Oosterse bijdrage zal
theologie verrijken
NEW DELH
i11
KRONIEK
TOISON D OR
JIZ
Een kanttekening
lillllB.'
Grote achterstand in
verdienstebeloniiig
Een woord voor vandaag
SER vraagt uitbreidingl
adviserende bevoegdheid!
ABASIN
STAAT BEZIT MEER DAN U DENKT
j^ORT GELEDEN konden wij lezen, dat de minister van financiën een
pakket aandelen, die de staat bezat van de Nederlandsche Middenstands-
bank, de Kon. Ned. Hoogovens en de Ron. Ned. Zoutindustrie, had verkocht.
Is dit het begin van een proces, waarop al geruime tijd van verschillende
kanten wordt aangedrongen, een proces om het staatsbezit aan bepaalde
aandelen van bedrijven in particuliere handen te brengen? Neen, dat is het
niet. Het is echter wel een bewuste stap geweest om dat bezit niet groter
te maken.
De drie ondernemingen namelijk hebben niet zo lang geleden haar kapitaal
vergroot. Bestaande aandeelhouders worden dan bij voorkeur in de gele
genheid gesteld om die nieuwe aandelen te kopen. Dit voorkeursrecht vol
trekt zich dan via een of meer dividendbewijzen, claims genoemd, met
behulp waarvan de aandeelhouder op de aandelenemissie kan inschrijven.
Wil men niet inschrijven, dan kunnen die claims verkocht worden aan hen
die wel willen inschrijven en daarvoor een of meer claims nodig hebben.
De minister van financiën stond dus voor de keus, óf inschrijven met de
claims en dan de kapitaaldeelneming van het rijk in de betrokken bedrijven
vergroten óf de claims voordien verkopen. Hij heeft de tussenweg genomen
en een deel van de staatsaandelen verkocht om met de opbrengst via de over
gebleven claims op de aandelenemissie te kunnen inschrijven. Het resultaat
was, dat de staat wel inschreef, maar dat dit de schatkist niets kostte.
Hier staat echter tegenover, dat het aandeel van de staat in het vergrote
kapitaal van de onderneming door deze operatie daalde. Bij de Ned. Midden-
standsbank b.v. van 73% tot 57%. Bij de Kon. Ned. Zout en de Kon. Ned.
Hoogovens was de procedure iets anders, maar het resultaat was hetzelfde.
Het rechtstreekse aandeel van de staat in de Kon. Ned. Zout bedraagt thans
4,6%; in feite is dit aandeel echter groter, omdat de staat via de Staatsmijnen,
New Delhi anders dan Evanston of Amsterdam
Wandelingen in
Evangelie in
ieders taal
i kerkredacteur)
DE
weinige predikanten van
_r_rvf uc oiuuiuijucu New Delhi hadden het af-
die ook in de Kon. Ned. Zout deelneemt, meer aandelen heeft. Bij de Kon. Sel°Pen zondag niet gemak-
Ned. Hoogovens is het staatsbezit tluns 27% tegen 31% eind 1959. Deze lelijk. Ze Stonden voor halflege
percentages slaan dus op het gedeelte dat de staat van het totale geplaatste banken te spreken, omdat hun
kapitaal bezit. I meeste leden de openingsdienst
Deze aandelen zijn niet het enige staatsbezit. Er is een hele rij van bedrijven 1 van de derde Assemblee van de
""ft""?'"; f'h"! a°,l,nwlj d»» op it Stapt,- Wereldraad van Kerken verkozen
mUM", it Ned. Spoorwezen, de Nede'l. Bank. de PTT. het Staat,?a,bedrUt.harif)pn h„„ «i„„„
de Staatsdrukkerij en -uitgeverij en dt Artillerie-Inrichtingen.
Daarnaast staan dc deelnemingen tot een bepaald percentage. Voor de vuist
weg noemen wij de Ilerstelbank (50%), Bank Ned. Gemeenten (50%),
Stoomvaart Mij Zeeland (70%), Haven van Vlissingen (35%), Holl. Signaal
apparaten (80%), Luchthaven Schiphol (66%), Kon. Ned. Springstoffenfa
brieken (50%), Breedband (91%), waarbij dan bovendien de hierboven reed*
genoemde ondernemingen alsmede nog een aantal andere komen.
