Uw probleem is het onze Russen achten controle op ontwapening nodig NEW DELHI Kritiek op Vakvereniging Rijdend Personeel N.S. "1 Geld meer middel 0111 te geven dan 0111 te leven In extreem politiek vaarwater Joodse orthodoxie: geen voetbal op de Sabbat Een woord voor vandaag ZWAARDEMAKER Christen Jonge Vrouwen-Federatie (Van een onzer verslaggevers) Op een gisteren te Utrecht gehouden studiedag heeft de Christen Jonge Vrouwen-Federa tie zich bezonnen op de welvaart. Eigenlijk was het een voortge zette bezinning, want in het orgaan der C.J.V.F. heeft men zich al drie maanden intensief met dit vraagstuk beziggehou- volgende wij kunnen wef beter praten, weigeren om beter te handelen. Nog daargelaten de ellende van de hongergebieden enz., geeft ons eigen land al voldoende bewijzen dat er nood is of tekort. Per jaar geeft de over heid nog 400 miljoen gulden voor ar menzorg uit. Veel ouden en invaliden leven financieel beneden het minimum. Er zijn ook enige groepen werklozen die tekort komen. Daarnaast zou het onderwijs véél een verantwoorde levenshouding prof. Kohnstamm al dat zoeken", zei mevrouw M. C.|??S?g 2.iin-_V)t. Yijftien E. Kloosterman-Fortgens te Voorschoten, presidente van de C.J.V.F. Drs. H. M. de Lange, economist van het Centraal Planbureau te 's-Gravenhage, leidde de discussie in met een samenvattend woord, waar in hij aan de hand van cijfers en fei ten nog eens zwart op wit aantoonde wat welvaart eigenlijk is en hoezeer de grote meerderheid van ons volk daarin deelt. Speciaal vrouwen maken vaak de opmerking dat je van de welvaart toch weinig merkt. Op de loonsverho gingen volgen steeds prijsstijgingen; men houdt echt geen geld over. Dit komt echter omdat men haast onge merkt gebruik maakt van de ver meerderde inkomsten. Blijkens de recente statistiek verminderd, daalt het aardappelverbruik en wordt het ..gewone" brood maar heel weinig gekocht. Daarentegen steeg de verkoop van koffiemelk en witbrood. Dat is luxe. Wij ziin automatisch over gestapt op die andere produkten van hogere kwaliteit of (zoals brood) ..lek kerder". of beter verpakt. Allerlei dien sten, vroeger in het huisgezin verricht, zijn door de fabriek overgenomen. Kof fiemalen. melk koken, bonen doppen. Maar dat moet betaald worden! En met deze factor rekent men veel te wei nig. De welvaart heeft ons denken doen kan telen. Vroeger kon je door hoger loon een deel van je ..armoede" bestrijden. Tegenwoordig gaat het er om hoe je je ..rijkdom" besteden moet Met de stijging van welvaart neemt de verant woordelijkheid toe. En aangezien de welvaart zal blijven stijgen, wordt die verantwoordelijkheid ook voortdurend groter. Men beseft dit nog wel. En wanneer de nood van een groot deel der we reld voor de dag komt. dan stemt ieder leerplicht telijke leerplicht voor de jeugd tot achttien jaar. En nog hebben we er het geld niet voor over. Er bestaat een schreeuwend gebrek aan sportvelden en recreatieterreinen, zwembaden e.d. Maar in al die behoef ten wordt onvoldoende voorzien omdat wij in feite weigeren om een stukje welvaart daar vooraf te staan. Drs. De Lange noemde dit een onwaardige ma nier van handelen van een democratisch volk. Wij zouden bewust moeten kiezen en dan niet alles voor onszelf willen Zoals velen in de crisisjaren van '30 de doem der werkloosheid maar lijde lijk ondergingen, zo laten velen thans de welvaart maar over zich komen, af wachtend hoe lang het duren zal. Terwijl de uitgaven gestegen zijn, wordt aan godsdienstige, liefdadige en culturele doeleinden naar verhouding veel minder uitgegeven dan vroeger. In een publicatie van de Oecumenische Raad schatte men deze uitgaven thans op 5 procent van het gezinsinkomen, maar zij komen niet hoger dan 1 pro cent. Is dat voor de christelijke gemeente al een aanwijzing om zien te herzien, er ligt in het evangelie toch een con creet gebqd om aan de arme recht te verschaffen. Daar kan de gemeente nooit onderuit en daarom moet zij er op aandringen en zelf doen om het vermeerderd inkomen daarvoor te gebruiken. Een