-DE DOKTER Kennedy won Amerikaanse protestanten voor zich Een woord voor vandaag Astrologen zoeken hun gezichten te redden Lutheranen en calvinisten beginnen theol. gesprek Aartsbisschop leerde liedjeszanger kennen Betere bestrijding van pijn en griep Chefarine 4 aan 'f woord I WDERZIJDS OPEN BRIEF. Op het door ons gepubliceerde felle artikel ran ds. J. Diepersloot in de Rotterdamse Kerkbode waarin hij ageert tegen de vijf kerkentocht van enige weken ge leden zijn vele reacties gekomen. De Rotterdamsche Kerkbode heeft er enige gepubliceerd, die duidelijk aantonen dat deelnemers aan de tocht het niet alleen met de inzichten van ds. Diepersloot niet eens zijn. maar pijnlijk wer den getroffen door zijn artikel. De Schol a Cantorum van de Hervormde Wijkgemeente Middel land schrijft: na afloop van de we kelijkse repetitie van de Schola Cantorum van de Hervormde Wijk- Semeente ..Middelland", op zatcr- ag 20 januari j.L. kwam uw arti kel „Oecumene of show" in de Rotterdamse Kerkbode van 20-1-G2 ter sprake. Zoals u misschien weet zijn wrij een groep jongeren, die in onze wekelijkse getijdegebeden, naar oud- en algemeen kerkelijke traditie, trachten met de gemeente de psalmen onberijmd te zingen. De schola in haar geheel voelt zich verplicht door middel van dit schrij ven haar diepe teleurstelling over uw artikel uit te spreken. Het is inderdaad zeer gevaarlijk om van enig streven op geestelijk gebied, en zeker als dit een gebod van Christus (dat zij allen écn zijn» betreft, te spreken alsof het niet ernstig gemeend zou zijn. Het met woorden als show of onwaarachtig heid te betitelen is niet alleen on voorzichtig, maar misschien ook liefdeloos. Als het nu inderdaad zo is. dat de Rooms Katholieken onze mede christenen zijn. moeten wij dan niel alles in het werk stellen om ook in alle dingen één te worden, zonder af te wachten tot theologen het eindelijk eens worden? Fil. 2: doch in ootmoed zichzelf". want God is het die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt." Het mins te maar misschien toch wel ruim voldoende wat men doen kan is: samen voor deze eenheid te bidden. En het is dunkt ons ver warrend om in een artikel de ge welddaden van de inquisitie uit de tachtigjarige oorlog op te halen. houd. der get minderwaardig stuk geschrijf te verspillen. Dr. H. Sluzewski schrijft ten slotte: onder het opschrift „Oecu mene of show?" verscheen in de Rotterdamse Kerkbode van 20 ja nuari j.l. een beschouwing van de hand van J. Diepersloot aangaande de vijf-kerkentocht. welke donder dagavond 25 januari in onze stad, in het kader van de gebedsweek voor de eenheid der christenen, zou worden gehouden. Wij zijn verheugd, dat er ten minste eén onder ons is. die deze vijf-kerken-tocht ontmaskert als een oneerlijke. onwaarachtige show. Waarschuwend steekt de schrijver zijn vinger omhoog profeteert zonder af te weten wezen van deze tocht. Het is alleen da: hij kennel en jan lelijk «au. zonder erbij te migen van de ve!e zonder proces vermoorde geestelijken uit die tijd nu tot de officiële martelaren van de Rooms Katholieke Kerk behoren. Het is beslist niet de bedoeling van de ..Vijfkerkentocht" om een niet bestaande eenheid te demon streren. Het doel van deze tocht is: ondanks verschillen op historisch, dogmatisch en liturgisch terrein toch samen te bidden om de een heid, die in Christus, door de Hei lige Geest, zal komen, en wel op een geheel andere wijze dan wij nu nog vermogen te zien. Dat. zoals u schrijft, geen van de theologen in het gesprek tussen Rome en Reformatie de weg naar de eenheid zien. is naar wij menen niet van belang: Christus zal deze weg wel zien cn Hij zal ons op die weg brengen. De heer Th. J. M. Naastepad schrijft: In ..De Rotterdamse Kerk bode" van zaterdag 20 januari j.l. is een artikel geplaatst van de hand van de heer J. Diepersloot over de vijfkerkentocht. welke in het kader van de internationale ge bedsweek voor de eenheid der ker ken in Rotterdam werd gehouden. Daarin wordt