Uw probleem is het onze Oecumene: oude land van de zekerheden verlaten Een kanttekening Meningen van anderen Een woord voor vandaag C.h. studenten over hulp aan ontwikkelingslanden Amerika krijgt een nieuwe Heidelbergse catechismus VOORZICHTIG OORDELEN BU het beoordelen van de arbeid der gehuwde vrouw buiten: fabrieken, kantoren, winkels eni., raag niet gegeneraliseerd worden. Er moet gelet worden op de zeer verschillende omstandigheden, waarin de vrouwen verkeren. De een heeft een groot gezin, de ander een klein. De een heeft kinderen die nog de moederlijke zorg behoeven, de ander heeft reeds kinderen die zelf in het arbeidsproces zijn opgenomen. Onderscheid moet ook gemaakt worden tussen vrouwen, die slechts enige uren van de dag buitenshuis een taak hebben te verrichten en vrouwen, die de 45-urenweek vol maken. De een heeft een man, die een behoorlijk loon of salaris verdient, de ander heeft een echtgenoot die tot de minimamlijders gerekend moet worden of wegens lichamelijke of geestelijke gebreken geen arbeid kan verrichten die grote inspanning eist. Het komt ook voor, dat ouders gesteund moeten worden, of dat voor een be paald kind bijzondere uitgaven onvermijdelijk zijn. Het leven der mensen is sterk gevarieerd. Een buitenstaander kan ook niet altijd over de gezinsomstandigheden, over de noden en behoeften een oordeel vellen. Men zij daarom voorzichtig met afkeuringen. In het algemeen zijn wij huiverig om de arbeid der gehuwde vrouw buiten haar gezin aan te moedigen, gelet op de nadelen voor het huiselijke leven en voor de opvoeding der kinderen, die daaruit kunnen voortvloeien. Maar er zijn toch zelfs omstandigheden, waarin men het slechts prijzen kan, dat de vrouw gaat meeverdienen. Er zijn gevallen waarin dit geschiedt om de kinderen een hogere opleiding te kunnen geven. Niet lichtvaardig mogen hier beslissingen worden genomen. Zij moeten ver antwoord zijn. Christenen weten dat zij ook in dergelijke gevallen niet mogen handelen zonder in het gebed aan de Here deze zaak te hebben voorgelegd. Alléén en uitsluitend om geldelijk gewin, om een leven van meer luxe te kunnen leiden, mag door de gehuwde vrouw geen beslissing om buitenshuis te gaan werken worden genomen. Gezien het feit dat het werken bulten het gezin veelal noopt tot voorzienin gen, die ook geldelijke offers eisen, is het niet meer dan billijk, dat de fiscus bij de inkomsten- en loonbelasting daarmede rekening houdt. Het terzake aanhangige wetsontwerp verdient dan ook toejuiching. Jongerenontmoeting in Eindhoven: Het is een hardnekkig misver stand, dat oecumene zoiets zou betekenen als „eenheid der ker ken". Kerkelijke eenheid is geen doel maar hoogstens een middel om oecumene te kunnen „be- tdijki' omdat drijven Oecumene wil immers zeggen: heel de bewoonde we reld, en in de oecumene bedoelt men de wereld bewoonbaarder te maken. Anders gezegd: een leefbaar bestaan op te bouwen voor iedereen. Veel deelnemers uit r.k.-kring zekerheden zonder pre- het ligt. Zo te zien valt er dus genoeg te doen. Want meer dan de helft van de wereld bevolking heeft géén leefbaar be staan. Materieel, omdat er geleden 'wordt door honger en onrecht. Gees- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen door de provinciale kerkver gadering van Utrecht te IJsselstein (nood- tem.): J. Korpershoek te Anna Pau- owna. Aangenomen de benoeming tot bijstand in het pastoraat van Soest (noodgem.): J. Fokkema, era. pred. te Ede. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Drachten (vac. B. van Oe- veren): W. Genuït te Woerdense-Verlaat- Zevenhoven, die bedankte voor Vinke- veen; te Doorn: C. B. Bavinck te Water graafsmeer, die voor de helft van zijn tijd wordt afgestaan voor de arbeid van de deputaten voor de zending onder Israel. Aangenomen naar Nijverdal (vac. 3e pred. plaats": D H. Borgers te Hooge- veen, die bedankte voor Nykerk (vac. W. Griffioen». Bedankt voor 's-Gravenhage-W (vac. Joh. Meynen) en voor Nijverdal (vac. G. Heyerman): G. Veeneman te Amersfoort; voor Hilversum (vac. 6e pred. plaats): B. G. Mees ten Oever te Wageningen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Harlingen: