De greep vaiïtmoment duello FRONTTfiRL Ruimte voor ons.... ft A ZATERDAG 6 JANUARI 1962 Het aanvalssein der schaduwen is gegeven. De grote avond strijkt in L brede kringen sijn donkere adem over de wereld. Nog eten steken enkele dode dingen hun voelsprieten I naar de onderkant van de hemel het afscheid van het licht nau- C. v. D. •inimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiuiiiiiiiiHiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiijLii Op deze pagina maakt u kennis met vijf jonge fotografen van de Haagse fotoschool, die samen de groep Rupture vormen. Het zijn Marcel Minée, Chris Stapels, Haven Steenhuis en Peter Mokveld. Geheel los van de fotoschool hebben zij een tentoonstelling georganiseerd, los van de school d.w.z. los van het technisch fotograferen. De foto's zijn de andere, j artistieke kantRupture. De Boerhaave-zalen in Leiden, waar deze tentoonstelling tot 13 januari gehouden wordt, liggen achter de Haarlemmerstraat. Die buurt is opgenomen in het gemeen- telijk saneringsplan, iets wat de fotografen in staat stelt rustig aan de zaal te zagen, om de kachel goed warm te stoken. Naast de schoorsteen staat achter een bezem dan ook een spanzaag en aan de muur van dit aula-achtige gebouwtje hangen de foto's. „Wanneer het hier een fiasco zou worden zouden we niet naar Rotterdam gaan, maar we gaan naar Rotterdam", zeggen ze. De pers was gunstig, we mochten I het nog niet lezen voor we zelf iets hadden geschreven. In Rotterdam zal de tentoonstelling in het AMVJ-gebouw gehouden worden van 1 tot 20 februari. Ga er eens heen, de moeite die je zult besteden om deze tentoonstelling te bezoeken j is zeker minder waard dan de moeite die zij zich hebben gegeven om het je te laten zien. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiii In Leiden dus uerk van de foto groep „Hepture De t v7 jonge exposanten hebben op eigen initiatief de tentoonstelling georganiseerd. De naam .Jlupture" vredebreukdoet vermoeden dat het geëxposeerde uerk een bijzonder avant-gardistisch karakter draagt. Je verwacht dat er hevig geageerd zal worden legen het gevestigde, het tele. Het tolt i breuk" is i De tentoon technische kunnen geworden en nie mand zal durven beueren dat de jongens he* fotografen-.jnétier" niet beheersen. Geen baanbrekend, doch wel origineel uerk. Eén van de hoogtepunten van de expositie is de triptiek van een In dische danser. De drie tot poëzie geworden foto's behoren tot het ex posé van de Delftenaar Haven Steenhuis. 7.ijn compositie-vorm is over hel algemeen statisch, mJS.w. sijn foto's bestaan in zich zelf. zodat er een weldadige, ter stillende wer king van uil kan gaan. Vooral in zijn portretstudies komt dit duidelijk naar voren. Zijn model kijkt meestal naar een object binnen het kader; nergens krijgt de toeschouwer con tact met de afgebeelde persoon. Op vallend is het'telkens aanwezig zijn t an handen bij zijn portretten ter accentuëring van een bepaalde stem- ming. De reportage-serie over de Parijse self kant van Peter Mokveld (uit pelft) is aangrijpend omdat de clochards so uitstekend in hun om geving geset sijn. Met een enkel de tail (een aanplakbiljet, een ring in een kademuur) uordt een treffende sfeer opgeroepen. Als een ragfijne Japanse penteke ning is de gevoelige compositie met een wazig, tot droom geworden meis jesgezicht op de achtergrond en een scherp afgedrukt boompje op de voorgrond. Zoals b\j de andere ex posanten li bij de Leidenaar Chris Stapels de verscheidenheid van ten toongesteld uerk zeer groot. Land- Onse gedachten stuiten op de uiterste dingen; de rondingen en hoeken van de stof. die wij zo graag staal noemen. Wij blijven de onrustige zoekers naar het gisteren (van de oorsprongen het morgen van hel Daar). Wij en „u-orden", maar vergeten de winteravond rond ons hart missen de gloeiende stilte t het Nu. (Foto: Peter Mokveld) schap, portret, experimentele en reportage-foto's zijn er in vele kwa liteiten. Bijzonder knap is sijn lucht- lichle foto van balletdansers. Zijn durf en reportage-talent bljjkt uit ve le foto's. Een opname van spuitgas ten in de hevige hitte van een bran dend huis, of de foto vanaf de bo venste tak t an een hoge boom, zijn sterke staaltjes hiervan. Het op he terdaad betrappen van kinderlijke emoties leverden ontroerende foto's op. Eric Westerman uit