Uw probleem is het onze Een kanttekening Een woord voor vandaag Joodse gemeenschap wil naar Israël emigreren Aansluiting EEG bevordert rooms-katholieisme Geref, predikant naar Suriname uitgezonden BOEKENHOEK DORPEN IN ONRUST GEEN PLAATS MEER voor Idyllische beschouwingen over het dorp. DeV tijd is de tijd van de steden en wat ons land dok aan dorpen en platte land oplevert ontkomt aan deie ontwikkeling niet. Dit baart velen zorgen, vooral in die delen van ons land. waar de zuiging van het stadsmilieu zo groot is. dat gehele dorpen erdoor dreigen te ontvolken. Op verzoek van het ministerie van maatschappelijk werk heeft prof. dr. J. A. A. van Doorn deze ontwikkeling onderzocht. Bet resultaat van dit onder soek is neergelegd in een heldere en beknopte brochure, getiteld „De sociale levensvatbaarheid van de kleine plattelandskern." Prof. Van Doorn beschrijft de situatie aldus. Strekte vroeger de gezichtskring van veel dorpebewoners zich niet nit verder dan de grenzen van hun eigen dorp, dank zij het gemakkelijker geworden vervoer, de invloed van pers en radio en van het organisatieleven is het blikveld van velen verruimd. Hier door is de dorpsbewoner zich in toenemende mate gaan oriënteren op de gehele samenleving. Hij wil zijn leven meer dan voorheen inrichten over eenkomstig de wijze, waarop dit In de samenleving bulten zijn dorp ge schiedt Voor het dorpskind acht hij meer schoolopleiding nodig; de zieke ten plattelande begeert en medische verzorging van stedelijk peil; de plaatselijke bibliotheek dient te voorriep in leesbehoeften, die ver boven die van vroeger uitgaan. Veel van deze voorzieningen kan echter een dorp met een betrekkelijk klein aantal inwoners niet verschaffen. Men heeft er eenvoudigweg de middelen niet voor. Als de bewoners van kleine dorpen hun situatie gaan vergelijken met die van grotere plaatsen, valt deze vergelijking voor hen ongunstig uit Omdat bet tot dusverre voor veel dorpen niet mogelijk bleek, de betere voorzieningen naar het eigen dorp te halen, verhuisden veel dorpelingen naar de voorzieningen toe. Zij vestigden zich ln een omgeving, die wel de door hen gewenste leefbaarheid bood. Meteen vergrootten zij het probleem van de achterblijvers: met een kleiner aantal inwoners blijkt het nog moei lijker, de gewenste voorzieningen te treffen. Een moeilijke situatie doet zich onder meer voor in Zuidwest Nederland, met name in Westbrabant en op de Zuidhollandse eilanden. Voor de bewoners van de dorpen, die hier liggen, ontwikkelt zich ln het Waterweggebied een overvloed aan werkgelegenheid. Zeker, het pendelen heeft zijn bezwaren, maar deze schijnen voor de meeste betrokkenen niet overwegend te zijn, ten minste nóg niet. Want juist deze werkers worden door hun werk in het stadsmilieu geconfronteerd met het hoge stedelijke voorzienlngenpell. Juist zij sullen dra constateren, dat de leefbaarheid van hun eigen dorpen te wensen overlaat. Het is dus van belang, de leefbaarheid van de woongemeenten in deze gebieden te vergroten, om aldus te voorkomen, dat zich nóg meer inwoners ln het toch al zo volle Waterweggebied vestigen. Op het platteland en in de kleine dorpen van het Noorden en Oosten van ons land is de situatie minstens zo moeilijk. Doorgaans is hier het voorbeeld van het stadsmilieu nog niet in zo sterke mate aanwezig, maar daartegenover staat, dat ln deze streken betrekkelijk veel werkloosheid voorkomt. De leef baarheid ondergaat hier reeds verbetering als de werkgelegenheid toeneemt. De overheid streeft, zoals bekend, naar industrialisatie, maar in de praktijk blijkt het onmogelijk, naar elk dorp industrie te brengen. De industrialisatie houdt dus allerminst een belofte ln voor de leefbaarheid van de kleinere dorpen. Is de ontwikkeling in de Noordoostpolder met het boven geschetste in tegen spraak? Daar bestond de mogelijkheid om zich in redelijk geoutilleerde dor pen te vestigen. Het aantal polderbewoners, dat van deze mogelijkheid ge bruik heeft gemaakt, bleef beneden de verwachtingen. Velen wonen buiten de dorpen. Zij menen, dat zij zichzelf op deze manier niet tekort doen. Zij zijn tevreden over de leefbaarheid van hun platteland. Waarom? Omdat atj in de meeste gevallen beschikken over auto's en bromfietsen en