KRONIEK 11/ S.S.R. bezint zich op zijn evangelisatorische taak Bijzondere leerstoel zending te Leiden ■Riiia Een woord voor vandaag' Dr. H. van der Linde gaf eerste oeciimene-c< De achttien" geven boekje uit Welveteoi^d Baptisten jeugdwerk wil eigen vrijgestelde TOISON D OR De gereformeerde studenten-i lichtend licht ,.w»nt wie hoort en het gezelligheidsverenf gingen SSR in ons land bezinnen zich op hun1 ment. Toen de stroom daar tegenaan evangelisatorische taak. Op het J&f ta' bK laatste bestuursweekend is in het Beroepingswerk bijzonder de vraag besproken: ..Kan SSR als organisatie haar leden stimuleren tot het uit dragen van het evangelie, stimu lerend ook met formele midde len, die haar als organisatie ten dienste staan?" i het blad i In het Jongste nummer t deie organisatie verslag gegeven SSR ataat er niet best voor. Wie zal durven beweren, dat de allerwege op komende vernieuwing van onze socië teiten in balans is met onze dagelijkse evangelische hernieuwing. De race tus sen biergebruik en bijbelgebruik is nau welijks spannend meer wegens het ze kere winnen van het eerste. Maar we moeten terug naar een intense religieu ze bezinning; het wordt reeds vele ja- gesteld. Een religieuze bezinning. Jet alleen kan bestaan uit i Christus in gehoorzaamheid. "ffc «micl Geruim «n Dt Ruller. *"5 «"ÜJ# ht" hierover eer. inleidend woord spraken. ^h geen druiven van distels waren van mening dat ook al i* de Ugen v»n doornen? Zo brengt dan ■tinctuur vu SS& hier op 't ocenblik >""m J£ede vrueV-er. voort, voor. deze werkzaamhe- ma" de slechte boom brengt slechte niet geschikt voor. deze werkzaamhe den zozeer tot het christen-zijn beho ren. dat SSR die immer» pretendeert haar leden integraal op te voeder, tot christen-academici op dit punt geen verstek mag laten gaan. Tevens werd hierbij de stelling gevoegd, dat een ac tief naar buiten treden van de leder, zeer gunstig kan werken voor bet tot nu toe bedreven „typische SSR-werk" daar meer contact met de werkelijk heid' van b.v. een ontkerstende omge ving) de leden beter in staat zal stellen christen te zijn op een minder theoreti- sohe basis. De discussfes waren langdurig en ge animeerd. Het bleek, dat dit nrobleem bij velen leefde. Opvallend was ook. dat deze discussies niet het verstard karak ter droegen, dat men aantreft als par tijen elkaar fel bekampen. De vraag was eerder: Hoe moeten wij als SSR. zonder voorbijgaan van de middelen, die er reeds zijn (b.v. NCSV of studen tenpredikanten ons hiermee bezig gaan houden Een stellig afwijzen van het in de inleiding gestelde, werd nauwelijks gehoord: wel een zeer praktisch en nuchter onder ogen zien vsn de moei lijkheden. SSR moet zich bewust worden van haar taak ook hierin. Wij me eten wor den als een zoutend zout en «ls een vruchten voort." Een leven met Christus houdt in; getuigen van Christus. SSR. die zich In spant haar leden hierbij te helpen, mag zich niet zo maar beperken. Zij lere haar leden Christus te dienen waar ook zijn. Er ligt een taak voor SSR haar leden. Dat de stem van Christus spreke in Paus beslist over prot. waarnemers De paus zelf zal de laatste stem heb ben over de uitnodiging van niet-rooms- kathoheken als waarnemers verzoeken commentaar o ver de geheime stem ming. welke dinsdag over deze kwestie in de centrale commissie van voorberei ding voor bet concilie gehouden is. Aan de Rijksuniversiteit in Lei den is door de raad voor de zen ding der Nederlandse Hervormde Kerk een bijzondere leerstoel in de zendingswetenschappen na Sluipwijk de hervormde gemeenten van Giethoorn. Almen - gediend, het beroep v. gemeente van Oegstgeest had aangeno men. In 1929 deed dr. Jansen Schoon hoven doctoraal examen in Leiden. j In 1931 werd hij als predikant verbon- sticht. Deze leerstoel zal" worden rtmeente te Lichtenvoord.'Ruiter t-t 0 In de Gelderse Achterhoek. Eerbeek was bezet door dr. L. Jansen Schoon- xjjn tweede gemeente, waar hij in 1940 hoven, rector