„De Jonge Kerk"van België
op vrije voeten
ENGELSE
KERKEN
Hervormde Kerk hunkert naar
en huivert voor leertucht
VINDER VAN
KREEG EEN
FLES
BIJBEL
SfiRi: EN JAN
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 21 OKTOBER 1961
Schaf de zondag af
Jkh&f de zond af af!" Dat la de teneur van een inge
zonden «tuk dat we onlangs lazen. Het stond echt
niet in een communistisch blad, maar in de New
York Herald Tribune. Schrijver was „zo maar
iemanduit Californië, die meende een oplossing ge
vonden te hebben om onze huidige maatschappij wat
soepeler te laten lopen.
Hij wil een glijdende werkweek, waarbij iedereen zijn
vrije dag op een andere dag krijgt Voor de handel
zou dat veel gemakkelijker zijn en minder levens
zouden verloren gaan tijdena het overdrukke week
einde. omdat niet plotseling op zaterdagmiddag Jan
en alleman zijn auto tevoorschijn zou halen.
Ook voor de godsdienst zou het goed zijn, meent deze
schrijver want „door de zondajtraditie weg te ne
men. zouden de mensen veel zinvoller hun geloof
kunnen gaan belijden en beleven". De invloed van
de godsdienst zou niet verschralen door onze oerou
de verdeling van de week in een geestelijke dag en
wereldlijke dagen. ..Iedere dag zal het dan wel voor
iemand zondag zijn."
De Amerikaanse krant gaf de mening van zijn lezer
alleen maar door, zonder er enig commentaar aan
te verbinden. We hebben dit voorstel met interesse
gelezen en toen met wat medelijden gedacht aan de
predikanten die in een dergelijke wereld moeten le
ven Stel je voor: Elke dag is het zondag voor ie
mand. Elke dag een kerkdienst, elke dag voorberei
ding. 365 preken per Jaar en om de vier jaar 366.
Om van te rillen.
Wij zijn geen predikant, maar toch zullen we maar
niet pleiten voor een dergelijke glijdende werkweek.
Dat willen we onze dominee toch niet aandoen. Maar
er is nog een andere reden. De zondag is maar niet
een zinloze traditie, de zondag is een geschenk door
God aan ons gegeven, niet slechts om een dag te
rujten na zes werkdagen, maar bovenal om elkaar
als kinderen van God te kunnen ontmoeten en sa
men God te danken voor Zijn rust die Hij ons ge
schonken heeft. Zijn eeuwige rust. Daarom hebben
we God vandaag nog maar eens dubbel gedankt voor
Zijn zondag.
Vlaamse jongeren vonden eigen wegen "j
opdracht gevonden. In hun rooms-katholieke wereld,
waar de kerk vaak weinig meer is dan een traditie en
waar onkerkelijkheid nog schermt met de agnostische
antwoorden van vijftig jaar geleden, zijn protestantse
jongeren tot het besef gekomen dat een generatie verloren
gaat tenzij zij hun plicht verstaan. En wie zal de Vlaamse
jongen, de Vlaamse nozem of ,,blouson-noir" beter kunnen
vertellen dat Jezus leeft dan de Vlaamse jongen? Wie kan
het Vlaamse meisje beter laten zien dat geloof een wer
kelijkheid in het leven van iedere dag kan zijn, dan het
Vlaamse meisje? Zo zijn jongeren uit verschillende kerken
de straat opgetrokken om jonge mensen zo maar aan te
spreken, te interviewen en dan in een persoonlijk gesprek
te wijzen op Christus. Ze zijn een eigen jeugdevangelisatie-
blad gaan uitgeven dat er fris en modern uitziet, dat in een
vlotte lay-out de boodschap der eeuwen predikt. Met dit
blad is de protestantse jeugd van België ,,op vrije voeten"
gekomen.
