-DE DOKTER aan 'f woord
Kerk mag niet berusten
in tyranniek systeem
NEW DELHI
h\r
Moderne maatschappij
is niet te kerstenen
IIIBII
BOEKENHOEK
Een woord voor vandaag
U.T. S. - vakonderwijl
voor chemotechnici
Oud-strijders richten een
documentatie-centrum op
Soorten van jeuk
2
Prof.dr.E.deVries in New Delhi:
Structuren van
tijdelijke waarde
(Van onze kerkredacteur)
op de derde Assemblee van
de Wereldraad van Kerken, baart
opzien. Er zijn heel rustige, even
wichtige toespraken bij. waarin
getracht wordt werkelijk tot de
problemen door te dringen en een
nieuwe basis te vinden voor het
kerkelijk leven van de toekomst.
Als zodanig zouden wij ook de re
de van de Haagse hoogleraar,
prof. dr. E. de Vries, willen ka-
rakteriseren. Hij heeft een weten- eenvöigen* "uïupreeku
sproken en het moet gezegd worden, dat
de conclusies, die eruit getrokken zijn.
soms heel verschillend zijn geweest Zo
heeft men in het verleden Juist om deze
uitspraak gezegd: Daarom moeten we
eigen christelijke scholen, verenigingen,
organisaties en bonden hebben. Juist om
dat de moderne maatschappij niet te
kerstenen is. Maar anderen zeggen, op
grond van deze zelfde inzichten, dat wij
dat Juiat niet moeten doen. maar ons in
de wereld moeten wagen en moeten zeg
gen met de Indiase socioloog Thomas:
..Christelijke politieke partijen zijn ge
vaarlijke dingen en men moet zich bij
andere politieke partijen aansluiten".
Het wordt hier in New Delhi volgens ve-
lf«n
len eigenlijk pijnlijk duidelijk, dat
zoeken naar principes, naar grondbegin
selen. lang niet altijd betekent, dat men
daaruit ook dezelfde conclusies trekt.
CONCLUSIES
schappelijke poging ondernomen
om onze tijd beter te verstaan
Prof. De Vries, die college geeft aan
het ..Instituut voor sociale studies" In
Den Haag, zei onder meer:
„Een van de eerste lessen die de ker
ken van het westen moeten leren is on
derscheid te maken tuseen de boodschap
van het Evangelie en de aocio-econo-
mlach-politieke structuur van de moder
ne westerse maatschappij. Er is geen toe
komst voor een oude puritijnse of pië
tistische houding van de vrije mens in
een vrije maatschappij of de vrije ziel in
een niet-vrije gemeenschap. De belang
rijkste reden is wel. dat men de maat
schappij niet bulten de deur kan houden
door deze te sluiten, of de gordijnen
dicht te schuiven. De dynamische maat
schappij komt door de gesloten deur naar
binnen.
„Men moet evenmin zUn hoop stellen
op de mogelijkheid de Instituten van de
moderne maatachappU te kerstenen
(christelijk maken). In weerwil van de
historische banden, die door sociologen
en hlstorlcle sljn ontdekt, met geestelij
ke bewegingen uit vroeger eeuwen Is
de westerse samenleving volledig ont
kerstend. Dit betekent, dst al ome eco
nomische structuren slechts een tijdelijke
en geen eeuwige waarde hebben."
VERSCHILLEND
Dit ia geen nieuwe waarschuwing. Het
Is een stelling die reeds vele Jaren ge
leden door kerkelijke leidera is uitge-
volki
EMIGRATIE
De mini«ter van «oriale zaken
gezondheid, dr. Veldkamp, heeft
memorie van antwoord aan de Tweede Ka
mer enkele wijaigingen in het emigratie-
heleid van de regering bekendgemaakt.
De Telegraaf merkt hierover het vol
gende op: „Eindelijk ia dan bet besluit
genomen de acties e bev ordering van de
emigratie te staken. Geen weeë radiopraatjes
meer. waarhij het steeds de bedoeling was.
dat de geïnterviewde een aanbeveling voor
de emigratie liet horen, en inkrimping van
het personeel, dal tijn onmisbaarheid
alechta kon waar maken als de emigratie
in de tienduizenden liep en dat du» actieve
propaganda moest bedrijven.
Het heeft anders wel eindeloos Isng ge
duurd. Hoewel aan de voorstandera van de
emigratiepolitiek het ene argument na het
andere uit de hand werd geslagen, moesten
er eerst een nieuwe regering en toen nog
een nieuwe minister van sociale saken ko
men, alvorens een nieuw beleid werd be
paald. Het kost blijkbaar in Nederland
grote moeite de weerstand van belangheb
benden te overwinnen, hetgeen altijd weer
kostbare tijd vergt. Ook than» nog is men
slechts ten halve teruggekeerd van de ver
keerde weg. want ook in de toekomst kun
nen emigranten nog op financiële steun
blijven rrkenen. al«of wij er nog steeds
verheugd over lijn dat Nederlandera staats
burger- van andere landen worden.
