-DE DOKTER Behoefte aan mensen dringender dan steun is wniKzuns CHEFAROX Een woord voor vandaag Oproep aan de jeugd Nederland van Discussie over begrafenissen burgerlijke in Zweden Openlijke zelfkritiek op Russische pedagogie TEN HOEVE S ROGGEBROOD BIJ ELKE MAALTIJD^ aan 'i woord Over vetzucht en vermagering NIEUW-GUINEA I Hervormd Nederland heelt naar aanleiding van de oproep van het breed moderamen van de synode inzake Nieuw-Guinea en het arti kel van de hoofdredacteur „On rust over Nieuw-Guinea" vele reacties ontvangen. Zij heeft het best geargumenteerde en ook wel het grootste stuk. geschreven door tnr. G. J. de Lint, officier van justitie te Den Haag. gepubliceerd. Mr. De Lint schrijft: Zuiver gedacht in termen van nut. opportuniteit en wereldlijke macht ;s het voor Nederland een voordelige zaak om dat kannibalis me maar te laten begaan en zijn bescherming over het Papoeavolk terug te trekken. Zo wordt Nederland dan ook ge raden door Indonesië en zo wordt Sedacht door groepen Nederlan- ers die daarvoor een morele rechtvaardiging aanvoeren welke zou zijn te vinden in het zoeken naar verzoening lussen Indonesië en Nederland. Men zou hebben ver wacht dat de kerk bij het prediken van het Evangelie van de verzoe ning zou kunnen onderscheiden dat die verzoening niet door Nederland kan worden gekocht met het opof feren van de Papoeabevolking. Voor hen. die dat hebben verwacht, vormt de Oproep van het Breed Moderamen van 16 december 1961 een totaal onverstaanbaar stuk, waarover de kerk zich zal moeten bezinnen, al is daar deze maal niet om gevraagd. De navolgende aan tekeningen bij het stuk mogen daar toe een inleiding vormen. 1. De Oproep van het Breed Mo deramen druist in tegen de Oproep van de Generale Synode van 27 juni 1956. omdat zij nauwelijks de uitspraak lanceert dat de uit of ficiële Indonesische uitspraken vol doende bekende) verlangens van volk en regering van Indonesië ten aanzien van N-Guinea gerecht vaardigd zijn. Die zijn nu juist in het geheel niet gerechtvaardigd. Zij zijn dat nimmer geweest en zij kunnen dat ook niet worden door herhaling of door bedreiging met oorlog. In de rede van mr. Schür- mann gehouden in de Algemene Vergadering der Verenigde Naties op 15 november 1961 heeft deze woordvoerder van onze regering onomstotelijk aangetoond dat de redering van de Indonesische Repu bliek in juli 1945 nog geen verlan gens had t.a.v. Nieuw-Guinea. Deze verlangens zijn later verzonnen en dragen een zuiver imperialistisch karakter. Zij lijden dan nog boven dien aan het gebrek van te wor den afgeleid uit de territoriale om vang van het Nederlandse kolonia lisme. zijnde toch wel de meest on rechtvaardige titel, welke juist van die zijde kon worden bedacht. 2. De Oproep van het Breed Mode ramen doet afstand van het zelf beschikkingsrecht der Papoea's, door nog slechts te verlangèn naar de nodige waarborgen voor een eigen ontwikkeling van land en volk. De gerechtvaardigde verlan gens van dit volk. dat hongert naar een eigen volksbestaan, behoeven niet meer te worden ingewilligd in overeenstemming met de beloften die te dien aanzien van Neder landse zijde zijn gegeven. maar slechts ..zoveel mogelijk'' te wor den vervuld. De Oproep ziet over het hoofd dat het zelfbeschikkings recht van de Papoea's niet zomaar steunt op beloften, die misschien ten onrechte zijn gedaan of te ver zouden gaan, maar primair steunt op de fundamentele rechtsbeginse len van de Verenigde Naties, on derdelen van de internationale rechtsorde, waarmede de volkeren eigen richting en agressie juist hebben willen uitsluiten. Hoe kan nu de kerk mede pleiten voor een verkorting van die international» rechtsorde, sprekende in gehoor zaamheid naar de bijbelse eis der gerechtigheid 'brief Breed Mode ramen van 23 juli 1956)? 3 De mogelijkheid om nog waar borgen te krijgen voor een eigen ontwikkeling van land en volk van West-Papoea wordt in de onroep ondergeschikt gemaakt aan de in williging van de Indonesische ver langens. Hët oprechtheidsgehalte van de Oproep is op dit punt niet meer aan te tonen, omdat door In donesische uitspraken en de erva ring met eerder door Indonesië ge- eeven waarborgen, voldoende be kend is. dat de waarborgen niet zullen worden gegeven subsidair niet zullen worden nageleefd. 