ammh Hm VREEMDELING voor u Gelezen MOOR, zij is niet kuis ZEDENSCHILDER Gezicht op Zuid-Holland ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 JANUARI 1962 Ln 1957 heeft de bekende Franse schryvcr André Chamson een boek uitgegeven, dat een beeld ontwierp van een bepaald deel der Parjjse jeugd, voornamelijk van jonge men sen met kunstaspiraties. De auteur stelt zich voor als een vijftigjarige, die met deze jon geren mede leeft, maar hen vrij laat, en na Dorst naar roem een paar jaar zich van hen losmaakt, als ook de groep uiteen valt en ieder zijn eigen bestemming volgt. In zijn pas verschenen roman Le Rendez-vous des espérances (uitg. Gallimard) haakt Chamson bij het boven genoemde boek, dat veel geprezen en gele zen is, aan. naast het toneel, en literaire ac- toneelroem, die haar wat ontgaan tiviteit leverden nog minder op. en die ze, naar ze nog steeds Op een wandeling langs de bou- Een armzalig, voortgejaagd le- meende, stellig zou hebDen be- evards herkent hij één der rand- ven- maar nog steeds gedragen reikt, niet was vergeten, de on- /iguren van de uiteengegane door de hoop eenmaal in één slag weerstaanbare drang los, de klok groep, de nu dertigjarige Nicole algemene bewondering te wek- terug te draaien en nogmaals haar Aygaliers Ze is gekleed als de ken €n *ot het voorst€ gelid door kans te wagen, twintigers van 1960; uit haar ge- te dringen. Als haar moeder sterft hele houding blijkt, dat z lopen tien jaren De sprong terug Man en kind orden verlaten een klein kapi taaltje, begint Nicole de tweede ronde van relaties zoeken, bu reaus aflopen, vernederingen ver dragen en dankbaar zijn t vci. daarmee het weduwenpensioen wu willen uit- ,dat goeddeels haar ten goede het spel opnieuw begin- kwamt- wegvalt, wordt daarmee nen. De schrijver, de „ik", van h€t stopsignaal gegeven, het verhaal, slaagt er in de ge hele geschiedenis van Nicole te leven reconstrueren. Haar kindsheid en vveeiae leven jeugd werden gestempeld door de In deze benarde situatie is een omstandigheid, dat ze leefde tus- jong diplomaat, sinds lang haar bijrolletje waardoor zé een voet sen drie vrouwen, grootmoeder, aanbidder, de redder uit de nood. tussen de deur krijgt. Bij dit alles moeder en tante, die treurden om Ze volgt hem naar Brazilië, is nodig zich als de twintigers de vergane grootheid van het ge- waar hem een post is toe- voor te doen en bij hen aanslui- slacht en droomden over nieuwe gewezen. En zo begint de ting te zoeken. Zo zag de schrij- tnogelijkheden, gelegen in Nicole, derde faze m haar leven. Uitvoe- ver haar. Haak beschrijft Cham- die. hoe dan ook, beroemd zou rig beschrijft Chamson, die Zuid- son een ontmoeting tussen een worden. En dan op de moderne Amerika ongetwijfeld uit eigen groep van dertigers uit 1950, die wijze, in de kunst. Om zulk een ervaring kent, door zijn vele tour- voor een enkele keer samenko- doel te bereiken is er in Frankrijk nees als spreker voor de Alliance men, en een andere van de maar één oord, de hoofdstad. En Frangaise, het leven van een jong jongeren, een ontmoeting, die uit zo kwam Nicole, gewapend met diplomatenvrouwtje verwend door loopt op een botsing met vuistsla- enkele aanbevelingsbrieven in Pa- haar echtgenoot, gevleid door de gen en judo-grepen. Nicole kiest rüs, waar ze opviel door haar hoffelijke Brazilianen, voor wie ze daarbij vastberaden voor de gene- schoonheid, haar optreden, dat een vertegenwoordigster is der ratie van 1960, die haar toch niet ras verried, en haar grondige westerse kuituur. Frankrijk, en aanvaardt als één hunner en haar klassieke kuituur. Alleen maar, vooral