Waarom kunnen kerken niet ZEVEN NIEUWE WEGEN tezamen het avondmaal vieren SRRIE EN JAN Mensen van de kerken bedriegen ons niet" OOK DOSIS KRITIEK VAN AMERIKAANSE EVANGELIST ZONDAGSBLAD ZATERDAG 2 DECEMBER 1961 „NEW DELHI" IN BRANDPUNT DER BELANGSTELLING VASTEND VERZET Vertegenwoordigers van twee groepen christenen hier, In New Delhi, waar de der de assemblee van de Wereld raad bijeen is. doen hun best om hun misnoegen kenbaar te maken. Beiden xijn heftig afkerig van de Wereldraad, maar beiden laten dat op hun eigen manier blijken. Dr. Carl Mclntire. de presi dent van de Internationale Raad van Chriatelijke Ker ken. doet het op zijn wester se manier. Hij woont alle persconferenties bij en pro beert steeds door stekelige vragen bewijzen te vinden voor het feit dat het commu nisme wortel heeft geschoten in de Wereldraad van Ker ken. Wordt de vraag niet goed begrepen, dan is hij maar al te graag bereid om verder uit te leggen, wat hij bedoelt. Inderdaad slaagt hij er van tijd tot tijd even in de leiders van de persconfe rentie te irriteren. Kennelijk met de bedoeling om hem en de zijnen de mond te snoe ren. werd besloten dat in de persconferenties, die iede re middag gehouden worden, alleen de vertegenwoordigers van de persbureaus en de dagbladen Vragen mogen Maar er is ook een typisch oosters verzet. Sinds Gandi het vasten populair maakte als een wapen tegen de En gelsen. wordt dit middel aan gewend als het machtigste wapen tegen alles waar men l is. Tara Singh, tussen hindoeïsme hammedanisme. be"on enige tijd geleden te vasten om een eigen staat te krijgen voor zijn volgelingen en prompt begon een hindoe een tegenvast om hem dit onmo gelijk te maken. Maar ook de Wereldraad heeft zijn vasten-aanval te door staan gehad. India heeft een kleine kerk die zélf zegt 80.000 christenen te omvatten die wild gebeten is op al les wat met het westerse christendom te maken heeft. Deze christenen willen dan ook niets weten van de We reldraad. Op de eerste dag van de assemblee had zich voor de ingang op straat een donkere, broodmagere man van India neergelegd op een soort bed om daar een lang durige vastentijd te gaan be ginnen. Het was F. P. Fatch Masih. de secretaris-generaal van de All-India Nationalist Association. Hij eiste, dat al le blanke zendelingen zich uit India zouden terugtrekken en de assemblee eenvoudig op geheven zou worden. Niet voordat zijn eisen zouden worden ingewilligd, zou hij weer voedsel tot zich nemen. Hij ligt niet meer voor de in- Sang van de Vigyan Bhavan, e conferentiehal. De politie heeft het beter geoordeeld om de man daar weg te halen en hem ergens anders de ge legenheid te geven om zijn vastend verzet voort te zet ten. Maar ongetwijfeld zul len de Indiase kranten ons uitvoerig vertellen hoeveel pond hij iedere dag afvalt, wat zijn temperatuur is, en hoe hij zich voelt, want op zulk nieuws zijn de kranten happig. „Waarom doet hij dat eigen lijk". vroeg een Amerikaan- •e journalist aan de Ceylone- se bisschop De Mei. Diens antwoord luidde: ..Om publi citeit te krijgen en ik zie dat hij er in geslaagd is". Voor lopig schijnt de westerse me thode van Mclntire toch nog iets meer uitwerking te heb ben dan de oosterse van Fa- teh Masih. Maar ondanks het verzet van beiden gaat het werk gewoon door, zonder enige interruptie. Onze korknieuwarodac*«ur Jan J. van Capolleveen vertoeft in New Delhi om de bijeenkomsten van de Wereldraad van Kerkan voor onze bladen bij te wonen. Op pagina 2 van orw blad hebt u zijn be richtgeving kunnen lezen en vandaag besteden we ook in ons Zondagsblad aandacht aan „New Delhi" door een serie artikelen van de hand van