Uw probleem is het onze Een kanttekening Godsdienstvrijheid groter dan gedacht Eerste „oordeelsdag" is overal rustig verlopen Een woord voor vandaag Een mediscli-pedagogisch centrum moet er komen Btonchïleffen Kerkelijke leiders tekenen manifest wereldregering 2 GROEPSBELANGEN JN NEDERLAND blijkt de laatste tijd de animo onder de werknemers om over te gaan tot oprichting van zogenaamde categorale organisaties groter te worden. Van zeer recente datnm is de oprichting van de Vereniging van Rijdend Personeel bij de N.S. en de Vereniging van medewerkers bij het Sociaal Fonds Bouwnijverheid, bij het Gemeenschappelijk Administratiekan toor en bij de zelf-administrerende bedrijfsverenigingen en hun nevenorga nisaties. Als andere reeds langer bestaande categorale vakbonden zijn ojn. te noemen de Vereniging van Nederlandse Koopvaardij Officieren, de Vereniging van Hoger K.L.M.-personeel en voorts is in oprichting een vereniging van tele visie-medewerkers. Onder een categorale organisatie kan over het algemeen verstaan worden een vakvereniging die niet is aangesloten bij een vakcentrale en waarvan de leden een bepaalde beroepsgemeenschap vormen. De gesignaleerde ontwikkeling heeft niteraard in de kring van het georga niseerde bedrijfsleven in Nederland de aandacht getrokken. Dat de drie grote vakcentralen en een aantal bij deze vakcentralen aangesloten bonden deze gang van zaken niet toejuichen is zonder meer duidelijk. Maar wat zouden eventueel de gevolgen van een voortgaande ontwikkeling in deze richting kunnen zijn voor de algemene maatschappelijke belangen? Hoewel wij de goede bedoelingen van elke categorale bond op zichzelf niet in twijfel trekken, menen wij toch, dat van een dergelijke ontwikkeling een misschien onbedoelde, maar toch ongewenste invloed kan uitgaan. De praktijk heeft namelijk al bewezen, dat de looneisen die door categorale organisaties bij vernieuwing van collectieve contracten op tafel worden ge legd veelal de samenhang missen met het totale beeld van de loonvorming in Nederland. Hoewel men misschien meent de beste rechtsgronden voor de eigen wensen te kunnen aanvoeren, kan niet ontkend worden, dat hier tekenen te bespeuren zijn van een herlevend groepsegoïsme. Het op deze wijze uitlokken van conflicten en verstoren van de arbeids- vrede kan onze instemming niet hebben. Wij willen hiermee niet gezegd heb ben, dat elke categorale vakbond zich aan dergelijke praktijken reeds heeft schuldig gemaakt, maar wij signaleren hier een ontwikkeling, die bij be paalde categorale bonden duidelijk valt waar te nemen. Het lijkt ons niet onwaarschijnlijk, dat deze tendens nog versterkt wordt door degenen, die het met de huidige gang van zaken bij het loonoverleg niet eens zijn en zich daarom maar in een categorale bond p:oberen te nestelen om daar bepaalde groepsbelangen uit te spelen. Wij hebben er volledig begrip voor. dat de bedrijfstaksgewijze organisatie; van de vakbeweging in Nederland vele werknemers wel wat rauw op de maag is gevallen. En wij vragen ons nog af of voor bepaalde sectoren van het bedrijfsleven deze vorm van organisatie nu wel de meest gewenste is. Maar dat alles neemt niet weg, dat het inslaan van de weg naar de cate gorale organisatie op den duur wellicht nog grotere moeilijkheden zal op roepen. Voorts zouden wij naar de zijde van de werkgeversorganisaties willen op merken, dat het kortzichtig Is, te denken, dat steunverlening aan de cate gorale organisaties de positie van de werknemersvakbeweging zal verzwak ken. Een grotere verdeeldheid In het werknemerskamp. welke uit deze gang van zaken zou kunnen voortvloeien, zal ten slotte ook gaan ten koste van de arbeidsrust, ten koste van een nationaal-economlsch verantwoord loonbe- leid, en dus ook ten koste van de belangen van de ondernemers. Mr. J. Meijnen, directeur van de AKI', heeft weliswaar de werknemersvak beweging opgeroepen een meer arbeldsgericht en minder loongericht beleid te voeren, maar de hier gesignaleerde ontwikkeling naar het groepsbelang, zou wel eens mede veroorzaakt kunnen zijn door het reeds minder loongericht