Uw probleem is het onze Overheidspersoneel wil nog uitkering ineens „Onze plaats van Godswege in de Hervormde kerk'' Om achterstand in te lopen Een ivoord voor vandaag Weg tot samenspreking moet gevonden worden Jeugdleidersconf erenti* F over „solidariteit" 1 ANDERZIJDS DESERTEERT DE KERK? In het blad .Hervormd Neder' land" reageert dj. W. Dijckmeet ter op een artikel in de gerefor meerde Frietche Kerkbode over het feit dat slechte twee hervorm de predikanten beschikbaar bleken te zijn ale legerpredikant Dexe kerkbode schreef: ,J)t hervorm den Heten verstek gaan. En dat terwijl deze kerk nog altijd pre tendeert de Nederlandse volks kerk te rijn en veel praat over het apostolaat." Dt. Dijckmeester schrijft dan: TT EE FT deze gereformeerde scri- *1 bent gelijk? En hoe kómt het dan. dat er onder de hervormde domlneea zo weinig animo ia voor het legerpredlkantschap? Al jaren want dit verschijn- •el Is niet van de allerlaatste tijd tast men naar de redenen, waarom het zoveel moeite kost. on ze predikanten voor dit ongetwij feld boeiende en belangrijke werk bereid te vinden. Er is zelfs een rapport over verschenen. Veelvul dig zijn de praktisch-pastorale fac toren: er is Juist nieuw werk op gezet in de gemeente, er zijn vaca tures in de ring. er zijn lessen te geven of er is een ziekenhuis te verzorgen. Soms zijn het huiselij ke omstandigheden: de dominees vrouw ziet op tegen lange dagen van eenzaamheid, of de kinderen behoeven vaderlijke leiding. Fi nancieel Is het aanvaarden van het legerpredikanUchap nauwelijks aantrekkelijk, vooral wanneer de dominee nog neven-inkomsten ge niet. Een enkele maal zijn de stu dieredenen een hinderpaal, vaker de tegenwerpingen in de kerke- niJ een aantal predikanten onzer kerk blijken de principiële be zwaren tegen dienstneming het zwaarst te wegen. Men vreest ge wetensconflicten. men verwacht een soort NATO-beliideni» te moe ten onderschrijven. De kerk, meent men. compromitteert zich. door haar dienaren beschikbaar te stel len voor een zo goddeloos bedrijf als een leger dat atoomwapen» kan hanteren. ten zich tegen de aandrang, die op hen wordt uitgeoefend om in dienst te Saan. Al krijgt men bij sommigen et gevoel, dat deze argumenten hun werkelijke, minder principiële motleven moeten verbergen, toch la het zaak, bij de meesten de op rechtheid van hun woorden niet In twijfel te trekken. Wij beleven een mateloos ernstige tijd, een tijd van beslissingen op leven en dood. Zelfs een beroepsmilitair zal af en toe zijn huivering niet kunnen onderdrukken, als hij denkt aan de mogelijke consequenties van de kernbewapening en zijn verant woordelijkheid daarin. Ook hü staat voor het dUemma: slavernij of massale zelfmoord. Geldt dit dan niet in versterkte mate voor een predikant, die overweegt zich be schikbaar te stellen als veldpredi ker? Zal hij, die geen andere taak heeft In het leger, dan het evange lie des Vrede* te verkondigen, niet meer dan iemand anders, te wor stelen hebben met de vraag: Wat ie het gebod Gods ten aenzien ven de wapens, die wi) hanteren? In de wat stekelige opmerkingen van de Friesche Kerkbode aan bet adres van de hervormde dominees had dit aspect eerlijkheidshalve niet ongenoemd mogen blijven. De sug- Sestie, die wordt gewekt, als zou- en die hervormden er zonder meer .,te beroerd'" voor zijn. legerpredi kant te worden, blijft van de schrijver. r rekening worden: het is en blijft e mende zaak. Zeker als men be denkt, hoe dikwijls niet principiële, materiële factoren hier _jvendien blijkt hier en daar mening te heersen, dat een predi kant in de krijgsmacht een der meest elementaire rechten van de mens. te weten de vrijheid van meningsuiting, zou missen. „Niet het evangelie is de norm van wat gezegd mag worden, maar hetgeen voor de overheid acceptabel is". In werkelijkheid ls het Juist het voorrecht van de legerpredikant. dat hij buiten de krijgstuchtelijk* verhoudingen staat en een eigen hiërarchie kent, waarbinnen het evangelie Juist wél de laatste norm mag zijn. Zijn