christen moet de consumptieve le venshouding bestrijden, en laten varer de houding om alles maar te incasseren wat de welvaart ons in handen speelt. Een christen moet zich ook distantiëren van de opgeschroefde levensstijl, bijv. dure verjaarspartijtjes. cadeaus etc. omdat anderen dat ook doen." De moeilijkste taak Is echter om het geld te leren ontheiligen, d.w.x. iemand af te meten naar zijn inkomen, geld als Iets heiligs te beschonwen. de heer De Lange. De christelijke ge meente behoort het geld te tien als in ent om te geven en niet aller- als middel om te leven. De Muur is te hoog vinding. Twee van haar kinderen trouwden n.l. met een r.katholiek. Op innemende wijze vertelt zij haar verhaal. Nergens grof. Wel wil zij met klem waarschuwen tegen een huwelijk met een r.k. partner In Hervormd Nederland schrijft A. J. B. over deze roman: ..Datgene wat men hier in romanvorm voor zich krijgt zagen wij graag onder vele protestantse en rooms-katholieke ogen Van predikanten en kerkeraadsleden. van gemengd- verloofden en gemengd gehuwden en niet in de laatste plaats van jonge mensen in gemengd milieu, die de kans lopen vandaag of morgen tot een „gemengde liefde te komen". Beide confessies zouden er alleen maar mee gebaat zijn, r boeken als dit door velen gekocht, gelezen en uitgeleend worden". Wandelingen in Opdracht gebiedt vrede stichten (Van onze kerkredacteur) DRIE PATRIARCHEN van Oos- ters-Orthodoxe Kerken hebben een boodschap gericht tot de Wereldassemblee in New Delhi. Op politiek gebied is waarschijn lijk de boodschap van patriarch Alexius van Moskou de allerbe langrijkste, omdat hier voor het eerst gevraagd wordt, dat de ker ken bij hun regeringen aandringen op een algemene en volkomen ontwapening onder effectieve in ternationale controle. Tot nog toe hebben de Russen altijd gepro beerd deze laatste woorden te schrappen uit de verschillende documenten en uitspraken die over ontwapening werden opgesteld. Wij herinneren ons nog heel goed hoe deze kwestie in de Conferentie van Eu ropese Kerken van Nyborg ter sprake kwam. Het was toen bisschop Johannes Wendland, die ook hier in New Delhi aanwezig is, die zich vrij sterk tegen het woord ..controle" verzette. Wij zijn toch christenen, zei hij toen. we behoe ven elkaar niet te wantrouwen. Vooral door het doorzettingsvermogen van de gereformeerde gedelegeerden werd uit eindelijk toch een uitspraak opgesteld, waarin met nadruk gesteld werd dat ontwapening alleen kan plaats vinden als er inderdaad controle mogelijk En zie. nauwelijks een jaar li neemt het geestelijk hoofd van de 1 sische Kerk deze woorden van de reformeerden en eerlijkshalve r ten we zeggen: ook van anderen over. Letterlijk wordt In een van de laatste alinea's gezegd: De wereld vandaag Is vol spanningen. Om hun op dracht als vredestichters in de wereld te vervullen moeten kerken, godsdiens ten. gemeenten, en individuele christe- resoluut een oproep richten en ei bij de regeringsleiders op aandringen dat zij gaan onderhandelen om einde lijk te komen tot een universele en komen ontwapening onder effectieve internationale controle en ook over dere problemen die een bron zijn zorg voor de mensheid. Glimlach Er is nog een merkwaardige uit spraak in dit stuk van Alexius, die vele westerse gedelegeerden een kleine glimlach om de lippen bracht, maar die aan de andere kant toch ook weer pijn lijk duidelijk laat zien hoe de Russen hun plaats in de Wereldraad zien. Dit stuk begint nogal zelfverzekerd met de woorden dat de Russische Orthodoxe Kerk altijd de eenheid heeft gezocht. Wie iets van de Russische kerkgeschie- Onder het georganiseerde spoorwegpersoneel dreigt op het ogenblik een zeer onverkwikke lijke situatie. Behalve de drie bon den van vervoerspersoneel, waar bij tot voor kort het spoorwegper soneel uitsluitend was georgani seerd, heeft zich een nieuwe bond aangediend, namelijk de Vakver eniging voor Rijdend Personeel. Deze vakvereniging organiseert trein- rnnducteura en machinisten en zegt bin nen haar organisatie