A.r.-beginselen worden thans
ernstig bedreigd
Oordeel dr. P. G. Knibbe te Leiden:
De Nacht, uitbeelding
van zielstoestanden
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
3
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1961
^Agenda voor Leiden
en Den Haag
Zaterdag
Gebouw Prediker tot 11 uur n.m.:
Uazaar Herv. wijkgomeente Molenwijk.
CM Clubhuis „Qns Eiland", Kortenaer-
A-«l»5traat, 8 uur: Propagandavoorstelling
.Warmonds Jeugdcircus „Atleta".
1,001 Stadsgehoorzaal. 8 uur: Uitvoering da
bt umesgymnastiek- en atletiekvereniging
^Brunhilde".
Zomerzorg, 7.30 uur: Vereniging van
tweelingen, familie-avond, dr. H. Colen
brander over „De tweelingen in Groot-
Brittanië".
Den Haag, Kon Schouwburg, 3 uur:
Werkgroep Haagsche Comedie met „Es-
"k» moreit"; 8.15 uur: Haagsche Comedie met
^De Kersentuin".
Gebouw K. en W., 8.15 uur: Concer:-
d gebouworkest o.Lv Eugen Jochum; so
list: Klaas Boon, altviool.
Diligentia, 8 uur: Aldo Paricot, cello,
en Paul Hamburger, piano.
Zondag
itie Stadsgehoorzaal, 10.30 uur; Bijzonder
'kerkewerk Herv Gemeente, dr PL
aeidfichoonhekn over: „Krijgen wij heft
t defcvangelie werkelijk cadeau?" (Ingang
dvfJUtaarm 7).
Maandag
3 Pieterskerk, 4.15 uur: Herdenking uni-
taateersitair verzet, prof. dr. G. H. M. Vce-
^neJie,tlaas over „Toen en nu",
-tak Prytaneum. 8 uur: Academische film-
ïLdKstudiekring „Salon Indien", inleiding
door H. de Vries en veroning van sur
realistische films,
eken Stadhuis, 2 uur: Gemeenteraad.
Stadsgehoorzaal, kleine zaal, 8 uur:
a(fNRy, Simon de Waard over „Bij de
jHer'buren aan de overkant",
even De Doelen, 8 uur: Leidse amateurfoto-
ra adl^fen, jaarvergadering,
irap-' Schouwburg. 8 uur: Arbeiderstoneel-
ig invereniging D.O.S. met „De metalen
d deEva", door Joop Spit en Bakker.
:lem- Den Haag. Diligentia, 8 uur: Mari-
nus Flipse en Istvan Hajdu, piano,
voor Grote kerk, 8.15 uur: „Die Haghe
opSanghers" o.l.v. Jos Vranken, solist: H.
>pin©eijersbergen, tenor.
de Dinsdag
lt, i! De Turk, 7.30 uur n.m.: Opening
idcr'Leidse Lichtweek.
va£ Het gulden Vlies, 8 uur: Vereniging
'staa?°t bevordering van de welsprekendheid,
r, be Het gulden Vlies, 8 uur: Ledenverga-
codering Leidse bond van huis- en grond
eigenaren.
Rijksmuseum van Oudheden. 8 uur: Dr.
TI. J. Franken over „De Nederlandse
opgravingen te Deir 'Alia 1961".
-J Den Haag, Diligentia, 8 uur; Ann
aan?°he'n' Piatio-
lalve Woensdag
inge- Den Burcht, 7.30 uhr: Ontspannings-
Segvond Algem. bohd van Bejaarden, ca-
1 "'karetgezelschap Grofsmederij,
zihi Schouwburg. 8 uur: Rotterdams toneel
„h3 'met „Huwelijkslessen", van Leslie Ste-
.■janjvens. voor K. en O.
Den Burcht, 8 uur: Lezing ds. K. C.
Oossanen over „Zal het volgende
:reldrijk communistisch zijn?".
Rijksmuseum voor Volkenkunde. 8 uur:
vandr. A. A. Gerbrands over „Een kunstreis
i ad-in de Asmaft".
van Kerkzaal academisch ziekenhuis, 1.05-
aaal25 uur: Middagpauzebijeenkomst,
stge- Oegstgeest, Geref. kerk. 3 uur:
]ee "tefa-film „De dappere recruut".
