Het waanzinnige schaakspel fRuimte voor ons. &IWWC P Rassendiscriminatie in Nederland ii OSCAR L ZATERDAG 11 NOVEMBER 196 L.EN dezer dagen liep in onze hoofdstad een aantal zwartgemaakte lieden, „negers", betaald door een zaak die ergens reklame voor wenste te maken. In Zuid-Afrika heeft de nederduits-gereformeerde kerk zich uitgesproken vóór de rassenscheiding. Voor en ook nog na de oorlog vond men in vele huizen een zogenaamde „boy", een sigaren- of sigarettenstandaard in de vorm van een aangeklede, zwarte jongen. In sommige hotels is het nog altijd een kwestie van „stijl" en „standing" om een negerportier te hebben. Het gevoel voor humor van de meeste mensen beperkt zich tot het, op verjaardagen, lanceren van reuze-moppen over twee gekken of twee joden (de laatsten dan, welk een originaliteit, Sam en Moos geheten). Het negerprobleem in Amerika is ondanks vele pogingen nog niet opgelost. In Moskou vertrekken vele kleurlingen van de speciaal voor hen opgerichte universi teit omdat het publiek nogal onverdraagzaam is. Bovenstaande feiten vormen een ruwe doorsnee van de situatie na ongeveer dertig eeuwen Europese beschaving. Erger nog, na bijna twintig eeuwen Christendom. Ge fundeerd op verkeerde interpretatie van bepaalde teksten „vervloekt zij Cham", zijn er zelfs mensen die met de hand op de Bijbel menen die vervloeking zelf maar even te moeten volvoeren. Werd overigens de slavenhandel niet uitgedacht door een menslievende monnik? Het vreemde nu van de situatie is dat wij eigenlijk allemaal wel beter weten. „Ne gers zijn toch ook mensen" is een veel gebruikt argument. De absurde situatie is echter dat wij menen rassengelijkheid te moeten argumenteren. De vreemdsoortige arrogantie waarmee de blanken nog steeds neerkijken op iemand met een andere huidskleur vindt waarschijnlijk haar diepste oorzaak in onwetendheid of botte domheid. Er was een Inca-cultuur, een neger-cultuur, een cultuur in China en India toen men in West-Europa nog helemaal niet, of in beestenvellen rondliep. Een zuiver ras (Hitlers waan-idee) is een wetenschappelijke onmogelijkheid. Niettemin: WIJ BUNKEN Hier staat tegenover dat het even onjuist is te denken dat een Chinees of een neger hetzelfde is als een blanke. Zij zijn niet minder of meer, maar wèl anders (en dat andere heeft dan meer betrekking op het innerlijk, de geestelijke structuur, dan op het uiterlijk). Wij weten, dat deze zaken vaak aan de orde worden gesteld; toch vestigen wij deze week weer de aandacht op dit probleem. Aanspraak op volledigheid maken we niet, wél hopen wij, dat men er tenminste over nadenkt. Het onderwerp werd behandeld door Cees van Dop en Hans Kreuzen (die ook duel- loogde). Ander werk is van Caro Buurman, Arie Gelderblom en dpi. sld. 41-06-24-327. Het gehele rassenvraagstuk betreffende kleurlingen is in feite een waanzinnig schaakspel. Waanzinnig omdat het spel gespeeld wordt zonder op de eenvoudigste en nood zakelijkste spelregels te letten. Bij het schaakspel is het toch zo, dat elk schaakstuk een bepaalde taak en een bepaalde manier van bewegen heeft. Alle pionnen (zowel de witte als de zwarte) mogen dezelfde beweging maken. De zwarte toren heeft dezelfde mogelijk heden als de witte toren. Waanzin zou het zijn wanneer er een spelletje schaak gespeeld zou worden, waarin de witte pion belangrijker zou zijn en meer rechten zou hebben dan de zwarte pion, louter en alleen omdat de eerste pion toevallig wit is. Het absurde van het rassenschaakspel is nu, dat het onderscheid tussen de zwarte stukken en witte stukken geworden is tot een ondergeschikt heid. Er is dus geen sprake van een vriendschappelijk of een vijandig spelletje schaak tussen twee g elijkw aar dig en. neen, het is een triest spel tussen reeds bij voor baat belangrijke en onbelangrijke schaakstukken. Verwonderlijk is het dus niet tertrekken dus die dat degene die hierdoor altijd heeft moeten