feil
Noorwegen telt heel veel
getrouwde kwekelingen
Aspecten A.R. politiek door
burg. Schakel belicht
ISLAMPROJECT VERGT BEZINNING
OP CHRISTELIJK GELOOF
van het draaiboek
Dc man met het slangevel
NA
LEIDSCHE COURANT
ZATERDAG 21 OKTOBER 1961
landl
andante
voor Leiden
en Den Haag
Zaterdag
Schouwburg, 3 uur: „Tot Ieders Ge
legen" met „Gaslicht", van Patrick
dsgehoorzaal, 3 uur: Feestavond
,De Royalisten".
Zondag
Gehoorzaal, ingang Aalmarkt, 10.30
ur: Bijzonder Kerkewerk Herv. Ge-
leente, prof. dr. L. J. van Hoik over
Oribehuisd".
maandag
Snouck Hurgronjéhitos, 8 uur: K. cn O.-
a(ng „Gewone mensen in vroeger tij
en", door mevrouw dr. S. C. Regtdoor-
«c Greup-Roldanus.
Academiegebouw, 4 uun Opening
ieidse week voor internationale Samen-
"e 'erking, sprekers prof. dr. G. Seventer
i prof. dr. W. Brand.
Gulden Vlies, 2.30 uur: Ned. Verem-
jng van Huisvrouwen, Leo Riemens over
De opera in de 18e en 19e eeuw", met
De Doeleno uur: Amateurfotografen,
A. M. Overeinder, kleurendia's
mi
waar gt
chillend
2 IL.
gehuw'
d Pn 1
iroordee,
land
gelegen
rondr'
neer be
'rouwen
t ing
CInter
it vooi
Schouwburg. 2.30 uur:
gallet voor leerlingen
U.T.S.
aag, Diligentia. 8 uur: Yi-
i-Sze, Das-bariton, m.m.v. George
Renesse, piano.
Dinsdag
Schouwburg, 3 uur: Toneelgroep
tater" met „Speelgoed op zolder",
Lillian Hellman, voor K.
Aula rijksmuseum voor Volkenkunde,
Lcidse week intern, samenwer-
jeugdbijeenkomst, sprekers:
nbach cn dr. W. v. d. Wielen.
De Lakenhal, o uur: Vereniging „Oud-
G C. van der Willigen
Haarlemmermeer in verleden
n Haag, Kon. Schouwburg, 8.15
Rotterdams Toneel met „Irma la
Gebouw K. en W., 8 uur:- Nationaal
allet.
i Kurhaus Paviljoen, 8 uur: Fiesta Gi-
te
Diligentia, o uur: Robert Guralnik
Woensdag
Schouwburg, 8 uur: Toneelgroep
ersfoor theater" met „Speelgoed op zolder'"
an Lillian Hellman, voor K.
Het Gulden Vlies, 8 uur: Leidse week
Samenwerking, bijeenkomst vóór
«idse Middenstandsorganisaties, spre-
J. A. M. van Zonneveld
ortheine.
Rijksmuseum voor Volkenkunde,
tChrlsfcr: Lezing door H. R. van Heekeren:
ationalóI'cru2 naar de Driepagoden pas", met
DengeJJeurendia's
eforma- Academisch ziekenhuis 1.05—1.25
liddagpauze bijeenkomst.
•n Haag, Kon Schouwburg.
Ned. Comedie met „Meneer gaat op
■n icht"
Gebouw K. en W., 8.15 uur: Residen-
ats, dlie-Orkest o.l.v. Willem van Otterloo.
n radlo-ioli?
jke'ver*
Donderdag
Zomerzorg. 3 uur: vergadering Leids»
iniging van Postzegelverzamelaars.
Nieuw-Minerva. 8 uur. Expogé. mc
rouw O. E. D. Idenburg-Siegenbeek va
feukelom: „Een reis door Frankrijk'
Schouwburg. o uur: Toneelgroep
Theater" met „Meneer Topaze"
larcel Pagud, voor K. en O.
Leidse Volkshuis, 2.30 uur: Leidse
reek internationale samenwerking,
enkomst voor vrouwenorganisaties, in-
iidster mevrouw P. H. Smits-Witvliet,
wreekster mevroirw P. van Delden
Doopsgezinde Kerk, 8 uur: Leidse
"eek int. samenwerking, bgijeenkomst
oor kerkleden, inleider ds. J. Th. Mac-
zie. sprekers dr. H. Faber en prof.
C. A. Bouman.
Den Haag, Kon. Schouwburg. 3.15
|rur: Haagsche Comedie met „Het Prieel"
Gebouw K. en W„ 3 uur: Ned. Opera
I.Lv. Arrigo Guarnieri. „Don Carlos"
fan Verdi.