J. M. Visser te Dokkum. Bedankt voor Hillegom: D. Henstra te Delft GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Dordrecht: A. Veigunst te Rotterdam-C. Brieven Amsterdamse Joden in bezit van Joodse hoogleraar De 72-jarige professor J. Y. Riv- lln in Jeruzalem heeft de pers mee gedeeld dat hij sedert een jaar een verzameling met de hand geschreven kopieën bezit van alle brieven die tussen 1800 en 1850 uit Amsterdam naar Joden in Palestina zijn gezon den. De inhoud van deze brieven werpt een duidelijk licht op een van de be langrijkste maar minst bekende perio den van de Joodse geschiedenis, aldus de professor. Aanvankelijk had men aangenomen dat de kopieboeken op be vel van Hitier vernietigd waren. Destijds was Amsterdam het centrum van behandeling van Palestijns-Joodse aangelegenheden. Alle brieven werden door personeel van rabbijn Lehren. het hoo.'d van een organisatie voor postverzending uit alle landen van Euro pa naar Palestina, in kopieboeken over geschreven. Onder de in het Hebreeuws geschre ven brieven is er een waarin om hulp van de Nederlandse en Britse konink lijke families wordt gevraagd, om Jood se jongens, die door de tsaar voor le gerdienst waren geronseld, te redden. Verder worden de meest onderscheide ne zaken in de brieven behandeld. De vijftien kopieboeken, elk ongeveer 500 bladzijden tellend, zijn door T. Levy Professor Rivlin. wiens familie zich 152 jaar g-leden in Jeruzalem vestigde, zei dat hij tot het naspeuren van de kopieboeken was gebracht door een op merking van zijn grootmoeder toen hij rog een kleine jon een was. Zi) had hem toen verteld dat die boeken ..zijn erf deel'' waren en dat hij ze naar Jeru zalem moest trachten te brengen. In Jeruzalem is nu een vereniging voor de geschiedenis van de vroegere Joodse kolonisten in het Heilige Land opgericht om de kopieboeken te bestu deren. Advertentie) DE ACHTTIEN JJOEWEL deze rubriek, van til-plpn Hip ronder rrtmn tikelen die zonder taar uit de kerkelijke pers wor den overgenomen, niet bedoeld is om boekrecensies te citeren, wil len we toch dit maal een gedeel te uit een bespreking overnemen, die handelt over het gespreks boekje van de achttien predikan ten uit de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken, die sa men de eenheid willen zoeken. In zijn rubriek „Van week tot week" gaat prof. dr. Herman Ridderbos in op deze uitgave en hij geeft meer dan een bespreking, hij geeft zijn visie op de mogelijk heid van eenheid van deze beide grootste protestantse kerken van ons land. Prof. Ridderbos heeft kritiek, maar hij wil niet eenzijdig zijn, want hij heeft veel gevonden dat hij kan waarderen. De intentie van de .achttien" acht hij uit de Geest, maar hun methode om tot eenheid te komen uiteindelijk krachteloos. Daarom schrijft hij: Daarom zal dit boekje géén een- beid, maar veel verdeeldheid bren gen. Het zegt zoveel goeds van de cis der eenheid, dat men het niet kan verwerpen; het zegt zo weinig van de eis der waarheid, dat men het niet kan aannemen. Wat ik daarom vrees is, dat het vanwege het eerste door sommigen alleen maar zal worden aangenomen en vanwege het tweede door anderen alleen maar zal worden verworpen. En daarom verwacht ik er twee dracht van. vooral in de gerefor meerde kerk. In zijn kritiek brengt de Kam per hoogleraar dan de volgende punten naar voren: Hier wil ik dan ook maar royaal voor de dag komen en klare wijn schenken. Mijn hoofdbezwaar te- gen het hele geschrift is. dat dit doel niet meer afgeleid wordt uit de eenheid, zoals die in het eerste hoofdstukje zo indrukwekkend wordt beschreven als eis van Gods Woord en eis des tijds, maar dit doel blijkt bij nader inzien nergens anders uit te bestaan, «dan in het samenvoegen van beide kerken, zoals zij thans reilen en zeilen. Daarom heeft men na het eerste hooggestemde hoofdstukje het ge voel. dat men op eenmaal op een ander niveau terecht komt. Eerst die hoge en heilige eenheid, eis der Schrift en eis van het heden. Maar daarna niet meer die eenheid, die naar haar aard en wezen aan de Schriften is te toetsen en waaraan