verliezen, zich be roept op zijn rechten. Hij wenst een spel tussen gelijkwaardige partners. Waarom ..schijn baar" vreemd en onveilig leken en lijken. Een vrij recente gebeurtenis als illustratie: Op het partij-congres digheidscijfer. gratie van kleurlingen. Als rede nen werden opgegeven: gebrek aanpassing, een hoog misda- ;preiding van n. mede als gevolg van de onhygiënische le venswijze enz. De ware reden voor de aan vraag van beperking bleek echter een andere: het was de angst voor werkloosheid wanneer de B. economische toestand zich maar Iedereen die het volk of het ras enigszins zou verslechteren. Eén van de oorzaken rassendiscriminatie is <L lijke angst voor het vreemde, het besmettelijke ziekten, onbekende, het andere, het gek- ke. het onveilige, kortom voor al les wat de traditie of de continu ïteit van het bestaande zou kun nen verbreken. Deze angst kan opgezweept wor den tot een nationale verblinding ger en vooral het samen op school gaan van blanke- en negerkinde- 's de aangewezen weg tot het beter begrijpen toekomst. Zuid-Afrika: In 1552 vestigde Jan van Riebeeck zich aan de Kaap de Goede Hoop. Sindsdien is er voortdurend een machts strijd geweest tussen de neger stammen en de blanke kolonis ten. Het is niet verwonderlijk dat de blanken met hun superieure wapens telkens als overwinnaars uit de strijd kwamen. Nu nog steeds weet een blanke minder heid (drie miljoen) de kleurlin gen (twaalf miljoen) in bedwang te houden. Dat het slechts de laatste tijd tot grote haat-uitbars tingen van de kant van de kleur lingen is gekomen is onbegrijpe lijk. Ook in Zuid-Afrika zijn de negers altijd geëxploiteerd door de blanken. Zelfs tegenwoordig krijgen de kleurlingen aanmerke lijk lagere lonen dan de blanken. Een verschil met de V.S. is dat de Zuidafrikaanse regering achter deze apartheid staat. Worden in de V.S. de regeringstroepen inge schakeld om het negerkinderen mogelijk te maken de scholen te bezoeken, in Zuid-Afrika worden van regeringswege betogingen te gengegaan. er is censuur op de negerpers. er zijn de gehate per soonsbewijzen: een mogelijkheid tot absolute controle. Om de kleurlingen ondergeschikt te hou den zijn deze maatregelen meer dan belachelijk, vooral in dit land dat omringd is door zich vrijma kende en vrijgemaakte negervol ken. Een citaat van de Engelse dichter Dylan Thomas: ..Een gedicht van mij heeft een zeer groot aantal beelden nodig, omdat zijn centrum een groot aantal beelden is. De maak een beeld al is maken" niet het woord; ik laat. beter gezegd, een beeld emotioneel in mij ontstaan en neem het dan onderhanden met alle intellec tuele en kritische krachten waarover ik beschik laat het een ander „genereren", laat dat beeld in tegenspraak zijn met het eerste, maak. uit het derde beeld dat het pro duct is van de andere twee samen, een vierde, tegenstrij dig beeld, en laat hen alle binnen de door mijzelf opge legde formele grenzen, op el kaar botsen. Elk beeld bevat de kern van zijn eigen vernie tiging en. mijn dialectische methode is een voortdurend opbouwen en afbreken van de beelden die uit de centrale kiem voortkomen, die op zich zelf ook weer tegelijkertijd destructief en constructief is". En een gedicht van Arie Gelderblom. getiteld: DIT MOET ALLEMAAL LANGZAAM in de spiegel kijken en zeggen: dit is een ander die abstrakt I kan schilderen t en metselen een huis voor vreemdelingen I een zon als een ronde eierkoek uit je binnenzak halen en fluisteren: I mechanisch zijn en niet bang erroll garner horen als een man met gebroken noten aan zijn kin aan de maan een dubbeltje betalen want het is een garderobe om je oog aan op te hangen iemand doodschieten de schreeuw I niet horen later het pistool i als'heerlijk aandenken beuaren de wind toejuichen omdat laatste I goal gescoord!, is drie dijken I gebroken en vierhonderd mensen verdronken de mond optillen de stem als een servet ineenfrommelen en