^Diligentia, 8 uur: Hongaars Strijkkwar-
Schouwburg, 8 uur. Toneelgroep
jTheater" met „Meneer Topaze", van
Marcel Pagnol voor K. en O.
[Stadhuis, Burgerzaal, 8 uur. Leidse
kerk voor intern, samenwerking, spre
kers dr. H. R. van Houten, staatssecreta-
- [is van Buitenlandse Zaken, en jkr. mr.
H. van Kinschot.
Stadsgehoorzaal, 7.30 uur: Huldigings-
Ivond jubilarissen N.Z.H.V.M.
_Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15
(Jur: Haagsdie Comedie met „Een mal
Meisje".
Zaterdag
Stadsgehoorzaal. 8 uur: Feestavond
)rsoneelsverenigin>g „De Spil", caba-
onJ l St3dsgeh<
nifttreon':?Sv
.1, en Haag. Kon. Schouwburg. 3
Fericgroep Haagsdie Comedie met „Es-
oe- horest". 8.15 uur: Haagsdie Comedie
„En
Haagsdie Comedie
et „Bittere honig".
Gebouw K. en W„ 3.15 uur: Concert-
ibouw Orkest oJ.v. Carlo Maria Giulinj.
Films
[Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): Os Bandei-
pntes (14 jaar).
'230, 7 en 9-15 uur): De zwarte
firan (18 jaar).
zat, Luxor (2.30. 7 en 9.15 uur): Het noodlot
sfeer begeerte '18 jaar).
een i Re* <2.30. 7.15 en 9.15 uur): Het gewe-
vn van het Westen (14 jaar); donderdag:
mijn ppaanse driften (18 jaar).
'Studio (2.30. 7 en 9.15 uur): De man
mijn .het slangenvel (18 j-ar).
m'. I Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Een avond
*n het strand (18 jaar).
Tentoonstellingen
mijn [Academiegebouw, Marxistische Docu-
rhter kanten (tot 3 november).
I Boerhaavezalen (35 en 310 uur
fcm,): Expositie schilderijen, aquarellen
tekeningen van Kees Buurman en
de Jager (tot 3 november»,
dijk. ktyktmuseum voor Volkenkunde: boe-
t Uitwisseling Oslo-Leiden
Enthousiast over Nederland
en zijn bevolking
Wat een schoon land is Holland! Dit was het eerste dat de Noorse
kwekelingen bij. hun aankomst te Leiden vol bewondering uitriepen.
Direct bij het passeren van de grens, in Oldenaaal, was hun de helderheid
van de Nederlandse huisvrouw opgevallen. Vol verbazing hadden zij ge
constateerd, dat iedereen in Nederland 's maandags wast. En op al hun
excursies, die zij met een bus maakten, raakten zij er niest over uitgepraat.
Veel verwondering verwekte het feit, dat al hun Hollandse collega's on
getrouwd zijn. In Noorwegen is het namelijk do gewoonte eerst een jaar
of twee ergens op het platteland les te geven, alvorens de kweekschool te
bezoeken.
Dit heeft twee oorzaken: op de lagere
scholen in geheel Noorwegen, behalve
de grote steden als Oslo en Bergen, ii
i zeer nijpend tekort aan leerkrachten,
t men probeert op te heffen door
ongediplomeerde onderwijzers en onder
wijzeressen aan te stellen. Dezen kunnen
dan tegelijk beoordelen, of zij in de
toekomst bij het onderwijs willen blijven.
Als zij hiertoe besluiten geven zij zich
op voor de kweekschool.
Ouderen
Degenen die een opleiding gevolgd
hebben die met onze vijfjarige hb.s.
eenkomt, worden meestal direct toege
laten tot de 3e klas. De overigen, die
slechts lagere school (7 jaar) of lagere
school met uitbreiding (10 jaar) hebbeD
gevolgd, moeten een toelatingsexamen
doen voor de eerste klas. Dit alles heeft
tot gevolg, dat in de vierde klas va
kweekschool te Oslo. die Leiden bezoekt,
veel al wat oudere leerlingen ritten, die
bijna allen getrouwd zijn en twee of drie
kineren hebben. Ook veel weduwen be
zoeken deze kweekschool.
Het onderwijssysteem vertoont vele
overeenkomsten: ook zij hebben Mon
tessorischolen, ook zij passen het klasse-
gesprek, de zelfwerkzaamheid, de aan
schouwelijkheid,, het project of het wer
ken rondom belangstellingscentra en vele
andere moderne didactische principes
toe. Wat hun bij hun bezoek aan ver
scheidene lagere scholen echter opviel,
waren de orde en rust. Ook kenden zij
niet de wijze, waarop wij de leerlingen
van de eerste klas leren lezen: de glo-
baalmethode, waarbij i.p.v. eerst de let
ters te leren en daarmee woorden te
vormen, begonnen wordt met het lezen
an hele woordjes.