Voor het eerst ln de geschiede- Belgen. Daar is bijvoorbeeld Chris
Wie kan de Vlaamse nozem, de „blouson
noirbeter kunnen vertellen, dat Jezus
leeft dan de Vlaamse jongen? In het
artikel op deze pagina leest men over de
arbeid van „De Jonge Kerk" in België.
a Üïefjfië
geslagen. Er is wel ee
dat het protestantisme
een lamme is die door
den gedragen moet worden,
lijk door Amerika. Nederland.
pees Bijbelinstituut in Parijs en
tevens nog vijf maanden gestu
deerd in Portugal aan een semi
narium van de baptisten. Hij wil
erg graag in de zending, maar
Engeland. Maar heeft zijn eigen volk ontdekt,
juist dat was ook het bezwaar van- Daar is Annie Schoemaker. een
Koorzang der jongeren
buurman, houdt niet van import puy die bij Gevaert werkt. Daar
MIAUW faKdeJiGijk ScfoiijvAH.
het protestantisme is altijd
port geweest. De Hervormde en
de Gereformeerde Kerk kwamen
uit Nederland, de Vergadering
I Engeland,
Albert Gillis die werkt bij
im- en exportbedrijf. Het is i
gemeleerd gezelschap. Annie
hervormd. Chris en All
gemeente van de Belgi-
j -—•> - ~.angelisene Zending. Willy
de Silo-zending komt uit de Christelijke Samen-
Over alles worden mensen onder
vraagd, en ze laten het zich wel-
js gevallen ook. Waaron
enquête gehouden over
Waarom niet gevraagd:
u ln God? Hoe ziet u ae toe
komst? Verwacht u dat de wereld
beter of slechter zal worden?
lan geen
:t geloof?
Gelooft
angelische Zending,
t de Christeli""
komsten. En dan zijn
paar ]ede„ dia Hollar
SSSnïïSS enSuête-(onnulieren trekken
aan het werk te zetten. Youth joelen zoals Gerard Siera
Piet Sluys, allebei gereformeerd.
Gewapend met hun gestencilde
„De timk van het ovzicht over der de ambudragers. misschien Smils op de achtergrond juist thotieke lund Uionen: De VJaminö ïïrt'Vr
j iej. ni»t w»ini0*n van wie men ee- zon verantwoording. t
for Christ belegde zelfs
ternationaal congres in Brussel
in de hoop dat Belgische jonge- Nieuwe WOT ft)
ren door het voorbeeld van jon
geren uit heel de wereld aan de Zij hebben gezien hoe ii
slag zouden gaan. Maar altijd verleden gepoogd werd
uias weer de klacht van de We- ied®d
derlanders die in dit rooms-ka- massaal
de'dienst des Woord* en de ca-
techese kortheidshalve vaak i
peduid met het woord „leer
tucht", dat echter in de kerkor
de niet voorkomt, is van een zo
hoge en heilige ernst, dat men
dienaangaande geen lichtvaar-
neigd zou kunnen zijn te zeggen,
dat zij van de belijdenis afwijken
en er tegen ingaan; al moet ook
En het ls een eerlijke
WUB oording: „WIJ willen openhartig
hen opgemerkt' worden, dat f1'""."1" dteJ> ond'r1
dan toch zij het in
zet mee bezig zijn. Maar
de kerk als geheel zal men
niet dan op straffe van ondank
baarheid kunnen zeggen."
Natuurlijk komt
indruk zijn van de vele moeilijk-
van heden en vooral van de groto ver-
dat antwoordelijkheid."
jeugd met massale evangelisatie
samenkomsten te bereiken. Erg
en de bijeenkomsten
nauwelijks medewer
king van kerken
uit de wereld,
blouson-noirs kwamen helemaal
niet. Er moest een andere, een
nieuwe vorm gevonden worden,
Plotseling is dit veranderd. De die paste bij het Belgische leven.