Leiderdorp, Gemeentehuis, 7.45
^om-Uur: Raadsvergadering,
tried Den Haag, Kon. Schouwburg. 8.15
Heesnur: Nederlandse Comedie met „Meneer
iezenS^t op jacht",
ilt te Donderdag
Schouwburg, 8 uur: Rotterdams Toneel
,met „Huwelijkslessen", van Leslie Ste-
ciowere
mg. Rij
™or K. en O.
dan Stadsgehoorzaal, 8 uur: Leids Studen-
dieten Muziekgezelschap „Sempre Crescen-
elcn.ldo" o.Lv. D. D. Blokibergen. solist: H. R.
e devan Gunsteren, piano,
prof., Zomerzorg. 8 uur: Leidse Assurantie
Club. mr. c H. Overduin over Ontwik-
ieling in het verzekeringswezen"
Den Haag. Gebouw K. en W.. 8
trnr; „De Stem des Volks" m-m.v. Resi
dentie-Orkest en solisten. „Paulus van
Mendelssohn.
j Diligentia, 8 uur: Hans Henkemans,
VrUdag
Filmzaal academie, 12.20 uur: LAK-
pauzefilms.
Pieterskerk, 7.15 uur n.m.: Avondge
bed, ds. G. Th. Rothuizen nun.v, M. G.
tfongejan, fluit.
Het gulden Vlies, 8 uur: Algemene
/Vergadering Leidsche IJsclub,
i Het gulden Vlies, 8 uur: Vereniging
voor Pedagogiek, drs. C. van der Zwet,
'Ctje Voorburg, over „Het vergeten hoofdstuk
in de pedagogiek"
1 ju- Den Haag. Kon. Schouwburg. 8.15
uur: Haagsche Comedie. 8.15 uur: .Hitte
re Honing".
Gebouw K. en W„ 8 uur: „De Stem
des Volks"", m.m.v. Residentie-Orkesft en
i. solisten, „Paulus" van Mendelssohn.
Zaterdag
n Haag, Kon. Schouwburg. 3
uur: Werkgroep Haagsche Comedie met
„Esmoreit", 8.15 uur: Haagsche Comedie
met ,.De Kersentuin".
Diligentia, 8 uur; Jan Wijn, piano.
Films
Casino (2.30. 7
beach (14 jaar).
Lidn (2.30. 7
ïeld (18 jaar).
Luxor (2.30, 7 en
musketiers (14 jaar
Rex (2.30, 7.15
kiri (14 ianrV r
a 9.15 uur): On the
9.15 uur): Onderwe-
9.15 uur): De drie
Billy the
kid (14 jaar); donderdag: De onzicht-
ink- ^are sP'on slaat toe (18 jaar)
i 9.15 uur): De nacht
Studio (2.
(18 jaar).
7HU-; Trjanon (2.30, 7 en 9.15 uur): Elmer
rcs": Gantry (18 jaar).
ge. Tentoonstellingen
iaor Prytaneum. tekeningen en grafiek
Oostra 'tot 20 december. 912 en 25
rjffl.l Lakenhal, Society of wood engravers
aqs 1 (tot 14 december)
Maandag zal dr. P. G. Knibbe uit
Lelden een inleiding houden voor de
a.r.-kiesvereniging te Valkenburg (ZH).
Aangezien zijn stellingen In brede kring
belangstelling zullen trekken laten
ze hier volgen:
1. Handhaving van de christelijke
vrijheid, inzonderheid tegenover de
steeds groeiende staatsmacht, is van
oudsher één der hoofdbeginselen ge
weest van de Anti-Revolubionaire Par
ti).
2. Het Verval van dit beginsel Is in
gezet, toen in en na de eerste wereld
oorlog op schoolgebied vrede werd ge
sloten op basis, dat de staatsschool
gel en particuliere scholen uitzondering
zouden zijn en dit niet als een mijlpaal
maar als een blijvende situatie, tot zelfs
in het a.r.-beginsolprogramrna toe, werd
aanvaard.
3. Oorlogsperiode en de na-oorlogse
tijd zijn, fataal gebleken voor de ont
wikkeling van de christelijke begin
selen. Ook binnen de A.R.P. is de mo
raal ernstig geschaad
4. Na de tweede wereldoorlog werd
in overeenstemming met genoemd
hoofdbeginsel, aanvankelijk in de
kiezingsprogramma's nog strijd gevoerd
tegen het dirigisme. Successievelijk
werd dit verzet afgezwakt om ten slotte
geheel uit de verkiezingsprogramma's
te verdwijnen. Omdat dit zonder moti
vering geruisloos geschiedde was dit
alleen beginselverloochening, maar
betekende dit ook misleiding van ons
anti-revolutionaire voLk en van het
Nederlandse volk in het algemeen
5. Dirigisme betekent, dat men niet
ieer nauwkeurig nagaat langs welke
maatschappelijke wetten, die een uit
vloeisel zfjn van Gods scheppingsorde,
de maatschappij zich ontwikkelt, om al
leen dan dn te grijpen, wanneer van die
wetten zodanig gebruik wórdt gemaakt,
dat blijvend ernstige misstanden zou
den ontstaan en cteflt men. met verwaar
lozing van die wetten, telkens ingrijpt
een ambtelijk opgesteld program
door die wetten wordt bedreigd Dit
ambtenaarlijk ingrijpen kan door het
bedrijfsleven nooit worden
is kunstmatig, leidt tot willekeur en
tast de vrijheid en welvaart in ernstige
mate aan
Dirigisme
6. Dit dirigisme heeft ook grote morele
misstanden tot gevolg. De ergste van
deze misstanden zijn wel:
aj het nog steeds voortdurende wo
ningtckort, welk tekort ook te wijten h
aan het feit, dat de huren en daar
mede de prijzen van de woningen kunst
matig te laag worden gehouden, waar
door de bouwactiviteit zeer is afgeremd
en de overheid uiteindelijk toch is
dwongen de huren op een rechtvaardi
ger peil te brengen. De hierdoor
grote woningellende heeft niet alleen
velen, direct moreel nadeel bezorgd,
maar heeft ook de moraal van ons volk
aangetast, omdat het is socialisatie
een deel van het bezit, en dat zonder
schadeloosstelling, en doorvoering
het (nationaal)-sociaiiistisch beginsel-
dat de Staat alles mag.