Een ander groot verschil tussen de
Noorse lagere scholen en die van ons
is dc lengte van de schooldagen. In
Oslo hebben de kinderen van 6-13
jaar alleen 's morgens school. Op het
platteland slechts om de dag, i.v.m.
de afstanden en het tekort aan onder
wijzend personeel. Zy vroegen ons, of
de kinderen hier niet vreselijk moe
worden. De Noren hadden zoveel ge
hoord over dc vlakheid van Holland,
dat zU zeer verbaasd waren in Kijk
duin duinen te zien „Zijn die heuvels
kunstmatig daar geschept?" Ook het
aantal molens viel hun zeer tegen
Zij verwachtten er een om dc vijf
nieter!
De huizen in Leiden, Den Haag. Arn
hem en Soest lokten kreten uit van
enthousiasme „Hoe heerlijk moet het zijn
in zulke prachtige stenen huizen en
huisjes te wonen! Wij hebben in de ste
den alleen flats!" Wel hebben zij in ds
gebieden buiten de steden gewone hui-
j maar dan altijd van hout, daar zij
dit materiaal niet hoeven te importeren.
Een Noors meisje dacht dat wij nooit
bang hoefden te zijn, dat we zouden ver
dwalen. want overal zijn huizen. Ze
vroeg. waarom wij treinen hebben: „Er
zouden veel beter alleen bussen kunnen
zijn, want de trein moest toch elke keer
stoppen. In Noorwegen, vertelde zij, reis
je uren. voordat je weer in lie bewoonde
wereld komt."
Natuurlijk waren zij zeer geïmponeerd
door de strijd van de Nederlanders tegen
het water. En toen zij op de pier in
Scheveningen stonden, begrepen zij iets
dit gevecht: noord westerstorm, wind
kracht 9!
Rotterdam vertoont veel overeenkomst
met Oslo: brede straten, hoge gebouwen
en een grote, drukke haven. Vanaf ds
Euromast bewonderden zij dit fantas
tische panorama.
Verrukt
Zij zijn zeer verrukt over ons lage land
met zijn polders en dijken, zijn vele
huizen en zwartwit gevlekte koeien, zijn
molens en Delfts blauw aardewerk, zijn
Drachtige winkels, waar de prijzen veel
lager rijn dan in Oslo( daar de salarissen
daar verhoudingsgewijs hóger liggen!),
en zijn prachtig verzorgde musea, maar
het meest enthousiast zijn zij over de
bevolking van Nederland. Iedereen is
zó hartelijk, gastvrij en behulpzaam,
iedereen is zó netjes en werkzaam, dat
zc daarom alleen al terug zouden willen
komen naar Nederland, of zoals zij zeg
gen: Holland en wel speciaal naar Lei
den
In Leiden immers hoorden zij het
prachtige concert door het Rotter
dams Philharmonisch Orkest met
Rudolf Firkusny als solist. Nog nooit,
verzekerden zij ons, hadden zij zo
Advertentie
Zoekt u een
GERO-CASSETTE
van 40,of 400,—
V. d. WATER
Haarlemmerstraat 207 heeft het
Dc Gero Specialist.
en prenten van K. Okamura (tot
1 november).
Rijksmuseum voor geschiedenis der
natuurwetenschappen: „Uit de kinderja-
zan de elektriciteit" (Lm. 29 okto
ber).
Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree-
straat 27. maandag en woensdag van 1
tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag van
tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 en
van 7 tot 9 uur; zaterdag van 10—5.30 u
Bijkantoor chr school Obrechtstraat
volw. dinsdag en donderdag van 6.30—5
uur njn., zaterdag 2—5 uur; jeugd: elke
woensdag 25 uur.
Jeugdbibliotheek, leeszalen cn biblio
theek Reuvens. Plantage 6: maandag
dinsdag van 4 tot 550 uur. woens
dag en zaterdag van 12 tot 4.30 uur
vrijdag (speciaal voor de grotere
jeugd) van 6.30 tot 850 uur '«avonds.
indrukwekkend en levend horen
spelen, als dit orkest deed tijdens de
Rhapsodische variaties van Slavicky.
Zij willen dan ook graag op deze ma
nier het Rotterdams Philh. Orkest
bedanken.
Modelflat aan de
Vijf-meilaan
In verband met de door het aan
mingsbedrijf Gebroeders Van Rossum te
bouwen 64 koopflats (vier blokken van
zestien woningen) langs de Vijf-meilaan.
heeft de makelaar, de heer J. van Iterson.
in tegenwoordigheid van een groot aan
tal belangstellenden gistermiddag een
modelwoning op de hoek Vijf-meilaan-
Eduard van Beinumstraat geopend.