4 De oproep tot bezinning van 1956 richtte zich tegen vermeende zelfzucht en ..overspannen natio nalisme" (van de Nederlanders). Verwezen werd naar de verklaring van de G.S. van 2 februari 1956 ..Hoe dienen wij de vrede'?" waar in als taak van de kerk wordt aan gewezen ..alle overspannen nationa lisme als afgoderij te ontmaskeren en alle souvereiniteitskramp te signaleren ook in koloniale vraag stukken". Er werd uiteengezet dat de kerk „erop moet wijzen dat de gerechtigheid Gods allereerst bete kent het verschaffen aan de naas te wat hij voor zijn menselijk be staan nodig heeft in de ruimste zin des woords" (brief van 23 juli 19561. In de termen kan ook de verhouding Indonesië-N.-Guinea worden vertaald. Onder de impul sen van overspannen nationalisme en souvereiniteitskramp wil Indo nesië N.-Guinea eventueel met oor log onder haar souvereiniteit bren gen en de Papoea's zien zich daar door bedreigd in de leefbaarheid van hun menselijk bestaan. Dat is een vrees van de Papoea's zelf. bekend uit de N.-Guinearaad enz. Zullen nu de Nederlandse domi- nee's die het brengen van offers aan dat Indonesische nationalisme bepleiten, door de Papoea's niet worden beschouwd als valse pries ters? 5. "De Oproep van 16 december 1961 lijdt in haar uitgangspunten aan al lerlei verwarring. Er wordt gevolg gegeven aan een beroep van de Kerken van Halmaheira en Morotai op de Nederlandse kerk en verband gelegd tussen dit beroep en een uitspraak van de Wereldraad van Kerken. Maar in die uitspraak van de Wereldraad wordt gezegd dat Christenen er bij hun regeringen en bij internationale lichamen op moe ten aandringen voor geschillen vreedzame oplossingen te kiezen. De Nederlandse regering behoeft daarin geen aansporing. Zij wil niets liever en maakt daarvoor reeds gebruik van alle hulp van in ternationale lichamen, welke in de verkommerde internationale orde nog te verkrijgen is. Er is niet ge bleken dat de Kerken van Halma heira en Morotai zich tot de Indo nesische regering hebben gewend. Is haar beroep op Nederland niet eerder te zien als de noodkreet van gijzelaars in Soekarno's hand? Er is niet gebleken dat de N.H. Kerk ook maar iets heeft gedaan om rechtstreeks of via de Wereldraad verzoenend in te werken op de oor logszuchtige geesten aan Indonesi sche zijde. In dit geheel gezien is de Oproep tot de Nederlandse Over heid niet anders dan een vergis sing. een verkeerde adressering: een verkeerde keuze, een verkeerd inzicht in de vraag van welke kant uit de vrede wordt bedreigd. 6. In 1956 werd verzuimd de bevol king van N.-Guinea zelf te horen al vorens de G.S. tot de Oproep heeft besloten. Naar aanleiding daarvan heeft de G.S. toen opgemerkt dat naar haar mening zulk een raadple ging niet wel mogelijk geweest zou zijn (brief van 20 december 1956 waarbij werd verwezen naar de aan de dominee s Kamma en Kijne gegeven toelichting, geformuleerd door de raad voor de zending, waar in was gesteld: ..Neen. in geval van statusverandering moeten de Papoea's natuurlijk geraadpleegd worden, al zal het niet gemakkelijk zijn de juiste vorm daarvoor te vin den. Maar dan moeten eerst het Nederlandse volk en zijn regering, anders dan nu.- de toekomstige sta tus van N.-Guinea in discussie wil len brengen. Welk een indruk moet een raadpleging van Papoea's vóór zulk een beslissing van Nederland wel maken op de intelligentste autochthonen?" Waar is vervolgens de goede trouw van de N.H. Kerk. in dien moet blijken dat zij haar eigen dochter-kerk de E.C.K. van Nieuw- Guinea hoegenaamd niet heeft voor bereid. laat staan geraadpleegd? En dat is gebleken uit de onthutste en verlegen commentaren van ds. Rumainum. Is het dan te verbazen dat een der meest vooraanstaande en fijnzinnige leiders der Papoea's deze gedragslijn van de Nederland se protestantse kerk dermate per fide vindt, dat hij heeft gezegd dat men beter kan spreken van ,.pro- setan" (satan) dan van „protestan" (Maleis voor protestant)? Hoe zal onze N.H. Kerk dit weer kunnen goedmaken? In 1951 waren al die bezwaren te gen raadpleging van dc Papoea's zelf komen te vervallen. De Papoe a's konden èn via de N.