b) De zwarte Ionen, die ontstaan zUn
doordat de spanning op de arbeids
markt kunstmatig is opgewekt ei
ambtelijk vastgestelde Ionen te veel
afwijken van die, welke verband hou
den met de wet van vraag en aan
bod. Daardoor wordt ên by de werk
gevers èn by de werknemers op mo
reel gebied zeer veel kwaad gesticht.
Ook de A.R.P. weigert de grote
zaak der zwarte lonen, het dirigisme,
te bestrijden cn laadt, doordat het ve
le Kleinen in het geloof In ernstige
verzoeking brengt, een zware schuld
op zich cn gaat hierdoor haar onder
gang tegemoeL
Belastingen
c) De belastingen zyn, ook naar 't oor
dcel van de minister van Financiën,
reeds lange ,tijd te hoog. Het dirigisme
hiervan de oorzaak. Door velen wor
den de belastingen niet meer als recht
vaardig aangemerkt Ook daarom is de
overheid mede verantwoordelijk voor
de verzoeking waarin zeer" veel belas
tingbetalers worden gebracht. Ook
hier weigert de AJt.P. de hoofdoorzaak
bestrijden.
Op tal van andere wyzen heeft de
A.R.P. haar grondbeginselen verloo
chend en compromissen gesloten, om
daarna het compromis ais uitgangspunt
te nemen. Op deze wijze heeft de A.R.P.
zelve haar deugdelijke beginselen in
diskrediet gebracht en daarmede de
energie in de partij gedoofd.
8. Dit alles heeft tot gevoLg gehad,
dat de Arjos zyn eigen brochure op
zijn jaarvergadering door een aan de
V.U. aangestelde wetenschappelijke
medewerker kunnen laten verdedigen,
in als toekomstbeeld wordt gesteld
dat de A.R.P. zou kunnen opgaan in 'n
centrumpartij, waarin de rooms-katho-
liekeri de leiding zouden .hebtym Op de
Leidse Arjos heeft op 16 november 1961
Prof. dr. Szirmai in LEIDEN
Willekeur en geweld vervullen
in Sowjetstaat een
permanente rol
A LS men ziet hoe grauw en eentonig de jurisprudentie wordt door de
benauwde positie van de Sowjetrcchter, wordt men zich
bewust van de waarde van de vrije rechterstoel. Als men dc consequenties
ziet van een erratische wetgevingstechniek, wordt men aangespoord zijn
eigen wetgevingstechniek in orde tc houden en de constitutionele garan
ties van deze techniek te waarderen. Als men de juridische positie van dc
Sowjetbocr gadeslaat, zijn gebondenheid op elk gebied, in elk aspect van
zijn leven, begrijpt men duidelijker wat een rechtssysteem betekent dat
mogelijk maakt, om met Goethe te spreken: „Auf freiem Grund mit freiem
Volkc stehn'V
houd van het Sowjetrecht, die zeer ver-
Met deze bewogen woorden eindigde
gistermiddag prof. dr. Zs. Szirmai zijn
oratie, die hy in het groot-auditorium
hield ter gelegenheid van zijn ambtsaan
vaarding als buitengewoon hoogleraar in
het Oosteuropees recht aan de Rijksuni
versiteit te Leiden. Een oratie die „Sow
jetrecht en rechtsvergelijking" tot onder
werp had.
nieuwe hoogleraar ving zUn rede
met een antwoord te geven op de
vraag of men in de Sowjetunic kan spre-
van recht. Het antwoord, zuiver
wetenschappelijk gegeven, luidde beves
tigend. Zedelijkheid en rechtvaardigheid
worden terecht weliswaar be
schouwd als postulaten en aanbevelingen
tan de wetgever, doch niet als k e nn
e n van het bestaande recht
Dat er wetten kunnen bestaan die de
•echtvaardigheid. zoals deze door de ge
civiliseerde wereld wordt opgevat, met
voeten treden, heeft de nieuwe geschie
denis opnieuw getoond. Meyers heeft zyn
betoog over het nauwe verband tussen
recht en zedelijkheid in de schaduw van
de nazlwetten, in het interneringskamp
Theresienstadt, geschreven. Het is
wel aanlokkelijk, soortgelüke bepalingen
aam van recht te ontzeggen, in het
bijzonder omdat de grenzen tussen on
zedelijk recht en willekeur vaag zijn.