onze NEW DELHI, december (Van onze kerknieuwsredacteur) Kerken erkennen over het algemeen de waarde van de doop die in andere kerken wordt bediend, waarom dan ook niet het avondmaal? Deze vraag hebben de jongeren, die in New Delhi in een tentenkamp bijeen waren, aan de gedelegeerden van de derde assemblee van de Wereldraad gesteld. Zij gaven daarmede opnieuw uiting aan het jeugdige verlangens om te komen tot avondmaalsgemeenschap, zoals dat heel sterk door prof dr. J. C. Hoekendijk tjjdens de Europese jeugdconferentie in Lausanne vorig jaar beklemtoond was. Maar deze derde assemblee heeft het nog niet tot één avondmaalsdienst kunnen brengen. Alle gedelegeerden werden uitgenodigd voor een avondmaalsdienst die vorige zondag werd belegd door de Anglicaanse kerken, maar het was niet de enige avondmaalsdienst, want ook de Syrisch-Orthodoxe Kerk, de Lutherse Kerken van India en de Grieks-Orthodoxe Kerk beleggen hun eigen diensten. De Anglicaanse Kerken MPBH dia. Ceyion, Pakistan en B-ma geweten geweld aan beho. gingen het verste in hun uitnodi- doen of hun eigen kerkelijke tra- ging. Alle gedoopte leden van ker- dlUe moeten veronachtzamen, ken die lid zijn van de Wereldraad en in hun eigen kerken toegang 3. Hoewel er mensen zijn die te- hebben tot het avondmaal wer- gen een open avondmaalsta- den uitgenodigd. De beide ortho- fel 'ijn (waar leder dus toegang doxe kerken nodigden deze leden heeft) ..toch geloven wij dat er ook uit, maar om alleen als stille een dergelijke gelegenheid be- vroegen* dat de deelnemers deelnemer in de dienst aanwezig hoort te zijn voor de velen die hun avondmaal geloofden zijn. De Lutherse kerken richt- een dergelijke dienst willen bljwo- :n vrij zijn om deel te nc- Zulke dii zij hun eigen schillen van inzicht te bestaan. Ook kunnen we zeggen dat deze uitnodiging van de Indiase Luther se Kerken toch een stap vooruit is, vergeleken bij het verleden, al weten we dat lang niet alle Luthe ranen deze inzichten onderschrij- Terwijl zij in Evanston nog ten hun uitnodiging tot alle belij dende leden van de Lutherse Ker ken waar ook ter wereld en daarnaast tot alle leden van de andere kerken. Er was een merk waardig verschil tussen het Duit se programmaboek, dat zegt dat alle doopleden toegang hebben tot Xoch getuigden de Lutheranen Pei? deze dienst en bet ^Engels^pro- hun daad, dat zij de avond maalstafel van de Verenigde Kerk Zuid-India niet erkennen, erkelijke tegenwoordigheid va Christus in het sacrament, nodig den de-Indiase Lutheranen logelljk belegd worden door een leden van de Wereldraad-kerken Lang niet alle Lutheranen wa ren hier gelukkig mee en zij stel den er prijs op te verklaren, dat zij als Lutheranen in de afgelo pen zeven jaar zeker niet van in zicht waren veranderd. Dat moge .•aar zijn voor de Duitsers cn e!e Amerikanen, anderen ziin plaatseljike kerk of kerken". Niet begrepen Vragen gramma, dat de toegang beperkte tot de belijdende leden. De tegen- dSïr J en er waren dan ook velen, voor- j. r. al jongeren die deze houding niet begrepen. Zij hadden het gevoel dat juist deze daad van zowel de Lutheranen als de oosters-ortho- doxen toch eigenlijk niet goed te Lausanne hebben aangedrongen keuren is. Zoals men weet hebben op Intercommunie. Ook de spre- juist Lutheranen zich verzet tij- ker Philip Potter, die eigenlijk dens de conferentie van Lausanne zelf nog tot de jongeren behoort, tegen dit verlangen van velen om te komen tot één enkele avond maalsdienst en zelfs tot intercom- m?n as munie tussen verschillende ker- Zij wa ken die lid zijn van de Wereld- druk ti raad. En zo werd deze avond maalsdienst. die eigeniljk een ge Mi