al 2000 van deze personeelsleden te tellen. De drie bonden van vervoerspersoneel werken echter samen ln de Personeels- raad en op dit niveau wordt ook het gesprek met de directie gevoerd over het Reglement DIenstvoorwaarden. De Vakvereniging voor Rijdend Personeel staat hier buiten en de directie van de N.R. heeft juist dezer dagen verklaard, niet bereid te zijn deze vakvereniging bij het overleg te betrekken. Deze vakvereniging heeft echter als antwoord daarop thans besloten ook vakverenigingen in het leven te roepen voor seinhuiswachters en rangeerders. Daarbij dient dan nog vermeld te worden, dat deze verwikkelingen zijn nntatasn ten gevolge van de ontevre denheid onder het personeel in mei over beloning en arbeidsvoorwaarden. Daar mee hield toen ook verband de stagne- ring In de treinenloop na de inwerking treding van de zomerdlenstregellng. Dat de drie vakbonden 1 geloven, die uit de kring van de bona fide vakbonden komen, dan blijkt dat ir de maanden die voorafgingen aan d( moeilijkheden van mei j.l. in de vak- bondsvergaderingen door het gehele land de opkomst maar zeer matig was en op de vergaderingen zeer beslist geen massaal protest gehoord werd te gen het beleid van de vakbonden. Men heeft toen veeleer de indruk gekregen, dat de leden het allemaal werden behartigd. Toen het echter allemaal niet bleek mee te vallen met de verbeteringen ln de arbeidsvoorwaarden voor het N.S.- personeel, toen ook de goedkeuring door klaard. dat de organisaties In het be- |5fklonkTne'^" stuur van de Stichting van den Arbeid j Week tefrt«Men; toen klonk ineens geen afspraken behoren te maken en dat er ook geen gesprekken dienen te zUn tussen regering en bedrUfslev tiebetaling bindt. Deze vakvereniging voor Rijdend Per-i soneel heeft de laatste tijd ook een en-i kele maal een vakblaadje uitgegeven, hierin werd onomwonden de oprichting van de nieuwe vakverenigingen ligt voor de hand. Dat zij daarom ook als personeelsraad er aan hebben meege werkt dat de nieuwe vakvereniging door de directie niet zou worden erkend als overlegspartner is zeer waarschijnlijk. Maar het is niet alleen de houding van de vakbonden geweest, die het di rectiestandpunt heeft bepaald, er zijn meer overwegingen geweest die hier een rol gespeeld hebben. Infiltreren In de eerste plaats is het zonder meer duidelijk, dat de nieuwe vakver eniging vooral haar leden trekt uit de grote groep van ongeorganiseerden on der het rijdend personeel van de N.S. Onder deze groep zijn ook verschillen de personeelsleden, die bindingen heb ben met communistisch getinte organi saties. In mei is immers duidelijk ge bleken dat leden van het N.S.-personeel zich hebben laten gebruiken voor de verspreiding van communistische pam fletten Hoe wil de nieuwe organisatie nu het infiltreren van dergelijke com- nieuwe vakvereniging als het monistische elementen voorkomen" De de nood is geboren hond staat voor iedereen open er is to- j Ook dit argument lijkt moeilijk steek Ual geen principiële of geestelijke bandl te houden, want mogen wij de stemmen In dit licht gezien is het niet zo vreemd, dat mr. T. J. den Hartog in een gesprek als zijn verwachting uit sprak. dat de nieuwe vakvereniging spoedig In een extreem politieke vaar water zal geraken. Vakcentrale De nieuwe vakvereniging heeft ook 5een enkele binding met één van de rie werknemersvakcentralen in Neder land. Dat kan ook niet. want deze drie vakcentralen hebben elk al een vak bond aangesloten, welke N.S.-personeel organiseert. Terecht achten de vakcen tralen het onjuist meer organisaties toe te laten, welke N.S.