Deze modelwoning stelt een van de in
dit plan te bouwen vierkamerflats voor
en geeft de toekomstige kopers een vol
ledig inzicht in de constructie en de in
deling van hun flat De heer Van Iterson
wees er met enige nadruk op, dat met
een dergelijke modelwoning het belang
van de toekomstige kopers in hoge mate
wordt gediend, daar het voor hen uiterst
moeilijk is om via de bouwtekeningen
een juist idee te krijgen omtrent hun
woning en alles wat ermee samenhangt.
Daar het gehele interieur werd
zorgd door de binnenhuisarchitecten
Vroom Dreesman krijgen de belang
hebbenden er tevens een indruk va
welke wijze zij hun flat naar eigen
smaak en tempo eventueel kunnen in
richten.
De modelwoning is dagelijks te be
zichtigen van 2 tot 6 uur en van 7 tot 9
uur en zaterdags van 10 tot 12 en van 2 tot
6 uur. Belangstellenden kunnen zich des
kundig laten voorlichten.
GEMEENTE LEIDEN
Officiële publikatie
Burgemeester en Wethouders van Lei
den brengen ter openbare kennis, dat de
Singelbrug met ingang van 23 oktober
1961, voor de duur der werkzaamheden
aldaar, zal zijn afgesloten voor het ver
keer met alle voertuigen, rij- en trek
dieren en vee, in beide richtingen
De door het verkeer te volgen route
zal ter plaatse worden aangegeven.
Anderzijds zijn wij verrast over
sterk nationaal besef, dat bleek uit het
feit, dat zij allen in de klederdracht
hun eigen streek verschenen, precies
zoals in Noorwegen de gewoonte is.
zeggen dan ook: „Tot weerziens in Oslo"
of: „Till strax, vi rakas in Oslo!"
A. D. Drewes
Herv. jeugdzorgwerk
naar Leiden-Noord
Het Leidse Hervormde jeugdzorgwerfc
Het Kraaiennest gaat in Noord mot een
nieuw honk starten, een sou/terrain on
der flats. Begin november zullen de
middag- en avondgroepen er voor het
eerst bijeenkomen.
De stichting heeft mej. G. Huygens
als assistent-jeugdleidster aangesteld. Zij
zal voornamelijk in het nieuwe honk
werkzaam zijn.
Gcref Kerk Vrijgemaakt
In de diensten van de Geref. Kerk
Vrijgemaakt. 10 en 5 uur, hoopt morgen
ds. Drost van Gouda voor te gaan.
beauty
products
Verkrijgbaar bij:
PARFUMERIE „SURINGAR"
Tel. 23401
Breestraat 108 Lelden
O» Bandeirante»
CASINO. De Franse regisseur Mar
cel Camus is diep onder de indruk van
de exotische samenleving van Brazilië.
Dat heeft indertijd rijn schitterende film
Orfeo Negro al bewezen en dat bewijst
hij opnieuw met de rolprent Os Bande 1-
Os Bandeirantes is meer een documen
taire dan een speelfilm. Het verhaal was
kennelijk slechts een voorwendsel om
een film over Brazilië tc maken en dit
wonderlijke land is daar boeiend genoeg
Was in Orfeo Negro het carnaval aan
de beurt, ditmaal betrekt Camus ook an
dere aspecten in zijn beschrijving: de pro
cessies, het primitieve leven van de plat
telandsbevolking, een tocht door het oer
woud te voet, per treintje en per bus,
spelevaren aan het strand, ja zelfs en
kele opnamen van de nieuwe in opbouw
zijnde stad Brasilia. AUes weergegeven
in de vurige kleuren ons uit Orfeo Ne
gro bekend en met de ritmische vaart
die daarin ook zo'n grote rol speelt Als
iioeiende documentaire van een hoogst-
merkwaardig land zeker de moeite waard.
(Boeiend).
De zwarte tiran
LIDO. In de film De zwarte Tiran
staan een priester en een bandiet tegen
over elkaar. De bandiet terroriseert een
hele stad en dc priester kan dat natuur
lijk niet goedvinden. Men begrijpt wat
er gebeurt. Na een ontwikkeling die het
tegendeel doet vermoeden, is de overwin
ning aan de priester. Zo zegevieren goed
heid en recht. Een ieder kan weer in
vrede leven, de kerkklokken beieren.
(Clichc-geval).
Avond aan het strand
TRIANON. Men zou zich kunnen in
denken, dat een verhaal rondom een
enigszins debiel meisje toch wel een gave,
fijnzinnige film zou kunnen opleveren,
waarin zo'n levensprobleem op een aan
grijpende manier wordt uitgebeeld.
