Nederland begint studie van Dode Zee-rol Een woord voor vandaag Afwijkende visie C.N.V. over stakingsrecht Duidelijker richtlijnen voor rechtspraak nodig 1/ 2 NIET ALLEEN ROZENGEUR VEN jaar van economische bloei lift achter ons, een jaar van economische bloei lift voor ons. Zo geilen, is er feen vuiltje aan de lucht en behoeven wij ons weinif xorfen te maken. Reeds sijn loonsverhogingen bekend femaakt, waarover werkgevers- en werk nemersorganisaties het eens zijn. Dit zijn ongetwijfeld de eerste van een grote reeks van verhogingen. Niet alleen kunnen vele werknemers dus reke nen op een hoger inkomen, daarenboven gaan de belastingen in het midden van het jaar naar beneden. Het mes gaat derhalve aan twee kanten snijden. Toch sullen wij er goed aan doen niet de illusie te gaan koesteren, dat het in 1962 alleen rozengeur en maneschijn zal worden. De krachten die in 1961 onze economie omboog hebben gestuwd, hebben namelijk tegelijkertijd verschil lende tegenkrachten in het leven geroepen, welke in 1962 onherroepelijk in sterkere mate van zich zullen doen spreken. Het ergste euvel was wel, dat ln 1961 het groeitempo werd vertraagd, dat de industriële produktie de pas markeerde, dat de gTenzen van het produktie- vermogen werden bereikt, dat de motor, die de economische wagen in 1962 extra vaart zou moeten geven, te langzaam is gaan lopen. Dit alles wil beslist niet zeggen, dat er in het nieuwe jaar minder geprodu ceerd zal worden dan in het afgelopen jaar. Wél, dat de produktiestijging de uitbreiding van de bestedingen vermoedelijk niet zal kunnen bijhouden, waar door het spook van de overbestedingen weer in ons gezichtveld kan komen. Bij die bestedingen denken wij aan de consumptie èn aan de investeringen. Dat de consumptie verder zal oplopen, ligt voor de hand. Volgens deskundigen ligt een loonsverhoging van 5 a 6% voor grote groepen van de loontrekken- den in de lijn der verwachting. Het grote gebrek aan werknemers zal er dan wel voor zorgen, dat er weinigen zullen overblijven die een loonsver hoging zullen mislopen. Natuurlijk vloeit een deel van die extra inkomsten naar de spaarbanken, maar het grootste deel komt toch in de winkels terecht. Wij kunnen daarbij aannemen, dat, naar gelang het Inkomen hoger ligt en de eerste levensbe hoeften zijn bevredigd, de vraag naar zogenaamde luxe goederen groter zal worden. Het ligt voor de band, dat de investeringen van de ondernemers in 1962 niet lager zullen worden dan in 1961, eerder groter. De stijging van de arbeidskosten dwingt menige ondernemer namelijk om meer en betere machines te kopen. Hij hoopt hierdoor zijn kosten te kunnen drukken, terwijl hij ook meer armslag krijgt tegenover het gebrek aan werknemers. Het totaal aan bestedingen zal dus stijgen. En daar het een vraagteken is, of ook de produktie op tijd verder omhoog zal gaan, zullen de spanningen groter worden. Zorgvuldiger dan ooit zal de overheid in 1962 de vinger op de pols van het economische lichaam houden. En als er enig gevaar dreigt, sullen er nieuwe maatregelen komen die de bestedingen zullen beteugelen. Dat hierbij de schuldvraag zal worden opgeworpen, is zeker. Van vakbonds- sijde zal men ervoor pleiten, dat de investeringen moeten worden beteugeld; van ondernemerszijde zal men Juist pleiten voor verhoging van de investe ringen en moeten de bestedingen dan al afgeremd worden voor het in de hand houden van de consumptie. Hogere consumptie en grotere investeringen zullen een nieuwe zuigkracht op het buitenland gaan uitoefenen, te meer als de produktie zich niet boven het niveau van 1961 weet te verheffen. Dit betekent dus, dat de invoer verder sal oplopen, in sterkere mate vermoedelijk dan de uitvoer. Voor die laatste zijn er Inderdaad wel kansen weggelegd. Wij denken in de eerste plaats aan de Euromarkt, waarbinnen de Invoerrechten thans opnieuw lager zijn komen te liggen en de export dus vergemakkelijkt wordt. Wij denken voorts aan het opleven van de conjunctuur in landen als de Ver. 8taten, Canada, Australië en Zuld-Afrika. En ook al is onze handel met die