Uw probleem is het onze Orthodoxe kerken hebben taak in de Wereldraad MARTINEZ Een kanttekening Aziaten tonen belangstelling Niet erg ingenomen met benoeming Niemöller Een woord voor vandaag Telefonische hulpdienst Berlijn heeft het druk 2 VERHOGING A.O.W. jyjINISTER Veldkamp heeft als lijn wens te kennen gegeven, de pensioenen krachtens de Algemene Ouderdomswet per 1 juli 1962 met 15 te ver hogen. Een beslissing daarover is nog niet gevallen, want de minister heeft de Sociaal-Economische Raad nog om advies gevraagd over de konsekwenties van een dergelijke optrekking van de A.O.W.-pensioenen. Het lijkt ons echter niet te gewaagd, te voorspellen, dat de Sociaal-Economische Raad zich wel zal kunnen vinden in een verhoging van de A.O.W.-pensioenen met 15 Voor de gehuwden betekent dit een verhoging met 264 per jaar en voor de ongc- huwden van 168 per jaar. We kunnen ons voorstellen, dat iemand opmerkt dat ook deze verhoging niet is om te gillen, vooral niet in gevallen van echtparen of ongehuwden, die van hun A.O.W.-pensioen, eventueel aangevuld met uitkeringen van „Sociale Zaken", geheel moeten bestaan. Bovendien dient men hierbij nog te be denken, dat volgend jaar 1 Juli hoogstwaarschijnlijk ook de huren met ruim 10 omhoog gaan, waarvoor de ouden van dagen geen andere compensatie krijgen dan deze eventuele optrekking van de A.O.W.-pensioenen. Anderzijds kan er toch erkentelijkheid zijn voor dit initiatief dat van rege ringszijde is gekomen en dat dan toch in ieder geval voor onze ouden van dagen een verbetering gaat betekenen, zij het dan ook van beperkte omvang. Reeds verschillende malen hebben wij onze visie gegeven op de pensioen voorzieningen In Nederland. Het blijkt namelijk dat hieraan nogal wat man keert. Ook de Sociaal-Economische Raad heeft hieraan al eens een advies gewijd. In augustus van dit jaar kwam namelijk het S.E.R.-advies aan de regering uit over het waardevast maken van bedrijfspensioenen. In dit advies heeft de S.E.R. gelijktijdig de wenselijkheid van een optrekking van het A.O.W.- pensioen overwogen. Een aantal leden was wel geporteerd voor een zeer drastische optrekking, zelfs wel met 50 Anderen zagen hierin terecht het karakter van de A.O.W. als bodemvoorziening aangetast en bovendien vreesde men hiervan een zeer nadelige Invloed op de verdere ontwikkeling en even tueel waardevast maken van de bedrijfspensioenfondsen. We vermoeden dat deze verdeeldheid van meningen ook thans nog wel in de S.E.R. zal blijken te bestaan, wanneer opnieuw advies over een pensioen kwestie moet worden uitgebracht. PROBLEEMVERW ARRING yOOR een goede discussie lijkt het ons van bijzonder belang een verwarring van problemen te voorkomen. Bij de bespreking van het pensioenvraag- atuk doet deze verwarring zich nog wel eens voor. Er wordt dan door elkaar gehaald het vraagstuk van de Juiste pensioenvoorzieningen van hen die thans nog in het produktieproces zijn opgenomen en het vraagstuk van de te ge ringe pensioenvoorzieningen voor hen, die reeds de 65-jarige leeftijd bereikt hebben en al van hun pensioen moeten leven. Deze laatste groepering moet thans geholpen worden, daar gaat het in de eerste plaats om. Dat men deze gepensioneerden tegemoet komt met een ver hoging van het A.O.W.-pensioen met 15 lijkt ons juist. Maar elke verdere verhoging, buiten de automatische verhogingen, zouden we toch zeer kritisch willen bezien, omdat aan elke verhoging twee kanten zitten. Men helpt er de ouden van dagen mee, die reeds gepensioneerd zijn, en wat deze kant van de zaak betreft zouden we geen enkel bezwaar hebben tegen een verdere optrekking van de A.O.W., maar men doorkruist hiermee tevens de opzet van de pensioenvoorzieningen voor hen, die nog niet gepensioneerd zijn. Voor deze laatste groep zijn en worden over het algemeen betere pen sioenvoorzieningen getroffen door middel van ondernemings- en bedrijfspen sioenfondsen. Voor deze groepering kan het op een ogenblik helemaal niet meer nodig zijn om de A.O.W.