X13
Dior III bezorgt Parijs
een teleurstelling
EEN NIEUWE
NEW LOOK
GEEN SUCCES
Met Wilsveen-plan was
liet een trieste zaak
Daverende successen voor
Ned. Studentenorkest bij
lustrumconcert in K. en W.
Critiseh Filmbulletin
nu ook voor TV.
VRIJDAG 26 JANUARI 1962
Oam-vraag 200
t (Eerste publicatie)
^Tot in het „oneindige" is in deze
elling gezocht naar een bij-oplossing,
elukkig zonder resultaat
Het zou ook jammer zijn geweest
want het pittige maar lastig te bewer
ken probleem is erg aardig. Prima
»,priegelwerk" van A. A. Polman te
Halfweg.
Het motief is wel bekend, maar de
wijze waarop het er komt mag origi-
tieel heten. Pret ermee! U weet: wit
aan zet en wint.
I Schaak-vraag 200
De heren N.N. (wit) en Mannheimei
hadden de volgende stelling bereikt
toen zwart de winnende voortzetting
vond. Wit: Kg2, Td4 en f4, Ld3, pi b5,
c2, gö en h4; zwart: Ke5, Te3 en h8,
Lc8, pi a7, d5, f5 en g6. Zwart aan zet
j speelde 1 Te3—e4ü Een volko
men verrassing, deze wig tussen de
beide torens. Hoe wit het nu ook keert
I hij verliest altijd een stuk. Op 2 Le4:
volgt fe4: en beide torens blijven in
staan. Datzelfde gebeurt als één van
de torens slaat.
Bridge
Is u als uitkomst ruitenvrouw
I heeft gekozen, gaat Oost één down,
I want dit was de volledige kaartverde-
I 'ing:
A 8 5
6 3 2
O H 9 7 3 2
V 8
B 10 9 7 3
B 10 9 8
O V 6
*7 5
Het is duidelijk, dat Oost hierna één
flag in ruiten plus schoppenaas moet
verliezen.
In de praktijk kwam Zuid met
ichoppënboer uit. In West werd de
trouw gespeeld, Noord nam met het
«as. Op schoppenheer kon nu een ver
lezende ruiten weg en Oost maakte
1 klaveren!
Tóch is het contract na een uitkomst
net ruitenvrouw nog niet helemaal
'ansloos, mits Oost de slag maar laat
louden! Speelt Zuid nu geen schop-
>en na, dan kan Oost later een ruiten
-ISO Tijtroeven, waarop de singleton
choppen verdwijnt en het spel wordt
35 ilsnog gemaakt!!
Indien Noord echter Oost's speel-
ilan doorziet, dan neemt hij ruiten-
'rouw over met de heer Zuid
aócht zich in de 2e slag eens vergis-
en en zorgt voor de downslag, door
den doorzichtig" schoppenaas op tafel te
Sggen!
JACK DIAMOND.
Kruiswoord-puzzel
1. knaagdier, 5. telwoord, 9.
jaajkvaas, 10. meertje, 11. achting, 12.
ktheifeer. 14. boom, 15. grootste der oude
Iriekse schilders, 19. holte onder de
rm, 21 toon, 22. plant, 23. gebaar, 26.
neent<ttertype, 29. gewoonterecht find.),
et vd. graanelevator, 33. vogel, 34. boom.
5. achting, 36 deel van een schip, 37.
tuss%lk (Mal).
1. hoes voor kruit, 2. vogel. 3.
leisjesnaam, 4. ten dele, 6. tocht, uit-
ap. 7 niet dicht opeen staande. 8. dus,
Lat.). 13. grote mond (Figuurlijk),
I. te eniger tijd, 16. akker (geweste
ik), 17 langzaam (muziek), 18.
mandje, 24. vettige zelf-
25 venster, 26. weefsel,
_J. bars, 30. spoedig, 32.
pensoort.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor 1. passement, 10. Kantens, 12.
i, 14. reeds, 15. k.o., 16. Sem, 18. era,
dat, 20. preek, 22. naast, 24. egel,
i. ante, 26 Lesse, 28. aster, 29. ant,
eng. 32. eed. 33. as, 34. snees, 36.