landen niet zo bijster groot, onze partners in de Euromarkt zullen ook van de economische verbetering elders in de wereld profiteren, waardoor zij weer gemakkelijker van ons kunnen kopen. De uitvoermogelijkheden mogen dan gunstig zijn, of zij ook alle gereali seerd kunnen worden, is vers twee. Dat hangt in de eerste plaats af van onze concurrentiekracht, van de hoogte van onze prijzen en van de kwaliteit van onze produkten, en in de tweede plaats van ons produktievermogen. Kunnen w|j niet voldoende produceren, dan komen ook onze exportkansen in de knel. Naar mate ln- en uitvoer meer uit elkaar gaan lopen, zullen wij meer geld aan het buitenland moeten betalen. Het is welhaast zeker, dat onze verplich tingen aan het buitenland zullen oplopen. Van doorslaggevende betekenis wordt dit echter eerst, als ook de diensten (o.a. scheepvaart) minder gaan opleveren en de kapitaalopbrengsten lager worden. Daar is nu weinig van te zeggen, hoewel de vooruitzichten voor onze scheepvaart nog steeds niet gunstig zijn. Belangrijk voor de consumenten Is uiteraard het prijsniveau. Er is alle kans, dat dit verder gaat stijgen. De ondernemers moeten namelijk niet alleen de loonsverhoging verwerken, maar ook de looncompensatie voor de huurver hoging. Hun kosten lopen dus op. Er zijn voldoende bedrijven die dit kunnen betalen, maar er zijn ook genoeg bedrijven die hun winst gevoelig zullen zien dalen en die alles op alles zullen moeten zetten om met enige winst te kunnen blijven werken. Als zij hun omzet niet voldoende kunnen opvoeren, als zij hun kosten niet kunnen drukken door grotere efficiency, dan zullen zij hun toevlucht willen aoeken tot prijsverhogingen. De overheid zal dit beslist niet in de hand wer ken, maar de praktijk heeft geleerd dat de beste voorschriften ontdoken kunnen worden. Wij voorzien daarom, dat de prijzen, en mitsdien ook de kosten van levensonderhoud, in 1962 zullen oplopen. De macht van de over heid is echter wel zo groot, dat wij een ongeremde stijging niet behoeven te duchten. Een jaar van economische bloei ligt voor ons, zo hebben wij in de eerste regels geschreven. Dit is ongetwijfeld zo, mits wij goed voor ogen houden dat de moeilijkheden ln omvang zullen toenemen. Wij kunnen nog prat gaan op een behoorlijke voorraad goud en deviezen, op een overschot op de be talingsbalans, op gunstige besparingen, op goede orderportefeuilles, op prijzen die redelijk in de pas blijven lopen. Maar hier staan gebrek aan werknemers, stijgende kosten en bestedingen alsmede uitblijven van produktiestijging tegenover. Daarom zullen de spanningen groeien, waardoor 1962 een beslissend jaar voor onze economie zal worden. Na onderhandelingen, die bijna een jaar geduurd hebben, heeft de Koninklijke Nederlandse Aka- demie van Wetenschappen het recht verworven een 'van de zo genaamde Dode Zee-rollen ontcijferen en de tekst te publi ceren. Het betreft een in grot elf bij Qumran in Jordanië gevon den rol waarvan reeds is vast gesteld, dat er een in de Arame se taal gesteld Targum fd.i. narafracp pn pxeg°se) van p"Vp- ie hoekstukken "an het bijbel- hoek Job od voorkomt. Deze parafms gin t berust d"s t de t jaartelling t ouder* »?rhr-i ee nog in de biih»1 staat. is afpple'^ H®* is dan ook mogeliik dat der* rol uitsl";t- sel zal geven over gedeelten van het boek Job waarvan de tekst, naar de ge leerden meren, in de eerste eeuwen van onze jaartelling vernv"M Van zijn en de interpretatie dus moeilijk is. Binnenkort vertrekken prof. dr. J. P. M. van der Ploeg, hoogleraar in de ken nis van het Oude Testament en in het Hebreeuws aan de r.k. universiteit te NUmegen, en prof. dr. A. S. van der Wou- de, hoogleraar ln de Israëlitische letter kunde. de uitlegging van het Oude Tes tament en de geschiedenis van de Isra ëlitische godsdienst aan de Rijksuniversi teit te Groningen, naar Jeruzalem waar de rol ln het Palestine archaeological mu seum bewaard wordt. Zij zullen daar de de supervisie uitoe fenen bij het ontrollen van het ongeveer tweeduizend jaar oude document en bü het fotograferen daarvan bij infrarood