niettemin zei prof. Szirmai met MeUers
mening te zijn dat de jurist die soort
gelijke bepalingen behandelt, slechts on
nodige taalkundige moeilijkheden op zich
neemt wanneer hij. kwasi als protest ln
i van de zedelijkheid, deze bepalin
gen. verschijnend in dc vorm van wetten
decreten, de naam „rechtsbepaling"
ontzegt. Dit geldt vooral voor de rechts
vergelijkende wetenschap.
Weinig creatief
Academiegebouw, abstracte schilderyen
collectie Kreulen (tot 30 november).
t Wevershuis. Oranjegracht 83.
schilderijen van Rein Dool (2—5 cn 7—
uur, tot 30 november).
Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree-
raat 27. maandag en woensdag van 1
tot 530 cn van 7 tot 9 uur; dinsdag van
1 tot 5.30 uur; vrydag van 10 tot 5.30 en
van 7 tot 9 uur; zaterdag van 10—5.30 u
By kantoor chr. school Obrechtstraat:
volw. dinsdag en donderdag van 6.309
uur nzn., zaterdag 25 uur; jeugd: elke
woensdag 25 uur.
Jeugdbibliotheek, leeszalen cn biblio
theek Reuvens. Plantage 6: maandag
dinsdag van 4 tot 530 uur. woens-
lag en zaterdag van 12 tot 4 30 utu
rn vrUdag 'speciaal voor de grotere
jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur avonds.
schillend zijn van het westerse rechts
systeem. Deze verschillen kunnen niet
alleen door de afwekende politieke
economische structuur van de Sowjctunle
worden verklaard. Wat in het hüzondcr
de algemene voorwaarden betreft: in de
Sowjetstaat vervullen willekeur
weid een permanente rol, hoewel deze In
verschillende mate en in verschillende
perioden het toneel hebben beheerst. De
hiërarchie van de rechtsbronnen Is enigs
zins verward. Het systeem van rechts
bedeling Is niet geünificeerd. De rechter
verkeert in een benarde positie, hetgeen
leidt tot een weinig creatief systeem van
rechtspraak, uitzonderingen daargelaten.
De rechtsbepalingen zijn soms vaag en
verward. Nochtans ziet men tegenwoordig
in verschillende opzichten een, welisw
weifelende, toenadering tot weste
deze gedachte eveneens gespeeld Als
de jongeren in de party zo oordelen is
de ondergang van onze A.R.P. inderdaad
9. Op het partyconvcnt van 28 okto
ber 1961 heeft de voorzitter van de
A.R.P., dr. Berghuis, toegegeven cn
als een bestaand feit aanvaard, dat de
A.R.P. (cn de Gereformeerde gezindte
ln het algemeen) zich ontwikkelt te
gen de lün In, die dr. A. Kuiper ons
heeft gewezen. Ook daardoor ver
liest de A.R.P. haar bestaansrecht en
is zy thans volgens prof. Van Nlf-
trfk, ryp om met dc C.H.U. te wor-
10. Redding van de aj".-beginselen en
van de A.R.P. is momentcel alleen mo
gelijk als van onder op aan de leiding
van de partij de handhaving van de al
oude beginselen als absolute eis wordt
gesteld. Alleen dan kan de A.R.P. haar
roeping tegenover God, haar eigen le
den en het Nederlandse volk als geheeL
naar behoren vervullen
Zoekt u een
CERO-CASSETTE
vail 1 40.— of 400
v. d. WATER
Haarlemmerstraat 207 heeft het
De Gero Specialist.
Onderwereld
LIDO. Zes gangsterbenden terrori
seren Londen. Zy chanteren eigenaars
van nachtclubs door herrie te schoppen
wanneer zij niet een flink bedrag be-
De zes leiders 'met op de achtergrond
een gerenommeerde accountant) vormen
een fonds om zich ertegen te verzekeren
dat de een niet op het terrein van de an
der komt. Dc accountant strijkt samen
met een handlanger, de inkomsten uit
dit fonds op.
Eén van de zes, Alfy, treedt uit de
„vereniging" en wordt vermoord. Zijn
vriend. Paddy Damion, wordt gear
resteerd en vlucht weer uit de gevange
nis. De accountant en diens helper vre
zen zijn wraak, die dan ook volgt.
De film is zo nu en dan wat langdradig,
doch niet ongenietbaar als men de men
taliteit ervan met een korreltje zout
neemt. De misdadigerswereld wordt
enigszins geromantiseerd, ondanks het
feit dat het goede ten slotte het kwade
overwint.