neergooien i op de pas nauwkeurig geveegde vloer van de stilte niets zeggen en de portemonnee van liefde zachtjes uit de trein laten vallen. Waarmee we Arie Gelderblom en Dylan Thomas niet met el kaar willen vergelijken, noch willen stellen dat bovenstaand gedicht gemaakt is volgens de werkwijze van Thomas. Waar mee we wèl willen zeggen dat de beeldspraak in een modern gedicht bijzonder belangrijk is. ja. dat die beeldspraak bij na autonoom is geworden en de beeldspraak dus het ge dicht >8. Bijna, want hoewel het gedicht van A. G. prak tisch bestaat uit een originele, vaak surrealistisch aandoende beeldspraak, is het toch meer dan die beeldspraak alleen. Het gedicht is gebaseerd op de ..Selbstentfremdung". een begrip van de filosoof Hegel: voortdurend is de dichter op de vlucht voor zich zelf. Hij wil soms nog wel in een spie gel kijken, maar wil dan een ander zien, iemand die ab stract kan schilderen bijvoor beeld. Hij wenst geen mens te zijn maar een kosmos, wil de zon uit zijn binnenzak kunnen halen, zijn oog aan de maan i ophangen. En als het dan toch moet, als hij niet mechanisch 1 kón zijn en toch bang is, dan moet er iets geweldigs gebeu ren, iets dat hem bevrijdt van i zichzelf. Iemand doodschieten j bijvoorbeeld of de wind toejui chen als blijkt dat ook een moord niet eenvoudig is. Als laatste redmiddel om de consequenties van het mens- zijn te ontgaan is er dan het I opgeven van de liefde die hij i zachtjes uit de trein laat val- I len. Toch nog wel zachtjes, want liefde is een teer punt Daarna is er slechts het naak te lijf, de existentie. Of de vlucht gelukken zal betwijfelen j wij omdat een andere dichter eens gezegd heeft: „Zij (de liefde) vergaat nimmermeer". Voor ons een lichtpunt na een gedicht dat ons somberder stemde dan veel pessimisti- sche toekomstgeluiden over 1 fallout en strontium 90. •Er is vooral een vraag die me steeds dwars zit: „Wat Het was voor mij allemaal ei doen we hier?" Wat doen we beetje onzindelijk, temeer da? als we het geweer richten op we het uur tevoren op i een nog denkbeeldige vij- schietbaan aan het sjouwt and? Waar zijn we eigenlijk waren geweest Al dat vragt aan bezig wanneer we onze wordt des te dwingender, - bajonette" poetsen en inoliën. lang de vrijheid 'rijjj Wat verwacht men van ons als we naar de films kijken, die een niet bepaald fijnzinnige Over die menselijkheid d: visie op het menselijk bestaan het staan van de een tegenovi geven? Dip vragen zijn voor de ander wil ik het nog eer mij des te nijpender geworden, hebben. Ik heb namelijk stei toen we bij de dominee op be- de indruk dat er met mens zoek waren. Ik kon toen niet lijkheid hier weinig rekenu) nalaten hem te vragen hoe hij wordt gehouden. een verdedigingsapparas redelijkhe als kenmerken van de mens lijke natuur erkend worde Bij alle konkrete ervaringt zijn taak hier zag. Aan de wand van het kerkje hing het die we hier opdoen rijzen „Onze Vader" achter" glas en de vragen op naar recht aan de andere wand een houten kruis. Ik vond het een ietwat potsierlijk gezicht en gehoor, de dominee onder de regels: „Geef ons heden ons dagelijks. recht,-naar schuld, onverst: en onwil. Misschien begin ik i in zoverre verstandig te wo; den, dat ik inzie, dat vrage alleen zin heeft indien de brood" (wat toch door Jezus gelijkheid van een geldend az- Christus gebeden is van God) woord bestaat. Daar een g te zien praten over de waarde woon mens niet over de nodir individuele ervaring, Vijf negerse spreuken Het was niet vreemd, dat de neger, die zich voor het eerst tussen blanken bevond, hun gedachten uit hun bewegingen las en hun adem van woede vlugger langs zijn bange ge zicht voelde gaan. zich probeerde te verdrinken in een emmer metf witkalk. Het hele jaar haten ze negers. Maar met Sinterklaas klagen alle mensen erover, dat ze geen echte zwarte Piet kunnen krijgen. Toen de blanke in de berg met roet viel, vloekte hij en