aan de Zendings- kwam. In oktober 1945 ging hij naar Den hogeschool van de Nederlandse Hervormde Kerk. proefschrift getiteld „Natuur en genade Dr Jansen Schoonhoven werd in 10041 J. G. Hem»nn". Zijn promotor was in de hervormde pastorie te Sluipwijk Pr®'- dr- J- N- Bakhuizen van den Brink, geboren. In Zutphen bezocht hij het Per 1 april 1947 werd dr. Jansen gymnasium. Hij studeerde van 1922 totSchoonhoven benoemd tot rector van de 1928 theologie in Utrecht maar ging voor Zendingshogeschool van de Hervormde zUn studie voor het doctoraal examen Kerk te Oegstgeest als opvolger van dr. naar Leiden, aangezien zün vader. dieiF- J- Fokkema. Toen hu zyn predikants- NE1). HERV. KERK Beroepen te Hattem. 3de pred. pl.J. P. van Roon te Ermelo. Aangenomen naar Papendrecht. nood- gemeente: H. J. Groenewegen sr. te 's Gravenhage. Benoemd lot hulpprediker te 's Gra venhage. ds. J. G. L. Brouwer a.s. eme ritus predikant te De Lier. Aangenomen de benoeming tot gees- telijk verzorger van het Hervormd Rust- Zutphenhadjhuis ,e Enschede: J. D. Michon te En- de hervormde schede. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Amsterdam: Joh. Lever te Vlaardingen en J. Nawijn te Schiedam. Bedankt voor Arnemuiden: C. W. de Visvliet. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Tweetal te Hattem. vac. H. C. Ov cem: D. Deddens te Mariënberg en Houwen te Zuidhorn. Aangenomen naar IJmuiden: D. Nieu- wenhuis_ te Bunschoten-Spakenburg Dr. S. Franken gaat doceren in India De zendingsraad van de Evangelisch- Lu rse Kerk in ons land heeft be sloten om de Hilversumse oogspecialist dr. S. Franken naar India te zenden. Hij zal daar gaan doceren aan het Christian Medical College in Ludhiana. Voor het eerst in zestien jaar tyds zal de Lutherse Kerk van ons land dus weer een zende ling uitzenden. In Groot-Britannië wonende Polen die in de oorlog aan Britse zyde hebben gestreden, zullen een laatste poging doen pensioen van de Britse regering te kry- vooral ten behoeve van hen die ou der dan 65 jaar zün. plaats in Den Haag voor dit rectoraat verwisselde, was de zending hem niet veel meer bekend dan elke andere pre dikant. Wel was hem in zyn jeugd het ANDERZIJDS kinderschoenen. BAARNSE DRAMA De mcwli dagbladen hebben ernstige kritiek genit op de gang van zaken bij de arrestatie van RouHewijn H., een van de verdachten i- de moordzaak-Baarn. Hoe de tweede arrestatie in haar werk is gegaan vindt De Volkskrant in hoge mate ongewoon. Het blad merkt verder op: „De verdachte werd door de officier van justitie persoonlijk en met uitschakeling van de filaatsel'jke politie opgehaald in het ouder ijk hul*. Vervolgens werd de arrestant, die verdacht wordt van medeplichtigheid aan een afschuwelijke moord, sondcr de voor- sorgsmaatregelen die tegmover dergelijke verdachten gebruikelijk sijn. naar Utrecht overgebracht. Ook wa-d, al evenseer tegen alle regels in, de vader van de arrestant toegestaan sijn soon te vergezellen. Verder legde de advocaat van de familie voortijdig verklaring rnaf waarin de hoofdschnld van dit drama op de schondera gelegd wordt van de derde verdachte, een timmerman*- i soon. Ten slotte is het alweer ongebruikelijk dat één advocaat twee verdachten in een-i selfde strafsaak verdedigt en ook met bei-i den persoonlijk contact heeft. Al deie omstandigheden wekken naar buiten zeer «terk de indruk dst de verdachte Boudewijn H., soon uit een financieel goed 1 gesitueerd gesin, met bijsondere easrds he-l handeld is. Er is geen enkele twijfel dst in j dexe rtak tonder aansirn van persoon, rans of stand recht gesproken zal worden. Het i geldt hier een afschuwelijke moord, die met roorbedachta rade gepleegd Is. Het is i daarom verheugend dat de procureur-gene raal bij het Amsterdamse gerechtshof on middellijk heeft ingegrepen, nadat een schijn was gewekt van iets dat in de volks mond „klasae-jnstitie" heet. Het vertrouwen van het Nederlandse volk in sijn recht spraak ia een Ié