zich dus be trekkelijk gemakkelijk kunnen verplaatsen naar de dorpen met hun voor zieningen. Welke oplossing wordt door Van Doorn aanbevolen? Hij gaat ervan uit, dat het onmogelijk is, in elk dorp de gewenste onderwijs-, medische en dergelijke voorzieningen te treffen. Het „dorpsdenken" moet daarom plaats maken voor denken in bredere verbanden, bijvoorbeeld in streekverband. Zij, die ge makkelijk in dergelijke bredere verbanden sullen denken, zijn aldus Van Doorn de jongeren, de vrouwen en de leden van de vakbeweging. Het zijn de plattelandsgroeperingen, die het eerst bereid zijn, het dorp het dorp te laten. Door zich op deze groepen te richten zal het, zo verwacht Van Doorn, mogelijk zijn, de ontevredenheid over het ontbreken ln het dorp van voor zieningen, die wel in de streek kunnen worden getroffen, te doen afnemen. Daarnaast is versterkte centrumvorming van de grotere dorpen, die zich hiervoor lenen, een gebiedende eis. De voorzieningen, die in deze centra worden getroffen, de kerken, scholen, medische instellingen, sportterreinen e.d„ dienen dan ook duidelijk te worden getlketteerd als streekeigendom en niet als eigendom van dat centrum alleen. Bovendien moet het de bevolking mogelijk worden gemaakt, deze centra gemakkelijk te bereiken. De schoolbus, de ziekenauto en de taxi voor het consultatiebureau zijn stappen ln deze richting. Andere voorzieningen kunnen „mobiel'* worden gemaakt. Zo keren zelfs oude omstandigheden gewijzigd weer. De middenstander met zijn auto ver vangt de vroeger rondtrekkende marskramer. Ook andere oplossingen worden reeds beproefd: de „zitdagen" van Kruiszuster en tandarts, rondreizende bibliotheken en spaarbankagentschappen, enz. Men moet, meent Van Doorn, goed onderscheid maken tussen de kleine dor pen, die de neiging hebben te groeien, en de dorpen, die dreigen te ver dwijnen. Als de verdwijning met vrij grote zekerheid valt te voorspellen, dient men dit afstervingsproces niet te vertragen door nieuwbouw, ver betering van de voorzieningen en vestiging van bedrijven. Veeleer zal het de bevolking gemakkelijk moeten worden gemaakt, zich elders te vestigen, bij voorbeeld in de grotere kernen in de omgeving. Door vele betrokkenen wordt een dergelijke ontwikkeling niet met vreugde begroet Aangezien echter de stedelijke cultuur voortgaat het platteland te beïnvloeden, lijkt een andere uitweg dan een oplossing in groter verband niet mogelijk. Rumoerige vergadering Zionistenbond (Van een onzer medewerkers) I Op zeer emotionele wijze, die somtijds zelfs een dreigend explo sief karakter aannam, heeft de Nederlandse Zionistenbond haar 59ste jaarvergadering het afgelo pen weekeind te Amsterdam ge houden. De vergadering had een dermate onrustig verloop, dat zij onverwacht moest worden afge broken zonder dat de agenda was afgewerkt en de vele ingediende moties in behandeling waren geno men. Aan het slot van de vergade ring verklaarde het reeds eerder herkozen bestuur zich demissionair en deelde mede spoedig een buiten gewone vergadering te zullen uit schrijven. Deze mededeling kwam nadat velen, die voor een functie van een van de zionistische orga nen waren gekandideerd, hadden medegedeeld onder de huidige om standigheden geen benoeming te zullen aanvaarden. De Nederlandse Zionisten Bond. een eenheidsorganisatie waarbinnen alle zio nistische stromingen binnen het Joden dom vertegenwoordigd zijn van orthodox tot vrijzinnig en op politiek gebied van links tot rechts, bevindt zich volgens vele sprekers in een ontbindingscrisis. Daar- >m dient een scherp omlijnd zionistisch >lan te worden uitgewerkt. De Poalei lion, de zionistische socialisten, alsmede verscheidene onafhankelijke zionisten hadden daarbij geen vertrouwen in de huidige voorzitter van de zionistenbond dr. J. Elzas. Reeds verleden jaar hadden zij verklaard geen zitting in het bestuur te zullen nemen als de heer Elzas weer voorzitter zou worden. Hij werd toen met meerderheid van stemmen gekozen. Bij de stemming dit Jaar verlieten ïim dertig afgevaardigden de vergader zaal omdat zij het niet eens waren met het tijdstip van de verkiezingen te mid den van de algemene beschouwingen zonder dat alle sprekers die dat wensten bet woord hadden gevoerd en het bestuur had