op uit. Geen nozem die niet wil
antwoorden en voor ze het weten
is er a! een gesprek aan de gang
over het persoonlijk geloofsleven,
zodat deze Vlaamse jongeren de
kans krijgen om te vertellen wat
het Christus voor hen is gaan beteke-
de nen-
Interkerkelijk
Wakker
het Nieuwe Testament tot deze houding tussen „belijden" en „be- [ijk ia als zij noodzakelijk,
taak aeroeven en zti zal haar ver- tor «nrake- „Daarom zin van xn alle feitelijkheid on-
taak geroepen en zij zal haar ver- lijdenis1' ter sprake
vullen, wanneer de Heilige Geest moeten wij stellen: e
haar daartoe dwingt." Dat zegt stand, dan sluiten wij
het voorwoord van een zojuist de vaderen, dan be
verschenen herderlijk schrijven
van de hervormde synode waar
in duidelijk de hunkering naai
en huivering voor leertucht open
baar venlt
schrift luidt:
ontwijkbaar is. Indien in de toe-
Vlaamse jeugd is wakker gewor
den. Zij wil zich niet langer al
leen maar laten bepreken op een
bijbeldag op een mei door een Ne
derlandse jeugdpredikant; zij wil
niet meer alleen maar luisteren
naar buitenland, rs overal van
daan in evengalisatiesamenkom-
rijn eenvou-
ieued te i/ciwuuusc»
[nv*n die pleinen hebben gewonnen. Vooral de
altlid wel jonge- Vlaamse predikanten m BeJpte
jn. Wa v—
hun n
café ot tegen een lan- derlander zijn, omdat de Vla-
wij komst de Geest ons er toe roept, sten; zij wil zelf iets doen. Deze taarnpaal staan te leunen. Maar mjn„ zoals de jt
elt hopen wij aan deze roep niet on- jongeren hebben een zendingsveld hoe kom je met hen ln gesprek? fejden, veel mee
lDl gehoorzaam te zijn." Iedere her- gevonden op de stoep van hun ei. Je kunt
zijn op eenvoudige herhaling. Dat de zal zich over deze woorden &rot1 karTe,f„
ontrouw aan de vaderen, verblijden en misschien doen wat £.ete„„ie
ian het oude j_ nel
De titel ran het ge- Wij ziJn pas trouw aan het oude de sunode
..Over de belijdenis als wij het oude in een nieuwe sl- a.
der kerk en haar handhaving."
Het Is een typische titel van
1961 een titel die In 1961 waar-
ichijnlljk niet gekozen zou zijn.
tuatie nieuw zeggen, dus zelf Iets
:eggen." Maar de schrijvers ver
bolgen een paar regels verder
kan het in het be-
i de kerk ook alleen
de gehele belijde-
de stenen vloeren.
Reeds eerder schreven we over
groep Brussel
se ..pioniers", maar ook in Ant
werpen is het werk begonnen en
ook daar wordt het gedragen door
zijn medewerkers hebben de
?est natuurlijke manier gevon-
1 gesprek met deze
fioudt
3-!
uer vaaeren. z,ij DcsirijKi een
br^d „ld." Geweeeo wordt
J„ „.-I .U uiwu vciu. Uïwciea wuiui
£i g i S d?i dan dat het gevaarlijk is om zich
met het verleden verbindt de rlcMen 0 hootdliken be.
op wat wij in de wereld ijjdenis."
idaag moeten uitdragen.
Handhaven
van vandaag
In een gesprek, enige weken ge
leden tussen een bekende hervorm
de en al even bekende gerefor
meerde theoloog kwam het ver- m__w
schil tussen de beide woorden nog belijdenis.
siaan eenheid op
Ceylon in de weg
Jeugdblad
Hoe klein de kerkelijke
De geestelijken t
„Allerwegen speurt reld geworden is bleek in de spraken vorige week als hun
In de tegenwoordige tijd
oordige tijd in tifeelnncn weken door een En-
formeerde theoloog sprak over de de christenheld en daarbuiten hoe 7 zwaar tegen hebben om tot a
hervormde belijdenis. De hervorm- groot de behoefte aan deze tncht 5 ir i. ii, maalsgemeenschap met deze
i wordt beseft dat leer
de theoloog corrigeerde hem met |S- xev
de woorden: ..Er staat niet in de tucht
kerkorde: Wat onze ..belijdenis"
maar wat ons „belijden" weer
spreekt." Zijn collega haalde de ken Natuurlijk doet Christus het.
te gaan. Er werd
schouders even op en vroeg: „Is
er zoveel verschilEven sputter
de de hervormde theoloog nog wat
tegen, maar gaf toch toe dat het
verschil niet zo geweldig groot is.
In de laatste tien iaar zijn de bei- I
de woorden kennelijk naar elkaar deeldheid
toegegroeid en duidelijk blijkt dat daarom juist
Christus
zelf niets of weinig heeft te
'lataurlljk doef
daarom Juist
Zijn
Maar dan komen de moeilijkhc- thodisten-kerk, de Presbyter!- schoppen.
leertucht naar voren. Een
die moeilijkheden is de ver-
- de kerk. maar
mi.Bi g men daar geen
geestelijk misbruik van maken:
.Dat doet men. wanneer men in
Kerk en de Kerk
Zuid India, de eenheidskerk van
dat gebied die ook gemeenten
heeft op Ceylon. De nieuwe Canterbury die uitspraken dat
naam van deze kerk zon zijn: avondmaalsgemeenschap
de Kerk van Lanka.