de wereld ook alleen iets heeft, neen, van nu af aan richt zich al het pogen hierop om de empirische gereformeerde en hervormde situa tie zoveel mogelijk met elkaar te verzoenen: er zolang aan te scha ven. te beitelen en te dokteren, dat het twee communicerende vaten zijn geworden. Alsof en hier wringt mij de schoen cn déér gaan de heren met hun achttienen niet op in alsof het nu van te voren dui delijk was. dat de aldus verkregen samenvoeging óók de eenheid is. die de Schrift eist en alsof uit de ze samenvoeging a priori heil voor de kerk en heil van de wereld te verwachten was Alsof en hier kom ik met mijn oude bezwaar tegen het: ..onduldbaar" van de achttien alsof men het in het licht der Schrift onduldbare van de verdeeldheid der kerk eenvoudig zou hebben opgeheven, wanneer men de grenzen tussen de empiri sche kerken zoveel mogelijk zou hebben uitgewist. Wat uit het oog verloren is. is de mogelijkheid van een kerkeliike eenheid, die in het licht der Schrift niet minder on duldbaar is dan de tegenwoordige gescheidenheid. HOE het gegeven eenmaal deze opvatting van de weg der her eniging. in dit boekje toegaat, is gemakkelijk te bevroeden. Het ge reformeerde en het hervormde standpunt worden zo dicht moge lijk tegen elkaar aangedrukt, de verschillen zo veel mogelijk gere lativeerd Elk dal wordt verhoogd en elke berg en heuvel wordt ge slecht. Maar de vraag, die voor mijn besef pijnigend achterblijft, is deze. of dit nu de weg des Heren is. Als het over het lidmaatschap der k»rk gaat wordt van de her vormde (volkskerk-)gedachtc ge zegd. dat zij meer in overeenstem ming is met de definitie van de Catechismus, dat de Zone Gods Zich uit het ganse menselijk ge slacht een gemeente ten eeuwigen leven heeft verkoren en van de ge reformeerde. dat zij meer georiën teerd is aan die der Ned. Geloofs- bel.. dat de kerk de vergadering der gelovigen is. De geloof, dat dit helemaal niet opgaat, want in de Catechismus volgt terstond: in enigheid des waren geloofs en van de vergadering der gelovigen wordt in de Ned. Geloofsbelijdenis eerst gezegd, dat zij de éne enige katho lieke of algemene kerk is. Doch ik laat dit een ogenblik ter zijde. Mijn hoofdbezwaar gaat echter hierte gen, dat men van deze beide ..min nen" blijkbaar door samenvoeging een plus meent te kunnen maken en men de eenheid meent te kun nen funderen in het samenvoegen van deze beide eenzijdigheden. Als daar dan aan toegevoegd was, dat zowel het een als het ander de wa re, bijbelse eenheid der kerk frus treert. omdat een kerk, die wél op de verkiezing meent te mogen bou wen, maar de eis des geloofs niet of nauwelijks meer als voorwaarde stelt voor het lidmaatschap, even ver van de ware kerk verwijderd is. als een kerk, die nog wel met het geloof, maar blijkbaar niet of te weinig met de verkiezing rekening houdt, dan waren wij tenminste met normen geconfronteerd. En dan waren beide kerken althans impleciet opgeroepen zich van hun eenzijdigheid tot de ware bijbelse eenheid te bekeren. Maar op dat niveau wordt er. na het eerste hoofdstuk, van de kerk niet meer gesproken. De empirische kerken worden zoveel mogelijk ge sauveerd en in hun eigenlijke of vermeende gebreken tegen elkaar afgewogen en uitgespeeld. Want het is altijd weer de eenheid van deze empirische kerken, die de schrijvers beweegt, en de gekwali ficeerde bijbelse eenheid der kerk komt ik schrijf het met een zekere beklemming nauwelijks als albeheersend thema aan de or de... noemd gaat het dezelfde kant uit. Ook hier worden voorzichtige, gevoeligheden zoveel mogelijk ont ziende. pogingen gedaan. beide standpunten te verenigen. Ik laat daar hoewel ik dit een moeilijk te excuseren leemte acht dat er over het speciale karak ter van de tucht over ambtsdragers nauwelijks gesproken wordt, alsof het weren uit het ambt hetzelfde zou zijn als iemand over ..de grens" (der kerk) zetten. Dit hard nekkige misverstand had toch wel opgehelderd mogen worden. Maar dit in het voorbijgaan. Wat uit komst moet bieden is. dat de gere formeerden in hun tuchtoefening telkens misgetast zouden hebben dit boekje en dat het bij de