Een musicus is niet meer dan een meubelmaker, zegt Hanegraaff Forum in Leiden over de eenheid der Kerken „Stel je niet aan, maar woeker met je talenten Mij voor Toonkunst liacl een redelijk jaar l'tKARREWIEL NTEUWE LEmSCHE COURANT 3 ZATERDAG 10 FEBRUARI 1962 Agenda voor Leiden en Den Haag Zaterdag Stadsgehoorzaal. S uur: Muziekgezel schap „Concordia". Schouwburg. 8 uur: Diestoneel. „II Giuocö delle Parti" van Pirandello. De Turk. 3 uur: Diploma-uitreiking jongezel-zetters en -drukkers. Den Haag. Kon. Schouwburg, 3.15 uur: Haagsche Comedie met „De Ker sentuin". Gebouw K. en W-, 8.15 uur: Concert gebouworkest o.l.v. Bernard Haitink; so list: Robert Casadesus, piano. Lutherse kerk. Lutherse Burgwal, 8 uur: Feike Asma, orgel. Zorgvlietkerk. Oude Scheveningseweg, 8 uur: Willem Talsma, orgel. Maandag Het Gulden Vlies, 2.30 uur: Ned. Ver eniging van Huisvrouwen, jaarverga dering. Stadhuis, 2 uur: Gemeenteraad. Den Haag. Kon. Schouwburg, 8J5 uur: Rotterdams Toneel met „Cyrano de Bergerac Diligentia, 8 uur: Alfons en Aloys Konitrasky. piano. Binnenhof, Rolzaal, 8.15 uur: Herman Krabbers en Theo Olof, viool. Dinsdag Stadsgehoorzaal, 8 uur: Leidsche Kunstkring ,,Voor Allen", trio Jo Juda. Jean Decroos en Daniele Dechenne. Kanltine Clos en Leembruggen, Korte Mare 28a, 7.15 uur: Ruilavond ..De Phila telist". Schouwburg, 8 uur: Rotterdam To neel niet ..Boeing-Boeing" van Mare Camoletti, voor K. en O. Den Haag. Kort Schouwburg, 8.15 uur: Nederlands Dans Theater. Diligentia, 8 uur: Sylvette Milliot, cel lo, Lily Bieiwenu, piano. Woensdag Logegebouw, 8 uur: De Natuurvriend. Kerkzaal academisch ziekenhuis, 1 1.25 uur: Middagpauze bijeenkomst- Schouwburg, 8 uur: Rotterdams To neel met „Boeirtg-JBoeing" van Mare Ca moletti, voor K_ en W. Rehobofh, 10.30 uur v.m.11 uur n m. Bazaar kiesvereniging Leiden der CHU. Den Burcht, 8 uur: Propaganda-con- tactavond Ned. Jeugdherberg Centrale. Prytaneum, 12.20 uur: LAK-pauzecon- cert. Maarten Worp declameert Marsman en speelt Moussorgsky. Oegsit geest, Patronaatsgebouw, 8 uur: Toneeluitvoering ,,De Leteenapfi lers", ,,'t Sloofje" door IJs Visscl. Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Nederlandse Comedie met „Caro line". Gebouw K. en W .8-15 uur: Residentie- Orkest ol.v. Willem van Otferloo; So list: Eduaxdo del Pueyo, piano. Donderdag Stadsgehoorzaal. 8 uur: Gemengd Toonkunstkoor en het Noord-Hollands Philharmonisdh Orkest o.l.v. Iskar An- bo met oratorium „Die Schöpfung" van Het gulden Vlies, 2.30 uur: Modeshow voor a.s. moeders ,,TXw baby en U". van Gerzon. ,J>e Hoeksteen", 8 uur: Huish. voor lichting, gezellige avond met show en quiz. Pieterskerk, 7.15 uur: Avondgebed. Filmzaal academie, 8.45 uurFilm ,,Le journaal d'un Cimé de Campagne" van Bresson. Rijksherbarium, 8 uur: Kon. Ned. Na tuurhistorische Vereniging, dr. W. Ver voort over reis naar Noorwegen. Den Haag, Kon. Schouwburg, Haag sche Comedie met „Arme Bitos". Gebouw K. en W., 8 uur: Nederlandse Opera o.l.v. Joh. den Hertog met ,-Die lustigen Weiber von Windsor" van Ni- Diligentia, 8 uur: Theo Bruins, piano. Vrijdag Den BurCht. 8 uur: Feestavond CJ.V. ,Jong Leiden". Stadsgehoorzaal. 8.15 uur: Concert en feestavond v d Harmoniekapel „Werk- mans Wilskracht". Academie, 4.15 uur: Ambtsaanvaarding prof. dr. E. Jansen Schoonhoven, bijzon der hoogleraar in de zendingsweben- achap. Oegstgee9t, zaal Willem de ZwiJ- gerkerk, 8 uur: Huish. en gezinsvoor lichting, „Voeding en Gezondheid". Den Haag, Diligentia. 