Kerk tussen Gethsemané en Golgotha „DOMINEE m DE DELTA" I, ,1 de laatste nreek die der macht van deze vijandelijke GEESTELIJK LEVEN. ZONDAGSBLAD im ZATERDAG 27 JANUARI 1962 i Uit vuil vruchtbaarheid timistische zin: „Uit al onze ellende en al onze dwa lingen onstaat met de natuurlijke wetmatigheid, die ook de sterren in de baan houdt, een nieuwe wereld. Hoe lang het ook schijnt te duren, uit puin ontstaat humus en uit vuil vruchtbaarheid." i weet niet of dat laatste waar is. maar ik zal die woorden niet tegenspreken. Het kan best zijn dat het zo is: Uit puin ontstaat humus en uit vuil vrucht baarheid. Het lijkt me beslist niet onmogelijk. Voor mij is echter de vraag of dit voldoende is om daar uit zo optimistisch te concluderen dat daarom ook uit ellende en dwaling met natuurlijke wetmatig- -ieuwe wereld ontstaat ergerlijke vorm van onzindelijk denken. BAMBOE-SLUIER WERD OPGELICHT De communes beheersen het leven van China. Kinderen van en ouden van dagen worden ingeschakeld om China in staat te stellen de ^grote sprongnaar de welvaart te doen. Meer dan welke andere maatregel heeft de christelijke kerk de invloed er- omdat het de mensen gec heid en geen vrije tijd me voor dc kerkgang. tij. De verleider kwam in hef rood gekleed heid Hier is Ij- WW Want twee vergelijkingen worden hier naast elkaar gesteld, die niet evenredig zijn. De schrijver had ook kunnen zeggen: Uit iedere kersepit groeit een kerse boom en daarom uit iedere kar vol blubber een dia deem. Laat uit puin humus ontstaan, wat goed doet humus Ons? Het is en blijft verrotte plantendelen gemengd in de aarde. Inderdaad is het vruchtbaar, maar uit de humus zelf groeit niets. Die humus wordt pas bruikbaar als er een zaadje invalt dat de kans krijgt om te ontkiemen, of als er een stekje in wordt ge plant, dat de kans krijgt om uit te lopen. Dan we ten de wortels de humus om te zetten in bruikbaar voedsel. Maar zonder dat zaadje en zonder dat stek je is de humus slechts verrot plantengroen. Uit hu mus zelf groeit niets. De journalist vergat eenvoudig dat de natuur de hu mus kan gebruiken, maar alleen door aan die humus de kiem van het leven toe te voegen. Evenmin als uit humus zelf iets moois kan groeien, kan uit onze ellende en dwaling iets moois groeien. O, het is waar, die ellende en die dwaling kunnen onder bijzondere omstandigheden gebruikt worden. Florence Nightingale was nimmer de grote heldhaf tige verpleegster geworden en een voorbeeld voor velen, als zij niet zichzelf geworpen had in de vrese- „Zonder de hulp van de Communistische Partij zou er binnen de christelijke kerk (van China) nimmer deze „Drie-maal-zelfbe weging ontstaan zijn, noch de kerk tot vernieuwing zijn gekomen. En wfj christenen zouden nimmer onze opvoeding in het socialisme hebben ontvangen cn nimmer de kans hebben gekregen om tot nieuwe politieke inzichten te komen en de eenheid met het volk te hervinden, waarmee we nu samen marcheren op weg naar het socialisme. Ik heb de Communistische Partij lief." Zo sprak de man, van wie gezegd kan worden dat hij op het ogenblik zowel de geeste lijke als de wereldlijke leider is van de protestantse kerk achter het bamboe gordijn in China, Y. T. Wu eens de leider van de Y.M.C.A., een beweging die zijn ontstaan vond in het kapitalistische westen. Hij schreef deze woorden in het officiële Chinese kerkelijke orgaan „Hemelse wind" op 30 juni 1958. „Tot slot nog een woord voor de heiligen. Door zijn