her vormden toch ook weer niet zo tuchteloos is als vele gereformeer den wel denken. Er wordt zelfs ge zegd, dat de hervormden wel dege lijk weren wat het belijden der kerk weerspreekt en dat het in de gesprekskringen de taak van de hervormden is ..erop te wijzen en te laten zien. hoezeer door hun kerk (in de herderlijke schrijvens) ..tucht geoefend" (aanhalingste kens niet van mij!) is. door het tweesnijdend zwaard van het woord kloek en moedig te hanteren". Kuyperiaanse taal. Maar waartoe wordt die taal gesproken? Is het soms hierom, omdat naar de on ontkoombare eis der Schrift de in houd van het evangelie niet mag worden weersproken door iemand, die in en namens de kerk het ambt bekleedf En dat er dus géén pers pectief is voor de eenheid der kerk tenzij over de eerbiediging van deze fundamenten der kerk geen twijfel mag overblijven? Neen. het redebeleid Is. dat er in de geref. kerk genoeg fouten met de tucht zijn bedreven en in de herv. kerk in de nalating van de tucht zoveel te verklaren, te ver ontschuldigen èn te hopen is, dat men de eis der hereniging nu wol mag stellen. Dat dit betekent, dat de gereformeerden zich bij de her vormde praktijk cn ontwikkeling zullen moeten aansluiten en dat de hervormden zich niet in de weg van de gereformeerden moeten be wegen, is duidelijk en wordt eigen lijk ook met zoveel woorden ge zegd. Wel wil de hervormde kerk uit de weg der gerefor meerden lering trachten te putten. Maar die lering is negatief. Want op de vraag der gereformeerden: laten de hervormden nu doen wat wij vroeger deden. ant woorden zij: Zoals jullie het vroeger deden willen wij het juist niet doen! <p. 50». Ik kan dat van de hervormden begrijpen. Maar wat zij niet met evenveel kracht, wat zij in het gehéél niet zeggen is dit. dat. wanneer de gereformeer den dan al gefaald zouden hebben, zij in ieder geval gepoogd hebben te doen wat de hervormden in strijd met de eis der ware eenheid 100 jaar hebben nagelaten: en dat het de gevolgen, deels ook de conti nuering daarvan is. die de eenheid der kerken niet alleen in de weg stéit, maar ook nog moet staan. Dat hoeft geen enkele christen rees aan te jagen. „Wanneer ik al (Van een onzer verslaggevers) zeg dat ik diep in mijn hart mij ge- leid weet aldus deze „heiden" niet|hoe veilig moet U zich dan wel 'len!" kent. „En de oecumene Is de wereld". On der dit thema heeft de Oecumenische Jeugdraad in het afgelopen weekend zijn zeventiende jaarlijkse conferentie gehouden. Voor de eerste maal was men naar het zuiden getogen, en wel naar Eindhoven. Zoals wij reeds meldden, gaf de orga nisatie een verblijdende samenwerking van protestantse en rooms-katholieke jongeren te zien. Ook op de conferen tie bleek dit Van de bijna duizend deelnemers behoorde 49 pet. tot de hervormde kerk. 14 pet. tot de r.k. kerk, 13 pet. tot de gereformeerde kerken. overige deelnemers hoorden tot de kleinere kerken. Het aantal niet- kerkélijken bedroeg 2 pet. Burgemeester ir. H. B. J. Witte van Eindhbven, die de conferentie opende, roemde de geest van samenwerking, die bij de organisatie aan de dag ge treden was. Hij achtte het getij voor de oecumene gunstig nu men staat tus sen New Delhi en Rome (het a.s. oecu menisch concilie). Hij hoopt vurig dat deze oecumenische evenementen speciaal de jeugd der christelijke ker ken nader tot elkaar zouden brengen. Reformatie-Rome Wlka Jac. Roos verklaarde in het openingswoord van de O.J.R. zelf, dat de jengd geroepen wordt tot nieuwe dingen en tot grote dingen. Dat lag vooreerst al In het reforma- torisch-rooms contact. Na vier eeuwen vervreemding ontmoet men elkaar. Hoe veel verkeerde voorstellingen heeft men zich van elkaar gemaakt! De heer Roos wees onverbiddelijk de opvatting af als zou oecumene vergen, dat men zijn eigen kerk verloochende. „Wee ons wanneer we modder gooien in de put waaruit we hebben gedron- Maar wél hoopte hij dat veel conferen tiegangers terug zouden gaan met schrik om ..Gods grote probleem": de gedeeldheid van zijn kerk. Deze gedeeld- heid hier te verdoezelen, verwierp hij. „Wij hebben geen behoefte aan week- end-romantiek en