licht. Dit laatste is nodig omdat de letters op het donkerbruin geworden en bijna vergane perkament slechts bij die be lichting zichtbaar gemaakt kunnen wor- Schenking Het Job-targum, een onooglijk en be schadigd rolletje perkament, dat niette min voor de wetenschap van onschatbare waarde kan zijn, is enkele jaren geleden met enige andere rollen gevonden in een vrijwel ontoegankelijke grot in de rots woestenij aan de, in Jordanië gelegen, noord-westelijke oever aan de Dode Zee. Het Palestijnse archeologische museum, waarvan de bestuurs-voorzitter, pater R de Vaux, directeur van de Ecole Bibliq' f te Jeruzalem, reeds enige eerder gevov rollen uit de handen der Bedoeienen weten te redden, heeft de gehele Advertentie BESCHERM R0TER5EPT Vorig jaar werden 1500 kerken in Rusland gesloten Een delegatie van Amerikaanse christenen die in december een be zoek aan de Sowjetunie heeft ge bracht. is teruggekeerd met de infor matie dat ln de loop van het afgelo pen jaar 1500 kerken werden geslo ten. De meeste van deze kerken be vinden zich in het westelijke deel van Rusland. Dr. Paul B. Anderson, een van de topfiguren van de YMCA in New Yen*. verklaarde dat er geen bewijzen communistische auto riteiten mee dat er twee redenen zijn. üe eerste is dat betere verkeersverbin dingen de noodzaak hebben weggenomen aat ieder gehucht zijn eigen kleine kerk- hebben. De tweede reden zou zijn dat de teruggang in het aantal lid- *P7"ken dwingt sommige ker kelijke gebouwen te sluiten. Dr. Anderson deelde evenwel mede. dat hg in steden die overwegend door met-Russen worden bevolkt, zoals Samar kand en Taschkent, Russisch-orthodoxe kerken bezocht heeft die overvol waren. „Op Heg" nieuw orgaan van bonden herv. jongeren op g.g. De „Vaandrageren de „Kandelaar", de organen van de Bonden van Ned. Herv. Jongens- en Meisjesverenigingen op g.g. hebben een fusie aangegaan en rijn onder de naam „Op Weg" als nieuw blad verschenen. Dit blad heeft een iets kleiner formaat dan Jong Gereformeerd Het eerste nummer maakte een bijzonder prettige indruk. Het is modern uitge- i op goed papier gedrukt. ..Op de veertien dagen ver voerd i Weg" schijnen. Men is van plan om in het nieuwe blad geregeld een meditatief stukje, twee bijbelteksten, als studiemateriaal voor het verenigingswerk, en een bijbelrooster voor persoonlijk gebruik te plaatsen. Verder zal er aandacht besteed worden aan vele studieontwerpen en problemen in Kerk en Wereld. Ook de poëzie, de muziek en een eenvoudig gesprek van Jiart tot hart" over dagelijkse dingen en moeilijke problemen zijn niet vergeten. ANDERZIJDS HEILIGE ONAANGEPASTHEID Ds Overduin bespreekt in het gereformeerd weekblad Belijden en Beleven" de heilige onaange pastheid. Het probleem van de mensen die, doordat zij óók in hun dagelijks leven getuigen van hun christelijk geloof, vroeger zo wel als nu, zichzelf buiten de sa menleving plaatsen. Ds Overduin schrijft: Elk nuttig artikel, kan van be dorven kwaliteit worden en daar door omslaan van zegen in vloek. Denk maar aan vers vlees en be dorven vlees. Zo is het ook in gees telijke zaken. Er is dus niet alleen een gezonde aanpassing maar ook een ongezon de aanpassing. Er is niet alleen een onheilig onaangepast zijn van wege starre hoogmoed en hopeloze eigenwijsheid, waardoor verkilling en vereenzaming ontstaan, maar er is ook een heilig onaangepast zijn. Er zijn ..gewetenloze" men sen. die even makkelijk met de schapen kunnen blaten als met de wolven huilen, wanneer het maar voordeel oplevert. Dat zijn de men sen, die vroom onder de vromen en goddeloos onder de goddelozen zijn. de oo rekend. 