-pensioenen op te trekken. Hier zou een verdere optrekking de betekenis van de ondernemings- en bedrijfspensioenfondsen alleen maar ongunstig kunnen beïnvloeden. En wij blijven toch vasthouden aan de gedachte, dat pensioen als het goed fs een vorm Is van uitgesteld loon, dat een zaak dient te blijven tussen werk gever en werknemer, een zaak van het bedrijfsleven. Het gaat om het behoud van het bedrijfseigene, om de gedifferentieerdheid, welke de kleurloze unifor miteit en maatschappelijke nivellering tegengaat. Het klimaat zal geschapen moeten worden om de bedrijfspensioenfondsen aan betekenis te doen winnen. De gevolgen van een optrekking van de A.O.W.-pensioenen bestaan dus naar twee kanten, naar de kant van hen die reeds gepensioneerd zijn en hen, die nog in het arbeidsproces staan. Daarom achten wij het mogelijk, dat op een gegeven ogenblik het niet ge wenst is de A.O.W.-uitkeringen verder te verhogen, maar toch nog wel wat meer te doen voor de reeds gepensioneerden. Voor de groep, welke vrijwel uitsluitend moet bestaan van het pensioen uit hoofde van de A.O.W. zouden dan incidentcel bljtondere voorzieningen ge troffen dienen te worden. Zo zal voorkomen kunnen worden, dat we ter, wille van de hulp aan onze gepensioneerden vla ie vergaande optrekkingen van de A.O.W.-pensioenen op den duur tot een volledig staatspensioen zouden komen. Normaal zal vastgehouden dienen te worden aan een bodemvoorzie ning uit hoofde van de Algemene Ouderdomswet met daarop gebouwd een voldoende aanvulling uit de ondernemings- en bedrijfspensioenfondsen, daarbij zal dan ook nog verdisconteerd kunnen worden de circa 300 ouder domsrente krachtens de invaliditeitswet. W/"AT HEEFT deze assemblee ons te zeggen?" Dat was de vraag die spontaan aan de orde kwam, toen een aantal gedelegeerden en journalisten samen aten in een van de hotels van New Delhi. Het was een ge varieerd gezelschap van vier con tinenten. Er was een anglicaanse aartsbisschop, een bisschop, er waren enkele predikanten, er^e hTdit'gesprek waren enkele hoofdredacteuren' van bekende internationale week bladen en een paar dagbladjour nalisten. Toch vormden zij theolo gisch een zekere eenheid, hoewel zij kerken vertegenwoordigden die ten dele lid zijn en ten dele geen lid zijn van de Wereldraad van Kerken. (Van onze kerkredacteur) Misschien kunnen we hen enigszins typeren als mannen die hun werk doen in de geest van prof. Gunning van het blad Pniel. Zij waren geen fundamenta listen in de strikte zin van het woord, maar willen toch vast houden aan het gezag van de bijbel en aan de winst die de reformatie ons heeft gebracht. De antwoorden waren velerlei en gevarieerd, maar sterk drong door het geloof dat de orthodoxe kerken (theologisch orthodox) een taak heb ben ln deze Wereldraad. Dat zij hun stem moeten laten horen in deze be weging die theologische orthodoxie, Oosterse orthodoxie, mldden-ortho- doxie cn zelfs vrijzinnigen samen brengt. Het was geen gesprek om gepubli ceerd te worden. De aanwezigen spraken spontaan met elkaar om wat Indrukken Forumbijeenkomst ter gelegenheid tweede lustrum C.S.F.R. De studentenvereniging Civitas Studio, sorum in Fundamonto Reformato (C.S.F.R.) belegt ter gelegenheid van de viering van haar tweede lustrum zater dagmiddag 16 december om 13.00 uur in het Gebouw voor Kunsten en Weten schappen te Utrecht een grote bijeen komst. waarop gesproken zal worden over de vraag: ..Zijn wij als gerefor meerden nog katholiek?" Voorzitter van dit forum zal zijn prof. dr. R. Rooykaas, hoogleraar aan de VU. De hervormde predikant dr. A. A. Kool haas zal het gesprek inleiden. Verder zullen spreken de gereformeerde predi kant ds. J. Schelhaas uit Amsterdam, de christ. gereformeerde predikant ds. J. H. Velema uit Apeldoorn en de predikant van de gereformeerde gemeente te Rot terdam ds. A. Vergunst. BABYl Practisch geschenlT" vooraanstaande Moeders Wereldraad koos zes presidenten uit te wisselen. Maar aangezien ook de Gereformeerde kerken hier in New Del hi waarnemers hebben die bij dit ge sprek niet aanwezig waren leek het toch goed om bepaalde Inzichten, ~i kwamen bij- het werk dat hier wordt verricht, aan de andere kant ernstige bedenkin gen hebben tegen bepaalde aspecten van het werk van de Wereldraad. Hier zijn dus een