GEESTELIJK LEVEN.j Wereldraad op weg naar New Delhi (I) c V r M t rv t N naar de eenheid der kerken .rj Huwelijk gescheidenen nu bij Hernhutters mogelijk SSRIE EN JAN 1 ZONDAGSBLAD ZATERDAG 4 NOVEMBER 1961 Doorzetten tn IM keder ean de Wereldrand werden tWe official* kerkdiensten gehouden. Zo mercheerden de af ge- issardigden in hun kerkelijkkledij in 1948 de Nieusce Kerk in Amsterdam binnen voor een aller, eerste officiële dienst in het kader tan de Wereld- raad. Aanwesigen voelden de eenheid, maar dr. Visser 't Hooft heeft in «yn jongste boek getcaar- echmcd om dit gevoel van eenheid niet te verwarren met de werkelijke eenheid waarover Christus spreekt. Als «en mens criep heeft, komt hij er nog eenj toe oude kran ten en weekbladen door te le- die hij eigenlijk terzijde gcschove omdat het leven te druk Zo ontdekte lk een uitspraak van generaal Douglas MacAr- thur, die Indertijd heel wat «tof heeft doen opwaaien. De gene raal was uitgenodigd om een officieel bezoek te orengen i kelljkheld, die deze eilanden vooral aan deze generaal te danken hebfeen. Hij was Im mers de man van het ,.lk kom terug!" Hoewel xljn eigen overwinning weinig te maken had met de oorlog ln Korea van enkele ja ren terug, had hij toch wel Iets over die strijd te zeggen: ..Met de overwinning 1 n ons be reik." verklaarde oude man. ..slaagden wij er met in door te setten." We zullen de lange tenen van som mige politici nu maar buiten onze overdenking houden. die hebben al te veel wat waarde vol is vertrapt, maar in deze woorden zit een diepe, geeste lijke lea. maar ln de levens van ontstel lend veel christenen, lijkt het er niets op en lijkt het wel. alsof een christen helemaal niet met zijn hoofd in de wind kan lopen, zodat zijn haren als trotse vaandels wapperen. De buitenwacht heeft wel eens de Indruk, dat op alles wat een lang gezicht heeft, saai en kleurloos is, gestempeld staat ..Made In heaven." En dat juist is Christus niet en dat is het evangelie niet. Niet voor niets heet het ..blijde bood schap". Maar waarom zijn wij dan zo weinig blij? Omdat we met de overwinning binnen ons ber«1k niet er in slaagden door te zetten. Pauluz zchrljft ergens, dat het gedragen, dat Hij ons nieuw leven .1 geven. Maar we moe ten niet alleen geloven dat Hij dat gedaan heelt, wil moeten deel krijger, aan wat Hij deed. En door geloof. het tweede ge loof. ontvangen we wat Hij ons wil geven. We moeten in ge loof doorzetten naar de uiteinde- NEW DELHI WORDT Loevestein der oecumene Voor de derde maal komen afgevaardigden van meer dan 170 kerken bijeen voor een vergadering, die men een ..oecu menische synode" zou kunnen noemen, maar die uiteindelijk toch geen enkel kerkelijk gezag heeft. Deze kerken hebben zich verenigd in een organisatie die rij „Wereldraad van Kerken" noemen, maar die toch niet „het laatste antwoord is op het probleem van de verdeeldheid", zoals de secretaris generaal dr. W. A. Visser 't Hooft nog maar onlangs schreef. Deze kerken komen ln de Indiase stad New Delhi bijeen met om besluiten te nemen, maar voor gezamenlijk beraad en uiteindelijk om een klein stapje dichter te komen bij de eenheid van de kerk van Chris- tuj. De ogen van christenen van Oost en West, Noord en Zuid zijn op deze conferentie fericht. Daarom heeft onze rant ook besloten om haar kerkredacteur naar New Delhi te zenden, opdat de lezers uit de eerste hand zullen kunnen vernemen hoe de besprekingen verlopen. De Wereldraad v^n Kerken is een organisatie die in 1943 officieel werd gevormd en reeds twee maal in een derge lijke wereldconferentie bijeen is geweest. In Amsterdam. 