Bij elkaar lopen al die deelnemingen van 100% en minder behoorlijk op. - -
Op de staatsbalans van 31 december .1960, die bij de begroting van 19621 werc* een kleurrijk geheel, niet
werd ingediend, staan zij gezamenlijk te boek voor 5.980 miljoen. De j dank zij de tropische bloemen
waardering geschiedde op basis van de intrinsieke of de beurswaarde van (want na de natte moesson van
ide aandelen. i nog maar enkele weken geleden
Wij zelden in het begin, dat de slaat zijn bezit niet meer uitbreidt. Ditis het gras nog dor) maar van-
betekent niet dat de waarde niet zou stijgen. Eind 1959 b.v^ werd het ,vege het schitterend bedrukte
totaal van staatsbedrijven en deelnemingen getaxeerd op 5.630 miljoen.
De» «IJrtaj Tlo.it echter voort uit een toeuemiuf vau de Intrinsieke en/of entk/toen van het dak zond"
beurew aarde. W®ndfn
Overigens bezit de staat niet alleen aandelen maar ook een enorme partij Toch werd de meeste kleur
onroerende en roerende goederen. Bij elkaar f 12.139 miljoen, dus zelfs meer aangebracht door de „theologi-
dan tweemaal zoveel als het aandelenbezit. Maar dit terzijde. sche" gewaden van christenen
De grootste brokken van het enorme aandelenbezit komen voor rekening ujt Oost en West, Noord en Zuid
van de PTT (33%), Ned. Spoorwegen (30%) en Staatsmijnen (14%). Maar jye kerkelijke kledij varieerde
hadden boven hun eigen bijeen-
(komsten.
Meer dan duizend conferentie
gangers en meer dan tweedui
zend Indiase christenen vulden
een grote tent, die op een enorm
grasveld was opgebouwd. Het
dan blijft er toch altijd nog een getaxeerde waarde van 1.385 miljoen over.
Dit staatsbeiit lervert natuurlijk geld op. hoewel dit toch niet zo bijster veel
is. In 1961 wordt gerekend op 130 miljoen, maar voor 1962 op niet meer
dan 116 miljoen, hetgeen slechts iets meer dan 1% van het totale bedrag
is, dat het rijk in 1962 hoopt te ontvangen.
De staatsdeelnemingen zijn indertijd op verschillende wijzen ontstaan. De
ene keer zat er voor particulieren aan de oprichting te veel risico en omdat
het bedrijf voor onze economie van groot belang zou zijn, hielp de overheid
door er geld in te steken. Een andere keer dreigde het mis te gaan en om
de onderneming voor onze economie in stand te houden, verschafte de over
heid kapitaal. In weer een ander geval achtte de overheid de exploitatie van
zo groot algemeen belang, dat zij de zekerheid wilde hebben, dat iedereen
tegen een redelijk tarief van de diensten van een bedrijf kan profiteren.
Het is natuurlijk mogelijk dat de staat opnieuw in een nieuw bedrijf geld
steekt, omdat dit bedrijf zonder staatsdeelneming niet op gang zou kunnen
komen, terwijl aan dit bedrijf voor onze industrialisatie toch grote behoefte
zou bestaan.
Afgezien hiervan, moeten wij vaststellen, dat er thans een tendens tot af
stoten van staatsbezit bestaat. In elk geval staat de regering hier niet af
wijzend tegenover. Hierbij wordt en passant aan de bezitsvorming gedacht.
Door staatsaandelen in bepaalde bedrijven tegen aantrekkelijke voorwaar
den ter beschikking van kleine bezitters te stellen, wil men dan twee
vliegen in een klap slaan. Dat deze denkbeelden overigens niet nieuw zijn,
bewijzen de voorbeelden in Duitsland en Oostenrijk.
Op het ogenblik is het rondom de afstoting van staatsbezit tamelijk rustig.
Of dit de stilte is die aan de storm vooraf gaat, kunnen wij niet beoordelen.
Zeker is wel, dat er dan storm zal opsteken omdat de principiële voorstan
ders van staatsbezit zich niet zonder slag of stoot gewonnen zullen geven.
HOGERE A.O.W.
De nieuwe minister vau sociale «aken
en volksgezondheid, dr. Veldkamp, heeft
de S.E.R. om advice gevraagd over hel
voornemen van de regering per 1 juli 1962
de A.O.W.-uitkeringen mot 15 procent te
verhogen. Tevcna wil liij de bedrijf»-
pensioenen zo spoedig mogelijk waarde
vast maken. Het Parool (socialistisch)
vindt dat dc minister hier met een ambi
tieus programma voor het voetlicht treedl.
Het blad vervolgt: „Weliswaar beperkt hij
de A.O.W.-verhoRing voorlopig tot vijftien
procent de socialisten wilden in vjjf
laar een verhoging met vijftig procent door
voren maar met do 300 van de
ouderdomsvoorziening van de invaliditeits
wet komt hij voor de gehuwden op den
duur al boven de dertig proeent uit.
