Uw probleem is het onze
NEW DELHI
Bijbel had in New Delhi
groter plaats dan ooit
Onderwijzerstekort nog
niet aan dalen toe
llllll
Nieuwe basis
aanvaard
Encycliek over Leo I is
een oproep tot eenheid
Een ivoord voor vandaa
Werk een zaterdag voo
de behoeftige landen
2
Kweekschool moet
zélf selecteren
(Van een onzer verslaggevers)
Steeds weer blijkt dat de prog
nose betreffende de behoefte aan
Van Bennekom, dat men wanneer de
mammoetwet doorgaat een verlaging
van het peil der onderwijzers levens
groot voor zich ziet staan.
De uitlating van minister Cals over
een mogelijk teveel aan onderwijzers,
achtte hij onverantwoord. Hierdoor Is
een ongewenate selectie ontstaan. Juist
de leerlingen, die men het liefste zou
hebben, blijven weg van de kweek
school. (Er waren dit Jaar driehonderd
leerlingen minder voor de eerste leer-
onderwqzers niet feilloos is. Dit kring!)
verklaarde mr. T. A. van Dijken
te 's-Gravenhage op de algemene
vergadering van de Bond van
Protestants-Christelijke Kweek
scholen in Utrecht.
De heer Van Dijken zei dit met her
innering aan de vorig jaar door mi
nister Cals uitgesproken gedachte of,
gezien de behoefteprognose het niet
noodzakelijk zal zijn, de toeloop reeds
thans wat af te remmen.
Minister Cals had toen plannen om
over het nemen van maatregelen over
leg te plegen met de onderwijzers- en
kweekschoolorganisaties. Dit overleg
moet. althans met de bond, nog begin
nen. Dat de minister geen haast ge
maakt heeft, vond de heer Van Dijken
wel begrijpelijk, gezien het nog altijd
bestaande tekort aan onderwijzers.
Bijzonder nijpend Is het tekort aan
onderwijzer» met ulo-bevoegdheden. De
aangekondigde spoedopleiding la geen
succes geworden en het noodwetje be
treffende onbevoegden geeft slechts
een kleine verlichting van het tekort.
De heer Van Dijken memoreerde de
totstandkoming van een nieuwe salaris-
regeling ingaande 1 januari 1960. Dat
is mooi. maar de regeling is zo inge
wikkeld dat de school-administraties er
een heleboel werk bij gekregen hebben.
En dan te denken dat het zolang duur
de eer deze regeling afkwam.
De oud-inspecteur L. van der Zweep
te Amsterdam sprak over de huidige si
tuatie aan de kweekscholen en de ver
anderingen die de aanneming van de
mammoetwet zou brengen.
ere normen
Aan de hand van ervaringen, opge
daan als gecommitteerde bij kweek
schoolexamens. kon de heer Van der
Zweep geen rooskleurig beeld van
onderwijzerspeil geven. Wanneer
de eindexamennormen brengen zo
het peil van dertig Jaar geleden, zot
aantal gezakten verdriedubbelen. Men
heeft de normen steeds moeten verla
gen. mede door het tekort aan onder
wijzers.
Over de mammoetwet maakte de heer
Van der Zweep slechts enkele opmer
kingen, waarbij hij verwees naar publl-
katfes van de heer J. A. van Benne-
kom te Middelburg, achter wiens „non-
possumus" hij zich schaarde.
In de discussie verklaarde de heer
Beter dan een numerus-clausus
achtte de heer Van Bennekom de se
lecterende werking van de kweek
school zelf.
Wandelingen in
Lag,
STRAATGELD
Burgemeester en wethouder» van Amster
dam hebben de raad voorgesteld de ig.
straatgrldtarieven te verhogen om te kun
nen voldoen aan door de minister van
binnenlandse saken gegeven richtlijnen wat
betreft de heffing van straat- en rioolbelas
ting en reinigingsrechten. Hiertegen maakt
Elseviers Weekblad ernstige bezwa
ren. O.nu wordt geschreven: „Omdat een
gemeentelijke begroting niet sluitend ia te
krijgen, gaat men er maar weer toe over
bet ontbrekende bedrag op de huiseigenaren
Ie verhalen. Immers de komende verhogin
gen van de hnur stellen de huiseigenaren
in staat de gaten van de gemeentebegroting
op te vullen. Wat dus met de ene hand
door de volksvertegenwoordiging aan de
huiseigenaren wordt toegedacht, wordt door
een andere hand weer geheel of gedeeltelijk
gevorderd. Wil de overheid, dat het oude
huizenhrzit nog vele jaren zal meegaan en
i« de overheid tot die wens gedwongen om
dat zij niet in staat is het bouwprogramma
belangrijk op te voeren, dan moet ook rede-
lijkerwijs de exploitant van huisen in staat
worden gesteld aan zijn verplichtingen te
Roomt men de komende huurverhoging af,
dan betekent dat minder mogelijkheid tot
behoorlijk onderhoud. Indien gemeentebe
grotingen niet sluiten dient de burgerij op
de één of andere wijze hij te springen. Het
gaat niet aan, dat men blijvend de huis
eigenaar verantwoordelijk atelt voor begro
tingsgaten noch hem verder op welke wijse
dan ook al» huiseigenaar laat opdraaien
voor het binnenkomen van aanzienlijke be
dragen."