Parijs, is voor dit milieu hoogstens duldt. Zo geeft de au- haar gebrekkige toneeltechniek de grote magneet, het aardse pa- teur een beeld van een leven, ver en haar ongeduld bedierven haar radijs. Als een Frans toneelgezel- woest door een onbeteugelde drift kansen. En zo bleef het bij klei- schap Rio de Janeiro de eer van naar kunstenaarsroem en een re rolletjes en successen van één een bezoek aandoet, is de geest- dwaze poging een stuk verworven, dag. De beoefening van de schil- drift ontzaglijk. Dan breekt in Ni- maar geminachte realiteit van derkunst en de beeldhouwkunst, cole, die voor haar luxeleven de zich te stoten. ANDRÉ CHAMSON Jongste roman van Elisabeth Zemicke 30); Enkelen citaten uit Elisabeth Zernike's jongste roman; zonken spreken en denken als ..het zijn moderne mensen, vervuld van zichzelf' (hl. de schrijfster. Hierdoor be- reikt ze wel de suggestie van glte mensen hadden toch hun lasten aei haar vader £iXteifte?®n!"IXr taXItS en memand wist hoe hij leven moest" (hl. 37); i, het boek een monoloog, ver- Dag kind, zei ze, twee kostbare woorden: dag kind" deeld over de schrijfster zelve (bl. 123); plus een aantal figuren. Per- „WonderlUk dat een mens zijn geld kon tellen en niet soonlijk heb ik dan verder van lijn dagen" (hl. 200). bat werkelijkheid Men kan hier nog aan toevoegen de uitspraak, die men op f»™ SldiUUM pmSij^ bl. 32 aantreft: dicht in romanvorm en zoiets „Jij plukt nog bloemen, zei hij, je bent jong, je wilt iets heeft 55^ recht van bestaan, naar je toe halen; ik laat alles waar het is en heb genoeg aan kijken." Hieruit spreekt de bezonken- flanst, geen naden en stiksels heid van de ouderdom. Elisa- zoals in onze kleren, maar een beth Zemike is zeventig jaar. huid die ademt, een levend or- Ingetogen Haar kort geleden verschenen ganisme." roman Haar Vreemdeling (Uitg Em. Querido's Uitgevers maatschappij, Amsterdam) toont van die leeftijd alleen maar de winst en zeker geen en veruesi> maar nouana Uu- ïexen met aakt ze waar ejndeliik toch verkiest als plek digheid der Verder is deze roman waarvan ik de geschiedenis maar niet navertel als gees- tesprodukt een typisch staal van een ietwat ouderwets de vrijzinnig humanisme. Wat er sexualiteit in is, wordt zwakte. Zelf maakt wat ze op bl. 177 een van haar personen in de mond geeft: „Een verhaal bestaat uit techniek' honderd stukjes, die onzicht- vergelijking uitlokt met baar moeten worden samenge- dewijks Nederlandse man wint 0 verliest, maar Holland uit- leken met de brutale vrijmoe- 'elijk toch verkiest als plek digheid der meeste hedendaag- te leven en te werken, is Se romans, voornaam aandoet, de levende adem van de Daarom is hier met de bena- schrijfster. Zij heeft een eigen ming „ouderwets" wat dit be- compliment bedoeld. vertellen, die een treft" Bor- Onder ouderwets valt com- voorts ook de aard van Elisa- positie, maar dat zou ons hier beth Zernike's humanisme van te ver voeren. Momenten en vóór de opkomst der existen- bijzonderheden worden met een tie-filosofieën. In kern is het dromerige intensiteit beschre- niet tragisch, maar optimis- dan neemt het ver- tisch. De mens heeft nog waar sprongetje. zonder dat de en grandeur, vooral wan- een filmische tech- neer hij dicht biJ d- natuur- willen spreken. Het lecft en zichzelf is. Het leven er toe als in een nje{ absurd, hoogstens een boeiend raadsel. „De schoon- Ouderdomskunst ï'id. en dc haal ee droom. Ons Koninklijk Gezin, door K. Norel. Uitgave La Rlvière en Voorhoeve, Zwolle, (met 63 fo to's) Het wel en wee van ons Vor stenhuis is het wel en wee van ons volk. Dat blijkt nu