1940—'45 ..Heil Hitier" en na 1945 waren ze bereid weer ..Oranje boven" te roepen. Zulke mensen dansen even makkelijk naar het pijpen van de duivel als het fluitspel van God. Als het maar nuttig en voordelig is. D:e on heilige aanpassing uit lafheid en egoïsme komt in ons leven méér voor dan we denken, overal neemt ze niet altijd die extreme vormen aan. waarvan wij hierboven een voorbeeld gaven. De profeten behoren wel lot de mensen van de heilige onaange pastheid. Zij delen niet mee, niet vanwege hun starre eigenwijsheid maar vanwege hun heiligheid. Zij wilden met alles meedoen behalve met de zonden van het volk. Z;j wisten in dit opzicht niet van schipperen en water in de wijn doen. Daarom verwekten de profe ten een grote spanning. Waar zij het Woord Gods brachten werd de atmosfeer elektrisch geladen. Daar brak het conflict uit. maar een heilig conflict bezien vanuit het standpunt van de profeet. ..Zo spreekt de Here" en niet het boze hart van de mens. Wij weten hoe de grote en zgn. kleine profeten door het zondige volk werden af gewezen als spelbrekers. zonder lingen, vereenzaamde dwazen, ge- vaarli'ke idealisten. Heiligen betekent ook. afzonde ren. apart stellen, anders zijn, an ders denken, anders doen, anders reageren. Anders door Gods Geest, Die anders en hoger is dan onze geest. Daarom hebben de profeten een zwaar bestaan gehad. Als men sen van vlees en bloed hebben zij hun moedeloze buien gekend. Elia wordt moedeloos en Jesaja wil het bijltje er bij neer gooien en Ezechiël raakt overstuur. Zij mogen zich ook niet aanpassen aan de zondige levensstijl van het volk. Dat deden de valse profeten. Zij bedelden om populariteit en spra ken naar de mond van het volk. Zij wilden in de gunst van het on bekeerde volk blijven in plaats van in de gunst van God. Wat zou Jezus Christus het veel makkelijker gehad hebben, wan neer Hij niet zo consequent heilig was geweest. Hij zou nooit aan het Kruis van de schande en van de haat gekomen zijn. wanneer Hij Zich wat meer had aangepast aan de mentaliteit der leidslieden. Zijn familie vond het cok veel te erg om zo onpraktisch door te drijven. Geen wonder, dat men Hem uit zinnig noemde, een mens, die of in de gevangenis of in een zenuwin richting terecht moet komen. De verzoeking om zizh aan de zondige rcrkelijkheid aan te passen i tot c s ko- De Heiland werd door de duivel verzocht met Bijbelteksten, dia uiteraard uit hun verband en oorspronkelijke bedoeling waren gerukt Hierin is de duivel zeer be dreven. Laten wij oopassen. En nu zie ik de hele kerkgeschie denis voor mij openliggen. Ook een geschiedenis van profetische figu ren. die als martelaren leden en stierven, omdat zij heilig onaange past bleven. Wat een verzoekingen voor arbei ders. die in een goddeloze en vijan dige omgeving werken om maar mee te doen. Wat wordt er veel ge vraagd van een christelijk meisje od een atelier, waar de hele at mosfeer soms versexualiseerd is En dat geldt voor een jongen op school, waar de klas wm« verpest is door vui'bekVer'i Meedopn. rn ders heb je geen leven. De ,.ge- meensehan" vertraagt reen spel brekers als ..schijnheilige baan- r'dt ons komt. En hebben Mi' gei ii haten" F-, p h""' anders". ..Wie dus een "n Jacobus 7eet- i'Her-d der wereld o-d» metterdaad een God- vondst uit deze grot gekocht. Daar de vinders heel goed beseften welk een gro te waarde deze documenten hebben, was het bedrag dat het museum niervoor moest betalen zo groot, dat het basiska pitaal moest worden aangesproken, waar uit rente het onderhoud van het museum betaald moet worden. Daarom vraagt het museum als tegen prestatie voor het recht de vondsten te bestuderen en te publiceren, dat een schenking gedaan wordt die het fonds, waarvan het museum leven moet, weer helpt aanvullen. Zoals ln de meeste lan den, worden ook in Jordanië belangrijke oudheidkundige vondsten tot het cultu reel erfdeel gerekend en is het verboden deze naar het buitenland te verkopen. Niettemin zal bet Job-targum eerlang wel naar Nederland kunnen worden vervoerd om daar enige tijd te worden tentoon gesteld. Het risico van beschadiging ls daarbjj echter te groot om hieraan te kun nen denken eer de tekst geheel gefoto grafeerd en ontcijferd ls. Geen aankoop Van het aankopen voor Nederland van Dode Zee-rollen kan dus geen sprake zijn. Desondanks vergt deze transactie een vrij 5root bedrag namelijk 10.000 Jordaanse inar (circa 100.000). Deze som is be stemd voor het Palestijnse archeologisch museum, dat zich voor de studie der rol len grote offers getroost