8 uur: Car roll Glenn, viool en Jean Antonietti, piano. Zaterdag Den Ha a g. Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met ,J>e Vader" Gebouw K. en W„ 8.15 uur: Residen tie-Orkest oJ.v. Willem van Otterloo; solisten: Elly Ameling, sopraan, Aafje Heynis. alt. FUms Ca6ino (2 en 7.30 uur); Analyse van een moord (18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Unsus (14 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9J5 uur): Wien wie es weint und lacht (14 jaaT). Rex (2.30, 7 en 9.15 uur): De zondares van Assyrië (14 jaar); donderdag: Duis tere driften (18 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): De kreet (18 jaar). Trianon (2 en 7.30 uur): De kanonnen van Navarone (14 jaar). Apotheken Geopend voor spoedeisende gevallen apotheek Van Driesum, Mare 110, tel. 20406 Tentoonstellingen Trappenhuis academie, werken van Theo Blom en Wilfred Voet (tot 24 febr.). Lakenhal, werken van Ap Sok (tot 5 maart) Lakenhal, „Vijftig best verzorgde boe ken" (tot 5 maart). Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio theek Reuvens. Plantage 6: maandag dinsdag van 4 tot 5-30 uur. woens dag en zaterdag van 12 tot 4.30 uur en vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur «avonds Leeszaal en bibliotheek Reuvens. Bree- straat 27. maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 8 uur; dinsdag van 1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 er van 7 tot 9 uur; zaterdag van 10—5.30 u Rijksmuseum van Oudheden, „Neder landse opgravingen ln Egypte" (tot 25 februari). Bijkantoor chr. schooi Obrechtstraat: volw dinsdag en donderdag van 6.308 uur n mzaterdag 2—5 uur; jeugd: elke woensdag 2—5 uur. HRIS HANEGRAAFF, koorleider, organist, muziekpedagoog, is Leiden, de stad, waar hij (7-7-1921) werd. geboren, trouw gebleven. Vader Hanegraaff, die een lioutbewerkivgsbedrijf voerde, was tevens, als ont wikkeld amateur-musicus, organist van de Oude-Vestkerk. Toen de zaak later naar Leiderdorp werd verplaatst, ging hij de orgelbank van de Lei- derdorpse gereformeerde kerk bezetten en de zoon volgde hem in Leiden op (1939). Het muziekmaken zat er vroeg bij Chris in. Op zijn vijfde jaar speelde hij al quatre-mains met zijn vader. In het gezin was hij een buiten- been, de enige van de zes, die zich aan de muziek zou gaan wijden. Na het ulo-examen wilde Chris heel graag naar het conservatorium. Maar dat er thuis financieel niet aan. Om toch dicht bij de muziek te blij- sn en tegelijk zijn kost te verdienen, ging hy teen maar in de orgelbouw, leerde het vak bij Van Leeuwen cn Flentrop. Die vijf jaren tot z'n drie ëntwintigste hebben hem een grondige kennis van het instrument en later een plaats in de orgelbouw-adviescommissie de Gereformeerde Organistenvereni ging bezorgd. Hij voelt zich als een chauffeur, die zelf alle mogelijke mo- tor-reparties kan verrichten. Van huisuit amateur-timmerman, zou de organist Hanegraaff zich trouwens zonder die in terne kennis nooit écht gelukkig hebben gevoeld Tussenstation De orgelbouwerij was een tussensta tion op de weg naar het muzikale vak manschap. Die weg liep niet recht-toe- recht-aan. Hanegraaff is in de muziek terechtgekomen via Klavarscribo. Eerst gaf hij één uur, later de hele week aan het Instituut les. Dit betekende een vol ledige betrekking, die hem eindelijk tijd tot studeren gaf. Felke Asma werd zijn leermeester op de orgels van Hooglandse cn (Haagse) Lutherse kerk. Zoals vele anderen vóór en na hem, bewaart hy aan die tijd sterke herinneringen. Dat spontane geweld, die orkestrale