beleid van deze vakbeweging In het verleden. Hier dreigen krachten losgemaakt te worden die er niet op uit zijn mede verantwoordelijkheid in de bedrijven te dragen. Lit het werkgeverskamp zijn de laatste tijd enkele stemmen opgegaan over de groei van de werknemer naar medezeggenschap in de onderneming. Voor deze geluiden kunnen wij waardering hebben. Maar leiden zij nu ook ergens toe? Men zal zich moeten realiseren, dat de mede-zeggenschap bij de werk nemersvakbeweging op het ogenblik nog op prijs gesteld wordt Conferentie over kerken onder controle In het Eijkmanhuis te Drie bergen is dit weekend de tweede van de serie van vier weekend- conferenties over ,,De kerk in drie werelden" gehouden. Op deze door de stichting „Kerk en Wereld" belegde bijeenkomst werd de situatie van de kerken achter het ijzeren gordijn aan de orde gesteld. Prof. dr. J. de Graaf, hoogleraar in de ethiek aan de Rijksuniversiteit in Utrecht sprak als eerste inleider over de kerken in Rusland. Hij legde er de nadruk op, dat men de situatie waarin de Russische kerken verkeren, moet beoorde len naar de omstandigheden en de historische ontwikkeling. In 1918. enkele maanden na de okto berrevolutie werden kerk en staat in Rusland gescheiden. Het grondbezit van de kerker. 128 miljoen ha, werd ..volks eigendom", evenals de kerkgebouwen en k'oosters. Er kon geen concilie meer worden belegd, de priesters verloren hun burgerrechten en van staatswege voerde men krachtige atheïstische propaganda. In de jaren dertig werd ongeveer 60 procent van de kerken gesloten, zodat er in Moskou nog maar twintig van de 400 kerken in gebruik waren. Ondanks alles bleek het onmogelijk de religie uit te roeien. In de grondwet van 1936 van Stalin werd toen vrijheid van de eredienst ge garandeerd. De kerken mochten en mo gen echter geen propaganda voeren oi organ;saties vormen, zoals de vereniging van strijdbare atheïsten. Volgens prof. Dt Graaf wordt overigens aan de grond wet streng de hand gehouden, het is bijv. strafbaar om een eredienst te ver- In de tweede wereldoorlog ging er een golf van patriottisme door Rusland, hetgeen enige toenadering bracht tussen christenen en communisten. Stalin gaf in 1943 zelfs een order uit. waarin hij toegaf, dat de partij kerken en god diensten niet langer kon weren. De Or thodoxe Kerk mocht weer een concilie houden om een patriarch te kiezen werden enkele van de 1928 semini heropend. Volgens prof. De Graaf zijn Advertentie) ANDERZIJDS Wrllf uw pl]n wtg mat KlootUr- b«l»«m. dl* dlap In da huid dringt an da pijn varjaagt Hallzatna, dlapwarkanda KLOOSTERBALSEM vtrzachf «n verlicht aan doeningen van huid en spieren. Huisapotheek 1,50 In 1 potje Pinkster-leiders in Rusland veroordeeld Opnieuw zijn vijf leiders van Pink ster Gemeenten bij Moskou volgens het blad Sowjet-cultuur tot dwangar beid veroordeeld. Zij zijn gestraft krachtens een wet. die een anti-maat schappelijk, parasitair leven verbiedt. De duur van de straffen is niet be kendgemaakt. Volgens Sowjet-cultuur vegeteerden de Pinkstergemeenteleiders op de zak van hun volgelingen en konden zij bankrekeningen openen en stenen hui zen laten bouwen. De leiders waren Vasili Smirnof, Vasili Ryzjoek. Pavel Alezandrof Androf, Peter Roematsjek en Alexander Kajoekof. Een zesde leider. Alexei Iskofskik, kwam er in verband met zijn leeftijd met een waarschuwing af. In de staat Kazakhstan zijn drie lei ders van een Pinkstergroep tot gevan genisstraffen veroordeeld. A. N. Drob- kof en G. A. Domansky kregen ieder vijf jaar, terwijl F. G. Borofkikof tot drie jaar veroordeeld werd. Volgens de Kazakhstan-Pravda werd de bewuste „sekte" in 1907 in de Ver enigde Staten gesticht en kort na de Bolsjewistische revolutie in Kazakh stan door enkele Amerikanen geves tigd onder het motto „Amerika en Rus land voor Christus". Volgens het blad neemt de sekte een vijandige houding aan tegen alles wat pSowjet" is. OECUMENE OF SHOW? momenteel in Rusland acht twee theologische academies, christenen kregen van Stalin zelfs de beschikking over een atheïstische druk kerij voor het uitgeven van een eigen