aantal reacties op wat zich in de eerste week van deze assemblee heeft geopenbaard. Er was veel dat werd gewaardeerd. In de allereerste plaats wel de moge lijkheid van ontmoeting en gesprek. Vooral buiten de bijeenkomsten kan vrij uit gesproken worden met elkaar. Men sen die ver van elkaar af staan ont moeten elkaar, leren elkaar kennen. Dankbaar De Aziaten waren vooral dankbaar dat deze bijeenkomst in hun wereld wordt gehouden, waar de kerk leeft in de diaspora. Zij meenden dat hun eigen werk enorm door deze assem blee wordt versterkt. Zo vertelde een Aziatische christen, dat hij reeds ze ven jaar persoonlijk contact had met een van de gerants in een groot ho tel. Nog nimmer had de man zich ge ïnteresseerd getoond voor de bood schap van het evangelie, maar kwam hij uit zichzelf vragen of hij niet wat boeken te leen kon krijgen om meer over het christendom en de boodschap van de bijbel te kunnen leren. Vooral het feit dat er zoveel kleurlingen zijn die in deze assemblee participeren, maakt indrxik op deze oosterse wereld. Eindelijk zien zij dat het christendom geen puur westerse zaak is. Grote dankbaarheid werd in het bij zonder uitgesproken voor de grote Afri kaanse (niet Zuidafrikaanse) delegatie. Zij zijn allen vertegenwoordigers var - kerken, die pas hun zelfstandig hebben verkregen. Zij komen met groot enthousiasme en met een bijbelse orthodoxie. Een van de aai zigen, een oud-zendeling in Afrika, werkzaam in Azië zei zelfs dat hij tra- »n in zijn ogen had gekregen toen de i nieuwe kerken als lid werden toege- ten. ,.Het was voor mij de bekroning ia een groot stuk levenswerk", zei hij, Een Amerikaanse redacteur van een bekend maandblad voegde er aan toe: Ik heb hier plotseling gezien dat wij, die buiten de Wereldraad staan ons zc vaak schuldig maken aan generalisa ties. Van alle bezwaren die men in de pers heeft gepubliceerd, kan men eigen lijk zeggen dat zij maar een gedeelte van de waarheid weergeven. Wij moe ten veel eerlijker worde richtgovlng. Jlllll ERAAN VERDIENEN Dat geld niet stinkt is een «lom erken de waarheid: véél geld wordt verdiend aan tran*actie» met cor»nuni«ti»eh« landen, die on» naar het leven «laan Onder kopje „Mercurius" vestigt Elaevi Weekblad op dcir feiten nog eem aandacht: „Onbegrijpelijk blijft het g. aan westelijke economische en dële coördinatie tegenover de wel *eer ge- eoördineerd optredende communistische taktiek. Ondanks de brute kernexplosies hij Nova Zeinlda volgen de exposities Amerika, Engeland, Frankrijk ens. In kon elkaar op. Thans exposeren dnar weer zestig Nederlandse firma's met de regen an ons departement van eronomische sa- ken en van de Internationale Kamer van Koophandel. Terwijl een tweede muur in Berlijn gebouwd wordt en Rusaen en Chi nezen in alle „derde" landen wroeten, herrat in China hongersnood Het Westen Australië, Canada, West-Duitsland, Frank rijk, Argentinië leveren, ten dele op kre diet, oor ƒ1,1 miljard graan, niet uit humanitaire, maar uit rommerriële over wegingen en reders van alle landen sullen voor de door China gecharterde schepen meer dan ISO miljoen ontvangen China betaalt o.m met goud, dat, naar aangeno men wordt, „wellicht ten dele afkomstig (Van onze kerkredacteur) ,E WERELDRAAD van Kerken gaat zijn volgende periode in met zes in plaats van vijf presi denten en met een Centraal Comité van honderd in plaats van negentig leden. Opvallend is het feit, dat de Oosters-orthodoxe positie belang rijk is versterkt en trouwens de episcopaalse kerken in het alge meen belangrijk aan invloed ge wonnen hebben ten koste van de reformatorische kerken en twee presidenten van de Wereld raad leken zijn. Zoals gemeld zijn tot president ge kozen: de aartsbisschop van Canter bury, dr. A. M. Ramsay, en de Grieks orthodoxe aartsbisschop van Noord- en Zuid-Amerika, Jacovos. India wordt I vertegenwoordigd door iemand die in Mos-drie weken geleden tot predikant Tibet i kort rland nog commentaar op de afloop van het debat o\er Nederlands Nieuw-Guinea in de Alge mene Vergadering der Verenigde Naties: „Nadat mini'ter Luns en lijn ambtenaren io hoog hadden opgegeven over de kansen van het