prediking was een na- In de Heilige Schrift vinden wij alleen maar tionale Chinese kerk ontstaan. Ds. de reine waarheid van God, zonder enig im- Wang had nooit al te veel op ge- perialiMtisch vergifWe moeten het blifven {Wj -_rcciyij vv e moeien nei ouwen agen. En Albert Schweitzer geloven en bliiven nrediken Niemand lean „nt ï'ekop hen met onder stoelen of idingsarts gewordm. al* hi| jkende aiecht, lijke blubber van haar dagi Xtmhidd b/g™atv.n™ta™LlmS™e°rdtn' alS h,i emaiu, Kan net ons ver- li€,ae; Het Woird van God. Maar uit_ ellende zelf groeit nooit een nieuwe hemel. Jfi? tedere Pnls tebetalen In de jaren van de Japanse nimmer het leven wordt gegeven, pas als Christus in het zon- van God te bliiven prediken." Deze woorden Japanse bezetting dige leven binnentreedt, zoals hij in de zondige wereld vormden het slot ought a 1 de kerk »W.W".Wt gehouden. Er ÏT*-. te. brengen. Meerdere puin ontstaat humus, maar geen"levensbóomTÓptinüs^ as' neeJt 9e?ou®f.n-. £,r. malen stond hij op het "punt"gè- me is niet voldoende. De nieuwe wereld ontstaat uit waarschijnlijk in China geen christelijke leider executeerd te worden door de Ja de ellendige oude wereld, maar alleen, omdat Chris- d,e minder contact met de westerse rende- panners. Nu bevindt hij zich in tu» daarin is binnengetreden cn aleen in overgave lingen heeft gehad dan juist deze grote ge- communistische gevangenschap, aan Christus. lovige. a,c Kil i Thuis '~W[. (2- <~VYlalipaard heejt een bijnaam dat de heer Malipaard toen hij in ligt november 1948 was geslaagd voor hem zijn examen hulpprediker in de Nederlandse Hervormde Kerk, In deze beide geestelijke leiders zien wij de zo opmerkelijke en tragische geschiedenis van de christelijke kerk in China. De ker ken die het meeste met de wes terse zendingen waren geasso cieerd hebben in haat hun vroe gere medegelovigen de rug toege keerd. Wu zei van de grote zen delingen die China als eersten het evangelie hebben gebracht zoals Z»an Gutzlaff, Thimothy Richard en re 1" Hudson Taylor: „Deze zendelin- nis. gen hebben de Schriften draaid, de christelijke leer iaaioK wrongen, uitgesproken landvel-ra- ha'ast"onbegrijpelijk SM,#;&d\S5ê„"^S vsmz ~,s genblik van gespannen zwijgen n dan vervolgden zij: „Het is in de moderne kerkgeschlede- daarom misschien maar beter als u uw bijbelklas opgeeft en in de Chinese kerk komt", ""zij^ heeft Het6wa Overigens zijn om het water. Wie de christelijke kerk. zoekt, zal hem vinden. Chinese christenen onbewust het de imperialistische ge- onmiddellijk het" verroek kreeg tawerkers die sinds kort .doml- Daar^tegen'bebbSatoesl'chSs: u» w-o.den genoemd. Het zijn tenen die" leiders war.n va„ 25M2f5SST$£nf,^^5 zeüstaïdige kerken, iiun overall werken.Dominee, vroeger^geen m_e} de" 1953* "was de heer hebt U niet eens een oud jasje zo gauw", EWÏÏ'S'.Sre heer het verre, Malipaard gevraarf. En de heer communistische pogmg de weckkampen op dat Malipaard had drie jasjes over.... om^e kerk te_ onderwerper. -- kampen Brijdorpe en Kerk- werve op Schouwen-Duiveland. Dat gebeurde. Tot de waters noodramp in 1953 was de he« Malipaard „nevenfunctionnaris" Maar na de ramp kre ririf vaste dienst geestelijke En de zendelingen het onvermijdelijke. ..wil van het volk". -- -y* veie ueuiaueli jaren lang uaar *en hebben de hun zendelingen stuurden iets te JSSSSKSL™lA, p 1 e, - zeggcn Wal was de reden dat menkomStenJeze_Chmese getovr- kerken, ontstaan uit het werk en de prediking