geantwoord. Het bestuur onder lei ding van de heer J. Elzas werd bij hand opsteken met meerderheid van de over gebleven stemmen, voornamelijk van vertegenwoordigers van de kleinere Joodse gemeenschappen in ons land, her kozen. Daar volgens voorschrift de stem ming schriftelijk dient te zijn en eerst gehouden kan worden nadat het vorige bestuur decharge had verkregen was zij onreglementair. Verscheidene zionisten wensten daarom geen functie in te ne men onder een dergelijk bestuur. Dat verklaarde zich daarop demissionair. Experts nodig De ambassadeur van Israël, de heer H. A. Cidor. riep op tot emigratie naar Israël van Joodse deskundigen. Teneinde de nieuwe staten in Afrika en Azië bi) to staan moet Israël putten uit een re servoir van deskundigen op velerlei ge bied, terwfjl Israël zelf niet genoeg ex perts heeft voor de ontwikkeling van het land. Voor Israël is bet daarom noodza kelijk dat bet aantal experts in Israël wordt uitgebreid. Deze experts dienen te worden gevonden bU de Joodse Jonge ren in de westelijke landen. Aan de vergadering werd voordien rapport uitgebracht over de situatie de Nederlands Joodse gemeenschap de hand van een onderzoek door commissie namens het bestuur van Nederlandse Zionisten Bond ingesteld over de emigratiemogelijkheden en -wen sen van Joden uit Nederland naar Israël. Uit dat rapport blijkt dat 4000 Joden in Nederland wonen ln 51 provincieplaat- IMT BUISMAN EEN HANDJE HEIPEN VOOR I KOFFIE OP Z'N BEST! (ook als 'I jmdtrkoffit is) Brand in Arnhemse r.k. Eusebiuskerk (Van onze correspondente) Zaterdagmorgen is in de r.-k. Sint Eusebiuskerk. naamdraagster van de hervormde Grote of Eusebiuskerk in Arnhem, een felle brand uitgebroken. Lch|eTfn a]s Tan Voren in de kerk en vermoedelijk door oververhitting van slaagde er dan ook snel in de brand tc van de oliestookinstallatie in een kelderbedwingen. van de kerk. die is gelegen aan he» Nieu- koeter van de kerk. die de brand we Plein bij het NS-station in Arnhem ontdekte, \-ertelde dat het snelle succes De brandweer, uitgerukt met het ven de brandweer het kerkgebouw voor zwaarste materieel was aanvankelijk |i MUTATIE III Prof. dr. G. H. Itterzon geeft in het Hervormd Weekblad de Gere- formeerde Kerk, na zijn mening en die can prof. Bouwman over het verzetten can predikanten volgens artikel 11 t>an de Dordtse kerkorde" het oordeel van de ge reformeerde hoogleraar, prof. dr. D. Nauta. Prof. Itterzon schrijft: Aangezien ik het van belang achtte over deze kwestie iemand te horen, die een onpartijdig oordeel zou kunnen uitspreken, heb ik prof. dr D Nauta gevraagd mij zijn mening te willen zeggen. Ik vroeg tevens verlof om zijn antwoord te mogen publiceren, aangezien prof. Nauta niet alleen een degelijk kerk historicus is. maar ook een hoogst bekwaam kenner van het kerk recht. Mijn Amsterdamse collega en vriend schreef het volgende: ..De slotclausule van art 11 der Dordtse K.O. is indertijd door de synode van Utrecht, 1905, bij de herziening der kerkorde, geschrapt. In de tekst van de K.O. sedert die tijd. zoals zij voor de Geref. Ker ken gold. komt de bedoelde clausule niet meer voor. Bij de uitlegging van art 11 wordt door Bouwman en ook door Joh. Jansen dan ook niet of slechts in het voorbijgaan op die clausule ingegaan. Moeilijker te beantwoorden is de vraag, hoe men onder de Repu bliek in de prsktijk met de bedoel de clausule van art. 11 heeft ge werkt Een afzonderlijke verhande ling. waarin dit nauwkeurig is na gegaan en samengevat, ken üc niet. Maar dat men in de praktijk der- geM'kp gevallen heeft gekend, staat voor mij vast. Ook Voetius vond zulks in bepaalde gevallen legitiem. Natuurlijk heeft ook de Overheid wel predikanten ontslagen en trach ten over te plaatsen. Maar daarbij moet men toch bij art 11 niet den ken. Daar is deze taak toebedacht aan de classis (misschien ook wel eens de part synode). De classis kon binnen haar ressort zoiets doen. wanneer er een aantal va cante kerken waren. Men moest wel de medewerking hebben van de Overheid om iets dergelijks te ef fectueren, want zonder de mede- de praktijk heeft gewerkt, durf ik niet te zeggen. Het spreekt vanzelf, dat er meermalen zodanige bezwa ren zijn geweest, dat pogingen tot overplaatsing zijn mislukt. Men