De emigratiepolitiek vloeide in eerste
aanleg voornamelijk voort uit de pessimis
tische gedarhte. dat het naoorlogse Neder
land aan ajjn burgera geen toekomst
kon bieden. Deze opvatting ia wel
de feiten gelogenstraft.
Het is te hopen Hat wij in de kentr
van het emigratieheleid ook een aanwij
mogen zien dat de autoriteiten op tal
andere gebieden de toekomst met r
zelfvertrouwen rullen tegemoetaien. I
voor is waarlijk alle reden aanwezig."
we moeten het oecumenische orgg-
nlsme van de kerk op een nieuwe
manier beleven In een nieuwe dimensie,
vooral ln de hulp aan elkaar.
A. We moeten ona meer wijden "n
ctfleke taken, waar het betreft techni
sche en materiële hulp aan elkaar
Het verdwenen kasteel, door Eliza
beth Beretford. Vertaling: Jeanne M
Roos. Illustraties J.J. Hartogh. ABC-
pocket voor de jeugd. Uitgave N.V. De
Arbeiderspers. Amsterdam.
De leeuw is los. door Richard Parker.
Vertaling Jitske Hora Adema. Illustra
ties Paul Hogarth. ABC-pocket voor de
Jeugd. Uitgave N.V. De Arbeiderspers.
Amsterdam.
De redders van Engelmond. door Jan
Mens. Illustraties Wim Bijmoer. ABC-
pocket voor de jeugd. Uitgave N.V. De
Arbeiderspers, Amsterdam.
Miesje. de kleine poes. door Niek
van Noort. Tekeningen Jack Kramer.
Uitgave J. H. Kok N.V.. Kampen.
Brandende harten, door Gera Kraan-
Van den Burg. Vijfde druk. Uitgave J.
H. Kok N.V., Kampen.
Maak uw woning 2 x zo gezellig, door
Rein Kuin. Antilope-reeks. Uitgave Het
Wereldvenster, Baarn.
Welk type vertegenwoordiger heeft
mijn bedrijf nodig?, door drs. D. J. da
Silva. Uitgave Nederlandse Vereniging
van Commerciële Directeuren. Van Ee-
ghenstraat 86. Amsterdam-Zuid.
Torentje torentje, val niet om
door H. J. Barnard. Uitgave H.P. Leo
pold N.V.. Den Haag.
Lusten en lasten van alcohol, door
Brof. dr. D. H. Wester. Derde druk.
ïtgave H. P. Leopold N.V., Den Haag.
Amsterdam, paradijs der herinnering,
door Jan Mens. Derde druk. Uitgave
N.V. Kosmos, Amsteidim^^^^^g
Sesam Geïllustreerde aardrijkskunde
van Nederland, door W.W. Reijs. Twee
deeltjes. Achtste druk. Serie Sesam-
boeken. Uitgave Bosch Keuning N.V.,
Sesam Biologie, relaas der wondere
levensfuncties, door dr. W.M. Kruseman.
Zesde geheel bijgewerkte en aange
vulde druk. Serie Sesam-boeken. Uitgave
Bosch Se Keuning N.V., Baarn.
Rossum N V.. Blaricumr.
Maandblad Te Elfder Ure, speciaal
Karl Marx-nummer. Uitgave Het Spec
trum N.V., Utrecht.
Conclusie rapport in New Delhi:
Nehroe sprak tot
Wereldraad
T\E KERK dient altijd haar
■L' Heer te gehoorzamen, of zij
nu leeft onder tyrannie of onder
een regering die de rechtvaardig
heid betracht. Moeilijkheden ge
ven christenen of kerken nooit het
recht in oude of nieuwe vormen
van tyrannie te berusten.
In onze tijd kunnen christenen
niet toestaan, dat zij geregeerd
worden zonder medezeggenschap.
Dat is de conclusie van een rap
port, dat in vele commissieverga
deringen van de Wereldraad van
Kerken met deelneming van lei
ders van kerken van achter het
ijzeren gordijn is opgesteld.
Verder wordt er in het rapport ge-
zagd, dat gerijpte christenen ondei
regeringen van onderdrukkers kunnen
groeien in genade en moed.
Maar onder zulke regeringen kunnen
kerken zwaar worden beperkt in hun
onderricht van de jongere generatie, in
hun mogelijkheden om in het openbaar
te getuigen en in hun herderlijke dienst
in de gemeente.
Onder de vele andere gisteren behan
delde rapporten was er een over he:
dienstbetoon van de christenheid, waarii
werd opgemerkt, dat de kerken altijd
bereid moeten zijn om als zij zich gesteld
zien tegenover autoritaire onderdrukking,
te strijden voor hun recht om hun bood
schap uit te dragen.
Hieraan wordt evenwel toegevoegd:
„De christen moet altijd erkennen, dat
Jezus Christus de Heer der historie is en
dat Hij ook thans werkt onder elk volk
van de wereld".
Met betrekking tot de koude oorlog
zegt het rappport, dat jaren van weder
zijds wantrouwen de volken „valse en ge
fixeerde voorstellingen van elkaar'
hebben gegeven.