37. Toronto, 39. momenteel.
.Vert. 2. A. K., 3. sar, 4. Sneek, 5.
Ier. 6 Medan. 7. Ens, 8. N.S.. 9. mis-
tlaar, 11. Rotterdam, 13. nergens, 15.
isteei 17. meest, 19 Dante. 21. els,
aas, 27. eenr^. 28 agent, 31. neon,
I. som, 35. sté, 37. To, 38. o.e.
foenie, 20. m
andigheid, 25
7. beest, 28. I
Strikken en knikken - tegen de draad in
(Van onze moderedactrice)
PARIJS, donderdagochtend j
PIGUET, Lelong, Marcel Rochas en j
Molynieux zijn de enige coutu-
riers geweest, die niet wilden dat na
hun dood of nadat zij zich uit hun
zaken hadden teruggetrokken, hun
naam aan het huis verbonden zou j
blijven. De eigenaar van het huis
Dior heeft het anders beslist en zo &n Pljn,ijk, «eleureteUini,
zijn we nu aan „Dior" nummer drie w-*—
toe. Of dat aantal zich nog zal uit
breiden kan niemand zeggen, maar
wel dat bovengenoemde couturiers
goed gezien hebben. De zomercol
lectie 1962 van Dior, ontwerper Mare
want ieder-
laat de lijven recht doorlopen tot op
de heup Hebben de vrouwen volgens
de a no ere couturiers het recht buste
te heoben, hier is het lijf plat en recht.
Zijn vrijwel overal de knieën bedekt,
hier reikt de rok precies tot de knie
schijf. Zijn de rokken overal klokkend
of met plissee. de rokken van Dior
lijken meer op vierkantige zuilen. Ze
bestaan uit vier banen met een scher
pe rzchte vouw zoals een herempan-
talon heeft Die vouw is smal inge-
stikt of erin geperst. Dit was de ge
hele collectie door: bij middag- en
avondjaponnen evenzeer als bij de
tailleurs.
gunt Bohan succes. Hy
wereld van de Parijse modekoningen
vrijwel de enige doodgewone echtge
noot en huisvader en dat alleen al Die taii'eurs hebben blouses met felaf-
bezo.-gt hem een apart plaatsje. stekende kleuren Om een voorbeeld
te noemen: een rood pakje met een
hardgroene blouse!
De collectie is absoluut niet in de lijn
- van de mode. Eerlijk gezegd, er Hjn-
Bohan, bewees dat, want de show recht tegenin. Zit bij alle couturiers Dikwijls ook is de tailleur
werd een teleurstelling.
de taille op de gewone plaats, Bohan
ensemble
e varen niet langer In de mist. De
provincie Zuid-Holland staat er goed
j voor," zo sprak de heer A. Vlasblom
(s.g.p.) tjjdens de gistermiddag voort
gezette algemene beschouwingen ov(
begroting voor 1962. ..Maar," zo liet hij
later volgen, „Ik ben niet zo erg gelnk-
klg met deze begroting."
Deze laatste conclusie baseerde de
s.g.p.-woordvoerder op het feit, dat er
tal van posten volgens zijn bereke
ning tot een bedrag van ƒ711.000
op de begroting voorkwamen, die be
slist geschrapt konden worden. Vooraf
had de heer Vlasblom grote bezwaren
tegen het provinciaal subsidie-beleid
ontwikkeld, omdat hierdoor volgens hem
een toenemende zondagsontheiliging
wordt bevorderd. Hetgeen hij trouwens
ook zag tengevolge van het door het
provinciaal bestuur gevoerde recreatie-
beleid. „De provincie moet met haar
subsidies het particulier initiatief met
laten verstarren. En het particulier ini
tiatief mag niet alles op de kaart van
dc overheid zetten, want er is in par
ticuliere kring geld genoeg," aldus de
heer Vlasblom, die in het begin van zijn
betoog had opgemerkt, dat hij voor één
Christelijke Nationale Partij'was, maar
dan op basis van Schrift en Belijdenis.