Nederlandse plan in de Verenigde Naties, verwondert ons hun gemoedelijke reactie nogal Hoe men het ook berekent, het plan-Luns heeft het niet gehaald en een moeilijke situatie is nog moeilijker gewor den. De wereld draait door, de uittocht der ambtenaren uit Nieuw-Guinea wordt ver sneld en de Indone«iërs sullen niet stiliit- ten Het gaat werkelijk niet aan om nu al opgewekt te praten over een nieuwe poging volgend jaar. Minister Lima heeft alljjd ver gez; meer tyd gekregen don hy verdient, maar het ogenblik dal hem de rekening geprrsezi- teerd wordt, kan niet steeds masr jaren worden uitgesteld. Er tal nu ernstig nage dacht moeten worden handelingen". r bilaterale onder- bevestigd, dr. David G. Moses, Afrika door de gouverneur van Oost- Nigeria, dr. Francis Ibiam. Hij is een van de beide „leken". De tweede is Charles Parlin, een methodist uit Amerika. Het mee9te opzien, en onder de leden van de Duitse delegatie onrust, werd veroorzaakt door de Benoeming van dr. Martin Niemöller tot president. Zijn be noeming komt eigenlijk een beetje als een verrassing, hoewel bisschop Lilje onlangs hem nog genoemd heeft als een mogelilke kandidaat. Niemöller geniet In Duitsland lang niet meer het aanzien dat hij in het verleden genoot. Het is op merkelijk genoeg dat hij slechts met een stem meerderheid indertijd herkozen werd als de president van ziin kerk in Hessen-Nassau. Vooral veel leden van de C.D.U. zijn niet zo heel erg ingenomen met zijn verkiezing, omdat h'i met recht een ..persona grata" genoemd kan wor den in Moskou. Hij kan bovendien her haaldelijk reizen maken door Oost-Duits- land en schijnt het vertrouwen te genie ten van de regeringsleiders van deze communistische staat, die geen visa ver strekte aan bisschop Jacob uit Cottbus. die eigenlijk in deze Derde Assemblee van de Wereldraad had moeten spreken Naar men zegt wilde O.-Duitsland even min visa verstrekken aan andere gedele geerden die de kerk in Oost-Duitsland hier in New Delhi hadden moeten ver tegenwoordigen. ..Hoe kan men zo iemand benoemen", zei een van de aanwezige Duitsers tegen ons. Hij cn vele anderen hadden veel lie- dat geen Duitser, maar bij voorbeeld een Zweed was benoemd om het Lutherse deel te vertegenwoordigen. Naar we ln de wandelgangen van be trouwbare zijde hoorden, ging uiteinde lijk de keus tussen de Tsjech Hromad schijnlijk is dat een van de redenen dat men hem niet heeft willen verkiezen. Niemöller heeft dus eigenlijk zitting als president ln het zeskopplge president schap als een vertegenwoordiger van de kerken van achter hot IJzeren gordijn. ..Maar waarom heeft men dan bisschop Noth niet genomen uit Dresden?" klaag de een der Duitsers tegen ons. Opmerkelijk is dat leden van de Duit- #e delegatie zich op de vorigo assemblee in Evanston hebben verzet tegen dc ver kiezing van bisschop Dibelius tot presi dent. Hij vertegenwoordigt immers pre cies het tegengestelde element dat Nie möller vertegenwoordigt in de Duitse kerk. Toen werd een poging ondernomen om Dibelius te laten vervangen door een „leek". CEINTRAAL COMITÉ In plaats van negentig leden telt het Centraal Comité in het vervolg honderd leden. De groep van Oosters orthodoxe Kerken is in dit besturend lichaam versterkt van 12 tot 17 leden. De vijf nieuwe leden ziin allen Russen. Ondanks het feit dat het ledental werd uitgebreid, verloren zowel dc Lutherse als Hervormde Kerken een lid. In het vervolg zitten er zestien lutheranen en 15 calvinisten in dit comité. Het aantal Anglicanen is evenwel met een vermeerderd, evenals het aantal methodisten en het aantal Syrisch-orthodoxen, die niet tot de Oosters-orthodoxen worden gerekend. Ook de Mar Thomakerk is in het ver volg in dit lichaam vertegenwoordigd. Wanneer we de getallen vergelijken blijkt duidelijk dat het episcopaalse element in het Centrale Comité is versterkt. Bedroeg het aantal niet- cpiscopalen, dus de reformatorische kerken plus de kerken die later uit deze reformatie zijn ontstaan. 