echter maar een paar maal. Pu-
bliceerdeemen enkele jaren gele
den: „Wij geloven en belijden", en
..Fundamenten en perspectieven
i belijden".
meer mogelijk la en dat de pre
dikanten van de niet-Eplscopaal-
ae Kerken ln het geheel niet op-
ten durven'zeggen: Zij past niet kérk moeten sta'an. °Kan men de nieuw geordineerd behoeven te
nieuwe fusie-kerk zien als een worden.
volledige zusterkerk of moet
i de Kerk van Christus."
ainit der*kerken"<haar dhandha* nieuwigheden^aat'afsnijden, al- deze kerk
denis der kerk en haar handha- ,een m«aar omdat zijn. men toch
vin*' De Heilige Schrift is echter onuit- schap en
Functioneren puttelijk. Er kunnen nieuwe dingen gemeenschap
uit opkomen. Daarom mag de Zowel de synode^
H,1 1, duidelijk lesgen de ichrU- kerk h.er belijdend niet ronder die
ven dei de kerk ln de eigelopen meer opleggen. m..r moet zij
leren op een bijzondere wijze met heer ileedz verentwoorden Eigen-
heet neut opnieuw op heer belli- Wk l> Ju,« dit geschrift del ge.
denle li gedrukt. De echrijvere rchreven werd met de kwestie-
zien dat al» MO MMIff MO
werking van de Heilige Geest, als
een gevolg van de tijdsom
standigheden en als een werk
van de Heilige Schrift zelf.
Dankbaar constateren de schrij
vers: ..In de kerk als geheel func
tioneert de belijdenis metterdaad,
op een wijze waarvoor wij alleen
maar dankbaar kunnen zijn. Er
ujn miaschien enkelingen ook on-
als een kerk waar
toch niet volledige gemeen- mi
schap en zeker geen avondmaals- jaj
tot dezelfde conclujie.
kwestie uitspreken Zij kwamen schoppen met
niet tot een volkomen eensgezinde stemmen
uitspraak.
De wederkomst van
Christus
De wederkomst van Christus,
deel I. behorend tot de serie
Dogmatische Stndién. door prof.
dr. G. C. Berkouwer. l'ltgave J.
H. Kok N.V.. Kampen.
Is eigenlijk heel de dogmatiek
boeieod wegens haar overdenken
van God» opgnbaring, toch geldt
dit zeer bijzonder voor het onder
zoeken van wat de Schrift laat
weten over het eind der dingsn
en over het volledig herstel bij
Christus' wederkomst Een nauw
keurig bestuderen van de Schrift-
gegeven» hierover is om vele re
denen noodzakelijk. Enerzijds om
mcnsel'jke fantasieën weg te va
gen en anderzijds om zich aan
dachtig bezinnen op wat in de
Schrift positief wordt meegedeeld
aangaande de «chone toekomst
die Christus brengt Er is weinig
over geopenbaard, maar eigenlijk
toch ook veel als men scherp en
begerig luistert Daarvoor biedt
dez« studie hulp van dat uitne
mende gehalte dat men van deze
auteur verwacht. Niet slechts de
theoloog maar ieder belangstel
lend kerklid zal dit boek dank-
ïaar en met vrucht lezen.
;t werd bi de afgelopen maanden dienstbaar ge
maakt aan het evangelie. De presbyteriaanse predikant van
de Faith Bible Chapel ln het Amerikaanse stadje North Wild-
wood ln de Verenigde Staten gooide een fles In zee met een
briefje waarin hij de vinder van de fles een gratis nieuw-tes-
ta ment je beloofde. De fles werd op 23 Juli ln zee geworpen.
Twee maanden later kwam het antwoord. Een Inwoner van
Ierland had de fles gevonden en wilde graag het nleuw-tes-
ta ment je hebben. HIJ heeft het inderdaad gekregen, dit maal
niet per flessenpost, maar per luchtpost.
Ds. Walker ontving de Ierse
brief op 25 september van iemand
uit het echte Ierse dorpje Claha-
neleish. Er stond in: ..Ik dank u
voor het beloofde vindersloon"
H*t was niet de eerste fles die
door deze predikant ln zee ge-
geworpen is. De Jeugdvereniging
van zijn kerk ls er mee begon
nen. Reeds eerder slaagde een
van hun flessen er in de ocesan
over te steken. Deze eerste fles
werd gevonden door een Portuge
se visser op het strand van een
van de eilanden van de Azoren.