zondagsgeloof. De pijn van de gedeeldheid moet je tot in je botten voelen. Dan pas krijg je oog voor de nieuwe fase in de kerk geschiedenis. de fase der oecumene: de sprong uit een in zichzelf gekeerd en op zichzelf gericht geloof'. Tekens Op het thema „En de wereld" werd door twee inleiders een kritisch commentaar gegeven. Drs. W. Tims van het Nationaal Plan bureau deed dit vanuit het bedrijfsle ven. Hij gaf wegen aan waardoor de kerken haar bewering „Wij hebben een woord voor de wereld" in daden kunnen omzetten. Natuurlijk gebeurt dit al in de hulp aan hongerenden, vluchtelingen enz. Maar het is nog te incidenteel. Wij moeten tekens oprichten déér waar de breuken over de wereld lopen. Eénjmus Ook overigens was het nogal christe lijk wat de heer Van Haaien van het christendom dacht. Hij toonde zich in geen enkel opzicht agressief jegens de kerk. „Van het christendom begrijp ik, dat het niet wil zegevieren door ver drukking of onderdrukking van de an der. Integendeel, het is voor de chris ten niet primair om te zegevieren. Het gaat hem erom door zijn staan in het leven en in de wereld dienstig te zijn aan hetgeen zijn Opdrachtgever vraagt. De conferentie werd onderverdeeld in 34 discussiegroepen. Tot resoluties kwam men niet. Daarvoor waren discussies ook te aarzelend en soms te onrijp, gelijk uit het samenvattend woord van drs. H. M. de Lange bleek. Zoals ieder jaar gaat het ook niet om resoluties, maar om impulsen die uit de conferentie voortvloeien. „Vergeet niet", aldus wika Roos en secretaris ds. H. van Andel, „dat tweederde van de deel nemers jonger dan 25 jaar is. Naast deze „oecumenische babies" staat een kleine groep jongeren die al diverse ja de conferenties bijwonen en die de eerste vragen al lang achter zich heb ben gelaten." Uit de conferentie te Eindhoven zal el een nauwer contact tussen rooms- katholieke en protestantse jongeren voortvloeien. Op deze conferentie stond nen beslist niet tegenover elkaar, ge ien de gemeenschappelijke opdracht n de oecumene. Dr. L. G. M. Alting von Geusau, de k. geestelijke die naast ds. Van An del zijn visie op New Delhi gaf, ver schafte voor dit contact enige aanwij zingen. Ga eerst maar eens proh?r«i om tot ricndschap te komen. Dcftïn met ma rien te pingpongen, en als Je elkaar o een beetje hebt leren kennen, sla dan de bijbel open, en ga er samen ,.Ga heen in vrede" zegt Jezus volgens onze nieuwe vertaling tegen de zondares die Hem in het huis van de Farizeeër Simon de voeten komt zalven. Het lijkt een beetje goedkoop. Het is alsof Jezus haar een klapje op de schouder geeft en zegt: „Ga maar rustig naar huis. Moed houden maar". Dat is onze menselijke wijze van vertroosten. Maar deze eerste indruk is niet de juiste, Christus vertroost nimmer mensen op een dergelijke goedkope manier. Hij zegt in wezen niet „Gaat heen", maar het Grieks geeft veel meer de indruk van „Gaat in in de vrede". Vrede is maar niet een gevoel. Als dat zo was zou de minste of geringste storm in onze ziel onze vrede wegnemen. Vrede is een persoon. Jezus Christus is onze vrede en Hij alleen kan onze vrede zijn. Vrede is alleen mogelijk als alle vijanden van de vrede zijn verslagen en de volkomen overwinning is behaald. En dat heeft Jezus Christus voor ons volbracht. Daarom kan Hij zeggen: „Vrede laat ik u, Mijn vrede geef ik u\ Christus laat ons niet met onze zorgen en nood naar huis gaan en zegt: „Wees maar rustig". Hij wil ons Zijn vrede geven eer wij naar huis gaan. (Van een onzer medewerkers) Onder vrij grote belangstelling van studenten vond zaterdag in Wageningen een congres plaats van de Christelijk-Historische Studentenwerkgroep over hulp aan ontwikkelingslanden. Het thema was de „Werkelijkheid van de wisselwerking tussen Oost en West". Er werden voor drachten gehouden door prof. dr. P. C. W. Gutkind, prof. dr. R. A. J. van Lier terwijl een forum onder leiding van het Tweede Kamer-lid dr. I. N. Th. Diepen horst vragen beantwoordde. Een groots en dramatisch schouwspel noemde prof. P. C. W. Gutkind, lector aan het „Institute for Social Studies" in Den Haag, de huidige gebeurtenissen in Afrika. In