en dat bleek ook in het verleden. Voor velen is de zevende januari 1937 een onvergetelijke dag geweest. Dit verhaal laat zich met ge- Toen was Den Haag schie Vlot, maar ondiep noegen lezen. Het is levendig de traditionele 1 Het is ons niet mogelijk ge weest, bij het bij stukjes en beetjes lezen van dit authentie ke boek een diep gevoel van wal ging te onderdrukken. De naam Auschwitz al roept een wereld Vlucht van Morotal, door Lc- onhard Huizlnga. Uitgave H. P. Leopolds uitgeversmij. N.V., Den Haag. Een wonderlijk verhaal over een uit zijn evenwicht geslagen man, die de beschaving en zich zelf ontvluchtend een fantastische .erftocht maakt. Als schrille te- heen. allen te herbergen, die natuurli iik van Prinses Juliana baaierd gruwel op, maar een realis- genstelling tot zijn natuurleven tische beschrijving van de tegen- wordt geschetst het armzalige natuurlijke verhoudingen in deze door conventies en zelfzucht ge- Bij Vestdijks iuu.au we - natuu_ ÏE? vd,n De oorlogseUende wordt Ook Elisabeth Zernike's boek £?aargoo aeziniDeeid1' bag hfil ^drdl„dd,.%to«fte,n™ wSd" Sjn'tw'eTÖar. w° r? van oude'mlniel oi Xdf'd™,- dat in dromen gebeurt. d££fj is de tere. maar volmaak- Liu#t ïlderheid van zonlicht even het dalen. Dat herlnne- d« mens l?"en: o'vrtnvegendf'dat IVd'/lcta-' '*PU««' g«' ff ^«"tH aisof^'ze'reeds'verteden Ta™ Het geeft aan de gebeurtenis althans deze roman zegt niet nabij Lageraltesten der demonen tussen de teisterde bestaan der zogenaa gerenmiïieus. Het verraadt de ge- <jaarna veel gebeurd, routineerde schri'ver. die m^er daaraan terugdenken, dan dertig boeken op ziin ^vc .8°ed, K. Norel als heen staan, wat oncbret naam neen siaan. wal oncoreerfi. "r, v.-» is diepgang; het wordt niet psy- geerde boek Ons Koninklijk Ge- JLet a~ chisch aannemelijk gemaakt, dat PJIJS j e?th"18 krijgen Nicole haar ganse leven stuk boeie°d (visueel) relaas slaat voor een zo onzekere zaak belangrijkste belevenissen van als toneelroem. Chamson gaat ï,-®a,iagin' tt in^ en ty4" -o ,- .- -hier niet dieper als de opperhuid kinderen. Een relaas, dat reeds bekendheid heeft verkre- baar hart is Froukje geen bohe- der dirigeri en zo missen we, bij e eei"bted en bewondermg J d.t .1. w» aUe sec;ndairE deugden dc ,,^,7 voor hm nog doet toenemen In deugd van een boek de authenti- ?,r" 1" tegenspoed een met het -c citeft Veel beterwashetinhet volk- Dienen en no« eens die- hem zagen, gin van dit artikel bedoelde La Ige et Ia fleur, dat alle ken- echtheid draagt en geschreven. „piepels" de beschaafde mensen, versterkt de neiging om het boek Men moet Huizinga toegeven, mo wc maar dicht te slaan nog aanmer- dat hij beeldend en boeiend kan dan doen kel'jk, misselijk als men ervan vertellen. Zijn boek is een bizar- wordt, hoe het leven van vele re droom, waarin door gebonden kleine Joodse jongens, voordat heid en angst gewekte verlan- Mischa de Vreede (geb. 1936 haar verlaten heeft en haar ge- uu-m „Ha. te Bataviadie als dichteres |uk bij zijn terugkomst. Diep in hier S dieper als de opierhufd rprkrp. haar hart 18 Froukje geen bohe- H bundPl M e t h u id mienne en ze weet dat. als het ounaei Met nu fl kmd er ^et haar gevoelens en e n h a n d enkele jaren gele- gedachten geheel in beslag zal ne- den tn deze kolommen met een men. Is dit een her-ontdekken gereserveerde waardering is be- van de burgerlijkheid, in een sproken, komt nu met een klei- verantwoorde zin van het woord? e hc roman de aandacht vragen. £eker 's. dat Froukje zich nooit Hpt hnek hppt Eindeloos en helemaal met haar omgeving te L„ i, Identificeert. Een citaat ter illu- ÏS een uitgave