Ook hij kreeg een nieuw-testa-
mentje.
Het idee Is afkomstig van de
voorzitter van de jeugdvereniging,
Richard Alan Springer, een mid
delbare scholier. Hij heeft de le
den van zijn club zo enthousiast
gemaakt dat zij iedere limonade-
fles. die zij leeg drinken, bewa
ren. Er wordt een briefje inge
stopt en dan word de fles met
was dicht gemaakt en in zee ge
worpen. in de hoop dat iemand
hem vindt die een bijbel kan ge
bruiken.
volledige avondmaalsge
meenschap. Ook de geestelijken
in deze kerkelijke provincie durf
den niet voluit de Kerk van Lan
ka als zusterkerk te erkennen en
namen hetzelfde standpunt in, zij
het met een kleinere meerderheid gaan.
Amsterdamse kun
stenaars zijn in het
nokje van de Haar
lemse Bavo bezig
de plafondschilde
ringen te restaure
ren. Zij moeten on
geveer 200 vierkante
meter boven hun
hoofd beschilderen,
een gedeelte zelfs
met goud van 23%
karaat. De restau
rateurs, Emile Puet-
mann en Lando van
den Berg, zijn al in
juli begonnen en
werken onder toe
zicht ran Monumen
tenzorg.
Nederlandse boeken
in het Engels
De jongeren hebben begrepen
dat zij wel op eigen houtje kun-
norimf6"" nen beginnen, maar dat zij toch
ook vanuit een basis moeten wer
ken. Zij hebben contact opgeno
men met hun predikanten en het
opmerkelijke is dat deze groep
plotseling in de korte tijd van
hun actie reeds het vertrouwen
Deze jonge r
dig begonnen,
vinden ls. Er z
-■ j—
ren te vinden zijn. Waar ze rond- steunen hen, meer nog dan de
slenteren of met hun rug tegen de predikanten die van huis uit Ne-
Pul i
Nederlandse theologen blijven
gewild op de Amerikaanse boe
kenmarkt. Deze winter zullen
weer werken van vijf Neder
landse theologen in druk ver
schijnen.
De belangrijkste aankondiging
ls wel dat het werk van de Kam
per hoogleraar prof. dr. A. D. R.
Polman over de theologie van
Augustinus ln vier delen zal ver
schijnen. In november hoopt
Eerdmans het eerste deel op de
markt te brengen dat handelt
over het „Woord van God ln de
theologie van Augustinus."
Zoals bijna leder jaar bevindt
zich ook weer de naam van de
Dit maal zal ln de serie „Dogma
tische studieën" sijn boek over
de „Mens, beeld van God" ver
schijnen. Deze serie is eveneens
een uitgave van Eerdmans ln
Grand Kaplds.
Ook een werk van de Kampe-
ner hoogleraar prof. dr. G. Brll-
lenburg Worth wordt vertaald.
Het ls zijn boek over zielzorg dat
zal worden uitgegeven door de
uitgeverij van de ..Presbyterian
and Reformed Church", onder de
titel „Soul Care."
Ook een Australische hoogle
raar, die oorspronkelijk uit Ne
derland komt. hoopt binnenkort
een boek te publiceren. Het ls het
een boek uit de rU van hoogle
raren van de ttrzologlsche school
van de Australische gereformeer
de kerken.
Eerdmans publiceert namelijk
het boek „Karl Barth's Doctrine
of Holy Scriptures," van de hand
van ds. K. Runia.
Het zijn echter niet louter ge
reformeerden die op het ogenblik
hun boeken kwijt raken aan bui
tenlandse uitgeverijen. De Lu
therse uitgever Muhlenberg komt
namelijk In de komende maan
den uit met een vertaling van het
voortreffelijk werkje van prof.
dr. W. J. Koolman: „Lutber en de
bijbel."
solida ite.
Maar door dit vertrouwen kon-
lc kn-pen. Miroi de jongeren hun eerste Inter-
tegenwoordig enquêtes kerkelijke Jeugddienst houden, j
Niet om het opnieuw met massa-
samenkomsten te proberen, maar
om een dienst te hebben waar zij
hun contacten heen kunnen bren
gen. Evenals de LJ.E. in Rotter
dam wordt de dienst geheel door
de jongeren zelf verzorgd. Het
plan is om iedere drie maanden
een dergelijke dienst te beleggen.