groot en té kostbaar goed om het te latsm aanUsten door „vreemde" omstandigheden." Ook in een kritische commentaar van de Nieuwa Rotterdamse Courant komt het woord „klasse-justitie" naar voren. Het blad achrijft: Nn is het woord „klasse- justitie" geen hol begrip, waarvoor men superieure minachting moet hebben. Na tuurlijk i» het woord geladen me» resaanti- ment, maar daarom juist moeten de justitiële autoriteiten al het mogelijke doen om te voorkomen, dat het bestaande ressentiment venterkt wordt door redelijke oorsaken. Daarom vinden wij de handelwijze van de Utrechtse officie* van jnstitie psycholo gisch fout. Hij heeft de jongeman, na sijn tweede arrestatie, naar Utrecht doen trans-i port eren op sen wijze die sterk doe» den-' k enssn een voorkeursbehandeling. Boven-: dien heeft hij de moeizaam speurende j politie van Baarn niet onmiddellijk op de hoogte gesteld van de aanhouding en meerj dan een etmaal de blaam van de ontsnap ping lsten rusten op de •choudcr* van een, pohnc, i,rf. Uml i..)»'if de verantwoorde-: Opnieuw treden de achttien pre- lijkheid droeg voor d.e ontan.pp.ng, pikanten uit de Hervormde Kerk Ook al had de officier misschien e-n'en <je Gereformeerde Kerken die reden voor zijn ongewone optreden, danften ggspj-gfc toenadering Wen- S"». Zijneteed.,, HÉjll sen. in de openbaarheid Vroegen raadselachtig en daarom hopen wij. dat het zij enkele maanden geleden om onderzoek van de proeureor-generaal1 tej adhesiebetuigingen, nu hebben zij isterdam naar de achtergronden van deze een boekje Samengesteld dat ge bruikt kan worden op interkerke- Christ. Geref. Kerken. Beroepen te Zeist voor de tweede maal: M. Baan te Dordrecht. Er is geen naargeestiger politiek dan kerkpolitiek, leest maar Johannes 5 na. De Heiland genas op de sabbat een i die 38 jaar ziek had gelegen. Als hij met zijn matras straat loopt, wordt hij onmiddellijk aangehouden door „vrorr Joden. Als zij er achter komen, dat Jezus de man genezt1 heeft, richt hun woede zich geheel op de Héiland. We lezet „En daarom wilden de Joden Jezus vervolgen, omdat ffl deze dingen op de sabbat deed''. Er is geen spoor van blijf schap over de genezing van de man die alle hoop reeds laii had laten varen en die zij in zijn ziekte waarschijnlijk nimir hebben opgezocht. Het gevaar in de kerk is grootdat wij meer aandacht gaÉ besteden aan onze wetten, onze instellingen, onze afgeleif tradities, dat de mens in de regels verstrikt raakt en l wetten hem de levensadem afsnijden. "J Maar het gaat God nooit om de wet, maar om de mens. Ij wet is er gegeven voor de mens: de sabbat is gegeven oj de mens en niet omgekeerd, zegt Christus elders. De kerkort is gegeven om de mens en niet omgekeerd. Hij moet et brug zijn naar het leven en mag geen slagboom worden. G|A behoede ons en onze kerkelijke leiders er voor, dat zij lij wet boven het leven gaan stellen en de mens opofferen ai de traditie. Roemeens rabbijn vrijgelaten (Van een correspondent) Na zes jaar in gevangenissen te heb ben doorgebracht heeft de Roemeense regering tot vrijlating 'besloten van rab- bij Lcito Ber Halpert die in 1954 tot een gevangenisstraf van vijfentwintig jaar werd veroordeeld wegens tegen de staat gerichte activiteiten. Rabbijn Hal- pert is vrijgelaten op humanitaire gron den. Hij is het land uitgewezen. Blij- ui uaii kens zUn mededelingen buiten Roemenië t zeker -edaan bevinden zich in de Roemeense VAKBEWEGING HEEFT KRITIEK In de kring pan de werknemers vakbeweging worden de laatste tijd steeds meer geluiden gehoord, die er op neerkomen, dat het alle maal nog niet zo best gaat met de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven en ook op de verhou ding werkgevers en werknemers wordt nog wel eens ernstige prin cipiële kritiek geleverd. Het orgaan van het C.N.V., De Gids. schrijft deze week een bij zonder kritisch artikel van de vol gende inhoud: „Dt vakbeweging ontmoet van daag bij haar streven om aan de vrijheid van de