64, in net comité van 90 leden, hoewel het lichaam nu honderd leden telt. zijn deze kerken door 65 leden vertegen woordigd. Ook blijkt dat de invloed van de Europese en Amerikaanse kerken verminderd is. daar zoveel Afrikaan se kerken nu lid zijn geworden. Ondanks het feit dat het totale aantal 1 is toegenomen zijn Amerika en Europa j slechts vertegenwoordigd door 21 in plaats van 22 leden. Bezwaren waren ook bezwaren. Er heerste bij de gehele groep enige onzekerheid over de invloed van de „liturgische thodoxle". De wijdingsdiensten en stonden zijn tot nu toe al zeer litur gisch geweest. „Blijft dat 2o door gaan?" vroegen enkelen zich af. die zijn opgegroeid in kerken die sterk de nadruk leggen op de prediking van het Woord. ..Is door het toetreden van de Oosters-orthodoxe wereld niet het oor spronkelijke protestantse karakter van deze beweging verloren gegaan?" Bang- was men bovendien dat de stap »ar de orthodoxie eigenlijk tevens een stap is naar het rooms-katholicisme. „De kloof tussen protestantisme en Oosterse-orthodoxic Is veel en veel gro ter dan tussen orthodoxie en rooms- katholiclsme", rel een journalist uit Amerika. Vooral de Amerikanen maakten zich zorgen over de geweldige organisatie die de Wereldraad is geworden. Zij wa ren bang voor bepaalde Amerikaanse elementen die van de oecumene een carrière maken, en van de Wereldraad een soort machine, die zij naar wille keur bedienen. Opmerkelijk was dat zo wel een Europese gedelegeerde die Am sterdam had bijgewoond, als een Ame rikaans waarnemer die in Evanston was geweest beiden zeiden dat zij het echte oecumenische elan van die confe rentie hier in New Delhi misten. Bezwaren werden ook gemaakt tegen de openingsredevoeringen, niet om wat zij zeiden, maar eerder om wat me: er in miste. „Het is allemaal zo „at stract", zo „woordenrijk", zo „weini: zeggend". Er worden zo ontzettend vee vraagtekens gesteld en men hoort zo weinig uitroeptekens. Een vooraanstaan de Indiase evangelist zei: „Toen het boedisme bijeen was, ging men zich niet afvragen wat het boedisme eigen lijk leert, maar men kwam bijeen om plannen te maken om de boodschap waar men in geloofde uit to dragen. Dat kan ook gezegd worden van de wereldbijeenkomst van de islam die nog maar onlangs in deze Aziatische wereld is gehouden. Maar hier vragen christenen zich af wat zij eigenlijk ge loven." Een Australische anglicaanse geeste lijke klaagde: „Alles wat tot nu toe eigenlijk gezegd werd was zo onbe langrijk als het gaat om de centraio boodschap van vergeving van zonden. Het raakt zo weinig de werkelijke kern van het evangelie". Verlangen En toch stond geen van de aanwezi gen negatief tegenover de Wereldraad. „Wat moeten wij doen en wat kunnen wij doen?" werd nog gevraagd en de algemene opinie was dat de evangeli sche of zo men wilt bijbelse christenen, de orthodoxe christenen of hoe zij zich ook noemen, hun plaats moeten inne men in de discussiegroepen en mee moeten spreken en mee moeten getui gen. „Het gevaar is zo groot dat wij dlc buiten de Wereldraad staan" nog een zendeling, „dc taal niet spreken van de mensen van de o menische beweging. Wij moeten hun taal leren spreken, om werkelijk tc kunnen getuigen van wat ons bezig houdt, van wat wij geloven." „Maar ons probleem", zei nog ander, „is juist dat ook wij zo in lijk verdeeld zijn. Wij proberen in de wereld zo vaak vooruit te komen ten koste van medegelovigen die eigenlijk hetzelfde geloven als wij. Willen wij werkelijk onze bijdrage leveren, dan zullen we onderling elkaar moeten vinden." Is dit de mensen ingeboren, het gevoel, het vermoeden, dat er toch een macht is boven de ivereld van het zichtbare en het tastbare, een macht, die, als de totale chaos dreigt, zal ingrijpen? In de eeuwen, die gingen èn die nog komen, zijn er mensen geweest en zullen er mensen zijn, die er reke ning mee houden, het soms hopen, die ervan overtuigd zijn. Hoe en op welke wijze: wie weet het en wie kan bepalen, wanneer dat moment van bovenaards ingrijpen is aange broken? Maar dit geloven miljoenen: dat er méér is boven de sterren dan het menselijk weten kan omvatten. En dat op een ogenblik, dat niemand kan bepalen, de hemel zal scheuren en er een nieuwe orde van zaken zal ontstaan beter of nog slechter, wie zal het zeggen? In de Bijbel lezen we ook