Ook werd gesteld: ..de marxistisch-
Leninistische opvatting van een funda
mentele tegenstelling met het kapitalisme
betekent niet noodzakelijkerwijze, dat
een wereldoorlog met kernwapens on
vermijdelijk is.
„Van de andere kant omvatten de doel-
stelllingen van de westelijke wereld niet
noodzakelijkerwijze een gewapende kruis
tocht".
Gods werk
Bp de heersende verdeeldheid in de
wereld, aldus het rapport, schept de
eenheid, beweging van de kerken een
gemeenschap die „alle verbitterde in
ternationale conflicten van onze tijd
overbrugt".
Het rapport noemt de toetreding van
de Russisch-orthodokse kerk tot de
Wereldraad een voorbeeld van „de
wijze, waarop God zijn geslacht bij
eenhoudt" ondanks de spanningen en
vervolgt: „ln Christus zijn de slagbo-
en verbroken".
Het rapport waarschuwt tegen de toe
nemende Invloed van regeringsmacht en
wetenschap en het gevaar, dat de men
selijke waardigheid en vrijheid in het
gedrang zullen komen, als mensen wor
den „behandeld als werktuigen".
De Wereldraad heeeft opnieuw een
uitnodiging tot aansluiting gericht tot
christelijke kerkgenootschapppen, die nog
niet tot dc raad zijn toegetreden en aan
gedrongen op maatregelen om de con
tacten met verschuilende niet aangesloten
kerken te versterken.
„Met het oog op onderlinge kennis
making en begrip en het wegnemen van
alle misverstanden, die ten aanzien van
de oecumenische beweging mochten be
staan."
Hij gaf zijn voldoening te kennen over
de aanwezigheid van waarnemers van
verscheidene van die kerken, met speciale
vermelding van die van het Vaticaan
en spoorde tot aanhoudend gebed voor
alle christelijke broederen aan.
Vrijheid
In een verklarinng Is de stelling ge
poneerd. dat ware vrijheid de „vrijheid
tot belijdenis van het geloof zowel in
het openbaar als binnenskamers" eist.
De Russisch-orthodoxe afgevaardigden
uit de Sowjetunie hadden zich zonder
tegenspraak bij de verklaring aan
gesloten.
In de verklaring werd verder gezegd,
dat de christenen gereed moeten staan
om voor godsdienstvrijheid te strijde»
en dat vrijheid de volgende elementen
omvat:
„Vrijheid om via elk medium, onge
acht grenzen, inlichtingen in te winnen,
te ontvangen en door te geven:
„Het voorkeursrecht van ouders om
te kiezen, welk onderwijs hun kinderen
zullen ontvangen:
„Vrijheid om deel te nemen aan het
de gewenste regeringsvorm
Wandelingen in
rijdt
Irdrn, dat
i de Tweede-Kante
r de tweede m«i
i half jaar bij
uitdrukking kwam. Het gevolg was dat het
debat over de Bijlmermeer moest worden
afgela-t. Het blad srhrijft het volgende:
„Het was hekend, dat minister Toxopen»
het betreffende wetsontwerp dreigde in te
trekken, indien het amendement-Schep» tot
aansluiting van deie polder bij Amsterdam
morht worden aanvaard. Als onze Kamer
leden sulk een debat niet meer de moeite
waard vinden om op hun post te blijven,
vestigen aij de indruk bnn plichten niet al
te serieus op te vatten. Zulk een indruk is
schadelijk voor on» parlementaire bestel.
Men kan niet verlangen, dat alle ISO
Kamerleden aldoor in de vergaderzaal
tegenwoordig zijn. Het komt voor. dat rom-
misaiea van deskundigen elders in het ge-
gadering een onderwerp in diaeustie i». dat
huilen hun speriali-nie omgaat. Dit kan
een doelmatige arbeidsverdeling bevorderen.
Ook een absenteïsme, dat voortvloeit uil de
vervulling van andere nationale en interna
tionale erplirhtingen. kan onvermijdelijk
zwijgen. Maar afkeuring verdient het al»
er een neiging ontstaat om het gebouw te
verlaten al» verwacht kan worden, dat er
niet meer gestemd tal worden en men zelf
niet al- -preker in het debat moet optreden.
Vooral hij de K.V.P.-fraetie, waarvan vele
leden in het tuiden wonen, plegen de gele
deren te dunnen al» het eind van de parle
mentaire week in richt komt. Toch kloef
het absenteïsme niet tot dese eno grote
fractie beperkt.