Onder het kepje „Sollen met Anneke
Beekman" schrijft Vrij Nederland
o.m. dat hier en daar het katholieke volks
deel verwijten zijn gemaakt, die niet waren
verdiend: verschillende Joodse kinderen
sijn door katholieken gered en na de oorlog
aan hun familie of de Joodse autoriteiten
teruggegeven, soms met wanhoop in het
hart van de pleegouder». Het blad vervolgt
dan: „En dit is de eerste keer dat men
terwille van een primeur in de krant of
door louter onverstand de slecht geheelde
wonden weer openrijt en de verbittering
weer verzroot. Dat had de hoofdredacteur
van De Gelderlander, die het nooit aan
moed maar wel eens san inzicht ontbreekt,
moeten begrijpen. Het laatste woord is
over deze zaak nog niet gezegd. Men kan
aich niet voorstellen dat er één Jood is die
er zich bij zal neerleggen, dat Anneke
Beekman zo gebrekkig is ingelicht over hel
lot der Joden. Dat zij zo kan spreken over
haar familie, wier brieven nooit werden
beantwoord en al* zij aangetekend werden
verzonden door de dames Van Moorst ge-
wrizerd werden. Sommigen rullen dit mis
dadig noemen, anderen zullen spreken van
grove nalatigheid. Maar iedereen, die enigs-
zint onbevangen staat in deze zaak, komt
in opstand. En dit heeft niets te doen met
het katholicisme van Anneke Beekman, dat
oprecht is en gerespecteerd dient Ie worden,
maar wel met hetgeen onze Joodse landge
noten i» aangedaan en wat voor haar met
duistere bedoelingen i* verzwegen. Het beste
wat op haar persconferentie is grsegd Is,
dat zij graag Israël zou bezoeken. Het
ons hekend, dat do hoofdredacteur van
Gelderlander met grote sympathie tegenoi
dat land staat. Ais hem weer om ad\
wordt gevraagd zou hij erop kunnen ai
dringen dat dit bezoek zo spoedig mogelijk
moet plaatsvinden."
(Vai
kerkredacteur)
„Ik ben erg dankbaar voor deze
derde Assemblee", verklaarde de
secretaris-generaal, dr. W. A. Visser
't Hooft, in New Delhi, toen de
laatste slotsamenkomst was gehouden.
„Ik ken de bezwaren die verbonden
zjjn aan een dergelijke massale
samenkom*t en kan alleen maar
zeggen, dat de rapporten die zijn
uitzebraeht duidelijk wijzen op het
feit, dat wij steeds meer ontdekken,
dat wij veel gemeen hebben. Vooral
de staf heeft vrij duidelijk omschre
ven marsorders gekregen, die wel
maar toch duidelijk zeggen wat in
de komende jaren zal moeten ge-
Maar vrijwel even dankhaar was
de. Visser t Hooft voor een aantal
„bijprodukten", die hij eigenlijk niet
had verwacht. In de vliereerste plaats
was hij onder de indruk van de
ontmoeting tussen de alleroudste en
de allerjongste kerken. Zjj zijn tot
de ontdekking gekomen, dat zij
elkaar nog maar beginnen te leren
kennen. Vooral de Aziatische kerken
voelden zirh aangetrokken tot de
mystieke aspecten van de oosterz-
orthodoxie, terwjjl de orthodoxen
zich juist aangetrokken voelden tot
het jonge enthousiasme.
In de tweede plaats hebben de
Russen en Azië elkaar eigenlijk
als kerken ontdekt. Zjj voelden zich
tot elkaar aangetrokken, omdat bei
den in een volkomen niet-christelijke
wereld leven en daarom vele pro
blemen gemeen hebben. Dr. Visser
*t Hooft meende dan ook, dat dit
contact in de komende jaren wel
versterkt zal worden. „Hier vindt
chemie plaats", was zijn oordeel.
De secretaris-generaal was boven
dien tot de conclusie gekomen, dat
de oecumenische beweging op weg
is volwassen te worden. Deze assem
blee heeft zeer veel gezond verstond
getoond. Wilde suggestie* werden
prompt afgewezen.
De laatste opmerking van dr.
Visser 't Hooft betrof de plaats van
de Afrikaanse en Aziatische kerken.