rende naar de dichtstbijzijnde wasserij. Toen de neger er in viel, juichte deze. Uit zijn zwart- geworden trompet klonken mooiere tonen. Onder zijn vel bewogen zijn spieren soepeler. Hij was negerder dan ooit tevoren. ,AUeen mijn muziek willen ze horen", dacht de neger en hij componeerde een stuk vol haat tegen de blanken. Maar ze begrepen het niet en applaudiseerden harder en langduriger dan ooit. Toen het applaus eindelijk afgelopen was, zagen hun handen zwart van de vliegen, die zij on opgemerkt hadden doodgeslagen. Het enige wat sommige blanken doen is: de neger dood gooien met de zwarte steen, die op de plaats van hun hart zit. ARIE GELDERBLOM Eindelijk Deze BI MLmoed t senwaan houdt in dat men zich zelf steeds belangrijker gaat vin den: „Herrenvolk" (Duitsersi „Godenzonen" (Japanners). De afstand die tussen de blanke en de zwarte bestaat heeft dezelf de oorzaak; de gevolgen zijn over het algemeen gelukkig nog niet In dezelfde krant lezen we het volgend berichtje betreffende de apartheidspolitiek van de zuid afrikaanse regering: MacMiDan (Engeland) zal de Afrikaanse re gering op haar heilloze weg niet kunnen volgen.... hm Nu komt deze tej niet alleen regering heeft i BBBL PBBI en een onder de toonban zo verschrikkelijk als de hierbo- Er is vaak een groot verschil tus- dekolonisatie, t tien tallen vrije en onafhankelijke ne gerstaten, moet er ons toe bewe gen eindelijk eens in te gaan zien dat er feitelijk maar één ras be staat: het mensenras. Een andere mening bestaat er niet. De kleur- hand af- lingen hebben aangetoond in be- ..ijdigheid hakten of oren afsneden!!). Be- langrijk kortere tijd dan de wes- land. Elke grijpelijk is het dus dat het voor terlingen een maatschappij te kun- len maken als zij een indi- jongen en een hollands Izijn een vreemd volk. Teruille meisje (of omgekeerd) met el- van de vrijheid, de handel en de kaar zien lopen, belastingen zijn wij bereid hel te- Mevrouw Kleyivegt-Rosenfelt Igen een ieder op ie nemen. (Tij krijgt, naar aanleiding van het hebben dan ook in de loop der Henk van der Meijden-program- I eeuwen tegen praktisch ieder ma van de VARA, brieyen met West-Europees land onze oorlogen opmerkingen als „rotjodin Iheidszin als andere hebben dat S.S.-i i de ven bedoelde. Eén van dc afstand-vergroters tussen blanken en zwarten is de pers ge veest. Zij heeft de neger afgeschilderd als een lui. opstan dig. dom. vuil. ondankbaar, indo lent. bijgelovig, wreed en primi tief levend mens. Allerlei fcarak- gedachte en daad. Drie situaties V.S. niet mee valt om zijn status woorde maatschappij te kunnen van negerbeul te veranderen in vormen. Een meer verantwoorde een vriendschappelijke of laten we maatschappij dan de westerse zeggen een menselijke relatie tus- (dankzij of ondanks sen de neger en hemzelf. Of de stellingen van het c Amerikaanse regering nu tegen hebben overgenomen). Uit apartheid is doet er weinig toe. lijk oogpunt gezien in Afrika alleen een achterlijk ge bied. waarvan wij bijna gratis rrondstoffen konden betrekken. Afrika: Eeuwenlang zagen wij de praktijk komt het er op ons zelfbehoud is het nodig, dat tl-—. .„Ki-rimr sre- neer dat de negerbeul-mentaliteit wij het waanzinnige schaakspel ui gesublimeerde vorm nog steeds van onze voorouders veranderen aanwezig is. Slechts een juiste in een schaakspel tussen gelijk- opvoeding ten aanzien van de ne- waardigen. oorlogjes gevoerd. Meestal Niet iedereen is dus zeker nog Ondanks onze vrij- niet zo humaan als ons groot h we heel verwonderd 1 verleden zou doen veronderstel- volken ook bereid blij- len. Maar rassen-discriminatie is die vrijheid te vechten, toch geen probleem in Nederland ITerwille van de verdraagzaam- dachten we. De seniele opmerkin- heid was ons land eeuwenlang gen van enkele lieden met een toevluchtsoord voor uitgewe- een minderwaardigheidscomplex I kenen en ballingen. De laatste daargelaten, kan men hier als tien