blad. Bufferen Heel belangrijk noemde prof. De Graaf de instelling; van de ..Raad voor de zaken van de Orthodoxe Kerk bij de raad van ministers van de Sowjetunie" In deze raad zitten geen kerkelijke ge meenteleden, maar geïnteresseerden die verstand van de zaak hebben. De secre taris moet een communist zijn. Deze raden (er bestaat er ook een voor de andere kerken) werken volgens prof. De Graaf bijzonder goed. ZU vormen als het ware buffers tussen staat en kerk en hebben de situatie gestabiliseerd. Het is nu bij een decreet van 1954 v Chroesjtsjef zelfs verboden ophitsende anti-religieuze propaganda te voeren. De theologische studenten krijgen drie jaar college in ..de grondwet van de Sowjetunie". zodat zij precies weten wat i doen. Het i die zich hieraan niet houdt, kan wegens fraude worden veroordeeld. Prof. De Graaf merkte op. dat de ker ken in Rusland helemaal geen vanzelf sprekende band meer zien tussen het ge loof en een ander sociaal-economisch systeem dan het communisme. Zij hou den zich ve/re van de politiek en willen ook geen geloofsvervolgingen meer ris keren om bijzaken, zodat strikt kerke lijke lijnen worden gevolgd. Over het algemeen wordt de huidige situatie als een verbetering beschouwd. Moeilijker In de Rotterdamse Kerkbode heeft dj. J. Diepersloot fel gerea geerd op de zogenaamde vijfker- kentocht van enige weken gele den: IS het Juist ils ..oecumenisch" aan te dienen wat buiten de wérke lijke oecumene omgaat? Dat zou veronderstellen dat de oecumeni sche beweging niet meer dan een particuliere liefhebberij is; niet uit de noolzaak van geloofsgehoor zaamheid aan Christus' gebod om trent de eenheid geboreneen bewe ging waarnaast ook allerlei andere „oecumenische" acties zich kunnen ontplooien. De benaming van zulke acties als „oecumenisch" is eigen willig en onjuist; in wezen secta- risch. Die onjuistheid wordt duidelijk als wij de werkwijze van b.v. de Vijfkerkentocht in ogenschouw ne men. De werkelijke Oecumene heeft zich. vooral in de latere jaren, wil len hoeden voor het najagen van een goedkope, illusionaire eenheid. In „Faith and Order" heeft de oecume nische beweging van het begin aan de plaats gehad waar de geloofs inhouden van de deelnemende ker ken onderzocht en aan de Schrift ge toetst worden. Niet om uit te sluiten wat zich niet aan een of andere ge- loofsformulering onderwierp, maar om zekerheid te verkrijgen dat men een eenheid ln Christus vormde. Daartoe diende en dient nog steeds het theologisch gesprek tussen alle deelnemende kerken. Het eenheids- streven van de oecumenische bewe ging heeft er zich hoe langer hoe meer voor gewacht over diepe, reële geloofsverschillen heen te stappen en voorbarig over een eenheid te jubelen die nog niet gevonden was. Zelfs de toenadering van de Ned. Herv. en de Lutherse Kerken in ona land is niet in een opwelling van oecumenische goedmoedigheid tot stand gekomen, maar na serieus gesprek over de verschillen die tus sen luthersen en gereformeerden bestaan hebben. Wat voor inhoud heeft echter de vijfkerkentocht, die voor onze stad op het program staat? Wat wordt er door opgehelderd: welk verschil tot klaarheid gebracht? Heeft men er zich van vergewist dat de vijf deelnemende kerken, of liever de leden daarvan, in Christus één zijn? Tussen de Hervormde. Oud-Katho lieke en Remonstrantse Kerken is in alle geval jarenlang in oecume nisch verband gesprek geweest. Met de Geref. Kerken was dat niet zo. Aan de eenheid van geloof met hen zullen wij niet willen twijfelen. Toch blijft het. oecumenisch gezien, een onwettige zaak nu maar te doen alsof wij zo heerlijk één ziin. ter wijl de werkelijk bestaande ver schillen nog nauwelijks gepeild zijn. Die verschillen zijn in elk geval wel van zóveel betekenis dat bijv. de Remonstranten zich nog het vorige jaar ernstig beraden hebben of zij, na aanneming van de nieuwe basis formule aan het werk van de We reldraad verder konden deelnemen. Het meest klemt dit, uit de aard van de zaak, ten aanzien van het einddoel van de tocht: de R.K. Kerk aan de Westzeedijk. Dat er in de r.k. kerk beweging is. na eeuwen