werknemer» gestal te te geven niet alleen de werkge ver» en hun organisaties, maar ook de overheid op haar weg. Er zijn arbeiders voor de rechter gesleept en veroordeeld, omdat zij van hun patroon A naar patroon B gingen, zonder dat zij daarvoor een papier tje van het arbeidsbureau hadden. Wanneer zij met hun werkgever overeenstemming bereiken over de arbeidsvoorwaarden, dan moet het contract eerst nog door een over heidsinstantie worden goedgekeurd. Wat blijft er dan over om eigen vrijheid en verantwoordelijkheid te beteven? Binnen de onderneming ligt het •1 niet veel beter. Zelfs belangrijke beslissingen, waarbij het bestaan van de werknemer en htm gezinnen rechtstreeks en levensgroot betrok ken 1». worden genomen zonder eni ge vorm van raadpleging van het personeel. De medezeggenschap in de vorm van mede-verantwoorde- lijkheid staat in onze maatschappij nog pas in d« kleinste maat verheid en Electrotechnische In dustrie, Het Metaalbedrijf, liegt er evenmin om, wanneer de re dactie het volgende schrijft: „Wij kunnen onmogelijk voorbij gaan aan het feit dat tientallen on dernemingsraden slecht functione ren. zondermeer omdat de voorzit ters dit door hun houding belem meren. Wij kunnen niet voorbij gaan aan het feit. dat wij met geen stok sommige voortreffelijke leden kunnen bewegen zich nogmaals kan didaat voor de ondernemingsraad te laten stellen, omdat zij in de ver gaderingen van dit overlegorgaan niet opnieuw een zittingsperiode er voor spek en bonen willen bijzitten. En men moet begrijpen, dat wij het onze denken van motivering der samenwerking van werkgevers, die met ons jarenlang samen aan tafel hebben gezeten als het ging over handarbetderszaken. maar die, als het gaat over beambtenzaken, ons glashard durven vragen naar onze representativiteit. En dit waarlijk niet alleen in de kleine metaalnij verheid. In dit verband kunnen wij zeg gen, dat ook in de jaarrede. die de heer Koster, als voorzitter van het liberale werkgeversverbond, heeft Sehouden, het ons niet is ontgaan. at zeggi hij ten de mede- vakbeweging de teak het bedrijfsleven een echte gemeen schap te maken van vrije, verant woordelijke mensen. Dat betekent strijd naar buiten, maar ook naar binnen. Want wij zullen elke dag duidelijker moeten leren inzien, dat vrijheid geen recht, maar een o zo zware plicht ls." Het orgaan van de Christelijke Bedrijfsbond voor de Metaalnij- boot heet. Met een variant op Lodewijk XIV: De onderneming, dat ben ik. Wij zien er van af om thans diep in te gaan op het feit. dat er in onze bedrijfstakken nog steeds geen p.b.o.-orgaan is. want hoe hoog de negatieve houding van de werkgeveis op zo menig punt ons ook zit, het gaat ons in dit artikel feitelijk om neel iets anders. Wij waarderen zeer positief de huidige vorm van samenwerking en overleg tussen werkgevers en werk nemers. maar in deze vorm niet als eind-station. Daarvoor is er nog teveel onheilig vuur op het altaar der samenwerking, teveel verholen, gesublimeerde klassenstrijd, van beide kanten. Werkgevers en werknemers zul len tot wezenlijk andere relaties tot elkaar moeten komen. De tijd is voorbij, dat wij over elkaar kun nen denken uitsluitend in termen' van macht en belang." vader meende, dat de gemeente dingsgemeente moet zijn, wil zij haar roeping in de wereld vervullen. De taak van de rector kan in grote lynen aldus worden omschreven: de al gehele leiding by de opleiding tot zen dingspredikant, het aantrekken van nieuwe krachten en het onderzoeken van de geschiktheid. Vroeger had de oplei ding een duur van zes jaar en was een universitaire opleiding niet noodzakelijk. Toen heette het opleidingsinstituut dan ook: zendingsschool. Nu moet men zeker - - kandidaat in de theologie zün om voor evangemssen en opvoedingsgestichten deze opleiding in aanmerking te komen u»®nden Joden die allen zijn De zendingsleraar is dan ook zendings- ztJ a®tiviteiten aan de dag j.ij6 zouden hebben gelegd die tegen