vermeld, dat de tocht de deelnemers zou moeten rijp maken voor de kerk. welke ge representeerd is in het eindpunt van de tocht, de R.K. Kerk. Als bedienaar van die kerk stel ik er prijs op. uitdrukkelijk te ver klaren. dat dit in genen dele in de bedoeling heeft gelegen van de or ganisatoren van deze tocht. Uit drukkelijk is ook als bedoeling naar voren geschoven, hetgeen ook door de pers zo is verstaan, dat niet een vermeende eenheid zou worden gesuggereerd, doch dat juist de verdeeldheid in die tocht zou worden beleden en aan den lij blijkbaar - over het particulier hem geen aarde blijkt te hebben, zoals hij zelf in zijn stuk betoogt. Het eerste bezwaar van de Wel eerwaarde is. dat de tocht niet is georganiseerd door de Oecumeni sche Raad tor plaatse. Deze kinder lijke mentaliteit, namelijk het ab solute vertrouwen in officiële stem pels en in alles wat van bovenaf gesanctioneerd is. kennen wij he laas maar al te goed uit de achtci ons liggende oorlogsjaren. Het is de dominee blijkbaar oi> bekend, dat de Heilige Geest kan werken in ..particulieren", in groe pen. door alle scheidslijnen heen. en zich niet beperkt tot besturen en organen, door ons mensen in het leven geroepen. Daarmee wordt een ernstige denkfout gemaakt: Oecumenische Beweging als organisatie en Oecu menische Beweging als inspiratie worden met elkander verward. Ge lukkig is het laatste niet beperkt tot het eerste: een inspiratie, een behoefte, een waarheid, ons door Christus geschonken, kan ook van onderuit werken naar boven. Wees gerust, dominee, de besturen en organisaties komen wel na. En dit alles, dominee, ondanks de kloven, waarvan ook wij ons maar al te zeer bewust zijn. Het wezenlijke, dat wij. ook de Rooms Katholieken, in Christus één zijn. geloven wij nu eenmaal wel. Het doet ons deugd, dat ds. Die persloot met zoveel vreugde op de Oecumenische Zondag in de Lu therse Kerk heeft gepreekt. Dit echter, dominee, raakt nu Juist niet het wezenlijke van de oecumenische gedachte, wanneer het beperkt blijft tot een eenmalig optreden en niet het gehele wezen doordrenkt. Is er iets mooiers denkbaar dan dat christenen van verscheidene kerkgenootschappen, waaronder en kele die niet bij de Wereldraad zijn aangesloten, samen stil zijn en zich verootmoedigen om ontvankelijk te worden voor de Heilige Geest, die zo hopen zij in hun harten de weg naar eenheid zal wijzen: de Eenheid in Christus. Geen demon stratie dus van goedkope, illusionai re eenheid, maar een stil getuige nis van het hartstochtelijk verlan gen naar eenheid. Stil zijn en sho wen voor Christus accoord. Maar oneerlijk en onwaarachtig? Foei toch. dominee. U ziet spoken op de weg. Hallucinerende herder? Of toch gepreoccupeerde predikant? Want in uw één na laatste alinea gaat u met modder gooien. Voor zichtig zijn en geen namen noe men, is heel verstandig, maar niet rechtuit. Een vraag: wie zijn de katholiserende predikanten? Wat insinueren met: „of is het meer dan toeval dat de vijf-kerkeh- tocht eindigt bij Rome?" Ëe derwerpende Weleerwaarde is dat namelijk ook verscheurdheid heerst tussen de bedienaren en belijders van één en dezelfde kerk. niet een verscheurdheid van inzicht, maar van rancuneuze aard. Ik vraag mij af. of ook niet daar een van de oor zaken van de verdeeldheid der ker ken moet worden gezocht. Ik acht dit schrijven een zware belediging van de geesteliike stan ding van de Hervormde Kerk en van de vele waarlijk grote mannen die deze Kerk heeft voortgebracht. verheffend gezicht. Neen. bij nader inzien, kunnen we nauwelijks aan hallucinaties ge loven. doch lijkt ons de vooringeno menheid zonneklaar. Aangezien predikanten gaarne rhetorische vragen stellen. lement "te geraken zoner voldoen de tegenspraak. Tegen de pathologi sche voorstelling van zaken betref fende de vijf-kerken-tocht echter hebben wij gemeend ons met klem te moeten verzetten. Wellicht is ds. Diepersloot intus sen tot inkeer gekomen en heeft hij het besluit genomen wel aan de vijf-kerken-tocht