heeft. De meeste tot nu toe in de woestijn van Judea ge- Vonden rollen zijn in dit museum ontcij ferd en bestudeerd, hoewel sommige daarvan in duizenden kleine snippers uit een waren gevallen; daarbij vergeleken is het Job-targum nog een vrij gaaf stuk. Het museum heeft een speciale afdeling voor de rollen beschikbaar gesteld waar verscheidene exemplaren tentoongesteld zijn en waar zich ook een atelier met bibliotheek bevindt, waarin de geleer den aan het ontcijferen kunnen werken. Voor het fotograferen bezit het museum kostbare apparatuur. Pas als het mu seum zijn fondsen weer op peil heeft kun nen brengen kan het erover denken te proberen nog andere rollen te verwerven, waavan vermoed wordt dat zij door Be doeienen gevonden zijn maar verborgen worden>gehouden. De som die Nederland moet betalen komt dus geheel aan de be studering der Dode Zee-rollen ten goede. Het benodigde bedrag is beschikbaar gesteld door de Nederlandse organisatie voor zuiver-wetenschappelijk onderzoek (Z.W.O.), die ook de kosten van de be werking op zich neemt. Geref. Bond kampt met vacatures Volgens het Gereformeerd Weekblad (uitg.~Bout) bedroeg het aantal vacatu res van de Herv. Gemeente van Gere formeerde Bond signatuur, dat vervul baar geacht kan worden 44. Met nog zeven onvervulbare vacatures is het to taal aantal al weer 51. De laatste jaren worden steeds nieuwe predikantsplaatsen gesticht i herv. geref gemeenten en ook ontstaan veel vacatures waarin een pred. vai Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk wordt beroepen. In 1961 werden slechts 6 predikanten bevestigd. In 1962 kunnen gelukkig wat meer vacatures vervuld worden omdat in februari een vijftal kandidaten het seminarie komt en ook in juli 1 enige kandidaten zich beroepbaar kun- Baptisten in Rusland gearresteerd De Prawda meldt dat er kortgeleden in Leningrad verscheidene Russische badtis- tenten zijn gearresteerd. De politie arres teerde de baptisten nadat dezen uit de Kathedraal van Kazan in Leningrad een museum waar propaganda tegen de godsdienst wordt gemaakt gegooid waren. Volgens de Prawda hadden de badtisten gepoogd Hersenspoeling toe te passen op bezoekers van het museum. De baptisten, die met bezoekers debatteerden en religieuze slagzinnen schreeuwden, hadden het werk in het museum !»C minu ten lang opgehouden. Een jong meisje, dat tot de groep baptisten in Leningrad be hoorde. werd later op heterdaad betrapt, toen zij religieuze vlugschriften in brie venbussen van Lenigradse huizen stopte. Zij had zich op de textielfabriek, waar zij werkte, moeten verantwoorden voor een rechtbank van kameraden en had een ernstige berisping gekregen. Ds. Y. S. Buruma 50 jaar predikant Ds Y. S Buruma, em. pred. te Nijme gen hoopt 7 januari in Amersfoort te ge denken dat hij 5Q jaar geleden het pre dikambt aanvaardde. Ds. Buruma werd in 1884 geboren. In 1911 werd hij beroep baar gesteld en 7 januari 1912 te Graft- dijk bevestigd, waar hij werkzaam was tot het uitbreken van de eerste Wereld oorlog. Ds Ruruma was van 1914 tot 1917 veldprediker. In 1917 ontving hij een be roep. van de Doopsgezinde gemeente te Niimecen De*e ueme®-'® Wft hij tot ian 7iin emeritaat in 1950 gediend. Beroepingswerh NED. HERV. KERK Sommels- dijk: A. Kastelein te Hei en Boeicoop; I voor Kerkwerve Serooskerke: W. v. d. Hoek. voorheen zendingspred., woonach tig te Alphen a.d. Rijn. Jaaroverzicht van Ned. Herv. kerk Het aantal standplaatsen in de Ned. Herv. Kerk bedroeg 1 januari 1273 tegen 1275 op 1 januari 1961. Het aantal predi kanten klom van 2100 tot 2143. Daarvan behoren 1502 tot de midden-orihodoxie. Er zijn 310 predikanten die tot de modali teit van de vrijzinnegheid behoren en 331 van de modaliteit van de gereformeer de bond. Het aantal vacatures steeg van 193 tot 205. Bij de vrijzinnigen daalde de vacatu res van 53 tot 47. Bij de geref. bond steeg het aantal van 46 tot 51 en bij de midden- orthodoxie steeg het aantal vacatures van 94 tot 107. Van het totaal aantal vacatures van 205 zijn er 78 onvervulbaar. Dat is 10 meer dan verleden jaar. Wat het aantal