zettende geestelijke strijd zijn ge- tuigenis van eenheid had kunnen d< wlkkeld dit nu niet? Doen we niet zijn, in deze assemblee waar zo- zeer gezocht wordt naar eenheid een getuigenis van onderlinge ver deeldheid. Dr. O. FREDERICK NOLDE: Niet alleen de jongeren heeft In zijn toespraak held de vergadering gevraagd: Waarom konden wij ln de con centratiekampen wel samen het digheid naar de Anglicaanse dienst en zo trokken de Luthera nen dus onderling gescheiden op. Nog geen eenheid Ook de oosters-orthodoxen wa ren lang niet allen afwezig. Velen van hen kwamen bewust naar de ze dienst, luisterden, maar na men aan het avondmaal niet deel. naar wereld van betrekkelijke rust Ook in New Delhi trekken de geestelijke leiders van de Rus sische Orthodoxe Kerk sterk de aandacht door hun karak teristieke dracht en voorkomen Deze foto werd indertijd ge nomen tijdens de vergadering van de Wereldraad in tekort aan de waarde van avondmaal als wij elkaar niet kunnen vinden aan een tafel nu wij hier ln deze oecumenische ge meenschap intens beseffen dat wij behoren tot een lichaam?" Nog voor dr. O. Frederick kerk niet meer in staat is n aanwezig om met na- Nolde zijn verslag gegeven getuigen eenheid heeft over het werk van zijn commissie voor internationale kennen"dat aangelegenheden, werden zijn mbargo waren uitgegeven in de wandel- kerk. Zij zijn tegenstaiv intercommunie, omdat zij woorden die onder menen aat deze de gescheidenheid verdoezelt en de waarachtige een heid niet brengt. Stap verder In i kwa druk besproken. Het schijnt, £en velen te denken dat dat vooral bisschop Otto Dibe- diensten belegt. Dit is schiedenis nog nimmer geschied. Maar wel nodigt een plaatselijke kerk, in dit geval dus de Angli caanse Kerk. alle gedelegeerden uit voor haar avondmaalsdienst. Zij kunnen dus allen als gast aan wezig zijn en zo was het ook zon dagmorgen. Eisen Er werd strikt de hand gehou den aan de eisen, die reeds in Lund in 1952 werden opgesteld: 1. Er moet altijd een gezamen lijke dienst zijn ter voorberei ding voor bet avondmaal- met ra- druk op berouw ..voor het feit dat wij nog gescheiden van elkaar le- 2. De avondmaalsdiensten moe ten gehouden worden op een ogenblik waarop alle deelnemers aan een conferentie kunnen deel- En toch mogen wij niet verge- ln het bijzonder uit. Het gebeurde lius bezwaar maakte tegen zijn ten dat de Lutheranen van India J J J *-■*- een stap verder zijn 'gegaan dan andere kerken bezocht op de zondag waarop deze derde uitspraak als zou een recht- vaardige oorlog niet neer mo gelijk zijn in onze tijd. Weer is isemblee officieel zich De werk zette. Een Jong meisje, be lijdend lid van de Armeense Kerk in coëxistentie in zich draagt, H De openbare mening in de en. moet verminderd worden door wereld en morele druk Nolde Baf als ziin meninB te de nadruk te le00en op vreed- moeten een goed tegenwicht anen dat in de dagen van de za™e co,lcurre'ltie «n groeiende vormen voor wanhoop en cynis- •eede assemblee men vaak de coöperatie (samenwerking). me. Hoewel de Verenigde Naties kreet hoorde dat „een verschrik- noodzakelijkerwijs de verschillen kelijk einde beter is dan een ver- De slagzin die herhaaldelijk m de wereld reflecteren moeten wordt geciteerd door de toch voortdurend alle krachten worden ingespannen opdat deze ieder naar grote organisatie zijn onmisbare zijn behoefte" kan dienen als rol kan vervullen voor de be- een goede gids om te komen tot vordering van de vrede en de sociale rechtvaardigheid. handhaving van het recht. schrikking zonder einde." «JPR» «vu gangen van Vighyan Bhavan aJ N^u bij^de derde^ assemblee^ dreN communisten: „door ieder hebben