van blanken, zo vol komen braken met het verleden en alleen maar de felste en ge meenste beschuldigingen over had- de gruwe- en verachten en door dezelfde fei ten word ik getrokken tot de rei ne en geliefde vriendschap van Rusland". De invloed van deze belde man nen was enorm. Onder hun leiding werden overal in het land samen komsten belegd waarin predikan ten en gemeenteleden beleden hoe zij ln het verleden zich hadden la ten misbruiken door het westen, maar waarin zij ook beloofden voortaan hun leven te beteren en -hen die ïnin het eerste Chinese kerkelijke leiders bijeen- munlsme. te besproken was tussen (Van een correspondent) woonbaar te maken. Werk dat alleen maar kon gebeuren onder primitieve levensomstandigheden. De avonden werden gesleten xn barakken op winderige dijkkop- pen. De' arbeiders keken tegen dezelfde gezichten aan. die zij de hele dag op het werk zagen, iede re avond kwamen de kaarten op tafel, de krant was al snel uitge lezen en dan bleef er nog maar één ding over: vroeg naar kooi. In dat milieu was de geestelij ke verzorger een geziene gast. Een i Een V. onderhielden en op de boodschap van het verlossende K™™ nï«- Hint-rn «uiten hier 8een enkele manier financiële evanselie eehrarht hohhon' T><» Kerkelijke leiders en cie commu- -• steun nntvinven hel geleid zendelingen moesten hals over kop Zg in 1951 en 1952 het land verlaten. Toch was cr geen enkel regerings besluit dat dit eiste. Hun werk werd zelfs niet door directe maal- Mary Liu i de Communistische brachten rapport uit mede dat de nieu vrijheid van godsdienst garandeer- tevens dat de natuurlijk tegenstand, deelden wer{len predikanten gevangen grondwet genomen. Maar eigenlijk Kivnurt et Hij _iof jv werd zeiis nier aoor airecie maat- t t._pn H v In een onlangs door ..Moody regelen ónmogelijk gemaakt. De den keren maar alleen niet eerste tijd niet omdat zij zich verzetten. Zij werden eenvoudig gebruikt als slachtschapen Press" in Chicago uitgebracht druk kwam van de kant van de boek „Come Wind, Come Wea- Chinese gelovigen. De coir ther" beschrijft de vroegere zen- tische premier Tsjoe En Lai had deling in China, Leslie T. Lyall. alleen r den keren, maar alleen niet wil- voorbeeld te stellen. Ouderlingen l Gei telnder de geschiedenis van de kerk i bezig i epen om brengen die de gesprekken andere boeg gooide, ook, die open kaart kinderen I kanten uerdrn opger l beschuldigingen in t Westelijke Iridc, de beschuldigingen geui publiek schreeuwde dal .8 ie renu^eu cn het ijzeren gordijn sinds 1951, orde op zaken te stellen, is het toen de communisten de natlona- ongewenst dat we gasten in ons midden hebben". Onmiddellijk gingen de gelovigen naar hun zen delingen en zeiden: ..We zijn erg rustige beschrijving gé- dankbaar voor wat u voor ons in rschrlkkelijke het verleden hebt gedaan. Maar het de tijden zijn veranderd. In het den dat de kerken zich zouden la ten gebruiken als een instrument voor het imperialistische westen. Er werd onmiddellijk een manifest H[' de christelijke listlsche en veelal corrupte troe pen van Tsjang Kal Tsjek ver sloegen en de macht worden, vrij verhalen die alleen doel hebben de lezer te later, zien hoe erg het toch wel allemaal is. Het geeft een feitelijk verslag loyaal achter de nistische regering te st diezelfde avond trokken handtekeningen te zamelen van Chinese predikanten onredelijkste beschuldigingen die in openbare samenkomsten in een kerk of op het marktplein werden