Zij krijgen steeds meer een eigen
taak in het geheel en een eigen
stem. New Delhi heeft nog niet be
wezen, dat de westerse overheersing
ten einde is, maar de invloed van
het Westen in dit grote geheel wordt
toch wel geringer. Dat bleek vooral
toen sommige westers; theologen aan
het theologiseren sloegen. Dat kon
den noch de ooaters-erthodoxen noch
de jonce kerken eigenlijk goed vol
gen. Zjj zagen sommige opmerkingen
van westerse theologen eigenlijk een
beetje al» haarkloverijen. Als het
dan ook om echte theologische
vrrsrhillen ging, stonden vaak de
theologen van het Westen aan de
ene kont en de oosteri-orthodoxen en
Jonge" gelovigen aan de andere.
kende van de derde Assem
blee van de Wereldraad van
Kerken in New Delhi? Het valt
niet mee deze vraag reeds nü te
beantwoorden. Er zijn vele mil
joenen woorden gesproken. De [3ad
vergadering heeft zich met vele
tientallen problemen bezigge
houden. Toch is er, geloven wij,
één ding dat sterk naar voren
springt. Het zijn de nieuwe woor
den in de uitgebreide basis:
,,naar de Schriften".
(Van onze kerkredacteur)
De Bijbel heeft een grotere
plaats dan ooit gekregen in deze
oecumenische beweging. Dat
bleek uit alle gesprekken, uit alle
discussies en dat bleek ook uit
alle slotbeschouwingen. Begon de
Wereldraad zijn geschiedenis als
een beweging rond Christus, een
beweging, die uitsprak Jezus
Christus als Heer en Heiland
te aanvaarden, nu is het een
beweging geworden om Jezus
Christus, maar staande meer
dan ooit op de basis van de
Schrift.
Er zijn twee oorzaken voor deze
ontwikkeling. De gedelegeerden
de oosterse-orthodoxie en va
jonge kerken van Azië en Afrika heb
ben deze beweging naar dc Bijbel ge
drongen. Een Joodse waarnemer, dr.
Wardi, vertelde ons zelfs, dat naar
zijn gevoel de Amerikanen zich een
beetje onzeker voelden in deze As
semblee. Dat kwam naar zijn mening
In de eerste plaats door het feit, dat
zij zich ln een neutraal land bevon
den, waar zij niet zo helemaal zeker
waren van de steun van de pers.
maar In de tweede plaats, omdat zij
eigenlijk met hun vrijzinniger theolo
gie niet al te goed opkonden tegen
het Bijbels enthousiasme V
Afrikaanse gelovigen.
Ontmoeting
Deze opmerkingen van een volko
men objectieve niet-christen zijn te be
langrijk om ze niet mee te laten tel
len in deze beschouwing. In Evanston
werd de Assemblee sterk gekenmerkt
door een wij zouden haast kunnen
zeggen botsing tussen Amerikaanse
en Europese theologie. New Delhi is
geen botsing, maar een duidelijke ont
moeting geworden tussen westerse the
ologie aan de ene kant en oosters-or-
thodoxe theologie en jong enthousiasme
aan de andere kant. Wanneer wij letten
op de nieuwe basis, dan wordt het dui
delijk hoe deze beide nieuwe groepen
hun invloed hebben doen gelden.
Nieuwe basis
De basis, voorlopig vertaald ln het
Nederlands, luidt als volgt: „De We
reldraad van Kerken Is een gemeen
schap van kerken, die de Here Jezus
Christus als God en Heiland belijden
naar de Schriften en daarom hun ge
zamenlijke roeping zoeken te vervullen
eer van de ene God, Vader, Zoon
Heilige Geest." In de oorspronkelij
ke basis werd uitgesproken dat de ker
ken „Jezus Christus aanvaarden als
Heer en Heiland."
woorden ..naar de Schriften" zijn
eigenlijk afkomstig uit een Noors voor
stel, waarin er al lang geleden op werd
aangedrongen de basis van dc Wereld-
Bijbels te maken. Het bleek
deze Assemblee heel duidelijk, dat
dit Noorse voorstel hartelijk gesteund
werd door de jonge kerken. Zij hebben
de eeuw van het rationalisme met zijn
Bijbelkritiek niet meegemaakt. Zij zijn
vooral beïnvloed door de zendelingen,
die vaak veel theologisch-orthodoxer
waren dan de theologen van het thuis
front.
Vanzelfsprekend
In een zaterdag uitgevaardigde
encycliek over de in de vijfde
eeuw levende paus Leo I, heeft
het huidige hoofd van de r.k.-kerk
een krachtig pleidooi gehouden
voor eenheid onder de christenen.
In het pauselijk schrijven wordt
echter duidelijk gemaakt, dat de
r.k.-kerk die eenheid van alle
christenen nog altijd ziet als het
bijeenkomen in een kerk onder
het gezag van Rome.
In krmgen van het Vaticaan merkte
...en op. dat de paus de encycliek blijk
baar bedoeld heeft als een oproep tot de
christenheid zich gezamenlijk te
te stellen tegen het communisme.
In de encycliek, die getiteld is (Aeterna
Dei sapienta (de eeuwige wijsheid van
God) geeft de paus te kennen, d-at hij
..goede redenen ziet om te hopen in de
pogingen die ln vele kringen in de rich
ting van eenheid van het christendom
Voor ds. G. J. Pontier
kon. onderscheiding
Ds. G. J. Pontier. emeritus predikant
,sn de Geref. Kerken en nog steeds ak-
tief evangelisatie-predikant in VLissingen.
is zaterdagavond t.g.v. zijn 50-jarig ambts
jubileum koninklijk onderscheiden. Bur-
Semeester mr. B. Kolff deelde hem
at hij door H.M. de Koningin
d« economische toestand gedwongen, vele
iro test an ten als mijnwerkers vestigden.