De scènes met schaars geklede dames
hadden, voor de loop van het verhaal,
wel wat minder in aantal kunnen zyn.
(Geen ..eerlijk" beeld win onderwereld).
haar hart nog o
bitter weinig
inneringen aan
ging. omdat
/er heeft. En dat
alleen nog maar her-
een liefde, die voorby-
geen antwoord kreeg.
Tussen
de
bladzijden
STUDIO. De Nacht is één van de beste en tegelijk één van de moeilijkste
films, die wij ooit hebben gezien. Er zijn vaak „moeilijke" films, om
dat de makers gewoonweg te machteloos zijn om hun stof te beheersen en
te overzien, maar dit w niet het geval met Antonioni: hij is een enorm kun.
stenaar en als hij iets moeilijk uitdrukt in beelden, dan is dat omdat de
zaak zelf zo bovenmenselijk moeilijk is. Hij maakte een film over de ver
gankelijkheid en dan niet de vergankelijkheid van uiterlijkheden, van
dingen, die voorbijgaan, maar van de vergankelijkheid van innerlijke za
ken, van gevoelens, emoties, wensen, dromen; kortom van de bezittingen
van de ziel, van de rijkdom van het hart.
dank zij Jeanne Moreau en Marcello
Mastroianni. de vrouw cn dc man.
(Een film uit duizenden).
Elmer Gantry
TRIANON. Toen de Amerikaanse
schryver Sinclair Lewis in 1927 zijn ro
man „Elmer Gantry" publiceerde, werd
het boek prompt in Boston verboden
Men zag er een belachelijkmaking in van
het Amerikaanse revivalisme. Lewis zag
als zijn taak in de eerste plaats het he
kelen van verschijnselen in de Amkeri-
kaanse samenleving die naar zijn mening
onwaar, opgeblazen cn mensonwaardig
waren. Heel zyn grote satyricke talent
zette hy in om humbug aan de kaak te
stellen, met behoud van het goede dat
ook in circusachtige vertoningen als op
wekkingssamenkomsten in enorme ten
ten, nog schuilt.
Na dc tweede wereldoorlog zyn wij in
Europa met deze eigenaardige vorm van
godsdienstige beleving in aanraking ge
komen. Duidelijker dan vroeger kunnen
wy ons de gevaren voorstellen, die in
herent zijn aan het opzwepen van een
massa. Er ligt slechts één stap tussen
het „hosanna" en het „kruisig hem".
Dat ondervindt ook de hoofdfiguur in
deze grote kleurenfilm. Met zeer veel
psychologisch inzicht heeft de auteur
gestalte gegeven aan de vrome, maar
ongeletterde zuster Sharon Falconer, de
trouwhartige zuster Rachel cn de on
stuimige Elmer Gantry zelf, die zich
van mislukt handelsreiziger ontwikkelt
tot een begaafd prediker, die massa's
onder zyn ban weet tc brengen.
Maar ook heeft regisseur Richard
Brooks met groot talent weergegeven,
wat er met de massa gebeurt als het
idool valt. In redeloze woede verscheurt
hy dan wat eerst het voorwerp van ver
ering was. Als dan de chaos compleet is
en zuster Falconer is omgekomen in haar
brandende tempel, neemt Gantry zyn
koffertje weer op om weg te gaan. Hij
blijft een onvolkomen mens, hy kan de
godsdienst niet meer verkopen zoals tot
dusver, maar hy is, om de woorden van
de laatste spiritual uit deze film te ge
bruiken, op weg naar KanaSn.
Burt Lancaster speelt de rol van Gan
try, Jean Simmons is zuster Falconer.
Dit zUn grootse rollen. Ondanks het
suikerzoete kleurtje van de rolprent
springt een werkelijke bezieling door de
schyn heen.
Het is een film met een geweldige in
houd, maar het is geen publiekfilm. Het
gaat hier om diep ernstige dingen: het
zoeken van de mens naar God. Dat er
dan een Nederlandse titel als ..Dc on
stuimige zondaar" is gekozen om het pu
bliek te boeien doet eens te meer ver-
moeden dat filmtitel en inhoud elkaar
al te zelden dekken.
(Onstuimige film over Amerikaanse
denkbeelden. Uitvoerig sprak prof. Szir
mai hierna over het recht van het platte
land cn dat van dc steden en Industriële
centra, die afzonderlijke gebieden vor-
In zyn slotwoord wydde hy in het bij
zonder woorden van eerbiedige dank aan
zyn leermeesters uit de Boedapester
jaren. Bencdictus Grosschmid, „deze
grote figuur van het Hongaarse privaat
recht en van de analytische rechtsweten
schap" en Karoly Szladits. „een jurist
van universele beschaving en bijzondere
pedagogische begaafdheid".