uitgenodigd, de Zweedse, Indiase en Nederlandse Luthera nen wel. Ook in de Lutherse We reldfederatie blijken over deze kwestie van intercommunie ver- oosters-orthodo: ïaalsdienst en werd deelna me geweigerd. In tranen verliet zij de kerk en deze tranen waren het zi:»e bewi.'s dat d» werkelijke eenheid nog ver te zoeken is. Coheir kan verfijn dan zijn leven." Beide standpun ten wees hij ten sterkste af. Nolde meende echter dat er een aantal oudere opvattingen zijn die wij in onze tijd beslist moeten afwijzen. ..Men vraagt n politiek onderwerp zich af of men nog wel bij •ü-^iftcün-irirMr-tvtrts-ü-trivirtrtrüictririt irirtrCrtrCrtrtrirüïrirtrtrirtririt 6 A AAt het dusHmi dat de gemoederen bezig houdt. Dit accentueert wel heel duide lijk, wat herhaaldelijk hier hoort dat de proe ven met multimegaton kernwa pens de veiligheid van het leven zullen bevorderen. De werkelijk- het i catastrofa- Boekbeoordeling van kinderlectuur De bijna veertienhonderd gede legeerden, waarnemers, adviseurs, journalisten en gasten van de der assemblee van de Wereldraad van Kerken wordt het leven zo ge makkelijk mogelijk gemaakt, ln dat kan ook gezegd Voor de zevenenzeventigste over de geschiedenis van het het prachtlKe gebouw Vlghy maal heeft de gereformeerde zondagsschoolrereniging een „boekbeoordeling van kinderlec tuur voor de zondagsschool uitge geven." Evenals de voorgaande jaren is dit boekje ook dit maal geredigeerd door P. de Zeeuw J.Gzn. Het is bedoeld om de zon dagsschoolverenigingen een lei- Bhavan, dat oorspronkelijk kerstboekjeDaaruit blijkt dat i':. J°" d.e..Lieii<L.d,' 'r'.'.' bóuivü werd" voor c„ door do Uoco- behalve de conferen- vlot geholpen wordt, dan is dat meestal een gevolg van het feit dat loketbe ambte en klant elkaar maar moeizaam begrijpen^ Er zijn van die kleine momenten die tot een dergelijke uitgave kwam. Dat was in het jaar dat E. Gerdes het lied schreef: „Daar ruist langs de wolken". Gerdes zelf heeft sedertdien Een kleine soldaat staat die je dankbaar maken dat je Er n een christen bent en die je doen voelen dat de boodschap van het evangelie toch zijn waarde heeft. tlezalen ook een eigen postkan- Vanmorgen stond ik voor het loket de bank om^een cheque te i zelfs bank vinden. dan 250 kinderboeken teur een hoofdstukje geschreven schoots keus hebben. op wacht met een levensgroot ge weer. Hij reageert niet op wat men tegen hem zegt cn net is zelfs de vraag of hij het ver staat. Maar ook de mannen ach ter de loketten spreken hun En gels met een zwaar accent. Trou- verzilveren. De Engelsmai me stond met zijn chequeboekje en zijn paspoort klaar, maar de man achter het loket schoof het paspoort ongeopend terug en zei: ..Dat heb ik niet nodig." Ik kon niet nalaten om te zeggen: „U stelt een groot vertrouwen in ons." waarop de bankbedien de met een ernstig gezicht zei: „Mense.i van .i ..;eii ^.une- gen ons niet." Ik kon niet na laten te denken ..Wat een vrc- selijke getuigenis zou het zijn. als ook maar iemand van de aanwezigen dit vertrouwen zou beschamen." een goede medewerking in oosterse wereld en die me dewerking wordt soms op een merkwaardige manier openbaar. Gisteren kwam ik bij de confe rentiezaal aan met een taxi. De meterstand was in roepies 2.20. Ik zocht in mijn zak naar klem- geld dat er niet was cn toen ik al weer mijn portefeuille pakte om een derde roepie te gevi om te laten wisselen, zei i man: „Laat u maar zitten." Het was de eerste keer in mijn leven dat een taxichauffeur dat tegen mij zei. Lof voor „New Delhi" van Dr. Billy Graham Eindelijk heeft dr. Billy Graham lijn zwijgen verbrokrn. Dagenlang hebben journalisten achter hem aan gelopen en