Js. Pontier kreeg daar een bijzondere
plaats. Waren er bij zün komst twee
Geref Kerken in de omgeving, bij zijn
vertrek was dit getal meer dan verdrie
voudigd. In de tweede plaats stelde ds
Pontier zich tijdens de bezetting be
schikbaar voor de hulp aan vervolgde
Joodse kinderen Het kootte hem meer
dan een half Jaar gevangenschap. Dat
belette hem en zijn vrouw niet steeds
zelf een Joodse familie in de pastorie te
herbergen. Daarna releveerde de burge
meester hoe ds. Pontier ook in de Vlis-
singse gemeenschap, mede door zün
werk in het ziekenhuis Bethesda, een
eigen plaats kreeg.
xtk A O W.-premie af. Moeten beide waarde niet terugkomen.
orden gedaan".
De encycliek is ook een oproep aan
de kerk om de huidige problemen on
der ogen te zien. Deze aansporing wordt
ook gekenmerkt door de toon van paus
Leo's eigen vermaningen, die door paus
Johannes worden aangehaald. „Het volk
Gods", aldus een aanhaling uit een van
de bneven van paus Leo m de ency
cliek „is het machtigst, aL«s in heilig"
genoorzaamheid de harten van de gelo
vigen in hetzelfde ritme kloppen en als
ln de kampen van christenlegers de
voorbereidingen worden getroffen en
de versterkingen worden opgeworpen
in onderlinge overeenstemming. De
werken van de duivel worden met gro
te kracht vernietigd, als de harten van
alle mensen worden bezield door liefde
tot God en de naaste".
Ev. Luth. gemeente in
Heerlen kreeg orgel
Zaterdagavond om half acht in een
inwijdingsdienst is de kroon gezet op
het werk van ds. A. J. Allan van de
Evangelische Lutherse gemeente in
Heerlen. In deze dienst werd het orgel
in gebruik genomen dat tot nog toe ir
deze unieke kerk mankeerde. Zoals be
kend heeft dominee Allan, behoudens
enkele hulpkrachten jarenlang w
werkt aan de bouw van een kerk voor
zijn gemeente. Hu heeft daarbij letter
lijk alles gedaan: hij metselde, timmer
de, sjouwde, stucadoorde en organi
seerde en-passant nog een geldinza
melingsactie d:e klonk als een klok.
De kerk werd enige tijd geleden opge
leverd. doch er ontbrak een orgel aan.
In Amsterdam ontdekte een lid van
de Lutherse gemeente een orgel van
meer dan 200 jaar oud; het moet uit
een Gereformeerde kerk ergens in
Drenthe afkomstig zijn. Het instru
ment zag er nog redelijk uit en tenslot
te kwam men zover dat het orgel, voor
zien van een nieuwe ombouw, ge
plaatst zou worden in Heerlen. On
danks de ouderdom, klinkt de muziek
uit dit orgel zeer mooi; het geeft een
bijzonder cachet aan deze „Bouw-maar
zelf-kerk". Dhr. Willem Mudde cantor I^^ In de regel laat men zulke
van de Lutherse kerk in Nederland, l^en door een notaris verzorgen,
bespeelde het orgel tijdens de dienst verplicht is dit niet. In e<
van zaterdagavond. 'geval als het uwe zoudt
Opmerkelijk is. dat in de discussie
over de nieuwe basis de Afrikanen
Aziaten nauwelijks het woord hebben
gevoerd. Dat kwam niet, omdat zij
niets te zeggen hadden, maar omdat
zij deze nieuwe basis zó vanzelfsprekend
aanvaardden, dat zij niets behoefden
te zeggen. Zij waren immers alleen
maar vóór. Van hun kant was geen en
kele bedenking, alleen maar blijd
schap. Zij gaven in de discussie hun
instemming te kennen door luid te
klappen als ook maar iemand de basis
ging verdedigen. Alleen dr. Baeta
Ghana stond op om iets te zeggen. Hij
deelde mede dat de mensen van de Zen
dingsraad allen voo
Het waren vooral de oosters-ortho-
doxen die steeds aangedrongen hebben
op wat hier in New Delhi genoemd
werd het „trinitarisch slot" van de ba-
Russische geluid
Het feit dat dit voorstel van de
we basis er lag, heeft ertoe bijgedragen
de Russen in de Wereldraad te krijgen.
Dat werd in de discussie duidelijk ge
zegd door aartsbisschop Nikodim, hel
32-jarige hoofd van de afdeling buiten
landse zaken van het patriarchaat var
Moskou.
Het was de eerste maal dat hij in
een openbare zitting het woord voerde.
„Wij allen zijn hier bijeen op de ba
sis van het Heilig Evangelie," zo zei
hij, „we streven naar de eenheid die
wij hebben ln de ene doop van de ene
Heer. In zijn Evangelie zond Christus
Zijn discipelen reeds uit om te dopen
in de naam van de drie-enige God. De
drieëenheid is de basis van de Evan
geliën waarom zouden we dan be
zwaar maken tegen deze formule?"