deel te nemen om stil te worden voor God. Wij eindigen met een variant op Bertus Aafjes: ..Lieve lezers, bidt devoot, voor 't zieleheil van Diepersloot". Maar zij blijven waakzaam Overal in de V.S. hebben kran ten de laatste tijd plaats inge ruimd aan een bespreking van het eerste ambtsjaar van de r.k. president en de meeste zijn het er over eens, dat president Kennedy erin is geslaagd de vrees van vele protestanten, dat de schei ding van kerk en staat als er een rooms-katholiek in het Witte Huis zetelde, in het gedrang zou komen, vrijwel weg te nemen. de president zich in die mate door-poli tieke motieven laat leiden als de hoofd redacteur (van ..America") voorgeeft en als hij zo goed weet dat er in het zuiden baptisten zijn, als het artikel voorgeeft, dan ben ik zeer verheugd dat de bap tisten in het zuiden niet veel subsidies ui de regering vragen." Evenals in het verleden had „America" >k nu weer het standpunt van de presi dent. dat federale steun aan bijzondere scholen ongrondwettig is. bestreden. De .Christian Century" was het hier mede niet eens en prees Kennedy, omdat hij weerstand heeft geboden aan de druk van zijn kerk. „Het Jezuïetenblad, toe gevend dat Kennedy een politicus moet zijn, wil niet dat hij een staatsman aldus het blad. ..Laat de president trouwelijk omgaan met wie hii wil. zich laten fotograferen met wie nij wenst, paus Johannes niet uitgesloten", ver volgt het artikel. „Mensen, die hem daar voor zouden willen verdoemen zullen hem in elk geval verdoemen." „American Judaism": „Wij zien het op merkelijke dat een rooms-katholiek zich strikter en duidelijker houdt aan scheiding van kerk en staat dan ooit protestant beeft gedaan." In derelfde geest begon ..Christian Century", het bekende oecumenische weekblad, een hoofdartikel met de rond borstige verklaring, dat Kennedy, wat de kwestie van scheiding van kerk en staat betreft, een ..betere staat van dienst heeft» dan welke president, die wij de laatste 30 jaar gehad hebben ook". R.k. kritiek De rest van het artikel was gewijd aan kritiek op het Jezuïetentijdschrift ..America", dat een week eerder een be schouwing aan het eerste jaar van de president had gewijd en o.m. had ge schreven. dat Kennedy zich met betrek king tot zijn werk min of meer had ge dragen zoals had kunnen worden ver wacht van bijna iedere rooms-katholieke president in een land. dat in culturele zin in hoge mate wordt beheerst door een krachtig overschot van protestantse traditie. Het Jezuïetenorgaan had opgemerkt, dat Kennedy „om begrijpelijke politieke redenen" scheen te vermijden, zich in het openbaar te vertonen in hartelijk samenzijn met waardigheidsbekleders van zijn eigen kerk. maar dat van de andere kant „foto's van de president met protestantse woordvoerders zoals d- evangelist Billy Graham" zuiver 14 karaats goud waren. Kennedy „leunde geregeld achter over als om duidelijk te kennen te geren, dat hfi zich door niemand de wet liet voorschrijven." Subsidiekwestie In antwoord op deze tirade deelde het orgaan „Baptist Press" mede dat de leider van het bureau openbare aan gelegenheden van de baptistische kerk, C. Emanuel Carlson, heeft gezegd: .Als Waakzaam In zijn artikel in „American Judaism' schreef Wicklein, dat hij meent, dal velen, die in 1960 op godsdienstige gron den tegenstanders van Kennedy waren thans ..minder scherp maar niettemin waakzaam" tegenover hem staan zijn verkiezing de godsdienstkwestie niet noodzakelijkerwijze voor altijd uit de wereld had geholpen. Wicklein voegde hieraan toe. dat hij had ontdekt, dat. terwijl de meeste malige tegenstanders thans „weinig anders dan goeds te zeggen hebben va de man. die zjj zo fel hebben bestreden' er nog geen verandering schijnt te zijn ingetreden „in de gezindheid van de extreem anti-katholieke groep, die zich zo krachtig heeft ooen gelden tegen het einde van de campagne in 1960". „Er zijn velen in het midden-westen en zuiden", aldus Wicklein. „die zich niet van hun vooroordelen zuilen laten afbrengen door Kennedy's steun aan de godsdienstvrijheid." Studenten schrijven filmprijsvraag uit Het Groninger Studenten Cineasten Gezelschap heeft een prijsvraag uit geschreven om in het bezit te komen van een verfilmbaar speelfilmscenario. Men is vrij in de keuz-3 van het onderwerp, terwijl met de speelduur geen rekening hoeft te worden gehouden. Een jury, be staande uit de criticus-scenarist Jan Blokker en de speelfilmregisseurs Kees Brusse en Jef van der Heydcn. zal o.a drie prijzen toekennen. De inzendings termijn sluit 15 april. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen door de generale synode als pred. voor buitengewone werkzaamheden j (geestelijk verzorger gerepatrieerden G. J. Clay, voorheen zend. pred., woon achtig te Noordwijk aan Zee. Bedankt voor Hallum (toez.): A. Ie Cocq te Beerta; voor Garderen: B. Ha verkamp te Groenkan. Benoemd tot hulppred. voorganger te Retranchement: G. M. C. de Vries, voor-' ganger Vereniging van Vrijzinnige Her-| vormden: tot hulppred. te Soest (nood-' gem.»: J. Fokkema. em. pred. te Ede; tot bijstand in het pastoraat te Schiedam' (wijkgem. IV): mcj. E. A. Bos te Amers-I GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rotterdam ivac. Joh. P Boer»: G. Veeneman te Amersfoort, diei bedankte voor Hilversum: te Nijkerk| (vac. H. Tien): D. H. Borgers te Hooge- •en, die bedankte voor Middelstum. Aangenomen naar Renswoude: B. Slingenberg, godsdienstleraar te Ede; naar Oosternijkerk: P. H. Pilon, kand. te Hilversum, die bedankte voor Abcou de, Monnikendam, Raamsdonk-Drimme- n en voor Zuid-Beijerland. Bedankt voor Klundert: H. Pestman te Appingedam. GEREFORMEERDE KERKEN (Vryg.) Tweetal te Breda: H. Algra te Gorin- chem en K. C. Smouter te Valthermond. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te De Krim: W. van Heest te Emmen; te Zutphen; W. Steenbergen te Meppel. Bedankt voor Zaamstag: F. Bakker te Driebergen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht: A. Hofman te Zeist en A. Vergunst te Itotterdam-C. te Tholen: Chr. van Dam te Rotterdam- W. Hage te Middelburg, van laatstgenoemde beroepen is. Beroepen te Nieuw-Beijerland: Hage te Middelburg, die bedankte Leiden: te Giessendam (2e maal) Vlissingen: A. Hofman te Zeist. „Een zondares bemerkte dat Hij (Christus) aan tafel was in het huis van de Farizeeër". Met die woorden begint Lucas, een van de teerste verhalen uit zijn evangelie. De naam van deze vrouw wordt niet genoemd, zoals maar zelden de naam van een vrouw wordt genoemd in de Bijbel die haar lichaam heeft misbruikt. In dat ene woord ligt voor Lucas de gehele achtergrond van haar leven beschreven. Maar in de duisternis van dit iierzondigde leven breekt het Licht door. „Ze bemerkte, dat Christus er was." Hoe heeft ze dat ontdekt? Heeft ze het gehoord ban iemand? Heeft ze Hem het huis zien binnengaan? Wat doet het er eigenlijk toe. Veel belangrijker is het feit, dat zij onmiddellijk naar Hem toe gaat. In die twee woorden hebben wij eigenlijk het gehele evangelie: „bemerken" en „gaan". Hier hebben tee „openbaring" en „gehoorzaamheid" hand in hand. Let er op hoe zij gaat: Wenend brengt zij een kruik met zalfolie (Lucas 7 37). Zij brengt haar oude leven mee in haar tranen, maai zij brengt zichzelf mee in de zalfolie. Zij komt een verloren leven wijden aan Christus. In haar tranen vermengen ziel verdriet over het verleden en dankbaarheid voor de kracht van Christus in het heden. Die tranen vloeien tot in de hemel] Kardinaal Cicognani overleden De Italiaanse kardinaal Gaetano Cicog nani, prefect van de Vaticaanse congre gatie van de riten, is maandagmiddag overleden. Hij is tachtig jaar oud gewor den. Hij was een broer van kardinaal Amleto Cicognani. de huidige Vaticaanse staatssecretaris, en is pauselijk nuntius in Spanje geweest. Negen jaar geleden werd hij door wijlen paus Pius de twaalfde tot kardinaal verheven. Het college van kardinalen telt nu nog 79 leden, van wie 27 Italianen. kOSRAM Rampen bleven uit De conjunctie