plaats tussen de mi- kan hil niet ver genoeg gaan in zijn •olidariteit met de mensen. In wier midden hij werkt, meer toch zal altijd van hem verwacht wor den. dat hit ..anders" is, dat hij zich niet helemaal identificeert met zijn omgeving. Een veldprediker die al te gretig da militair speelt, j. 1men. mijning of demagogie. T"\E Friesche Kerkbode had In V'zoverre gelijk: de Nederlandse Hervormde Kerk voert het aposto laat hoog in haar vaandel, schept verplichtingen. Welnu, nergens liggen de moge lijkheden om het evangelie te ver kondigen aan hen die het niet ken nen. zo ruim voor het opscheppen. En de overheid verschaft de mid delen! Zo is het in vredestijd. Onver moede kansen voor de kerk. Maar wannéér de verschrikking van een moderne oorlog eens zou losbre ken: is er dan een zinnig mens. die meent, dat de soldaat het maar zonder geestelijke verzorging moet stellen? Welk christen-ouderpaar zal daarin berusten? De hervormde kerk zal niet mo gen deserteren als het gaat om de ze hoge pastorale belangen. Er zul len dominees moeten zijn, die zich dan tot dusver. Er zullen kerkeraden en gemeen teledra moeten zijn, di« in net vol le besef van hun mede-verantwoor delijkheid voor ruimere arbeidsvel den dan hun eigen gemeente, bun predikant voor een tijd willen af staan. Er zullen ringen en ministe ries. classicale, provinciale en sy nodale organen moeten zijn, die wegen vinden om deze ereschuld van onze kerk In te lossen. Er worde een geest van evangeli sche waakzaamheid vaardig over ons. opdat wij ook ten aanzien van hen. die in militaire dienst zijn. on ze opdracht van Christus' wega moge verstaan. Ds. AVroegindewey een onzer verslaggevers) woord uit de kerk- dt. eld°van vroeger "eveiT'wü Geen confessionalisme T- - Nadat ds. Vroeguidewey kritiek had hebben onze plaats nu, in de geoefend 0p de eigen kring <men staat wereld van vandaag. Hier hebben teveel bekend als mensen, die tégen de wü onze keuze te doen. En hier zal openbaar moeten worden dat wij onze keus hébben gedaan: de keus voor het kruisdragen achter Christus, of voor het afwijzen van Christus. Het Woord Gods helpt ons bij het doen van de goede keuze. En bij onze vragen moeten wij letten op de antwoor den, die gegeven zijn in de be lijdenisgeschriften." Zo ongeveer begon ds. A. Vroeginde- wey te Veenendaal als voorzitter van de Bond van Ned. Herv. Mannenvereni- gingen op Ger. Grondslag zUn openings rede op de te Utrecht gehouden jaar lijkse toogdag van die bond. De belijdenis is geen zelfstandige grootheid, zei ds. Vroegindewey, maar een repetitie van Gods Woord. Daarom spreekt men in hervormd-gereformeer- de kringen graag over schrift en belij denis. In deze dagen, nu het 400-jarig bestaan van de Nederlandse Geloofsbe lijdenis wordt gevierd, valt de aandacht weer eens op de belijdenisgeschriften. Met het Woord Gods en de belijde nisgeschriften weet men tegenwoordig niet veel raad. Men bewondert ze wel. maar men kan ze niet gebruiken. Dit manifesteert zich in de oecumene, waar men wel een eenheid wil en tot stand weet te brengen, doch in de breedte, niet in de diepte. De gereformeerden in de Hervormde kerk. aldus ds. Vroegindewey, worden dikwijls voor de keus gesteld om die kerk te verlaten en te kiezen voor an dere gereformeerde kerken of -groepe ringen. Maar, zei hij, dit is geen keu ze waarvoor God ons stelt Want bij wel ke kerk zouden wij ons moeten aanslui ten? Het smart ons, dat zovelen de weg der scheiding zijn opgegaan. „Wij geloven dat onze plaats Godswege in de Hervormde kerk ls, als zij ln de tijd der reformatie tot openbaring Is gekomen. Niettemin, al lijn we samen in één kerk, de geeste lijke eenheid ontbreekt te enenmale". Bij de belijdenis hoort de tucht. Wij zijn niet blij als Iemand uit de kerk geworpen wordt", verklaarde ds. Vroeg indewey. „We zijn blij als iemand zich bekeert. Bovendien was de ontzetting van prof. dr. P. Smits geen tucht maar een ordemaatregel. Maar als iemand het Lam Gods loochent, dan zal men tucht moeten oefenen en