van Bert Bakker- gratie. Ida en Froukje gaan naar Uaamen N.v., Den Haag. De tt- een jazz-concert. fel is ontleend aan enige versre- Wat móeten die muzi- gels van Boutens: kanten ons minachten, dacht ik 1 binnen uit 1 tegenspoed één met het enen en nog eens die- Op 7 januari 1962 de kran ten vertellen het weer zijn onze Koningin Prins Bernhard 25 jaar ge trouwd. K. Norel, die in de ar chieven van het Koninklijk Huis mocht snuffelen, weet wat dit Ongerekend dit halve succes, zeggen wil. Daarom willen wij, Chamson is een figuur van bete- al ware het alleen maar als een kenis. Gesproten uit een oud Hu- opfrissertje van het geheugen, genotengeslacht, heeft hij zijn het lezen van Ons Koninklijk Ge- 1 hier te komen jeugd doorgebracht in de Ceven- zin uit en thuis hartelijk aanbe- |H nen en daarna aan de Parijse velen. De zevende januari 1962 Ecole des Chartes gestudeerd, zal dan als dat tenminste mo- betekenis De schrijver genade door de gens naar vrijheid, zorgeloosheid Gever werd genomen, door het en primitiviteit worden verwezen de slijk werd gesleurd. Moni is een lijkt. Als zodanig is het geslaagd. an van hen. Hij heeft duizenden naar Het is evenwel niet overtuigend un de martel- en gasdood zien knup- genoeg om boven de droomsfeer pelen. Hem ontzien ze nog, want uit te komen, zc hebben hem nodig en misbrui- n-_n.n-L---L- ------- ken hem. Maar hij heeft zijn ei- gsten; hoeveel piepels vóór ïgen, na te zijn afgedankt, hun lot niet bezegeld met de dood. hetzij door laars en knuppel of telkens gas. hetzij door een wurgende greep? Ook voor hem komt ein delijk het ogenblik dat hij ach terover valt en de zwarte laars z'n schedel vertrapt. Ka-tzetnik is het pseudoniem van een Poolse Jood, die nu tot de nationale schrijvers van Israël wordt gerekend. Zijn naam werd wereldvermaard door het boek Toch geeft dit boek een wel- dadige warmte af. die m's- I sen Iéts broos' en"* visionairs. 8ckien uitstraling is van een In overeenstemmms hiermee nergens duidelijk uitgesproken 1 ts de taal reer verrorgd (wat religiositeit, dit betreft doen de oudies het Theo Kurpershoek tekende me'n ^t'e'rllr'".^™ ^rwY.'J «n prachtige iUu.tra.ie voor kan gevoelen is dat alle figu- de stofomslag. wijs, ervaren en be- C. RIJNSDORP Er komt ec» „ach.door KniTl?», Eugene O'Donnell. Droegen als goden, Wij kunnen zich uitsloven minnen Eindeloos.... luisteren naar vijf gewHL nen in gewone donkerblauwe pak- Het is het verhaal van een ken en die alleen maar muziek die hij heeft verlaten "als paleo- gelijk is nog meisje uit een christelijk gezin maken omdat ze dat fijn vinden grafisch archivaris. Hij heeft zijn voor ons krijgen, met goedwillende enbegrijpende en omdat ze het goed kunnen, carrière dan ook gemaakt in het ouders, dat terechtkomt in een Wij weten van gekkigheid niet museumwezen. waarin hij ook h.i™™d.WVu'le"i,d°,!n 0m thans nog een hoge post bekleedt, sen, hele en halve kunstenaars en zonder te maken, om onszelf te in de bezeUinestiiH heeft hii een andere lieden, die hierin overeen- loen opvallen. En zij hoeven stevige partij meegespeeld in sa komen dat ze jong zijn. z.ch wei- niets te doen. ze vallen op omdat menwerking n£t André Malrai» kén V*n vlljü^ de°vrüe lieMe^e- Sn***11 mu*iek ft te&rt/ÏËS oefenen. Een verhouding met een Belangrijk is ook het gesprek Rowx'ie'Budit (1925)8 Le^Hom' getrouwde. schUder heelt een dat. Niets en Frnukje.houden „p „es d, Sjl'I" ISSSmST Het^s'jutet'dczc «Mndi tebSWÏÏZ Le crime des Justes (1928) gaven rijmdheid, die dit boek zo indruk- Voor dit boek bestaat, - wekkend maakt" zegt de uitge- gevoel, slechts één