van starheid, en dat tussen r.k. en reformatorische theologen serieuze gesprekken gevoerd worden, is ver blijdend. Zolang ook in de R.K. Kerk. al is het onder een deksel, de naam van Christus bekend is. heb ben wij niet het recht haar als deel van het Lichaam van Christus af te schrijven. Maar hoe zwaar de din gen hier liggen blijkt uit de nuchte re gereserveerdheid waarmee de deelnemers aan zulke gesprekken tegenover de gedachte van een toe komstige hereniging staan. Geen van hen ziet de weg daarheen, om dat hier nu werkelijk de vraag doemt of wij in Christus één zijn. Als het verlossingswerk gehalveerd wordt; verdeeld over Christus en Maria, d w z. over Christus en de mens. dan beseft men van beide kanten dat hier verschillen liggen die wezenlijk het gelóóf raken. De kloof tussen Rome en ons is na de Hervorming niet kleiner. maar sinds het dogma van Maria's ten hemelopneming dieper en wijder ge worden dan ooit. In het licht van dit alles is de vijfkerkentocht een slag in de lucht; een onwaarachtige vertoning. Men huppelt over wezenlijke geloofsver schillen heen alsof die allemaal niets te betekenen hebben. Dit is geen Oecumene, maar show; on eerlijke, onwaardige show. Juist waar de R.K. Kerk er bij betrokken is. moet dit met duidelijkheid ge zegd worden. Het is niet waar dat de eenheid des geloofs met Rome al gevonden is. De r.k. Prof. v. d. Poll en vele andere r.k. betogen het herhaaldelijk. Moeten wij van onze kant dan doen alsof het allemaal zo erg niet is en alsof wij eigenlijk vlak bij Rome staan? Waarom ont wijken de katholiserende predikan ten elk gesprek over de leer van Rome. en doen zij alsof met litur gische toenadering de wezenlijke verschillen overbrugd zijn? Of is het meer dan toeval dat de vijfker kentocht eindigt bijRome? Het bovenstaande is niet geschre ven om de Oecumene te hinderen, maar om haar te beschermen tegen misvormingen, die onder de naam van ..oecumenisch" optreden. Met vreugde heb ik op de oecumenische zondag 10 december in de lutherse kerk gepreekt, evenals ds. Schar- ten het in mijn kerk deed. Wanneer echter het woord „oecumenisch" moet dienen om ons rijp te maken voor een kerk die op de Christusbe lijdenis met stromen bloed geant woord heeft, dan moet zowel die be lijdenis als de oecumene ons tc hei lig zijn om aan zulke acties deel te De protestantse kerken, die het ge- tulgen als een belangrijke taak zien. hebben het met het propagandaverbod moeilijker. De Russische Unie van Evangelische Christenen en Baptisten groeit echter langzaam maar zeker. Ze heeft 5.000 gemeenten en 520.000 gedoop te leden, niaar volgens prof. De Graaf worden er ln de erediensten regelmatig drie a vier miljoen mensen bereikt. Hij vertelde nog, dat ln de Baptistenkerk in Leningrad driemaal ln de week 1500 mensen de diensten bijwonen, terwijl maar 800 zitplaatsen zijn. Gisteren heeft op deze conferentie n vrouw D. van Albada-Jensma nog iets verteld over de contacten die zij on langs in Polen heeft gehad met kerken en christenen. Volgens haar is er ir len zowel onder rooms-katholieken als protestanten een bloeiend, progressief godsdienstig leven. Mej. H. C. Kohlbrugge, die in Oost- Duitsland is geweest, zei dat de situatie voor de kerken in de D.D.R. moeilijker ligt dan in Rusland en Polen. In al deze landen blijkt echter volgens de inleiders de vrijheid om het christelijk geloof te belijden groter te zijn dan men in Ne derland vaak denkt. De contacten juist met Nederlanders worden er door de christenen bijzonder gewaardeerd. Syriërs spreken van vergissing Ho oorcto A»a van dei In de taal der astrologen is dat de Nadat de eerste dag n maansverduistering van vandaag. In ge- periode die volgens Hindoe-astro-iheel India en Nepal is na het vele bid- lïgen voor do wereld binder b^r-n ongunstig zou verlopen, rustig is gesmeekt. verstreken, heeft een «mdoe ps- de teren verklaard, dat de gevaarlijk- Wjnd,ng groot Gewerkt werd er met ste tiid no« moet komen, namelijk en de tempels stroomden vol. Velen ver- ils het monster Rahu de son gaat ™r *'rf' verzwelgen, l In Engeland heeft een bijzondere sekte, het