opgewondei de straf uit. Wie niet al te spoedig bereid was om zelf een acte van be schuldiging tegen zichzelf en an deren op te stellen werd als aarts vijand behandeld. Een van de slachtoffers was Mary Liu, Petrus" en soms „Ik ben Judas". De vrijheid duurde niet Ve lang, enkele maanden later deel-ra den ds. Wane en ziln vrouw do r( communistische autoriteiten me- sc de dat hun „schuldbekentenis" jr( niet hun werkelijke inzichten ver-6^ tegenwoordigde. Het echtpaar werd opnieuw gevangen genomen 0f; en van hen is sedertdien nimmer va meer gehoord. ke Hetzelfde gebeurde met Watch- man Nee, de leider van een her weging die al spoedig de bijnaam van „kleine kudde" had gekre-. gen. In deze kring leefden de ge-'ee lovigen in gemeenschap van goe deren. Men zou kunnen zeggen?1^ dat zij „communistische visie" oplul een kerkelijke manier al in prak- tijk brachten. Ook Watchman Nee werd gevangengenomen om- dat hij als eigenaar van een fa-^ briek voor geneesmiddelen, wa»r-|e| van de winst ten goede kwamEL aan de christelijke gemeenschap,da een kapitalist was. jS Toch was de kerk van Chinanü niet dood. Van de twintig kerkenSCf in Peking zijn er nog maar vierVei over. In Shanghai zijn van dekei meer dan 300 kerken er nog2et maar twintig over. Maar in hetop verre achterland ging het workup door. Jonge Chinese theologischejjjj Er volgde dan meestal t Matthijs Cornells Malipaard speelde met ieder, die ronduit nit Haamstede op Schouwen- over zijn eigen moeilijkheden Duiveland heeft een bijnaam: sprak. HU zorgde Voor een fris- „de dominee van de delta". Hij li namelijk protestants feeste- voordien telkens weer op hetrell. lijk veraoraer in de arbeiders- de kampen bij de grote deltawer ken. De heer Maliepaard is kind aan huis bij de mannen van het deltaplan. Zeven da gen van de week is hij Herverkaveling Na het dijkherstel kwam de hcrverkavellng-en toen die op haar eind liep, werden de barakken- huis. Het ene ogenblik legt hij kampen bevolkt met de deltadlj- zijn protestantse lectuu- in het kenbouwers. Het rayon h<a«ar MalInnarH u'prrl 1 roefje van een baggermolen, met het evangelie op een drif tig vletje naar de bemanning van een zandzuiger en dan weer heeft hij een gesprekskring van Delta-werkers om zich verza meld in een van de directieke ten op de dijk. heer Malipaard werd uitgebreid, "lezocht alle kampem Deltagebied. Maar duur werd dit toch beetje bij kwam niet alleen ln Zeela en Brabant, maar zelfs In Helle- roetsluls. Nn wordt Hellevoet- sluis verzorgd door de secretaris van het C.I.O. en het hoofd van de geestelijke verzorging in Ne- derland, ds. C. II. M. ten Kate SchtLwsT Sm Voor „Delta-dominee" blijft er Sinds 1953 zet deze vriendelijke veertiger van Schouwse bodem zich nu volledig in voor de pro testantse geestelijke verzoi van de mannen, die zuidw. lijk Nederland achter solide dam men tegen de zee zullen bescher men. Na de oorlog heeft „domi nee" Malipaard in Haamstede het slagersvak verlaten om zich toe te leggen op deze bijzondere ve£|orgmf nog altijd een „gemeente" o. van ongeveer vierhonderd man. Ogenschijnlijk niet zo heel veel, r maar de afstanden zijn groot: de oorlog heeft domi- Willemstad, Vrouwenpolder. Brui- In k.. <Ylert ,pr,l van b,t VO- rig jaar reist hij per boot en au to heen en weer tussen deze ar beiderskampen. In deze plaatsen In 1945 vroeg Contact in Overheidszaken, instelling van vertegenwoordigers van diverse kerken, die ressor teert onder het