-personeel organise ren. Willen de vakcentralen op nationaal niveau goed werk kunnen doen. dan zal ook hier evenals elders orde moeten heersen en zal men geen concessies moeten doen aan allerlei incidentele froeperingen. Dit betekent echter dat e nieuwe vakvereniging geen enkele verantwoordelijkheid draagt en kan dragen voor de algemene maatschap pelijke problematiek, laat staan dat mede-verantwoordelijkheid draagt dc christelijke maatschappij-vorming als dit het geval is met het C.N.V. met de bij dit verbond aangesloten Prot. Chr. Bond van Vervoerspersoneel. Ook hier is het weer begrijpelijk dat de directie van de N.S. er de voorkeur aan geeft met die organisaties in het overleg samen te werken, welke ook een maatschappelijke verantwoordelijk heid aanvaarden in de brede betekenis van het woord. alle kanten protest, toen hadden in eens de vakbonden het niet goed gedaan. Toen moest er een nieuwe vakvereni ging opgericht worden, die het beter iu kunnen. Maar naar de mening van de vak bonden wordt hier maar al te gemak kelijk voorbij gezien aan het feit. dat anneer de leden beter de vakbonds- •rgaderingen bezoeken en tljdlger hun rnsen kenbaar maken, de besti >k beter in de gelegenheid zijn in bepaalde richting te stuwen. De druk die men nu vla een andere vakvereni ging denkt te kunnen uitoefenen, kan evengoed en wellicht nog beter via de be staande vakbonden geëffectueerd worden. Personeelsraad Van de zijde van de Vakvereniging zoor Rijdend Personeel zou ook worden gesteld, dat in de Personeelsraad bij de denis afweet en van de afscheiding de zogenaamde Oud-Russisch-Or- thodoxe Kerk, weet dat deze kerk toch ook meer moeite met de eenheid heeft gehad dan uit deze woorden wel blijkt, vooral als gezegd wordt: ..De Rus- sisch-Orthodoxe Kerk is nooit intole rant of onverschillig geweest ten op zichte van andere kerken." In de volgende alinea wordt dan uit gesproken: ,.Deze houding van de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk werd steeds ge waardeerd door andere christelijke kerken en wij begrijpen het verlangen de Wereldraad van Kerken om met de Russische Kerk samen te willen werken. Deze samenwerking. geloven wij. zal de geest van oecumenische broederschap stimuleren." Men ziet dus in Moskou de nieuwe stap van de Rus sische Kerk om lid te worden van de Wereldraad als een verlangen van hem om met deze kerk samen te werken in plaats van als een verlangen van de kerk om met de Wereldraad samen te Proselitisme We kennen het woord ..proseliet" uit de bijbel. Christus zegt ergens dat de Joden, die Hem niet wilden a als hun Heer en Messias wel einden van de aarde gingen om ..pro selieten" te winnen. Dit woord heeft sindsdien een slechte betekenis gekre- en komt ook nog al eens in de dis cussies op deze assemblee De Russen schrijven dat zij nimmer proselieten hebben proberer. te winnen. Maar ook de kerk van Ethiopië ge bruikt dit woord. Ook de geestelijke leider van deze kerk, Abuna Theophi- los. gebruikt het als hij spreekt over misplaatste enthousiasme var sommige groepen in zijn land die ..schapen stelen" van deze oudste der afgescheiden kerken. De Kerk Ethiopië dateert van een scheiding op het concilie van Chalcedon in het ja at 451. De geest van dit stuk is geheel an ders dan van het stuk uit Moskou. Hier wordt eerlijk en oprecht ver klaard dat deze kerk in de loop haar geschiedenis haar taak vooral het betreft de zending heeft zaakt. Door contacten met de We reldraad, wordt gezegd, zijn de ogen open gegaan: „Wat wij meer dan ooit nodig hebben is een hernieuwde zendingsdrang." De Ethiopisch-Ortho- doxe Kerk verlangt alle mogelijke hulp, opdat bewegingen als de litur gische en die van het zogenaamde lekenapostolaat in de kerk een zen' dingsreveil zullen brengen. Nieuwe opdracht Deze kerk ziet een nieuwe opdracht. Theophilus spreekt uit dat hij bang is dat de vele zelfstandig wordende staten in Afrika met het heengaan van de blanken ook het christelijk geloof zullen verliezen, omdat het zo vaak ge wordt als een blank geloof. ,,Dit ir wordt nog vergroot door het christelijke getuigenis van de leiders an de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika. ïaarom heeft een Afrikaanse kerk, die 1 vanaf de eerste eeuwen van het christendom haar wortels in Afrikaanse bodem heeft, kansen en verantwoorde lijkheden." Duidelijk wordt het verlan gen dan ook uitgesproken dat deze kerk zending wil gaan drijven in geheel De hulp van de Wereldraad wordt ook ingeroepen