Ten aanzien van hel waardevast maken
van de bedrijfspensioenfondsen, wil hij dan
eerst het advies van het in dezo fondsen
samenwerkende georganiseerde bedrijfs
leven vragen; maar hij onderkent in elk
erval, dat hier een ernstig probleem is. En
dat is bepaald een vooruitgang vergeleken
met de summiere opmerkingen, die hij in
zijn memorie van antwoord over dit vraag
stuk maakte.
De niruwe bewindsman heeft al een
voortreffelijke Hart gemaakt. Aan zijn
capaciteiten twijfelde niemand, óók niet dc
vakbeweging, die tot dusver weinig goed»
van het kabinet-De Quay kon zeggen.
Wanneer minister Veldkamp kan» ziet
door te gaan op de nu ingeslagen weg, zal
.lat het sociaal-politieke klimaat ten goede
De Volkskrant (ronms-katholiek)
is van mening, dat de verhoging zeker
welkom zal zijn bij do tweehonderd
duizend bejaarden die alleen aangewezen
zijn op do uitkeringen van tie A.O.W., als
ook bij de honderdduizenden die nog wel
over andere inkomsten beschikken, 'maar
het over bet algemeen toch zeker niet
breed hebben. „Het zware komende jaar,
met zijn druk op het prijspeil, en niet te
vergeten zyn huurverhoging fis daarom
1 jnli gekozen?), zal met iets minder zorg
tegemoet gnien kunnen worden", aldus
dit blad. „De stap kan vrg gemakkelijk
gezet worden, omdat hy de eerste paar
jaar nog niet tot een hogere premie be
hoeft te leiden.
Zal een definitieve voorziening gevonden
worden in een systeem van waardevaste
bedrijfspensioenen, gebouwd op de hechte
bodem van de A.O.W.-uitkering,
(Advertentie)
Geslaagd.... dank zij
RESA-HILVERSUM
(Nederlands Talencentrum) - TeL 45432
Vraagt ons prospectus
Talen: Ned., Frans, Duits, Engels L.O. en
M.O.A.-Onderwijzersakte-Wiskunde L O.
en M.O.A. - MULO A-B.. H.B.S. en Gymru
PraktIJkezamensBoekh.. Ned., Frans,
Duits, Engels en Hoofdcorrespondent.
tussen oosters wit en westers
zwart, tussen snoeprose van de
toga van Juhanon van de Indiase
Mar Thoma kerk en het intense
blauw van de kappen van som
mige Russisch-orthodoxen, tus
sen. maar waarom zouden we
alle kleuren van de regenboog
opnoemen?
De avond tevoren vertelde dr.
Visser 't Hooft, secretaris-generaal v
de Wereldraad, dat hij zich destijds ,J
Amsterdam tijdens de openingsdienst.
die van eenheid moest getuigen, had
afgevraagd of juist al die verschillende
toga's en kappen niet de verdeeldheid
accentueerden. Maar nu reeds twee
maal fn de geschiedenis een dergelij
ke processie van kerkelijke leiders
gehouden dachten \y»j eerder
Bijbelwoord over de
wijsheid van God".
Niet de verdeeldheid is de veelkleu
rige wijsheid van God. maar wèl het
feit. dat hier bijna duizend verschillend
geklede christenen waren, die wilden ge
tuigen dat de éne regenboog bestaat uit
vele kleuren. Het thema van deze As
semblee is ..Jezus Christus, het Licht
van de wereld". De kerk als een spie
gel moet dat licht weerkaatsen. Tijdens
de openingsdienst waren de vele kleuren
samen dat ene licht te vor-
s van die eenheid werd toch
gevoeld, toen al de aanwezigen, ieder
in hun eigen taal, het „Onze Vader"
baden en toen zij allen samen hun ge
loof beleden naaf de geloofsbelijdenis
van Nicea.
„veelkleurige
Anders
New Delhi is anders dan Evanston
of Amsterdam, zeggen de „oude rotten",
die al jarenlang in de oecumene mee
lopen. De stijfheid van die eerste
dienst in de Nieuwe Kerk op de Dam
Bi j gemeente-ambtenaren
N.C.B.O. vraagt
beter systeem
(Van onze soc.-econ. redactie)
In verscheidene Nederlandse ge
meenten zijn de gemeentebestu
ren of eigenlijk de colleges van
B. en W. en de directeuren van
diensten en bedrijven nog niet
overgegaan tot het invoeren van
verdienstebeloning voor de ge
meente-ambtenaren. En in de ge
meenten waar men wel zo ver is,
wekt het toegepaste systeem in
vele gevallen ergernis.