rechtvaardi- de omslag, maar helaas ging: als het microscopische on- J deze enkele druppel neel. Hoofdpersoon is de fe- vierde acteur Herman Sosso, Onder deze (laten we' het be- leen voortgedreven door wraak- meesterlijke wijze geschreven. werd leefd leggen) aandachttrekken- revoelens jegens die ene Mijn bezwaar tegen de conceptie dMgjb Io_ vrouw. Zijn drijfveren waren eD,v' r»pnmnlir*»pH-p WH nm m VelC "cicmvciiiiddltJ UUU1 XI Cl UOcK 414.1 V...44 ,1_ ,.4..._ Daniella. dat de verschrikkingen de "ee" de auteur van de kampbordelen als onder- Spierdijk, chef-kunstredactie Mam" werp heelt. Moni is er de pendant ïan De Telegraaf, zijn tweede Fel is de tekening van het af- roman gepubliceerd bij de uit- schuwelijke gegeven indringend, geverlj Contact te Amsterdam. mets verhullend, met een woord- gebruik dat de lezer schrijnend ^'l11 eerste roman dateerde reeds teleurstellingen in de liefde psycholoog Vertaling confronteert zowel met de hels- van 1946, zodat Spierdijk als had ervaren, wordt Herman Sos- Schalekamp. Uitgave heid van deze slachtplaats als rf,manri-r P„g.riw na de bevrijding verliefd op de met de gigantische strijd waar- romanc,er reeds min 01 meer jonge, snel carrière makende Jo- de individuele mens bloot- was afgeschreven. In deze nleu- séphine. Hij houdt haar gecompliceerder. Hij was Een raad Nadat hij ln de oorlogsjaren 'i teleurstellingen in de liefde ervaren, wordt Herman Sos- i de bevrijding verliefd op de verbeelding is. dat Spierdijk e - zijn collega's eigenlijk over mensen schrijven. Zij ver staan niet de kunst hun mensen voor je te laten leven. Misschien zouden ze het wel kunnen, maar zij willen het blijkbaar doen op de ;n doorgewinterde niet als verteller. Dialogen zich niet zozeer physieic wc roman, waaraan hij drie teve€l bii dijk betreft maak ik een° uitzon- inreel nog enigermate een rol betrokken zijn - een me- dering voor d, voortreffelijke. Verstand Vpiharde riialovpn In dp slaand# Jan Spier- enigermate gescheiden is volgt het huwelijk gens expliciet toegegeven, her- i" wvln wfn met Froukje. Deze Froukje is de ontdekking van de bétekenis van y®r'^In.dl^ bo®ken leve" d® st?e' a - ik-figuur. Een vriendin van haar, trouw in het huwelijk: dat f ocrcn' °ud-Testa- geeft hij daarmee slechts een ne- derzoek Ida, een wel zeer vrijgevochten je samen op een moment v'ijfen- streng J°?ï gaHf.X? typenn3 „Er komt een uit de tranenoceaan van Kuc persoontje, is de trait-d'union tus- twintig jaar getrouwd kunt zijn andere". r"aar °°k v°or zichzelf, nacht (oorspronkelijk: ..The Hoess. de kampcommandant sen de naïeve, althans onnaden- Dat je gemihacht en verlaten ÏÏ.J22W ook 'nte- night com~— - - - kende Froukje en dat fel levende wordt door je kinderen, dat je h t Ch".re nos Jonrs df r.k. pi -•JC (1954), dat jeugdherinnermgen McCaulcy. jaar heeft gewerkt is Mj op dern snleur moet zijn verstamt kciha-rde djalogen. dTTsVode ons een voor hem bekend terrein la* ruzies léven Herman en Joséphi- ne werkelijk. Spierdijk kent de waarde van het enkele woord. Overigens vreemd, dat een au teur met een dergelijke eruditie toch wel gebleven: het Nederlandse to- her- eindeloos" beminnende we- eikaars maagkanker en vals g'e- reldje van jonge mensen. In over- bit verdragen kunt... Dat je nog eenstemming met de hedendaag- naar elkaar en met elkaar kunt K T 13 se manier, om grote gevoelens lachen na die vijfentwintig uoeKen met kleine woorden aan te dui- jaar!" den. beschrijft Mischa de Vreede Hierbij sluit ook aan de ontdek- achter die Froukje voor Niels heeft op- nief betekent: altijd gevat, haar radeloosheid als hij