om het land te helpen los te komen uit de banden van de eeu- vooral waar het betreft het school- n, de gezondheidsdiensten en de levensomstandigheden in het algemeen. Deze kerk, als geen andere Orthodoxe Kerk die in de Wereldraad is vertegen woordigd. beseft iets van de nieuwe tijd die is aangebroken. Ook de patriarch van Constanti- nopel, Athenagoras. heeft zich als geestelijke hoofd van de gehele Oos- ters-orthodoxe gemeenschan gericht tol de Wereldassemblee van Kerken. Zijn uitspraak werd door een van de men sen van zijn patriarchaat zelfs geken schetst als een van de belangrijkste uitspraken in jaren. De meeste wes terse gedelegeerden hebben dit echter niet kunnen ontdekken. maar dat wil niet zeegen dat het voor de ortho doxe wereld geen belangrijk stuk is. Onder meer wordt uiteesoroken: ..On- dat volkeren en mensen hun ogen len richten on het Licht, dat Chri is. moeten wij als christenen begrijpen hoe belangrijk onze zending en opdracht is. Door ons alleen zal de wereld het Licht zien. In liefde voor elkaar zal de wereld pas de werkeliike betekenis /are vrede gaan be«e't»n T" i eenheid zal de wereld alleen in staat ziin om de werkelijk' hroederschan en hoon en de zeker heid van een nieuwe epoche in Christus Vit nood geboren? Een voor de hand liggende vraag bij deze kwestie i«. of de bestaande vak bonden van vervoerspersoneel de belan gen van de werknemers nu inderdaad zo slecht behartigd hebben, New Delhi bijeen zijn hebben allen hun bijbel meegebracht. Dat klinkt niet even vanzelfsprekend als het lÜkt Er is een groot gevaar in ge weldige bijeenkomsten als deze dat de sprekers en discussies zo de gang van zaken bepalen dat men aan het luisteren naar de bijbel waar de journalisten bijeen zijn te werken, was tenminste zelfs geen bijbel te vinden. „In de hotelkamer" was steeds het antwoord. Maar na de eerste dagen van ope ningsreferaten en wijdingsdiensten, van persconferenties en officiële ontvangsten is de bijbel open gegaan. Zelf woonden wij vanmorgen de bijbelstudie bij die geleid werd door de Westduitse predikant Martin Niemöller Gelezen werd een ge deelte uit Jesaja 58, waar gesproken wordt over een vastend volk Israël, dat echter toch in duisternis ver keert. Na een korte inleiding van Nie möller kregen de driehonderd aanwezigen in deze bijbelstudie de gelegenheid om tien minuten lang het gelczene te. bestuderen, op ben l.m-i Dc hoofden waren gebogen over de bijbel Zo nu en dan werden een paar bladzijden omgeslagen om een paralleltekst op te zoeken, maar overigens was het volmaakt stil in de grote ruimte. In de kleine ka mertjes achter het glas dat uitzicht gaf op de zaal, zaten de tolken rustig te wachten op wat komen zou en rookten ondertussen een sigaret. Toen kreeg ieder die dat wilde de gelegenheid om over bet gedeelte iets te zeggen. Een Belg maakte de opmerking dat hem het meeste ge troffen had dat deze tekst niet de eredienst, en hier speciaal het vasten, verwerpt en ons oproept tot louter activisme, tot louter daden doen, ■naar dat het er om gaat dat de ere dienst, de aanbidding voortkomt uit ons hart. Vasten op zichzelf brengt God met tot ons. Een ander stelde heel eenzijdig dat God gevonden wordt in de ar men. de verdrukten, de vermoeiden en dat als w-jj dus God willen w« I •n helpen. In zyn woorden ging liet dus zeer sterk om de noodzaak van de. goede werken Een man uit India bad ontdekt dat christenen in de eerste plaats degenen moeten hel pen die behoren tot de grote familie van God, de leden van de eigen gemeente, en pas dan en van daaruit aandacht moeten schenken aan de niet-cliristenen De t\jd verging snel en in een paar minuten probeerde Niemöller het samen te vatten. Hy verwierp de op- mprking van een van de gedelegeer den die gezegd had dat God niets wil weten van een legalistische le venshouding. God heeft juist zijn geboden gegeven Hij plaatst ons onder die geboden „Ik behoor ze te gehoorzamen niet om daardoor gerechtvaardigd te worden of ver lossing te vinden, maar Hij plaatste mij daar opdat