Europa is men snel geneigd te denken aan Afrika als een vrij homo geen gebied. Niets is minder waar. Er is op dit continent met zijn achthonderd talen en evenzovele volken en culturen, met zijn van gebied op gebied ver schillende natuurlijke hulpbronnen, met zijn verschillende historische achter gronden zowel in voorkoloniale als in koloniale tijden, een grote differentiatie op alle terreinen waar te nemen. Spre ken over Afrika als geheel is dan ook generaliseren tot het uiterste. Over het gehele Afrikaanse wereld deel en vooral bij de intellectuele élite heeft de Afrikaanse zelfbewustwording, die geen vreemde i.e. blanke overheer sing duldt, zo krachtig doorgewerkt dat vele gebieden de zelfstandigheid heb ben opgeëist en ook gekregen. Deze élite ziet zich nu geplaatst voor de op- Presbyteriaanse kerken bijeen Anti-communisme even gevaarlijk als communisme geschonken aan tfe bedreiging die vele Amerikaanse kerkelijke leiders zien in het communisme. Het rapport werd uit gebracht door dr. Eugene C. Blake. wiens naam de laatste maanden vooral verbonden is aan het plan om vier van de grootste Amerikaanse kerken in een organisatorische eenheid te doen samen smelten. L„ .de achtergebleven gebieden. Een ander teken, eigenlijk het eerst nodige: het opheffen van de gedeeld heid der kerken, zijnde een noodzake lijke opgave tot het bewoonbaar ma ken van de wereld. Vanuit de jongerenwereld zelf kwam de stem van drrs. M. G. van Haaien, algemeen secretaris van het jongeren centrum „Ruimte", de beweging die de voormalige A.JC. is opgevolgd. De heer Van Haaien stelde zich voor als iemand die niet tot enige kerk be hoort en hij sprak er zijn waardering over uit, dat men hem als gespreks partner wilde aanvaarden. Daaruit begreep hij dat oecumene niet betekent een mobilisatie van de totale christenheld tegenover de rest van de wereld maar een aanvaarden van ver antwoordelijkheid voor de hele wereld. Geen vrees De „Heidelbergse Catechis- zal in een geheel nieuwe Dit werd medegedeeld op de jaarlijkse conferentie van de Presbyteriaanse en Hervormde Kerken van Noord-Amerika, die aangesloten zijn bij de World Presbyterian Alliance. Vier en twintig hervormde en presbyte riaanse theologen hebben hun medewerking aan deze vertaling toegezegd. Het is de bedoeling dat de vertaling zowel taa'jkundig als theologisch precies en hedendaags zal zijn. Geprobeerd wordt om de nieuwe vertaling uit te geven in januari 1963. Aan het begin van het jaar dus. waarin het precies vierhonderd jaar geleden is dat de eerste uitgave van deze catechismus van de pers kwam. Tijdens deze ontmoeting van calvinis tische kerkelijke leiders uit de Verenigde Staten en Canada werd ook een rapport i uitgebracht door de Commissie voor po- burgerlijke- en godsdienstvrijheden, het Daarin werd in het bijzonder aandacht Spokenjacht Verschillende kerken hebben daarbij de kant gekozen van extreme anti communistische orgamsaties als de John Birch-Society. Vooral de Amerikaanse afdeling van de I.C.C.C. onder leiding van dr. Carl Maclnitire heeft de laatste maanden een felle anti-communistische aanval ingezet. Sommige extreme groe pen ontzien zich zelfs niet om mannen als Eisenhower te beschuldigen van crypto-communisme. Het gevolg is een nieuwe „spokenjacht", als in de dagen van MacCarthy. Het rapport ziet in deze extreme groe pen eveneens een bedreiging voor de vrijheid en zegt: „De bedreiging van de kant van hen die de vrijheid in gevaar brengen door fanatieke sociale en poli tieke reactie- moet even ernstig onder ogen gezien wordfen." In het rapport wordt opgemerkt dat een van de ge volgen van deze vorm van anti-commu nisme is een nieuwe vijandigheid ten opzichte van de oecumenische beweging. De Amerikaanse raad van de Hervormde en Presbyteriaanse Kerken wordt daar om opgeroepen om de oecumene krach tiger dan ooit te steunen. Met nadruk wordt gesteld dat minderheidsgroepen hun rechten moeten kunnen behouden in een democratische gemeenschap. gave het beste regeringssysteem om hun landen tot verdere ontwikkeling te brengen, te zoeken. Het is zeer de vraag of zij daarbij de