geen maatre gel van algemeen belang dienen te ne men. De kerk weert wat haar belijden weerspreekt, zo staat ln de kerkorde. nieuwe bijbelvertaling, tégen de nieuwe psalmberijming, tégen het ritmisch zin gen enz. zijn. maar het front van de strijd ligt ènders!) gaf hij het woord an ds. P. G. van den Hooff te Hilver- ïm. praeses van de generale synode. Deze stelde zich achter het openings woord van de voorzitter. Hij meende dat de gereformeerden in de Hervormde ker<t een belofte hebben. Ds. va Hooff verwierp de aantijging als den de hervormd-gereformeerden confessionalisme doen, inplaats liefde voor de belijdenis te hebben. De belijdenis roept naar twee kanten: om het Woord Gods en om het hart. „Denk niet dat u tevergeefs strijdt", verzeker de ds. Van den Hooff de vergadering. ..De Here God is bezig hiervoor ruimte te scheppen. Ga door met uw liefde om naar de belijdenis der vaderen te leven en mee te doen met het bidden de weg waarlangs onze kerk kan genezen". Andere sprekers Ds A. I. Koffeman, gereformeerd predikant te NIJkerk sprak een woord van gelukwens namens het contact van mannenbonden. Ds. J. de Lange. zenJingsdirector te Utrecht, voerde het woord uit naam van de andere vormd-gereformeerde organisaties. Ds. G. Boer te Huizen en ds. H. Abma te Putten spraken respectievelijk de verzoening en over „de Kerk ize kerken". De vragen hierover werden door een forum beantwoord. Ds. Boer zette uiteen wat de ver. nlng in het oude testament betekende i is N.C.B.O. viert derde lustrum soc.-econ. redactie) (Van De Ned. Chr. Bond van over heidspersoneel, die vandaag 15 jaar bestaat, verlangt een recht matig aandeel in de gestegen, dryfsleven voert „Wij achten met welvaart voor het gehele over-!na™ **.r. actieve. Prijspolitiek, heidspersoneel. De bond wil daarom de volgende maatregelen gerealiseerd zien per 1 jan. 1962. Een trendmatige salarisverbetering voor alle ambtenaren; Een optrekking van de achter stand, die de lagere en middel bare ambtenaren hebben opge- Een uitkering ineens over 1962 ter compensatie van de winst- deling in bet bedrijfsleven; Speciale maatregelen ter verbete ring van de positie van het per soneel b|j 's rijks belastingen. De verlangens werden vanmorgen ontvouwd door bondsvoorzitter J. ten Heuvelhof, die het woord PPiis ontstaan," aldus de bondsvoorzitter een speciale vergadering van de bonds- «tv* .„/i.r. mMlmrm. raad in Utrecht ter gelegenheid van het derde lustrum. Hij sprak de wens welke het kabinet voert, ook voor het overheidspersoneel belangrijk. Dit im pliceert, dat wy ook de gedachtengang kunnen volgen van de trend voor het overheidspersoneel, maar dan volle dig en op tijd." Volgens de heer Ten Heuvelhof zou men er kunnen inkomen dat het voor de regering moeilijk is om de loons verhogingen. die in de loop van 1961 in de particuliere sector zijn doorge voerd, in te calculeren in het verho gingspercentage van 1 januari aan staande voor het overheidspersoneel. Daarom is de NCBO voorstander van een uitkering ineens. „Men kan ons inziens volkomen te recht stellen, dat, afgezien van elke achterstandsfilosofie, er over het jaar 1961 opnieuw een bepaalde achterstand uit dat tijdig voor 1 januari overeen stemming kan worden bereikt over de maatregelen in het centrale over leg met de regering. „Wanneer een en ander niet zo zou kunnen, is het naar onze mening .Ongeacht elke andere motivering ligt hier voldoende rechtsgrond, vol komen binnen het kader van de over- igekomen spelregels, voor een uit- mmM i n—Am A..AP l,At I n r» r 1 Qf\ 1 W1 moeilijk voor de organisaties om ver- j ue bondsvoorzitter stond in zijn rede antwoordelijkheid te dragen voor de voorts stil bij het 15-jarig bestaan van de NCBO. die naar bekend, is antwoordelijkheid te dragen te treffen maatregelen, maar die ver antwoordelijkheid blijft dan liggen, volledig voor rekening van de rege ring." aldus de heer Ten Heuvelhof Uit zijn woorden viel af te leiden dst de wensen van de NCBO ook de wen sen zijn van de andere centrales, waarmede