de naasten geholpen worden", zei by. Enkele gedachten flitsten in de drie kwartier langs ons heen. Er was geen 6prake van een indringende exeeese. maar torli snrak deze bijbel studie aan. De hijhei was althans niet verduisterd door de woorden van ren spreker, allrer misschien door de veronderstellingen waaruit wjj soms zelf leven, en waar de waarheid van de bijbel >om< maar moeilijk doorheen breekt Maar in de gesprekken die volgen in de rommissie-samenkomsten smelten Minister dreigt Zo vreemd is het niet, dat Jozua, kort voor zijn dooi als het gehele volk Israël in Sichem is verzameld, in eet dramatische oproep tot het volk zich totaal in te zetten in d dienst aan God, uiting geeft aan zijn twijfel. Want Jozm zal zijn hele lange leven niet vergeten hebben dat vreemdj moment, toen hij met zijn voorganger Mozes stond in d tent der samenkomst in Gods aanwezigheid, van de buiten wereld afgescheiden door een vuurkolom. Toen had Go( voorspeld, dat het volk Israël andere goden zou gaat nalopen en op die manier het verbond met God zou vef~ breken. Zeker, hij, Jozua, had dit volk mogen binnenleider. in het land, dat was beloofd. En er waren ogenblikken gei weest, waarop als uit één mond het volk God loofde, also het leek, of dit leven van een gehele natie met God volko men ongestoord zou voortgaan. Maar Jozua wist beter. Etj als hij nu, aan het einde van zijn levensavond, voor de laaf ste maal zich richt tot het volk Israël, weet hij. dat de traï giek niet zal uitblijven. Hij weet, dat een volk, dat God ver laat, in de verdrukking komt, op welke manier dan oolè*. „Wees sterk en moedig", zo h-ad Mozes tegen hem gezegd En hij was dat geweest, zoals dat van een mens mag worden gevrangd. Hier klinken de woorden van een man, die vooi de laatste keer oproept tot het doen van een keuze klinken over de eeuwen door tot in onze tijd. met aftreden (Van een medewerker) De namens de Nationaal Reli gieuze Partij in de regering van Israël zitting hebbende dr. Josef Burg, minister van sociale za ken. heeft van een voetbalwed strijd een portefeuillekwestie ge maakt. Hij wenste, dat de minis terraad paal en perk zou stellen aan het spelen van wedstrijden op de Sabbat door het Israëlische nationale elftal. Daarbij maakte hij zich tot tolk van orthodox- Joodse groepen in Israël, die zich reeds lang ergeren aan de wed strijden van Israëlische sport ploegen op Sabbat. De Israëlische regering kan echter geen invloed uitoefenen, daar de voetbalbond geen overheidsinstelling is. .Wèl heeft zij de ambassadeur te Ro me verboden de wedstrijd in Tu rijn bij te wonen. Dat voetbalwedstrijden in Israël een strijdpunt van de orthodoxie vormen is "ift yan recente datum. Ook niet alle orthodoxe groepen staan afwijzend te gen balspelen op Sabbat. Er zijn zelfs vooraanstaande rabbijnen, die het toe staan. De strijd begon enige jaren ge leden, toen het Israëlische elftal op toernee ging naar Zuid-Afrika. waar ook op Sabbat moest worden gespeeld Zowel Joodse groeperingen in Israël als in Zuid-Afrika verhieven daartegen hun stem. PRO die dezer dagen Zuid-Afrika verliet ui protest tegen de rassenwetten en in li raël een rabbijnenfunctie heeft aan vaard, heeft tegen de protesten stellinj genomen. vestigde er de aandacht oj .duizenden jaren geleden h< de gewoonte was in Israël op Sabbi balspelen te beoefenen". Hij haald daarvoor verscheidene Joodse gelee "en aan en de oude Joodse llteratuu De opperrabbijn zou niet alleen voe ballen willen toestaan, maar ook tu handbal, tennis en dergelijke spo ten, mits deze sporten om het spel wo den beoefend. Zodra het maar enig professionalisme riekt dlei het verboden te worden. REACTIES Op dit artikel in de Jewish Tim in de in de Joodse wereld met gro< gezag beklede opperrabbijn werd do< vele rabbijnen onmiddellijk gereageeri Enerzijds ontving dr. Rabinowitz va vele rabbijnen steun, anderzijds ve klaarden velen (onder wie de opperra binale raad van Israël), dat balspele op Sabbat zijn verboden ..aangezien op andere dagen der week ruimschoo tijd