schijn wekt, de richting van dc tweede op
lossing in te gaan. De S.E.R. heeft het ver
zoek gekregen de consequenties van beide
mogelijkheden, die de Raad zelf heeft ge
opperd, nader uit te werken. Het is een
moeilijke opdracht, maar het is te hopen,
dat de Raad er zich binnen een redelijke
tyd van kan kwyten. Hoe eerder er helder
heid is over dc koers, die we met de
oudedagsvoorziening inslaan hoe beter. De
vakcentrales hebben cr al op gewezen, dat
een afbraak van de korting op de over'
heidspensioenen wel eens een belemmering
zou kannen zyn voor een drastische ver
hoging van de A.O.W. Hier ligt dus al ren
isekerheidsfactor. Ook voor het bedryfs-
d* A.O.W. worden opgetrokken tot een lieven ia aekrrheid van belang, want anders
Dr »tap, die minister i zon een verdere en hoogst dringende v?r-
laat beide mocelyk-1 betering van de pensioenvoorwaarden
- oj,--
.riaal
1 Dit verwijt komt van de zijde
van de Ned. Chr. Bond van Over
heidspersoneel, dat aan de ver
dienstebeloning voor gemeente-
personeel een uitvoerig artikel
wijdt in zijn bondsorgaan.
Het is al enige tijd geleden, dat de re
gering besloot tot invoering van werk-
classificatie en prestatiebeloning vooi
ambtenaren. De resultaten van de werk-
klassificatie werden gehonoreerd, maa:
met de toepassing van de verdienstebe
loning is men in vele gevallen blijveD
aarzelen. Bij werkclassificatie kan men
zich namelijk richten naar de algemeen-
aanvaarde genormaliseerde methode. Op
het gebied van de beoordeling en belo
ning van de persoonlijke prestaties be
staat er echter geen algemene opvatting.
Sommige gemeenten hebben een be
roep gedaan op deskundigen voor het
uitwerken van een systeem, dat dan
veelal zeer ingewikkeld uitviel. Zo zijn
deskundigen ingeschakeld van het Bu
reau Personeelsbeheer en Organisatie
van de Vereniging van Ned. Gemeen-
Bij e
stelsel
de praktijk toegepast, dat door zijn
gewikkeldheid de buitenstaander de
ren ten berge doet rijzen. Alles is ge
regeld tot in de kleinste onderdelen. Ook
bij het staatsbedrijf der P.T.T. blijkt
men bij de beoordeling zo in bijzonder
heden te zijn afgedaald, dat het beant
woorden van de talloze vragen de beoor
delaar wanhopig maakt
De N.C.B.O. noemt het tot in de per
fectie regelen van beoordelingen een
gevolg van een groot misverstand. Ook
op deze wijze kan niet de volmaakte ob
jectiviteit bereikt worden.
Gepleit wordt voor een minder Inge
wikkeld, glashelder systeem. Een sy
steem. dat duidelijk van elkaar te on
derscheiden waarderingsniveaus bevat en
dat vooral de beoordeelden aanspreekt.
De N.C.B.O. spreekt de wens uit. dat
het gelnkken mag in vele gemeenten,
welke hun goede werkers tot nn toe niet
meer dan 3 tijdelijke toeslag konden
of wilden geven, spoedig tot invoering
van een eenvoudig systeem van verdien-
I stebeloning te komen.
Is verdwenen. Meer dan in Evanston i
wordt hier gevoeld, dat de Afroaziati-|
sche wereld deel Is gaan uitmaken van
de kerk. Nog zijn de blanken verre in I
de meerderheid, maar hier beseft men
meer dan ooit, dat Afrikanen en Azia-j
ten zijn gaan meespreken en meewer-i
ken en mede verantwoordelijkheid zijn
gaan dragen.
En het is duidelijk, dat de gedelegeei
den elkaar als mens reeds lang heb
ben gevonden, ook al zullen zij als chris
tenen, als theologen nog veel verschil-
Terwijl allen stonden schreden
minutenlang de gedelegeerden in hun
toga's binnen. Eigenlijk past het woord
.schreden" hier niet, omdat er iets in
tit van waardigheid, van afstand. Het
ging nl. allerminst „waardig" toe in de
ongunstige betekenis van het woord.
Menige bisschop in vol ambtsgewaad
kon het nl. niet nalaten vanuit zijn
plaats in de processie de kop of de
staart van de stoet te fotograferen.
Eigen taal
Maar belangrijker dan de volle
tent, belangrijker dan de processie,
belangrijker dan de toga's en kap
pen was de prediking. Misschien was
het juist wel die Burmese bisschop
U. Ba Hmyin, die deze wijdlngsdienst
anders, verschillend maakte van dc
vorige. Met nadruk stelde hij, dat,
als met Pinksteren, ook hier „ieder.,
in zijn eigen taal" sprak. Maar ook
moet ieder In zijn eigen taal worden
toegesproken en het is de vraag,
of de christelijke gemeenschap In
onze pluralistische maatschappij daar
reeds werkelijk toe in staat is.