nieuw, telkens een ander, maar ..onmetelijk, ontzaglijk veel." „Eindeloos is op het ogenblik bij ons in Amsterdam zelfs een mo dewoord voor prachtig" (bl. 159) Nieuwe boeken De schrijfster noemt haar boek „een episode". Het is geen laat- ste woord. Intussen heeft zij be- Ook voor Jou bloeit een wezen niet alleen poëzie, maar bloem, door Regina van der ook proza te kunnen schrijven. Houw-Veltman. Uitgave J. H. geeft en om eën vervolg vraagt. De latere Chamson heeft in zijn trachten te verschuilen, is ;n er blijk van gegeven, hoe- lijk veel meer. Het getuigt van de problemen van de tijd twee dingen: 1. van de vaak hem bezighielden: anti-fascisme, mensonterende toestanden waar- anti-nazisme, afkeer van collabo- onder de kleurlingen in Zuid-Afri- ratie, het vindt alles zijn neerslag ka door blank en zwart ver in zijn werk. Zijn voorzitterschap stoten moeten leven en 2. van van de internationale P.E.N.- Mn niet door het geloof in liefde club wijst in dezelfde richting. Dc °m£eze.tte°f minstens getemper- ivoren toren van de kunst om de ge haat. Het boek vertelt sugges- kunst heeft hij nooit gezocht. tief van de haat die het denken die zich tevergeefs herhaling te voorkomen groot pseudoniem heeft ken. is het niet tevergeefs schreven. wiens vader ook reeds een ge- leest hoe de leiders vierd acteur was, al verspeelde Peel bU het verdelen ter zelf in de wind zal slaan. Zij huwen, doch scheiden spoedig. Niettemin worden door hun werk toch weer vaak ,„..r „_n elkaar toegedreven. Als Je noe meedo€t hoe de leider* van hef fn. Pog meeaoet de1 rij" haast overwonnen klakkeloos afgc- ui aan emoti" <ra.lvin"' word; het toch wel tijd huis waar, „calvinistische opvattingen", Antls. door Anthony Richard- geen plaats was voor een verlo- ïti'T'.ir dy.,ni'ni1 Ji? SSk andere zonde- i Spierdijk Is i Kok N.V., Kampen. „Ook voor jou bloeit een bloem" is een meisjesroman, die geschreven is in dagboekvorm, hoofdpersoon, Tme, zet heel C. RIJNSDORP. doen van de kleurling-arts Ma- DR M C v d. PANNE nuel Er'sPa beheerst èn van de boren 1S- ln e^n gebombardeerde vergeefse strijd die gelovigen om boerderij gevonden door een Tsje- de mens in Erispe voeren. Dit chische vliegenier. Hond en man André Chamson. Le Rendez- beschrijft O Donnell met priester- nnafe,,heiHeiiik- - des Esnêrances nlir fi*I UJke bewogenheid en daardoor ~T onafscheidelijk - nemen ac- des tsperances, uitg. Gal Keeft hil ziin boek meer mee dan t,e' deel aan de tweede wereld- het gevoel dat men 'over"lijken son. Uitgave Het Wereldven- ren zoon, en later zijn vrouw ^VkweM tuurlijk geen maatstaf s r. Baarn. die hem artistiek niet volgen haat-liefde, kan dit langzamer- mneelsneler ^et"S kon. Herman voedt een wrok }l.a,^'.niTet v^w5,rkfn' Daa billijk zijn' dit te suggereren is het_ Joséphines beurt hem toe maaJr ditJneeamt niet wfg dat Spierdijk een wel bijzonder zwart milieu dat verhaal i schrandere Duit- tegen zijn moeder die ook hem te bijVn: „Jij weet fictie herder, wordt, als hij pas ge- in de steek liet. Uit dit tekort moederliefde wil Spierdijk, werkelijkheid niet van elkaar te veel van de ellende waarin Her- 0PV0enngen ]a_ utheuo, waarin mi umn man onder gaat verklaren, ten onrechte zijn blanke oorlog. Dc viervoeter, die zich Niettemin leien we op bladzij- Desdemona (Josephine) vl_ nwm, een goede oorlogshond" toont, ia de 95: „Herman werd niet al- v^XTin"t stukTen" d™btal?S d.MS?1?i'. ÏJ!!R.Stk JSü IL' Wd,^ilt^e8?t?re dochter naar het toneel wil. na Ki®aA (M°0.r) het lezen van deze roman, in eea w eerste opwelling zal zeggen: Dit nooit! zit, haar belevenissen en ook haar Dit is