In tegenstelling met andere sprekers
was dr. B. van der Tempel (soc.) van
oordeel, dat de vermogenspositie van de
provincie niet zo best is alswel eens ge
dacht wordt. De extra afschrijvingen
wijzen er al op, zo meende de socialis
tische spreker.
Spekende over het ruimteprobleem
de Haagse agglomeratie, noemde dr.
d. Tempel, nadat het plan Wilsveen door
de regering ls afgewezen, de gehele gang
maar een trieste zaak en een bewijs
onvermogen van openbaar bestuur. Kri
tiek had de P.v.dA.-woordvoerder op de
regering en de gemeenten, welke niet
wensten samen te werken, maar ooi
op het college van Ged. Staten, waarvar
het lid en partijgenoot van dr. v. d
Tempel, mevrouw mr. Chr. de Rulter-
de Zeeuw van meet af het plan Wils
veen heeft afgewezen.
Na voor de totstandkoming van
een stedebouwkundig verantwoord
plan gepleit te hebben, vroeg spr.
of Ged. Staten de indruk hebben,
dat Zoetermeer hiertoe bereid is en
zal willen samenwerken met Den
Haag, waardoor er geen plan tot
stand komt van Ged. Staten en het
Zoetermeerse gemeentebestuur. „De
bouw in Zoetermeer zal afgestemd
moeten zijn op de sanering van de
oude stadsdelen in Den Haag." al
dus dr v. d. Tempel.
„Alleen een samenwerking volgens de
wet gemeenschappelijke regelingen zal
uitkomst voor de Haagse agglomeratie
kunnen brengen," zo zei mr. J. Wilkens
(lib.) vervolgens, nadat hij als zijn over
tuiging had uitgesproken, dat een ver
laging van de provinciale belastingen
volgend jaar sterk overwogen zal
moeten worden.
Volgende week woensdag zullen de
Staten de begrotingsbehandeling voort
japon met manteltje. De japon
heeft dan een lage ceinture of marti-
gale zo'n tien centimeter boven do
naad v«m het lijfje, dat in de rug sluit.
volants, die op tule of mousseline wap
perden. De volants lopen óf voor óf
achtc langs een diep décolleté. Soms
is er ook een los pand op de rug, dat
van linkerschouder tot rechterheup
dwaalt. Verder nog als garnering reus
achtige strikken achter op de schouder
of oneer de ceintuur, waar vroeger
een queue gedragen placht te worden.
Het publiek, pers en inkopers, staar
den verwezen naar deze modellen, en
alleen na het einde van'de presentatie
kwam er een beleefd applausje.
Sommige ensembles van organza wa
ren aan de rokzoom afgezet met een
valenc:ennekantje Ook de blouse was
dan geheel uit valenciennekantjes ge
maakt En het manteltje was afgezet
met valenclenne Voor japonnen en
tailleurs gébruikte Bohan echte zomer
stoffen: fcwil, tule, mousseline of or
ganza in felle kleuren of met prach
tige dessins. De mantels en ook enke
le tailleurs waren van dikuitziende
wollen materiaal dat eerder voor hart
je w'nter bestemd leek. Als kleuren
koos Bohan veel grijs, donker marine
blauw, gebroken wit, rose, groen
alle mogelijke variaties, veel zachte
tinten en rood in vele nuances maar
in de regel met een zachte neiging
tot het rose.
Als Mare Bohan nu maar met een héél
mooie wintercollectie wil komen, dan
is dit wel weer gauw vergeten. Maar
alsjeblieft geen strikken en kwikken,
volants en kantjes meer, een tweede
new-look periode kan nauwelijks suc
ces hebben!
en in handige schuifdoos
Hfï
de nieuwe j
tegen heest
tegen heesheid
voor sprekers
bij sport
het in het Haagse K. en W.! Daar
speelde het Nederlands Studenten Orkest
op een met bloemen en planten versierd
podium voor een stampvolle zaal, ter
wijl zich in de loges vele leden van het
Kabinet alsook vele andere hoge flgu-
ult ambtelijke kringen bevonden. En
dan Prinses Beatrix was aanwezig,
stralend lachend In de Koninklijke Loge,
it haar de presidente van het
Haagse Comité, mevrouw E. J. van
Braam van Vloten-Boreel, en de voorzlt-
het bestuur van het N.S.O., de
heer H. Ter Haar.