hem gevraagd, of hij geen persconferentie wilde geven, maar hij voelde er niet voor. Zelfs toen wij met enkele anderen met hem dineer den, weigerde hij zich uit te spreken over zijn indrukken. Hij luisterde aandachtig wat anderen te zeggen hadden, maar riep de kleine groep van vrienden zelf alleen maar op om toch vooral voor deze assemblee hier ln New Delhi ts bidden. Een dag vóór zijn vertrek heeft hij echter zijn indrukken op papier gezet. Graham wa* hier al* officiële waarne mer van de Unie van Zuidelijke Baptis ten Gemeenten van Amerika. Hij heeft niet deelgenomen aan de discussies, om dat zijn kerk nog geen lid is van -de Wereldraad. Maar ook toen de leiding van deze derde assemblee hem verzocht zijn inzichten te geven in de commissie voor evangelisatie, gaf hij te kennen lie ver te luisteren. Onder de indruk Uit zijn perscommuniqué bliikt echter duidelijk waar zijn sympathieën liggen. Niet bij zijn eigen landgenoten, maar wel bij de Afrikaanse en Aziatische ge delegeerden: ,,Ik ben onder de indruk van de oprechtheid van de mensen die hier aanwezig zijn. Velen, vooral de ge delegeerden uit Afrika en Azië. zijn hier gekomen om een antwoord te vinden op de speciale problemen waar zij mee te kampen hebben. Velen van hen hebben een noge prijs moeten betalen voor hun geloof en hun toewijding inspireert de westerse gedelegeerden en maakt hen nederig... Ik ben onder de inruk van de geest van leiderschap, die in deze Afrikanen en Aziaten openbaar wordt. Zij aarzelen niet als zij voelen, dat.zij moeten spreken. Ik hoorde, hoe een Aziaat door zijn argumenten, door zijn oprechtheid, en zijn echte nederigheid in een discussie over een theologische kwestie een vrijzinnige Amerikaan een voudig op zijn plaats zette." Ook kritiek Graham steekt ook zijn kritiek niet on der stoelen of banken: „Ik ben onder de indruk van de theologische verschil len die hier blijken te bestaan. Ortho doxen en vrijzinnigen hebben theologi sche kwesties besproken ln de commis sies die Ik heb bijgewoond. De Ameri kanen wekken de Indruk veel vrijzinni ger te zijn dan de Europeanen en Azia ten. Graham citeert ook een gedelegeer de. die tegen hem gezerd heeft: ..Ik ben bang voor deze machtige organisatie", en voegt er aan toe dat daar een ge vaar voor de Wereldraad ligt. waarop de leiders bedacht moeten zijn. Deze bekende Amerikaanse evangelist heeft ook zijn wensen: ..Ik kreeg het ge voel dat er meer ruimte gegeven be hoort te worden aan het gebed. Ik zou graag zien dat een grote bidstond ;ou worden belegd nog voor het einde van deze assembleeTot dusverre heeft men nauwelijks gesproken over het pro bleem van het militante atheïsme Ook heb ik weinig gehoord over lüden van christenen in landen waar geen volko men godsdienstvrijheid heerst" In het bijzonder heeft Graham aan dacht geschonken aan het werk in de commissies voor evangelisatie. Hij schrijft daarvan: „Ik merkte op dat de discussies twee geheel Verschillende in zichten betreffende evangelisatie weer spiegelden. Aan de ene kant probeert men dc sociale omstandigheden van de individuele mens te verstaan. omdat hem een evangelie van sociale hervor ming moet worden gebracht. Het andere concept loopt meer langs de lijnen van de eenvoudige evangelieboodschap en. de traditionele evangelisatiemetho den. Deze twee inzichten behoren niet met elkaar in conflict te zijn. Het evan gelie is niet slechts voor de individuele mens, maar ook voor de gehele gemeen schap De individuele mens moet de transformatie van Christus beleven, eer hij een beter burger kan worden in de maatschappij." Met zichzelf Heel scherp ls de kritiek van Graham ala hij ten