orgelklank, het zet-hem-op-jongens. trek-maar-opeu, laten toch het mu- zikantenhart niet helemaél onbewo gen. Maar op de duur beviel het hem niet. Asma deed niets aan theorie en analyse, gaf geen vinger- en voet zettingen, voelde zich boven dat al les verheven. Hanegraaff was echter teveel technicus, om met die gedre venheid alléén, vrede te kunnen heb- Het siert Asma, dat hij zijn leerling zelf adviseerde, naar Hennie Schouten te gaan. Maar toen kwam Chris bij het andere uiterste terecht. Schouten is wel een goed organist, maar bovenal een muziektheoreticus in hart en nieren. Muziekpedagoog Het Klavar-verband was met de ge stage vermeerdering der lesuren onder tussen zo drukkend geworden, dat Chris het verbrak en voor zichzelf begon. De oorlogstijd bevorderde de studielust, er volop gelegenheid orgels schoon te maken, kortom: een ondernemend musi cus kon toen op allerlei manieren in zijn onderhoud voorzien. Maar Hanegraaff, weetgierig, verlangend naar een vak opleiding, voelde zich niet bevredigd. Na de oorlog, in 1948, werd hij dan toch, zij na een lange omweg, tot het Haagse Conservatorium toegelaten. Zyn bedoe ling was, bij Adriaan Engels orgel als hoofdvak.te gaan studeren. Na enige tijd zwaaide hij echter om naar koordirectie, met orgel als bijvak. In 1952 verwierf Hanegraaff het langverbeide einddiploma. De muziekpedagogiek trok hem intussen steeds meer aan. Het begon met een paar uur les aan de Oegst- geester Montessori-school. Enige tijd daarna kreeg hij de vijfde en zesde klassen van alle Wassenaarse lagere scholen, telkens voor een half uur de week. Die praktijk bracht hem in aanraking met de muzikale aan leg en ontwikkeling van het kind uit allerlei milieu's afkomstig. Als muziekleraar (sedert 1953) aan de Leidse christelijke kweekschool kon Hanegraaff zijn leerlingen, de peda- gogen-in-spé, eigen waardevolle er varingen doorgeven. Maar deze nuchtere, harde werker voelde zich nog niet helemaal zeker. Na anderhalf jaar aanpoten veroverde hij de akte schoolmuziek. Door al de vrijstel lingen, die het conservatorium-diploma Chr. Hanegraaff als organist Foto N. van der Horst Koordirigent zijn omvangrijke pedagogische imheden vindt Hanegraaff tijd t een voorname onder scheiding gehonoreerde, directiekennis produktief te maken. De gemengde koren van Noordwijk, Rijswijk en van de Oude- Vestkerk. kregen, respecievelijk vijftien, Duruflé. Strawinsky gaan studeren. Hij vindt die moderne koormuziek prachtig gelooft, dat de zangers er ook wel m voor zouden lopen. Maar de finan ciële moeilijkheden zijn zo groot, dat er geen denken aan is. Voor zoveel culturele ondernemingslust zou de weg toch vrij gemaakt moeten worden. Leven we niet i een tijd van welvaart? Chris Hanegraaff ziet gelukkig niet alle wegen afgesloten. Met het Leidse kerk koor kan hij heel wat moois, zonder kos ten en altijd voor veel aandachtige toe hoorders uitvoeren. Van de wykpredikant ds. Dronkert, krijgt hij alle medewerking, hij mag naar hartelust experimenteren. Op hoogtijdagen en bij andere gelegen heden zingt het koor in de kerkdienst. Tot het repertoire behoren ook werken van Pepping, Dist Ier, Micheelsen. Zelf componeert Hanegraaff ook, voor prak tisch gebruik. Deze bU-de-tljd-blijveiide dirigent was en is cr steeds op uit, eigen te korten aan te sullen. Zo is het voor een koorleider een groot ongerief, by de uitvoering van oratoria, niets of weinig van orkestdirectie af te weten en dan te z(jn overgeleverd aan de ge nade (of ongenade) van het