Bij haar aankomst werd zij ontvangen
door mr. H. A. M. T. Kolfschoten, bur
gemeester van Den Haag en mr. J. Klaa-
sesz. Commissaris der Koningin, waarbij
de orkestleden, de fluitiste Ma
rianne Pekelharing haar bloemen aan
bood. Alle leden van het dagelijks be
stuur van het Haagse Comité alsmede
alle bestuursleden van de stichting Het
Nederlandse Studenten Orkest liet zij
zich voorstellen en in de pauze van
het concert onderhield zij zich enige tijd
met de dirigent Jan Brussen, de solist
Theo Olof, de componist Ton de Leeuw
de concertmeester van het N.S.O„ me
juffrouw Hetty de Laaf.
Ja, dit alles gaf wel een ietwat offi-
deel-deftig tintje aan het gala-studen
tenconcert Maar het N.S.O. vierde dan
ook zijn tweede lustrum en behoort
deze deftigheid ook niet een beetje bij
Den Haag, al zijn de Hagenaars het bijn3
verleerd
Met het Wilhelmus en daarna het Io
Vivat werd het concert begonnen. Toen
klonk de Eerste Suite (in C-dur) van J.
S. Bach en men keek verrast op. Want
men hoorde een mooie, welluidende
klank, een uitstekend ensemblespel, dat
altijd goed sloot, en men merkte vooral
op de pittige, aanstekelijke musiceer-
vreugde. Jan Brussen hield in de tem
pi heus geen rekening met zijn jonge
orkestleden alle dilettantenen
de dansen van deze Bach-Suite werden
licht en soms in heel snelle vaart ge
speeld. Dat viel de blazers niet mee,
maar ze gaven geen kamp en alles
slaagde voortreffelijk. Bach zal zeker
wel enige moeite bij het instuderen heb
ben gegeven, maar wij denken, dat de
grootste moeilijkheid bij het studeren en
uitvoeren van het Vioolconcert van Ton
de Leeuw wel het tellen geweest zal
zijn. Ton de Leeuw schreef dit werk in
opdracht van het N.S.O. en uit deze op
dracht ontstond een interessante muziek,
die in het eerste en tweede deel wel wat
wpinig contrast oplevert door de voort
durende voortspinning uit dezelfde ge-
dachtengang, in tegenstelling met het
levendigere en ritmisch geestige derde
deel, maar bijzonder mooie en fynom-
lijnde kleurpatronen oplevert. Ton de
Leeuw is, dunkt ons, wel van een se
riële structuur uitgegaan, maar heeft de
ze niet consequent vervolgd. Theo Olof
verdient het grootste respect voor zijn
vertolking, die uit het hoofd gebeurde.
Na al deze botsende klanken kwam de
glimlachende lieflijkheid van Schubert's
Eerste Symfonie, een schattig jeugdwerk,
en zo groot was het succes dat het eer
ste deel herhaald moest worden.
Dra. H. E. Kokee-van den Berge
In de pauze van he tconcert
door het Nederlands Studenten
orkest maakte prinses Beatrix
een praatje met de concertmees
ter Hetty de Laaf, de dirigent
Jan Brussen en de violisf Theo
Olof, waarbij burgemeester
Kolfschoten en de voorzitter van
het Studentenorkest, de heer
H. ter Haar aanwezig waren.
Spoorwegen zitten nog
treinramp
met
Het grootste deel van de bij de trein
ramp in Harmeien gevonden bagage is
afgehaald, zo deelt de spoorwegrecher
che mede. Toch zijn er nog enkele stuk
waarvan men de eigenaars niet
kent. Tot 15 februari blijft deze bagage
nog liggen op het bureau van de N.S.-
recherche, Catharijnenslngel 37 in
Utrecht.