Niets is minder waar bij de film Een
avond aan het strand, waarin een schat
rijke Franse familie getekend wordt, die
een tuinman in dienst heeft, wiens doch
ter niet geheel toerekenbaar is. Het is
een misselijk seksprodukt, eindigende
in een moord. Een ontzettende misser van
regisseur Michel Boisrond, die toch wel
behoorlijk werk geleverd heeft, naar een
scenario van Annette Wademant, die
eerder ook wel iets goeds heeft gemaakt
Nu zijn zij beiden helaas verantwoorde
lijk voor een filmmonster, dat met het
woord „walgelijk" nog veel te zachtzin
nig gekwalificeerd is.
(Slechte beurt).
Tussen
de
bladzijden
STUDIO. Steeds opnieuw voert de Amerikaanse toneelschrijver Ten
nessee Williams zijn publiek naar de staat Tennessee in de buurt van da
stad Memphis, een „achtergebleven gebiedvan de Amerikaanse samen
leving, waar de wet van de jungle heerst: vernietigen of vernietigd wor
den. De blanken, nakomelingen van de vroeger welgestelde plantage
houders, trachten de negers eronder te houden. Zij hebben een maatschappij
van louter stoere jongens, die zich slechts door sadisme kunnen handhaven.
Een door en door corrupte samenleving van geweld cn misdaad.
Ook in deze film „De man met het
slangevel" <The fugitive kind) tracht hij
weer dit milieu te tekenen, waaruit hij
zelf afkomstig is. Het is al een oud werk
stuk, waarmee hij nooit klaar kan komen
cn men krijgt sterk de indruk, dat het
hem ook nu weer niet gelukt is, dit
thema zo tc behandelen, als het hem
innerlijk voor dc geest staat
Anna Magnani en Mario Brando is
Val Xavicr in, de gitaarspeler met een
slangelercn jasje, die genoeg heeft i
het leven als jazz-musicus in café's
nachtclubs en op een stikdonkere nacht
met zijn oude kar op weg gaat en in do
wildernis aanklopt om onderdak bij de
vrouw van de sadistische sheriff.
Zij helpt de eenzame jongen aan een
baantje in de winkel van Jabe Torrance,
een harde, tyrannieke man, die zich met
zijn macht een jongere vrouw gekocht
heeft: Lady Torrance (Anna Magnani).
Sinds dat ogenblik vertelt de film stukje
voor stukje de tragische levensgeschie
denis van deze heftige vrouw van Ita
liaanse origine.
De geschiedenis van Lady Torrance is
afschuwelijk. Haar vader had eens een
Italiaanse wijngaard ingericht een vro
lijke droomtuin, waar de paartjes uit de
buurt kwamen, totdat hij ook wijn aan
de negers verkocht en de blanke macht
hebbers uit wraak alles platbrandden,
waarbij haar vader ln dc vlammen om
kwam. Onder de brandstichters was ook
de man die zij liefhad.
En nu, nu zij bij haar winkel met Val
opnieuw een romantisch cafetaria heeft
ingericht zal de droom weer geen wer
kelijkheid worden. Haar stervende
(die. zoals nu uitkomt indertijd ook tot
de brandstichters behoorde) steekt de
brand in het mooie bouwsel, schiet haar
neer en de sheriff en zijn mannen reke
nen af met Val.
Op de puinhopen ervaart het geestes
zieke meisje opnieuw, dat het daarginds
geen land is om te dromen. Daar hcersea
alleen macht cn geweld.
Regisseur Sydney Lumet heeft deze be
nauwde droom van Tenessee Williams
niet tot een goed einde weten te brengen.
Het is een film geworden waarvan men
wel de bedoelingen begrijpt, maar waar-
Een van dc belangrijkste aspecten van dc A.R.-politiek valt terug te leiden op de
mensbeschouwing, die in de Bijbel beschreven staat. Dit zei gisteravond burge
meester M. W. Schakel van Noordeloos tot de leden van de centrale afdeling van
de A.R.-kiesvereniging, die gisteravond haar jaarvergadering hield in restaurant
Van der Heyden.
In zijn openingswoord legde de voor
zitter, mr. dr. N. G. Geelkerken, er de
nadruk op dat het komende jaar zeer
belangrijk is in verband met de verkie
zingen voor de gemeenteraad en de Pro
vinciale Staten. En dat is nog maar een
voorspel, want een jaar later komen de
verkiezingen voor de Tweede Kamer.
De kracht van de A.R.-partij heeft al
tijd gelegen in de grote schare meele
vende partijleden. Zij moeten de laksen
aansporen om te doen wat er van hen
gevraagd wordt.
In het jaarverslag van de secretaris,
de heer J. G. Lamers, hoorde men de
vreugde, die er in de kiesvereniging
heerste om de heroprichting van Arjos
in maart 1961. Het bestuur volgt het
HlbJeUrUs
Ruim gevarieerde collectie
BONTMANTELS
Ons maat-atelier realiseert al uw wen-
sen betreffende materiaal en model.
Het beste bont is bont van het
ambacht.
werk van deze vereniging met veel be
langstelling en zal haar zoveel mogelijk
helpèn.