de bond samenwerkt. De bondsvoorzittei merkte in zijn rede op dat het klimaat, waarin de onderhandelingen zijn aangevangen (do eerste oriënterende besprekingen zijn reeds gevoerd) niet onverdeeld gunstig is. HU doelde daarmede op de inflatoire gevaren, die de regering thans heeft te bestrUden. „Be meen echter dat wH ona hierdoor niet mogen laten afschrikken en dat wü tr ook niet teveel van onder de indruk be hoeven te komen. WH behoren in het overleg rustig en weloverwogen onze rechtvaardige verlangens kenbaar te maken," aldus de heer Ten Heuvel* hof. l'ilkering Sprekende over de tweede fase van de gedifferentieerde loonvorming, merkte de heer Ten Heuvelhof op begrip te hebben voor de loonpolitiek, walkt de regering voor het vrije de voortgekomen uit een fusie van Alg. Ned. Chr. Ambtenaarsbond. de Chr. bond van belastingambtenaren, de Ned. Chr. bond van personeel in publieke dienst en de Bond van pro testants-christelijk PTT-personeel. De heer Ten Heuvelhof herinnerde er aan dat in feite 57 jaar geleden het werk van de christelijke ambtenaren- vakbeweging reeds een aanvang nam. Hij bracht hulde aan de mannen, die in die jaren de moed hadden deze or- Sanisatiea op te richten en releveerde e fusie van 1946, die hU volledig ge slaagd noemde. Volgens de bondsvoorzitter bewijst de praktijk van het overleg, ook in deze tUd. dat het een onjuiste gedachte zou zgn dat iedere categorie van amb tenaren haar eigen spel zou kunnen spelen. HU meende dat de sociale positie van het gehele overheidsper soneel nu meer dan ooit ten nauwste met elkaar samenhangt. 42.000 vol te maken. HU betreurde het dat er nog vele ambtenaren zyn die de weg naar de vakorganisatie niet kun nen of willen vinden. „Misschien leren zij nog eens dat het leven een een heid is," aldus de heer Ten Heuvel hof, die vond dat de christen tot taak heeft niet alleen persoonlyk, maar ook collectief invloed uit te oefenen ir de wereld. De bondsraad heeft vandaag uit voerig van gedachten gewisseld over het te voeren beleid in de komende periode. Uitgangspunt was daarbij een rapport van bondssecretaris W. Wie ringa over de discussies, die eerder in de regionale kadervergaderingen sUn gevoerd over de realisering van bet program van actie. Uiteraard kreeg de behandeling van het onderdeel ovei de salariëring bierbij de volle aan dacht. Voorlichting voor de buitenlandse student In samenwerking met het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschap pen en het „Netherlands universitie: foundation for international co-operation (Nuffic)". heeft de ..dienst buitenlandse studerenden in Nederland" een voor- lichtings-programma samengesteld, dat beoogt buitenlandse studenten in om land voorlichting te geven over land en volk. Ook streeft men er naar de bui tenlandse studenten in contact te bren gen met Nederlandse studenten. l In het kader van dit ..Meet the Ne- j therlands"-programma wordt van 2a—29 oktober op het „Evert Kupersoord" te Amersfoort een introductie-cursus ge houden. Het programma hiervoor ver meldt o m. inleidingen over de geschie denis. de moderne kunst en de archi tectuur van Nederland. Ook staan een aantal excursies op het programma Voor het studie-Jaar 1961—1962 voorts nog zeven wee' respectievelijk Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Pernis (vac. J v. d. Sar): L. Emmerzaal te Zwijndrecht: te Bever wijk-Heemskerk (wjjkgem. wijk a. Zee toez.) W. H. Doude van Troostwijk te Doorwerth-Heelsum. Aangenomen naar Rotterdam-Charlois: K. W. Slik te Wemeldinge. Bedankt voor Krimpen a. d. Lek: P J. Bos te Sprang; voor Alkmaar (toez.): P. C. de Bruyn te Nieuw-Loosdrecht. GEREFORMEERDE KERKEN GEREFORMEERDE KERKEN (Vrjjg.) De kerkeraad van Kampen is voor nemens ds- M. R. v. d. Berg te Maas tricht te beroepen als miss pred. voor Zuid-Afrika. GEREF. GEMEENTEN Het zijn moeilijke mensen, die altijd weer eerst iets wil voelen en dan pas kunnen geloven. Het zijn ook gevaarlij mqjisen, want de duivel weet zich maar al te gemakkei te openharen als