Instru mentale ensemble. Daarom nam Ha- nexp-aaff orkestdirectie-les b(J Eduard Flipse en Tiet Ketting. Nu kan hij tenminste met de spelers praten, hun de noodzakelijke aanwijzingen geven, zodat die niet aan zichzelf, aan eigen routine zijn overgelaten en dan vaak, in ernstige mate, dc gaafheid en een heid van het geheel afbreuk doen. Op de kweekschool is de zang een hoofdvak. Van dc leraar wordt dus ver wacht, dat hij het muziekonderwijs bij zonder serieus neemt. Hanegraaff geeft die lessen graag, is niet ontevreden de resultaten, bereikt ook wat met het leerlingenkoor. De moeilijkheden zijn echter niet gering. Vele leerlingen bren gen van huis uit zo goed als niets muziekkennis mee. En het vak is zo vangrijk. dat de leraar steeds tijd tekort Anderzijds gaat het natuurlijk niet de kwekelingen met nooit te gebruiken vakkennis vol. te stoppen. Dc kweek school heeft meer te doen dan muzikale ontwikkeling bijbrengen. Daarom wenst Hanegraaff zich allereerst op de zang praktijk te richten. Dan stelt hij de kerk muziek primair. De leerlingen moeten vóór alles de psalmen cn gezangen goed kennen. Voor de aanstaande onderwijzers mag niet te hoog worden gegrepen: moeten toch al zoveel weten. Als ze gewone kerkliederen correct kunnen zingen en onderwijzen, is dat alvast heel groot ding Bach Bijzondere voorkeuren heeft Chris Hanegraaff niet. Alle muziek is mooi, als het. maar echte muziek is. Nou ja, een organist heeft Bach wel erg hoog, na tuurlijk. Van romantisch gedweep en ex centriek arliesterig doen moet Ha negraaff niets hebben. De grote Bach heeft zich levenslang allereerst handwerksman gevoeld. Zijn am bacht was het componeren, musice ren. dirigeren, onderwijs geven Laten we ons ook maar niets ver beelden, ons niet aanstellen, maar woekeren met onze talenten. Een musicus staat niet hoger dan een meubelmaker, vindt Hanegraaff, die zijn' bureau en boekenkast, mooie stukken handwerk, zélf heeft ge maakt. Johan van Wolfswinkel GISTERMIDDAG werd onder voorzitterschap van jhr. ir. A. C. Weiier een ledenvergadering van de Maatschappij voor Toonkunst gehouden. Dc voorzitter memoreerde Het overlijden van een bestuurslid, de heer C. de Kemp, wiens verdiensten voor de maatschappij vele waren. „Wij zullen hem steeds blijven missen en zijn nagedachtenis in hoge ere houden." concertafdeling betreft: onbegrijpelijk het, dat niet meer muzieklief- De secretaresse, mevrouw M. H. J. Tee- baal-Hulsekamp. las Vervolgens het jaar verslag voor'. De belangstelling voor het muziekonderwijs is nog onverminderd, er bestaat grote animo voor het bespelen van ensemble-instrumenten. De resulta ten van het onderwijs lopen zeer uiteen, zij zijn in het algemeen voldoende. De jeugd heeft echter helaas te veel school werk om zich voldoende te kunnen con centreren op de muziekstudie, een gevolg van de eenzijdige intellectualistische in stelling bij het onderwijs, dat zich te weinig bemoeit met de vrijetijdsbeste ding. Het aant3l leerlingen bedroeg op 31 augustus 1961 1774 (met inbegrip van 304 balletleerlingon). Het aantal leerlingen uit de buitengemeenten op 1 januri 1961: 710, van wie 300 üit Oegstgeest en 247 uit Voorschoten. Het verzoek aan G.S. om ecu schen king van 10.000 werd' Ingewilligd, op voorwaarde dat dc muziekschool op september zou zijn ingepast in een ge meentelijke stichting (hetgeen inmid dels is geschied. Het bestuur is ener zijds dankbaar dat voor de leerkrach ten nu financieel betere tijden aanbre ken. aan de andere kant realiseert het zich