-G. Raad en via de E.C.K. effectief worden geraadpleegd. Het Breed Modera men zal dan toch moeten verant woorden waarom ook nu de raad pleging van de Papoea's angstvallig werd vermeden. Aanstaande zondag: offerdag Project van acht Op de eerste zondag in febru- #1J. ari denken velen in Nederland Hl ll 10611 Ot) Stai)pl terug aan diezelfde zondag, ne- J I I gen jaar geleden: een waters nood teistert ons land. Verliezen aan mensenlevens kunnen niet vergoed worden. Maar verder is het leed van 1953 nu al lang ge leden. Huizen zijn herbouwd, de schade werd vergoed, het land bloeide weer op. Maar realiseren wij ons dat er elk jaar op tal van plekken in de wereld zo'n „februarizondag- 1953" is? Hetzij door aardbeving, storm of water. En dat voorts door honger, oorlog en terreur miljoenen mensen moeten lijden? Om daaraan te herinneren komt de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen elk jaar op de eerste zondag in februari onze aandacht vragen. Waarbij het hoe vreemd dit ook lijkt niet meer allereerst gaat om geld. Er is een ontstellende nood. Met geld kan men daartegen heel wat uitrichten. Maar veel groter is de behoefte aan mensen. Mensen die be reid zijn om hun noodlijdende mede christenen te helpen bij het vinden van een nieuw of een menswaardig bestaan. Dr. J. van Klinken, directeur van het Algemeen Diaconaal Bureau van de ge reformeerde kerken, wees daarop toen hij zijn indrukken verhaalde van een reis naar Iran, Pakistan en Hongkong. Zoals men weet richt de oecumenische hulp georganiseerd door de Wereld raad van Kerken zich in de eerste plaats tot de kerken in het noodgebied. Vandaar dat dr. Van Klinken in Paki stan contact zocht met de raad van ker ken aldaar. Anders dan men zou verwachten, vroe gen de kerken daar nadrukkelijk: help ons bij de vorming en opleiding, want het gebrek aan mensen die leiding kun nen geven belemmert onze ontwikkeling. Richt daarop uw dienstbetoon. Dat dit niet overdreven is. blijkt uit de volgen de cijfers. Van alle leerplichtige kinde ren in West-Pakistan bezoekt veertig procent de school. Maar bij de christe nen is het slechts twintig procent. Het zijn juist de armste en minst-ontwikkel de Pakistani, die tot de christelijke kerk behoren. In zulke noden kan met geld niet voor zien worden, tenminste niet rechtstreeks. Er moeten mensen naartoe. Daarom heeft de gereformeerde zending enige medici en sociaal-economen uitgezon den naar West-Pakistan. Het merendeel van hen had al ervaring in Indonesië. Doch terwijl zij daar bij de inheemse christenen figuren aantroffen, die zelf leiding konden geven, bleek in Pakistan dit kader geheel te ontbreken. Toenemend aanbod Mr. R. Zijlstra. secretaris van de stichting, vertelde dat in zeker opzicht de hulp niet eenzijdig is. Men mag het Maagklachten? U'JJJJJ (Van een onzer verslaggevers) werkelijk niet zo voorstellen alsof het welvarende deel van de wereld met een royaal gebaar de armlastige wereldbe volking wat toestopt. Bij de oecumeni sche hulp is daarvan geen sprake. Men krijgt ook wat terug: de gevende kerken gaan door dat geven beter haar opdracht verstaan. Niet het aalmoesbe sef gaat leven, maar de evangelische gedachte „als één lid lijdt, lijden alle leden." Dat blijkt uit het toenemend aanbod van mensen, die in de noodge- bieden willen werken. Ook dr. Glen Garfield Williams, se cretaris van Interchurch Aid in Europa, verklaarde, dat het een primaire éis van het christen-zijn is om zusterkerken te helpen. Vaak gaat het om hulp aan miniatuurkerken in een overwegend rooms-katholieke omgeving, zoals Italië en Portugal. Ook Europa De aanwezigheid van dr. Williams ves tigt er de aandacht op. dat ook in Euro pa nog heel wat nood te lenigen valt. Wel gaat van de verworven gelden zes tig procent naar Azië. vijfentwintig pro cent naar Afrika en vijftien procent naar