een engel des lichts. Hij geeft het gevj waarnaar soms de mensen snakken en werkt hen alleen vu. dieper in de put van de wanhoop, omdat niets zo gevaar1 is als een vals gevoel. Thomas heeft gezegd, dat hij eerst de gaten in de ham van Christus wil voelen. Wat heeft hij het zichzelf eigt moeilijk gemaakt. Terwijl al een week de discipelen wii dat de Heiland leefde, was Thomas gehuld in de wan over de dood van Christus. Hij was bedroefd, terwijl hij kunnen lachen. Hij was somber, terwijl hij vrolijk had k\ nen zijn. Mensen die eerst willen voelen, doen zichzelf te kt Maar dan ineens komt Christus en zegt; „Zie Mijn hande Hij zegt als het ware: „Voel!" En wat doet Thomas. Hij vo helemaal niet! Hij valt op zijn knieën en zegt: „Mijn Hi en mijn God". Hij zei wel, dat hij wilde voelen, maar hl 'dlC maal eerlijk was die opmerking toch niet. Thomas is de n* die altijd zijn woorden een beetje weet aan te dikken, i zo trots is, dat hij de werkelijkheid in het oog houdt, dat Christus er niet doorheen ziet. De Heiland. geeft hem daan niet in de eerste plaats het gevoel, maar openbaart Zicht t Centi en dan behoeft Thomas niet eens meer te voelen. Hij lei »er Ook voor u. Meer behoeft u niet te weten. Last van zenuwen? Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen getreden. Wie Hem niet aanvaardt, snijdt het hart uit het evangelie. Zo heeft prof. Smits gedaan. „Ondanks de verwarring in de technisch kerk9rde- lijke procedures en de onhelderheid in de begaanbare weg, is het besluit van de synode, waarbij aan prof. Smits de rechten van emerituspredikant zijn ont nomen te waarderen. Hoezeer het waar is dat wij ook voor prof. Smits heb ben te bidden (gebeurt dat ook?), het is niet te verdragen dat de enige weg tot redding wordt gebagatelliseerd en bespottelijk gemaakt". Aldus ds. Boer. Ir. G. J. Quast zal 26 oktober het ambt van hoogleraar in de^ werktuig kundige aspecten de landbouwwerk- tuigkunde aanvaarden met het uitspre- ken van een rede fM bouw hogeschooL l de aula der land- Actie van Groninger vrijgemaakten Het besluit van de vrijge maakte gereformeerde synode van Assen om niet in te gaan op het verzoek van de gerefor meerde synode van Utrecht om te komen tot een gesprek heeft de gemoederen in vrijgemaakte kringen in beweging gebracht. Terwijl prof Kamphuis schreef van „blijdschap op blijdschap" hebben ds. J. v. d. Schaft te Murmurwoude en de Amster dammer S. W van der Schaft een „open antwoord" gericht tot de synode waarin zij op een drietal gronden dringend ver zoeken de weigering om contact te hebben met de „synodale" kerken te herzien. Deze oproep heeft vooral in Groningen weer klank gevonden. Leden van de kerken in Groningen Helpman hebben nu een open brief gericht aan alle leden van de vrijge maakte kerken waarin zij verzoeken dit „open antwoord" ernstig te bestuderen. Zij vervolgen: ,Als u ter motivering van uw afwijzen van de gevraagde contactoefening wijst op het vele verkeerde in de sy nodale kerken, dat daar, volg» de oecumenisti- moet juis Christuswege, toe nopen om contact te gaan oefe nen en te gaan samenspreken. Want anders wordt de schuld van onze kerken door niet te willen aan vaarden het verzoek tot samenspre king steeds groter, als namelijk onze kerken wel wijzen op die vele verkeerde dingen, maar de gelegen heid. die de Here nog geeft, onge bruikt laten.... Waarom ben u daar niet op Ingegaan, hoewel de synode van Utrecht de verzoening noemde, en ze u ook is voorgehouden ln ons verzoek putaten voor samenspreking te be noemen? U schrijft wel: wat de verwijzing naar Rom 5 10 aanbelangt: de Heere maakt Zijn Woord waar, dat Hij door de dood van Zijn Zoon is verzoend met mensen, die tevoren Zijn vijanden waren en dat Hij, tot hun behoud, in Zijn gerechtigheid partij kiest voor hen, die voortaan om Zijns Naams wil zouden worden gehaat..", maar dan gaat u juist voorbij aan datgene waar het in de verzoening om gaat: dat de Heere ter verzoening naar ons is toegeko men toen wij nog vijanden waren, en dat wij daarom de hand die uitgesto ken wordt om tot verzoening te ko men. niet mogen weigeren met de be tuiging: eerst bekering, dan samen- Zij moet er zijn naar binnen en naar buiten Past op, broeders, dat ji nii het gewichtigste van de recht «n de barmhartigheid geloof (Matth. 