van een schreeuw naar omhoog: „Och, dat Gij de hemel scheurdet, dat Gij nederdaaldet, dat voor Uw aan gezicht de bergen wankelden". Op deze manier wendt de profeet Jesaja zich tot God, Die Zich verborgen houdt. Jesaja weet het niet meer. Dit heeft hij vastgehouden: God is de Verlosser, maar wat hééft hij eraan als de hemel gesloten blijft? Gods tegenstanders hebben in alles de vrije hand zij hebben Zijn heiligdom vertrapt. Nu is naar Jesaja's mening het ogenblik aangebroken, dat God zelf dient te komen om al die tegenstanders Zijn Naam te doen kennen. Maar nog is het goddelijk uur niet gekomen, nog is Zijn tijd niet vol. En als God de hemel scheurt om bij de mensen te wonen zal dat anders gebeuren dan de profeet vermoedt! Maar de schreeuw naar omhoog wordt gehoord! Vooral na de 13e augustus Veel behoefte aan nieuwe krachten DE GEBEURTENISSEN van de 13e augustus en daarna hebben de telefonische hulpdienst in Ber lijn, die ter beschikking staat voor alle eenzame, hulpzoekende en vertwijfelde mensen, heel wat overwerk bezorgd. Onopgemerkt en zonder enige publiciteit pro beert de dienst, die door de Evan gelische kerk wordt gesteund, met raad en daad te helpen. In de vijf jaar van zijn bestaan heeft de dienst 14.000 mensen geholpen, alleen in 1960 waren het er al 6500, van wie er 900 in onmiddel lijk gevaar verkeerden. De telefonische zielzorg in Berlijn be schikt nu over 40 vaste en 50 tot 60 losse medewerkers. De dienst heeft, vol gens zijn leider, ds. Joachim Scharfen- berg. dringend behoefte aan nieuwe krachten om ook gedurende de nacht dubbele dienst te laten functioneren. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Boven-Hnrdinxveld: B. Haverkamp te Groenekan. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Rotterdam—Delfs- haven (vac. H. J. Kouwenhoven) als evang. predikant: C. J. Honig te Mcchelen (België). Bedankt voor Klundert: A. S. Timmer te Rotterdam. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Dordrecht: N. de Jong tc Katwijk a. Zee en J. C. Ravenswaay te Scheveningen. Beroepen te Hasselt (als schippers- pred.): W. de Graaf te Broek onder Ak- kerwoude (Fr.). Op een bijeenkomst in Fulda. waar aan 70 vertegenwoordigers van de tele fonische hulpdiensten uit geheel West- Duitsland en West-Berlijn deelnemen, werd nog eens nadrukkelijk gewezen op het feit. dat na 13 augustus de hulp van de diensten zoveel vaker werd inge roepen. De oprichting van meer afdelingen staat op het programma en is zelfs al gedeeltelijk voorbereid. Zo zal op 1 ja nuari a.s. in Frankfurt-am-Main de te lefonische zielzorg starten. De leider van dit „station", dat met een huwelijks- en opvoedingsbureau verbonden zal wor den, zal de Berlijnse psycholoog dr. W. Lüders zijn. De tweede internationale bijeenkomst van vertegenwoordigers der hulpdiensten zal vermoedelijk in september 1962 in Genève worden gehouden. Dc deelnemers van de bileenkomst ln Fulda drongen er op aan, dat deze tweede internationale j bijeenkomst of in Wcst-Dullsland of in West-Berlijn zal worden gehouden. Men besliste tenslotte, dat advies bureaus voor telefonische zielzorg alleen in steden met een inwoneraantal boven de 20.000 opgericht zullen worden. Andere formule Wereldraad j TUdens de vergadering van zaterdag heeft dc wereldraad van Kerken met 383 stemmen voor, 36 tegen on zeven onthou- dingen gestemd voor verandering van de 1 formule waarop de wereldraad sinds de Instelling in 1948 was gebaseerd. De for- mule beschreef oorspronkelijk de Wereld raad van Kerken als „de gemeenschap t van kerken die onze Heer Jezus Christus als God en Verlosser erkennen". De nieuwe formule luidt: „de gemeenschap van de Heer Jezus Christus als God cn Verlosser, volgens de Heilige Schrift". De verandering was op de tweede ver- 1 gadering In 1054 door de Noorse Luthera nen sterk aanbevolen. Duizend boeren met speren en mes- s sen bewapend hebben in Tanjong Ka- rang, Zuid-Sumatra, gedemonstreerd te gen een regeringsmaatregel. ('nfijn geschenk) la prachtige luxe kitten van bijv. 3.-, 5.-, 7.50,10.