departement sociale zaken, af of de werkers in de wederopbouw kam pen nu cultureel en geestelijk zo maar aan hun lot konden worden over gelaten. Het besliste antwoord was natuurlijk: neen. En de ker ken werd verzocht aan deze ver zorging mee te werken. zich bij het brengt de heer Malipaard zijn n "*n lectuur, zijn boodschap en zijn ge sprek voor iedereen. „Ja. het is eb en vloed: de aannemer haalt mensen weg. maar brengt weer nieuwe terug", zegt hij om aan te geven, dat er beweging zit in het aantal deltawerkers. De hele verteltrant van de heer Malipaard doet wat waterbouw kundig aan. als hij het toe,Sn5LyP,U rjirijtt Chinese d,e door Gedop machti- 1 dat het waarschijnlijk onvermijde- wijze is gebruikt bij een gewei- lijk was. maar voegt er aan toe: 000 „Het bedroeft je bij nader inden ken dat geen enkele christelijke leider ook maar een woord van protest liet horen tegen de elimi natie van hun broederen in Chris tus uit het westen en dat de chris telijke gemeenschap op puur na tionalistische gronden zo ver scheurd kon worden. Eenheid De verschillende kerken werden gebruikt bij een gewel dige geestelijke opwekking in het binnenland. Zij was in 1951 hoofd van een lectuurorganisatie. Zij moest zichzelf en haar organisa tie beschuldigen van heulen met de vijand. Zo ver kwam zij. Maar zij weigerde om haar medewerkers te bekladden. Daarom werd haar acte van beschuldiging voorgele zen door Wu zelf. Na aflöop kwa men Chinese christenen haar feli citeren met haar „wedergeboorte" en het feit dat zij ook aanvaard door de communisten. Zij kei ba: studenten zijn diep Mongolië getrokken en hebben niei stammen bereikt met het e^ gelie. En uit het einde van de ja-, ren vijftig komen zelfs berichten van opwekkingen in bepaalde streken. En God verlaat zijn kerk ook niet in de gevangenis,1 hoewel de gevangenen niet toege-Bei staan wordt de bijbel te lezen, noch te bidden. Een jonge stu-Jn dent, die al jaren gevangen zat. kn: werd beloofd dat hij uit de ge-hot vangenis ontslagen zou wordenle als hij maar ophield met bidden, (va Hij weigerde en bleef liever in eer de gevangenis om te bidden. inh Wij leven vrij eenneia. aie uneriijK maar ai ie ------- gretig werd aanvaard. Het plan De voortreffelijk opgezet, communisten hadden aan vrijwel alles gedacht. Een van de leiders was Wu, die bekend stond om zijn vrijzinnige theologie, een andere leider was de methodistentheo loog Marcus Cheng, president van het Theologisch Seminarium in Choengking. Hij was een bekende orthodoxe geestelijke leider die Amerika. Groot-Brittanië en 7 den gepreekt had. Hij had het trouwen van de orthodoxe en m fundamentalistische gelovigen China. Deze theoloog schreef: ..Ik blik ben eindelijk wakker geworden. Alleen Marx en Lenin en de we tenschap van de revolutie zijn de instrumenten die de mensheid werkelijk vrij kunnen doen zijn. Van diep uit mijn hart kan ik op recht zeggen dat ik het commu nisme innig lief heb en de leer van de Communistische Partij en de leer van Mao Tse Toeng aan vaard... Er zijn sommige christe- vontuurlijke tocht slaagde zij er Hongkong te ontkomen. Zevende Dag-adventisten de eersten die zich niet allemaal. Er me twee grote kerken die zich afzijdig hielden. Het waren evan- 7 gelische, misschien beter gezegd ^■we* orthodoxe maar tevens ninir Chi- Het meest opmerkelijk is mis-f1" schien wel de omwenteling die»»" prof. Marcus Cheng heeft door-Ier gemaakt. In een rede in het com-m munistische