Het Leidse universitaire
verzet wordt alom in den
lande herdacht
In vele plaatsen worden ook dit jaar
byeenkomsten belegd ter bevordering
van het contact tussen de Leidse Uni
versiteit en hen, die aan deze univ
teit hebben gestudeerd De sprekers zijn
hoogleraren, leden vay. dc wetenschap-
pelyke staf en studenten Als datum
voor deze bijeenkomst is 26 november
gekozen omdat in 1940 op die dag prof.
mr. R. P. Clcveringa zijn protestredc
hield, naar aanleiding van het ontslag
van prof. mr. E. M. Meijers door dc Duit
se bezetter.
De plaatsen waar byeenkomsten, veelal
verbonden met een gemeenschappelijke
maaltyd, worden gehouden zijn: Alk
maar, Amersfoort, Amsterdam, Arnhem,
Assen, Breda, Gouda, 's-Gravenhage,
Haarlem, Hengelo, 's Hertogenbosch,
Hilversum. Leeuwarden. Maastricht. Mid
delburg en Zwolle. Ook tc Brussel
vindt een bijeenkomst plaats.
Dordrecht en Rotterdam zijn de Leidse
byeenkomsten reeds gehouden.
Te Leiden zelf heeft een bijeenkomst
plaats op maandag 27 november in dc
Pieterskerk, waarvoor ook de studenten
zijn uitgenodigd.
Cantatedienst in
Remonstr. kerk
Morgen zat het Leids Studenten-Koor
en -Kamerorkest „Collegium Muslcum"
In de dienst van de Remonstrantse Ge-
een cantate uiU'oeren van Joh.
Seb. Bach, namelijk dc cantate no. 127
„Herr Jcsu Christ, wahr Mcnscb und
Gott".
is een koraalcantate, gebouwd op
Bachs tijd bekend kerklied, dat in
verschillende delen geheel of ten dele
wordt gebruikt. Daarbij treft het gebruik,
in het inleidende koor, van een tweede
koraalmelodip: naast het ..Herr Jesu
Christ, wahr Mensch und Gott" het
„Christe. du Lamm Gottes". Dit wijst op
de zondag, waarvoor dit werk werd ge
schreven: de laatste vóór dc Lijdenstijd,
Doch juist voor de laatste zondag vóór
advent, aanstaande zondag, is deze can
tate uitermate passend: ernstig en fees
telijk tegelijk.
Het werk bestaat uit een groot Inlei
dend deel voor koor en orkest, twee reci
tatieven met aria. respectievelijk voor so
praan en bas. cn een slotkoraal.
I De dienst staat onder leiding van ds.
!J. Th. Mackenzie. De dirigent is de heer
'Huub Buurman. Men verzocht ons mede
te delen, dat dc dienst begint om kwart
over tien (Hooglandse Kcrkgracht 34).
Bazaar Wcslerkwarlier
De bazaar van dc speeltuinvereniging
Westerkwartier in het clubhuis Ten Ka-
testraat heeft de eerste dagen goed ge
draaid. Vandaag gaat men nog door,
want alle prijzen moeten weg. Vijftig
procent van de opbrengst komt ten goede
aan de bejaardenuitstapjes Haagweg-
kwartier en de andere helft wordt aan
gewend voor vernieuwing van het speel-
tuinmateriaaL
Marcello Mastrioanni en Jeanne
Moreau in Antonioni's film
„De Nacht".
Billy de Kid
REX ..Billy de Kid" is weer eens
een ruige western, nog maar liefst han
delend over „de beruchtste bandiet", die
het westen heeft gekend. Nu, dan weet
u 't wel. Paarden draven, kogels fluiten
en vuisten komend dreunend op onbuig
zame gezichten. Robert Taylor speelt
een hoofdrol in dit kleurige geheel.
(Wildwest),
Deze weg tot zelfinkeer, deze overleg
gingen van het hart drukte Antonioni
in beelden uit. Het is een film geworden
geheel bekeken van „binnen uit", een
eerlijk, in dit geval ook onbarmhartige,
bittere uitbeelding van zielstoestanden.
De vrouw gaat deze reis naar het ver
loren verleden maken, omdat een sterf
geval haar daarbij bepaalt. Met haar
man, een gevierd schrijver, bezoekt zij
een zieke vriend in het ziekenhuis. Het
is eën goedmoedige man op een luxueus
sterfbed (le klas kamer, met champagne
en mooi meubilair en onbenullig „cultu
reel" gekletst tot het einde toe). Van ter
zijde slaat de vrouw het gade en reali
seert zich dan. dat deze man echt
haar gehouden heeft, terwijl zy van haar
kant niet van hem hield. En haar man?
De grote schrijver, die zo honderduit zit
tc babbelen? Haar verhouding tot hem
geheel anders. Van hem houdt zü. Maar
hy van haar?