Aetherius-genootschap. de komende dagen uitgekozen als het bègin van een reeks rampen. Tientallen sekteleden heb ben de nacht van zaterdag op zondag in regen en storm doorgebracht op een 800 meter hoge berg in het Engelse merendistrict. Sekteleider Keith Robert- kwam gisteren de helling van de Coniston af vol sombere voorspellingen. De aarde zou volgens hem niet vergaan. - voor het overige was hij zeer somber gestemd. Binnenkort, aldus Ro bertson. maakt de wereld een „grote draai de polen komen dan ter hoogte van de evenaar te liggen en als dat gebeurt, wordt Engeland het grote gees telijke centrum van de wereld". Verder verwachtte Robertson allerhande natuur rampen en een wereldoorlog in 1963 Advertentie VerkoudheidsbacUIen als de dood i„ town jf. i.io 1-1 Dit doosje betekent» protektie tegen infektie Pater Pire sticht „vredeseiland" Vandaag vertrekt de Belgische domi- icaan en nobelprijswinnaar pater Pire uit Brussel naar Pakistan, waar hi." begin wil maken met de stichting ..vredeseiland" in het district Chit* ong (Oost-Pakistan). tiermee zal volgens een ontwikke- {splan vijf jaar aan een gebied )00 inwoners technische economische sociale hulp worden geboden. Pater Pire. die met een kleine staf van tech- temidden van de bevolking zal gaan en en vooral de zelfwerkzaamheid de plaatselijke bevolking wil stimu leren, ziet zijn actie als een model andere vormen van hulpverlening. Tevens is hij van mening, dat eei tmenlijke, onbaatzuchtige inspanning an verschillende volken en groeperin gen voor hetzelfde doel zoals dit bij de voorbereiding van zijn plannen heeft plaats gehad een belangrijke bijdra ge vormt voor de vrede. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Bedankt \-oor Katwijk aan Zee 'als c.i; drs. J. Broekhuis, kand. te Barne- veld. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hardogarijp en te Zaan dam «vac. P. J. O. de Bruijne»; W. Bos te Benncbroek; te Vries (Dr.): J. Jurjens. kand. te Gramsbergen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Middelharnis: Chr. van Dam te Rotterdam-Z. Nvborg-confcrentie spreekt over kerk en moderne mens Simon de Farizeeër heeft waarschijnlijk niet gezongen: „Hoe zal ik U ontvangen, hoe wilt Gij zijn ontmoet?" Als we Lucas 7 36-50 goed lezen, krijgen we eerder de indruk, dat hij het maar een corvee vond om Christus te eten te krijgen. Iedere vorm van hartelijkheid ontbreekt. Er staat geen water klaar voor de voeten, er is geen welkomstkus, om van de zalfolie helemaal maar niet te spreken. Simon nodigde Christus uit, omdat dez& als een rabbi zijn dorp of stad bezocht en hij er niet onder uit kon. Hij was het aan zijn stand verplicht de opmerkelijke spreker, die het land doortrok, uit te nodigen. Christus een corvee. We griezelen van deze woorden en toch Welke plaats neemt Christus in ons leven in? Komen we eigenlijk wel zo veel verder dan Simon? Waarom geloven we? Ómdat wij nu eenmaal christelijk zijn opgevoed? Hoort het bij ons leven, omdat we nu eenmaal als kerkgangers .te boek staan? Vaak is geloof niet veel meer dan een vernis en dan is Christus in ons leven niet belangrijker dan de aard appelen bij het middagmaal. Hij hoort er nu eenmaal bij. Maar Hij kan er niet bij horen. Of wij horen bij Hem, of Hij hoort niet bij ons. Geloof als vernis bladdert spoedig af. 1 tot 5 oktober 1962 die de conferentie van Europese kerken in Nyborg voorbereidt, heeft op kasteel Oud-Poelgeest te Oegst- geest, overlegd over de komende gadering, die va wordt gehouden. Het thema voor Nyborg-1962 zal zijn .De kerken in Europa en de crisis van de moderne mens". Dit thema zal worden ingeleid dcor professor Gordon Rupp uit Manchester. Er zijn drie sub-thema's: Het humanisme in Europa (spreker prof. Roger Mehl, Frankrijk) 2. De mens in zijn ontmoeting met Christus 'spreker prof. dr. H. Berkhof. Nederland!. 