Toen hij uitgesproken was brak er zulk
een luid applaus uit als er nog niet ge
hoord was binnen de Vlghyan Bahvan.
Orthodoxer
Er zijn nog enkele verschillen tussen
de oude en de nieuwe basis. In plaats
„Onze Heer", wordt voortaan ge
zegd „de God" en in plaats van „wij
aanvaarden" wordt nu gezegd „wij be
lijden." Ook hieruit kan men de ten
dens naar orthodoxie bespeuren. „Heer"
kan eigenlijk iedereen zeggen die Chris
tus als een groot voorbeeld voor het
leven wil erkennen. Maar „God" wordt
moeilijker. Er wordt echter niet meer
gezegd „onze God", omdat in de loop
van de jaren in de kringen van deze
oecumenische beweging toch wel heel
sterk duidelijk is geworden, dat de
kerkmensen niet bijzondere rechten
op God kunnen laten gelden. God is de
God van de gehele wereld, Christus is
de Heer van de gehele wereld. Dit the-
drong steeds J" 1 1"'~
door.
„Belijden"
in de besprekin-
In aanvaarden zit toch wel.
nog hier in Delhi, een zekere tendens
eigen kunnen, in „belijden" ligt veel
r de overgave opgesloten, het feit
dat Christus alles doet.
Zelfs in deze verandering zit dus
eigenlijk een groeiende weerstand te
gen het Amerikaanse activisme, zoals
toch heel sterk vroeger in het
laai evangelie" naar voren kwam,
r dat hier in Delhi geen enkele
kans heeft gehad en volledig werd af
gewezen. Men wilde nóch van het so
ciaal activisme nóch van het binnens
kamers piëtisme weten.
Bezwaren
Natuurlijk waren er enkelen uit de
stemming bleek een totaal van 36 ge
delegeerden die deze nieuwe tendens
niet konden meemaken. Opmerkelijk
was, dat zij vrijwel allen heel kleine
groepen of kerkjes vertegenwoordigen.
Twee van de tegenstanders waren Ne
derlanders. Daar was in de eerste plaats
de Doopsgezinde hoogleraar, prof. Oos-
terbaan, die zei geen materiële of dog
matische bezwaren te hebben, r
meende, dat de basis zo beknopt
gelijk moet zijn. „Hier is een eerste
stap naar een confessionalisme. Wij als
Doopsgezinden zouden het jammer
vinden als deze nieuwe basis voor som
migen een obstakel zou worden tot har
telijke medewerking."
De remonstrantse hoogleraar prof.
Hoenderdaal zei. dat zijn kerk eigen
lijk al wat innerlijke bezwaren had ge
had tegen de oude basis, maar dat
die bezwaren nu nog sterker zijn ge
worden. Ook bij hem uitte zich de
angst, dat de basis een soort van be
lijdenis zou worden en daardoor schei
ding zou brengen tussen christenen var
verschillend inzicht. Toch gaf hij te ken
nen, dat ook als de basis werd aan
genomen zijn Remonstrantse Broeder
schap toch lid van de Wereldraad
willen blijven.
Quackers
Andere bezwaren werden geuit door
de „Vrienden", de Quackers, die hele
maal geen geloofsbelijdenis kennen en
ook niet wensen, en door de kleine
groep van de Zevende-Dag Baptisten
(niet te verwarren met de Adventisten,
die geen lid zijn van de Wereldraad),
die wel vijf bezwaren hadden. Opmer
kelijk was, dat de presbyteriaan dr.
Blake. wiens naam bekend is gewor
den door zijn voorstel om in Amerika
tot een fusie te komen tussen de Epis
copaalse, de Presbyteriaanse, de Metho
disten en de Congregationalisten ker
ken en die nogal erg is aangevallen
vanuit sommige streng orthodoxe groe
pen om zijn vrijzinnige inzichten, zei:
„In deze nieuwe basis wordt alleen
maar duidelijk uitgesproken wat al ln
de oude basis opgesloten lag. Ik ben er
niet voor dat wij de basis in de toe
komst steeds verder en verder zullen
uitbreiden, maar kan geen enkel
waar tegen deze uitbreiding zien.'
Prof. Berkhof
De Hervormde delegatie heeft vi
de nieuwe basis gestemd. Toch heeft
prof. Berkhof als laatste spreker nog
even het woord gevoerd niet
zijn kerk als geheel, maar
een groep Hervormden, die bang zijn,
dat de nieuwe basis, waarin zo sterk
de nadruk wordt gelegd op de god
heid van Jezus Christus, wel heel
sterk eenzijdig is, omdat met geen
woord gerept wordt over de mens
heid van de Heiland.
Toegejuicht
Toch bleek dat 383 gedelegeerden de
uitbreiding alleen maar toejuichten.