De gedachte wordt haar tot een obsessie
cn in het vervolg van de film zal zij hoe
langer hoe meer gaan ontdekken, dat hy
haar eigenlijk „vergeten" is. Zij is nog
wel altijd by hem. Zo uiterlijk bezien eer
behoorlijk huwelijk, maar innerlijk
De vrouw verlaat de toekomstige sterf
kamer en dwaalt door Milaan. Alleen
met haar gedachten. Zij komt in eei
gelegen buurt, waar zij vroeger in het
begin van hun liefde veel samenkwa
men. Alles is vervallen. Zij belt haar
om haar daar te komen halen, maa
omgeving heeft hem niets meer te zeggen.
Thuis neemt zy een bad. Hij maakt
praatje, maar „ziet" haar niet eens.
Zij gaan naar een nachtclub. Interesse
van de man voor de striptease-danscres,
maar haar „ziet" hij niet. Wat ii
nog voor hem. Zij gaan naar een party
van een miljonair. De man vermaakt
zich op het in wezen oervervelendr
feest, maar haar ..ziet" hij niet meer.De
mensheid gaat aan amusement ten onder.
De vrouw voelt het, dat al deze ver
strooiing er slechts toe meewerkt om de
mens?n het wezenlijke te doen vergeten.
Teg enhet aanbreken van de dag dwa
len zij door het immense park. Zij gaan
zitten. De vrouw neemt een oude brief uit
haar tasje en leest hem voor. Een prach
tige lofzang op een vrouw. Ja, op haar.
Geboeid gaat de man luistereji naa
mooie taal. ..Van wie is die brief?" „Van
verzet zich. Is alles niet tevergeefs! Toch
moois cn hij was het gewoon
Kan er iets bitterder zyn voor
vrouw dan vergeten te worden? In
opwelling omhelst de man de vn
Keert de herinnering weer? De vr
verzet zich. Is alles niet tevergeefs! Toch
geeft zij zich gewonnen. Kan het verleden
herleven? Is er toch een nieuw begin
mogelijk? FIN kondigt het doek aan,
want Antonioni is geen voorspeller van
de toekomst. Hij heeft alleen (cn mis
schien voorlopig) willen zeggen. hoe
vergankelijk het menselijke leven is. Ook,
ja juist naar zijn innerlijk bezit.
Een machtig Romeo en Julia-epos, deze
film, waarin de Romeo verstek liet
gaan. Een opzettelijke visie van Anto
nioni? Of soms het belijden van een die
pe waarheid, dat de vrouw de bew
ster is van de liefde, van de innerlyke
waarden van het leven, terwyl de
de raisonneur is, die met zyn gepraat het
wezenlijke kwijtraakt Hij is „de schrij
ver", die als het ware bij het leven oj
bezoek is, om erover te schrijven. Zy ii
het leven en de liefde zelf.
Een film voor weinigen, maar voor her
dan ook één om nooit te vergeten, mede
Veemarkt van Leiden
OUNDVEE. feta krimpende aanvoi
de gcbruiksvee-sector me» ovei
algemeen een kalme handel. De handel
bewoog zich In het byzonder tussen h'
drachtige dier van goede kwaliteit, waai
voor dan ook dc pryzen zich stevig kon
den handhaven. Voor de rest kalm
stil en moeilijk tc handhaven pryz<
Slachtvee totaal gezien een wat verdeelde
stemming. Aanvankelyk willig later rede-
lijk. Notering f 2.403.25 gesl. per kg.
Vette kalveren. Bij een veel grotere
aanvoer dan vorige week wederom vlug
er» duur. De notering lag duidelijk boven
die van dc vorige week: f 2.50—3.20, vo
rige week f 2.40—3.
Voor de huidige pryzen willen de mes
ters wel weer meer kalveren gaan opzet
ten, temeer daar nu Italië ook op de
markt verschijnt. Nuchtere kalveren bij
nog geringe aanvoer vrij rustig.
Wolvee. De aanvoer van vette lamme
ren was kleiner dan de vorige marktdag,
hetgeen niet tc verwonderen viel. Vorige
week bij een zeer grote aanvoer was het
heel moeilijk oen goede prijs tc maken
waarbij nog kwam. dat in het begin van
deze week er enige beroering onder de
slagers in Parijs was. Gelukkig is daarin
verbetering gekomen.
Gisteren was de markt dan ook vlug
geruimd tegen duidelijk hogere prijzen
dan in de afgelopen week.
Notering: vette schapen f 100—120;
vette lammeren f 90—115.
Varkens. De varkensmarkt is geheel
onverwacht weer uit dc moeilykheden
gekomen van de prijsdalingen. De hele
week door op alle markten beduidend
hogere pryzen met een vlugge handel
Dinsdag noteerde Leiden voor dc gros
siersvarkens weer f 1.72—1.77 en voor de
slagcrsvarkens f 1.781.80 met een vlugge
handel.