Naast deze vreugdevolle woorden
sprak de heer Lamers er zijn leedwezen
over uit dat de vergaderingen maar door
zes procent der leden bezocht worden.
Het bestuur vraagt zich daarom af of
de manier van vergaderen moet worden
herzien.
De penningmeester, de heer G. van
Zwieten, was matig optimistisch voor
wat de financiën betrof. De verkiezin
gen zullen de kas geducht aanspreken.
Mr. dr. Geelkerken werd bij acclamatie
tof voorzitter herkozen.
Verantwoordelijkheid
Na deze verenigingszaken hield bur
gemeester Schakel een causerie, getiteld:
„Enkele aspecten van de A-R.-staatkun-
dc". Als de mens de mensbeschouwing,
die in de Bijbel staat, aanneemt, dan
staat by met verantwoordelijkheid in
het leven. Het is dan ook een eis voor
dc Christelijke politici, dat rij htm werk
vanuit dit standpunt verrichten.
Met enkele voorbeelden verduidelijk
te burgemeester Schakel dit.
Men moet zoveel mogelijk mensen
verantwoordelijkheid geven in de vrijere
loonpolitiek, de materiële bezitsvorming,
de Nieuw-Gninea kwestie (door rijksge
noten de mogelijkheid te geven om prak
tische verantwoordelijkheid te beleven)
en in het subsidiebeleid, waarbij men
moet leren niet overal subsidie voor te
vragen, want dan zouden de belastingen
moeten worden verhoogd en zou deze
vicieuze cirkel nooit worden doorbro
ken.
Het tweede aspect van de A.R.-staat-
kunde vatte spreker samen in de zin
„Overheid, gij hebt een hoogmandaat
een beperkt mandaat". Het eerste slaat
op tiet goddelijke bestel. God heeft de
overheid ingesteld ter rechtshandhaving
en haar een opdracht gegeven. De over
heid heeft een beperkt mandaat naar
boven: de mens moet ten eerste God
gehoorzamen; naar builen: dc soeverei
niteit in eigen kring.
Christen realist
Ten slotte merkte burgemeester Scha
kel op dat de Christen een realist is,
omdat hij heeft leren te luisteren naar
dc boodschap van de Bijbel. Hieruit kan
men afleiden dat het de gedachten zijn
welke de realiteit bepalen. Men moet
het leven wijsgerig bekijken. Het realis
me van de Christen blijkt ook uit zijn
zondebesef. Hij wordt door de zonde niet
verrast.
Burgemeester Cchakel beëindigde z|jn
referaat met de stelling dat men zich niet
op beginselen beroepen mag als het
eigen leven er niet aan beantwoordt.
Van de gelegenheid tot discussie maak
ten velen gebruik en vooral enkele Jon
geren stelden de spreker voor moeilijke
problemen, zoals b|jv. de samenwerking
tussen de protestanten en de roomy
katholieken.
Dr. Bijlefeld in zendingshogeschool
Moslim is de Islam niet anders
dan dc vervulling van bet Jodendom en het Christendom. De Koran Is de
bevestiging cn dc vervulling van het Oude en Nieuwe Testament. Het is één
karavaan, die door de wereld trekt i
Dat zijn de Joden, de Christenen
waardoor ze trokken, bereikten ze e
werd. Een deel bleef daar zitten
an die mensen, die door God geroepen zijn.
de Moslims. In de woestijn van dit leven,
i oase. de Openbaring, die in Mozes gegeven
vormde het Jodendom.
Een gedeelte trok verder en bereikte
een tweede oase, de Openbaring, die in
Jezus de Messias gegeven is. Ook daar
bleef een groep achter, de Christenen
Maar de rest van de mensen die door
God geroepen zijn, ging verder naar de
vervulling in de derde oase. Gods laatste
en afsluitende Openbaring door de pro
feet Mohammed.
Er is dus verwantschap tussen deze
drie religies, haar belijders gaan aller,
op één weg. „Wij horen wezenlijk samen"
zegt de Moslim tot de Jood en de Christen,
„Uw God is onze God. Wij leven van
dezelfde Boodschap, die in haar volheid
in de Islam is geopenbaard."
Naar Moslimse overtuiging is het
schromelijk ondankbaar (ja, zonde tegen
over God), wanneer een Moslim, aan
wie het volle licht is geopenbaard. Chris
ten zou worden, dus terug zou gaan naar
een achterhaalde lase.
Aldus dr. W. A. Bijlefeld in een lezing,
die hij gisteravond hield ln de zendings
hogeschool over het onderwerp „Padvin-
voor het Islam-in-Afrika project".