van de vijf plane ten, de zon, de maan en de aarde heeft niet aan de astrologische verwachtingen voldaan. Het is gis teren een rustige dag geblevendie zelfs bijzonder arm was aan op windende gebeurtenissen. De voor spelde derde wereldoorlog is niet begonnen, de voorspelde zondvloed is uitgebleven en van rampen kan niet gesproken worden. Maar in plaats van in te zien dat de sterren niets met deze aardse dingen te maken hebben, zoeken de „sterren profeten" een oplossing, waarbij zij hun gezicht kunnen redden en het uitblijven van rampen ver klaren. In Noord-India keert de bevolking langzaam maar zeker naar hun stenen huizen terug. Het is duidelijk dat de meesten zijn gaan twijfelen aan de vreesaanjagende woorden van hun „geestelijke" leiders. Maar de astrologen, sadhoes en pan dits laten zich door de spot van hun volgelingen niet van de wijs brengen. De 76-jarige Swami Poeroesjothem Acharya verklaarde dat de kwade ge volgen nog moqten komen en zich over maanden en jaren zullen uit- Gezonde babies rlmara lnl.gl»1^' lachte ffeert het vocht door w .jrenluier. Bahy He' »™Soroteen G1n<!<?ehde huid. Reeds Kritiek aanleiding tot tv-gesprek De anglicaanse aartsbisschop Van York, dr. Coggan, heeft het heeft. Naar Zijn mening moest deze ve afgelopen weekend voor de BBC- taling jn de kerken worden gebruikt, televisie een gesprek van eenlAHam half uur gevoerd met de bekende Benoemingen Engelse schlagerzanger, Adam Faith. De oorzaak was kritiek die de 52-jarige aartsbisschop op een liedje van Faith had gele verd. „Adam Faith laat de jeugd geloven dat de zin van het leven in sex te vinden is. Hij zingt van het leven dat zich voort plant, maar over het leven na de dood zegt hij niets", had de aartsbisschop gezegd. De zanger had op die woorden nog al boos gereageerd. Tijdens het gesprek voor de televisie verklaarde de aartsbisschop dat hij niet meer tot die generatie behoorde die het bespreken van scxuele vraagstukken niet oorbaar achtte. „Dit instinkt heeft God de mens gegeven. Men mae er dus m alle eerbied over spreken." Hij trok een groot deel van zijn felle kritiek De verering die dc jeugd voor Adam Faith heeft behoeft men niet te betreuren zei dr. Coggan nu en hi. ook niet te geloven dat de liedjes Adam Faith de jeugdcriminaliteit zouden bevorderen. Maar hij zag nog wel een groot gevaar in het naar voren halen van de sexuele elementen in deze liedjes. Adam Faith antwoordde dat hij. in bijna al zijn liedjes, uitsluitend over de liefde zingt. De liefde die in het leven van de jeugd nu eenmaal de belangrijkste plaats inneemt. De aartsbisschop was met deze verklaring tevreden. Hij besloot het ge sprek met de opmerking dat liefde de jeugd iet® zeer „delikaats en ge Benoemd tot leraar aan de Chr. Lager Tulnbouwachoel te Boakoop: N. den te Apeldoorn: Lagere Tulnbouw- te Schar*berg: J. Smit Adam Faith verwees naar de volkslied- de tekst in de omgangs taal geschreven is en daardoor door de jeugd wordt begrepen. De aartsbisschop antwoordde hierop dat hij wel wilde dat de kerkelijke liede ren in deze bewoordingen herschreven zouden worden. „Er is al veel gedaan op dit gebied maar het is niet genoeg. De kerk moet niet rusten eer de muur van het oude taalgebruik, die het nieuwe tegenhoudt, naar beneden Is gehaald." Dr. Coggan herinnerde tevens aan een poging om de catechismus te herschrij ven. opdat deze begrijpelijk zou worden. Hij heeft zelf aan een nieuwe uitgave meegewerkt en wenste wel dat men ook in de kwestie van d'e kerkliederen iets minder besluiteloos te werk zou gaan. Na de uitzending hebben de twee ge sprekpartners te verstaan gegeven dat ze het met elkaar eens waren. Tevens no digde dr. Coggan. die twee dochters heeft van respectievelijk 20 en 22 jaar. Adam Faith uit om hem in York te komen be zoeken. de uitzending blijft de vraag wat de oorzaak is van de snelle omzwaai van de aartsbisschop van kritiek tot lof. Wi het gesprek zo verhelderend of hadden de dochter* hun vader tot andere ge dachten