Maar er moest meer komen. De
Canterbury als hun bisschoppen, nl. 47 tegen contacten moesten iets in handen
43 stemmen. krijgen. Er moest een blijvende
De Kerk van Wales, die ln het band ontstaan. Zo is het nieuwe
tot avond- geheel van de Engelse Kerk vol* Belgische jeugdblad „Op vrije
komen zelfstandig is stelde zich voeten" ontstaan. Het verschilt
veer achter het inzicht van de van de andere kerkelijke bladen
de nacht. Het
de kerk heidskerk in Azië. Op Ceylon fusie tot stand komt zullen alle zij wilden dat de predikanten op- heeft niets van een kerkblaadje.
staan vijf kerken op het punt predikanten die niet tot geeste- nieuw door handoplegging van Piet Sluys die net afgestudeerd is
om een fusie aan te gaan Het Ijj^e zijn gewijd naar de inzich- bisschoppen zouden geordineerd van de reclametekenscnool in Brus-
zijn de Anglicaanse Kerk, de ïe"dle gelove'! 'n de "'orden'
Baptisten Gemeenten, de Me- °SÏ„r
sel heeft zijn nieuwe grafische ken-
De Episcopaalse Kerk van de nis uitgeput om het blad een mo-
Verenigde Staten toonde zich wat dern, fris, maar vooral Belgisch
ruimer en hartelijker. Maar ook gezicht te geven en hij is daarin
zij had haar eisen ten opzichte volkomen geslaagd. Iedere maand
van deze nieuwe kerk die nog komt het uit in een oplage van
gevormd moet worden. Zij wilde 2000 exemplaren, die gratis ver
een volledige avondmaalsgemeen- spreid kunnen worden, aank zij de
zonder schap en stelde geen enkele eis steun van een paar zakenmen-
waar het betreft de apostolische sen. dank zij een aantal adver-
successie. maar wilde dat het ar- tentles en vooral dank zij het feit
tikel in de voorgestelde kerkorde dat vele vrienden al een abonne-
waarin staat dat ook vrouwen tot ment namen, zodat daardoor
predikant bevestigd kunnen wor- veel jonge Belgen het blad kun-
den, zal worden geschrapt. nen lezen.
Al twintig jaar zijn de kerken De kleine groep die zo maar
i Ceylon bezig om elkaar beter op straat jongeren begon aan te
het pad te ef- spreken is gegroeid. Het enthou-
eenheid. Het ls nu ook siasme werkte aanstekelijk en
evenwel duidelijk dat er zijn nu al zoveel jongeren dat
niet slechts hun bijbelse Inzichten een klein jeugdkoor gevormd kon
Ijn, maar dat deze
Jonge Kerken ook te maken heb- uit de grond gestampt en groeit.
ben met wat de kerken in het En als u de jongeren in Antwer-
verre westen denken, want het Is pcn zou vragen: „Waarom doe je
de vr„g of de Apglicpw Kerk ,och di, d„n
nemen ris X° .^'-elejkom de andeffe
toch dit alles?" dan zeggen ze:
.Jfatuurlijk om de ander te ver
tellen dat Christus leeft. Maar
weet u: Je wordt er zelf een stuk
IIIIIMBBIIIIBIIIIIIIIII
Lofzang op Hermandad
l IK MOET bekennen dat ik 'n bijzondere sympathie voel
voor de dienaren van de heilige Hermandad. Eigenlijk
vind ik 't jammer dat ze hun oude naam „diender" hebben
ingeruild voor de hedendaagse „agent": in de eerste zat het
begrip dienst duidelijk verscholen, terwijl in de tweede meer
de nadruk valt op 'n handelend optreden. Nu doen zij dit
laatste ongetwijfeld: ze zijn van alle markten thuis, en men
staat er veel te weinig bü stil hoeveel het van iemand vergt
om afwisselend de straatjeugd door 'n blik te beteugelen,
bejaarden de helpende hand te bieden bij het oversteken van
drukke verkeersaders, dronkaards met zachte hand in de
richting van hun woning, of met 'n ietwat sterkere naar het
bureau te dirigeren, strepen op straat te tekenen ter plaatse
van de ontelbare verkeersongevallen, gewonden zo nodig van
eerste hulp te voorzien, en onderwijl nog een aantal onont-
koombare bekeuringen te maken.