Ook buiten de kringen van de Wereld
raad zal deze verandering toegejuicht
worden vooral, omdat zij maar niet
een woordenspel is, maar deze derde
Assemblee duidelijk heeft bewezen, dat
deze verandering komt uit de harten
de gedelegeerden. Voor deze nieu-
basis was aangenomen, werkte de
inhoud ervan al bevruchtend op de be
sprekingen.
De vraag, die in sommige kerken
buiten de Wereldraad gesteld is, nl.:
Al is er dan een goede basis, hoe
functioneert zij ln hel geheel?" kan nu
toch wel enigszins beantwoord worden.
Dat wil niet zeggen, dat de basis ge
hanteerd zal worden als een belijdenis
om allen die haar niet kunnen onder
schrijven uit de Wereldraad te stoten.
Maar wèl kan men zeggen, dat de nieu
we basis de besprekingen zeker beïn
vloed heeft en dus op die manier func
tioneert.
Beroepingsicerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Lippenhuizen (toez.): P.
B. Haseloop te Tolbert.
Bedankt voor Hasselt: B. Eysinga te
Barneveld; voor 's Gravenhage (wijk-
gem. 33 in wording): E. L. Ruitenberg
te Rotterdam-Kralingen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Rotterdam-Hille-
gersberg: J. van Reeven te Utrecht-Z.
Bedankt voor Rotterdam-Lombardije:
Joh. Heule te Rotterdam-Zuid; voor Am-
terdam (vac. G. R. Visser): Joh. Lever
e Vlaardingen; voor Klazienaveen: J.
Wolven te Urk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Oud-Beijerland: C. Ver-
hage te Hilversum.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Rotterdam-Zuid. Pendrecht
i Lombardije: P. van der Bijl te Bar
neveld en W. C. Lamain te Grand Ra-
pids-Michigan (U.S.A.).
De Bijbel beschrijft heel wat ontmoetingen, maar één r®
meest ontroerende is ongetwijfeld die tussen Elisabeth
vrouw van de priester Zacharias, en Maria, de verloofde
de timmerman Jozef! In Lucas één vindt u het verslag
die ontmoeting. Elisabethreeds op leeftijd, weer terug in i
woning in het bergland van Juda, na vijf maanden lang el
te hebben verbleven en wetend, dat zij over enkele maai^
toch nog de zo vurig verlangde, maar zo lang uitgebh
rijkdom van het moederschap zal mogen beleven. Maria,
maar een meisje, een maagd, maar óók wetend, dat 2tjC
kindje verwacht, door een direct goddelijk ingrijpen,
vrouwen, die moeder zullen worden en daardoor in de^L
schiedenis van het goddelijk heil zo'n belangrijke rol ris
spelen! En let u dan op wat Elisabeth zegt tegen Maria: i
moeder van mijn Heer!" Hoe het straks alles zal verlof
geen van beiden weet het. Elisabeth dankt God, omdat
haar smaad, haar kinderloosheid, onder de mensen heeft v
genomen. Maria schikt zich met vreugde, al zal zij het ?Rys^n(j
nog niet geheel kunnen verwerken: „Zie, de dienstmaagd
Heren; mij geschiede naar Uw woord." Dan gaat zij met si
op reis naar het bergland van Juda en daar zingt zij jjd
lofzang over de Machtige, Die grote dingen aan haar h
gedaan: de eeuwige God heeft haar uitgekozen om Zijn 2Bren
te dragen in haar schoot. Komt, verwondert u hier, men
T Haai
B. Roolvink op Arjos-meeting
(Van onze parlementsredactie)
Als men IN ONS LAND met
zijn overvloed aan werk
gelegenheid eens een zaterdag
morgen zou werken ten behoeve
van de onderontwikkelde ge
bieden, heeft dit meer persoon
lijke waarde dan een belasting
heffing voor dit doel. Staats
secretaris B. Roolvink zei dit,
toen hij zaterdag in Utrecht
een toespraak hield tot de anti
revolutionaire jongeren, die in de
Domstad de jaarvergadering van
de Arjos bijwoonden.
Door een van de jongeren was ge
raagd. hoe de staatssecretaris dacht
„ver een bijdrage van een procent var
het nationaal inkomen ten behoeve van
de hulpbehoevende landen. „Als dit be
drag door de fiscus bijeen moet worden
gebracht, ben ik ertegen", zei de heer
Roolvink. „Er zit dan dwang achter de
invordering en van een persoonlijk offer
geen sprake. Laat men dan liever
1 zaterdagmorgen gaan werken
het loon, dat men daarvoor krijgt, af
staan."
In zijn toespraak wees de staatssecre
taris erop. dat de verhouding tussen
overheid en bedrijfsleven in de veran
derde samenleving steeds opnieuw on
der de loupe moet worden genomen.
Hij. die een christelijke politiek voor
staat,' moet daarbij drie aspecten cen
traal stellen, verantwoordelijkheid,
rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Deze drie hangen samen.
Bij het loonbeleid bijvoorbeeld, moet
de overheid het bedrijfsleven gelegen
heid geven voor het beleven van zijn
verantwoordelijkheid. Overheid en be
drijfsleven dienen geen tegenstelling te
vormen. Naar mate men in de samen
leving zijn verantwoordelijkheid aan
vaardt. maakt men het de overheid ge
makkelijker, zich terug te trekken.