Als zendingspredikant ten dienste van
de Kerken en dc zendlngsarbelders In
West-Afrika ln hun ontmoeting met de
Islam Is hij twee jaar geleden daarheen
gezonden. Samen met een collega, de
Engelsman Crossley heeft Yiij da r ge
werkt. Binnenkort komen er echte- meer.
i tig toenam van veertig tot honderd mil
joen. Dat is 45 procent van de bevolking.
Daarnaast leven in Afrika veertig mil
joen Christenen en tachtig miljoen hci-
Voor de blanke
Naar Afrikaanse en ook Aziatische op
vatting is het Christendom de religie voor
de blanke. Dat de Islam vele Afrikanen
meer toespreekt dan het Christendom,
vindt zijn diepste oorzaak in de dikwijls
ontstellende wijze waarop het Evangelie-
door vele zendelingen is vergeestelijkt
en geïndividualiseerd, alsof de redding
van de ziel het belangrijkste was van de
Boodschap. Men liet de Afrikaan in de
kou staan als het er om ging het leven
te herordenen in de ontmoeting met God
in het aangezicht van Jezus Christus.
Wanneer daarentegen een Afrikaan Mos
lim wordt, dan behoort hij tot een
nieuwe wereldgemeenschap cn komt ook
sociaal en cultureel op een ander plan.
Wanneer men de Afrikaanse christenen
werkelijk wil voorbereiden op de ont
moeting met de Islam en hen wil toerus
ten voor hun taak. dan gaat het er om
hen de Islam van binnenuit te doen ver
staan zó, dat deze christenen zichzelf
gaan afvragen waarom ze eigenlijk geen
Moslims zijn.
Dr. Bijlefeld nam krachtig stelling
tegen de dikwijls gehoorde opvatting dat
de Islam een woestijngodsdienst zou zijn.
Zij is in tegendeel een stedelijke religie.
De steden 2ijn de centra van het open
bare leven en elke stad is voor
Moslim een flauwe afspiegeling va
stad Mekka
Derde weg
Het ts ook niet waar dat de Islam ln
zijn ontstaan zich afzette tegen het Jo
dendom en het Christendom, zij wilde zijn
„de gemeente in het midden," de derde
weg de verlossing uit de tweespalt tussen
Joden en Christenen, die immers onbe
grijpelijk is, omdat beiden leven uit do
Openbaring van dezelfde God, die begon
nen is zich ln Abraham bekend te maken.
Tegenover de pretentie van het Joden
dom van zijn dagen dat Gods paradijs
slechts voor Joden zou zijn weggelegd,
poneert Mohammed dat het onmogelijk
is. dat Gods werk zich slechts zou uit
strekken tot dc kinderen Israëls; daarom
noemde hij zich de profeet der heidenen
Heeft hij ooit geweten, dat Paulus in
Galaten schrijft, dat de zegen van Abra
ham reeds door Jezus Christus tot dc
heidenen gekomen is en dat in de Chris
telijke kerk niet slechts een gedeelte van
de kinderen Israëls leefde, maar ook
vele heidenen?
Opnieuw formuleren
Wanneer wij In het Islam-in-Afrika
project bezig zijn met de ontmoeting
met dc Islam, dan zijn we begonnen aan
weg. waarvan wij niet weten waar
op hij zal uitlopen. Hel zal leiden tot een
radicale herformulering van onze Chris
telijke getuigenis.
De Kerk zoekt deze ontmoeting niet
uit een zucht naar avontuurmaar het
worat voor bepaalde mensen een ob
sessie dat vier honderd miljoen mensen
in deze wereld in hun Koran over
Jezus lezen en over Hem spreken, zon
der Hem ontmoet te hebben. Zij zeg
gen dat de Koran de vervulling is van
de boodschap van de Bijbel, zonder
dat zij die kennen. Als dc Moslims op
wezenlijke punten het Bijbels getuige
nis hebben misverstaan, dan is dal niet
luiten onze schuld. Wij zullen dat
nooit mogen vergeten.
Is er dan geen wezenlijk verschil tus
sen Christendom en Islam? Dc Moslim
belijdt dat God, de Heer en Koning der
mensen, soeverein is en vrijmachtig, door
niets cn niemand gebonden. Hij straft cn
rechtvaardigt zoals Hij dat wil. Wie
durft Hem rekenschap tc vragen, wte
durft tc zeggen wat de Heilige zal doen.
die woont in een ongenaakbaar licht?
Dc Christen belijdt dat God niet vrij
ïs. Dc Heilige heeft Zijn vrijheid opge
geven. omdat Hij de mens wilde zoeken
Hij sloot e-en verbond met Abraham cn
verbond Zijn naam aan Israël. Dit bete
kende lijoeii voor de Heilige God, Wiens
naam omwille van Israël onder de men
sen nu gesmaad wordt.