predikanten betreft staat Zuid-Holland met 189 standplaatsen en 429 predikanten bovenaan. Friesland staat met 38 vacatures en met 25 onver vulbare predikantsplaatsen bovenaan. Ds. Mooi kreeg prijs voor Latijnse spreuk Aan ds. H. G. Mooi, hervormd predi kant te Gendringen is een prijs, groot 500.toegekend in de prijsvraag vooi een zinvolle Latijnse spreuk, uitgeschre ven door de stichting „Theologische, ar cheologische, culturele Israël-reizen". In overleg met prof. dr. Th. C. Vrie zen, hoogleraar in het oude testament aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en op advies van prof. dr. J. Nelson, hoog leraar in de Latijnse taal- en letter kunde aan deze universiteit, is de prijs toegekend voor de spreuk „Tenebris huius actatis candelabrum Israël reful- get" (in de duisternis van deze tijd straalt Israël als kandelaar). Het antwoord, dat de twaalfjarige Jezus Zijn vader en moeder geeft, als zij Hem na drie dagen zoeken hebben ge vonden in de tempel te Jeruzalem, lijkt weinig in overeen stemming met de onderdanigheid, die een kind zijn ouders verschuldigd is. Is het bovendien niet wat hardvochtig te genover Maria, die alleen maar vraagt waarom Jezus dit j haar en Jozef heeft aangedaan? Ze hadden hem op de terug- j weg gemist en na hem een dag zonder succes te hebben ge- j zocht onder de reisgenoten waren zij teruggekeerd naar Jeru- j zalem. Daar vonden zij hun kind in druk gesprek met de theologen in de tempel, die verbaasd waren over Zijn ver- j stand en Zijn antwoorden. En dan zegt Jezus op het verwijt van Maria: Wist u niet, dat Ik bezig moet zijn met de dingen Mijns Vaders?" Nee, inderdaad begrijpen zij het niet. Zij j hebben met martelende onzekerheid over het lot van hun j kind gezocht en niet begrepen, dat er helemaal geen sprake j was van ongehoorzaamheid of vergeetachtigheid. Zij hebben j niet beseft dat deze jongen door God zelf naar de tempel werd geleid en dat dit leven volledig werd beheerst door j de dingen van Zijn hemelse Vader. Jezus zelf moet hen dit j nu vertellen. Zij zullen moeten leren, dat Hij niet zomaar een I kind is als de anderen, dat Zijn taak wereldwijd is en dat j Hij zich reeds nu gaal losmaken van de ouderlijke bescher- j ming. Straks zullen Maria en Jozef volledig afstand moeten doen van deze Zoon, Hem moeten afstaan aan allen, die J Hem willen volgen. (Van onze soc.-econ. redactie) /categorale vakbonden niet le willen ont- zeggen. W Verschil van mening bestaat er in de commissie ook over de vraag of bij een i zogenaamde wilde staking de verplich ting tot werken automatisch wordt ge-1 schorst voor alle werknemers in de be- trokken bedrijfstak of onderneming. - Het CNV schijnt deze vraag bevestigend te beantwoorden, maar NW en KAB willen zover niet gaan. Zij zien hierin j i het bezwaar dat enkele figuren het I werk in een gehele bedrijfstak kunnen stilleggen, althans zolang de rechter niet heeft ingegrepen. Ook over de eventueel toe te passen j gerechtelijke sancties tegen/werkweige- raars bij een wilde staking, niet geheel eens. NW i einig Niet alleen tussen werkgevers en werknemers, maar ook tussen de werknemersvakcentrales on derling bestaat er verschil van mening over de wijze, waarop het stakingsrecht wettelijk gere geld zou moeten worden. Het CNV neemt bij de besprekingen daarover een standpunt in dat afwijkt dat van NW en KAB De wettelijke regeling van het sta kingsrecht maakt thans onderwerp van discussie uit in een speciale commissie van de Stichting van Arbeid. De Commissie moet de nister van justitie over deze zaak van advies dienen. Het staat even wel al vast dat er geen eensluidend advies uit de bus zal komen. In werkgeverskring voelt men weiilig voor een wettelijke erkenning van het stakingsrecht. In werknemerskring denkt men daar uiteraard anders over, maar ook hier zijn de meningen ver deeld. NW en KAB willen het stakings recht voorbehouden aan organisaties met rechtspersoonlijkheid, de erkende Ds. H. Goedhart tot herv. synode (Van onze kerkredacteur) De Rotterdamse predikant ds. H. Goedhart, heeft de hervormde synode