23 23. vert. K.V.) Daarom ons verzoek aan u, broeders: u bent nog in het heden der genade, wendt u tot de synode van Apeldoorn, met een verbroken hart en verslagen geest jegens den Heere. En zegt tot de broeders van Apeldoorn: „vergeeft het ons. om Christus wil, dat wU niet recht over uw kerken hebben ge sproken. de barmhartigheid niet heb ben geoefend, niet geleefd hebben uit het geloof. En laten wij alsnog, voor Gods aangezicht, gaan samenspreken over alles wat naar onze overtuiging in strijd is met Gods heiligheid en genade, opdat in de weg van bijbelse verzoening door het bloed en den Geest van Christus wat totaal iets anders is dan „de kwesties begra ven" onze kerken verenigd mogen worden door de eenheid in de waar heid en door de waarheid in de een- Afscheid van rector Dalton Lyceum Op het conferentieoord „De Pieters berg" te Oosterbeek is zaterdag officieel afscheid genomen van de voorzitter der Nederlandse Dalton-vereniging, de heer D. J. E. Timmers, rector van het Dalton lyceum te Den Haag. die wegens het be reiken van de pensioengerechtigde leef tijd zUn functie als voorzitter van de N.D.V. heeft neergelegd. Namens de staatssecretaris van O. K. en W. sprak mej. W. B. Uytenhoudt, in- spectrice van het Nijverheidsonderwijs. Zij noemde het Daltonsysteem „een stoottroep van het onderwijs" en zij dankte namens het departement de schei dende voorzitter voor het vele baan brekende werk door hem in deze func tie verricht. Op voorstel van de nieuw gekozen voorzitter, de heer E. E. F. Zweers uit Den Haag. is besloten de heer Timmers tot erelid te benoemen. (Van een medewerker) pwE STICHTING Evangelisch U Herstel en Opbouw, landelijk overkoepelend orgaan voor het jeugdzorgwerk van de Geref. Kerken, heeft van donderdag tot zaterdag haar jaarlijkse studie conferentie gehouden voor alle vaste krachten in het Geref. jeugdzorgwerk. Ongeveer hon derdvijftig jeugdleidsters en -lei ders waren in het conferentie oord „De Blije werelt" te Lunte- ren bijeen. Ieder Jaar opnieuw is deze studiecon ferentie een belangrijke gebeurtenis in de ontwikkeling van dit jeugdzorgwerk. Alle vaste krachten van meer dan vUftig clubhuizen uit het gehele land wisselen ervaringen uit en helpen elkaar bij het vinden van de wegen in het dikwijls nog niet ontgonnen sociaal-pedagogisch veld. Tijdens deze conferentie is het begrip „solidariteit" onder de loep genomen. Deze is aanwezig in het besef, dat allen, die in het jeugdzorgwerk bezig zijn, hun taak willen vervullen in gehoor zaamheid aan de Bijbelse opdracht. Solidariteit moet er eveneens zijn met het kind en met de volwassene buiten de kerk. De ontmoeting vindt in het club huis plaats. Op eerlijke en kritische wUze werd u-t getracht een antwoord te vinden op de vraag, of de houding van de kerkeljlke jeugdleider Juist is. Men verloor zich niet in algemene en daarom vage be schuldigingcn vanwege tekorten, maai ernstig werd gezocht naar positieve ver betering. REFERATEN Ds. H. U. Buitink, voorzitter van Evan gelisch Herstel, hield een referaat de Jeugdleider als wegwijzer. Uitvoerig sprak hij over de Bijbelse achtergrond van de jeugdleidershouding. Deze op dracht en de adat binnen de Geref. Ker ken dekken elkaar niet altijd. Zo ontstaat er een spanningsveld tussen de kerke lijke mentaliteit en het jeugdzorgwerk Drs. H. v. d. Berg, stafdocent aan de Nijenburg te Baarn, refereerde over de jeugdleider als verkenner. De jeugdlei der, de jeugdleidster, de maatschappelijk gezinswerkster, de vormingsleider, de predikant, zij allen ontdekken een andere wereld. In die wereld moeten zij Hl ftiad7'g|geaccepteerd nieuw span- weg Vinden. Ze moeten worden. Ook hier is een nings-veld. Een amateurtoneelgroep onder leiding „De jeugdleider