CasUicum overtuigt het meest met sijn raak typerende, expressionistische portret ten; hoogmoed, verlangen, melancho lie en eenzaamheid worden op boei ende wijze verbeeld. Prachtig bij hem is de tot een goede vlakverde ling aanleiding gevende lichtval. Zijn stilleven van ..gapende vissen" mag technisch gezien een goed werkje zijn, het deed ons echter ietuat reto- Marcel Minnee uit Den Haag toont een voorliefde voor grilligheid, in een wirwar t an takken en blade ren zien we kindernagelklein een onopvallend menselijk figuurtje. Spiegelingen in het water en weer kaatsende regenstraten zijn geliefde objecten. Ook tast hij met zijn ca de muur $of'Ceen boTmZonk^ln plaatst de opname van hel ruwe op pervlak in de geslotenheid van het kader, zodat een abstract lijnenspel lend meisje op de kermis te knippen en intensief te beuerken met allerlei chemicaliën kreeg hij een aangrijpen de, rauwe foto in ongenuanceerd wit en zwart. Wanneer je de tentoonstel ling bezoekt moet je Marcel de ge schiedenis van de foto maar eens vragen. Het zal een ware belevenis u-orden, zoals ook het bezoek aan de gehele tentoonstelling. CEES VAN DOP a CP Ik heb een weg gelegd door het een brug gespannen in de oneindigheid, hemelhoog een witte stad gebouwd. Ik heb kamers vol zonlicht gedragen, pijlers geslagen boven de chaos, teen straat met spelende kinderen). De steengroeven zijn bewoonbaar, in de woestijn lachen de vrouwen (een vuurspuwende berg onder het poolijs). waar is het schip met de parel, het teken van leven een ademwarmte, die de woorden der herkenning spreekt? Geen enkele generatie is zo op het aanschouwelijke gericht geweest als de huidige. Wat de oorzaak hiervan is kunnen we slechts gissen, maar om de bron te zoeken in de vele benullige i onbenullige visuele manifesta- elk i i de dag geconfronteerd worden, is de zaak uit zijn verband tornen en zelfs de boel op zijn kop zetten. De gulzig gevrete krantenstrips, de op talloze niveau's liggende films, de zelden ten onrechte be schimpte T.V., het toenemende museumbezoek, vele fotoexposi ties en verdere visuele manifes taties moeten slechts als gevolg gezien worden en niet als oor zaak van de aanschouwelijke in stelling van de hedendaagse mens. Wat dan wel de oorzaak Waarschijnlijk verlangt het tot ongekende hoogte gestegen ab stracte denken van de mens (ruimtevaart, T.V., fysika enz.) een compensatie. De techniek kan deze niet ver schaffen en de mens schept (dank zij de techniek) middelen die zijn honger naar het aan schouwelijke kan stillen. (Film, T.V. enz.) Het bovenstaande is niet een willekeurig gejongleer met vast staande begrippen, nee, het be langrijker worden van het beel dend denken van de mens staat 'n direct verband met de moder ne poëzie. Een nadeel is dat deze poëzie soms een zo grote hausse aan beeldspraak brengt, dat het uiterst subjectief en onleesbaar wordt. De beeldspraak over heerst en andere factorén om een gedicht tot poëzie te maken worden verdrongen. Tobi Ritman schrijft in het li teraire tijdschrift ..Exalto" van Nov.: Poëzie is beeldspraak, rit me, melodie en klank; deze moe ten harmonisch verdeeld wor- I Wij zijn het hiermee eens maar geloven dat deze harmonie een overheersen van de beeld spraak moet inhouden, omdat dit een noodzakelijk gevolg van de tijdgeest is. (Zoals reeds eer der is aangetoond) Het titelloze gedicht van Bert den Braber vertoont ook een keur van beelden. Het ene beeld is nog niet genoteerd of het an dere beeld dringt zich reeds op. (Gelukkig is de dichter zo so ciaal-gevoelend geweest, dat hij geen overstelpende hoeveelheid, onverstaanbare associaties heeft opgeschreven,, nee, elk beeld is „lekker droog" uitgewerkt.! Het gedicht begint eigenlijk bij het einde „maar waar is het schip met de parel, het teken van leven, een ademwarmte, die de woorden der herkenning spreekt". Van hieruit is de dich ter gaan denken, een fatalistisch denken. Al doe ik het meest on mogelijke (,,ik span een brug in de oneindigheid" of ,,Ik draag kamers vol licht"), ik bereik j toch het doel van mijn verlan gen niet. „Het schip met de parel" kan ik slechts in bezit krijgen door een macht buiten mij." De meest voor de hand liggende interpretatie van het gedicht is deze: Wat de dichter ook doet, de mogelijke en meest onmogelij ke dingen (Een hemelhoge, witte stad