is wedstrijden te spelen en te b zoeken". Sedertdien hebben Israëlische voe balploegen herhaaldelijk op de Sabbi wedstrijden gespeeld ook In Nede land zonder dat daartegen protests Nadat er jarenlang geen moe lijkheden waren gemaakt heeft thai Israëlisch minister de kwest ter sprake gebracht. Het is ec ter te verwachten, dat op den dnur h beoefenen van sporten op de Sabb stilzwijgend zal worden toegestaan. Eerste lustrum van „De Maandagcent" De stichting wereld-schoolkind-steu'" fonds „De Maandagcent" tot bestrijdiiat van de tuberculose, viert maandag 11 de cember te Hilversum haar eerste lustrur Ter gelegenheid van dit lustrum voert dn stichting een actie die tot doel heeft c.u( Nederlandse schooljeugd op te wekke op 11 december een cent (of meer) mflt' te nemen ter aanvulling van het foni van de stichting tot bestrijding van c tuberculose in de noodgebieden van Azii Afrika en enige landen in Zuid-Amerik|n De stichting „De Maandagcent" werd a december 1956 te Hilversum notarieel bj* krachtigd. Daarvoor was zij al ruim 2L. jaar werkzaam in Indone.sië. De kindeP1 actie verbreidde zich naar SurinamM1 Nederlands Nieuw-Guinea en Nederlani 5 In Indonesië namen meer dan 10 000 schdai len deel aan de actie In Nederland zett®ri ruim 300 scholen dit werk thans voort. Dv ng neemt vaker Falmouth (Engeland) is gisteren i.. ouderdom van 89 jaar overleden. Daar1' door is Sir Winston Churchill de laatst*" nog levende officier van het 21 st Lancei* Regimer. dat in 1898 de historische chafer ge te Omdurman in Soedan uitvoerde, fle k° Beroepingswerk S NED. IIERV. KERK Beroepen te Utrecht (wijkgem. PijlL weerti: D. J. Blikkendaal te Vaals: e1' Wierden (tocz.): J. v. d. Heuvel te Edf te Hendrik-Ido-Ambacht (2de pred.pl.fcg M. J Kalvenhaar te Elim (Dr.) i Bedankt voor Hattem (3de pred.pl.loi J P van Roon te Ermelo; voor Beried ambacht: B. Haverkamp te Blaauitqv dere voor zwart, maar dat mannelijke geslachtscellen slechts één x-chromo- soom bezitten, voor geel óf voor zwart. Wanneer men nu het nogal ingewik- schoon kelde versmeltings- Vraag: Vorig jaar heb ik eer dekruik gekocht en nu is het steeds bruin van de roest. Hoe men dit verhelpen? Antwoord: Uw beddekruik te krijgen door deze te vullen met ko kend Men de behandeling herhalen. Vraag: Ik hoor nogal i Brakel spreken, soms door predikan- geboren. Dit is echter ten van verschillende richtingen. Wie één op duizenden. 1 was ds. Brakel, welke richting pen gaan." Verder ken ik het niet zo goed meer. maar zou het mogelijk zijn de gehele tekst te geven? Antwoord: Wij kunnen hier niet de de cellen nagaat, blijkt duidelijk, ater op een lepel waspoeder. dat slechts vrouwtjes driekleurig kun- flink schudden en zo nodig nen zijn. Door een vreemde speling HPi HHM delingsproces tekst van gehele gedichten opgeven. maar wel kunnen wij de tekst van eni ge bundels verzen van Alice Nahon op noemen. U kunt dan in een goede boek winkel zoeken wat u wenst. De bun- mannelijke lapjeskat worden dels zijn: Vondelingskens (1921). Óp kans Mocht u katje tegenkomen, dan zou ben echter ojn. zitting de heer Tim- mers. gewezen machinist en thans in specteur 2e klasse bij de N.S. cn de heer F. de Jong. referendaris in actieve dienst bij de N.S. Voorts zijn vrijwel al le plaatsvervangende leden van dc per soneelsraad in actieve dienst van de N S. Talrijk zijn de personeelsleden, die zitting hebben in de verschillende sub-1 commissies van dc personeelsraad. Maar ook de bestuurders die namens de vakbonden zitting hebben in de Per soneelsraad kunnen in vele gevallen te rug zien op een lange staat van dienst bij de N.S. De heer J. IJzenga. secreta ris van de Prot. Chr. Bond van Ver voerspersoneel. werkte 32 jaar bij het Spoor cn de voorzitter van de bond, rnr. T. J. den Hartog. tien jaar. Niet juist wordt het voorta genoemd, dat de Vakvereniging voor Rijdend Personeel 2000 van de 3300 in aanmer king komende personeelsleden als lid zou hebben ingeschreven. Achter deze 2000 wordt nog een vraagteken gezet, maar bovendien omvat het rijdend