Europa, maar al is dat europese per centage laag, er bestaat toch een dui delijk aanwijsbare behoefte aan hulp Wij behoeven daarbij niet aan honge rende mensen te denken, maar wel aan verarmde streken. De projecten voor hulp aan dorpen in Griekenland en Ita lië, waaraan Nederlanders leiding ge ven, zijn bekend. Daarnaast is er hulp aan kleinere ker ken. die voor grote projecten staan. Hiertoe behoort bv. de bouw van een studentencentrum in de universiteitswijk te Parijs door de protestantse kerken Toch zal men bij dc collecte voor in ternationale hulpverlening het eerst den ken aan lichamelijk leed. Daar zijn de zeventigduizend ondervoede kinderen in Hongkong, de blinden van Iran. de 225.000 vluchtelingen in Calcutta, waar van tweederde hulpbehoevend is, enzo voort. Op het program van dc Inter church Aid staan projecten tot een be drag van bijna acht miljoen dollar.... Meer dan zeventig procent hiervan wordt door de kerken in Amerika bijeenge bracht. Voor Nederland werd verleden jaar een miljoen gulden van de kerken ge vraagd. Maar er kwam ruim twee mil joen binnen, hulp in natura meegere kend. Die vermeerdering zit in het toe treden van de gereformeerde kerken tot het werk van de stichting. Uit deze ker ken kwam een miljoen gulden. De Interkerkelijke hulp wordt in Ne derland metterdaad steeds meer inter kerkelijk. Behoorden aanvankelijk bap tisten, doopsgezinden, lutheranen, her vormden, oud-katholieken en remon stranten tot de stichting, thans hebben ook de broedergemeente (hernhutters) en de vrije evangelische gemeenten zich bij de stichting aangesloten. De gereformeerden maken formeel geen deel uit van de stichting, maar ver richten haar hulpwerk via dit orgaan. Want niettegenstaande alle hulp blijkt er telkens weer nieuwe nood te zijn. En altijd geldt: snelle hulp is dubbele hulp. Bij een plotseling ontsta ne nood dient aanstonds geholpen te kunnen worden. Dr. Van Klinken zei, toen mr. Kijlstra aarzelde om een streefbe drag te noemen, dat de kerken dit i jaar eigenlijk meer dan drie miljoen gulden behoren op te brengen. Er moet een duidelijke vooruitgang in de offervaardigheid te bespeuren zijn, vond hij. De geschiedenis van de man met de onreine geest, die onder meer in Marcus vijf wordt beschreven, is wel oneindig triest. Van zijn leven weten wij maar weinig. Of hij vroeger „norr maal" is geweest: het is niet bekend. Wèl weten wij, dat de K duivel hem volledig in zijn macht heeft: onrein van geest. Daar, in de graven, „leeft" deze mens. Een schrik voor gewone£ev mensen, een verschrikkelijke boeman voor de kinderent>rs Als Jezus hem, onbevreesd, tegemoet treedt, vraagt Hij naarvJT zijn naam. De man antwoordt: „Mijn naam is legioen, want a wij zijn zeer talrijk." De man wéét van zijn lot en het merk-feT waardige is, dat hij zichzelf, zijn hele existentie, als het ware vereenzelvigt met de duistere machten, die hem in hun greepC1* hebben. Is hij ziek, is het zijn schuld? Is het antwoord op deze^ei vraag belangrijk? Hier is een mens in gesprek met Jezus mü hier staat voor Jezus de duivel in menselijke gedaante. Hier wordt Jezus geconfronteerd met de macht van de boze, dte£io de grootste verwoestingen weet aan te richten in een mensen-*OT leven. Niet altijd doet hij dat op een zo afzichtelijke wijze als£®e: in dit geval. Het gebeurt ook vaak op heel subtiele wijze, c geraffineerd en geruisloos. Onrein van geest: de mens weetH* het vaak niet van zichzelf. Een keihard materialismet een door corruptie en zinnelijkheid verziekt bestaanDat er des-Sa ondanks redding bestaat: de geschiedenis van de man in het la» Zand der Gerasénen kan het ons leren! Ter gelegenheid jeugdjaar Leger des Heils Over de zogenaamde .burger- ledene nog boven \arde is. ieder con- - - -• -- - flict tussen de kerkelijke ambtsdragers de nabestaanden lijke begrafenissen", die zonder medewerking van een dominee plaatsvinden, wordt de laatste tijd in Zweden veel gediscus sieerd. De aanleiding daartoe was de dood van een bekende persoonlijkheid. Zijn nabestaan den wensten dat in de kerk vaü zijn geboorteplaats een