de be langen van de staat indruisen. De mees ten van hen zijn zionisten en orthodoxe Joden. Hij deelde mede, dat de Roe meense regering alles in het werk stelt om de Joden in het land los te maken van hun verleden en hun reli gie. Hoewel de Joodse gemeenten func tioneren worden zij bestuurd door de Federatie van Joodse Organisaties, een communistische mantelorganisatie die wordt gecontroleerd door de com munistische partij in het land- De Jood se gemeentschap in Roemenië die om streeks 175.000 zielen omvat, is in het bezit van één periodiek dat in het Jid disch uitkomt, doch dat nauwelijks Joods nieuws geeft. De communistische partij heeft de opperrabbijn van Roemenië, dr. David Rosen, tevens lid van het Roe meense parlement, met de verantwoor delijkheid van het blad belast. In Boe karest waar honderdduizend Joden wo- ontvangen slechts tachtig Joodse kinderen Joods onderwij: predikant geworden. In verband met een vacature aan de Hogere Theologische School te Djakarta verzocht de directie van de Verenigde Nederlandse Zendingscorporaties op voor stel van het curatorium der H T S. in 1951 aan rector dr. Jansen Schoonhoven voor één jaar een gastdocentschap te vervullen. In dat jaar is dr. W. F. Dank baar waarnemend rector van de zen dingshogeschool geweest. kOSRAM Ambtsaanvaarding in Nijmegen (Van onze kerkredacteur) De vroegere hervormde predi kant van Middelburg, dr. H. van der Linde, heeft gistermiddag zijn ambt aanvaard van lector in de geschiedenis en de problematiek van de oecumenische beweging. Zijn eerste les hield een onuitge sproken ernstige kritiek op deze Advertentie Prof. H. van Riessen nam afscheid van Geref. Jeugdraad In het gereformeerd jeugdcentrum ..De Witte Hei" te Huis ter Heide, heeft gisteren de Nederlandse Gere formeerde Jeugdraad afscheid genomen van zijn eerste directeur, prof. ir. H. van Riessen. De voorzitter, ds. W. A. Wiersinga. dankte de scheidende direc teur voor het werk dat deze zeven jaar voor de gereformeerde jeugdraad heeft verricht. Hij zei dat het werk van prof. Van Riessen niet alleen van betekenis is geweest voor het gereformeerde jeugdwerk, maar eveneens voor het jeugdwerk in zijn nationale betekenis en omvang. Namens de minister van O. K. en W., sprak de heer A. P. van der Meij waarderende en dankbare woorden. Voorts spraken nog ds. J. M van Krimpen namens Evangelisch Herstel en opbouw, ds. L. Ringnalda na Jachin (zondagsschoolvereniging). J. L. P Brants namens de Bond gereformeerde jeugdorganisatie. P. M. van Doorn voor ae Bond van ge reformeerde jeugdverenigingen, de heer Jac- de Smit als vertegenwoordiger van het gereformeerd jeugdcentrum en ds J. v°or de bureaukring van de Het afscheid van de eerste directeur ging gepaard met het welkom aan zijn opvolger, ds. J. Firet, die als weten schappelijk medewerker prof. Van Ries sen de laatste jaren ter zijde heeft ge staan. H55 Leidraad ter voorbereiding van congres wonderlijke gaachiedeni* sal leiden verklaring. Z®'n verklaring dienl »n« openbaarheid te komen en een ondubbel sinnice uitrenseiling van de feiten it bevat ten. Zonder aansien das persoon*." Prof. S. van Creveld onderscheiden ter bevorde ring van natuur-, g-t.eet- en heelkunde woensdagmiddag 15 november »-in Amsterdam *al prof. dr S. van Cre veld ven voordracht houden over het ml-.kei van de bloedsto'llng. Aan prof. Vaa 'reveld zal In deie w gatering de Advertentie Wilt Gij Onderwijzer worden? Er Is momentaal «en groot gebrek aan Onderwijzers. Wij raden U aan zo spoedig mogelijk een prospectus aan te vragen bij: RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) - Tel. 45432 Onderwljzersakte(Eerste en 2e Leerkrlng) Tolk-Vertaler (Fr D. en Engels) H0o<d- correspondent en V.T.H.