1943, werd hij gesticht en in het Amerikaanse stadje Evan- ston kwamen de afgevaardig den voor de tweede maal bij een. Nu is een Aziatische stad Sekozen om uit te laten komen at de Kerk geen zaak van blanken alleen is. De Wereldraad ls een orga nisatie, en toch ook weer niet Hij vormt de bedding van ver schillende stromen en de wa teren hebben zich nog altijd niet volkomen gemengd. Chris tus had een drievoudig ambt Hij was Profeet, Priester en tegelijkertijd Koning. Deze drie ambten zijn ook opgedragen aan het lichaam van Christus, de gemeente. Daar is de pro fetische. of zendingstaak die de wereld moet confronteren met God. Daar is de priester lijke taak, de taak van en in de eredienst, de aanbidding van God. En daar is de ko ninklijke taak die in wezen de taak van het dienen is. Want heeft Christus met gezegd dat wie heer wil zijn. moet die nen? Die koninklijke taak wordt in de Wereldraad weer spiegeld door het werk van de Interkerkelijke Hulpverlening. Wie een studie maakt van de Wereldraad, ziet dat drie verschillende bewegingen in hem samenvloeien. Dat was nog niet zo in Amsterdam 1943 en Evanston-1954. Toen vloei den twee bewegingen samen, namelijk van (zoals zij meest al genoemd werden» Faith and Order" en „Life and Work". De eerste bezon zich op het probleem van de een wording der kerken, de sa menleving. de gemeenschap, als het ware. De tweede schonk aandacht aan de ene taak der kerken, aan de op dracht in de wereld. De ene beweging was een beweging van bezinning, de tweede van zorg voor de naaste, van hulp verlening. De ene zei: wij moeten één worden! De ande re zei: wij moeten, al zijn we dan niet één. samen iets doen! Maar in New Delhi ontmoe ten we de derde stroom. Daar zal naar alle waarschijnlijk heid besloten worden dat de ..Wereldraad" en de „Interna tionale Zendingsraad" een fu sie aangaan. Dan voegt zich bij de Koninklijke stroom der hulpverlening en de priester lijke der bezinning op eenheid, de profetische van de zending. New Delhi wordt dus het Slot Loevestein van de rivier en der oecumene „Waar Maas en Waal tezamen vloeit". Zullen deze stromen zich ook zo ge makkelijk verenigen als de wateren van Maas DE oecumenische bewe ging is veel ouder dan de Wereldraad van Kerken. Zo lang gelovigen de bgbel ge lezen hebben zyn zy gestrui keld over de woorden van Jezus Christus toen Hg bad „opdat zij allen één zyn" (Joh. 17). Iedere generatie heeft weer opnieuw mensen opgeleverd die deze eenheid met heel hun hart zochten. Toch begon de roep om de eenheid het sterkst te klin ken in de eerste jaren van deze eeuw. Zy kwam onge twijfeld als een reactie op de doorgaande versplinte ring van de kerk in de vo rige eeuw. Merkwaardig ge noeg waren het vooral de. Anglicaanse Kerken die als eerste gingen streven naar die daadwerkelijke, organi satorische, liturgische een heid. In zendingskringen was het verlangen naar eenheid eigenlijk al veel eerder ontwaakt. Maar daar lag het ook gemakkelijker, omdat vele zendingsorganisaties los van de kerken waren ont staan. Men zag de gemeenschap pelijke taak en werd niet gehin derd door kerkelijke muren. Ang licanen Interesseerden zich voor pogingen van christenstudenten bijeen te brengen en dan te pro beren de verschillen te verzoenen met de Oosters Orthodoxe Ker ken of met de Rooms Katholieke Kerk. Orthodoxie Inderdaad heeft deze beweging deze weg gevolgd. Toen in 1948 de Wereldraad van Kerken offi cieel gevormd werd om dit be raad van „Geloof en Kerkorde" voort te zetten, moest worden ge zegd: ..Men kan niet