-, enz. Het comité neeft wel een vernicu- jwing ondergaan. Slechts 32 leden uit het vorige comité blijven aan. De beide Nederlanders, prof. dr. II. Berkhof en de oud-katholieke aartsbisschop Jans behoren tot deze groep. Vraag: Ter aanvulling van mijn zak geld werk ik zaterdags. De andere da gen zit ik op school. Voor elke zater dag ontvang ik acht gulden en hiervan wordt negen procent belasting afgehou den. Als ik ziek ben, ontvang ik niets. Is het waar, dat men de belasting kan terugvragen? Antwoord: Wanneer men over het betrokken kalenderjaar geen inkom stenbelasting behoeft te Betalen en de ingehouden loonbelasting meer dan 15 bedraagt, kan een ongehuwde te ruggave vragen, als het totale inkomen beneden de 1500 is geweest. U moet de aanvrage richten tot de inspectie van belastingen. Een en ander berust op de m: isteriële aanschrijving van 13 februari 1954 no. 48. U ontvangt dan een aangiftebiljet inkomstenbelas ting. dat u geheel moet invullen. Vraag: Ik heb twee schilderstukken. Volgens de verkoper moeten beide ge schilderd zijn door de schilder Hen driks omstreeks 1795. Behoorde hij tot de goede meesters? Antwoord: He» is jammer, dat u niet de voorletters van de bedoelde schil der weet. De naam Hendriks is na melijk wel bekend, daar er een uitge breide schildersfamilie van die naam bestond. Een schilder, die -olgens ons in aanmerking kan komen, is W. Hen driks (geboren 24 juni 1744 te Amster dam. -estorven 28 januari 1831 te Haar lem). Hij was vooral figuurschilder en vervaardigde ook etsen. Als uw schil derijen van zijn hand zijn (wat wij op deze g gevens niet kunnen beoordelen) zal het bepaald geen slecht werk zijn. Of uw stukken geldelijke waarde heb- ben op het ogenblik, kunnen wij niet beoordelen. Bovendien is de smaak van deze tijd van grote invloed op de waar de van het schilderij. Vraag: Uit welke grondstoffen be staan handcremes en welke is de voornaamste grondstof, die het blank worden van de hand veroorzaakt? Antwoord: De hoofdbestanddelen van handcreme zijn in het algemeen: 1) vasilium album of flavum. 2) euceri- num, een vet uit de kop van de pot vis. Tegenwoordig gebruikt men ook vele siliconenvetten. De verschillende recepten worden uiteraard door de fabrieken geheim gehouden. Vraag :Vorige week heb ik een paar mayonaisevlekken in mijn regenjas ge- irwijderen? Ik heb het met lauw water geprobeerd, maar zonder resul taat. Andere middelen durf ik niet te gebruiken. Antwoord: Mayonaise kan men ver wijderen met behulp van benzine. Hierbij moet men zeer voorzichtig zijn en vooral oppassen met vuur. Men moet niet teveel vocht gebruiken en van de buitenkant van de vlek naar binnen werken om kringvorming te voorkomen. Men moet niet wrijven maar deppen en betten. Vraag: Is het „Avondrood. mooi weer aan boord, morgenrood, water in de sloot" of andersom? Antwoord: De enige juiste gswijze is: „Avondrood, mooi weer aan boord, morgenrood, water ln de sloot". Vraag: Is het mogelijk mij de juiste behandeling te melden van siermais? De plant 's ongeveer een meter hoog en heeft halverwege dikke knobbels in de vorm van kolven. Moeten deze er nu af gehaald wo-den of moet de plant eerst afsterven en daarna verder dro gen? Antwoord: De siermais kan geplukt worden zodra de korrels hard gewor den zijn en de schutbladen vliezig. U breekt de kolven er met een zo lang mojelljke steel uit, slaat de schubben flink terug, zodat ze als het ware een manchet vormen, en hangt ze omge keerd te drogen op een winderige plaats uit de zon. b.v. onder een af dak. Als ,e goed droog zijn. kan men ze voor bloemwerk gebruiken. Zijn ze niet voldoende rijp en droog, dan gaan ze schimmelen. Vraag: Hierbij zend ik u ccn luis toe, die voorkomt op twee flamingoplanten. Ik heb geprobeerd deze weg te krijgen met zeepsop en door te spuiten met nultisector, zonder resultaat. Kunt u mij goede raad geven? De planten heb ben elk 5 of 6 grote bloemen, die nu zwart gaan worden. De ene plant staat achter een raam op het Noord oosten, de andere op het Zuidwesten. Er is geen vitrage voor de ruiten. Bij zonnig weer wordt het ene raam afge schermd. Antwoord: Uw flamingoplanten-an- thurium zijn aangetast door bladluizen. Probeer het eens door bestuiving met pirox of een ander daarmee gelijk te stellen middel. Tien dagen daarna moet u de bestuiving herhalen om de uit de eitjes gekomen jonge luizen te doden. Een goed vergifmiddel is 10 cc ni cotine 95 pet. per 10 liter. Een vrij on schuldig en al zeer oud middel dat u zelf kunt maken is het volgende: een ons gele of groene zeep (dus geen stukken zeep). 