slotte zegt: „Eerïtik gezegd ben Ik van mening dat de kerk. zoals die hier vertegenwoordigd ls. te zeer met zichzelf bezig ls. Te veel tijd wordt gewijd aan klagende uitspraken over gebrek aan kracht en dc moeilijkheden waarvoor de kerk staat. Deze assemblee moet haar oog richten op dc opgestane, overwinnende Christus." Zo spreekt een prediker die als geen andere In de schijnwerper van de publieke belang stelling heeft gestaan, die wekelijks honderden radiostations van de w te horen Is. wiens blad een half jaar al een oplage bereikte dan nlljoei plaats, en daarte gen reageert men in sommige kringen hier in New Delhi, zei hij dat „een preventieve, of zoge naamde rechtvaardige oorlog een uitnodiging is tot een algehele vernietiging. Deze gedachte is nog niet geheel verdwenen. Waar dergelijke dingen ook gezegd wor den en in welk verband dan ook. wij moeten ze krachtig afwijzen." In de derde plaats verzette dr. Nolde zich tegen de gedachte als zou er in onze dagen nog sprake kunnen zijn van een nationa le souvereiniteit. Volkeren moe ten zich steeds meer gaan onder werpen aan supranationale insti tuten als het wereld vredesge- rechtshof in Den Haag en aan in ternationale economische afspra- NIEUWE KRACHTEN Nolde wilde zeven nieuwe we gen zoeken om te komen tot een wereld van betrekkelijke rust. I Hoewel hij in geen enkel -*■ opzicht het christendom op een lijn wilde plaatsen met andere godsdiensten meende hij 'i de toch dat we zullen moeten leren samen te werken met alle men sen die van ..goede wille zijn" om te bereiken wat wij chris tenen zowel als anderen willen bereiken. O Er moet een internationaal ethos gevonden worden, waarop internationale wetge ving zich kan baseren. Dit ethos zal niet uitgesproken chris telijk zijn, maar de christenen moeten er aan meewerken om tot een dergelijk ethos te komen. internationale situaties, mogen niet spreken vanuit een eigen traditionele situatie of als een heersende klasse en de kerk mag zich niet onderwerpen aan de uitspraken van de staat: ,£r zijn gevallen bekend waar on der de druk van de regering of van een heersende klasse de mensen niet vrij zijn om in het openbaar steeds te zeggen wat zij gelovenWat de kerken te zeggen hebben behoort niet neutraal noch blindelings par tijdig te zijn, maar moet ge scherpt worden door de slijp steen van de verantwoorde lijkheid." dragen moeten zij de vrijheid hebben om van hun inzichten te doen blijken voor de rege- eld ring een besluit genomen heeft elljks en zij moeten de vrijheid heb ben om kritiek uit te kunnen De super-krik-krak WMT SARIE hoort of ziet, vergeet ze niet meer. Dat is 'n voordeel: je kunt op die wijze nog eens iets opsteken en andere mensen daarmee helpen. Je kunt bovendien een andere lijn in je leven brengen; we herinneren ons immers al te goed dat Sarie haar trouwvoorbereidingen eigenlijk baseert op iets wat ze jaren geleden meemaakte. Baseert op de kerkelijke inzegening en bevestiging van 'n clubhuis leidster, die ze lag. Maai het vermanende woord van Therma over nóóit te tekenen contracten heeft een veel onmiddel lijker effect paren worden door leurders- op-afbetaling aangesproken, ach tervolgd, belaagd. Juist in die dagen wahdelt er een meneer tje door de wyk, die het meer op opoetjes voorzien heeft-Hij doet in wonderapparaten, die de gekste en onwaarschijnlijkste functies heten te verrichten. Het instrument waarmee hij op stap is kan alles: stofzuigen, room kloppen, haar drogen, als straal- kachel dienst doen, koffie malen. Ik weet niet wat al meer. 