V eranderingen
Met nadruk stelde de geestelijke, dat
er een intense behoefte is aan een oecu
menische theologie. Toen het christe
lijk getuigenis uit de Joodse gedachten-
wereld overging in de veel wijdere we
reld van het Griekse taalgebied, was
dat een van de grootste veranderingen,
die zich ooit in de christelijke kerk heb
ben voltrokken. Griekse gedachten, stijl
en inzichten werden overgenomen en
hebben sindsdien het leven van de kerk
bepaald. Zij zijn zó zeer een deel ge
worden van de christelijke theologie,
dat het inderdaad begrijpelijk is, dat
vele Aziaten het Evangelie eenvoudig
verbinden met de westerse mens. Maar
voor het eerst in de geschiedenis heeft
het Evangelie nu ook in Azië wortel
geschoten.
De grote vraag is, of het wérkelijk
mogelijk is om met de westerse
reld te breken en in Azië te doen
de eerste christenen deden toen
van de Joodse wereld overstapten in
de Griekse.
Bijdrage
Vaak is de vraag gesteld, of dit „i
ters" maken van het Evangelie
niet vernietigt. Bisschop Ba Hmyin
meende van niet en geloofde juist, dat
de oosterse wereld werkelijk een bijdra
ge te leveren heeft. De oosterse we
reld staat veel dichter bij de oorspron
kelijk Hebreeuwse gedachtenwereld.
Deze bisschop wilde niet de westerse
erfenis verwerpen, maar juist door eer
oosterse bijdrage verrijken. Christus
en de inhoud van het Evangelie mogen
niet worden aangetast, maar op de ba-
'an de Bijbel kan onze theologie
inhoud krijgen, meer universeel
worden. In de oosterse gedachtenwereld
kunnen tegengestelden naast elkaar be
staan als een deel van het geheel. De
bisschop dacht hierbij klaarblijkelijk aan
het feit, dat de Bijbel zowel de uit
verkiezing van God als de vrije wil van
de mens leert, dat Christus volkomen
God is. maar tegelijkertijd mens. Met
deze problemen heeft het Westen
steeds geworsteld en vaak het een ver
waarloosd ten koste van het andere,
waardoor het geheel van wat de Bij
bel leert geschonden werd.
Synthese
De Burmese bisschop ging zelfs zo
;r. dat hij meende, dat de oosterse
wijze van meditatie, het oosterse sys-
de Yoga en de gediscipli
neerde wil een bijdrage kunnen leve-
de christelijke theologie. „Zo
kan de synthese van dc oosterse be
nadering van het ehristendoi
(Van onze kerkredacteur)
In de grote hal van het conferen-
tiegebouw, waar de Assemblee van
de Wereldraad gehouden wordt, ont-
moeiten wij een man, die wij daar
stellig niet hadden verwacht. Het was
de christelijke gereformeerde predi
kant uit Bloemendaal, ds. J. C. Ma-
ris, secretaris van de Internationale
Raad van Christelijke Kerken,
meestal genoemd naar de afkorting
van de Engelse naam I.C.C.C. Ds.
Maris kwam samen niet de voorzitter
van deze raad, dr. Carl Mclntirc, die
niet als waarnemer namens zijn kerk,
maar als redacteur van zijn klad
„Christian Beacon" aanwezig is.
In het verleden heeft deze occu-
sche raad
igal
:n belegd tijdens zittingen van
de Wereldraad om te protesteren
tegen een al te ruim inclusivisine,
tegen theologische ontsporingen en
vooral tegen communistische beïn
vloeding. Hoewel de beide raden in
1948 in Amsterdam werden gesticht,
houdt de I.C.C.C. zijn derde Assem
blee niet in New Delhi gelijk met
deze, maar volgend jaar in Amster
dam.
Torh heeft zich een eerste hotsing
reeds voorgedaan. Een van de I.C.C.C.-
mannen uit de Philippijnen mocht
de conferentie niet bezoeken. Zijn
visum werd door de Indiase regering
geweigerd. „Wie is de schuldige?",
vroeg dr. Mclntire zich nf. Hij ging
naar de verantwoordelijke man van
de Indiase regering en die zei: „Wij
hebkei
alle
gege-
iloor de Wereld
raad zijn doorgegeven." Conclusie
van Mclntire: „I)e Wereldraad heeft
ons tegengewerkt."