zeggen dat de raad reeds voldoende demon streert dat hij een Wereldraad is en geen Raad van het Westers Christendom". Niet alleen de Rooms Katholieke Kerk ontbrak, ook de meeste Oosters Orthodoxe kerken ontbraken. Dat beeld heeft zich nu gewijzigd. Het oecu menisch patriarchaat staat zeer open en niet slechts Orthodoxe Kerken aan deze zijde van het ijzeren gordijn zijn lid geworden, ook de Russisch-Orthodoxe en de Roemeens-Orthodoxe Kerk heb ben het lidmaatschap aange vraagd. Daarover zal New Delhi moeten beslissen. Dat wil niet zeggen dat de kerken de proble men van verschillen ln geloof en kerkorde hebben opgelost, maar dat nu, na deze derde assemblee het gesprek tussen protestantis me en orthodoxie op gang kan komen. Vuist ten hemel Deken Hotovltsky noemde ook de Kerk van Rome. Dat gesprek is nog lang niet op gang. al roe pen de belde buren elkaar wel eens een paar woorden toe over de kerkelijke tuinmuur. Het leek er in dat allereerste begin een ogenblik op dat deze kerk. die nog zo zeer ln de ban van baar eigen kerkelijke vlslea la. belang stelling toonde voor deso bewe ging. Kardinaal Gasparrl schreef zelfs dat paus Benedlctua XV „vurig bad" dat het beoogde doel (kerkelijke eenheid) aou worden bereikt. De plannen voor de wereldcon ferentie werden onderbroken door de eerste wereldoorlog. Maar toen het weer mogelijk was reis de een kerkelijke delegatie door Europa om persoonlijk contacten te leggen. Zij wilden ook de paus plaats bezoeken maar ze kwamen niet verder dan diens wachtkamer. De paus liet hen een briefje overhan digen J - orde" nieuw loven moeten inbla- het gesprek weer op gang te krlj- zen. Velen menen reeds dat de gen en stelde een studie voor om Wereldraad teveel daadcentrum de verschalen vanuit vier ge en te weinig gesprekscentrum is zichtspunten te benaderen, vanuit geworden, dat de voeten onder de Kerk, de traditie, de eredienst het hoofd dreigen weg te lopen, en de niet-theologische factoren. Maar het grote probleem is dat Tijdens de tweede assemblee van het gemakkelijker is ook voor Evanston-1954 was deze studie kerken zichzelf te vinden in nog maar nauwelijks op gang, goede werken, dan zichzelf te maar in New Delhi kan blijken verloochenen in de erkenning dat wat de vruchten zijn. Men heeft veel van ons geloofT ~J 1 jjgg Lund wel „het nieuwe begin' noemd. Het was niet langer of" noch „omdat" we eén zijn, maar men zocht elkaar te nade ren door Christus te zoeken. te spreken gemeenschappelijke taak. Zij wilden wel deelnemen zendings- Amerikaanse kerken in synodes bijeen September en oktober zijn in de Verenigde Staten de traditio nele maanden voor de synode- aJttingen en vergaderingen van honden van kerken. Niet min der dan acht kerken kwamen voor hun jaarlijkse bijeenkomst in de afgelopen weken bijeen. ZIJ namen veel besluiten voor Intern gebruik, maar trokken ao nu en dan toch de aandacht. De Moravische Broeders (Hern hutters) verruimden de moge lijkheid VMV gescheiden perso nen om te hertrouwen. De Bible Presbyterian Church socht een nieuwe naam en een aantal Congregationallstische gemeenten besloot niet mee te gaan met de fusie en een eigen bond van kerken te blijven vor men. Grote belangstelling tot ver bui ten de eigen grenzen heeft het besluit ontvangen van de Moravi sche Broedergemeenten van de Verenigde Staten die besloten om de predikant grotere vrij heid te geven gescheiden mensen te huwen Tot nu tne was het hu welijk alleen mogelijk voor de on schuldige partij wanneer het vo rige huwelijk was ontbonden op grondman overapeL zijn De bekende Bible