samen komst zou worden gehouden maar het mocht geen kerkelijke plechtigheid zijn. De plaatselijke predikant weigerde de kerk be schikbaar te stellen omdat de overledene uit de kerk was ge treden. Nu zijn in Zweden, krachtens een in 1926 aangenomen wet. begrafenissen, waarbij men' de gebruiken van de Zweedse kerk niet in acht neemt, mo gelijk geworden. In de nieuwe kerkwet van 1957 is deze regeling ook opgeno men. Dit geldt slechts voor de kerk zelf en niet voor de kapellen of aula's op begraafplaatsen en bij crematoria. de eredienst niet tot de kerk behorende dode vermeden moet worden. Op de kerk immers rust de taak treurenden in hun verdriet bij te Aan de jongste discussie heeft nu ook de directeur van de diakonale raad. ds. Ingmar Ström, dcelgenoi kerk zo zei hij, is er voo: n zij kan niet zonder nu one buurtzaal veranderd worden. De raag is echter niet belangrijk hoe de kerk moet uitsluiten maar hoe zij moet handelen in noodsituaties. Dan moet iij zich ruim van opvatting en hulpvaar dig betonen. Vele gewone begrafenissen op het plat teland. die volgens de gebruiken van de Zweedse kerk, maar met kennelijke onverschilligheid worden bijgewoond door mensen die de christelijke bood- Bernepingswerk VFn. HFRV. KFRK Beroepen te Wijckel (Gr.): E. J. C. Hammings, kand. te Voorschoten. Bedankt voor Opende (Gr.): M. H Geertsema te Stedum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Utrecht-Z. (vac. J. van ReevenJoh. C Baumfalk te Ommen; te Goënga: F. Dijkstra, kand. te Leeu warden; te Campón (Duitsland): A. Scg- ger te Zoutkamp; te Idskenhuizen: N. Wijngaarden te Vollenhoven; te Oude- ga iW.) en te Hollum (Ameland): G. Kerssies, kand. te Zuidlaren (Dr.); te Edam: J. van Eijk, kand. te Emmen. Examens De classis Bedum heeft S-aep geëx. en beroepbaar verklaard: Reenders, kand. te Bedum. die om studieredenen nog geen beroep in over weging kan nemen. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal :e Zuidhorn: H. J. Nijenhuis te Overschie en A. G. Versteeg te Em- meloord. Bedankt voor Grand Rapids (U.S.A.) D Dcddens te Mariënberg. CHRIST. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Apeldoorn-Z.: T Briencn te Mussel. UNIE VAN BAPT. GEM. Aangenomen naar Winschoten: C Mostert te Harlipgcn. In Israël werken 900 zendelingen ..Als de jeugd in Israël in Joodse geest wordt opgevoed en de Joodse waarden leert kennen behoeven wij niet Israël werkzaam zijn", verklaarde dezer dagen het parlementslid rabbijn Menachom Porush. De rabbijn, die se cretaris is van de Agoedat Jisraeel. een streng religieuze partij, bezoekt ver scheidene landen om bij de Joodse ge meenschappen gelden in te zamelen om voldoende kleuterscholen in Israël te stichten Volgens zijn opgaven werken in Israël van zestien Protestantse orga nisaties 230 zendelingen en van Katholie ke organisaties 700 monniken en non- Bijbel hoofdpunt Van festival in Israël genezende laag op de maagwanc £e naoestaancten voor een ..ourgi begrafenis de beschikking krijgen het kerkgebouw. In een dergelijk geval moet de plaatselijke predikant beslis sen. maar hij kan ook de beslissing aan de bisschop overlaten. Onder bijzondere omstandigheden verstaat men de weers omstandigheden en de mogelijkheid dat een geschikt niet-kerkelijk gebouw ont breekt. Onder de titel Opvoeden doorj< waarheid", is in het Russische j' pedagogischs blad ,,Literatura i Schisn" een felle kritiek ver- Filmster Ik sprak met Katja A., die ln haar op- 9rhr>npn on Hp wüzp waarnn vpIp s,cI had geschreven dat zfj landhuishoud scnenen op ae wijze waarop veie kundijrc w„de worden. Het werd me ai Russische kinderen schoolonder- spoedig duidelijk dat richt krijgen. Het artikel is van:}^ de hand van de Russische schrij ver N. Hodsa, die een aantal on-|jv,ldIe Morden- Ze keek te blauwe ogen a— langs verschenen jeugdboeken! beschrijft. Hij verzet zich tegen de Hieronymus van Alphen- stijl en zegt: Wij zijn er zelf de schuld van dat onze tienjarigen in onze maatschappij als koude egoïsten opgroeien. Het is onze schuld, de schuld van de scholen, van de ouders cn van de kinderauteurs