't Scheelt maar weinig of het is bovendien nog 'n televisietoestel, een bandrecorder, een ijskast en een atoombom. Het is echt het toppunt van de Westerse beschaving. Een non plus ultra: méér is ondenkbaar. Er wordt een boekwerk gratis bijgeleverd, waarin je op schoongekleurde platen kunt ontwaren wat je er allemaal mee kunt uitspoken! Nu zal ieder zinnig mens zich afvragen wat opoetjes aan dergelijke moderne martelpalen hebben. Ze hebben 'n kamertje van hoogui. vier bij vier meter en ze plegen die niet vuil te maken en dus no0 minder te stofzuigen. Slagroom kunnen ze desgewenst bij de plaatselijke melkbier in overdaad kopen, zo ze dat al weten te bekostigen. Ze wassen hun haar zelden: als het nodig is, doet een dochter of een wijkverpleegster dat wel tussen de bedrijven door. Ze hebben een gezellig potkachel- the, dat vriendelijk snort en sociale zaken, diakonie of wijk zorgen voor de benodigde brandstof. En ze malen koffie als vanouds, gelijk dat vijftig jaar geleden geschiedde, of ze kopen gemalen koffie. Maar de mens is een hebzuchtig wezen, tot in 'n hoge ouderdom toe: je behoeft 'm maar goed op te stoken i hij wil en zal de genietingen van de tweede helft der twin tigste eeuw de zijne of de hare hier In deze bijt vol kerkelijke leldei een vreemde eend was. Het Is duidelijk dat hU zich bU de Aziaten en Afrika nen meer thuis voelde dan bij zijn Ame rikaanse en Europese collega's. fc'e ia'rh oefe,ien op hun regering. ET Er moet meer vreedzame samenwerking komen in de wereld. Het risico, dat de "TlAAR AAST dit leurderlge meneertje op. L/ Hij belt aan na zich grondig overtuigd te hebben dat zijn prooi gans alleen in haar woninkje zit. En hij doet zich aller eerst voor. als een heel aardige meneer. Hij komt de groeten doen van 'n kennisje uit Zuid. uit Noord, uit West of uit Oost. Toe hoe heet ze ook alweer. Dan zegt zo'n opoetje natuurlijk negen van de tien gevallen zelf wel een naam en dan zegt meneer: „Precies! De hartelijke groeten!" met een stem, die keistenen zou doen smelten. Daarop zal dal opoetje vra gen of hij daar dan gisteren, of eergisteren op bezoek was en de meneer zal stralend liegen dat hij dat inderdaad was en dat die lieve kennis hem speciaal met de allerhartelijkste groe ten naar opoetje heeft toegestuurd. En dan is alle ijs gebroken. Er volgt een gesprek. En na. laat ons zeggen, een kwartier komt de meneer tot de reden waarom hij gisteren of eergis teren die lieve kennis bezocht. Hij heeft daaraan namelijk de super-krik-krak verkocht. Dat zou had die kennis gezegd nu net wat voor opoetje zijn. Maar meneer wil zich niet in dringen en niet opdringen. O heden, néén! Hij weet veel te best dat niet iedereen de super-krik-krak betalen kan. en er zijn toch al te weinig toestellen om aan elke aanvraag te voldoen. En hobbelt meneer door en windt opoetje al verder op. En slot is dat opoetje tékent voor een super-krik-krak gratis er dagen op zicht en niet goed, geld terug en wat kan je gebeuren. Ze kan alleen niet goed meer lezen, en dat is jam mer want nu zit ze aan 'n schuld van een paar honderd gulden vast. En net als Sarie binnenstuift, zal opoetje Slaker tekenen. Maar daar begint me die Sarie te schelden, te schelden! Ze grist het contract weg en scheurt het in duizend snippers. En ze stofzuigt, klopt, droogt, straalt en maalt die meneer de woning uit en kwakt hem z'n super zó hard achterna dat ie krik-krak zegt. Waarmee ik maar zeggen wil dat Sarie goed oplet als Je wat tegen haar beweert. En dat je beter één Sarie in je achter kamer kunt hebben, dan tien super-krik-krak's. En dat men ieder opoetje moet waarschuwen om niet, op welk papier dan ook, haar handtekening te plaatsen! WIJKPREDIKANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14