moet niet alleen denken aan onmo- l het onderhoud a het artikel doet zoietg wel ver moeden. Maar Voetius spreekt er in bredere zin over. Naar mijn mening kan je voor onze tijd uit het bekende materiaal weinig halen aan argumentatie. De verplichte mutatie van predikan ten, die in de Ned. Herv. kerk aan de orde is, draagt m.i. een ander karakter dan wat art, 11 K.O. be doelde. In onze kerken houdt men zich ook bezig met dezelfde kwes tie, maar er is nog altijd geen af doende oplossing gevonden voor het probleem. Ik persoonlijk zie het ook met Wel heeft m.i. het kerkver band een plicht om ln voorkomen de gevallen met adviezen te helpen en eventueel zelfs in sterke mate aan te dringen tot het volgen van een bepaalde weg. maar do plaat selijke kerk draagt de laatste ver antwoordelijkheid en zal moeten be llissen. Momenteel heb ik geen tijd mijn pegevens alle na te zoeken Maar ik herinner mij wel indertijd ge vallen van een dergelijke verplaat sing in de zeventiende eeuw ont moet te hebben. Maar als ik mij niet vergis, is het aantal van die gevallen niet al te groot geweest. Men wilde het wel. maar men stuit te nu eenmaal op de harde feiten. In die zin is de bedoelde clausule veelszins een dode letter gebleven, ook onder de Republiek." sen. De helft van deze plaatsen telt min der dan 30 Joodse zielen. Door dit geringe getal kan van een Joodse noodtoestand worden gesproken, daar deze gemeen schappen geen levensvatbaarheid meer hebben. Van de 20.000 Joden in Neder land zijn minstens 3000 kinderen beneden de twintig jaar. Deze kinderen, zo wordt geconstateerd, worden bedreigd door as similatie. Hun te behouden voor het Jo dendom is alleen mogelijk door 2e naar Israël te brengen. Emigratie .,Het gaat ln Nederland en speciaal ln de provincies niet meer om het zionisme. 1 om het redden van Joden" werd opgemerkt. De opperrabbijn van Neder land, dr. E. Berllnger, heeft reeds eerder te kennen gegeven met zijn gehele ressort naar Israël te willen gaan en daarvoor te sullen ijveren. De emigratie van Jo den gaat niet meer om vrijwillige motle ven maar uit nood. Vindt deze overplaat sing van Joden uit Nederland naar Israël niet plaats dan betekent dit in Joodse zin ondergang van de Joden ln Nederland. Het bestuur van de Nederl. Zionisten Bond beeft daarom een commissie Inge steld om te onderzoeken hoe groot de belangstelling voor emigratie naar Israël i groot aantal gezinshoofden wenst emigratie naar Israël op korte termijn, mogelijk binnen twee jaar. De meeste aanvragen zijn afkomstig uit de kleinere Joodse gemeenten. Het zijn hoofdzakelijk gezinnen met jong$ kinderen. Van de zij de der Nederlandse Zionistenbond zijn contacten opgenomen met tal ran Joodse organisaties ten einde faciliteiten te ver krijgen voor een vergrote Joodse emigra tie naar Israël. Onder meer is de in 1952 opgeheven vereniging Sjikoen Holland weer in het leven geroepen. Deze vereni ging heeft ten doel de huisvesting en economische absorptie van Nederlandse Joden ln Israël te bevorderen. De ver gadering beraadde zich uitvoerig op de Dr, Diemer voor N.C.B.O.: Pers belangrijk voor bestuursambtenaren Het is wenselijk, dat bestuursambte naren inzicht hebben in de functie en werking van de pers. Omgekeerd mag van de journalist worden verlangd, dat hij enige kennis heeft van bestuurswe tenschap. Aldus dr. E. Diemer. die za terdag te Rotterdam heeft gesproken voor de Nederlandse Christelijke Bond van Overheidspersoneel, de groep be stuursambtenaren ln Zuid-Holland. De vergadering stond onder leiding van mr. E. P. Verkerk te Boskoop. De krant, zei dr. Diemer, is er om de lezer te helpen bij het op de hoogte blij vervolgens ook bij het zich een oordeel óver, al datgene wat de lezer, mede in aanmerking ge- nomen de plaats waarop hij in de sa menleving is gesteld, behoort te weten omtrent het actuele gebeuren. Dr. Diemer zag voor de krant belangrijke taak in de verwerkelijking van ons democratisch staatsbestel. Dit bestel veronderstelt openheid, openbaar heid en kenbaarheid. De pers heeft hier een belangrijk aandeel in. Juiste be trekkingen tussen overheid en pers, gestreefd in beider belang, kunnen den bevorderd door het scheppen een sfeer van vertrouwen. Kennis va begrip voor taak cn bevoegdheid