bouwen, steengroeven be woonbaar maken, etc.), niets kan hem helpen of verzekeren, de wa re vrouw, de ware liefde, te vin den. Deze vrouw wordt buiten zijn wil om door een hogere Macht gegeven. Zelf kan hij er niets af of toe doen. Het is even wel ook goed mogelijk dat de dichter een geheel andere be doeling met het gedicht gehad heeft. We kunnen ons voor stellen dat „het schip met de pa rel" waarnaar de dichter op zoek is, een beeld is van de,,verwoor ding van het dichterlijke idee". Bert Jansma heeft in zijn gedicht „Geboorte" (besproken in Duel- loog op 14-10-61) in verband hier mee gesproken over de dingen. L „Het schip met de parel" zijn dus de enige, juiste woorden, die het dichterlijke idee kunnen dek- Kritiek hebben we weinig op I dit gedicht. Gezien vanuit de to taliteit van het gedicht, zouden we willen opmerken dat de der de strofe de structuur ietwat ont- wricht. De eerste en de tweede strofe beginnen beide heb waarom in de derde geen werking maar een voldon gen feit genoteerd? CEES VAN DOP POrtretlen van twee ruimte-lotograven PETER MOKVELD staat eerst met de handen in •zijn zakken. Het haar hangt verward over zijn voorhoofd, hij draagt een lange, zwarte Beste M., Je herinnert je wel de loftuitin gen uit mijn vorige brief. Die heerlijke ouderdag zal ik niet licht vergeten. Hij zal een licht puntje blijven in deze over het algemeen zo duistere Carrière. Inmiddels ben ik overgeplaatst; van het diepe Zuiden naar het hoge Noorden. Tot mijn onuitspre kelijke blijdschap ben ik juist daar terecht gekomen, waarom ik (uit berekening) niet had ver zocht, maar in stilte wèl op had gehoopt. Zoals je weet heeft schrijven altijd een aparte bekoring voor me gehad ik kan zelfs niet na laten de onparlementaire uit drukkingen van de instrukteurs te noteren en deze lust, of on lust misschien, vindt hier, in over heidsbanen geleid, een kalme uitweg. Nu- moet je niet denken, dat ik thans behoor tot de kartonnen soldaten, zoals men ook wel deni grerend spreekt van „papieren schoolmeesters". Niets is minder waar. Ik geloof, dat de hogere legerleiding (staven is eigenlijk een mooier woord, vooral in de ze tijd) dat idee persé wil uitban nen. Kijk, dat is weer specifiek de dienst: veel maatregelen wij zen in een bepaalde richting. Je Stadsregen schrijf ik als een spits vuistgevecht, verticaal ii neergedacht. Misschien is het alleen maar een verheven ooghoogte met het zwart geslagen grijs tan het asfalt liggend decor. (Foto: Marcel Minnee) kunt op je klompen aanvoelen, dat er dit of dat zal gaan gebeu ren. „Het zit er dik in", zoals dat heet. Puntje bij paaltje komt het er echter niet uit. Je denkt: „Ha. fijn, telefonist", maar twee tellen later sta je tot je middel in het water. En zo zijn er meer oefe ningen, waarvan het directe ver band met je uiteindelijke oplei ding niet terug is te vinden. Zo waren we deze week in de beboste gebieden van het midden des lands. Een magnifiek stukje natuurschoon, hoewel ik op ma noeuvre niet met toeristenogen rond kijk. Midden in de hei, tus sen de vennen, stond een zwart geblakerd bouwsel, geheel van be ton en bij eerste oogopslag gelij kend op een oorlogsmonument. Een ingewikkeld systeem van kris-kras door en langs elkaar ge bouwde muren had een grotere beveiliging ten doel, want het mo nument diende als mikpunt voor handgranaten. Ondanks alle voor zorgsmaatregelen en instructies was er een jongen, die het projec tiel aan de verkeerde kant van het muurtje liet vallen. Het on ding glipte gewoon uit zijn han den Een geluk was. dat het zo'n kokertje van geperst karton was, gevuld met springstof. Ze dienen om de vijand aan het schrikken te maken. Officieus worden ze daarom wel eeps met de naam „moreelklappers" aahgeduid. Bij gebrek aan een vijand zijn we maar zelf geschrokken. Het leger kan nog behoorlijk lawaai ma ken joh! Over lawaai gesproken: wan neer op de slaapzalen ieder in diepe rust is. klinken er allerlei geluiden en gesmoorde uitroepen. „Kijk." zegt hij, „dat vind ik nou fijn, een portret, grof- korrel. Een gewone foto? Mis schien. maar voor mij een blijvertje. Van die anderen weet ik dat nog niet." En hij wijst naar oud-roest komposities, waar, tussen frame en verroeste wielen het onkruid de techniek overwoe kert. „En dat", zegt hij en wijst naar een foto van Marcel Minée, „vind ik