per soneel bij de N.S. bijna 4500 man waarvan er bij de drie bonden van vervoerspersoneel circa 2800 zijn aan gesloten. toegedaan? Oefende hij grote invloed mej. Van den Brink. p.a. Genetisch ten uit op kerkelijk terrein? Heeft hij nog Instituut R.U., Opaalwee 50 te Tltrprht in# böeken geschreven. een grote dienst be\ Antwoord: Met ds. Brakel ook wel hierop opmerkzaam vader Brakel genoemd, wordt bedoeld Vraag: Heeft opbergen ds. Wilhelmus a Brakel. die van 1635 in plastic-zakken verstikking tot ge- zachte vooizekens (1921), Schaduw (1928), Verzamelde Gedichten (1932). Maart-April, jeugdgedichten en nagela- verzen (1937). Alice Nahon leefde Antwerpen Zij werd 16 augustus igeboren en stierf 21 mei 1933. Zij was eerst verpleegster daarna pa tiënte in een sanatorium (1917-1923). Later werd zij bibliothecari Brieven, die niet voorden zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband al houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. tot 1711 geleefd heeft en o.a. te Rot- volg? Ik heb namelijk het trouwpak was sfer'ï beïnvloed door Gezelle. terdam predikant is geweest. Hij van mijn heeft o.a. onder Voetius gestudeerd mede het i behoorde tot de z.g. nadere Refor- daarin opgeborgen. matic. De vertegenwoordigers (j - - -- - richting lieten zeer sterk de bekering horen en stelden de beoefe- in grote zaken te bevelen het Vraag: In mijn bezit is een zilveren munt met het jaartal 1766. Daarop staat Einen Reicns thaler, de letters: V.O.G.I.I.Z M. Voorts is er een A met F daarin verbonden (200) gram margarine, een halve (hele) citroen en zo nodlill 0,25 (0,5) dl. melk en iets zout. Roer boter tot roomdikte, voeg de suiker é8 het zout al roerende toe, vervolge»o sap en geraspte schil van citroen. Ze« de bloem, doe deze er al roerende g leidelijk bij en voeg de eidooiers er ee voor een aan toe. Wordt het deeg droog, dan kan men er iets van i*11 melk bij voegen. Men blijft dan zo laifN het deeg een gladde i ;rote zaken kroontje erboven. Verder staat erbo- geworden is. Klop het eiwit stijf ..Redelijke godsdienst' van de oude schrijvers, wier werken nog steeds gelezen en herdrukt wor- te kijken. poezen bekijkt, ziet men in de regel verschillende kleuren bij verschil geslacht. Hoe komt het b.v. dat driekleurige poezen, lapjeskatten geheten, vrouwelijk geslacht zijn" Antwoord: Dit staat in verband cnaan het getal 43 en onder; letters I.H.I. Welke munt is dit? Antwoord: Voorzover valt na te gaan is het een munt Friedrich IV va.. - kern- ütz (175294). Het zal waarschijn lijk slechts een gedeelte voeg dit al roerende door de Smeer de wonderpan met boter (ook het deksel) en vul de pan t Reacties van lezers: Over de vei ligheidsmaatregelen. die tegen bommen en hun gevolgen moeten CT1, jonge den genomen, zijn vele reacties bin- Reichsthaler zijn. Vermoedelijk is dit nengekomen. Sindsdien zijn de richt- gedeelte voor de woorden Reichstha- lijnen en veiligheidsvoorschriften var hogerhand in ruime mate verspreid de volksmond Aan deze veiligheidsvoorschriften hou altijd van het de men zich. Vraag: Binnenkort hebben we eer feestavond. Ik zou dan een gedicht wil vermeld. De letters I.H.I. zijn de initialen van de stempelsnijder. Vraag: Hoe is het recept voor cake. wonderpan of in een te maken i het feit. dat vrouwelijke geslachtscel- len voordragen Antwoord: Hierbij geven- wij U t' recepten, een voor wonderpan en kleine pan het sla- cm zijn nodig: 150 ivoor een grote van koeld Hertog Adolf ongeveer twee derden met deeg, sliL Mecklenburg-Stre- de vorm en doe de luchtgaatjes bijC dicht; zot de pan op het gas en stel f vlam iets hoger dan de spaarbrandc Doe na een half uur de luchtgaatjf voorzichtig open. Na een totale baktlf van ongeveer een uur is de cake ga* Controleer dit door er met een br# naald in te prikken. Komt de naald droog uit. dan is de cake gaar. de cake op een tnartrooster o dampen en gameer desgewe poedersuiker of glazuur en vruchtj# pas als de cake volkomen afjj^ htjtr''

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2