overheidspersoon en journalist zijn daar toe voor beiden onmisbaar. Voor wat betreft de journalist, lichtte de spreker dit toe aan enkele ..spelre gels". als de in de journalistiek gebrui kelijk. Proces tegen roomse priesters in Litouwen Een groep Litouwse rooms-katholieke priesters zal voor een rechtbank in Vil nius, de hoofdstad van Litouwen, terecht staan op beschuldiging van valuta-ope raties en speculaties, aldus een bericht van het Sowjet-blad „Prawda". De priesters zouden in contact hebben gestaan met voormalige Litouwse collaborateurs in de V.S. die een anti- Sowjet-comité hadden gevormd na vlucht in 1944. Deze emigranten zouden dollars en goederen hebben gezonden de priesters bij hun financiële spe Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Julianadorp: D. Heldring, woonachtig te Zevenaar; te Beverwijk- Heemskerk met standplaats Wijk aan "ee (toez.): J. Borghardt te Den Helder. Aangenomen naar Vlaardingen als hulppred.: J. Westmaas te Oldeozaal; naar Nunspeet: J. W. van Barneveld te 's-Gravenhage. GEREFORMEERDE KERKEN (Vr(jg.) CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: F. Bakker te Driebergen en C. den Hertog te 's-Gra- venhage-W. Bedankt voor Papendrecht en Zutphën: A. C. Noort te Groningen. EV. LUTHERSE KERK Antisemitisme geweerd in Oberammergau Van één i medewerkers Hoewel de organisatoren van de pa siespelen die traditie getrouw eens de tien jaar in Oberammergau worden opgevoerd, bij herhaling hebben ver klaard. dat deze spelen niet als uitin gen van anti-semitisme zijn bedoeld doch alleen zijn gebaseerd op een reli- s thema dat ten doel heeft het iii- van Christus uit te beelden, zal ae tekst van deze spelen worden her schreven opdat de anti-semit.sche deris zal verdwijnen. De tekst van deze Niet alleen van Joodse, maar even- -us van protestantse en rooms-katho lieke zijde is l.\atste jaren veel kri tiek uitgeoefend op de wijze waarop deze spelen, die vooral duizende Duit sers als bezoekers trekken, worden ge bracht. Bij herhaling is betoogd dat de tekst van deze spelen uitgesproken an ti-Semitisch is en in geen geval de ver standhouding tussen Christenen en Jo dendom ten goede komt. De organisa toren van deze mysteriespelen, die van 1633 dateren toen Oberammergau door pest werd geteisterd en de bevolking de gelofte aflegde het lijden des Heren te zullen uitbeelden, hebben steeds ont kend dat de spelen een anti-semitische invloed zouden kunnen hebben. De bur gemeester van Oberammergau, Rai- mund Lang, heeft thans echter bekend gemaakt dat de tekst herschreven zal worden opdat zij geen aanstoot meer zal kunnen geven. De tekst van deze spelen, die het laatst in 1960 zijn opge voerd is in de loop der eeuwen reeds zes maal herschreven. Het laatst ge schiedde dit honderd jaar geleden. Een christen ts ook maar een gewoon mens en niets menselijks is hem vreemd. Het is een uitspraak, die waar is en die toch tegelijkertijd een'enorme dooddoener kan zijn! Het kan jaren duren, voordat iemand ontdekt, dat hij al die jaren met een christen te maken heeft gehad. En misschien komt het nog vaker voor, dat de cojiclusie moet luiden: hij of zij is alleen maar een christen in naam. Het christen-zijn lijkt te zijn gereserveerd voor de zondag, maar in de week is er geei verschil: zaken zijn ten slotte zaken en je moet als christei over de gehele linie kunnen meedoen. Eén van de ergst dingen is, dat je niet voor vol wordt aangezien, dat je niei over alles en nog wat kunt meepraten en dat je collega't vinden, dat je waarbent en alle vlotheid mist.... De apostel Paulus wist er blijkbaar ook van. In zijn brief aan de heilige en gelovige bróeders in Christus te Colosse" wijdt hij een deel aan „het nieuwe leven". Hij spreekt tot mensen, die „met Christus zijn opgewekt en nu de dingen zoeken, dië boven zijn". Christenen dus. En hij vraagt van hen uit hun k leven weg te doen zaken als toorn, heftigheid, kwaadaardig- Ai heid, laster en vuile taal. U ziet: het is een respectabel lijstjei Is een christen ook maar een gewoon mens? Precies als ieden ander? De kardinale vraag is dan wat Christus te betekenen heeft. Is het niet zeer noodzakelijk ons voortdurend op dii vraag te bezinnen, als wij zoveel prijs stellen op de naam van ,Sc