een bijzonder mooi uit- worden met mMiliifSdS!""w'aa? bloemlezing van ge- mee zij zelf 09k te kampen heeft dichten, handelend over steden, óokTd ^eens'raakTTdne'Li™ dor"en en blaalsen in Zu|d- aan het dagboek, toen zij voor Holland. Ambtenaren van en XrilTwXS nTn&'ïll&ï b'hb'" haar plan was. op het punt stond een lange winter (aldus bericht Itachappij in te gaan. Dat ons de Commlasarta der Ko- g"**» betrokken bij niet minder dan ven geallieerde luchtoperaties. Hij komt in praktisch alle West- europese landen en redt, waar mogelijk, mensen. Na de oorlog krijgt de hond een hoge onder scheiding. Wat Antis is een op authentieke Jï£bbfr zon1dcr, gegevens berustend vlot lees- heaterjaarboek Theaterjaarboek nummer 10 spelen, zowel „de 1 jaloezie wordt gewekt als de r die haar wekt". baar boek. geen hoogvlieger, geen Louisa Treves moeten beginnen? tegenvaller. Opgemerkt zij. dat leder jaar komt dit boek met het eind van hét boek dc t3* df verhaal weinig te maken neef:. Al deze geschonden levens, zo als Spierdijk ze ons met meester hand beschreef, zijn de zoveelste bevestiging van het Schriftwoerd dat de bezoldiging der zonde de Ter verklaring van de titel van dood is. Gelukkig staat er nog de trouwe toneellief- deze roman diene het volgende, meer in de Bijbel. J~_ het prachtige Mea Visser, die van Herman Spierdijk heeft een roman wil- mevrouw houdt en een rivale is van José- len schrijven over de onkuisheid. phine, neemt op een keer op ge- een der zeven hoofdzonden, zoals Verklaring 1 uitnemende foto's t uit ja- 1 on kuis- een meisje, dat af is, de eerste tijd. school dat zij in ningin in de provincie Zuid- de hedendaagse poëzie te demon- Zuiden. r* dc hoUenstreek. oorlogservaringen maarnirn»H#n van dan^ het polderland m. naar het Gouda, en vandaar bepaalde eigenaardigheden let én Holland Festival. zij Dit jaar is het boek voor de Moor., tiende maal verschenen. Het is diens Laat mij volstaan met een ■i„Moor, ..kerstrijmoje" van D. van der kuis, zij minde wrede Stoep: „Rachab was geen nette dagboek naar ons idee bijzonder meer dan tweeduizend gedich- gedicht is: boeiend tot uitdrukking gebracht, ten in letterlijke en figuurlijke sin bijeengelezen. En daaruit Bijbel, woordenboek, door is, onder oppertoeiicht van de Frithtof Dahlbj*. Vertalfad Ja- Cu|t„rde Raa„ Zuld.„ol. coba M. Vreurdenhll. In serie Bibliotheek van boeken bij de land tn mel 5,tU" Van h" bijbel. Uitgave Bosch 4 Ken- J"'onds, aan de hand van een ...Kalveren, lammeren, voorgangers, martelaren, het mes wikkelt ze los uit de dampende huiden; goed eilanden en het West land v... kring sluiten, eindigen in Delft." En zo begint de lezer deze ui terst interessante. dichterlijke reis aan de hand van dc verza- meiaar. die nu er zorgt, dat men wat humor Dan, op die bewuste avond, i. nauwelijks hoorbaar akelige - „Moor, twee grammofoonplaatjes zij Is niet kuis..." toegevoegd: Fragmenten uit Herman Sosso „bevrijdt" zich In de schaduw van de houten dikker dan anders, althans het fluistert brug, door Zenla Larsson. tekstgedeelte (zeker niet het voor de zaal, („met Uitgave Het Wereldvenster, "}in8t «n bovendien knipoog naar Herman") Aan het vele, dat al ook ghetto te Warschau is geschreven, met dit boek het De Vuurproef', „Het Dagboek van Joséphine. lezen ,en van Anne Frank", ..Venus Be- b»J vergiftigt haar en eén authen- sPied" en -.De Huisbewaarder". der een andere nlng, Baarn. Dit welverzorgde keuze met zorg verricht door schrijven op het perkamenten omhulsel ties vindt r de wijk hij onder bijzondere omstandigheden. ,a(, dr. J. W. Schulte Nordholt, een „ocketboek met