Onte grondwet zegt. det de Staten-Gene-
raai het hele Nederlandse volk vertegen-
v-oordigen Dit houdt een opdracht in. Bijna
Nederland-c volk huldigt wel de
dat de Kal
or inderdaad t
-rieden dit het
-oordig
lenwoordiger li
'ra, moet ook eonsequentioe aam a
ANDERZIJDS
N.G.B. IS NOG GETUIGE
De Nederlandse Geloofsbelijde
nis fungeert nog altijd als ge~
meenschappelijke belijdenis. De
gereformeerde gezindte moge te
genwoordig kerkelijk verdeeld
zijn, de Nederlandse Geloofsbelij
denis is nog altijd een machtige
getuige van de enigheid des ge
looft, die er Gode zij dank ook
nog tussen het verscheurde gere
formeerde kerkvolk bestaat. Dat
schrijft dr. F. L. Bos in Eenig
heid des Geloofs en hij vervolgt:
klaar gebleken. In 1957 hebben elf
Ïiredlkanten te weten vijf gere-
ormeerde. drie christelijke gere
formeerde. twee hervormde en een
vrijgemaakt-gereformeerde zich
in de tegenwoordige situatie teza
men opnieuw bezonnen op het in
de Nederlandse geloofsbelijdenis
vervatte reformatorische belijden.
En het resultaat is geweest, dat zij
in broederlijke harmonie gekomen
zijn tot een actueel belijdende om
schrijving van die oude belijdenis,
waarin allen zich volkomen konden
vinden.
Ik geloof, dat dit een evenement
was. Zeker, we hebben allemaal
nog die geloofsbelijdenis van vier
honderd jaar geleden. En ambts
dragers met name betuigen daar
mee nog altijd hun instemming.
Maar de kwestie is. of die belijde
nis onder ons nog leeft.
Daarom is dat. wat die elf predi
kanten een paar jaar geleden de
den. van zo grote betekenis. Zij
toonden daarin, dat die belijdenis
in werkelijkheid niet dood is. maar
nog altijd uitdrukking is van ge
meenschappelijk levend geloof.
TTOOR alle dingen moeten we ons
V opnieuw erop bezinnen, wat die
geloofsbelijdenis bedoelt te zijn. en
of we daarmee nog accoord gaan
Onze geloofsbelijdenis bedoelt
een voortdurend lofoffer aan God
te zijn Naar het woord uit de He
breeënbrief (13 15): ..Laten wij
dan door Jezus Christus Gode
voortdurend een lofoffer brengen,
namelijk de vrucht onzer lippen
die zijn naam belijden".
Nee. wij bedoelen met onze ge
loofsbelijdenis helemaal niet een
korte samenvatting te geven van
wat er in de Bijbel staat Met het
eevaar. dat die samenvatting dc
Bijbel zou verdringen. Maar God
heeft het licht van ziin machtige
heilsopenbaring ln de Here Jezus,
dat ons uit de Bijbel tegenftraalt.
doen schijnen in onze harten, zo
dat wij daarmee ln Beloof rijk Be-
worden zijn. En vanuit die geloofs
beleving van het door God in de
Here Jezus geooenbaarde heil ko
men wij tot belijden Dat wil zeg-
een. tot het voor God en mensen
blij gewagen van de levensrijkdom,
die wij door het geloof in die heils
openbaring gevoeden hebben
Onze geloofsbelijdenis staat Hus
riet np ëën lijn met Gods heils
openbaring. maar het is onze «e-
loofsreactie op die heilsopenbaring
Als zodanig is dat belijden een per
soonlijke subjectieve aangelegen
heid.
Toch houden we ons daarin niet
ieder op onszelf. Dat is de bedoe
ling van het lofoffer niet. We be
horen daarin de gemeenschap van
Gods kerk te zoeken. Gelijk de
psalm het uitdrukt: ,,ik zal de He-
re van ganser harte loven in de
kring der oprechten en in de ver
gadering" (Ps. 111 1).
Nu is het zo, dat dit lofoffer van
de kerk in haar geheel de persoon
lijke geloofsreactie van de indivi
duele leden op Gods heilsopenba-
ring te boven gaat. Niet ieders ge
loof is zo opgebloeid, dat hij op de
lengte en breedte en diepte en
hoogte van die heilsopenbaring vol
uit kan reageren. Maar wel kan
elke gelovige meezingen in 't koor
van de kerk. Misschien reikt ie
mands persoonlijke stem niet tot
dc grootste hoogte en de diepste
diepte van dat kerkelijke belijden.
Maar dat mag niet hinderen. Als
wij maar allen, naar de genade die
ons is gegeven, meezingen in het
grote kodr van de gemeente, en
persoonlijk meer of minder gevor
derd. meekomen op de weg van
dat belijden.
DAT is de instemming met onze
kerkelijke geloofsbelijdenis, die
van allen wordt gevraagd.
De instemming is dus geen theo
retische aangelegenheid. Maar ze
betekent ook niet. dat u allemaal
persoonlijk die belijdenis in haar
volle omvang en diepte als uw ei
gen geloofsreactie oo het heil in
Christus beaamt Dat geldt wel
voor de kerk in haar geheel. Maar
het is niet erg. als uw persoonlijk
geloof aan de volheid van dat be
lijden nog niet toe is.