christen? Kerkelijke discussie in Denemarkenrl Sinds het begin van de onderhan delingen over de aansluiting van Denemarken bij de EEG houdt men zich in Denemarken bezig met de vraag of een dergelijke aansluiting van een land, waar 96 procent van de bevolking tot de Lutherse Kerk behoort, niet betekent, dat het blootgesteld wordt aan het gevaar van beïnvloeding door de Rooms- Katholieke kerk. Deze vrees vindt haar oorsprong in het feit, dat overwegend rooms-katholieke lan den overheersen in de EEG. Het in Kopenhagen verschijnende „Kristeligt Dagblad" gaf in een hoofd artikel te kennen dat naar zijn mening deze angst niet zo zeer in Lutherse al6 wel in politiek links georiënteerde krin gen en vakbonden heerst. ..Het is mo gelijk" schrijft het blad, ..ja zelfs waar schijnlijk, dat een deelname in de EEG uitdaging voor eenmaal .niet hetzelfde. Laten niet blind staren op Rome. Ook in Lutherse Kerk hebben wij genoeg devolle elementen. Laten wij daarom met frisse moed proberen deze elemen ten in de Europese gemeenschap die aktueel en noodzakelijk is, te laten gelden. Ook Deense nationalistische predikan ten in Sleeswyk Holstein, waar de Denen ln de minderheid zijn, zien evenals de kuituur bete- (Van een onzer medewerkers) Vanuit het witte kerkje der Evangelische Broedergemeente, ba kermat van de Hernhutter zending, waar reeds zovele zendingsarbei ders hun opdracht gingen vervul len, zijn zondagmorgen opnieuw enkele medewerkers uitgezonden. Ds. W. H. M. Reinders, geref. predikant, werd in een plechtige dienst opgenomen in de Broeder gemeente en tegelijkertijd afge vaardigd naar het zendingsterrein in Suriname, waar hij Nickerie als standplaats krijgt toegewezen. In Suriname zal ds. Reinders het werk onder de Javanen ter hand nemen. Voor deze arbeid kreeg hij gedurende het afgelopen jaar een speciale opleiding zowel aan het seminarie van de Broe dergemeente als ook aan het Geref. Zendingsbureau te Baarn. waar men uiteraard over veel ervaring beschikt omtrent de zendingsarbeid onder de Ja- - - - vanen. Voor mevrouw Reinders beteken- culaties te helpen. de dit een hernieuwde kennismaking Geholpen door twee vrouwelijke spe- met dit bureau, waar zij indertijd werk- culanten. die eveneens terecht zullen zaam is geweest als secretaresse van ds. staan, zouden de geestelijken een winst B. Richters. van meer dan 100.000 roebel hebben Ds. Reinders werd geboren in 1931. gemaakt. studeerde theologie aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam en werd kandi daat in 1957. In hetzelfde jaar verbond hij zich al3 geref. predikant aan gemeente van Hij ken en Hooghalen Drente die hij tot 1960 diende. In deze periode was hij een jaar lang leger- predikant. De eigenlijke opneming en uitzending werd verricht door ds. S. O. Meeuwes. algemeen secretaris van de zending der Evang. Broedergemeente. Onder het toe zingen van: ..Nabij of ver, wij zijn ver bonden", ontvingen ds. en mevrouw Reinders een handdruk die de beide gebeurtenissen bezegelden. Deze plechtigheid was tev passing voor zuster B. A. Vi naar Paramaribo vertrekt om mede lei ding te gaan geven aan het studie-inter naat voor Javaanse studenten, waar zij ds en mevrouw N. M. Erné zal ter zijde staan. Na afloop van de kerkdienst namer tallozen afscheid van deze zendings arbeiders In het ..Zinzendorffhuis" were daarna in intieme kring aandacht ge schonken aan het a.s. vertrek. Het gezin Reinders gaat deze week met de ..Oranjestad" naar de West. een reis die alleszins aan te bevelen is aldus ds." Reinders. omdat er dan volop g< legenheid is te acclimatiseren, want oi getwijfeld zal de overgang van het var daag zo natte en koude Noorden naar d. tropen ingrijpend zijn. En tegelijkertijd zal er gelegenheid zjjn zich verder in te leven en voor te bereiden op het komende werk. in de aanymr; is-katholiel i sterkt linksgeoriënteerde kringen, sluiting bij de EEG een roon gevaar. De Denen zijn een volk met ontwikkeld nationaal gevoel. Z|j latei dit ook kerkelijk soms voelen, op eei wüze die niet altijd even verstandig li De koning staat aan het hoofd van de bcl Lutherse Kerk. die staatskerk is in De*°n- nemarken, hij wordt hierbij terzijd 'I gestaan door een door hem benoemdivrou kerkminlster. De grote betekenis dhSmit het parlement ook nu nog ln het Deensons kerkelijke leven heeft verklaart dat on st; der deze omstandigheden godsdienstlg&fuzj vraagstukken een politiek accent kuiu,m(r nen krijgen en politieke kwesties Ir dit geval de aansluiting bU de EEG - een confessionele ni He GROTE BOZE WOLF Ds. Carl Hermansen. die in de nai^j oorlogse coalitieregering kerkministei was heeft in een artikel in de ..Vendrf:__, syssel Tidende" dit gepraat over hff~& rooms-katholieke gevaar ontzenuwd, h?