Groningen meldde hogere prijzen en
Rotterdam had ondanks een grote aan-
»er, een zeer vlotte handeL Ook de
ivorsc beurzen gaven hogere prijzen te
De magere-varkens- en biggenraarkt
->lgt dit alles op de voet. Gisteren een
goede aanvoer: ruim 1000 stuks, die alle
redelyk goed werden verkocht.
Kaas. De aanvoeren bewegen zich ln
dalende lijn. Gisteren werden 14 partyen
EDEL-HAARDOLIE
kristalzuiver
Verkrijgbaar bij:
Fa. SASBURG
De Wetstraat 37,
Telefoon 21523
Stieltjesstraat 10
Telefoon 25089
Benoemingen aan rle Leidse
universiteit
Bij besluit van curatoren der Rijks
universiteit t« Leiden ia: W. J. A.Maas
kant, wetenschappelijk ambtenaar le
klasse in tydelijke dienst by theore
tische organische chemie, voor het tijd-
van l november 1961 tot 1 novem
ber 1962 wederom in deze functie be
noemd; dr. L. C. v. d. Marei, weten
schappelijk hoofdambteanar in tijdeiy-
ke dienst bij de natuurkunde, voor het
tydvak van 1 september 1961 tot 1 sep
tember 1962, wederom in deze functie
benoemd; mevr. C. G. Nleis-Hakkenberg,
wetenschappelijk ambtenaar in tyde
lijke dienst by de natuurkunde, voor het
tydvak van 1 september 1961 tot 1 sep
tember 1902, wederom in deze functie
benoemd.
>al).
De drie musketiers
LUXOR. Het is op zijn minst dubieus
dat velen zich thans nog vermaken met
Alexander Dumas' roman „De drie mus
ketiers". hoewel het verhaal zeker niet
slechter is dan in menig hedendaags
bock. Goed, men kan dc romantiek er
van als niet meer passend in deze tyd
verwerpen, maar wie daar toch iets
voor voelt, zou bij Dumas zyn hart kun
nen ophalen. Voor een wat minder lang
durig verblijf in de wereld van roman
tiek cn ridderlykheid. kan Vnen thans
terecht bij de film ,.De drie musketiers'*
overigens lang niet de eerste verfil
ming van Dumas' werk die onder regie
van Bernard Borderie is ontstaan.
Deze Frans-Italiaanse co-produktie is
een kleurrijk geval, waarin tal van
historische figuren optreden. Het gaat
weliswaar niet allemaal zoals in het boek
van Dumas, maar men kan er zich toch
heus wel mee amuseren, temeer daar dc
lichte toets niet is vergeten. De hoofd-
>1 vervult Gerard Barray als d'Artang-)
(Schoen vol suikergoed en marsepein)
On the beach
CASINO. Opnieuw wordt in Leiden
de film On the beach gedraaid. Eigenlijk
moet ieder die zich een oordeel over dc
kernbewapening wil aanmeten deze rol
prent hebben gezien of het gelijknamige
boek van Nevil Shute hebben gelezen.
Men ziet de wereld zoals die er na een
totale atoomoorlog zal uitzien. De ra
dio-activiteit heeft alle leven gesmoord,
alleen op een kleine kuststrook in Austra-
de besmetting nog niet doorgedron
gen.
Lang zal het echter niet meer duren,
hoogstens vijf maanden, dan is ook daar
voor altyd alle leven voorby. Onze aarde
zal dan een dode planeet geworden zijn,
zinloos nog enige tijd de machines
zullen doordraaien tot znlang de brand
stof strekt. De mensen zyn verdwenen:
hun werken blijven zin- en zielloos ach
ter tot zy ook voorgoed vergaan zijn
i stof en puin.
Nevil Shute heeft zich afgevraagd ho«
het .zal zyn. als er ergens nog mensen
leven, tcrwyi zij weten, dat zij de laat-
sten zijn van het menselijk geslacht, ter
wijl zij ook zeker weten, dat hun niets
anders dan een zekere dood voor ogen
staat.
Sommigen zeggen: laat ons eten. drin-
cn en vrolijk zyn. Anderen gaan naar
de bijeenkomst van het Leger des Heils.
weer anderen zoeken dc eenzaamheid,
het stille samenzijn met die hen lief
zijn. Allen wachten op het einde, in dit
geval zelfs gelaten, zakelyk zou men
haast zeggen.
De film On the Beach is hoogst belnng-
jk om het probleem dat hij aan de orde
stelt. Er is nog tijd om daarover na tc
denken: er is nog tijd om een verblinde
wereld toe te roepen door zijn bewape
ning geen zelfmoord te plegen, maar er
is vooral nog tyd om te luisteren naar
wat God zelf gezegd heeft over het ein
de, dat komt en de toekomst, die
wacht, want even zeker als ons einde
komt, is ook Gods toekomst zeker,
(Er is nog tijd.