dat de muziekschool uit dc 127 jaar oude Maatschappij voor Toon kunst werd gelicht en samen met de Volksmuziekschool onder dc naam „Stichting Leidse Muziekschool'' zal voortleven. Men hoopt dat het bijeen- brengen van beide scholen een goede oplossing zal blijken. Het aantal leden der maatschappij be droeg op 31 augustus 1961: 445. Wat de hebbers van de concertserie hebben ge profiteerd. De concerten voor de school jeugd werden waarderend gememoreerd, Het verslag over het Toonkunstorkest vermeldde de vorderingen, gemaakt der leiding van de heer Louis Dispn. Dat van het Toonkunstkoor (onder diri gent Iskar Aribo) maakt eveneens go wag van uitstekende uitvoeringen in he afgelopen seizoen, speciaal van Bachs' ,.Hohc Messe" cn Beethovet lemnis". Op 31 augustus w« koorleden 87, De directeur van de muziekschool, de heer H. Geirnaert werd benoemd tot be stuurslid der maatschappij. Men besloot in verband met de sterk gestegen kosten tot een geringe contributieverhoging te gaan. Ook de toegangskaarten voc schoolconcerten zullen iets in prijs stij gen. De dames A. Coebergh en M. H. J Teebaal-Hulsekamp en ir. W. H. B. van Dunné werden in het bestuur herkozen, Een wetswijziging in verband met de overneming van de school door de ge meente werd goedgekeurd. (Advertentie) Zoekt u een GERO-CASSETTE van 40,— of f 400.—. V. d. WATER Haarlemmerstraat 207 heeft het De Gero Specialist. Jaarvergadering V.O.L.A. Het is een telkens terugkerend ve schijnsel bij de Vereniging van oud-leer- üngen der ambachtsschool, dat de jaar vergaderingen slecht worden bezocht Zo ook gisteravond in de zaal van restaurant Van Her Heijden, waar voorzitter De Bree maar acht personen kon verwel komen. Tijdens het huishoudelijke deel van dc vergadering lieten secretaris en penning meester gunstige jaarverslagen horen, waarbij de laatste slechts een post van f85.30 aan inningskosten voor de contri buties als wanklank vermeldde. Fad men ln het afgelopen jaar met excursies (o.a naar België, de Deltawerken en Pernis) en lezingen bijzonder goede successen ge. boekt het programma voor dit jaar ia minstens even aantrekkelijk. Na de pauze hield de heer H. A. Bands hoofdredacteur van de Ned. Rotogravure Mij. een praatje over de gang van zaken bij een damesweekblad. Hij vertelde dat de exemplaarprijs van een dergelijk blad soms niet eens de kosten van papier dekt en men dus financieel vrijwel geheel van de adverteerders afhankelijk ls. In verhouding tot het buitenland flo reren de damesweekbladen goed (ruim twee miljoen oplagen per week). Het colporteren met deze bladen komt bijna alleen in Nederland voor. Koordirigent Chr. Hanegraaff aan het werk. Foto N. van der Horst. zeven en vijf jaar geleden, in hem een hardwerkend, vooruitstrevend dirigent. De koristen vertrouwen hem. laten zich overtuigen en meenemen, niet zelden tegen eigen natuurlijke neigingen in. overgrote deel der koorzangers, hier overal, is namelijk conservatief. Ze i gen zich, eigener beweging, liever niet op onbekend terrein, al zouden daar ook nieuwe schoonheden te ontdekken zijn. Zo heeft Hancgraaf zijn Noord- wijkse koor, dat hij roemt om de trouw en de goede wil ervan, hun- overtuigen, dat Handels „Mes sias'' veel beter op Engelse dan op Duitse tekst kan worden gezongen. Dat kunnen we niet, zeiden velen. Wel waar, repliceerde de dirigent, als je „Rejoice in the Lord" kunt zingen, waarom dan The Messiah niet? Zijn grootste overwinning was, zonder twijfel, het op verzoek van de jubi lerende Bond in Scheveningen (en Antwerpen) tot uitvoering brengen van Anthon van der Horsts „Chorus 8". Hane graaff kreeg zijn koorzangers uit Noord- wijk. Rijswijk en Leiden mee, al was het wel zo, dat de meesten de aanvankelijke weerzin tegen deze eigentijdse muziek eerst langzamerhand, in talrijke repeti ties. konden overwinnen. Toen gingen velen die moderne klanken nog mooi vinden óók. Ze waren in levende aan raking gekomen met een vreemde schoon heid, die hun gezichtskring aanmerkelijk verwijdde. Als Hanegraaff vrij spel had, zou hij met zijn koren werken van Boulanger, Voor het forum dat gistermiddag onder auspiciën van de Christen- Studentenraad in het Groot Auditorium van de Leidse universiteit werd gehouden en dat naar aanleiding van dc laatste Assemblee van de Wereldraad van Kerken handelde over het verlangen naar eenheid onder dc Kerken, bestond zeer grote belangstelling. Forumleden waren prof. dr. II. Berkhof (Hervormd), prof. dr. J. C. Groot (Rooms-Katholiek), prof. dr. G. J. Hoenderdaal (Remonstrants) cn ds. E. G. van Teylingen (Gereformeerd). Allen zijn in New Delhi geweest, prof. dr. Groot en ds. Van Teylingen als waarnemer. Het forum stond onder voorzitterschap dr. H. Fabcr. Bij de inleiding tot het gesprek merkte prof. Berkhof op. dat de toegang tot de Wereldraad van Kerken breed is ge maakt. Het is niet zo. dat de een de ander voluit als Kerk moet erkennen, maar wel moeten de Kerken in elkaar sporen van Kerk-zijn vinden. Aan de hand van het rapport van de sectie Een heid meende de hoogleraar, dat wij naar een grotere zichtbare eenheid toe moe ten. Het ideaal moet hoog gesteld. Maar welke zijn de voorwaarden? Diversiteit Prof. Hoenderdaal pleitte voor een eenheid waarin de diversiteit blijft be staan. Aan een neurotische eenheids drang hebben wij niets. Onjuist is het, het christendom te verbinden aan een bepaald cultuurpatroon; de Afro-azlati- sche deelnemers drongen ons in zekere zin in het defensief, aldus prof. Hoen derdaal, die de indruk had dat de kruit damp rond onze eigen theologische vra gen wat aan bet optrekken is en dat het in wereldverband nu vooral gaat om de vragen van de zichtbare Kerk. de ver houding van Kerk en Heilige Geest en de verhouding van de sacramenten. Prof. Groot had in New Delhi een duidelijk verlangen naar meer een heid waargenomen. Maar hoe nu ver der? Blijft dit verlangen een, zij het schone, maar toch slechts formele en lege huls? De hoogleraar meende, dat het accent moet vallen op het theolo- gengesprek op nationaal niveau. In de profetische ontmoeting van theo logen moet bepaald méér worden ge- Mis&ie in zicht Ds. Van Teylingen had in New Delhi de Wereldraad vooral als werkgemeen schap gezien, rond studie, planning en onderlinge hulp. De Kerken waren sterk missionair gericht. En waar de missie in zicht komt, is ook de drang naar een heid. Ofschoon h(j de Wereldraad beslist niet wilde verdenken van een bagatel lisering van de confessionele verschillen, wilde hij toch de vraag stellen, hoe zijn basis zal functioneren. De predikant voorzag, dat de taak van de raad nog vele omvangrijker zal worden. Het is dan ook nodig, dat achter hem van land tot land levende Kerken staan. De conclusie van dit forum was wel, dat het verlangen naar meer eenheid en de wil om haar te bewer ken er zijn, maar dat de weg daar heen van stap tot stap zal moeten warden afgelegd. En dat niet alleen door de theologen. Het begrip „leek'' werd deze middag meermalen gebe zigd. Met name prof. Berkhof betrok het bczigzijn van