*6™ schreef: „Het is zeer goed mogelijk da D« aansluiting bij de EEG een verhoogdgjur: rooms-katholieke aktiviteit in Denemarne"' ken met zich meebrengt. Maar zou da rj» nu wel zo erg zijn? Laten er inplaatm. van 30.000 rooms-katholieken 300.000 koïv„ men Dat betekent dat zij een minder-^ heidskerk zouden vormen waarmee men rekening moet houden en met wip** men van mening zou kunnen verschil len. Maar zou het niet nuttig kunne; zijn? Een eerlijk gevecht op geestelijf Scl terrein is verre te verkiezen boven eeiter r schijngevecht. En waarom zou het opaR e nen van de grenzen ook niet de wel c*. voor samensprekingen over de grenzeiA-u. banen, ook over de confessionele grewm. zen? Waarom zouden wij niet iets var??? onze gesprekspartners kunnen leren el 0u't zij 'Vare orts? Hét gaat echter niet aan dat wij omdat wij onze grenzen openeif""-: „bang zijn vopr.,de grote boze wolf upoor Rome die ons opeet." Rij ring Opleidings observatie- centrum opgericht Op initiatief van de stichting „Neder. D lands Psychotechnisch Instituut" is eeNede opleidingsobservatiecentrum opgerichli „1 Dit centrum heeft tot doel een mee Dil uitgebreid onderzoek toe te passen bmern K"' 1 onderwijs- en bi Ku zeventienjarig^y het bepalen roepskeus. In de praktijk van de stichting bleek leer- of opvoedingsmoeilijk _j beknopt psyche heden optraden logisch onderzoek ontoereikend. Het opleidingsobservatiecentrum ganiseert interne cursussen van eeA- ei week op het zeer centraal gelegen inter Rei naat van de stichting. Deze testcursusse|den-< ztjn bestemd voor jongelui van ongevetjeh» twaalf tot eenentwintig jaar. c». Het ligt in de bedoeling van het cemj- trum de redenen van de moeilijkheden^, op te sporen en een goed gefundeerT^31 advies uit te brengen over de mogelijk. heden o.a. definitieve onderwijsrichtinf*nr verandering van onderwijs of van schoopkui omschakeling naar een praktijkopleiding D t milieuverandering, plaatsing in een gezilivt of op een kostschool, bijlessen en sp«»o. eventueel een behand« psycholoog terwijl he het gezin blijft. orden tijdens dh»»., I J flÖ veek. het oniJ| psychologen, twee gogen, een onderwijsdeskundige en eei Ge beroepskeuze-adviseur deel. oft» li ciale training ling door kind ge wc Vraag: Ik heb in 1930 woningen la ten bouwen. In ieder huis was een vas- wasbak geplaatst in de achtcrslaap- kamer. Nu was er een huurder, die eigen rekening nog een vaste wasbak in de douchecel aanbracht, van hetzelfde merk. De huurder, die er van het begin af aan in gewoond had, heeft nu een eigen huis laten bouwen en haalde niet de wasbak eruit, die hij in de door hem gebouwde douchecel had mij geplaatste slaapkamer weggenomen en in zijn ei gen huis geplaatst. Toen hij ging huizen, heb ik hem daarop van de bond van huiseigenaren? Dan dus vóór de winter nog geen of bijnu kan deze gehele zaak worden geregeld, geen wortels gevormd heeft, zal deze Vraag: Ik heb een huis gekocht om zeer veel lijden van vorst en derge- het later zelf te bewonen. In de akte lijke. Beter was het i gang mandelig is in de ceder zijn ge- augustus of september gebruik met het belenden- plant. Men beschermt de plant dcor s_ j.u_» ...at sparretakken omheen te zetten, staat, dat derhoud de perceel. Wat is mandelig? Voorts wordt bepaald dat schutting en afras- want niet alleen rtrenge tering, in onderhoud mandelig is met ook koude noordoosten-of noordenwin den zijn fataal. De vale kleur van de naalden i. een gevolg van het feit. dat de boom nog niet aangeslagen is. Komt de plant goed de winter door Brieven, die niet voorzien rijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. hij heeft de door bouwd. praktisch tegen de mijne sbak uit de achter- Voor de woning van mijn buurman klein tuintje, maar mijn huis staat treedt het