dat onder onze kinderen tientallen huichelaars en cyni ci zijn te vinden. had. wat dat werk eigenlijk in- het hoge hield. En al heel spoedig kwaï een grote onvoldoende van de onderwij zeres gekregen. Ik was bang dat ze dan niet tevreden was." ..Wil dat zeggen dat de andere kinde ren er net zo over dachten en ook maar wat opgeschreven hebben" ,.Ik weet het niet waarschijnlijk ,,Ik roep u op Deze steeds weerkerende woorden richt de territoriaal kommandant van het Leger des Heils in Nederland, kommandant W. F. Palstra, tot de jeugd van ons land. Speciaal tot de jeugd, omdat het Leger des Heils dit jaar, waarin zij haar 75-jarig bestaan herdenkt, tot jeugdjaar heeft uitgeroepen. De oproep is in het zojuist ver schenen nummer van ,,de Strijd kreet" gepubliceerd: In het jaar waarin het Leger des Heils zijn 75-jarig bestaan in Nederland her denkt. en dat wij tot „Jeugdjaar" heb ben uitgeroepen, richt ik mij met deze oproep tot u, jonge mensen van Neder land. Ik roep u op onverschillig tot welke levensbeschouwing u zich rekent tot bezinning op de wezenlijke waarden van het leven, dat méér is en groot ser is dan alleen maar de zorg voor de eigen portie van de nationale welvaart! Ik roep u op tot bezinning op het gees telijk fundament waarop uw leven ge bouwd is, een fundament dat juist in deze tijd hechter en vaster dan ooit zal moeten blijken. Ik roep u op tot trouw aan uw idealen, die zo dikwijls het onderspit moeten delven in de strijd met ons verlangen het in de eerste plaats zelf goed en ge makkelijk te hebben. Ik roep u op de strijd aan te binden met de alles verlammende gemakzucht, ge notzucht en onverschilligheid, in uzelf zowel als om u heen. wereld die het te stellen tegen hebben in- j n ais hoogste schap ten ene male niet hebben begre pen. vormen een minstens even groot probleem als de weinig voorkomende burgelijke begrafenissen met een atheïs tische achtergrond. Een door de wet op gelegde drang om de kerken voor niet- kerkelijke aangelegenheden beschikbaar te stellen achtte ds Ström niet verenig baar met het in Zweden geldende recht van godsdienstvrijheid. norm heeft uitgeroepen en u wijs will maken, dat geluk en levensvulling aq te meten zijn aan een meerdere on mindere mate van bezit. Ik roep u op tot bezinning op de nog zo: onnoemelijk grote geestelijke en stof-: lelijke nood in de wereld waarin wij leven en waarvoor wij met elkaar maar ook ieder voor zich verantwoor delijk zijn. Ik roep u op tot bezinning op uw per soonlijke verantwoordelijkheid voor wat u met en in uw leven doet er nalaat te doen. Ik roep u op aan die verantwoordelijk heid metterdaad gestalte te geven door een welbewuste keuze voor een leven van dienstbaarheid waar dan ookj en hoe dan ook. Ik roep u. dit alles s leven op het hoogste i en voor de naaste! Hiltoii-hotel inzet i Arabische boycot 1 „Wat het Arabische boycotcomité voorstelt is precies het tegenovergestel-M de van onze principes. Ik spreek van^ de Amerikaanse principes die reeds na- geleefd werden door onze voorvaderen en de principes waaraan Amerika zich E houdt. Dit zijn dezelfde principes waar- C onder Hilton Hotels Corporation over dew gehele wereld hotels sticht zodat leden van alle volken in vrede kunnen leven. Toerisme leidt tot onderling beter be-ceP grip en hopelijk uiteindelijk tot vrede. "der Met deze brief van Conrad Hilton, de J, president van de Hilton Hotels Cor-|Mo poration wees dit concern de eis af van;ma; Alfred Lilienthal, de secretaris van de a Amerikaans-Arabische Associatie voor,,„r Handel en Industrie, het voornemen om I in Israël, in Tel Aviv. een Hilton Hotel te bouwen na te laten. De heer Lilien-ve' thai heeft het Hiltonconcern bericht dat c als de plannen om ook in Israël een ho-^1 tel te bouwen worden verwezenlijkt, de Arabische landen gezamenlijk actie te-,.Ri gen deze hotels zullen ondernemen. DeBoi Arabische landen hadden hiertoe reeds besloten. Het hotel in Cairo zal dan moeten worden gesloten en in geen Arabisch land zal nog mogen worden gebouwd. De bouw in Tel Aviv gaat door. Advertentie V een gezonde, smakelijke afwisseling - Uw bakker heeft het; altijd vers EEN VAN ONZE 7 SOORTEN: Een Haags zoel broodje, gevuld mei rozijnen en krenten. Alle soorten worden machinaal gesneden, verpakt en gesteriliseerd. de des- SMAAKT BIJ ELKE MAALTIJD „Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie van ons blad met linksboven op de envelopt „Medische rubriek'*. Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks In deze rubriek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief." In e het thema: „Wat ik zou willen wor den." Het bleek dat alle leerlingen, ook dc meisjes, er van dromen om bankwer kers. draaiers, spoorwegarbeiders, colcho- seleiders, en landarbeiders te worden. Geen van de jongens schreef dat hij pi loot. of een grenssoldaat, of een rechter, of een Noordpoolonderzoeker wilde wor den. Geen van de meisjes schreef dat zij droomt van een carrière als filmster. De onderwijzeres is zeer tevreden het is haar gelukt om de kinderen een nieuwe opvoeding te geven En het is haar binnen de kortst mogelijke tijd gelukt Alle kin deren willen dc fabriek in of dromen al leen maar van arbeid op het land Altijd knap Hier moet ik ja voor haar opstel het hoogste cijfer had gekregen. Het uiterlijk resultaat scheen de onderwijzeres volledig te bevredigen en ze maakte zich helemaal geen zorgen over de morele gevolgen. Een aantal van onze auteurs die kinder boeken schrijven schijnen van mening te zijn dat in de kinderboeken een onder wijzer altijd knap. rechtvaardig en zelfs goedgebouwd moet zijn. De ouders die in deze boeken worden beschreven moeten ook verstandelijk zijn. veel goede prin- houden het oog zijn. Een andere beschrij verantwoord zijn lust - pedagogisch de voedselvoorziening nbreuk maken op het gezag leven te blijven, ïaarom? Op het ogenblik is het bekend dat we minstens vijftig stoffen nodig hebben om gezond te blijven en misschien nog wel meer. Sommige stoffen heb ben we maar in zeer kleine hoeveelheden nodig, andere in grote. Die stoffen hebben allerlei ver schillende eigenschappen en verschillende taken in het lichaam. We behoeven er ons gelukkig niet druk over te maken of we inderdaad al die stoffen dagelijks wel binnen krijgen, want bij het gebruik van een verantwoorde voeding ge beurt dat vanzelf. We hebben dus voeding nodig om ons lichaam op te bouwen en de slijtages te herstellen, om arbeids kracht en warmte te geven, om ons lichaam te be schermen tegen nadelige invloeden en om de li chaamsprocessen goed te laten verlopen. Niet alle levensmiddelen hebben echter de zelfde waarde. Er zijn levensmiddelen die ons veel arbeidskracht ge ven maar weinig stoffen om het lichaam op te bou wen. Ook zijn er weer andere voedingsmiddelen die veel beschermende stoffen bezitten. Melk bevat toch wel j wijzers en ouders kOSRAM werp. Ook de dramatiek deel zullen uitmaken va zullen bijbelse thema's moeten onder-'sche le' september in Israel zal worden gehou-strepen. Sir John G:elgud den Verscheidene Israëlische componis ten hebben opdracht gekregen u componeren op een bijbels de bijbel declameren Aan het fes- nuziek tival zullen onder meer mee onder- i Stravinsky en Pablo Casals. el bouwstoffen als brandstoffen (wat we calorie- i cn noemen i als beschermende stoffen, vandaar dat het zo'n goede voedingswaarde heeft. Aardappelen, ---•waarheid kan groenten cn fruit daarentegen zijn zeer rijk aan be- rian In dergelijke boeken beschrjj-schermende stoffen, terwijl kaas. vlees, vis of ei et gevolg van dit soort schrUven is weer rijk zijn aan bouwstoffen. Van minder belang zijn suiker en suikerwaren, gebak, olie. vet en spek omdat deze slechts brandstoffen en geen bouw- of beschermende stoffen leveren. Overigens dienen de ze voedingsmiddelen ervoor veelal de smaak te veraangenamen. Bij het onderzoek naar de vetzucht stuiten we op verschillende onopgeloste problemen. Wel weten we. dat vermeerderde vetafzetting altijd het resultaat -- tc grote calorieën-toevoer. Maar het dik die toch leven op gewone voe- dieet dat arm is aan brandstof het altijd slank blijven van personen, die Maai WHMOTichrUi oai we de kinderen zelf Ieren om over elke zaak er twee meningen op na tc houden, dc ene voor zichzelf en de vriend jes. de andere voor de school en de ou ders. Is een dergelijke dualistische levens- geschapen hui- de dans die chelarlf geen hindernis op „»»r u< het festival. vorming van een werkelijke communist!