Daarna zullen de stukken naar het
bureau gevonden voorwerpen van de
Spoorwegen worden overgebracht
Veerdienst hervat. Met ingang van
heden is de bootdienst Staveren—Ena-
huizen hervat. De dienst werd maan
dag tijdelijlk onderbroken als gevolg
van een schroefdefect.
spel van Robert Ardrey, dit
de KRO gisteravond in samenwerking
met de toneelgroep Theater verzorgde, 0 Qm 8 i
Het „Critiseh Filmbulletin", dat thans
zijn vijftiende jaargang inging, gaat
zich ook wijden aan de televisie-kritiek,
De redactie heeft ds. L. H. Ruitenberg
en de heer H. Schaafsma als medewer
kers aangetrokken voor de vier pagina's
omvattende televisiebijlage. Het ligt in
de bedoeling in de toekomst de mede
werkerskring hiervoor uit te breiden.
De speciale televisie-bijdrage wordt
i een afwijkende papiertint en opmaak
gebracht. Het is niet de bedoeling het
aantal t.v.-programmabladen weer met
uit te breiden, men beoogt veeleer
kritisch begeleiden van het ver
schijnsel t.v. in het bijzonder naar de
sociaal-culturele aspecten en de bete
kenis van de t.v. voor het geestelijk en
godsdienstig leven, voor onderwijs en
opvoeding.
De eerste Televisie-aflevering van
Critiseh Film- en Televisiebulletin",
zoals het maandblad thans heet, bevat
bijdragen van de heer H. Schaafsma:
„De vele aspecten van televisie", van
R. H. Hakkert: „Nederland krijgt school
televisie", en voorts „Oecumene in 't
vizier" (t.v. over New Delhi) en andere
berichten onder het hoofd „Tussen kerk
en media".
Zoals men weet, is het Critiseh film
en televisiebulletin een uitgave van
Boekencentrum N.V. te 's-Gravenhage.
KORTE INHOUD VAN HET VOORAFGAANDE.
In het Caribische gebied is een vliegtuig neerge
schoten op het ogenblik,, dat de eigenaar er radio
contact mee had. Dit is het voorspel op de gebeur
tenissen met John Talbot, die uit een rechtszaal in
het zuiden der V.S. vlucht en Mary Ruthven als
gijzelaarster meevoert in een gestolen auto. In een
motel wordt deze Mary van Talbot „bevrijd" door
de sinistere Jablonsky, die haar bij haar vader
een rijke oliemagnaat terugbrengt en een groot
bedrag per cheque als beloning eist. In de woning
van generaal Ruthven ontmoeten Talbot (als ge
vangene) en Jablonsky, een nogal vreemd gezel
schap.
26
„Jablonsky lapte begon de generaal.
„Jawel, Jablonsky". Royale glimlachte. „Luite
nant Herman Jablonsky vain de politie-afdeling
Moordzaken New York".
Lange tijd bleef het stil. Een drukkende stilte zo
als het genoemd wordt. Ik bekommerde me er niet
veel om. Ik zat er toch al vies in. Het was de ge
neraal die het eerst weer iets zei. Hij keek naar
de man in smoking. Zijn gezicht en stem waren
ijzig koud.
„Zou je me dit schandelijk optreden eens willen
•erkiaren, Vyland?" vroeg hij. „Je bracht een man
r> mijn huis die blijkbaar niet alleen in verdovende
middelen handelt en een revolver bij zich heeft
ook nog in de gevangenis zat. En wat deze
politieman betreft, misschien zou iemand me wil
len
„Kalm maar, generaal". In de zachte stem van
Royale klonk merkwaardig genoeg geen spoor van
onbeschaamdheid. „Ik heb het niet helemaal goed
gezegd. Ex-politieluitenant had het moeten zijn
Vroegeir een van de knapste koppen van de politie
Eerst verdovende middelen, daarna moordzaken.
Meer arrestaties dan iemand anders van de politie
in het oosten. Maar je gleed uit, is het niet Ja
blonsky?"