parlement in 1957b oefende hij felle kritiek op de re-tei gering uit, omdat deze vele ker-wa ken, vooral op het platteland ge-pot sloten hield. Fel sprak hij zich uitue tegen atheïsten in de regering |re die het geloof bespottelijk maak-„-a ten. Het gevolg was dat hij ver-„je dwijnen moest uit het openbare ^er Tegenstanders als zij horen, hoe ik gedachten ben veranderd en dat ik lid ben geworden van de Sow- Ds. Wang Ming-tao was predi kant van de grootste kerk van Peking. Hij was een geliefd spre ker. die vooral onder studenten grote invloed had. Hij was tevens een felle tegenstander van de vrijzinnige theologie en daarme de eigenlijk al van meet af aan veje fceriteijjfce de i ker- mij. Door mijn studie v».. feiten ben ik Amerika gaan haten Ita-dominee" Malipaard ega liseert geestelijk de grond voor een persoonlijk gesprek, dat van koetjes en kalfjes en via het werk Zo kon het dan ook gebeuren, in de kampen en het gezin thuis. komt op een plan. waar hij het Naar de Delta Preek-genade i juist hebben wil. Zachte pit >pnrcr,.i He 19e de grol iverkw rdiket Er kw bij hem, die hem ploBpnrlon sron, kunt u drte vrome man natuurlijk spon taan iou antwoorden: Zeker, mevrouwtje, ik verlang Hij kruipt langs touwladders aan boord van zandzuigers. Met ..Hervormd Nederland", de „Open Deur" en de „Elisabethbode" on der zijn arm. Hij drinkt in roke rige roefjes koffie uit BOEK UIT GEVANGENIS kroes barst. Hij ontdekt, dat er Ze dacht dal onder de ruwe bolster van de soms quasi onverschillige Delta werker meestal een heel zachte pit zit. Hij wordt „dominee" ge- „Het normale christelijke het eerst in 1957 te Bombay leven", door Watchman verscheen. Vorig jaar kwam het duizenden gelovigen delen van China het symbool van verzet tegen de communistische druk op de kerk. Zijn geliefkoos de thema voor zijn preken was: „Heb de wereld niet lief." In 1954 belegden de kerken van Pe king een samenkomst waar chris tenen ds. Wang konden beschul digen. Honderden werden ge dwongen om aanwezig te zijn. Zwijgend zat deze man op het podium terwijl de meest ergerlij ke dingen tegen hem werden uit gesproken. Velen wilden uit pro test weglopen, maar werden ge- serie met een aantal gedachten eerste dag van ons christen-zijn dwongen om te blijven. Anderen over het doel van het evange- waarschijnlijk al veel Lyall schrijft vragenderwijs: |e „Probeerde hij misschien de fou-na, ten uit zijn verleden te verzoenen, |e omdat hij de oorzaak is geweest.»,, van de val van zovele christenen en in het bijzonder wel van de«. veroordeling van ds. Wang?" Het evangelie gaat door, ook achter het bamboe-gordijn, al is.., op het platteland de laatste jaren'W de kerkgang welhaast onmogelijk geworden in de streken waar deta mensen gedwongen worden inH communes te werken. Zij hebbenK twee vrije dagen in de maand enH moeten verder werken van zons-Wj opgang tot zonsondergang. Reedsj^ kinderen van tien jaren wordenl ineezet. Het evangelie gaat door, maar het is de vraag of van de tegen woordige christelijke kerk niet ge zegd moet worden, wat ds. Wang zijn gevangenname profe- Nee. Uitgave Hoenderloo's Uitgeverij en Drukkerij, le Hoenderloo. in een Nederlandse vertaling uit, waarvan de eerste oplage al spoedig uitverkocht christelijke ervaring kunnen In een hoofdstuk over „Een schenken, al zou de volle be- Lichaam in Christus" schrijft tekenis ons misschien pas later „Wij moeten vooral niet duidelijk worden. Was alle ging dood! Wie schelst