Presbyterian Church heeft een nieuwe naam gekregen. Deze kerk kwam voor de 25ste maal bijeen. ZIJ werd gesticht tn de Jaren voor de oor log met het doel om duidelijker vast te houden aan het gezag van de bijbel en de belijdenisge schriften. Een van de bekende leiders alt deze kerk was de voorzitter van de Internationale Raad van Christelijke Kerken, dr. Carl Maclntire. Enkele Jaren geleden kwam het tot een breuk tussen de jongere en oudere generatie ln deze kerk. De jongeren wildep zich bevrijden van het strikte fundamentalisme. Het gevolg wil dat de kerk uit een viel ln een grotere (van de jongeren) en een kleinere groep (met o.a. dr. Maclntire). De laat ste groep noemde zich ook Bible Presbyterian Church, (synode Collingswood). Om vergissing te voorkomen de oudere synode acht. haar naam veranderd. Voortaan zal deze kerk heten de Evangelische Presbyteriaanse Kerk. Deze om vat ongeveer 70 plaatselijke ge- gemeenten. Niet mee De geschiedenis herhaalde zich ln de staat Wyoming waar ge delegeerden van plaatselijke ge meenten van de Congregationalis- tische kerken voor het zevende achtereenvolgende jaar bijeen Deze groep van kerken ls on langs een fusie aangegaan met de Evangelical and Reformed Church. Deze plaatselijke gemeenten weigerden de fusie te erkennen, maar hebben gewacht tot deze fusie werkelijkheid is geworden. Nu de beide kerken zich in het afgelopen jaar verenigd hebben, besloten de gemeenten die niet mee wilden gaan zelf weer een Bond van Congregationalistische gemeenten te stichten zodat deze naam door de fusie niet zal ver- dwijnen en deze kerken, zij het gedecimeerd zullen blijven be staan. Het is nog niet duidelijk wat een aantal gemeenten van de Evangelical and Reformed Church gaan doen. Als zij ook zich blijven organiseren in hun eigen oude kerkverband dan heb ben we na de fusie niet een in plaats van twee, maar drie in plaats van twee kerken, en is dus het totale aantal kerken door de fusie gestegen met een. aan het gesprek, maar stelden als eis dat „verschillen betref fende leer en kerkorde tussen christelijke lichamen niet voor discussie aan de orde zullen ko- Juist deze eis zette de Ameri kaanse episcopaalse (dus ook „anglicaanse") zendeling bis schop Charles Brent die op de Philippijnen werkzaam was aan het denken. Hij achtte het niet voldoende dat men als christe nen uit verschillende kerken sa men de eenheid beleefde als rtien zich bewust is dat de or ganische eenheid de opdracht is van de kerk. Bezield van deze gedachte slaagde hij erin mede leden van de algemene synode van zijn kerk te overtuigen dat er nu eens een wereldconferen tie moest komen die zich juist met die vragen van „leer" en „kerkorde" bezig zou kunnen houden. Gardiner Zijn visie sloeg in en werd vooral overgenomen door de toenmalige secretaris van de Amerikaanse Episcopaalse kerk. Robert H. Gardiner, die de ziel is geworden van deze hele be weging, die het gesprek op gang wilde brengen juist over de cen trale problemen die de kerken scheiden. Deze man stierf al te jong op de leeftijd van 55 jaar in 1924. Hij was een advocaat, dus geen geestelijke, die tegelij kertijd de organisator werd van wereldconferentie van kerke. de echt te verbinden als naar oordeel en naar het oordeel de plaatselijke kcrkcraad geschei den mensen voldoen san de vol gende voorwaarden: Zij moeten erkennen dat zij Persoonlijk mede verantwoorde- jk zijn voor de mislukking van het vorige huwelijk, b. Zij moeten berouw tonen en ernstige pogingen in het werk stellen om hun eigen tekortkomin gen te overwinnen en mislukking