gebracht Ambtsaanvaarding cn benoemingen Ir. T. I. Sprenger. die benoemd is tot buitengewoon hoogleraar aan de Tech nische Hogeschool te Delft, om onder wijs te geven in de electronica. zal op woensdag 14 februari zijn ambt aanva den met het uitspreken van een rede. De plechtigheid heeft plaats in de aula TJET eerste gesprek van een serie ontmoetin gen die ten doel heeft de theologische verhoudin gen tussen de luthersen en de calvinistische ker ken te bestuderen, zal 16 februari beginnen. Op de eerste vergade ring zullen theologen en andere vertegenwoordi gers van alle grote luther se kerken in de Ver enigde Staten en Pres byterianen uit Noord- Amerika elkaar ontmoe ten. Zij zullen zich tij dens deze eerste verga dering oriënteren en plannen bespreken om deze theologische ont moeting een succes te doen zijn. Van officiële zijde wordt medegedeeld dat het doel van deze ge sprekken is te ontdek- m welke mate de verschillen, die deze twee groepen van kerken in het verleden verdeeld hielden, zullen blijven voortbestaan wanneer men tracht begrip te hebben voor eikaars standpunt. Het voornaamste doel van deze eerste zitting is jaarlijks studieconfe renties voor te bereiden. Tevens zullen beide groepen een voorzitter en een secretaris kiezen. Het plan voor de theo logische discussie werd uitgewerkt door dr. James I McCord. een presbyteriaan die de Lutherse kerken uitno digde samen een gesprek over theologie te begin nen. Dr. McCord is secretaris van de Noord- Amerikaanse afdeling van de Wereldbond van Hervormde Kerken. De uitnodiging was ge richt aan het uitvoerend comitée van de Natio nale Lutherse Raad in z\jn hoedanigheid als uit voerend orgaan in de Verenigde Staten van de Lutherse Wereldfedera tie. De oorspronkelijke internationale organisa ties van beide Ameri kaanse groepen hebben in de zomer van 1961 al plannen gemaakt voor de discussies. Ook de synode van de Lutherse Kerk in Mis souri, die geen lid is van de Nationale Lutherse Raad en van de Lutherse Wereldfederatie en cal vinistische kerken die niet by de Hervormde Wereldbond zijn aange sloten, nemen deel aan, de discussie. Sesam Nieuwe geïllustreerde reldgeschiedenis. Vijftiende deel: tweede helft der negentiende eeuw I, zestiende deel: De tweede helft der gentiende eeuw II. Uitgave Bosch Keuning N.V., Baarn. Dierenspiegel. Ie en 2 nummer twee maandelijks tijdschrift. Adres Postbus 532. Rotterdam. Verenigde Naties, door C. L. Mensch aar. Redactie dr. J. C. Ramaer. Uit gave N.V. Nijgh Van Ditmar, Rot- terdam-'s-Gravenhage. Diamanten bij het ontbijt, door Tru- lan Capote. Vertaling J. F. Kliphuis. Uitgave Scheltens Giltay, Amsterdam, Werktuigen in ons leven, door Irving Adler. Bewerking Piet van As. Uitgave West-Friesland, Hoorn. De tijd in ons leven, door Irving Ad ler. Bewerking Piet van As. Uitgave West-Friesland, Hoorn. Symbiose, le nummer driemaande lijks tijdschrift van Nederlandse Vereni ging voor sexuele hervorming, Bilder- dijkstraat 39, Den Haag. Zo was het door Piet Bakker. Illus traties Jo Spier, Eppo Doeve en C A. B. Bantzinger, Uitgave Elsevier, Amsterdam. De Armada, zeven dagen die wereld geschiedenis maakten, door Garret Mat- tingly. Vertaling G. W. M. van Kalmt- hout. Uitgave Elsevier, Amsterdam. In de schuilplaats des Allerhoogsten, dagboek door de predikanten N. Buffin- ga. J. W. de Jager. A. T. W. de Kluis en dr. J. J. Stam. Achtste druk. Uitga ve J. N. Voorhoeve, Den Haag. Moeder, ik klaag u aan. door H. Hegger. Vierde herziene druk, 13de tot 15de duizendtal. Uitgave Jan Haan N.V., Groningen. strekken. Hij zei: „De duikende kogel moet door de ruimte heen ons berei ken en dat kost tijd." Daarom heeft hij zijn volgelingen opgeroepen om nog dringender te bidden dat het on heil wordt afgewend. Mijn gebeden Maar de 57-jarige Awami Atmaram hoeft niet meer te bidden. Hij heeft trots verklaard dat de gebeden vat zijn volgelingen de wereld hebben ge red. Op een bijeenkomst sloeg hij ziet figuurlijk op de borst en zei: „Wij hebben