- ilnstelling? Zal het straks niet is passages nodig zijn deze jonge kinderen helemaal worden »n_ o grond van derge- ding of zelfs op werken Igor jlijke^principes hun opvoeding hebben ge-ifenl zich dc weelde kunnen permitteren elke door 'hen gewenste hoeveelheid calorieën te plaatst ons nog steeds voor enkele raadsels. Sommi ge mensen reageren vlot op een dieet dat arm is aan calorieën, een vermageringsdieet dus, terwijl dit bij anderen met soms nog strengere beperkingen niet gelukt. Vaak wordt er dan aan getwijfeld of zij zich wel trouw aan hun dieet houden. Zeker is het. dat bij honger zoals in de oorlog en in concentra tiekampen. bijna ieder zijn overtollig vet verloor, zij het dan ook dat het bij de één sneller ging dan bij de ander. Het vet dat zich in het lichaam opstapelt komt in hoofdzaak voort uit de vetten die we in onze voe ding opnemen, doch ook de suikers kunnen in ons lichaam de vethoeveelheid doen toenemen. Wel zijn we op de hoogte wat er met het vet en de suikers in de darmen gebeurt, en hoe het wordt opgeno men. maar hóe het vet op de verschillende plaatsen wordt opgeslagen en eventueel weer afgegeven is onbekend. En toch is dit van belang voor de medicus, omdat het van belang kan zijn bij een goede kennis van vet zucht en magerzucht. Aannemelijk.is dat de hormo nen hierbij een belangrijke rol spelen. Van de ge slachtorganen staat dit al min of meer vast. An dere organen die ongetwijfeld een rol zullen spelen :ijn de alvleesklier, de lever, de bijnier en de schild klier. Het geven van schildkiierpreparaten veroor zaakt vermagering, doch hoe dit precies werkt is alweer onbekend: in ieder geval verhoogt het de verbranding/zoals in deze rubriek al eerder is be schreven. Allemaal vragen, doch zeker is. en dat herhalen we daarom nu: wanneer we weinig brandstoffen tot ons nemen, zullen we afvallen. Het gunstigste lichaams gewicht is voor ieder persoonlijk alleen door de arts te bepalen, vandaar dat alleen op advies van de arts een vermageringspoging mag worden onderno men. De voeding moet zorgvuldig worden samenge steld omdat er anders tekorten kunnen ontstaan. Zoals al gezegd werd. de energie dir het lichaam wordt aangeboden door de voeding wordt uitgedrukt in calorieën. Onze voeding bestaat hoofdzakelijk uit eiwitten, die ongeveer 4 calorieën leveren; koolhydra ten of suikers, die ook ongeveer 4 calorieën leveren; en de vetten, die daarentegen ongeveer 9 calorieën le veren. alles per gram. De behoefte van het lichaam aan calorieën is afhankelijk van allerlei factoren, als de arbeid, die het lichaam moet verrichten, de gezondheid, het klimaat, het geslacht en de leeftijd. Om enige voorbeelden te noemen: een volwassen man die zittend werk heeft, gebruikt ongeveer calorieën per dag: een volwassen man. die z' lichamelijke arbeid moet verrichten, heeft zeker 3300 caloireën nodig. Vrouwen hebben over het al gemeen 400 a 600 calorieën minder nodig. Het zal nu wel duidelijk zijn dat bij grotere arbeid de vermagering sneller verloopt, wanneer we even veel calorieën blijven gebruikerf als vóór die arbeid. Gebruiken we bij onze voeding minder calorieën, dan zal het gewicht ook gaan dalen. Enkele algemene regels voor het vermageringsdi eet ziin dan ook: Bereid alle spijzen zonder suiker; Eet langzaam en op geregelde tijden, kauw het eten goed; Gebruik bij iedere maaltijd rauwkost of fruit; Gebruik niet teveel keukenzout; Laat de voeding nooit te éénzijdig van aard zijn.i Naast het vermageringsdieet staan ons nog vele medicijnen ten dienste die de vermagering op al of niet gunstige wijze in de hand werken. Ook zijn et kunstvoedingen in de handel, die de eetlust stillen en ongeveer 900 calorieën bevatten per dagvoeding. Zo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2