verantwoorde lijkheid ten opzichte van hun vo rige huwelijkspartner aanvaar den. e Zij moeten duidelijk tonen dat x J hun nieuwe huwelijk op een ihrijlrlii». b»»W «lU'O bfllnnen er. afhankelijk willen zijn van Scheppingsopenbaring en wijsbegeerte Scheppingsopenbaring en wijs begeerte, door prof. dr. J. P. A. Mekkes. Cltgave J. H. Kok. Prof. Mekkes is ln zijn boek „Scheppingsopenbaring en wijs- hegcerte" cr op uit. aan te tonen, dat geen enkele filosofie bij het stellen van de z.g. „laatste vra- 5en" uitkomt onder het zich on- erwerpen aan een openbaring. Prof. Mekkes laat geen onzeker heid bestaan over de openbaring. hij zich onderwerpt Dominee op brug „Kapitein, mag ik bij n op dr bro, dr harm ran New York bin nenvaren?" Om hall vijf in de morgen -etè de*o vraag door de ,rheep»dominee aan de kordate kapitein van de Statendam gesteld. Kapitein Wiebe Dijk monsterde even sijn ongenode gast. zag dal hij gesehoren was, „gekleed en wel bij sijn veratand", en ant woordde: „Goed. als ik bij n op de preekstoel m»|" Waarop de dominee «ei: „Altijd, kapitein, all aw mond maar hondl". (DS. F. OBERMAN') vëÜt'T.archimedisch punt" hij daarbij kiest. Met name keert de hoogleraar rich tegen positivisme en prag matisme. omdat zij zich doen kennen als dienaren van de Westelijke afgod, het autonome theoretisch.redelijke denken. Ech ter nok de theologie moet het ont gelden. De theologie heeft wel iswaar een wetenschappelijke roe- Sing. maar allereerst komt tot aar do oproep om te luisteren naar de openbaring. Deze theolo gie erkent, dat ook voor haai geldt, hoe elk domein van het le ven. dus ook de wetenschap wordt geregeerd vanuit veronder stellingen, die elke levensuiting dus ook het denken, te bover gaan en ontspruiten uit geloof In openbaring. „De theologische fa culteit znu goed doen te verstaan dat haar eigenlijke wetenschap pelijke formuleringen een aan vang nemen in wijsbegeerte Prof Mekkes bestrijdt, dat de ln het vervol* van zijn wijsbegeerte nader. Onder zet hij een vraagteken bij de term „gemene gratie", omdat de antithese met de afvallige wijsbe- Jeerten onverzoenlijk is en tot e wortel reikt. En veronderstelt gemene gratie niet een positieve w erkzaamheid van Gods zijde? Helaas heeft prof. Mekkes zijn opmerkingen neergeschreven in een taal vol verborgenheden. Het zal velen van zijn lezers ver gaan als de Moorse kamerling op zijn terugreis uit Jeruzalem. En op het terrein van dc wijsbegeer te der wetsidee zijn de Filipussen weinig talrijk. moest vaak uit eigen zak on kosten betalen om de beweging op gang te brengen. Een enor me hoeveelheid correspondentie werd door hem verzet. Gardiner was een rustige man, met een uitnemende mensenken nis. die kerkelijke leiders gemak kelijk benaderde en ook speoedig hun vertrouwen wist te winnen. Hij had een enorme encyclope dische kennis van de vele kerken In de wereld en werd wel ge noemd „de edelste figuur die het Amerikaanse christendom heeft voortgebracht". Dank zij zijn on dernemingslust en doorzettings vermogen legde hij de basis van de beweging van geloof en kerk orde. Van meet af aan wilde deze be weging de kerken van de wereld bijeen brengen. Men wilde ver der reiken aan alleen de gemeen schap van de protestantse ker ken. Verschillende kleinere bij eenkomsten werden gehouden om een^ wereldconferentie voor te be- Zo waren op 8 mei 1913 een aantal kerkelijke leiders in hotel Astor in New York bijeen. Eer de vruchtbare bespreking werd beëindigd vroeg de voorzitter nog of de Russische deken Hotovitsky wilde iprcken. zegd dat ze het gevoel hadd' een „oecumenische synode" bij te wonen. De Rus zei: „Een van uw geëerde bisschoppen verge leek deze vergadering met een soort oecumenische synode. Dat gevoel heb ik niet". Hij raadde de aanwezigen aan om eerst de protestantse kerken In dat prille begin van de oecu mene, toen kerkelijke leiders elkaar voor het eerst begonnen te ontmoeten, heeft een angli- caanse bisschop eens sijn vuisten gebald en het oordeel ton de hemel afgeroepen over de paus tan Rome. Nog eens werden vuisten gebald, ditmaal tijdens een officiële vergadering van de IT erel draad in Evans ton. Dr. Joseph llromadka raakte so in vervoering toen hij sprak over de plaats van de kerk in de wereld dat hij sijn vuisten balde. De schijnwerper van de belang stelling was in het bijsonder op hem gericht, omdat hij van ver schillende kanten in Amerika was aangevallen als een pro-com- munist. Het is de vraag echter of hij ook in New Delhi een derge lijke omstreden rol zal spelen; vooral omdat waarschijnlijk daar de aandacht van de wereld sich veel meer sal richten op de ver klaringen ion de Russische af gevaat digden, dan op verkla ringen van andere kerkelijke leiders tan achter het ijseren gordijn. De tweede assemblee tan de Wereldraad van Kerken koos zet en presidenten die alle kerke lijke stromingen en alle wereld delen verlegentcoordigen. Het sijn tan links nnar rechts: de episco paalse bisschop Knor Sherrill.de metropoliet tan de Mar Th oma- kerk Juhanon Mar Thome, aarts- bisschop Michael t an de Oosters- Orthodoxe Kerken, bisschop Di- belius uit Berlijn, bisschop Santé L'berto Barbieri van de Argen- lijnse methodisten, presbyteriaan atond dat ledereen wist hoe de Kerk van Rome dacht over eenheid. De paus wilde het congres niet afwijzen, maar hoopte toch „da: het licht zou doorbreken en zij zich zouden scharen onder het zichtbare hoofd van de kerk". Bisschop Fond du Lae, een anglo-katholiek van de Engelse kerk, was een ogenblik te ver baasd om iets te zeggen, maar balde toen zijn vuist en riep het oordeel van de hemel in niet onzekere be woordingen uit over de bisschop van Rome. We le ven nu in de da gen van paus Jo hannes. Hij heeft zich veel opener betoond dan zijii voorgangers ten opzichte van dege nen, die hij „afge scheiden broeders" noemde. Maar toch heeft hü ook met nadruk gezégd dat zijn Kerk de Moe derkerk is die te gelijkertijd het Vaderhuis moet zijn. De vuisten worden nu niet meer gebald ln de oecumenische be weging als derge lijke dingen wor den gezegd, maar het besef van de open kloof is nog altijd intens. Wat heeft Faith and Order", „Ge loof en Kerkorde" deze stroom der oecumene met zijn intense verlan gen naar beleefde gemeenschap bereikt Er zijn wereldconferenties gehouden. Er zijn gesprekken op hoog niveau gevoerd. De eerste wereldconferentie pu bliceerde een rapport waarin men ala resultaat van de bespre kingen sel( „In gehoorzaamheid aan het gebod der liefde van de Meester moeten alle christenen ln een zichtbare gemeenschap zijn, zonder dat daarbij de theo logische beginselen geschaad wor- Dit rapport werd verworpen, en in de nieuwe en wel aanvaard de tekst komen deze woorden niet meer voor. Toch zijn ze spre kend voor de visie van die eer ste dagen: „Wij moeten doen als of". Dat was in 1927. Tien jaar later liet de toenmalige aarts bisschop van Canterbury al een heel ander geluid horen. Hij sprak van „onze eenheid in Chris tus." Niet langer geloven deze kerkelijke leiders dat wij moeten handelen „alsof", maar „omdat" die eenheid bestaat. Nog weer eens elf jaar later werd de Wereldraad gesticht. De belangrijkste