zelfs de loop van de maan het huis van de steenbok doen vermijden." Maar een andere astroloog was hel met hem niet eens en riep zelfs een visioen te hulp om te bewijzen dat het niet de gebeden van de anderen waj maar de zijne: De godin Kali zou hem zijn verschenen en gezegd heb! ben: „Ik heb behagen in uw gebedec al er voor zorgen dat de wereld geen kwaad overkomt." En natuurlijk was er ook weer ds zogenaamde „wetenschappelijke" reacj tie. Woordvoerders van de mach«tige Congrespartij van Nehroe noemden dé nederlaag van de sterrenwichelaar^ een overwinning voor de wetenschap de vooruitgang. In één adem be^ kenden zij echter dat hun vrouwen naar de tempels waren gegaan om huB goden gunstig te stemmen. Toch is van geen enkele astrplooi het bericht binnen gekomen dat dezi nederlaag zijn geloof aan het wanke len beeft gebracht. Hoe kan bet ook Schreef Paulus niet reeds over „onge lovigen, wier overleggingen de goc dezer eenw met blindheid heeft ge slagen"? (Advertentie) Vier middelen in één tablet doen wonden zonder de maag van sireek ie maker De vier middelen verenigd in Che farine „4", ieder afzonderlijk i beroemd» werken te zamen no; beter en helpen ook vaak dan wan neer andere middelen falen. Ooi zij, die een gevoelige maag hebber, kunnen Chefarine „4" gebruiken want één bestanddeel dient om d» maag te beschermen. Glazen buisje 20 tabletten f 0.9 Handige stripverpakking 40 tabletten f 1.9 Voordelige flacon 100 tabletten f 3.9 „Vr medisch gebied zenden aan de redactie van one blad met linksboven op de envelops „Medische rubriek". Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks In deze rnbrlek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief.*' lyks" was. Idcr hogeschool en begint om 16.00 Dr. Coggan en Adam FaIth hebben ook I Het college van curatoren der R.K nog gesproken over de kaneeltaal i Universiteit te Nijmegen heeft tot weten- Beiden waren van mening dat de kan-ischappelijk medewerker benoemd: bij de seltaal moest worden vereenvoudigd, in- j faculteit der geneeskunde: drs. J. G. G. plex", resp. „vadercomplex". dien men wilde bereiken dat ieder be- Schoenmakers, cn bü het paedagogisch greep wat er gezegd werd. De aartsbis- instituut: drs. T. A. C. M. Gerritse, bei-1 De heer J. de G. te R. schrijft: „Mij werd schop herinnerde aan de nieuwe Engelse den te Nijmegen. medegedeeld dat roken vaatveraanwend werkt, De meest oorspronkelijke betrekking tussen twee mensen is die tussen moeder en kind. Het kind staat niet tegenover haar als een medemens met een eigen persoonlijkheid; het is een stuk van haar zelf. Voor het kind is de moeder zijn toeverlaat, de bron van het leven, de grond on der zijn voeten. Het is met haar bestaan ver weven, het vormt een twee-eenheid. Deze eigen soortige betrekking ia echter slechts zinvol ge durende de eerste jaren van het bestaan van het kind. Later moet zij langzamerhand een andere gestalte krijgen, wil de persoonlijkheid van het kind tot volle ontplooiing komen. De binding zal moeten plaats maken voor een liefde tussen twee zelfstandige personen. Een gebondenheid brengt met zich, dat zij nooit hecht genoeg kan zijn; de neiging ran de moeder om haar kind als het u»a- re te willen „opeten" is niet vreemd, evenmin als de wens bij het jonge kind weer in de moe derschoot te willen worden opgenomen! Des te langer zulk een binding duurt op een leeftijd, waarop zij al plaats had moeten maken voor persoonlijke liefde, des te meer wordt deze band een knellende band. Hieruit ontstaan dan de tegenstrijdige gevoelens van een zich prettig voelen in deze gebondenheid en een heftig verlan gen zich ervan te bevrijden. Moeder en kind zijn sterk op elkaar aangewezen, en toch hebben zij herhaaldelijk ruzie; zij zouden elkaar elk leed wil len besparen, en onwillekeurig doen zij elkaar juist veel leed aan. Deze verhoudingen komen vooral voor tussen moeder en zoon, doch ook nog al eens tussen vader en dochter. We spreken in deze zin ran „moederbinding" of „vaderbinding". Wanneer deze binding te lang gehandhaafd wordt, krijgen we een „moedercom- hetgeen ik voorheen niet wist. Dat roken kan ker kan veroorzaken zal een leder wel bekend zijn, maar indien roken vaatvernanwend werkt, dan is roken principieel doorgedacht een be paalde vorm van zelfmoord. Dan wordt het hoog tijd dat de medische wetenschap ons ro kend volk voorlichting geeft op dit gebied, eventueel gevolgd door ingrijpen van de over heid. zoals zulks gebeurt op opiumgebicd en bij de T.B.C.