Tijdens een van de eerste perscon
ferenties vroeg hij hiernaar. De voor
zitter bleek van niets te weten, maar
deelde wel mede, dat de Wereldraad
alleen de namen van de officiële
gedelegeerden aan dc regering van
India heeft doorgegeven om hun
visunimocilijkhcden te besparen. Hij
voegde er aan toe, dat echter geen
waarnemers zijn doorgegeven en dat
het dus niét aan de Wereldraad ligt.
Hij heeft het opgeworpen balletje
dus weer netjes naar de regering
i t&egesJideM.' "ir
Het is de vraag, of Mclntire wer
kelijk de Wereldraad voor de weige
ring van dit bepaalde visum verant
woordelijk kan stellen, want nog
iemand kreeg oorspronkelijk geen
visum, een man wiens naam wereld
bekend is: dr. Billy Graham. Zijn
vertegenwoordiger in India en In
diase christenen hebben eraan tc pas
moeten komen om hem toch een
In ieder geval is er geen sprake
van discriminatie van dr. Mclntire
zelf, noch van de man die de Indiase
Raad van dc I.C.C.C. vertegenwoor
digt, Tom Dorsey. Berden zijn vol-
ledig als vertegenwoordigers van de
christelijke pers aanvaard, krijgen al
het materiaal en hehben toegang tot
alle bijeenkomsten waar persmensen
mogen komen.
westerse structuur van denken een al- zal zijn alles
ivattende universele theologie schep-
ii, waarin de mensen het Evangelie
horen in hun eigen tong en taal".
Intens luisterden westerling en oos
terling naar deze preek, die wij onmo
gelijk in zijn geheel kunnen citeren,
maar die een oproep was aan allen om
te mediteren, gemeenschap te hebben
met Christus „opdat de mensen de
heerlijkheid van God zullen ervaren,
als Hij als een vloedgolf over ons komt,
ons opheft en voortdrijft naar de gou
den kust waar wij tot volkomen iden
tificatie komen met het Licht en God
De échte eenheid van het leven, in al zijn uitingen, komt
ook hierin uit, dat er tussen het christelijk geloof en de
christelijke werken geen kloof bestaat. De befaamde uitdruk
king: „Let op mijn woorden, maar niet op mijn daden", is
een verschrikkelijke aanklacht tegen allen, die anderen hei
goede voorhóuden, maar het zelf niet doen. De apostel JacoHj
bus, van wie wij deze week enkele „harde" waarheden hebber t
weergegeven, zegt het ook op dit punt onomwonden: geloo A
is, als het niet met werken gepaard gaat, op zichzelf dood, 3
Niemand kan zeggen: „U hebt geloof en ik werken." Dat w Q
een onchristelijk dualisme, dat tot de ondergang leidt! U geM.
looft toch ook, dat God één is?, vraagt Jacobus. En hij ant-^
woordt: „Daaraan doet u wèl, maar dat geloven de boze j
geesten ook en zij sidderen!" Zij weten namelijk van een J
strenge God, voor Wie zij sidderen van angst, omdat HijM
nauwlettend nagaat, of er in het leven van de mens éénheid 1
bestaat tussen geloof, zich uitend in woorden, en werken.
Geloof en werken zijn als de twee riemen, waarmee u zich
in een roeiboot voortbeweegt. Wie er maar één gebruikt blijft j
rondtollen en komt nooit op zijn bestemming. Er zijn er twee
nodig. Geloof en werken zijn ondeelbaar. Wie ze scheidt komt
bedrogen uit.
(Advertentie)
U KUNT TOGAL ONVERWACHT NODIG HEBBEN,;
Voor migraine, verkoudheid, griep, reumatiek, splv en andere pynen hebt U nooit j
vlug genoeg iets in huls. Iets dat snel én afdoend helpt: Togal. Met Togal hebt U^e
altijd zin in 't leven. By apotL. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. ,3
Over instelling schappen b
(Van onze soc.-econ. redactie)
De Sociaal-Economische Raad
heeft gisteren besloten staatsse
cretaris Schmelzer (pbo en be
zitsvorming) te vragen een zoda
nige wijziging aan te brengen in
(Advertentie)
kalmeert de zenuwen
zonder slaap te verwekken!
Beroepingsiverk
H. Wyritje té "Geldtop.
Aangenomen naar Groede (toez.) H. W.
Doornik te Mechelen (Belg.).