-diploma, H.B.Sa Gymnasium en MULO A en B. PÓEDER - ZALF - OLIE - ZEEP (Van een onzer medewerkers) In Zwolle vond vandaag de jaarlijkse vergadering plaats van het centraal comité der Ned. Bap tisten Jeugd Beweging (NBJB), waarin alle afdelingen en sectoren van het plaatselijk jeugdwerk der Baptisten Gemeenten zijn verte genwoordigd. De vergadering stond onder leiding van ds. H. P. de Boer uit Delfzijl, voorzitter van de jeugdraad dezer beweging. In zijn openingswoord vanmorgen stond ds. De Boer met name stil bU de noodzaak, om in het jeugdwerk geen applaudiserende of kritiserende toe schouwers te kweken, maar spélers, die volop meedoen en samen een werk gemeenschap vormen. Het brede terrein van het jeugdwerk is een bij elkaar horend complex sportterreinen, waarby voor verschillende leeftüden een aaneen sluitend programma wordt afgewerkt. Door gebrek aan voldoende instructie wordt dit nog te weinig in het oog ge houden en daartoe moet een trainer worden aangesteld een vrijgestelde die zich hierop specialiseert in landelyk en gewestelük verband. Door de secretaris der N.B.J.B., ds. H. Ploeger te Zandbulten (Fr.), is ver slag uitgebracht over de werkzaamheden van de verschillende onderdelen der N.B.J.B. Bij de zondagsschool-centrale bestaat goede samenwerking met andere organisaties, o.a met de Ned. Zondags school Ver., ofschoon de mogelijkheid van het uitgeven van een eigen leidraad voor het werk onder oudere kinderen wordt bestudeerd. Het aantal bezoekers jongens- en meisjesclubs steeg be langrijk. Eigen voorlichtingsmaterialen vinden goede aftrek. Het rijpere jeugd werk ontplooide grotere activiteit in hel zgn vormingswerk, waarop drs. J. Rei- ling te Bilthoven ter vergadering een nadere toelichting gaf. Om het vormings werk voor alle leeftijden op gang te brengen, is een speciale kerngroep inge steld. Verder gewaagde ds. Ploeger van blijvend contact met de Ned. Jeugd Ge meenschap en de prot jeugdorganisaties. Twee belangrüke voorstellen vormen de hoofdmoot van de vergadering: een vorstel van Musselkanaal. om de jeugd raad der N.B.JB. te machtigen een ge- deeltelük vrijgestelde te benoemen en een voorstel van de jeugdraad, om een nieuw fonds ..Helpende Handen" in te stellen, waaruit jongeren in onderont wikkelde gebieden hulp kunnen verkrü- gen. 's Middags zijn de verschillende onder delen (centrales naar leeftijdsgroepen) büeengekomen ter bespreking van de speciale problematiek van deze groepen, waaruit vertegenwoordigers zitting heb ben in de jeugdraad. Deze büeenkomsten worden geleid door de voorzitters dezer centrales: ds. H. P. de Boer te Delfzül voor het rijpere jeugdwerk, ds. H. J. Stukker te Stadskanaal voor het jongens- en meisjeswerk en ds. Joh. Bouritius te 2e Exloërmond voor de zondagsschool centrale. Advertentie beweging in, omdat zij zich nlr wil overgeven aan de traditie vrc de kerk. Oecumene is alleen mL,', gelijk als men uit is op herstel «Ar Gods wereldwijde kerk, geen fijron ditie uitgezonderd, zei hij. Het is dus wel duidelijk hoe deze t oorsprong hervormde theoloog gebroï heeft met de reformatorische grondbegj selcn van „sola Scriptura". alleei .en hij de traditie gelijk is g; len met de bybel, zonder zich af K vragen of beide niet met elkaar tegenspraak zijn. Hoe ver hij is afgedreven duidelük is geworden in de dagen het grote herstel van de kerk. de re matie, blijkt uit een andere uitspraal deze eerste les. Hij zei namelijk kerk bezit katholiek alles c te heiligen en alle zonden te geven", een uitspraak die i kerk betrokken mag worden, omdat E alleen betrokken kan worden op Chr Zo kunnen wü alleen conclude^ dat z(jn eerste les een tragische lei geworden en dat deze man, die de c studiesecretaris van de Oecumenisi Raad in Nederland was. de c Ijjke basis voor het oecumenisch gesp^ heeft Ingewisseld voor wat in de c van de hervorming reeds gezien ais drijfzand. Moe1 5t< ïeer, „dat d(^c het is gelaaLg geworden Scl „Oecumene is e Van der Linde de toverklank, een wachtwoord joenen in alle kerken, die hunkeren r nieuwe karaktervolle en adequate houdingen tussen christenen en ker opdat die met elkaar samenleven broederschap, in onbekrompen wf dering