zwarte hoeden, leeft meer dan de titel doet den- boek ontstaan, waarvan Henk (v._ d ken. Behalve afbeeldingen ,r1»- sen, in- iö tvuuwel niet zo dramatisch als tert actrice van het j?I het uitgangspunt doet vermoeden. "»rd {'boren Mjn-a Ward aU Le- teven overdenkt. Op een eenvoudige, menselijke o,-f? jk jaat het verdere verhaal menselijke het kleine. Krijger de uiterlijke vori q omlijsting heeft verzorgd, geefster is de N.V. N. Samsom Alles bijzonder overzichte- Alphen a.d. Rijn. met opsomming van veel de schapen) i gewone le duidelijke kaartjes vindt er tijdtafels in. onder meer van de koningentijd. een overzicht van de dieren en planten in de bijbel. en godgeleerde traktaten. Enzovo schrijft in zijn Inleiding: .Rangschikkend leek het mij. door schildert de schrijfster i taal het leven van een Joodse gezinnen in het ghetto. Hun zorgen, hun angst, hun klei- vreugden paul Steenbergen al. Bonaparte rusten. Ook de lercr I, tot naden- .„chrevfntae* ''Vvkïriü' noe',1 en als De Dolleman. Het stuk van ken ffehraeht Hii een. waarln „no«al P. J. RISSEEUW Waarheid wint Waarheid wint, door Llbbe van der Wal. Uitgave H. F Leopold N.V., Den Haag. Een merkwaardig. wat heterogene elementen zUn bij eengebracht. als een hymne op het gelukkige huwelijk, een plei dooi voor zindelijkheid in leven denken, en zelfs een protest te- houd, maar bijna de voornaamheid en handzaam- heid van deze uitgave zal mer.g a! j het met te ver uit de buurt wil- Hun zorgen, hun angst, hun klei- vo°rplaat voor dit tiende wel zoeken Enzovoort De verzamelaar 0Pbergen. of liever het in zijn ne vreugden en het martelende Theaterjaarboek 60- 61) is na- mededogen y. omgeving laten liggen om er nu wachten op zoveel onzekers, dat tu"rl,ik K/wijd aan Anoi",u- en dan in te bladeren en te lezen, zijn einde vindt in hopeloze trans- -.Becket of dc eer van God^ Minderwaardige versjes zijn ge- porten. Juist door zijn eenvoud d« majesteitelijke regie van Joris imeuiaenie mteuectueei kT"k Vi 'C'? M -v ju n a '."L"*."""1'jTu/'iÜ weerd, al komen daardoor bv. heeft dit boek van een schrijfster. P1*!» en met Frans van der Lin- reld zeker geen onedele motieven Van der Wal de romanvorm wil- bijbelplaatsen waar het vermelde Het was voor Schulte Nordholt dat het goed was, van gedicht tot Gouda en Dordrecht cr wat bc- die als de Poolse Zcnia Marcin- den en dc Lange (te paard) -•»- -♦ tv- van aer wai ae romanvorm wil ls te vinden. Een bijzonder han- die zijn keuze in een Inleiding gedicht te reizen van plaats naar kaaid af in vercclijkine met kowska het beruchte ghetto van in d€ hoofrollen. (dank zij Jan Lodz mocht overleven, ons veel Zoals men weet, wordt het Een verheuge- te zeggen. Dit in het Zweeds ge- Theaterjaarboek alleen verkocht gebracht. „Hij was heeft de schrijver teld. Voor het overige moet «men enig spoor van jho®*, hoewel Ik cn aennen, en zens een protesi Anouith. direct wil aannemen d.t er bij g,n verkeerde invloeden van h« componeren van deie lu»uta- cUme. AJa bij vori«e lelegeoheden geschiedenis uitde toneelwe. heef, de Intelligente intellectueel Ook buiten- plaats, door stad en land. Ik wil- Den Haag met de beginnen in Den Haag... Van- Prins) Rotterdanr in het spel zijn geweest. De teur laat de conclusie aan de le< zer over. leden van jeugdvereni- een gedicht op Zuid-Holland. dat daar naar het Noorden. len benutten om zich uit te achrU- ditmaal zelfs onder eigen Dc conceptie is. begrijpe- gingen en bijbelclubs.' merkwaardige vera van J. B. naar, Leiden, Katwijk, f deprimerende geschiedenis, op worden toegegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17