trottoir. Hoe moet het nu met vanzelf de kleur hij zei. dat hij dit vrijelijk kon mogelijk dit het onderhoud van mijn muur? Is het de grond rondom het boompj- zing of te stuiven met derrispoeder. Ivan - zult deze beestjes dan wel kwijt rakenman bêto Iïd"k nu tW"' "ker- dal de ka" niet VOcl1 Sn kern. meubelzaak verwei Tr laag turfmolm. In het voorjaa tjes (ma; nog niet lek.) Die bak streeks op de grens worden geplaatst? staat er nog steeds. M Antwoord: De vroegere huurder had niet de nota geen recht uw wasbak weg te halen, stand kent? Hij moet goed beseffen dat dit diefstal meensehappclijk. Artikel is geweest cn onmiddellijk zijn fout Burgerlijk Wetboek regelt het goedmaken, hetzij door de wasbak te- derrecht. W; doet daarin een mengsel van turfmolm cn verteerde stalmest, geen kunstmest. Daarna moet u de greppel dicht maken cn over de iet is ee: groeit d;| tour Mandelig betekent ge- grond turfmolm leggen. rug laten brengen cn opnieuw op tie alecre genoemd. Het prachtige houtsoort. hout?. Antwoord: Het alecre-hout is afkonv?fon stig uit Chili, van een naaldboom, dir "u; Vraag: Zoals elk jaar heb ik ook dit door de botanici fitzroëa cupressoideG La' - kan jtfMnut bloembollen in potten i i don- wordt genoemd. De boom zijn kosten te laten bevestigen, hetzij steigerwerk te plaatsen of bouwstoffen teit bollen schadevergoeding aan te bieden. Hij moet goed bedenken dat u het buurman. VHPL recht heeft een klacht bij de justitie den. maar hij heeft dan. voorzover schimmel sbak door de nodig, recht op schadevergoeding. De best. Tot mijn grote schrik ontdekte ik Toen afrastering behoort op de scheiding te de vuurhaard te benaderen. Bov« verwarmingsrooster op het priesterkoor]; laaiden de vlammen k^- In vrede» naam. vier opstellen over oorlog en vrede. El'heto-brochurereeks. Administratieadres Woudschoten. Zeist Beurs en commissionair in effecten, ramp behoed heeft Toch werd de Uitgave Vereniging van commiisio- le duizenden gul-aairs in effecten. Keizersgracht 564. bleek ernstig te Amsterdam. Ia de ban der geschiedenis, door prof. werd i tr- dr. Bouman. Uitgave Van Gor- Sr Comp. N V. -dr. H. J. Prakke it H. M G. Prakke. Asseo. droge kast. Ik heb goede kwali- jaar er, ouder worden. Het kernhout Ri; zakken potaarde ge- roodbruin, de spirt is vuilwit valland Nu kleur. Het volume gewicht is 0.42. Hlfcbn in te dienen politie in beslag te doen hij wegging, had hij het recht de door staan. Dat is ook de reden hem geplaatste wasbak weg te halen deze mandelig mits hij de zaak weer in de oude het terrein van uw bruikt. De bakken deze verplicht dit te dul- controleer ik de bollen regelmatig op hout Li» i j --v: dergelijke. Ze groei stand terugbracht Nu hij dit verzuimd gemeentehuis. heeft, heeft hij dit recht verloi U zoudt echter kunnen eisen, dat hij zorgt oktober op het Noordwesten een ceder dat die wasbak verdwijnt en alles t in de oude staat wordt gebracht. Aan gezien het niet uw bedoeling is zich t in de aarde 2 a 2'i mm lange dunne springende beestjes. !k kon Welke soort afraste- geen hierbij insluiten. Er bleef •er dan een vlekje. Ze zi in kleur. Antw ord: Het ziin wai springstaarten. Collebol ring is toegestaan kunt u vragen op het Vraag: In mijn voortuin 1 eb ik eind verrijken, zoudt u hem. als u die ande- zorging of bemesting nodig? geplant. Het boompje ziet er vaal uit. Men ziet ze veel op de grond Mag de ceder op deze zonloze kant allerlei gew speciale asbak wilt behouden, een schade vergoeding daarvoor kunnen aanbie den. Waarom roept u niet de hulp in Antwoord: De ceder is vrij laat ge- matig hard en elastisch, go e*1 verwerken en te lakken. Bovend;c: licht van gewicht. De toepassingen z;ji?*™a legio. o.a. voor kozijnen, koelkasten®* ramen, deuren, muziekinstrumenten' tot carosseriebouw, gevelbelimmerinf^n vuilwit scheepsbouw. hijnüjk Vraag: In een Marokkaanse tas eheten. "n donkerbruin vlekje gekomen. v-fJJ* en 0O moedelijk van eau de cologne. Hf®** _„n zach- vlekje zit er al drie weken in. Wat kal® vooral op vochtige het beste daartegen doen? Ku«' AntwoordVoor het verwijderen vai Bij vlekken uit leer is een speciale leeriohi plaatsen. Probeer eens ze* te doden door in die kast te roken met duph.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2