jaar namen wij, om een anders-gekleurde ongehinderd voorbeeld te noemen, Ambonn Izen, Hongaren en Algerijnen o Zo zijn we wel; het gaat om principe, zeggen we altijd. Mac I nemen wij die mensen ook i Alles bij elkaar genomen kun nen wij dus zeggen dat een wer kelijk probleem in Nederland niet (of niet meer) bestaat. Wij dienen er echter voor te waken dat het niet gaat onstaan en te vens de laatste restjes van alles dat ook maar in de verte lijkt op russen-discriminatie uit te ban nen. Ook jodenmopjes! tuur en kennis beschikt kan hfyji niet anders doen, dan vele 1 vensvragen ontwijken. Het odwi breken van een antwooi maak je onzeker en is onvei dragelijk. De enige remedie gi daarom maar niet echt door i denken en zo het advies da aan alle kanten wordt gege- „Jij hoeft niet te denken, wordt voor je gedacht" volgen. Wonderlijk is, de rekrutendag die ik ee maand geleden bezocht de: stelling ten strengste werd a' gekeurd. Enfin ik hoop, dat ik uit di struikgewas van controversy heelhuids tevoorschijn zal k< men. Ik zal je in ieder gevi' op de hoogte houden van ontwikkeling. Tot over veertien dagen. DPL. SLD. 40-01-28-01! Surprise-pagina als de slimmerdjes onder I ons weten is er weer J een open pagina. We nodi- gen vandaag iedereen uit om er met vereende krachten een soort Surpri- sc-pagina van te maken. Schrijf, dicht, teken of fo- - tografeer iets. dat op zo'n Surprise-pagina naar jouw gevoel thuishoort. Ais 't - even kan, zouden we je in- zending graag zo spoedig mogelijk ontvangen. In ie- der geval moet het alle- 1^ maal vóór zaterdag 25 no- X vember binnen zijn. Op de T enveloDDe ..Ruimte Kindstoflen konaen oeireiuw». negerbevolking werd op gru welijke wijze geëxploiteerd Op stand werd metplundering, brandstichting of moord onder drukt. Vreemd is het dus niet dat b.v. de Kongolese machtsoverna me gepaard ging met onmenselij ke vernedering van de blanken Het was de logische reactie op eeuwen bloed en tranen. Een re actie die naar onze mening nog matig was. Amerika: Een paar honderd jaar geleden zijn duizenden ne- overgebrachf^Het11^Vervoerswas Het verschelden van Oscar is op onze pagina niet onopgemerkt afgrijselijk. Een vergelijking met voorbU gegaan. De redaktie van Ruimte schreef een stuk vol rouw, het huidige dierenvervoer valt in Hans Baal) een stuk vol woede, waarin h(J nog eens duidelijk uit- ho, hU »«r d, wta. en d, r.d.kll, d«hl. N. „U.U.n werd was de werkwaarde van de wl| een reaktie van Cees Wattel. die ons ongeveer gelijk met die neger; deze mocht niet achteruit van Hans Bsalj bereikte en die dus onafhankelijk daarvan geschreven gaan want dat betekende minder wenj Geachte redactie, IOok kennen we dan nog onze zogenaapide Grote Nederlanders: Erasmus, Hugo de Groot, Spino- Iza. De eerste is geannexeerd door de humanisten, van de twee de weten we dat hij i kenkist zat en niet dat i boeken z eenvoudig, we allemaal enkele lie- winst, maar veel voedsel mocht er ook niet verstrekt worden want dit betekende weer verlies. Onze calvinistische voorouders waren experts in dit sla ven-vervoer en hebben er dan ook schatten aan verdiend. Waren de negers eindelijk ver- Hoewel het al weer enige weken geleden is dat mijn gedicht ,er t „4 impressies" werd geplaatst in de rubriek Duelloog, teil ik leiding. jullie alsnog hartelijk danken voor deze daad. Temeer daar de explikatie van Hans Kreuzen precies weergaf wat ik bedoelde. Werkelijk een geslaagde weergave van de voor ons zo belangrijke kocht san een "eigenaar van een associaties van de geobjectiveerde geest. plantage, dan werd er bij bet werken alles uitgehaald wat er (Dan volgt een beschouwing over zijn werk, die we u zullen uit te halen viel. Niet-werkwilli- besparen en het slof van de brief luidt dan), Tot slot veel succes gen werden gestraft met de meest met de ^riek (OVERIGENS TERECHT DAT TABOE EN ÏEriaïd tefvergèlijkenxijn met OSCAR HET LEVEN HEBBEN GELATENen de hartelijke straffen van de S S. en de Gesta- groeten enz. po. Hoewel wij nog nooit gehoord CEES WATTEL. 