Jablonsky zei niets. Ook op zijn gezicht viel niets
te lezen. Dat betekende echter niet dat hij niet
koortsachtig nadacht. Op mijn gezicht viel evenmin
iets te lezen, maar denken deed ik wel. Ik dacht
\i 4 n
door
Alistair
MacLean
eraan hoe ik zou kunnen wegkomen. De bedienden
waren na een handgebaar van de generaal verdwe
nen en niemand scheen op dat moment belangstel
ling voor me te hebben. Als terloops draaide ik mijn
hoofd om. Ik had me vergist. Iemand was tóch in
mc geïnteresseerd. Valentino, mijn kennis uit dc
rechtszaal, stond voor de open deur in de gang en
zijn speciaal mij geldende belangstelling maakte
het gebrek aan belangstelling in de bibliotheek
meer dan goed. Het deed me genoegen om te kun
nen constateren dat zijn rechtenam in een drie-
hoeksverband hing. Hij hield zijn linkerduim in
de zak van zyn jasje gehaakt en hoewel het waar
schijnlijk een grote duim was. kon deze toch niet
voor de bult in die zak verantwoordelijk warden
gesteld. Vermoedelijk had Valentino graag gewild
dat ik een poging tot ontvluchten gewaagd zon
hebben.
„Jablonsky", zei Royale, „was de centrale figuur
in het grootste politieschandaal in New York sinds
de oorlog".
Ik luisterde aandachtig.
„Plotseling vond er in zijn wijk een aantal moor
den plaats. Belangrijke moorden. Jablonsky faalde.
Iedereen wist dat er gangsters achter die moorden
zaten. Iedereen, behalve Jablonsky. Hij wist alleen
dat hij voor elk lijk tienduizend dollars kreeg ala
hij per abuis de verkeerde kant uitkeek. Hy had
echter meer vijanden in het korps dan er buiten en
die brachten hem aan de galg. Dat gebeurde acht
tien maanden geleden en de kranten stonden er-
vol van. Kunt u het zich nog herinneren, mijnheer
Vyland?"
„Inderdaad". Vyland knikte. „Hij stak zestigdui
zend dollar in zijn zak en niemand heeft ze kunnen
achterhalen. Hij kreeg drie jaar, is het niet?"
„En na achttien maanden vrij", besloot Royale.
„Klom je over de muur, Jablonsky?"
„Vrijgelaten wegens goed gedrag", zei Jablonsky
rustig. „En nu weer een fatsoenlijk burger. Dat kan
niet van jou gezegd worden, mijn waarde Royale.
Is deze man bij u in dienst, generaal?"
„Ik begrijp niet wat
„Als dat namelijk zo is", zei Jablonsky. „zal het
u honderd dollar meer kosten dan u denkt. Honderd
dollar ls namelijk de prijs die Royale zijn opdracht
gevers gewoonlijk vraagt voor een krans voor zijn
slachtoffers. Een bijzonder mooie krans, dat moet
gezegd worden. Of heb je die prijs verhoogd,
Royale? En wie is er ditmaal aan de beurt?" Nie
mand zei iets.
„Royale", ging Jablonsky verder, „komt bijna
overal in het kaartsysteem voor. Tot op heden
heeft niemand hem iets kunnen bewijzen, maar ze
weten alles van hem af. Hij is Opruimer Nummer
Eén van de Verenigde Staten en hij ruimt geen
meubelen op, maar mensen. Hij vraagt veel, be
halve dc krans, maar hij doet zijn werk goed. Nooit
kwam er iemand terug. Hij is een los medewerker.
Het zal u verbazen generaal, hoeveel mensen er
van zijn diensten gebruik maken en mensen van
wie u het nooit gedacht zou hebben. Niet alleen
omdat hij altijd reden tot tevredenheid geeft,
maar ook am het volgende: Royale zal nimmer
iemand kwaad doen die hem een karweitje heeft
laten opknappen. Het is een soort erecode. Heel
wat Lieden slapen een stuk rustiger, generaal, om
dat ze weten dat ze op Royale's lijst van onaan-
tastbaren voorkomen". Met een hand zo groot als
een schop wreef Jablonsky over zijn stoppelige kin.
„Ik vraag me af, generaal, wie hij ditmaal op het
oog heeft. Uzelf kan het toch niet zijn, is het wel?"