Niettemin zult u dan toch die vol
le kerkelijke belijdenis als een kos
telijke schat mee bewaren. Want
u zult er rekening mee houden, dat
dit eemeenschaopelijke belijden
van de kerk in de loop der historie
onder de leidine van de heilige
Geest is tot stand gekomen en in
de voortdurende aanvechting van
leuren en dwaling is verdiept.
Wees dus voorzichtig, als u er
nog niet in volle omvang bii kunt.
Haal over dingen die uw geloofsin
zicht te boven gaan. niet noncha
lant de schouders on Maar tracht
bii het licht van Gods woord tot
Hiker pp diener eeloofsinzicht te
komen. Dan zult u de kerketiike
bcliidenis hoe lanrer hoe meer
gaan waarderen en daarmee al
vo"er instemmen
Overigens wordt van u en van
wie dan ook nooit onvoorwaardelii-
ke Instemming met onze kerkelijke
treioofsbelUdenls gevraagd. Als on
feilbaar zuivere beiHdenis wil de
kek haar h»lMder(« niet be-
schouwen en nooi» beschouwd zien
Go/ts heilsopenbaring 'n Jezus
Christus is absoluut. Maar elke
rn «etiiVe »oV>«f,re«r»ie daarno
'ri betrekke1 i'k Voortgaande ge-
lnnfsbezinnine op Gods hei'snnenha.
ring kan leiden tot het inzicht, dat
onze geloofsbelijdenis moet worden
gecorrigeerd.
verkiezen
door vrije verkiezing van functionarissen:
„Vrijheid om het land te verlaten en
er terug te keren en elders asiel te
zoeken".
Vriendelijk
Premier Nehroe van India heeft giste
ren in de vergadering van de Wereld
raad van Kerken gezegd dat de enige
manier om de wereldvraagstukken op te
lossen is. deze op een vriendelijke manier
te benaderen en niet met een koude
oorlog.
In een rede van 20 minuten zei hij er
zeker van te zijn dat de mening van de
Wereldraad over de wereldvraagstukken
„van invloed zal zijn op een groot aantal
mensen over de gehele wereld".
Nehroe is met het houden van zijn rede
teruggekomen op een eerder besluit,
niet op een zuiver godsdienstige confe
rentie te zullen spreken.
HU zei dat de wereldleiders
probleem staan of zfj hun eigen vrije
mening moeten uitspreken of de mening
van het volk. De manier waarop een
leider een vraagstuk opvat behoeft niet
de mening van de grote meerderheid
van zUn volk te zijn. zelfs al heeft hU
gelijk. Een democratische leider „moet
zUn volk overtuigen, anders houdt hü
op met hen te vertegenwoordigen
raakt hU geïsoleerd", aldus Nehroe.
kOSRAM
Campagne in Hongarije
tegen Roomsen
verscherpt
De speciale V.N.-vertegenwoordiger
voor Hongarije zegt. dat het communis
tische regiem te Boedapest zijn campag
ne tegen de Rooms-Katholieke Kerk in de
satellietstaat verscherpt.
In een rapport aan de algemne vergade
ring heeft sir Leslie Munro uit Nieuw-
Zeeland maandag verklaard, dat in de
afgelopen 12 maanden massa-arrestaties
verricht zijn van priesters en leken, die
kerkewerk doen.
Munro zei petities met miljoenen hand
tekeningen ontvangen te hebben, waarin
vrije verkiezingen en de terugtrekking
van de Russische troepen geëist wordt.
Hij voegde hieraan toe, dat de bezorgd
heid, ontstaan na de opstand van 1956.
met het verstrijken van de tijd maar
weinig minder geworden is.
(Van onze korkredactenr)
De gedelegeerden willen hier
do derde as;-rniblee vai
raad niet alleen maar
praten, zij willen ook 8
met elkaar
■men bidden
Gods Woord.
Om de andere dag is er een Bijbel
studie en op de tussenliggende dagen
wordt de dag begonnen met een
korte ochtendwijding. Hoe moeilijk
het echter is om samen God te loven
bleek dezer dagen toen de ochtend
wijding geleid werd door de metro
poliet van Myron, ChrysOstomus. De
aanwezige protestanten hebben zich
niet helemaal, en velen van hen zelfs
helemaal niet thuis gevoeld.
In het lange liturgische gebed, on
derbroken door de herhaalde uit-
spruak van het koor: „Heer, erbarm
U over ons", werd onder meer ge-
heden: „Wij gedenken onze allerhei
ligste, allerreinste, allergezegendste
en heerlijke Vrouwe, Maria, de eeu
wige maagd en moeder van God, met
al de heiligen, we wijden ons en
elkaar en on» hele leven aan Christus,
onze God."
En wie bekomen wa» van deze
schrik werd even later opgeroepen
om te bidden voor de doden met de
woorden: „Wij bidden ook voor de
gebenedijde, immer onze eer waar
dige heilige orthodoxe patriarchen,
mor alle godvruchtige her
alle
.rgegas
izijn er
broedet
En dc dienst eindigde met de
smeekbede: „Dat Christus onze waar
achtige God door de voorbede van
zijn allerheiligste moeder de eeuwige
maagd Maria, van onze vader onder
de heiligen, John Chrysostemus de
aartsbisschop van f nnstantinopcl, van
de heilige martelaren Paramonus,
Philomenus en Faidre, wier dag dit
is en van alle heiligen, ons genadig
zij en ons verlosse, want Hij is goed
en heeft de mensen lief."