als Indringer". De buurt ziet de jeugdleiders als een blok indrin gers. dat in de buurt niet thuis hoort. Met liederen, gesproken woord en mu ziek werd uitgebeeld hoe de buurtbewo ner leeft, zich afzet tegen de indringende jeugdleiders en ten slotte toch begint samen met hen een nieuwe wereld te bouwen. Maar dan groeit reeds de kenning, dat Gods Geest werkzaam MeJ. dr. W. F. van Stegeren van Am sterdam heeft zaterdagmorgen gerefereerd Aan de Gemeente Universiteit van Amsterdam is aangesteld als Universi- teitsatrs de heer P. M. Dikkenberg. Deze „bedrijfsarts" zal zich bezig houden met alle voorkomende moeilijkheden van dt ong. 7500 studenten op het gebied var studie. huiselUke omstandigheden er sexualiteit, voorts moeilijkheden die sa menhangen met een lichamelijke handi cap en huisvesting. Het bezoek aan de universiteitsarts ii volkomen vrijwillig. Deze zal een stu dent-patiënt, indien noodzakelijk, door sturen naar een specialist. Dit kan zo wel een neus, keel-en oorarts zijn als eer psychiater. „De Jeugdleider, ontmoelingsrWen V spanningen". ZU gaf een samen i. ting van hetgeen in referaten, discus [egebou groepen en spelgroepen aan bouwste gstgc aangedragen. De jeugdleider get gezi| de spanning als de kerk hem oproept leert c_- spel. ZU liet zien, dat een bouwwerk bóüwwerk wordt, doordat de elemeu ln spanning verbonden zUn. De join spanningen doen het bouwwerk tot Toneeli komen en houden het In stand. De spanningen zUn dan ook niet troost, maar een positieve voorwal voor het werk. mzaal De heer B. Burger, muziekdocent K- en de Jelburg, gaf in een muzriekuur leijee Tho: solidariteit dsgehoc De ministers van O., K. en W. en Qma m maatschappelijk werk deden zich vs ou, Ensemt HET GEVAL G0L0EB Vrij Nederland begint een beseÉ?lez,ing wing met de constatering, dat Neder op Schiphol het kleinst denkbare oori tegen Rusland heeft verloren en „dat martiale mannen van onze Konink Marechaussee niet hebben kunnei deren, dat de Russen er met mevi loeh vandoor gingen". Het blad schr .Achteraf heeft premier De Quay to staan dat ambassadeur Ponomarenko onderhoud met procureur-generaal mr. Zaaijer mocht bijwonen in het Aero gebouwtje. Mr. De Zaaijer sprak van diep menselijke tragedie, maar de ju'tii °-I-y tragedie schijnt hier niet minder die; ,"n zijn. Want premier De Quay deed aan uwe Russen geen concessie, hij herstelde ^er voudig een nalatigheid. Een gesprek oi n e van de Nederlandse vreemdelingendi moet assisteren. Mevrouw Goloeb had gelijk de bijstand in te roepen van am sadeur Ponomarenko, die bekend veron Held mag worden met de Nederlai IUW wetten en gebruiken. Het zou beter geweest als de justitie tevoren contact opgenomen met de Russ over de verblijfplaats van i Bij een ontkennend of ontwijkend antwi was de komst vnn de 15 man sterke Ri armonii sche body-guard dan geen verrassing weest. Nu was het slecht geinstruc» Schiphol-personeel een beetje beduusd f do vrouw was weg voor men het wis Van geh«Kd ander oordeel is Elsev Weekblad, dat o.m. schrijft: „De november 1959 schreven wij: „Het diplomatique in Den Hnng kan nog s hingen beleven met de nieuwe aanwir de Sowjetunie, de onlangs gearriveerd bassadeur P. K. Ponomarenko." Zij wat laat. die verrassingen sijn thans g men. Voor het eerst sinds de wede Rij—ijk (1697) l.eeft etn bij de Ned,!®^ sc regering geaccrediteerde ambassadri stige opschudding gemaakt. Het is nl. 1 ongebruikelijk, dat zulk een gczagsdri vergezeld van breedgeschouderd ten, slag levert met onze politie dc bevelen van het wettig gei \A,, :nko be rat de werkelijk) grijpen. Wij betreuren hem gelegenheid is geg< van de procureur-generaal met mevr#* Goloeb bij te wonen. De twee Nederland - die onlangs in de Sowjetunie tot zware straffen zijn veroordeeld, is zu en ig, Ro am keraada gentia, bdia Ri RSj, taurant :el te A «both. lentrurr ,Waal ideil^aags Antwoord: Het verharen v normale zaak, die weinig i 1 hond In dat geval blijft er geen andere t Ials hij. Deze hebben vol daglicht weekeinden georgani- geef