(Wondt vervolgd)
hebben we, zoals wel was te verwach
ten b\j zulk een formidabele rolbezet
ting, kunnen genieten van uitstekend
Rob de Vries was zeer overtuigend In
zijn rol van verbitterde journalist die
In rijn verbeelding schipbreukelingen
van honderd jaar geleden oproept om
zijn eigen opvattingen te bestrijden,
maar stelde aan het slot ietwat teleur
door zijn hervonden zelf te overtrekken
op gewilde manier.
In feite was het zijn opvoering, al
gaven Hans Tiemeyer, Bernhard Droog,
Joh an Schmitz, Elly van Stekelenburg,
Martine Crefcoeur en Rie Gilhuys hem
in hun minder belangrijke rollen gaaf
tegenspel.
Vooral de begin-scène tussen Rob de
Vries en Coen Flink was krachtig en
boeiend.
Niettemin zal de inhoud met filoso
fische en levensbeschouwelijke inslag
niet iedereen goed bevallen r(jn, noch
de wat ruwe taal en het familiair om
springen met hemelse dingen.
De KRO had vooral dit laatste ge
makkelijk kunnen omzeilen: Er worden
wel meer dingen geschrapt dan deze
enkele opmerkingen. 1
Veel NCRV-TV.
- kunt u kijken i
voor morgen
Het is aan de NCRV, morgen het
lange zaterdagse televisieprogramma te
verzorgen. Dat begint om 3 uur 's mid
dags met een filmpje over een Chinees 0 Tussen 9
Jongetje dat in Amerika woont en
graag een fiets wil hebben. Het ia een
aflevering van de Amerikaanse strip
,,Yoer Star Showcase". Aansluitend een
documentaire over Cuba en om 4 uur
een programma van Spaanse dansen
door de beroemde Mariemma en haar
ensemble. Er worden klassieke, regio
nale en flamenco-dansen uitgevoerd.
Hans Rensenbrink komt om 4.35 uur
weer met een dier in 't vizier en om 5
uur is het kinderprogramma met dr.
G. D. van Wengen van het Museum
voor Volkenkunde die vertelt over het
leven op de Ncd. Antillen en daar
bij wordt geassisteerd door jongens en
meisjes die op een van de eilanden in
de West zijn geboren. Een aflevering
NTS-journaal i
een AVRO-programma, dat begint
met de maandelijkse rubriek „Flits"
en daarna opnamen vertoont van het
Danstheater van Ceylon. Besloten
wordt met het optreden van Juliette
Gréco in de „Club des Vedettes".
vanavond,
I In het Prismaprogramma dat tussen
8.20 en 9.20 uur voor de NCRV wordt
uitgezonden, kunt u o.m. luisteren
naar lichte muziek uit Zuid-Amerika
en naar het hoorspel „De korporaal
van Java", in 1930 geschreven door
Gcorg van der Vring. Aansluitend
speelt de Kon. Mil. Kapel concours-
muziek en om 10 uur is er een orgel
bespeling, te geven door Thijs Kra
mer in de Immanuelkerk te Maas
tricht. Na het nieuws de zendings
rubriek „Wijd als de wereld ge
volgd door lichte muziek,
i Dc VPRO wijdt tussen 8.25 en 8.50
uur een programma aan de persoon
en het werk van de dichter Pierre
Kemp. Paul Cammermans declameert,
i Bij de VARA kunt u om 9 uur gaan
luisteren naar amusementsmuziek en
om 9.30 uur naar de 30ste aflevering
van „Gouden stemmen van deze
eeuw". Aansluitend speelt het trio
Sem Nyvi
10 uur kunt u bij de
BBC op 434 m luisteren naar een pro
gramma van werken van Dvorék, uit
gevoerd door het Stads-symfonie-
orkest van Birmingham, gedirigeerd
door Rudolf Schwarz.
Liefhebbers van opera kunnen zich
zetten voor het luisteren naar een
Londense uitvoering van Mozart's
„Don Giovanni", die tussen 7.15 en
10.10 uur wordt uitgezonden door de
NDR, op 309 m. Dirigent is Carlo
Maria Giulini.