heerlijk, zui ver abstrakt een spel van klei ne vlekken van verschillende Hij is twintig jaar, weet nog niet wat hij gaat doen na de fotoschool. Free lance? Ge vaarlijk. Hij wijst naar zijn foto's. Hier. reportagefoto's, een te genstelling tussen twee objek- ten. „Ik zoek", zegt hij, „naar het ongewone in het gewone, het irreële, naar het mysterie, al is dat misschien teveel ge- En hier weer de geïsoleerde mens. Hoe ik zo'n foto neem? Ach, het is koud. ik ga naar het strand. Er loopt een man Freud zou er een vruchtbaar ar beidsterrein vinden. Het „Deu- tungs"-water komt je al in de mond bij het hoten van bijv.: „Dat is voor jou Annette" of „Een misselijke boel.... grrr.... misselijk...". Zo gaan de bewuste en onbewuste reakties der ziel dag en nacht door. Iedereen houdt blijkbaar zijn eigen per soonlijkheid. Jammer, dat alleen de wachtkommandant op zijn nachtelijke ronde er getuige van kan zijn. Zijn zaklantaren richt zich op de onschuldige geweten loze, even schrikt de dromer op. Is het al zes uur? Nee... het licht flitst uit. Slaap wel edele, moedige, bra ve bewaker van 's lands gren zen! Waarom ben je naar fotoschool gegaan? Och, ik wilde graag reizen, dat i genlijk wel gek, maai stap op de brommer ei in een dag naar Parijs of Berlijn en dan maak ik ries foto's, zoals hier, n sen betrappen. Ja, er gaat veel geld in de fotografie zitten, veel tijd ook. Soms doe ik een hele dag ovei één afdruk, maar soms dot ik er vijf op een dag. Is fo-: tografie als kunst erkend? Ja, langzamerhand wel, dat hebben we te danken aan de grote figuren. Chris Stapels zou graag free lance foto. graaf worden, maar je moei dan eerst bekendheid krij Kijk koppen fotograferen ik niet. Hij wijst op de fo to's van Eric Westerman. Die balletdanser daar is mijn te foto, vind ik. Ik heb hem driemaal afgedrukt om beweging te herhalen er rythme te laten zien. En dit tonnen, de voorste vormer zijn vast maar de beweging verflauwt naar achteren er vloeit over in het water. Hij plukt aan de balpen dit aan zijn trui hangt, loop langs zijn foto's. Waarom ïl die foto vanuit die hoek hel genomen? Ja, ik weet niet maar dan weet hij het we en toont aan dat het ander: niet goed in het vlak zou zit ten. Hij lacht en vertelt ver der. Dit een kiekje? Maa kijk er eens langer naar. Ei we kijken er wat lange naar en zien de foto. De vogels wit van liefde verdue nen met warme vleugels vol zacht gestreelde geluiden en ik kreej een kelderkoude stilte om mee tl spelen en een mespunt melon cholie om het leven verder ft schrijven. (Foto: Haven Steenhuis) 1 Op hrt hoofdpostkantoor van Kaapstad kwam een brief terug, die geadresseerd was aan kamer 124 van een der gemeentelijke instellingen. Op de enveloppe itond geschreven: „Deze instantie werkt niet meer in kamer 124. De brief moet worden geadres seerd aan kamer 122". Dat er nu net niemand in de buurt was om de brief twee kamers verder te Het infantiele, halfzachte gedrag van enkele bromfiets bezittende pubers, die zich bovenop een zware racemotor waanden, is voor minister Korthals aanleiding ge weest een voorstel in te dienen, waarin hij de leeftijdsgrens van bromfietsers tot 18 jaar verhoogd wil zien. Een goed idee, minister Korthals. Mogen wij u ook nog een suggestie), dat wij iemand kennen van 35 jaar, die in zijn auto met een snelheid van 80 km door de stad rijdt? Zou het niet mogelijk zijn de leeftijdsgrens De Nederlandse arbeiders wer ken het langst, de Westduitsers beschikken over de meeste vrije tijd van alle industrie-arbeiders in West- en Noord-Europa. We houden er niet van steeds de tweede wereldoorlog als een bijzonder oude koe uit de sloot te trekken. Maar wanneer we de toon horen, waarop de mededeling door Duitse statistici werd ge daan, worden we wel gedwongen een nog oudere koe uit dezelfde sloot te halen. In dit geval de uitspraak van Bredero: „Het kan Op Malta wordt een wervings actie gehouden onder vrijgezellen meisjes. De bedoeling is haar naar Australië te laten emigreren, waar ze dan zo de Maltezer autori teiten hopen zullen trouwen met reeds naar dat land geëmi greerde Maltezer jongemannen. Of het goede huwelijken worden, is maar afwachten. Trouwens: ieder huis heeft zijn kruis. Bij deze huwelijken is het beter te spre ken van een Maltezer kruis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18