twee vragen voorgelegd. Hij verzoekt de synode in de rechtspraak over de dooppraktijk eenheid te brengen. De vragen zijn voortgevloeid uit moeilijk heden die zich in de hervormde gemeente van Strijen in de Hoek- sewaard hebben voorgedaan. De hervormdé kerkeraad heeft daar geweigerd toe te staan dat een kind van ouders, die de her- vormd-gereformeerde prediking en zielszorg wensen, elders ge doopt wordt. Ds. Goedhart vraagt de synode: "1 Is de generale behandeling van bezwaren en ge schillen, waarin o.a. vier rechts geleerden en twee predikanten zitting hebben, het geschikte lichaam om over vragen aangaande doopconsent te beslissen? Ziet de commissie de dingen niet te veel juridisch en te weinig theologisch-pastoraai? 2 Wordt het niet hoog tijd, dat de generale synode der Nederl. Her vormde Kerk meer gaat doen op dit terrein dan adviseren? Moet hij niet aan de diverse commissies duidelijke richtlijnen voor de rechtspraak ver schaffen? Zo alleen kan ervoor ge zorgd worden, dat de te nemen be slissingen in overeenstemming zijn met de kerkelijke adviezen. De vragen vormen tevens het slot Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk „De Waarheidsvriend". Onder de titel „Theorie en Praktijk" gaat schrijver in op een recente uitspraak hoger beroep van de generale comm sie voor bezwaren en geschillen, uitspraak verklaarde een bezwaarschrift ongegrond waarin werd gevraagd plaatselijke kerkeraad van Strijen te verplichten een doopconsent te geven, opdat een kind uit de gemeente door een hervormd-gereformeerd predikant kan worden gedoopt. Weigering De ouders baseerden dit ver2oek op een pastoraal advies van de synode, aanvaard op 9 februari 1960, waarin ge zegd wordt: ..Voor bepaalde gezinnen kunnen er redenen zijn van modaliteits- verschil, of redenen van particuliere aard, waardoor men de voorkeur geeft aan een doopbediening elders. De kerke raad ga zo ver mogelijk in de erken ning van deze beweegredenen." Toch had de kerkeraad van Strijen ge weigerd om de ouders een doopconsent te geven. In een persoonlijk gesprek met de beide hervormde predikanten van die gemeente vernam ds. Goedhart dat zij geen doopconsent willen geven om modaliteitsre'denen Zij zien de aan vrage als een manoeuvre in de kerkelij ke strijd te Strijen. die al enige jaren de gemoederen bezig houdt. Een inwilli ging van het verzoek zou gelijk staan, volgens de predikanten, met het zichzelf uitreiken van een acte van onrechtzin nigheid. Uit het feit dat bij hoger beroep tocb het verzoek om de kerkeraad te wijzen op het pastoraal advies en te dwingen volgens dat advies te handelen. Is afge wezen, komt ds. Goedhart tot de con clusie dat er mfs'-e'stamlon zijn aan gaande het herderlijk schrllven van fe- hr»ari I960 p-7e m'svers'ar.den wil hij graag ongehelderd zien door een nleu- KAB voelen sancties als gijzeling en dwangsom, die de rechter individueel zou moeten kunnen opleggen, wanneer een staking onrechtmatig is verklaard. Het beraad in de commissie is nog n:et voltooid. Op 17 januari worden de be sprekingen voortgezet. Tien geboden te bekend Na raadpleging van de gemeente, zo meldt het Centraal Weekblad, heeft de kerkeraad van de ge- j reformeerde kerk van Oosterend in Friesland besloten om in het vervolg de lezing van de wet der tien geboden af te wisselen door gedeelten uit brieven van Paulus. Ook zal voortaan gepreekt worden naar aanleiding van een gedeelte i uit de Nederlandse Geloofsbelij- j denis, „zonder dat' daarbij de wet en de Heidelbergse Catechismus -J op de achtergrond mogen gera- ken'Als reden voor dit besluit werd opgegeven: „De te grote be kendheid met de tien geboden, en de geringe kennis van de Neder landse Geloofsbelijdenis". Onderwijsbenoemingen Benoemd tot hoofd aan de Noorder- school te Haarlem: H. Kok te Haarlem, i Benoemd tot onderwijzer aan de C. V. O.