebben, sluit op zichzelf poëtische waardt zijn de voorwaarden de? De verandering in de wapen techniek maakt het ons vertrouw de patroon van volkenrelatie on houdbaar. Het wapen werd van krachtmetingsmiddel een weder zijds verdelgingsmiddel en deze situatie werd zelf tot een van de iciiu gevaarlijkste oorzaken van oorlog. tjjd> lijkheid worden geforceerd door in wezen teerhartige dichterlijke mensen, die met deze geweldple ging op hun innerlijkst wezen bij de wezenlijk harden en ruwen groot succes en fortuin oogsten. Een goed geschreven en onthul lend stuk. De encyclopedie informeert teraard zeer uitvoerig over al- snelle ontwikkeling le problemen van theologisch genoopt tot het op- denken en het strekt de redactie held dat de laatste drie decen- zien gav En de zee? 't Is dl licht wat ik zie. Poëzie. Poëzie. overtuigende poëzie geleid, vers is losjes geschreven, niet Speels; met een tragisch Het van de encyclopedie: alles met de mensbeschouwing en snel de principiële opvattingen aan gaande het leven samenhangt, bleef. Nu met het verschijnen zesde deel de tweede en herziene druk van de Christeljj Men streeft naar wereld-ontwape- ning, maar hoeveel problemen Lfllig QCdlCnt doemen hier op! Talloze vragen, t-iju »eiten uiei uu; ook in de waarop nog geen antwoord moge- Met belangstelling lees' I periode der experimentele dicht- lijk is. Oorlog en vrede, als een- daarna het vrij lange gedicht De ten. Er ligt een zekere matigheid kunst kunnen klassieke^ verzen traal probleem, dient benaderd vis van Ed. Hoornik. Men kan het over. Toch kan men dankbaar zijn met het wetenschappelijke appa- zien als een derde van dit soort dat ook de meer langademige raat van vele wetenschappen. Het na Mattheus en Geboorte. Het is poëzie blijft leven en de dicht- is zelfs verantwoord van een apar- een reisbeschrijving, gebondener, kunst niet helemaal verkruimelt gereed is staat het protestants- te wetenschap te spreken. Het is geconcentreerder, maar lang niet of tot scheutjes verwordt. Van de christelijke volksdeel de taak van deze wetenschap in- zo briljant en visionair als Oscar verdere inhoud noem ik alleen nog in'nmiofiohwn in zicht te geven in het oorlogsver- Timmers boek Stier voor Piran- een artikel van prof. dr. P. J. schijnsel, in de krachten die tot ha's, onlangs in deze rubriek be- Bouman (geb. 1902) over zijn de krachten sproken. Bij vergelijking wint hier kortgeleden verschenen boek In de het proza 't van de poëzie. De ob- de ban der geschiedenis. rubrieken over bijvoorbeeld arbeidersbeweging, sociologie en zending. Dat de encyclopedie zich we zenlijk onderscheidt van soort gelijke werken springt reeds bij het vluchtige kennismaking in het geheel oog. Wat men bijvoorbeeld leest kerk geeft ziel geschreven worden. He laas, Leons verzen zijn volko men hol. er schieten exclama- t or is che kreten uit, die de in nerlijke leegte niet verbergen. Nergens een verrassetd beeld een woord dat het leven open- sluw,„v„ legt; gemeenplaats stapelt zich oorlog leiden, op gemeenplaats. Het minst die de vrede bevorderen. prof. dr. G. P. van Itterzon Redactie en uitgever hebben te recht gemeend, dat er plaats voor een werk. dat in opbouw i doelstelling een geheel eigen sig- de encyclopedie aanzienlijk verhoogt. In bijna vijf pagina's wordt een scherp getekend por tret gegeven „het christelijke g'wijd ».n de na?ed»chte,,„ bare te zeer gebonden 1» «u. de Soor de beeïden van Dag Hammarskjoeld. Daar feiteliike situatie Weliswaar aan- heid. wordt een maximum aan bom- vaardt ook de theorie grenzen bast bereikt. van het mogelijke, maar waarom v.d.P- zou, aldus besluit de schrijver de werkelijk- dienen voor wie het boeiende en zij het eigensoortig karakter van oorspronkelijke visie getuigen- het bestaansrecht Om hem heen krioelt het van bcek nog °iet ken' pe4'A- C. RIJNSDORP. schreef weliswaar een begrenzing steed. iedere leek duidelijk ird- Tenslotte is de uitvoering van de encyclo- de encyclopedie boven alle lof verheven. Met name aan de il- signatuur lustraties is bijzondere zorg be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18