De rechtvaardigheid en ook de barm
hartigheid komen in de knel, wanneer
zo aanzienlijke loonsverhogingen worden
gevraagd, dat zij leiden tot prijsstijgin
gen. De zwakke groepen in de samen
leving worden daarvan de dupe. Hande
verantwoordelijkheid brengt mee,
:n te sterke loonstijgingen zal wil
len voorkomen.
Ambtsaanvaarding
en benoeming
Met een oratie over: „Ons landbouw-
paard (vroeger, nu en later)" aanvaardde
prof. dr Th. de Groot het ambt van bui-
tengewoonhoogleraar in de faculteit der
diergeneeskunde aan de Rijksuniverst-
teit te Utrecht om onderwijs tc geven in
de zootechniek van het paard en de her
kauwer, met uitzondering van de voe
ding.
Dr. L. A. v/d Woerd is benoemd tot lec-
>r in de tandheelkundige farmacologie
an de Rijksuniversiteit te Utrecht. In
1957 werd Dr. v/d Woerd benoemd tot we
tenschappelijk hoofdambtenaar ln de far
macologie aan deze universiteit. Van zijn
hand verschenen vele wetenschappelijke
publikatfes.
De heer Roolvink achtte het, bi^3
deze drie uitgangspunten, juist, dat
overheid geen woningbouwsubsidies
kent ten behoeve van hen, die dan»"/
zij hun Inkomen dergelijke subsi*/,
niet nodig hebben. Hij sprak de Iphtcr
uit, dat de christelijke politieke parana'
dit begrijpen. Desgevraagd antwooidiekr
de bewindsman, er geen principe idow
te willen maken of reeds vanaf het »geho
ste dan wel vanaf het derde kind jnigir
derbijslag moet worden uitgekeerd, h" ve
is. zei hij, een arbitraire zaak. „Wisc
beide punten zijn argumenten aangraa
voeren en ik zie ook nog wel kansl>t va
verstrekken van bijslag vanaf het
de kind te verdedigen." Ha,
De staatssecretaris was zijn toespiivan
begonnen met te zeggen, dat de m»t.
heid heden ten dage als het wareniusc
vulkaan leeft. Niettemin is hetdam
bepaalde opzichten goed wonen. >ti" v
die in het verleden heerste, h
kotti
In de morgenvergadering had onfuy
meer een gedachtenwisseling plso.l.v
over een bestuursvoorstel om, nigentis
A.R. Partij een nieuw beginsel- eiiix d'
gemeen staatkundig programma heente
aanvaard, in de Arjos-statuten opbaril
nemen, dat de Arjos dit nieuwe imbe
gramma onderschrijft. Door en]
clubs uit Den Haag werden hierte
bezwaren ingebracht. Deze clubs )nzaa
ren niet onverdeeld gelukkig met'Qes
kele staatkundige uitgangspunten^ggi
het nieuwe programma. Het bestuir. jy
voorstel werd weliswaar aanva.'
de gedachtenwisseling o
aangelegenheid zal worden i
;eh
zet. - T?
!f.
Middags verleende de zanger ls ov
Sybrandy medewerking. Dr. A. V«neu
man sprak de jongeren toe namens konce
Centraal Comité van A.R. Kiesvertt jj
;ingen. Vertegenwoordigers van oFwo-i
e C.H. en K.V.P.-jongerenorganisaL
alsmede een viertal a.r. Kamerier
woonden de bijeenkomst bij. r"w
Dominee hield eö
preek met effecÉ
Dominee Harvey Hahn in Dayfrtzy
(Ohio, V.S.) verlevendigde z^rzo
radiopreek met een verhaal
een verongelukte trein, waaruit
paarden ontsnapten. Volgens P Vi
politie kon het effect vergelelttcM
worden met dat, wat Orson Welierskl
in de jaren dertig produceerde rip stl
zijn ,Jnvasie-van-Mars" uitzendifck
Honderden inwoners van Dayft. s'
hoorden het gedeelte van de preloriui
over de verongelukte trein. Opp H
wonden mensen begonnen politie pai
dagbladen telefonisch vragen l
stelien. Een man vroeg de poliw°uv
„Waar zijn die 15 losgebrok^ot{
tijgers". (ge"'
De autoriteiten stelden een onde
zoek in en kwamen tot de onfdej,.
king, dat dominee Hahn de brTj
van de ellende was. En dan te bL.
denken, dat hij niet over denL'
beeldige tijgers, maar over denjje
beeldige luipaarden gesproken
En het waren er geen 15 m%c
slechts vierz
Dank aan lezers, die het gedichtje alle gegevens eerst tot de afdeling in-
Alice Nahon ,,'t Is goed in 't lichtingen van de inspectie kunnen
de woorden wenden. Men zal u dan wel zeggen
ringvlekkenziekte. veroorzaakt door
soort virus. Deze ziekten zijn
besmettelijk en worden vaak door
igen hart te kijken"
•an het gedicht „Van U wil ik zingen"
hebben
Vraag: Van mijn maandsalaris wordt inspecteur gaat daarmede akkoord, middel tegen deze ziekte bestaat. Het
naandelijks een bedrag aan A.O.W.- dan is daarmede de zaak af. Blijkt beste is dus de plant weg te doen r»
iremie ingehouden. Nu werk ik tegen- het pand later in waarde te zijn ge-
..oordig ook in de avonduren. Van stegen of gedaald, dan kan men op
bet hiervoor ontvangen salaris gaat die grond op de eenmaal berekende voorjaar van
A.O.W.-premie, loonbelasting en socia
le verzekeringspremies afdragen?