Fl GELOOF dat geen over
heidslichaam zo van de hak
op de tak moet springen, en
daar tegelijk zo evenwichtig en
onverstoorbaar onder moet
blijven. Maar al deze hande
lingen wortelen ten slotte toch
in een diep besef van dienstvaardigheid, gelijk Romeinen 13 ook
stelt: „zij staan in dienst van God, ons ten goede"! Verdiscon
teren we daarbij nog dat de politie chronisch overbezet is door
tekort aan krachten, en dat hun bezoldiging lang niet altijd ge
lijke tred houdt met hun vele ambtsplichten dan mag deze
aflevering van de Volkswijk echt wel eens 'n eresaluut brengen
aan deze mannen en vrouwen, die werkelijk niet de dank oogsten
die ze verdienen!
JA, LAAT ik hen gerust in 't zonnetje zetten. In de loop
der jaren heb ik gemerkt wèt ze waard zijn. Ik heb hen
gadegeslagen, zoals ze onopvallend door de straten wandelen,
en alleen reeds hun aanwezigheid bracht 'n zekere ordening
teweeg. Ik heb hen ook bij moeilijke situaties aangetroffen
waarin één verkeerd woord of één misplaatst gebaar de opge
zweepte gemoederen tot vulcanische uitbarstingen kon bren
gen, maar hoe bedachtzaam en beheerst gingen ze tewerk. Ik
heb hen leren hoogachten door 't feit dat ze dan nog na en
laast hun directe arbeid hun tijd en kracht gaven ten behoeve
van bepaalde jeugdactiviteiten: mensen achter de schermen, die
alles wilden doen om de kinderen maar van de straat te hou
den in het besef dat Juist die straat voor ontelbare jeugdigen
'n levensgevaar kan betekenen, letterlijk of zedelijk of gees
telijk. En ik waardeer hen wel in het bijzonder omdat ze zo
open staan voor samenwerking met die organisaties, die zich
ten doel stellen om jeugd en volwassenen méé te beschermen
tegen de aanslagen der altijd aanwezige bandieten en verlei
ders. Het zegt toch wel iets, als men na ruim vierentwintig
jaar contact met al de diverse takken van de politie mag
bekennen dat men altijd een open oor vond. als men weer
eens met een of andere rare. lugubere of enkel maar stoute
streek te maken kreeg, is het niet?
rCHTER. NIET iedereen deelt deze stille hulde aan het adres
-Li van Hermandad met mij. Ik bedoel beslist niet dat de
Volkswijk als zodanig de politie afwijst, verre daarvan! Alom
vindt men 'n gelijke waardering voor hun arbeid, hun plichts
betrachting. In dat opzicht is er zelfs een duidelijke vooruit
gang waar te nemen: vlak na de oorlog was er meer arg
waan en achterdocht dan thans. Misschien omdat we allemaal
't gezag zolang niet als gezag hadden aanvaard; misschien
omdat het corps handlangers had moeten accepteren, die met
de vijand heulden; misschien omdat zwarte handel en andere
overtredingen van de ene dag op de andere van legale acties
tot illegale waren geworden, en 't moeilijk is zo'n sprong mee
te maken. In elk geval, ik heb nooit gehoord dat de politie
het in de hedendaagse volkswijken minder gemakkelijke heeft
v dan in andere buurten. Maar ergens is toch één verschil.
'r: TVT IS dat verschil: de politie maakt deel uit van die ge-
Ls heimzinnige en schimmige overheid, die ver boven de al-
ledaagse gang der dingen uittorent. De politie gebruikt met
artsen, predikanten, ambtenaren 'n deftiger taal; betracht
'n andere levensstijl; acht zekere toestanden onjuist die men zelf
gaarne aanvaardt. En bovenal: de politie heeft macht. En daar-
g door kan het toch voorkomen dat op 'n gegeven moment een
kortsluiting ontstaat. Vooral bij jongens als Jan Okapoe, die
vaststaat als 'n defecte startmotor, zodra hij de zaak niet lan-
8" overzien kan en die z'n verweer zoekt in de alleronge- p-
lukkigste houding, die zich denken laat. De houding van het
bokkig doen en 't recalcitrant zijn. En zie dan maar dat J
S le uit de narigheid raakt! J
WIJKPREDIKANT