niet-theolog^n met deze- dingen in het gesprek. j Smeerboel in dc Herensingel Komt. de olie in de Herensingel van de Lichtfabrieken? De bewoners, in het bijzonder die van de woonschuiten die veel last ran deze smeerboel on dervinden, beweren dit. stellig. De olie wordt gelijk met het afge voerde water weggepompt in de Lan- gcgracht. Ter plaatse kan men dit niet zien, omdat er teveel kolking in het water is en de olie niet aan de opper vlakte blijft. Anders is het op enige afstand van dit punt. Daar komt de olie wel om hoog en verspreidt ze zich over het wateroppervlak. De stookolie zet zich af tegen de woonschepen, zij versnreidt. een onaangename lucht en houdt het. ruil rast. Vooral in de Herensingel ter hoogte van de r.k. kerk is de ver ruiling erg. Geruime tijd heeft men hier geen klagen gehad. In de afgelopen dagen echter heeft, zich een nieuwe golf van olie in het water geworpen. Als een en ander onvermijdelijk is, verdient, het aanbeveling in de Langc- gracht een balk op het water te leggen die dc bovenlaag tegenhoudt cn het mogelijk maakt, dat op geregelde tij den dc olie wordt verwijderd. De. foto geeft, een beeld van de toe stand in de Herensingel. „Dc Burcht" gaat in juni naar Frankrijk In dc naoorlogse jaren heeft het ln noordwest-Frankrijk gelegen stadje Lens bekendheid gekregen door het internatio nale muziekfestival, dat daar jaarlijks in juni onder auspiciën van het gemeente bestuur wordt gehouden. In de vele goede en -altijd in fraaie uniformen gestoken harmonie- en fanfarekoi-psen die Frank rijk telt, rekent men het tot een niet geringe eer een uitnodiging te krijgen om dit muziekfestijn te komen op luisteren. Ook de medewerkende buiten landse muziekgezelschappen moeten aan hoge eisen voldoen. Dat de naam van Leidens jeugd- en drumband „De Burcht" tot buiten Leiden is doorgedrongen, blijkt uit het feit dat deze jeugdige muziekambassadeurs voor 23 en 24 juni een uitnodiging ontvingen. Zij zullen Nederland in Lens vertegen woordigen. GEMEENTE LEIDEN Officiële publikatic GELDSCHIETERSWET Burgemeester en Wethouders va* Lei den brengen ter openbare kennis, dat door de N.V. Nederlandse Maatschappij tot Financiering van Huurkooptransac ties „Nemafi", overeenkomstig de Geld- schieterswet een aanvraag is ingediend om toelating tot het houden van een par ticuliere geldschietbank in een drietal lokaliteiten van het perceel Rynsburger- weg 3 te Leiden. Er bestaat voor een ieder gelegenheid binnen 14 dagen na dagtekening van deze kennisgeving te gen inwilliging van het onderhavige ver zoek bezwaren bij hun College in te dienen. LEIDEN. 10 februari 1962 Burgemeester en Wethouders voornoemd, De burgemeester. F. H. van Kinschot. De secretaris, J. Bool. Mutaties in leiding bij Maarse en Kroon De heren J. Maarse Wzn. en W. Maarse Wzn. hebben besloten zich uit de dage lijkse leiding van de n.v. autobusonder neming Maarse en Kroon terug te trek ken. In verband hiermee heeft de alge mene vergadering van aandeelhouders hen met ingang van 1 februari 1962 be noemd tot leden van de raad van bestuur. Ook dc heer J. G. Flink te Hilversum, tot nu toe adviseur der n.v., is benoemd tot lid van de raad van bestuur. Tot directeur der onderneming zijn benoemd rar. H. A Hoed en de lieer W. G. Maarse Jzn.; zij zijn sedert 1 febr. belast met de dagelijkse leiding van het bedrijf. Advertentie ONZE KEUKEN wint dagelijks *an BEKENDHEID. HOTEL - CAFE - RESTAURANT Steensfraot 55 - Tel. 22509

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 3