3. De opwekking van de kerken tot nieuwe dienst (inleider nog niet bekend De bijbelstudies tijdens de conferentie worden geleid door bisschop H. Lilje, Hannover, de sluitingsdienst door aarts bisschop Jaan Kiïvit van de Evangelisch- Lutherse Kerk van Estland. Aan de (derde) Nyborg-conferentie Europese kerken nemen ook kerken deel uit de Sowjetunie, Tsjechoslowakije Hongarije. De vorige conferentie vond in 1960 plaats; de eerste in 1959. Het presidium bestaat uit dr. E. Emmcn (Nederland), dr. Jaan Kiïvit (Estland), bisschop H. Lilje (Duitsland), bisschop Johann Wendland (U.S.S.R.) en de bis schop van Sheffield (Gr.-Britannië); dr. H. H. Harms (Duitsland) is secretaris. Ds. S. Neerken overleden In de ouderdom van 66 jaar is te Den Ham (O.) overleden ds. S. Neerken, eme ritus predikant van de Gereformeerde Kerken. Ds. Neerken. die op 1 juli werd geboren, aanvaardde 14 juni 1925 zijn ambt te Schoonoord. Hij diende de kerken van Ulrum, Dedcmsvaart, Bode graven en Hoogstede in het graafschap Bentheim, waar hij 1 april 1959 met ritaat ging. waarna hy zich te Den Ham vestigde. De begrafenis vond vanmiddag plaats op de algemene begraafplaats Den Ham. na een rouwdienst in dc gere formeerde kerk. UNIECOLLECTE De Jaarcollecte voor de Scholen Bijbel bracht op: Blerum 523,50 Onstwedde 804.— (824,—Sebaldebi (178.60), Zoutkamp 555.— (507.—), Bornwlrd 190,50 (188 50). Eestrum 307,30 293.75). Nlji 16.25 (700.50). Blokzijl 335,50 (325.75). Deve 14,95 Langeslag 157.73 (177,76). r' 2 (397.18), Rijk 1.069.73 (945.! rd 205,54 (171,30). Honselersd 56.64). Nieuwland 479.— (461.- i (650.—), Rozenburg 240.89 (210.06). 618.— (560.—) Tilburg 9 De regering van Birma heeft haar ;xcuus aangeboden voor het verbranden van de Nederlandse vlag (door studen- de ambassade in Raneoon, Voor hel slechtziende kind Inaugurele recle van prof. Henkes Nederland heeft vooral be hoefte aan een centrum, waar het slechtziende kind door me dische specialisten, zoals een oogarts; internist, kinderarts en neuroloog, en tevéns door een psycholoog en pedagoog kan wor den onderzocht, eer een beslis sing wordt genomen ten aanzien van zijn opvoeding. Dit inzicht sprak prof. dr. H. E. Henkes vanmiddag uit in zijn inaugurele rede waarmee hij het ambt van buitengewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht aan vaardde. Prof. Henkes gaat doceren ten behoeve van de stichting Klinisch Hoger Onder- wijs. Hij is een leerling van prof. Weve, de onlangs overleden bekende hoogleraar en specialist in de oogheelkunde. Prof. Henkes is reeds jarenlan-g verbonden aan het Oogziekenhuis te Rotterdam. In 1960 werd hij privaatdocent aan de Rijksuni versiteit te Leiden. Het begrip slechtziendheid, stelde zijn inaugurele rede, wordt schillende wijze geïnterpreteerd, omdat naast het defect-2 gezichtsvermogen fac toren van psychologische en pedagogische aard een rol spelen in de beoordeling: het bestaan, van een tweede handicap, de mogelijkheden die het gewone onderwijs in de woonplaats zelf biedt en de familie situatie. Volgens hem kan op het ogen blik ieder slechtziend kind aangeno men dat het niet geestelijk gestoord is in Nederland het ervoor aangewezen onderwijs ontvangen. Voor de geestelijk gestoorden bestaat een ontstellend gebrek aan plaatsruimte Het aantal slechtzienden onder de s dl ooibevolking wordt geschat op 1 Ingezonden mededeling) Hoestdrqnk in tabletvorm.95ct tot een vreedzame op lossing van internatio- St. nale geschillen te komen. i Lon- Teneinde een wettige temationale politieke den, ds. George McLeod, instantie in het leven leiders, Nobelprijswin- van de Schotse kerk dr. te roepen, die als taak naars, geleerden, schrii- Arthur L. Miller, de het handhaven van orde ter van en wet in de wereld zal resbyte- krijgen, wordt iedere de Ver- natie verzocht drie af- dr. Do- gevaardigden en twee onderwijzers i manifest, waarin men aandringt op een consii- vroegere voorzitter de Verenigde Presbyte riaanse Kerk i tutionele wereldconfe- enigde Staten, e rentie teneinde een plan nald Soper, de vroegere plaatsvervangers voor een effectieve we- voorzitter van de Me- eenconferentie in Ge- reldregering op te stel- thodisten Kerk in En- nève te sturen. len, ondertekend. Ook dr. Martin Nie- möller uit Duitsland, het hoofd van de kerk van Hesse en Nassau en één van de onlangs gekozen presidenten van de We- bestaande organisaties reldraad van Kerken, gebreke zijn gebleven volken en regeringen heeft getekend. Anderen bij het nemen van ef- ter bekrachtiging wor- waren dr. Martin Luther fectieve maatregelen Op deze conferentie zal, niet later dan 1 sep- In het manifest wordt tember, een grondwet een federale we den voorgelegd. 