Bedankt voor Garderen: R. W- Steur
te Doornspijk.
de wet op de bedrijfsorganisatie,. 5
dat de raad ook de bevoegdheid^}
krijgt uit eigen beweging tot deeva
instelling van een schap te advi-Aa
seren, als daarover geen volle- p
dige overeenstemming bestaatyen
tussen werkgevers en werkneJ"*
mers in de betrokken bedrijfstak^
of bedrijfskolom. Boo
real
Thans kan de raad bij het ontbreken s
van een dergelijke overeenstemming s
slechts over de instelling van een schaper,
adviseren, als de regering om dat ad-f,
vies vraagt. Aangezien de PBO aller-®1'*
eerst een zaak is van het bedTijfsleyenl
zelf, heeft de staatssecretaris de raad#"3
om zijn mening gevraagd over schrap- S
ping van de belemmerende bepaling inver
de wet. (Reeds in het voorjaar had dejEva
raad trouwens in een resolutie al aan
gedrongen op opheffing van die belem
mering).
De raad stelde dan gisteren i
Q'e staatssecretaris bestemd advies opRf
waarin wordt ingestemd met sohrappingB-
van de betrokken wetsbepaling. Ook hei
standpunt van een minderheid in de
raad, die voor schrapping niet voelt, is
in het advies opgenomen. Deze minder^
heid meent, dat slechts tot instelling v
schappen moet worden overgegaan.
er volledige overeenstemming bestaa^0^,
tussen wérkgevers en wèrknemers'-in be
drijfstak of bedrijfskolom over de 'werB®T-
selykheid van die instelling. «igc
m- v
Iius
ae
Behoedzaam
opg
Volgens het advies is de raad zich er tj
zeer wel van bewust dat het gebruik-^
van de bevoegdheid met behoedzaam
heid zal dienen te geschieden. Behalve
op de bedenkingen, die worden aangej Di
GEREFORMEERDE KEREK
Beroepen te Woudrichem: C. Gros,
kand. te Voorburg; te Koud'ekerke a.d.
IJssel: S. van der Linde te Opperdoes;
te Abkoude: C. van Noort, kand,
terdam.
Beroepbaarstelling: Kand. J. Slomp,
Brinkstr. 21 te Baarn.
De generale synode zal, naar wij uit
goede bron vernemen, in voortgezette
zitting te Apeldoorn worden bijeenge- gediscussieerd"
roepen tegen maandag 8 januari a.s., i een bijzondere wijze van besluitvorming'
iddags om 2 uur. Het ligt in de toe te passen bij de in het kader vanjdr.
achting dat de synode met twee deze bevoegdheid -^.vast te stellen ad-in d
oerd. zal ook acht moeten worden gefcV0I
slagen op de mate van bereidhéid bij,™
betrokkenen tot medewerking. Ander- -
zijds kan op het oordeel van invloed zijl
of de instelling van een bepaald scha)
uit een oogpunt van algemeen belan)
gewenst is.
De raad -heeft gisteren nog uitvoerij
■ÉB ■enseüjk.-icK
«mei
'<Vei
weken haar agendum zal hebben afge
werkt. Dan is dus daarmee de zittings
duur van de syuode, in vergelijking me.
verschillende van haar na-oorlogse voor
gangsters gehalveerd.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Woerden: J. P. Geels t
Haarlem-C.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Leiden: K. de Gier te
i Gravenhage.
kinga te Zaandam.
REMONSTRANTSE BROEDERSCHAT
Beroepen te 's Gravenhage (vac. E. J
uiper)-: B. Nijholt herv. predikant t
Tiel.
Mr. F. van Th iel, voorzitter van; jj,
de R.K werkgevers, drong daar op aanjjy;
Hij wilde dergelijke adviezen vastgej q
steld zien bij een gekwalificeerde meer-—
d'erheid van driekwart van de raad.
De voorzitter van de organisatie-com-öur:
missie, prof. dr. G. M. Verryn Stuarl
(tevens voorzitter van de raad) ontried,
het voorstel van mr. van Thiel. Hij \vecsuur:
er op dat de raad dergelijke adviezen*33!
slechts „behoedzaam" zal hebben uit te
brengen. In het theoretische geval van «-f
een .meerderheid van de helft plus een„!v
kan de regering, die tenslotte heeft te et
beslissen, altijd nog van het raadsad-ve"!
vies afwijken. Bovendien is daar dan s'
nog dc volksvertegenwoordiging, dienen
een regeringsbesluit heeft tc beoordelen.do"
Met 31 tegen 9 stemmen schaarde de van
raad zich achter het standpunt van prof. Z<
Verryn Stuart- ;Clul
Jceli
ET 't beste vlak
voor elk vak!
Imp. Papisr an Bosk N.V. Amutrdan
Jcnj
H
Verg
TLJIJN man kreeg de eervolle (en niet te ontwij-
ken) invitatie aan te zitten aan het jubileum
diner van een belangrijke meneer. Op de ge-
scheptpapieren uitnodiging stond krullerig ..u en
uw echtgenote" en „avondkleding gewenst". Nu
ben ik altijd helemaal in voor een uitje, maar dit
festijn trok me helemaal niet. Bovendien bete
kent avondkleding gewenst" voor een vrouw:
haal alles uit de v.ottenballen en ga het luchten.