en in onbelemmerde gemeenscl Omdat dit verlangen zo diep en M. leeft schieten oecumenische formaties üj manifestaties als wonderbomen uit ui grond en is de oecumenische gez n ilgai bepalend geworden voor ons klimaat denken en handelen." In zün betoog zocht hij naar een kelijke basis voor het oecumenisch sprek en kwam hij dus tot zijn concl dat men uit moet zün op het herstel de wereldwijde kerk, geen traditie gezonderd, en dat men moet komen 1 de gedachte dat de kerk katholiek a P® bezit om alle mensen te heiligen en Di. zonden te vergeven en dat de k^An daarom algemeen is. Katholiek Hü vervolgde dat dit ever.^w kan worden van het begrip „oceu nisch". dat uitstraling naar buiten f1 innerlijke volheid bedoelt Waar o^e menisch echter allereerst op het v wijde, op het geografische blüft 1 doelt „katholiek" primair op de uiifw lüke capaciteit op alomvattend. Dr. Van der Linde stond nog stil h het wederzijdse verlangen de eenheid os volheid van Christus' Kerk te hervim Re Volgens hem wordt nog verschil] gedacht over de vraag waar die te ngti den js. Maar hij meende wel dat I „relevante theologie" (die er toe di 5: die betekenis heeft) zich momenteel roepen voelt zich met de rooms-kat lieke te confronteren. Hij riep daarr op tot openheid om dit contact te i D gemakkeiijken. Wij konden het i u": helpen ons af te vragen of de niet-r ird vante theologie die zich wil confronte Gt niet met de kerk van de middeleeuw xh maar van de eerste eeuwen en vceliter nog met de hijbei op deze manier voudig wordt buitengesloten buiten oecumene in de stijl van dr. H. Linde. Zo vindt men een basis v oecumene, die zwelen buitensluit dat geen i tholiek. lijke gesprekskringen. Het boekje heeft de titel gekregen „Van kerken tot kerk" en zal in de tweede helft van december In de boekhandel verschijnen. Het wordt uitgegeven in de Carillonreeks van de uitgever W. ten Have in Amsterdam, waarin ook het boekje van de Wereldraad van Kerken ter voorbereiding op de derde assem blee te New Delhi is uitgegeven. In het boekje ls de oproep van de acht tien predikanten, zoal» zij die met Pink steren richtten tot de Nederlandse gelo vigen. opgenomen met een uitvoerige toelichting. In vijf hoofdstukken wordt verder de mogelijkheid van hereni ging besproken. Deze hoofdstukken zijn geschreven om een inleiding te ik In groepsver- opgenomen Het boekje ls bedoeld als een voorbe reiding op een groot congres dat de achttien predikanten hopen te beleggen op zaterdag 26 met 1962 in de Domkerk te Utrecht. Dit congres gaat das niet uit van de belde kerken self, maar wordt georganiseerd zoals voor de jongste we reldoorlog de conferentie* georgani seerd werden vsn de bewegingen „Geloof en Kerkorde" en „Leven en arbeid", die uiteindelijk leidden tot de vorming van de Wereldraad. n een persbericht schrijven de predi- i kanten dat zy het op prus zullen stellen als het boekje gebruikt wordt als leidraad op gespreksavonden die in de komende maanden plaatselyk georgani seerd zouden moeten worden uitgaande van waar mogelijk kerkeraden en anders van particulieren. In hun pers bericht doen zü een dringend beroep op allen die de eenwording tussen her vormden en gereformeerden ter harte gaat tot dergelijke officiële of onoffi ciële gesprekken te komen. Romeins theater WT 't besfe vlak voor elk vak! Pipitr an Bo«k N.V. Amttar lUMier "Graaf-inedailte worden aïbl band. Teven» zyn 1 oi ger» kt wegen» dien* wssrderol veelxij- vin de *T7fjn^n^nh^! dig onderzoek meer :n het bijzonder de VU. dr. J. ven oen Bert T"\.A» Taidt* horiileraar nrnf op het gebied v*n de hemofilie Deze onderscheiding wordt eenmaal per «•- gen jaar verleend. Berg. en van Leidse hoogleraar prof dr. H. Berkhof. Zü «jn bedoeld als - •»"- I vulling op het gevonden Bij ons huis lag een sloot. Op mooie zomeravon den kwaakten de kikkers daar uit volle borst. Toch was het geen romantische sloot met waterle lies en dotters, maar een rileringsloot. Hij kon een