Antwoord: Beide werkgevers moeten
A.O.W.-premies. loonbelasting
nieuwe plant te krijgen of bij ken-
Vraag: In dit doosje bevindt zich nissen een paar stekken, waarbij
soort (vruchtje) bolletje,
een insekt aanwezig is. Dit
vestigd aan een eikeblad. dat ik heb
A.W.W. bedraagt jaarlijks 556. Be
taalt u meer, dat krijgt
tijd terug.
gen hoe dit bolletje ontstaat en op dat de
welke manier het insekt zich daarin was^ Nu hi
zijner heeft ontwikkeld?
Antwoord: Dit is geen vruchtje,
moet uitkijken of deze planten een flauwe herinnering uit e,-.--.
be- nog gezond zijn. jaren, dat dit gedicht in de
™™t£!.rik £„"W,K55£ X"WerT/,Msekdie hïlp'en SSK.'1!!
arsarsws^s: «w. -k
boomgaard. ^Daarin stond een peer die
kinderen „burgermot"
gehecht was aan zijn paard. Tijdeif
het beleg werd de honger in de st#'
steeds nijpender, zodat hij tenslotf
huurwoningen met een ge- de werking van de galwesp, de
waarop 2.000 hypotheek. Hoeveel sue- prikt met haar legboor
cessierecht moet er betaald worden? de opperhuid-
Waar moet men aangifte doen en hoe dan
gaat dit? Is er een notaris bij nodig?
verloop van een of twee jaar
gaatje
dier te slachten. Dit gebeurde jui
voor het ontzet van de stad.
Vraag: Als vader en moeder in g%t
meenschap van goederen gehuwd wi
werking van"uitgescheidenJ stoffen ont- kerszijde heeft verzekerd, dat de ber- dan In hetIïbezif rvanei"aiiesnb?ilft ^zo-Ü1
,..„t ,f„ prikkeUng op do plantopk-oof- «jmotp«~»oo(p«r w„. U o_„;
ongeveer 10.000, drjeus terminalis. Het galwespenwijfje a'S 't'n<^etr6n de
van kwe-
dat gaatje
t naam verbasterd, of waren
eikeblad en legt lei Peren met dezelfde naam
Door in- Antwoord: Hoewel
belangrijk meer opbrengt dan de
:hatte waarde als huurwoning, ir
dan aangifte worden gedaan
voeden zich met de inhoud van dié ring laat,V d*s ,nlet j? de steek,
galappels en verpoppen zich daarin.
Uit die poppen komen dan later de
galwespen. Zij richten geen schade
de plant aan. Vroeger en ook nog
moeten er van de hogere opbrengst galappel:
rechten worden betaald? J,~
Antwoord: De twee kinderen erven
lar schatting samen 8000. ieder dus
f 4000. Hiervan is 3000 vrijgesteld;
de eerstvolgende 1000 wordt 3
procent of 30 verschuldigd. Ieder
betaalt dus successierechten over zijn
eigen verkrijging. Aangifte moet men heb gestekt. De plant groeide
doen bij de inspectie der registratie maar telkens komen er dergelijke u,«-
waaronder men ressor- deren aan. Hoe moet ik de plant be-
handelen?
Antwoord: Voorzover nog uit het
eenvoudig verdroogde blad valt op te maken,
zich met lijdt deze plant een bladbegonia
De Winkler Prins, die op uw vraag beschikking
•en antwoord geeft, meldt, dat er ve- 5escnikKing
herfst- en wlntervariëtelten
deeld wordt, heeft vader niet
de kinderen daarin toestemmen.
Vraag: In uw rubriek heb ik eenl
gelezen, dat jongelui, die willen gaaxade
folder
zijn.
Vraag: Hoe moeten vlekken van lip
penstift verwijderd worden?
.Antwoord: LIppenstiftvlekken kan
men verwijderen met alcohol of met
blanke spiritus.
Vraag: Hoe luidt het gedicht uit de
in Leidens beleg? Het begint _.v
Zeg grootvader, vertel nog Huishoudelijke en Gezinsvoorlichtinfrtoa
hit". Het is meen ik Men sluite dan 0.15 in postzegels inTfcer
Het adres is Van Speijkstraat 19. DeH|
gaan trouwen".
Antwoord: De folder is
dres? KJKSI
vXr
ssie vawyia.
dit op- Haag.
aker
0 B.