To een grote solidariteit met het men
selijke gcs'ac'it heeft God dit lijden
oamasrd. Hij is wezenlijk met ons. Wij
mogen geloven :n een God op wie wij
aan kunnen, dn God van Abraham,
isa-ik cn Jacob, die zich wezenlijk in de
Openbaring van Zijn Naam, in dc komst
•-■an Z(jn Zoon, met ons heeft verbonden
Aan deze God mogen ook de werkers
ln het Islamproject zich toevertrouwen
als mensen, die trachten de Islam van
binnenuit te verstaan en die dan Jezus
Christus zó trachten te verkondigen, dat
Moslims Hem horen vragen: „Wie zegt
gU dat Ik ben?" Wanneer het daartoe
komt. dan weten w(J dat niet een zen
deling dit aan een Moslim geopenbaard
heeft, maar God.
Marlon Brando als Val Xavier in
Dc man met het slangevel.
van dc werkelijkheid stikt in de mclo-
dramatiek. Het gaat er bar goddeloos toe
en het enige positieve dat men over deze
film kan zeggen, is dat het een kreet
van afschuw is over een goddeloze sa
menleving. Zo heeft Tennessee Williams
het ook bedoeld, maar het is een onge
articuleerde kreet gebleven. Een immen
se worsteling met ccn stof, die hij niet de
baas knn worden. Al kan men het resul
taat niet bewonderen, de poging verdient
ernstig respect.
(Het verziekte Zuiden).
Noodlot der begeerte
LUXOR. In Noodlot der Begeerte
heeft de Franse regisseur Jean-Jacques
Vicrnc ccn poging gedaan het contrast
uit tc beelden tussen innige en tedere
liefde en wreedheid van dc oorlog. Dat
is niet gelukt. De wreedheid van dc oorlog
wordt weliswaar meer dan duidelijk
aangetoond, vaak is 't te erg om aan te
zien, maar in het verbeelden van een
zuivere liefdesverhouding faalt hij hope
loos. Men ziet wat bedscènes cn veel
melodramatisch gedoe, allemaal weinig
'overtuigzend. Vierne heeft het wat dat
betreft beslist teveel in het seksuele
vlak gezocht, kennelijk om de rolprent
een grotere commerciële waarde (e
helpen. Dat is erg jammer. Het had iet«
heel moois kunnen worden.
(Voor de helft mislukt).
Geweten van het Westen
REX. Het geweten van het Westen,
s weer zo'n prachtig verhaal over stoere
nannen, die op zoek naar goud zijn en
Is ze het gevonden hebben flink op de
vuist gaan. omdat ze elkaar de baten niet
gunnen. Als dan bovendien nog een lief
tallig meisje een kijkje komt nemen, is
m nieuwe bron van twist bij. Hoe
dat moet aflopen? Heel goed. De sym-
pathieksten zegevieren.
(Traditioneel).
Puzzelprommenten
1. P. van der Gugten, Buiten
sluisstraat 67, Katwijk aan Zee;
2. G. J. dc Vries. Von Bönninghau-
senlaan 10, Lisse; 3. D. E. Nieuwcn-
huis-Koning, Vcnenburgerlaan 60,
Hillegom.
Lezers schrijven ons
Youlli for Christ nu
ook in Leiden
Afgelopen weken zijn in de N.L.C. ar
tikelen gepubliceerd over het werk van
Youth fur Christ in Nederland. Het zal
daarom niet nodig zijn nogmaals het doel
uiteen te zetten. Wij willen echter be
kendheid geven aan hot feit, dat oinda
enkele maanden ook in Leiden een af
deling van „Jeugd voor Christus" bestaat
Ook in onze stad hebben jongeren, die
Jezus Christus ais hun persoonlijke Ver
losser hebben aangenomen, de taak dit
door tc geven aan anderen. Jeugd voor
Christus wil hiertoe een middel zijn en
we verwachten, dat velen ons hierbij
willen helpen.
Als groep zijn we niet met een Kerk
of richting verbonden, maar wc rekenen
in Leiden op een goede samenwerking
met de plaatselijke cvangelisaüccommis-
sies, want we kunnen over bepaalde theo
logische onderwerpen geheel verschillend
denken, maar we zijn cén in onze op-
dracht het Kruis van Christus te pre
diken.
In de komende winter worden in Lei-
■n en omstreken verscheidene urnen-
komsten gehouden, die naar wi| -hopen,
door velen zullen worden bezocht Ver
dere mededelingen worden t.z.t door
middel van raambiljetten en publicaties
in dagbladen bekend gemaakt
Omdat wij cr behoefte aan hebben de
Bijbel beter tc leren kennen, verdiepen
wij ons elke lc en 3e dinsdag van de
maand gezamenlijk in Gods Woord.
Ieder, die belangstelling voor dere avon
den heeft, U hartelijk welkom (bij Inge
Vogel, Hoge Rijndijk 101a. Leiden).
HARRY DATEMA. voorzitter
WIL AREN'TZEN, .cucUrttM