-bestrijding." Het is inderdaad zó, dat roken een slechte in vloed uitoefent op de bloedvaten, met name op de bloedvaten rond het hart en in de hersenen. Bij onderzoekingen in Amerika enige jaren gele den bleek dat het sterftecijfer aan hart- en vaat ziekten 50 a 150 pet. hoger lag bij rokers tegen over niet-rokers. Als men de sterfte van de niet rokers als uitgangspunt neemt, blijkt, dat de sterfte van de geregelde sigarettenroker met de volgende percentages hierboven uitging: kanker 97 pet.; hart- en vaatziekten 57 pet.; longziekten (kanker uitgezonderd) 185 pet.; andere ziekten 29 pet. (hierbij de zweer van maag en twaalfvin- gerige darm 93 pet). Numeriek is de vermeer derde sterfte aan hart- en vaatziekten van de ro kers verreweg de belangrijkste, omdat dit de meest voorkomende doodsoorzaak is ran alle. Principieel doorgedacht is roken dus inderdaad een vorm van zelfmoord, maar of men nu sterft aan longkanker door roken, of aan een hartaan- doening door roken maakt dan niet zoveel meer u.t. Er ligt voor de overheid geen taak het roken te verbieden; dan zou ook het overmatige vetge- bruik in Nederland gestraft moeten worden, want ook daaraan sterven vele mensen uiteindelijk. En zo zijn er nog verschillende voorbeelden te noe men. Een vergelijking met de T.B.C -bestrijding gaat niet op: hierbij speelt de ongewilde besmet ting een grote rol; deze lijder is, evenals de opiumschuiver, een gevaar voor de medemens. Een roker neemt .jlechts" eigen risico en dat weet tegenwoordig iedere roker! Mevrouw N. N. te G. wil Iets weten ovei „aangezichtspijn". Aangezichtspijnen worden veroorzaakt door eer, prikkelingsstoornis in meestal twee van de dril takken van een gevoelszenuw die de helft van hei aangezicht bestrijkt. De grenslijn tussen de /int ker- en de rechter zenuw loopt over het midden ran de kin, via de neus naar het midden van he 1 voorhoofd. De pijnen zijn daarom altijd éénzijdid De oorzaak van deze prikkelingstoestand is meestt al gelegen in infectieuze aandoeningen van oogj oor, neus, mondholte of één der schedelholten. Dl aanvallen zijn zeer pijnlijk. Wat de behandelint betreft, zal men eerst moeten nagaan waar d< oorzaak van de prikkelingstoestand gelegen ill controle van het gebit, doorlichting van de voor hoofdsholten. enz. Wanneer de oorzaak weggencr men is. doch de heftige pijnen blijven bestaan, kan men chirurgisch nog wel het een en andei bereiken, door de zenuwwortels door te snijden o) een zenuwknoop uit te schakelen. MeJ. L. H. te R. wil het verschil weten tus sen een steenpuist en een negenoog. Een steenpuist is een scherp omschreven ont steking van de opperhuid en ondergelegen weef sel met een verwekende kern, veroorzaakt dooi een infectie met bepaalde bacterieën van een' haarzakje of een huidklier. Een negenoog is een samenstel van steenpuiw ten met eveneens een acute etterige ontsteking doch meestal uitgaande van meerdere haarfolli- kels. Het iveefselversterf strekt zich vaak uit i«i het onderhuidse bindweefsel en vormt uiteindelijk een groot proces, waarvan de ontlediging na eni ge tijd geschiedt door verschillende openingen in de huid. Na genezing ontstaan er over het alge meen uitgebreide littekens. Voorkeursplaatsen zijn de nek. de handen, en het onderlichaam. Wanneer er zich steeds nieuwe puisten ontwik-l kelen is het zaak dat de urine op suiker nage keken wordt, omdat deze puisten soms een vroef symptoom van de suikerziekte kunnen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2