1000 k 2000 kinderen. In de nabüe toe komst, zo zei prof. Henkes, moet rekening gehouden worden met een uitbreiding van het aantal beschikbare plaatsen aan de slechtziendenscholen, ook voor de j niet-geestelijk gestoorden onder de slecht zienden. De dagscholen die in oprichting zyn ln Rotterdam en Amsterdam zullen deze behoefte voorlopig kunnen voor- De oorzaken die tot slechtziendheid leiden, vertonen in de laatste decennia een aanzienlijke verschuiving. Veertig jaar geleden waren het voornamelijk de infectieziekten, nu zijn het vooral de aangeboren afwijkingen die de grootste rol spelen. Deze laatste blijken veelal erfelijk te zijn. De voornaamste oorzaken zijn: aange boren staar, totale kleurenblindheid, al- binisme en bepaalde vormen van net- vliesdegeneratie. In tal van gevallen komen andere lichamelijke afwijkingen, i al dan niet gecombineerd met geestelijke stoornissen, bij deze kinderen voor. aldus prof. Henkes. Dank zij moderne elektro- J fysiologische onderzoekmethoden van het gezichtsorgaan kan een nauwkeuriger oogheelkundige diagnose gesteld worden, ook bii het nog zeer jonge kind. Alleen de grote oogheelkundige klinieken be schikken echter over de benodigde kost bare apparatuur. Prof. Henkes acht het wenselijk om in Nederland te komen tot de oprichting van één centrum, waar het kind door medische specialisten en de psycholoog en pedagoog kan worden onderzocht. Zo lang een dergelijk centrum echter nog niet bestaat vindt hij het raadzaam het slechtziende „probleem"-kind enige tijd op te nemen in een oogheelkundige kli niek. waar onderzoek en beoordeling kunnen plaatsvinden. Dit zal in de eerste plaats recht doen aan de belangen van het kind. maar zal tevens kunnen bijdra gen tot de oogheelkundige vorming van student en toekomstig oogarts. Wethouder Fokkeina wordt hulpprediker (Van onze correspondente) Ds. J. Fokkema, tot 8 februari nog wethouder van onderwijs in de gemeente Ede, keert terug naar het predikambt. I De 69-jarige predikant, in Ede wet houder namens de anti-revolutionaire partij, is benoemd tot hulpprediker van de Gereformeerde Bond in de Hervorm de Kerk, in de noodigemeente van Soest. De gemeenteraad van Ede heeft van zijn wethouder, die van 1946 af in de i Klitiek geweest is, al afscheid genomen. burgerij heeft dat afzonderlijk ge daan op een afscheidsreceptie. D6. Fok kema, die al in Soest woont, is officieel 1 nog niet uit het college van B. en W. i getreden, omdat Ede nog geen opvolger heeft benoemd. In de jongste vergade ring bleek de gemeenteraad niet de ver eiste voltalligheid te hebben om de be noeming te bekrachtigen. Ds. Fokkema was van 1930 tot 1946 predikant in de Hervormde Kerk. Hij heeft achtereenvolgens gestaan in de gemeenten Sprang. Amstelveen en Delft. Toen hij in 1946 voor de A.R.P. zitting nam in de Tweede Kamer der Staten- Generaal, ging hij met emeritaat. Tot 1959 is hij Kamerlid geweest. Bovendien werd hij in 1953 als lid van de Edese gemeenteraad gekozen. In 1956 werd hij wethouder. Actie geref. kerk brengt ton op De gereformeerde kerk van Nijmegen is op 1 jan. 1960 begonnen met een actie waarmee de kerk een ton bij elkaar hoopte te krijgen. Dit resultaat is thans bereikt. De gelden zullen worden aange wend voor de kerkbouw in de snel groeiende industriewijk. De gerefor meerde kerk van Nijmegen telt 979 zielen. draagt. Hoe zit dat b.v. eerder Nieuwj Als het hier b. het daar 2 is, dan moet tehuis kunt u echter eerst zijn, dus dan moet licht opsteken voordat het daar ook eerder nieuwjaar zijn weest. Gaat nu die 8% uur verschil van onze tijd af of komt die erbij? Vntwoord: Het is in Australië in- der. ad eerder Nieuwjaar dan bij ons. Men rr>et het tijdsverschil bij onze tijd opte.