1 deciliter brandspiritus op 10 liter water. U moet de groene of gele zeep oplossen in wat warm wa ter. Na afkoeling moet u de brandspi- ritus daaraan toevoegen en vervolgens aanvullen tot tien liter water. Zodra u weer luizen ziet, moet u de behande ling herhalen. Is er slechts een enkel lulsje, dan kunt u dit aanstippen met brandspiritus. U moet oppassen, dat de planten niet op de tocht staan. Vraag: In mijn tuin heb ik een vij vertje laten maken van 2 meter lang en een meter breed. De diepte is 75 cm, maar aan één zijde is er een verhoging tot 35 cm van de bovenkant. Welke planten kunt u mij voor een dergelijk vijvertje aanbevelen en hoe veel kan ik erin zetten? De verhoging heb ik laten maken voor planten, die niet zo'n lange stengel kunnen ontwik kelen. Welke planten moet ik daarvoor nemen? Hoe moet de samenstelling van de grond zijn. Moet die ook afge dekt worden met grind e.d.? Wanneer kan men de waterplanten het beste planten? Wanneer ik goudvissen in de vijver doe, moeten die dan van een bepaalde soort zijn? Kan er soms nog een andere vissoort bij? Moet het wa ter van tijd tot tijd worden ververst? Zijn er nog andere adviezen, die van belang kunnen zijn? Antwoord: Wij nemen aan. dat de vijver een waterdichte bodem heeft. Men brenge er een laag grond in van 20 tot 25 cm dik, b.v. goede tuingrond, liefst kleiachtig, ook op die vrhoging, waar de laag -vat dunner kan zijn. Be dek de giond na het planten met een laagje rivierzand en laat dan voorzich tig de vijver vollopen. Het planten doet u het beste in het voorjaar. Geschikte planten zijn voor de verhoging dotter bloem (geel), waterviolier (witrose), watergentiaan (geel). Voor de diepere gedeelten: zwanebloem (rose), pijl kruid, lisdodden, de kleinblijvende wa terlelies (u heeft dan wit. geel oranje, rood), gele plomp. Op het verhoogde deel ten hoogste twee tot drie planten, in het diepere ten hoogste vijf of zes. Brieven, die niet voorzien zijn ran naam en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet i onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Het water moet niet ververst worden,:"1 hoogstens aangevuld en liefst met re- 01ï genwater. Men moet de vissen nietaur méér voeren dan zij onmiddellijk kun-Voe nen opeten. Néem van de goudvissen! J« liefst maar één soort om te voorko-'hee men, dat de vissen elkaar opeten, want Imp vele vissoorten zijn roofvissen. iag Vraag: Is het mogelijk mij de tekst n e geven van het lied. waarvan dei eerste regel luidt: „Van U wil ik zin-I gen"? f Antwoord: Misschien kan een lezer; wel helpen. Vraag: Is het mogelijk mij naam en adres op te geven van een afzonder-1 lijk ziekenfonds voor bejaarden? Ik ben nog nooit in een ziekenfonds geweest,i omdat ik vele jaren zelfstandig was. In verband met mijn leeftijd zijn mtjnj inkomsten belangrijk achteruit gegaan. Antwoord: Een erkend ziekenfonds staat oper voor bejaarden, d.w.z. per sonen van 65 jaar en mder. die in Ne-; derland wonen en niet verplicht verze-' kerd mogen zijn indien hun inkomen! niet meer bedraagt dan 3800 per jaar (met verhogingen voor elk kindl dat aan d" voorwaarden voor medever zekering voldoet). Als u meent aan' deze voorwaarden te voldoen, kunt u! zich aanmelden bij een erkend zieken-' fonds in uw woonplaats. Adressen zijnj te vinden in de telefoongids. Vraag: Mijn grasplant heeft aan het, einde van haar bladeren dode puntjes gekregen. Wat is de oorzaak en de r" Antwoord: De dode puntjes hebbenf' hun oorzaak in de droogte van de ka-|°la£ mer. Daarom moet u op zonnige dagonleja' een- of tweemaal per dag met waterk sproeien. Men zette de plant op eilandje, dat wil zeggen op een omge-jjj keerd schoteltje in een sierpot, Siete daar water in tot juist eve. er de rand van de pot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2