In deze korte ochtendwijding van
nauwelijks dertig minuten bleek voor
velen nog weer eens overduidelijk
dat de kerken elkaar in de Wereld
raad wel gevonden hebben om met
elkaar de problemen van deze tijd
te bespreken, maar dat de tijd lang
nog niet rijp is voor de overgave aan
eikaars tradities en diensten.
Uit de diepste nood van een totaal ontredderd volksbestac
stijgt de kreet omhoog: „Ons heilig en luisterrijk huis, wat^
onze vaderen U loofden, werd een prooi der vlammen
al wat ons dierbaar was, een puinhoop." De profeet Jesav
doet een hartstochtelijk beroep op God nu het stilzwijgen
verbreken en de hemel te scheuren. Hij weet het: God jm
vertoornd vanwege de overtredingen van het volk Israël, „wfë
zijn allen geworden als een onreine, al onze gerechtighedfcL
als een bezoedeld kleed; wij vielen allen af als het loof 4
onze gerechtigheden voerden ons weg als de wind." Achtl
de beeldspraak staat de schuldbekentenis. Jesaja weet, i
het volk, waarvan hij lid is, op niets aanspraak kan mah
Maar hij weet ook, dat zonder Gods ingrijpen alles verlor
is. God moet verlossend komen en de mensen niet langer
het onzekere doen ronddwalen. Jesaja, kind van de ou
bedéling denkt vóór alles aan het herstel van Israels vott
bestaan, maar op de achtergrond staat toch ook voor hem c*5-
verhouding tassen God en mens. Hier is het diepe besef, dj
zonder Gods komen in de wereld de verbroken relatie tussA
aarde en hemel niet kan worden geheeld. Hier is de hunkerir(^\
naar het wonen van de Heer onder de mensen, bij ons, dj
verloren zijn in onszelf en die pas vrede kunnen smaken, a
die verstoorde verhouding is hersteld.
Een aantal grote chemische
bedrijven in het centrum en het
zuiden van ons land heeft een
plan tot het instellen van u.t.s.-
vakonderwijs voor chemotechnici
opgesteld en voor nader advies
aan de minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen voor
gelegd aan de onderwijsraad. Er
bestaat bij het uitgebreid tech
nisch onderwijs thans nog geen
chemisch-fysische richting, hoe
wel aan geschoold lager tech
nisch kader in deze bedrijfstak
grote behoefte bestaat.
Advertentie
=3L^
*t helpt en't is lekker
RED BAND- ROOSENDAAL
De tweede internationale conferentie
r wetgeving betreffende oud-strijders
oorlogslachtoffers heeft maandag op
de slotvergadering in de Ridderzaal in
Den Haag een aanbeveling aangenomen
tot oprichting van een internationaal do
cumentatiecentrum. Dit centrum zal in
samenwerking met een permanente raad
gevende commissie alle betrokkende op
de hoogte houden van wetswijzingen en
vooruitgang op economisch, sociaal en
medisch terrein, die kunnen bijdragen tot
verbetering van de wetgeving betreffende
oorlogsveteranen en - slachtoffers.
Deze en de andere 32 aanbevelingen,
die alle werden aangenomen, zijn opge
steld door de drie commissies van de
conferentie, die voor oorlogspensioenen,
"X>r sociale en medische kwesties en
>or internationale regelingen.
De secretaris-generaal van de World
Veterans Federation, de heer N. Acton,
heeft in zijn slotwoord aangekondigd dat
een begin zal worden gemaakt met de
voorbereiding van de oprichting van een
documentatiecentrum, zoals is aanbevo
len door de commisie voor internationale
regelingen.
Op de voltallige bijeenkomst zijn voorts
aanbevelingen aangenomen, waarin een
beroep op regelingen wordt gedaan oor
logsslachtoffers een schadeloosstell te
geven die in overeenstemming is met hun
werkelijke behoefte. Aanbevolen wordt
dat oud-strijders en oorlogsslachtoffers
verzet kunnen aantekenen tegen beslis-
singen over uitkeringen. Ook sprak de
conferentie er zich voor uit dat uitke
ringen worden gegeven voor de kosten
van een verzorger in het geval van
ernstige invaliditeit
De regeringen worden uitgenodigd oor
logsinvaliden te voorzien van gemotori
seerde en andere voertuigen en bij te
dragen in operaties.