Programma voor morgen
ZATERDAG 27 JANUARI 1962
„Coco en dc vliegende knorrepot" Meditatie 8.oo Nws 8.18 Gram 8.50 V d
besluit de uitzending voor de jeugd. To.l5 cTam il oo'v'd'
rst) 10.00 V d
t 7.30 t
gevarieerd pro- Gram 1200 Midiagklok-noodklok 12.04 Mi
x een aflevering ïL0E?'£"or'1 12.30Land en tuinbouwimeded
»■-vjKVUHIg ,-6..
van „Vader weet het beter", waarin 13^5 piarc
Bud voor de sensatie zorgt door met V 'd Jeugd 14.10 Franse ii
gitaar 12.50 Act 13.00 Nws
13.25 Amus ork 13.50
-ise les 14.30 V d Jeugd
peperdure sportauto thuis te ko- SLr-J?..?5 50 ."ftg.dlicov. hoorspel 16.35
aansluitend h« S-mlnu.emre.prelc
'8.00 Kunstkron 18.30 Strljkork 18.50 U
bent toch ook van dc partij?, lering 19 00
Nws 19.10 Act 19.35 Muzikale wedstr 19.45
Lichtbaken lezing 19.55 Popul K1-—'-1'-- -
29.50 V ra gember--
Aansluitend het 5-minutengesprek Lichte
„Morgen is het zondag", ditmaal be
staande uit een interview met Stoffel
van Viegen, organist van de Domkerk
in Utrecht.
Na het nieuws wordt er overgescha
keld vaar Den Haag, waar het orkest
van Pi Scheffcr concerteert. Pi Schef- muziek*1"*1'
fer leidt zelf nummers en gasten in. e
Vanavond bezoek uit drie landen: de
Nederlandse componist Jurriaan An- 8.18 Gvam 8 345 Va'ndev-
drieslfen, de Engelse zangeres Rosemary 8 40 Gram 9.oo Gym v d vrouw 0.lo Gi
21.00 Gevar
progr 22.20 22.25 Bol
het orkest 22.30 NWs 22.40 Wij luiden de zondag
■IIBHHMwcen L.
muziek, muzikale lozing 23 53—34.00 Nws.
rsum II, 298 m .1007 kc/s. VARA:
10 Gym 7J0 Gram 8.00 Nws
H| J rpagina. praatje
dit
heeft Jur TentoonatelHngfapenda
gesprek 10.05 Morgenwijding. VARA: 1010
Lichte mui 10.50 Wegwijs, praatje 11.00
11.05 Lichte nvt.'
'tammondorgel en
leg tot het graf,
12..to Land en tulnbouw-
Nws 13.15
13.35 Tussen
riaun Andriessen enkele populaire Vai U"-M
werkjes geschreven. vragen
Orn plm 9 uur komt de vierde afle- "?®de<l
t'ering van het verhaal ,J)e vier doch- m<.
Iers Bennett" op het scherm en daarna tet
vertoont de NCRV emit, it tilei ,Jtel 3Kj*«!Sk.SLJï»;."f, «"V 'J
Itvti 11 een Irt.f der filmpje, vat it
Zwitserse televisie, parodietjes op het
18.00 Nws 1
eomm 1820 Gram 18 30
0 Art-
VPRO: 10.30 Bijbelse
leven in onze moderne tijd. u
In de ontmoeting met Elisabeth An- V^aT'mxw'nW'iÓVgl...
derscn komen ditmaal fragmenten uit 22M»o*'^t!rChi C0TTlm -22 0? .Sli*
werken van Shakespeare aan de beurt. -m,t"
Ook zal de actrice enkele sonetlen voor
dragen.
Als dit alles voorbij is. behoort het
19 43 Kamermuz 19.55 Deze
Artistieke
ilnlaturen. lezing
'k. praatje
Vil/ minuten oner hel'/ elf it tijn. Dei Sorjlli
NCRV: 26 20 Memo 20 30 Lichte
is de aangegeven tijd voor de dagslui
ting, waarin deze avond ds. J. Lang
straat zal spreken.
mui 21 00 De
(IV) 21 a45 Parodistische
Voordracht 28.35 Dagsluiting.
dochters Bennet. TV.sp'l