westerse, demo cratische wijze van regeren geheel of zelfs maar ten dele willen en kunnen toepassen. Verder is bekend, dat er nogal eens een blik in de richting van het communistische blok wordt gewor pen. Waar te beginnen bij hulp aan ont wikkelingslanden? In vele gevallen zal men, wanneer een gebied hoofdzakelijk agrarisch is. beginnen met het verbe teren en vermeerderen van de land- j bouwproduktie. Wanneer op deze wijze langzamerhand overschotten zijn ge vormd kan men een eenvoudig trans port- en industrieapparaat opbouwen om deze overschotten te vervoeren en dan te kunnen uitvoeren. Het is van het grootste belang dat men zo kort moge lijk. wat betreft de export, afhankelijk is van enkele primaire goederen zoals koffie, bananen enz., daar de prijzen van deze goederen op de wereldmarkt sterk kunnen fluctueren en dus een ui terst onzekere basis voor een econo- mie zijn. Hiervan getuigen verschillen de Zuidamerikaanse landen. Motieven Men kan verschillende motieven aan voeren voor het verlenen van hulp aan ontwikkelingslanden. De belangrijkste zijn de ethische, de economische en de politieke beweegredenen. Wanneer bij voorbeeld het communistisch blok een uitvoerig hulpprogramma uitvoert zal het Westen zich haasten zulks ook te doen cn omgekeerd Dit is duidelijk hulpverlening om politieke redenen. Een „samenwerking" met economisch min der ontwikkelde landen zal op den duur voor beide partijen voordelig zijn, omdat de economisch ontwikkelde ge bieden zichzelf een afzetmarkt voor hun producten scheppen. Uit de forumdiscussie kwam zeer dui delijk naar voren, dat ethische motie ven voor hulpverlening bij velen zeker aanwezig zullen zijn, wat verheugend mag worden genoemd, maar dat men zeer moet oppassen deze al te veel naar voren te schuiven. In vele landen heeft men door de tegenstelling leer en leven van het christelijke Westen het vertrou wen in de ethische beginselen van dat zelfde Westen enigszins verloren. Het is I daarom beter de hulp aan onderontwik- j kei de gebieden hoofdzakelijk te motive ren als eigen belang. Dit zal deze hulp I ook meer acceptabel maken voor het 1 hulp ontvangende land. Het blijkt In de praetljk bijzonder moeilijk om effectieve hulp te brengen. Het wederzijds begrip tussen een ex pert, uitgezonden naar een bepaald ge bied, en de mensen met wie hij daar moet samenwerken Is vaak zeer slecht, èn door meestal onvoldoende bekend heid van de expert met de plaatselijke situatie, èn door de hebbelijkheid van vele internationale organisaties om hun mensen over te plaatsen zodra ze inge werkt zijn (aldus prof. dr. R. A. J. van Lier), Multi- of bilateraal Dit brengt ons op de vraag of hulp verlening moet geschieden door interna tionale organisaties dan wel door lan- den afzonderlijk. Multilaterale hulp (in ternationale organisatie) heeft het voor- deel dat zij niet of in geringe mate te gebruiken Is als propagandamiddel, anderzijds werken internationale orga nisaties door hun uitgebreidheid veelal langzaam en slecht. De bilaterale hulp daarentegen maakt een meer direct con tact van hulp verstrekkend en hulp ontvangend land mogelijk, zodat men ef ficiënter te werk kan gaan. Ook het particuliere bedrijfsleven kan, mits eni ge coördinatie aanwezig is, bij bilate rale hulp een grote rol spelen. Bezwaar is de mogelijkheid van economische overheersing van de ene partner over de andere. Gezien het feit, dat andere landen ook bilateraal hulp verlenen, acht prof. Van Lier het onder de tegen woordige omstandigheden een verspelen van kansen voor Nederland, wanneer de regering vasthoudt aan het principe muitiiaterale Vraag: Hoe groot moet het kapitaal zijn om in aanmerking te komen voor vermogensbelasting? Is het waar iemand, die invalide is, voor de eer ste 20.000 vrijstelling heeft? De be trokkene was nimmer gehuwd. Antwoord: In dit geval is er een al gemene vrijstelling van 22.500 plus nog ƒ20.000 daar boven op voor perso nen, die 65 jaar zijn geworden of door ziekte of gebreken niet in staat zijn ten koop kan men niet afzien. Het is mogelijk, dat het gesloten contract an- dat nuleringsbepalingen bevat, maar