Meer studenten aan
Gem. Universiteit
Het totale aantal studenten dat dit
jaar aan de Gemeentelijke Universiteit
van Amsterdam is ingeschreven is, zo
deelt het bureau voorlichting van deze
universiteit mede, vergeleken met de
telling van 31 oktober. 1960. toegenomen
met 249 of 3.8 procent (vorig jaar 292
of 4.7 procent». Deze stijging komt voor
het grootste deel door de toename van
het aantal eerstejaars. Immers terwijl
het aantal eerstingeschrevenen tijdens
ifgelopen cursus praktisch gelijk
aan het jaar daarvoor, lijkt in de
tendens der eerstejaars-inschrijvingen
en duidelijke ommekeer +e zijn ge
komen. Een toename van 229 of 13 5
procent (einde vorige cursus totaal 20
of 1.4 procent) Averd vastgesteld.
wezenlijking van het plan uit 1
drijfsleven worden zo groot geacht, d
de u.t.a in Hlivermim zich reed» voqSt
bereidt om ai* aerate ki JS62 te begiiest
nen met dt opleiding van chatcudachnifaj
Thans ziin reodj oaiocdograapoo in dig,",
schakelklassen tot das* u.ka toagolatA^c
Het bestuur van de stiohtiog Gooi se uTrj;
gebreid technische oehoe I «voorzitfpL
protf. dr. G. Stuiveling» verwacht, dat i_,
dra de ministeriële toestemming is
J:even, ook in Roermond de nieuwe oPf11
tiding ter hand zal worden genomeFl
Volgens de voorlopige prognose bestaas£
bij zes uitgebreid technische sebolen bse
land de behoefte aan chemotecjï)
iir:
nisch vakonderwijs.
Er zyn ook reeds plannen uitgeweiPn^
voor de voorlichting aan lagere schoip1
I.t.s, m.u.l.o. en h.b.s., opdat zowel lce)pe
kracht als de leerling op dc hoogte wortan
gesteld van de mogelUkheden in gehe
nieuwe beroepen, welke voor adspirao
chemiciens en chemotechnici zijn w«Pi
gelegd. au;
Het ontbreken van een chemische dai Ai
scholing voor het lagere kader en de l|r
gere staf doet zich steeds sterker gevq0„.
len in verband met de structurele wM]
gingen bij de proces-industrie. Dit i
grote groep van chemische en andere b
drijven waar het produktieproces
afspeelt in een gesloten apparatuur.
Deze industrietak (produktie rond lur:
miljard) neemt ongeveer 40 procent vöito
de industriële capaciteit van Nederla:
voor haar rekening. Zij geeft werk a,
een kwart miljoen werknemers. Pi
De gecompliceerdheid van dc huldi'0^
produktietechnieken en de kapitale L
vesteringen in apparatuur stellen bijzoT
dere eisen aan de opleiding van de w er
nemer, die met de fabrikage of het toraa
zicht erop wordt belast. Tot voor enkd°P
decennia werden deze werknemers doi Bi
dc chemische industrie veelal gerecnxci
teerd uit werkkrachten zonder speela/er
vooropleiding, die door praktykervarii n
de nodige vakbekwaamheid leerden.
Het niveau van de jongelui, die naPer
lagere school geen verdere opleiding
dagscholen genieten, maakt hen do®^
gaans ongeschikt voor technische fui G
bij de chemische industrie. In de bBeb
hoefte aan lager technisch person#oli:
wordt daarom sedert enkele jaren voc L'
zien door de chemicien-opleiding als o Zi
derdeel van het l.t.s.-programma. Ijrge
daarop aansluitende u.t.s-opleiding b
staat evenwel niet. waardoor tussen t
bedieningsvakman en de h.t.s.-er de ch Gt
mische technicus van het lagere middqujd
kader ais tussenschakel ontbreekt. Vofc]
het opleiden van deze vakman, die de le
ding heeft over het team bedieningsvai
lieden of de verantwoordelijkheid ovi Cs
kleine produktie-eenheid, is de u.t.dle<
het meest geschikte opleidingsinstituut^
Beroepingswerk
NED HERV KERK leid
Aangenomen naar Alkmaar: A. v. i Re
Bovenkamp te Engwierum die bedanken
Vroomshoop. gj
loemd tot indur-triepredikant te Arijo
hem: Th. F. Warfferr.ius te 's Heer Ablr jC
kerke. - u
GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt voor Dokkum (vac. H. Hoger
huis): P A. Bohlmeyer te Oost- en We
Souburg: voor Drachten (vac. B. vs R
Oeveren): G. Heyerman te Nijverdal. lanc
GEREF. KERKEN (VRIJG.) febr
Pi
Aangenomen na*r Hattem (vac. JJosl
Hogenhuis): R. Houwen te Zuidhorn di La
bedankte voor Gra»vi Rapids (U.S.A.). tot
CHRISi'. OEP.EF. KERKEN -
Beroepen te Broe* op Langendijk: \^'c
Steenberr*»* te M».p>el.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bcroeown te Genemuiden: P. van drfrai
Bijl te Barnevcld, die bedankte voor Ebt f
speet. tol
Bedankt voor Cliffton (Can A. Veian
gunst te Rotterdam-C.
REMONSTRANTSE BROEDERSCHAI0j„
Gravenhage: ifoj.
„Vragen op medlaeh gebied zenden aan de redactie van one
blad met linksboven ep de envelop» „Medische rubriek".
Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks
In deze rnbrlek gegeven, vragen waarvan de beantwoording
niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief."
Eén van de weinig onbetwistbare aspecten van
de jeuk is zijn definitie. Meer dan 200 jaar geleden
werd jeuk beschreven als ..die onaangename sensa
tie. die het verlangen naar krabben opwekt". Sinds
dien heeft het onderzoek weinig ertoe bijgedragen
deze definitie te verbeteren. Alleen is men tot het
inzicht gekomen, dat jeuk een symptoom en geen
ziekte is.
Ieder kent de jeuk, iedere normale persoon heeft
iedere dag wel ergens op zijn huid een jeukend
plekje. Gewoonlijk is dit echter zo gering en snel
voorbijgaand, dat we het niet of nauwelijks opmer
ken.
Jeuk is een functie van de opperhuid, waar de
zenuweinden zijn gelocaliseerd. wanneer de opper
huid ontbreekt, treedt nimmer jeuk op. Er zijn
aanwijzingen, dat er verband bestaat tussen jeuk
en pijn. Wanneer b.v. een huidzenuw ongevoelig ge
maakt wordt, verdwijnen Jeuk en pijn gelijktijdig.
Een pijnprikkel. zoals een prik met een naald, kan
jeuk in het betreffende gebied doen verdwijnen.
Men neemt aan, dat krabben verlichting brengt,
doordat het de jeuk vervangt door pijn. Het ver
band tussen jeuk en pijn wordt verder bevestigd
door het feit. dat bij die zeldzaam voorkomende
gevallen, waar een persoon ongevoelig is voor pijn.
dit ook Is voor jeuk.
Vroeger meende men ook. dat jeuk en het tast
gevoel nauw met elkaar verwant waren. Maar het
staat thans wel vast, dat de zenuwbanen, waar
langs deze gevoelens worden ..doorgeseind" naar
de hersenen, gescheiden verlopen.
Het voornaamste verschil tussen jeuk en pijn
kan bestaan in de intensiteit van de prikkel: een
kleine prikkel veroorzaakt jeuk. een sterke prikkel
pijn. Afhankelijk van het aantal gevoelszenuwtjes.
dat geprikkeld wordt en van de frequentie en de
sterkte van de prikkel zullen de waarnemingen va
riëren van een indifferent gevoel van aanraking,
via jeuk. pijnlijke prikkeling, stekende pijn tot hef
tige pijnsensaties.
Van de gevoelszenuwen, die jeuk en pijn over
brengen, blijken twee typen te bestaan: zenuwtjes
die een scherpe, goed gelocaliseerde, duidelijk prik
kelende jeuk overbrengen, en zenuwtjes die een
meer verspreide en meer onaangename brandende
jeuk overbrengen. Deze twee typen worden raak
onderscheiden als „spontane jeuk" en „jeukerige
huid".
Gewoonlijk is de spontane jeuk van tijdelijk of
afwisselend karakter, zoals bij galbulten, insecten
beten. maar hjj kan ook permanent aanwezig zijn
bii bepaalde ziekten.
Bij de „jeukerige huid" blijft de toestand vele
uren of dagen bestaan, nadat de spontane jeuk is
overgegaan. De vezels van de zenuwen zouden over
reed?
op de minste
en Een lichte aan
druk of temperatuui
de lucht kunm
gevoelig gemaakt zijn er
geringste prikkeling reag
king, een verandering va
zelfs de geringste bewegin_
een heftige jeuk teweegbrengen. Omdat deze gerint
ge uitwendige prikkels gewoonlijk aan de aandaclf
ontgaan, wordt de „jeukerige huid" vaak
spontane jeuk aangezien.
Men deelt de jeuk ook wel eens in als ,.natuu$at:
lijke" en „ziekelijke" jeuk. De „natuurlijke" jeulDi
wordt veroorzaakt door geringe alledaagse prikkelfc)e
zoals b.v. het ontkleden. De „ziekelijke" jeulee
wordt uiteraard veroorzaakt door ziekelijke toestai|00
den. De zenuwprikkel, veroorzaakt door de „natuur
lijke" jeuk, is van minimale sterkte en wordt nail D
welijks bewust, behoudens bij gedwongen rust, verpse
veling of vermoeidheid. £es
De „ziekelijke" jeuk echter ls zo Intens, dat htou
sterk gevoel van onbehagen veroorzaakt en aanlel
ding geeft tot jeuken en krabben.
De meeste onderzoekers zijn het erover eens. dal r-
de jeukprikkels via de gevoelszenuwen van de huid
naar het ruggemerg worden geleid en van da at
door het ruggemerg naar een bepaald deel van dfc"
hersenen gaan.
Hier wordt de jeuksensatie „bewust" gemaakt
worden de orders gegeven tot tegenmaatregelei
eveneens in de vorm van prikkels, die wederoi
door het ruggemerg maar dan langs andere b;
nen worden geleid naar de spieren, die voor
krabben of Jeuken in aanmerking komen.