geregeld pokon. Is het verschil tus- Groesbeek. sen zijn planten en de mijne Eenheid De bondsvoorzitter deelde mede dat de bond thans 41.189 leden telt «n dat men er naar streeft nog dit jmx de Eindhoven heeft 1300ste student dsib" aan de thee? Antwoord: Er zijn meer mensen, thee gebruiken. Waarschijnlijk zit iets in dat voor de planten goed is. Dat uw vriend betere planten heeft dan a,- zegt echter nog weinig, daar ieder zijn planten dan kan een ziekte fout in de voeding de oorzaak te zijn. Dit is op een afstand moeilijk beoordelen, maar in dat geval die wenselijk zich te wenden tot e renarts. gelijkheid over dan dat de kooi niet water, deugt. De klacht wordt meer gehoord, Vraag: Wij hebben dat makers van een kooi niet op de die daaraan kolenhai de "klep (of het deksel) i niet gestookt v gesteld behoren te worden. Wij denken drijfnat wordt. Wij weten hie hierbij aan het gebruik van verf of wit- niets te doen Er v het stof, die zeer gevaarlijke bestanddelen roest Ons huis is de vogels bevat. In dat geval blij- schoorstenen zijn v r slechts twee mogelijkheden over: pijp en een glazuren pijp met afdakj u handig Zij worden geregeld schoongemaakt.! Vraag: Twee jaar lang heb ik een ka- de kooi wegdi narie gehad, die steeds kerngezond is zijt, de kooi slopen, afkrabben, roep 8.! anders behandelt. Hoe geweest. Enkele weken geleden heb ik elkaar zetten Aan de Technische Hogeschool te Eind hoven is de 1300ste student ingeschre ven. Van dit aantal zijn 423 eerstejaars studenten. als volgt over de verschillende afdelingen verdeeld: technische natuur kunde 73, werktuigbouwkunde 105. elec- tro-technlek 137. scheikundige technolo gie 100. enkele lessen 6. Het aantal ouderejaars studenten be draagt 877 De verdeling hiervan is wis kunde 17. technische natuurkunde 67. het dier in een nieuwe kooi geplaatst. Kort daarna is het gestorven. Daarna heb ik weer een kanarie gekocht maar deze overleed al na enkele weken. Daar na heb ik twee zebra-vinkjes in de kooi „_.iad, die na een week dood lagen. Is gedeeltelijk op het mogelijk, dat de nieuwe kooi be de oude manieT Ga echter voort met de smet is of dat de verf van de kool Is steeds behandeling, die u gewend zijt, namelijk vergiftigd? Na de dood van de dieren Hoe is de grootte der potten. gehele behandeling speelt hier een rol. Wilt u meer zekerheid hebben, dan zoudt u de planten gedeeltelijk moeten gehad, die ni behandelen met thee c~ mv De ontsmetting Kooi kan het best geschieden door gron dige reiniging met heet sodawater. Na dat de kooi goed droog is moet men deze bespuiten met een van de goede in de handel zynde desinfectiemiddelen. Het nemen van een nieuwe kooi is ;ilif (op heb ik de kooi steeds ontsmet. m langzamerhand wat der nu de winter nadert Houd de plan ten in het volle licht Vraag: Mijn kortharige hond "blijft geregeld hebt ontsmet. Wij dijn zusje heeft een namaak- suéde jasje, waarin vlekken zaten. Zij Antwoord: NatuuriUk is het moeilijk heeft de vlekken behandeld met k 2 r en op een afstand precies te zeggen wat de daarna het jasje buiten gehangen, meeste rook tnodsoorzaak kan zijn. Alle dieren stier- ven in de nieuwe kooi. hoewel u deze hieraan wat Ie doen zijn? Antwoord: Volgens de gebruiksaar- haard wordt elk jaar door vakmei^. veilige kleur- grondig gereinigd en nagezien. In wjKntia, haal ik de haard onder de schoorst^Kta. weg. reinig de pUpen en borstel schoorsteen uit. Ik duw er proppen Sier in evenals in de achterkant vat aard. De vakmensen weten niet ho«i vochtigheid ontstaat. Ik stook met thraciet twee maal drie van 12.65 Antwoord: Eerlijk gezegd wij niet wat de oorzaak is. dat de binnenkant van de klep roet opvangt (2.30. rode Chatti wat de oorzaak kan zijn? juiste wijze i de Juiste manier ontsmetting op de grondig hebt verricht. Zou scheidt nu eenmaal vocht af. Wij 1 ben wel resultaat geboekt doorj haard 's zomers vol te stopp» 0 2.3 altijd op, kan die verwij- het roesten veel wordt tegengegaan.!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2