-school te Sprang (N.B.): J. E. J. Dörr le 's Gravenhage. Benoemd tot onderwijzer aan de Christ. Nat. school te Geesbrug: G. Ag- terhuis te Hattum; Christ. Nat. school - te Axe': C. H. Epker te Eemnes-Buiten; school met dc Bijbel te Scherpenzeel: C. Ras te Alphen a.d. Rijn; school met de Bijbel te Leerdam: R. Mastebroek te j Assen; Herv. school te Oostwold(Gld): G.W. Kunst te Slochteren; Christ, school «te Koog a.d. Zaan: H. J. Busch- bach te Amsterdam. Benoemd tot onderwijzeres aan de Christ. Nat. school te Renkum :Y. Ro- j '.eboom te Ede: Kon. Wilhelminaschool te Schiedam: mevr. H. A. van Dijk-Hen- I -,«e- prince *Ta- I '-1- J S r opst een artikel in het officiële orgaan van de we synodale uitspraak. 70 omstreeks de jaarwisseling worden wij over- stelpt door kalenders. De postbode zal wel mopperen, omdat hij voor iedere zending bellen moet. Of de kartonnen rol kan niet door de brie venbus, óf «p de verpakking staat „niet vouwen a.u.b." Uit zakelijke overwegingen laat men over al kalenders maken. Soms zijn ze mooi, dikwijls zijn ze foeilelijk. De ergste zijn de zogenaamd ..artistieke". Zo kreeg ik een bloemenkalender waarvan geen zinnig mens zal overwegen om hem op te hangen.Bij december bloeit een vergiftig- rose clematis tegen een vervallen hutje, terwijl februari gesierd wordt door een horrelepiepig veldboeket, waar ieder veld zich voor schamen zal. De kinderen wachten ongeduldig op hetmo ment dat er mets meer komt, ze willen een ten toonstelling maken, met entreegeld voor de zen ding en een kalender toe voor iedere bezoeker. Ik laat ze maar plannen maken. Bovendien, wat moet ik met zoveel tekenen aan de wand? Nee, we zitten niet zonder, te meer omdat ik me ver- plicht voelde ook enkele goed-doel"-kalenders te kopen, 't Is wel vreemd, dat je die blij-glim- lachende colporteurs er nooit op kunt betrappen dnt ze kalenders voor een slecht doel aan de man brengen. Op één of andere gecompliceerde wijze is alles altiid een goed doel, hoe commercieel het ook is opgezet. Ik wacht al jaren op de man. te- oen wie ik nu eens snontaan kan zeggen: .J>orry. maar hier ben ik echt principieel tegen". Maar niks hoor. ieder jaar weer kalenders voor doelen, waar je hartelijk achter moet staan. t Zo ben ik dit keer in het gelukkige bezit van zestien negentien-twee-en-zestigen. Op zestien exemplaren tegelijk kan ik zien. dal 1 september op zaterdag valt. En dan mug op de ene staan dat zijn benzine dé benzine is, en op de volgende een droevig meisje van Degas mij aanzien, ter- lïo.&ta.ng.e.£s en wijl op weer een andere een dode fazant tegen een glas robijn-rode wijn hangt, het doet er alle maal niet toe, I september valt op zaterdag. Zestien kalenders voor je op tafel zijn adembe nemend. Zestien maal 365 blanco dagen. Ze vallen als stenen op mijn hoofd. Wat mooi en vroom om nu te zeggen: ..Wat de toekomst brenaen moge, mij geleidt des Heren hand". Natuurlijk is dat toel zo nu ja, natuur lijk? maar dat strijkt niet op alle momenten in je leven alle rimpeltjes glad. Al die blanco dagen benauwen me opeens, ze zullen me soms dwingen tot sprongen in het duis ter, waarbij doel en richting me ontgaan. Wat zullen het vooi- dagen worden? Zwarte, grij ze of oranje? Misschien komen er ook dagen van zilver. Maar zal ik moed genoeg hebben op de zwarte en vechtlust voldoende op de grijze dagen? Zal ik evenwichtig kunnen zijn op de oranje da gen. of zullen de emoties me steeds weer verwar ren? En als de dagen zilver zijn, zal ik het dan zien. met bewuste ogen en een waakzaam hart, of zal ik dan nog jagen naar dagen van puur goud? Hoevel rose-vlnk-de-dap-dagen -al ik moeten be rouwen? 1 September valt op zaterdag, laten we eten en drinken en vrolijk zijn. want morgen sterven wij. Misschien zal ik 1 sevtember niet be leven misschien wordt het een dan van stralend aards geluk. Het enige zekere van die iag is, dat het een zaterdag zal zijn en dat kan me geen lor schelen. 365 blanco dopen. dij een nu non cm^ektre kleur zullen kriioen. maar die allemaal gevet zijn in een rode lijst. Rood van het bloed van de Heer Dat is bij zo'n nieuwe kalender het meest beschamende. Die rode lijst zal ons soms verwarren, soms be- nautoen, maar hij is de garantie voor een gezegend jaar. Mink van Rijsdijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2