stank produceren, waarmee hij het tegen ieder destructiebedrijf kon opnemen. Alle kinderen uit de buurt zijn er om de beurt ingevallen, om met de blubber op hun blote lijfjes eindelijk te beseffen, dat de waarschuwing „niet zo dicht bij die slóóóóót" serieus bedoeld was. Plat op mijn buik, met een hark in mijn handen heb ik ballen, poppen en zelfs steppen eruit ge dregd. En nu is hij gedempt. Er is een Blazende buis Ingeplompt. want de wonderen der techniek dringen in de verste hoeken van ons land door. Gcmeente- Voltorrn tu«*en werkmannen hebben karren met grond gelost op theate^e-id'e buis. maar toen het tijd was om naar moeders de *rootstoitc *aan hebben het karwei als een half gedolven graf laten liggen. En de volgende dag was het za- een doos fége flessen. Hiermee begon het feest. Het grote buurtfeest van een sloot dempen. De één kwam met een driepotige stoel, een ander zeulde een beschimmelde hutkoffer achter zich aan. Voor al toen de heer Ravestein zich niet geneerde om een oude gashaard van de hand te doen. werd het een subliem schouwspel. De heer van Ravestein is behalve zeer stram en deftig ook nog wethouder en nze niet van arbeidsvreugde als hij rommel, die i 1/ o.&tang.cê.6 Archeologen hebben Pisa en Siena een vonden, dat wellicht en best bewaard gebleven theaters Italië is. Met de uitgraving van het halfronde.i 2000 jaar oude theater zijn de arcbeolo- kni?' e" amr. nrMV h»ri» 7.il h.-hF»">n wht^r IVUU In de gl en terdag. Wie was eigenlijk de eerste, die gauw zijn heg :n en voorzichtig een kruiwagen vol tuin- slaande brand. Iedereen was in driftig tempo aan het knippen en snoeien, er werden over en weer mening dat het 'kruiwagens geleend en het werd een bedrijvigheid voldoende gezien om t« weten, dat het vrüwel compleet is. Het theater biedt plaats aan 5000 toeschouwers. kwam. Zy vermoeden echter, dat de heggen geknipt en alle snoeibare bomen gesnoeid - *--*,1 waren, was er nog zoveel ruimte om vol te gooien, dat iemand aarzelend kwam met een oude pan en overlopende vuilnisman weigert mee te nemen, plompveroren in een greppel laat zakken, mag het dus. Nu was niemand meer te houden. Hup twee. laar daalde een doorregen matras in de groeve. Pan nen. schoenen, tafels, lampekappen en een honden hok volgden. Er heerste een opgewekte stemming. Toen kwam mevrouw Jongsma met een kinderwa gen van twintig jaar geleden. Er prijkte geen baby in. maar een stel gebarsten lampetkannen, een pe troleumstel en ander oud roest. Mevrouw Jongsma heeft zeven kinderen. Zij duwde de kinderwagen naar zijn uiteindelijke bestemming met charmaf* gebaren alsof ze een schip te water liet. maarfv keek erbij alsof ze een symbolische handeling W richtte. Zij had geen kinderwagen meer nodig, et h voudig omdat ze boven de leeftijd was. Vanuit ons zolderraam had ik een prachtig il®'1 zichf op het schouwspel, dat de vormen aannrfl van een Breugheliaans schilderij. Toen de sclL^ mer daalde waren veel zolders leeg, veel men^J uitgeput en lag de sloot met een bole rug alsof fg- een boze kater was. En als over enkele eeuwen een groot archeold hier opgravingen zal verrichten, is zijn werk i tevergeefs, want dan zal hij o.a. een broodtrom vinden met 1.37 aan klein geld c tenverzameling. Ook zal hij een vriendelijk" bri4 vinden van een zekere Mink van Rijsdijk. die 1 hartelijk groet. Als hij het tenminste vindt; ik s te het in een stuk gasbuis en deponeerde dat l een eierdopje en een oude Vonnebril ook in de bro trommel. Gisteravond kwam t. raad zo heet dat genootschap, geloof i gen. of wij wat ééns sloot was in erfpac hebben om onze tuin te vergroten. - Rijke gedachte: gashaard van Ravestein. kindf«< wagen van Jongsma de hele winkel van Sinlf vij straks voor enkele guldens per ju p«t één paardebloem willen blo* Overigens. en op die uitdragerij Maar ons dorp heeft nu riolering. Zo schrijdt de beschaving voort. MINK VAN RIJSDIJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2