Dat vond ik, nu ik zonder hulp zit, een heel gedoe
en dat allemaal in ruil voor een hap eten met
mensen die ik niet ken.
Ik stond die bewuste dag op met een schele
hoofdpijn, waarvan je weet, dat het een blijvertje
is en die er bij de kapper niet beter op werd. Met
een hoofd vol rollen en pennen zag ik mezelf zit
ten en dacht: „hè ja, echt een gezicht om bo
venop de gewenste avondkleding te zetten". Mijn
hoofdpijn manifesteerde zich in ferme wallen en
kringen onder de ogen en was dus duidelijk
waarneembaar. Toen we ons 's avonds haastig
het kleden waren, mopperde mijn man dat
zijn smokingbroek te nauw werd. Echt in vorm
allebei dus om te feesten.
Tijdens de sherry zag ik tot mijn grote voldoe
ning. dat ik niet het alleenvertoningsrecht had
uan toallen en kringen, hoewel we bij flakkeren
de kaarsen een flatteuze belichting hadden.
het verorberen van een geraffineerde
kreeftencocktail was ik al totaal uitgepraat met
mijn tafelheer, bovendien ontnam de mottenbal-
lengeur, die uit zijn smoking steeg, mij iedere
inspiratie tot converseren.
Toen begonnen de speeches. Verschillende ge
decolleteerde dameshalzen vertoonden rode ze
nuwvlekken; iedere vrouw is er namelijk niet van
overtuigd, dat haar man een briljante spreker is
en dan heb je dat zo weieens.
Bij het naderen van de reerug kende ik de jubi
laris door en door en kon ik mijn jaloezie niet on
derdrukken. Zelf heb ik een lieve beste man,
maar uiteindelijk niet zonder fouten. Maar die
gastheer, sjonge, dat was er één. Hij was (vol-
beefjel
lfo4.tang.&&s
gens de speechers tenminste) integer, plichtsge
trouw en ijverig. Een geduldige mentor voor zijn
personeel, een rots in de branding voor zijn colle
ga's. altijd goed gehumeurd, eerlijk en hartelijk.
Buiten zijn werk was hij bovendien een sociaal
voelend mens, een vechtjas met charitatieve in
borst, een vader voor weduwen en wezen.
Wat een voorrecht als je, met zoveel goede cn
reine eigenschappen uitgerust, ook nog in royale
mate over aards slijk kunt beschikken. De juwe
len van zijn vrouw spraken klare taal.
Bij de champagne begon de hele pompeuze be
doening me zo te benauwen dat ik steunzoekend
aan mijn kamfer-buurman vroeg: „Vindt u de
aanleiding tot al dit geschrans niet
mal?" t
„De aanleiding mal? Er worden toch overal ju- D
bilea gevierd?" uur:
„Natuurlijk, maar ik licb ook niets tegen eenre I
feest met vrienden en familie, maar dit hier vind G
ik nogal dwaas. Waarom zitten wij hier zo dik en des
duur te doen? Omdat onze gastheer, die we eigen-lolis
lijk alleen van naam kennen, 30 jaar in zijn zaak
heeft gewerkt. Is dat een verdienste? Is dat iets j-.
om een hoge borst voor op te zetten?, een gouden Uu
vulpen, een filmtoestel en een stilleven met bloe- J..
dende vogels voor te krijgen? Waarom heeft die
man 30 jaar gewerkt? Gewoon, omdat hij nu D
eenmaal werken moest zoals iedereen en omdat
hij geen zin had in een andere baan, anders was
hij heus wel weggegaan. Is dat nu allemaal zo C:
geweldig en moeten daarom mannen in smoking bea<
en vrouwen met zit-schoenen zoveel en zo duur Li
eten? Deze man had dit jubileum nooit gehaald ïeld
meneer, als God andere plannen met hem had Li
gehad." mms
Mijn buurman mompelde iets over „dit te doen R'
uit dankbaarheid". *id
„Dankbaarheid? Laat me niet lachen, dank- ba£{
baarheid pleeg je in intieme kring of in de bin- ,,f'
nenkamer, dat heeft iets met nederigheid te ma- j
ken, maar al dat gedram over verdienste en pres- #-
tatie maakt mij een beetje wantrouwig". n
„Het is het recht van iedere vrouw om met ge-
voelsmotieven door te draven over dingen waar Pr
ze geen verstand van heeft". Oost
Zo zelfverzekerd klonk deze sobere argumenta- La
u sterk van verdenk eerdaags ^°t
MINK VAN RIJSDIJK.
Otto