1 Dan hebben Vredespaleis I centen) en eet logsmonumentc I geld). Kortom, i an tegenstellingen. In dit land iets zinnigs zeggen over rassen- I Hierom niet, omdat I„teuge" zijn (behah den die overal voor zijn waar I iedereen tegen is). - Iln theorie zou er dus geen vuil- I tje aan de lucht moeten zijn. Dat praktijk en theorie elkaar ech- dekken blijkt uit onze in- I en kan iedereen, die zijn ipenhoudt. gemakkelijk con- I Istateren. Het gebeurt nog steeds I dat een neger in de tram wordt aanzriiaard (iets dat misschien I slechts in de verte iets met dis- criminatie te maken heeft, maar I voor de betrokkene nogal verve- I lend is). Er zijn nog steeds men- staan dc i ren voor hen open. Het blijft echter bestaan dat wij ons door een minderheid laten repre senteren, en veronderstel eens, dat deze minderheid straks het gezicht van Nederland gaat vor men? Daarom is het nodig dat we ons te weer stellen iedere keer als men ons wil doen gelo ven, dat in bepaalde gevallen ras boe- tenxrheiding toch wel gewenst is. ook wel Daarom is het nodig dat we on naar de ze mond open doen als we mer toe eens ken dat iemands ideeën op dit ge- eum. bied verdacht veel lijken op nazi theorieën van zo'n twintig jaar geleden. Daarom dienen wij ons ook af te vragen of het eerlijke igen politiek is om zich te onthouden Daar liet K.L.M.-tocstel, dot vor gc week dinsdag naar Nederland zi vertrekken, vertraging had onde vonden, kwam Miss Paramaribo, di enkele dagen daarvoor was uitge- iepen Mis Suri tssenscheiding trdt gc- ER UIT GELICHT Eric van der R. (Rotterdam). Jouw werk zal (t.z.t.) in duelloog worden besproken. Hans B. (Rotterdam), 't Lange houden we; de twee andere vind je dezer dagen in je brievenbus. Cbanan P. B. (Oegstgeest). Ten eerste zullen we je er cy nisch uit lichten. Ten tweede bedankt voor je postzegel. Ten derde zullen we de zegel naar het Leger des Heils sturen. Ten vierde: de lay-out van je brief was voortreffelijk. Bijna net zo goed als de onze.... Magdalena de V. (Den Haag). Geen roosjes zonder doornen, kind. tuei -U1S8 w oria ie Lonacn. I derdagmiddag op Schiphol i Wat zal ze vreemd gekek Iben toen er op Schiphol geen tje stond om haar tot Miss houd uit te roepen. Volgens Chrocsjtsjef hebben de Russische geleerden zich vergist en een zwaardere bom tot ontploffing gebracht, dan dc bedoeling was. Maar we moesten het hen niet kwa lijk nemen, aldus de heer C. Goed- zo, mijnheer Chroesjtsjef. we nemen u tenslotte ook niet kwalijk, dat u geen verstand genoeg hebt om het uw geleerden wèl kwalijk te nemen. i bock ter hand, dat helpt mei laar dan moet hij toch vooral A hel niet nemen. lomer van 196* D*— Chrocsjtsjef blijft in hc tijdschrift Kommunist gaf van zijn afleveringen een verslag van de rede, die Chroesjtsjef vorig jaar juli tijdens een vergadering van schrijvers heeft gehouden. Zijn ge noegen in de Russische literatuur was slechts zeer begrensd, zei de Russi'ehe heerser. Als hij 's avonds niet in slaap kan vallen, neemt hij Europa kan in de z^^H dc eerste eigen kunstmaan g zelfstandig lanceren in Australii eerste trap is een twintig meter h*. ge Engelse raket, de „Blue Streak" De tweede trap is een acht ton zwa re Franse raket, dc „Veronique" De derde trap zal vcrmoedelijl door West-Duitsland worden gelr verd. Gelukkig mag Nederland od zijn bijdrage leveren. Van niet off> eiële zijde vernamen wij, dat de» bijdrage zal bestaan uit een twintig tal brabantsv bonte petten voor het grondpersoneel. en Wcst-Berlijn wordt nu op som® gc plaatsen een hogere afsehermint van vezelplaat aangebracht. De be doeling is een einde te maken se rstberlijnt tussen Ooü e buurvrou* altijd dc overgordijn^ dicht als we haar kleine zoontje ge •lag zeggen. Maar dat mens ia al een beetji

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18