>n. omdat het daar later is dan bij on«. Wanneer men een goede radio heeft, k9n men de komst van Nieuwjaar in verschillende landen vol gen totdat het nieuwe jaar ons be reikt. maakt. Vraag: Hoe is het kaartspel ont staan en wat is dc betekenis van de daarop voorkomende figuren? Antwoord: Hoe het kaartspel is ont staan. staat niet met zekerheid vast, maar wel weet men. dat het waar schijnlijk uit China is gekomen en in de 14de eeuw Europa heeft bereikt. „Caro mio ben, credi mi almen Senza di te languisce il, enz. Antwoord: De vertaling van dit Ita- liaanse lied luidt ongeveer als volgt: Mjjn allerliefste, geloof mij toch, mijn hart kwijnt zonder jou weg. Je trouwe minnaar zucht voortdurend in zo'n el- bezwaren lendige situatie. Vraag: Ik lijmde twee bladen papier vast met „gim-gom". Is er ook een methode om ze (liefst onzichtbaar) weer van elkaar te verwijderen? Antwoord: Het beste zal zijn de bla den papier boven stoom los te weken. Hiertoe brengt u een bodempje water in een ketel op het vuur aan de kook houdt de vellen papier op enige af- Ég boven. nalatenschap ontvin- Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Vraag: Mijn boerderij en landerijen ning, koningin en boer spreken eigen- liggen buiten de bebouwde kom een provinciale weg. Moet ik straatbelasting betalen aan ae te? Dc weg wordt geheel onderhouden door de provinciale waterstaat. Hoe staat het ermee, wanneer men lande rijen heeft aan een polderweg? Hoe be- zich zelf. In de Franse toch lutie is de benaming koning vervan- gemeen- gen door heir en koningin door dame derd of vrouw. Interessante bijzonderheden het over de verspreiding Chinese speelkaarten i durende de middeleeuwen dat wij sinds enige tijd een oude lijst zochten voor een spiegel. Erg verwon- ..„o „J| |US toen we ontdekten, dat Reprodukties zijn het echter niet, daar veel voor als afkorting bij het signe ren van schilderijen. Het lettertje ,.n" is een afkorting van het woord „naar" en duidt erop. dat het schilderij ver vaardigd is naar een oorspronkelijk werk van Moris en Apol. Vooral va.i het oeuvre van beide genoemde schil ders zijn een onnoemelijk aantal copie- en bekend, die dus praktisch geen waarde vertegenwoordigen. Of het moest zijn, dat de copie het origineel in fraaiheid overtreft. Tot nu toe is dit echter nog nooit het geval geweest. rekent men de belastbare opbrengst noming daarvoor door Europese koop- De Syrische astrologen menen dat de dag des oordeels niet deze week zal komen althans in het Nabije lasting berekend wordt. Daar dit niet Oosten. Een Syriach astroloog verklaarde f n >lle gemeentcn gelijk is, gisteren namelijk dat zijn collega's in i geen algemene regel te geven. U kunt India zich vergisten. bezwaar maken tegen de aanslag cn Antwoord: Of men aan de gemeente straatbelasting schuldig is, hangt af van de tekst van de gemeenteverorde ning. Daarin staat tevens hoe dc be- schilderstukje gesigneerd gedrukte door W. Maris en het andere door Voor-Azië ge- Louis Apol. Toch betwijfelen wij de deze stukjes, omdat voor n tekentje staat. Dat voor i „n" en dat voor Louis Ze zijn niet dus echtheid i ongebouwde eigen- lieden vindt men in Diuyvendaks Maris „China tegen de Westerkim", dat bij Apol gelijkt op antiquairs of in bibliotheken wel te f krijgen is. Hierbij wordt tevens het vermoeden uitgesproken, dat dit wel ties zijn. dan van invloed zal zijn geweest op het op zijn plaats, ontstaan van de boekdrukkunst in Eu- Als is hiervoor r°Pa- een Vraag: Hoe is de vc: Italiaanse lie-:. zij werkelijk geschilderd zijn. Onder reproduktie verstaan wij een afdruk van een kunstwerk, dat langs chemi- grafische weg vermenigvuldigd is. zo als de gekleurde afdrukken op papier weekbladen. In dit geval is het erbodig zich tot een deskundige zouden het reproduk- compliment w< PBVHHk zijn heel moo ze waarde hebben, kunt u ons da adres geven van een deskundige? Antwoord: De bedoelde aankondiging dun te wenden. voor d« namen Maris en Apol komt dige Vraag: Wat is de betekenis van de lam Hu'irina? Antwoord: Deze naam is afkomstig »n het Griekse woord hubris of over- betckent dus „Dc over moe-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2