schrik de r Watchman Nee schrijft over vergeten dat onze indeling van evangelieprediking zaten stil op hun stoelen te hui len Drie dagen later kwamen theologische studenten hem te hulp. Zij begonnen overal in Chi- actie „Tegen de vervol- a ds. Wang." - hén. „Watchman Nee", de door de de fundamenten van het chris- de christelijke ervaring de gevangenis telijk geloof op zo'n practische schillende onderwerpen iten Onl leid i i de dei Pt. Spurgcon toch*o n groot predikant, kunt niet ster ven? waarop hij weer antwoordde: neen! Toen te door bleef «curen aci hij uiterst bits: „lk heb van daag niet d« genade nodig om te •tanen, maar om te preken!" (Ds. G. TOORNVLIET) Door het persoonlijk gesprek wekt de geestelijke verzorger be langstelling voor de boodschap van zijn kerken. Hij nodigt hen uit voor gespreksavonden en for meert met hen bijbelkringen. Hij legt ziekenbezoek af en komt -~ gezette geestelijke leider de „Christelijke Samenkomsten" de boodschap in China, spreekt op het ogen blik in het bijzonder tot de Ne derlanders. Vrienden van hem geslaagd aantekenin- Zwaluwe en Werkendam als 3e mannen bij moeder de thuis zijn. Zelf is hij weinig thuis. Zijn indringende wijze, dat zijn woorden bij velen een diepe in druk maken. Zijn boek behan delt eigenlijk het gehele leven van de mens, die met God wil leven. Het spreekt van het kruis, de openbaring, de verhou ding van openbaring tot erva ring, de vervulling met de Hei lige Geest, om kruisdagen en Watchman Nee eindigde zijn vaardigmaking. wedergeboorte, van dit opmerkelijke boek de gave van de Heilige Geest, rechte lijn van het hart van God de heiligmaking. enzovoort, naar het hart van de mens. Het slechts dient om het ons duide- is geen bijbelstudie, met de na- lijker te maken. Het is hele- druk op studie, maar het bevat maal niet gezegd, dat deze din- practische levenslessen vanuit gen altijd op elkaar volgen in de bijbel. Juist daarom heeft een vaste, voorgeschreven volg- deze Chinees, die zijn geloof orde. Ja. een volledige prediking met gevangenschap moest beko- van Christus en Zijn Kruis, di- pen, ook ons Nederlanders veel reet aan het begin, zou ons de te zeggen- Dertien maanden later werd hij weer vrijgelaten. Al die tijd had hij met twee mannen In de cel doorgebracht die met hem argumenteerden tot zij hem einde lijk zover kregen dat hij zichzelf ging beschuldigen. Wang was niet alleen lichamelijk maar ook gees telijk een gebroken man. die niet meer ln staat was om te pre ken. Hij kon in zijn hervonden vrijheid geen rust vinden. HIJ liep bi zijn studeerkamer heen en weer en riep: „Ik ben een terecht komt, zal zij. gaan de erediensten en andere uiterlijke werkzaamheden toen geliquideerd zijn. De christenen van China, zover zij niet buitengesloten zijn door de kerk. zingen nu het nieuwste lied dat in de zangbun del is opgenomen: Wij danken de Communistische Partij en president Mao, Want na de bevrijding werd de kerk een eenheid.! WIJ zijn niet langer onder elkaarf verdeeld;! Er ls geen schelding meer tussen! arm en rijkï| WIJ zorgen voor onszelf ahi kcrkP En staan niet langer onder druk^ van het imperialisme-!- Onze levensstandaard Is ver-| Wij leven vrij en gelnkklg ta°eea| nieuwe gemeenscha p.l Is deze Kerk van China nog£ wel „kerk". Christus Lichaam f dat land gaat de „wer t semané naar Golgotha zoals een| jonge Chinese christin haar ouden ln Hongkong schreef.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14