conferentie was on getwijfeld die van Toronto in 1950. Hier werd verklaard dat de Wereldraad niet de aanvaarding van een bepaalde leer omtrent het wezen van de kerkelijke een heid inhoudt. Als de taak van de Wereldraad werd gezien: „De raad staat de eenheid voor." Niet identiek Hooft waarschuwend: „De een heid die wij hebben is reëel, maar mag niet als identiek be schouwd worden met die eenheid die overeenkomstig het Nieuwe Testament tot het wezen van de Kerk van Christus behoort en in de nieuwtestamentische Kerk er ook werkelijk was. Dat is daar om zo, omdat de eenheid die wij in de Wereldraad hebben, niet de volle gemeenschap der sacramen ten tussen de Kerken inhoudt." De vorming van de Wereldraad ln 1948 heeft eigenlijk dc bezin ning op de vragen van geloof en kerkorde wat op dc achtergrond gedrukt. Europa en Azië kwamen als geplukte kippen uit de tweede wereldoorlog. De kerken moesten geholpen worden. De daad trekt richtten zich op het werk dat ge daan werd. In de dertien jaar van zijn bestaan ls de bezinning niet al te veel verder gekomen. New Delhi, midden in die we reld van Jonge Kerken die nog zoveel hulp kunnen gebruiken, zal de afdeling van „Geloof en Kerk- Uit de cirkel Men is, meent Om echter tot een hernieuwde klein stapje verder gekomen, bezinning te komen Is een rap- Toen het Centrale Comité vorig port opgesteld, dat, als het wordt Jaar in St. Andrews bijeen was aanvaard de Wereldraad een sprak prof. Henri d'Espine uit: meer uitgesproken en definitieve „Van nature is eenheid zichtbaar, positie zal doen Innemen v het gaat om de kerkelijke dat wil niet zeggen dat dai een enkel centraal kerkelijk lnstt he id." De Wereldraad wil" de ker- tuut moet zijn een idee di» ken niet dwingen bepaalde her- trouwens algemeen afgewezen enlglngsplannen te aanvaarden, wordt. Deze eenheid houdt maar wil wel meer aandacht verregaande institutionele en •«- schenken aan de noodzaak voor turglsche verscheidenheid in, concrete plannen. maar is noch federaal, noch al- leen maar geestelijk." Deze Reeds In Lund ln 1952 vroeg woorden doen ons denken aan een een van de afgevaardigden tijdens oude oecumenische synode die een conferentie: „Kunnen we zich uitsprak over de godheid cn_ maar eeuwig voort blijven draai- mensheid van Christus en daar-| en in dezelfde cirkel, waarin we voor ook rijkelijk gebruik maakte elkaar uitleggen wat we geloven." van het woordje „niet". Zal Newl Reeds toen werd beseft dat het Delhi tot een positieve uitspraak' gesprek eigenlijk was vastgelo- komen? Het ls nauwelijks waar- pen. Lund besloot te proberen schljnlljk. Niets dan raadselen JK heb 't gevoel dat deze episode als 'n nachtkaars uitgaat. Waarom zal men zeggen verzweeg Jan toch dat alibi, en waarom bracht de chef 'm ten onrechte als schul dige aan. Ik weet op die vragen echter geen antwoord. Als dit een roman was, zou ik natuurlijk wel 'n verklaring weten te verzinnen, maar dit is enkel maar 'n sterk geretoucheerde weergave van bepaalde gebeurtenissen die indruk op me maakten, en die daarna weer door nieuwe lotgevallen ver drongen werden. Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER IK bedoel niet dat er geen redelijke verklaring voor deze raadsels bestaan zal heb ben. Misschien zweeg Jan op de manier waarop duizenden men sen zwijgen, zodra ze tegenover de machtige apparaturen van de moderne staat worden .gezet. Ze verliezen hun zelfvertrou wen. Ze begrijpen de ene helft van de woorden, die tot hen gezegd worden helemaal niet, en de andere helft min of u verkeerd. Soms geloof ik zelfs dat bij zulke kleine tragedies een wénlange ervaring meespreekt van verre voorgeslachten, telkens weer aan den lijve ondervonden dat ze niet au séri- eux werden genomen. Ik breng de laatste jaren mijn ties in één der noord-oostelijke provincies door en ik ontmoet daar telkens het zelfde verschijnsel. Men is beleefd tegenover de vreemdelingen; men geeft hen bij voorbaat gelijk; ma alleen iemand, die deze Saksers door en door kent. kan a; de toon van hun stem horen of dat gelijkgeven gemeend dan wel of het louter voor de vorm geschiedt. Hun schijnbare onderworpenheid verbaast hem dan ook niet meer: hij weet hoe lang deze streken 't eigendom waren van grote heren, wier wil wet was en die altijd gelijk wilden hebben. Mogelijk Is het zwijgen van Jan hiermee in verband te brengen: zijn voorzaten plachten afgebekt te worden en dan zit 't in je bloed om in bepaalde situaties maar verder geen geluid tc geven. Zó kan het zijn. Laten we ons echter verheugen dat hij 'n goedlachse en opgeruimde Sarie gevonden heeft, want verbeeld je dat er twee dergelijke zwijgzame naturen met cl- kaar door 't leven moesten! EN WAT het andere raadsel betreft: het is best mogelijk dat de chef inderdaad heeft gedacht dat ie Jan op brommer zag. Niet dat ik dit helemaal zelf geloof. Ik mag deze opperbaas niet erg. Hij is teveel iemand van het sor-' dat naar boven likt en naar beneden trapt, en dat lijkt niet goed. Ofschoon, doen we dat allemaal bij tijden ni Hebt u zelf nog nooit gemerkt dat u 'n ander was in dc i kring van uw gezin, onder uw vrienden, op uw vereniging èn tegenover vreemden, of ze nu klantën dan wel bazen of ondcr- I geschikten waren? We spelen diverse rollen in 't leven en deze rollen zijn zo uiteenlopend dat 't soms wel lijkt of wc 1^ bij 't uitgaan en thuiskomen niet alleen van jas en kleding of schoeisel verwisselen, maar ook een ander masker opzetten! Daarom is 't bijzonder belangrijk om mensen in verschillende omstandigheden te ontmoeten. Maar wat komt daarvan in de stad terecht? Goed, ik blijf de chef toch 'n beetje van kwaad opzet ver- T i denken. Maar ik heb 'm nooit bnder vier ogen te spreken j kunnen krijgen; ik ben nooit verder geweest dan z'n voordeur en daar werd me kort en goed onder ogen gebracht dat ze j van blikke domineetjes Takkebos niet gediend waren. En hij |c is ook al zolang uit de wijk weg, dat ik 'm waarschijnlijk i nooit meer terug zal zien. Zeker weet je dat nooit. Want soms wordt men door 'n mens ontboden, die aan de grenzen van het aardse leven gekomen is, en dan krijgt verhelderende verhalen te horen. Dat hebben de oudtijd vaderen, die onze psalmbundel in elkander rijmden en daar zo heel veel aanvechtbare dogmatische onjuistheden binnen smokkelden, in elk geval wél in de gaten gehad denk aan de vertolker van psalm 32. die over „wanbedrijf" spreekt en hoe zijn beend'ren door geklag verouderden, toen hij door vrees weerhouden, zijn ongerechtigheden niet belijden 'p wilde. Ja, het is best mogelijk dat ook de chef nog eens spre- ken gaat en dat dit geheim wordt opgelost. Wat ik ditmaal echter slechts wil stellen is: heb 'n klein beetje meelij met dc grote-stadspredikanten. We stikken soms bijna temidden van alle ontelbare raadselen. We staan op de stoepen en verder komen we niet. We krabbelen wat rond aan m de buitenkant en slechts één op de honderd laat van de bin- p nenkant zien. „Waarom" vraagt de gemeente soms „doen ze niet zus of zo? Wel, vraag ik terug, behandelt u uw pre- j dikant met wat zachtheid? j|t WIJKPREDIKANT. T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14