die zullen dan niet erg voordelig zijn. Er zit dus niets anders op dan de koop som te betalen en het gekochte in ont vangst te nemen. Vraag: Hoe verwijder ik een schroeivlek uit mijn vloerkleed? Antwoord: Heel lichte schroeivlekken hun krachten berekende sop. Daarna moet de plek goed wor- komt van de vulling. Werk vooral van arbeid een derde te hetgeen gezonde belastingplichtigen in gelijke omstandigheden normaliter uit arbeid kunnen verwerven. Vraag: Met oliebollen bakken is er een slaolievlek op mijn broek geko men, die intussen groot is geworden. Is er een mogelijkheid om deze te ver wijderen? De stof is kamgaren. Ik heb het al geprobeerd met grauw pa pier en een heet strijkijzer, maar dat hielp niet. Antwoord: U kunt de slaolievlek ver wijderen met benzine, maar let op het brandgevaar! Waarschuwing van lezer: De hoe veelheden kalk en kalkmergel in deze zodra h(j het huis veranderen wil. Vraag: Op de goudkleurige damast zijden tijk van een schuimrubber ma trasje zijn vuile kringen gekomen. Hoe kan ik die plekken eruit krijgen zon der de matras aan te tasten? Antwoord: Waarschijnlijk is dit mo gelijk met alcohol. U moet dan dep pen en betten, maar weinig vocht ge- iruiken en de damast zoveel mogelijk verwijderen met lauw zeep- omhoog trekken, zodat de stof vrij Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. den uitgespoeld in schoon water met de buitenkant van de vlek een scheutje azijn. Zijn er nog sporen nen toe, anders krijgt van de schroeivlek zichtbaar, dan kan kringen, men mogelijk een beetje opbleken met een wolbleekmiddel. Vraag: Is er een mogelijkheid om vochtplekken uit oude grammofoonpla ten uit 192030 te halen? Antwoord: Ons is helaas geen mo gelijkheid bekend om vochtplekken uit oude grammofoonplaten te halen, te Donderdag. Goede Vrijdag De platen van 1920'30 zijn namelijk le Zaterdag een bijzondere gemaakt, woensdag benaming Witte Donderdag. De aan duiding Goede Vrijdag wijst op het verzoenend werk van Christus aan het - kruis. Daar is de verbroken verhou- >raag: Hoe komt men aan de na- djng tussen God en mens weer goed men Aswoensdag, Witte Donderdag, geworden, teugevolge van Christus'of- Goede Vrijdag. Stille Zaterdag. „Heeft ferrande. De naam Stille Zaterdag her eek voor Pasen ook de dinsdag "in bijzondere naam? Antwoord: In de zogenaamde stille Pasen hebben alleen Wit- protestant? Stil- Vraag: Hoe komt i andere substantie en wel van schellak en daardoor, danks de toegevoegde giftwerende Deze stoffen, toegankelijk voor vocht. In de loop der iaren ontstaan As- rubriek genoemd (meer dan 20 kg per vochtbelletje in de plaat, die een soort tt*,. a-, »- schimmel veroorzaken. Tegenwoordig immers worden de platen van plastic vierkante meter) zijn zó groot, dat deze eeuw niets meer in het gazon groeien kan. (Onze deskundige zal na der hierop terugkomen). Vraag: Wij hebben een keukenma chine gekocht voor meer dan tweehon derd gulden en zijn een beetje ge schrokken van ons besluit zodat we gaarne nog van de koop willen afzien. Kan een dergelijk contract nog onge daan worden gemaakt? i r- In de Oudtestamentische tijden 1529. Op de rijksdagen placht t later op het hoofd legde als teken grote lijnen van de politiek te bepa- len. Leden, die het daarmede dienden een protest in. 5-katholieke kerk laten de protestatio Te Spiers bracht i baVra*g: Heeft in zijn gehuurde woning te maken te breken zonder vergunning eigenaar? Antwoord: De huurder mag de ge daante en de inrichting van het ge- dacht huurde niet veranderen. Hij heeft dus tekenen met een kruis vai huurder het recht vroegchristelijke kerk was de donder- l^j HÉ en dag vóór Pasen het einde van de boe- t de tetijd. Boetelingen werd op die dag de ten genoemd. Toch heeft het woord vergeving der zonden aangezegd. Zij niet alleen een negatieve betekenis j_. weer .wit", waarbij men (van het ergens niet mee pei het Bijbelwoord: In de de kerkelijke politiek, welke de vorming afwees. Zij, die zich achter het protest stelden, werden protestan- Antwoord: Van een eenmaal gcslo- toestemming van de eigenaar nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2