Uw probleem is het onze
Leertucht: noodzakelijk
maar ook mogelijk?
Enkele kanttekeningen
Di 'ie modaliteiten spraken zich uit
Toogdag van
„In dienst
der kerk
Bronchi letten
Een woord voor vandaag
Regering heeft recht op
steun van vakbeweging
Zweedse Kerk begint strijd
tegen echtscheidingen
2
ARBEIDSONGESCHIK TI I El
HOOGSTWAARSCHIJNLIJK zal dc regering nu vrij spoedig bij de
Tweede Kamer bet wetsontwerp indienen inzake de bestrijding van de
arbeidsongeschiktheid.
Naar dit wetsontwerp wordt reeds geruime tijd uitgezien, in het bijzonder
door de minder validen die van een zeer gering inkomen of een ontoereikende
uitkering moeten rondkomen. Zeer lange tijd hebben de Sociaal-Economische
Raad en de Sociale Verzekeringsraad nodig gehad om de adviezen aan de
regering over de moeilijke materie, welke in deze wet geregeld moet worden, j
vast te stellen. Ook voor bet departement van sociale zaken en volksgezond- j
held Is het thans geen sinecure, het ontwerp in die juridische vorm te gieten,
waarbij zoveel mogelijk recht wordt gedaan aan alle groeperingen en alle
technische knopen worden ontward.
Het nieuwe wetsontwerp znl immers moeten omvatten de intrekking en ver-
vanging van de lopende Invaliditeitswet met alles wat daaraan vast zit, het j
zal voorts in de plaats moeten treden van de drie ongevallenverzekeringen ,,Moet er lecrtucht komen? Het
"O «deelt» van de liekenseldveriekerlnt. za| u berouwen. Moet er géén
Alle arbeidsunxewhiktheid word. onder een noemer «kracht, of deee arbeidj leertucht kome„? Het rol u be-
ongeschiktheid nu bet gevolg is van ziekte, van een ongeluk in dienstbetrek-1 T f
kinjr ol Tan een onxeval, dal niet In verband Maal met de dienstbetrekking "rnven. L«rtucht of geen lcer-
In bun advieaen aan de rrtennr iljn de S.E.R. en de S.V.R. bel erover eens. tucht: het ral u heide berouwen,
dat de uitvoering van deze wet moet berusten bij de verschillende bedrijfs-j Maar er moet gekozen worden,
verenigingen in de diverse bedrijfstakken. j Wat dan?" Deze woorden sprak
Aan een dergelijke zeer verstrekkende wettelijke verzekering zitten echter,ds. D. Oosten te Enschede, hoofd-
wat betreft de uitvoering, zeer ingrijpende consekwenties. Naar de opvatting bestuurslid van de Vereniging
van het bedrijfsleven zal de wet ook het toezicht op de geneeskundige be- van Vrijzinnig Hervormden, op dc
handeling moeten regelen. Behalve de loonderving zal namelijk ook de ge- r»- ir~rb
neeskundige behandeling en de revalidatie voor rekening van deze ver- ^gdag van In Dienst der Kerk,
zekering komen.
In het kader van de wet zuQen daarom medische diensten in het leven
geroepen moeten worden met medewerkers, die toezicht uitoefenen op de
geneeskundige behandeling.
Op dit punt nu dreigen op het ogenblik grote moeilijkheden in de medische
wereld. De Maatschappij ter bevordering van de geneeskunst heeft een dui
delijk protest laten horen, omdat deze maatschappij er sterk tegen gekant is.
dat de vrij gevestigde artsen op medisch terrein zullen worden gecontroleerd
door de deskundigen van de medische diensten der bedrijfsverenigingen. Deze
deskundigen zullen bovendien de mate van invaliditeit moeten schatten om dc
grootte van de uitkering te bepalen. Eventueel zal dit kunnen leiden tot een
ingreep ln de behandeling van de vrij-gevestigde artsen. Genoemde maat
schappij wenst dit niet te aanvaarden.
i onzer verslaggevers)
ARTSEN IN VERZET
den, hebben zich tot nog toe geen grote moeilijkheden voorgedaan tussen
de vrij gevestigde artsen en dc uitvoeringsorganen van dc sociale verzeke
ringswetten.
Wat betreft de Ziektewet is dit begrijpelijk. Hier wordt een duidelijk onder-
scheld gemaakt tussen de geneeskundige behandeling en de controle op de
arbeidsongeschiktheid. De huisarts of specialist schrijft de geneeswijze voor,
de controlerend geneeskundige van de sociale verzekering gaat alleen na of
de patiënt al weer zover genezen ls dat hij zijn werk kan hervatten. De uit
voeringsorganen van de 9oelale verzekering nemen bij ziekte slechts de
loondervingsvergoeding
behandeling worden gedekt door de ziekenfondsen.
Deze gescheidenheid bestaat echter niet bij dc huidige Ongevallenwet, Bij
een ongeval ontvangen de slachtoffers niet alleen een uitkering wegens
arbeidsongeschiktheid, maar zij krijgen tevens uit hoofde van de Ongeval
lenwet een heel- en geneeskundige behandeling, eventueel worden prothesen
verstrekt en wordt het slachtoffer bij invaliditeit desgewenst omgeschoold.
Hier heeft de Sociale Verzekeringsbank invloed op de medische behandeling.
De Sociale Verzekeringsbank houdt toezicht, eventueel kan de bank bij me
ningsverschillen over de geneeswijze of revalidatie van een bepaald geval
een andere specialist aanwijzen.
Deze methode van uitvoering van de sociale verzekeringswetten willen
zowel de S.E.R. als de S.V.R. thans gaan toepassen in alle gevallen van ar
beidsongeschiktheid.
De Maatschappij ter bevordering van de geneeskunst staat evenwel op het
standpunt, dat voor de methode van uitvoering de praktijk van de Ziekte
wet aangehouden moet worden, waarbij de verantwoordelijkheden voor loon
derving cn voor geneeskundige behandeling duidelijk gescheiden worden
gehouden.
Wij menen, dat hier begrip moet worden getoond voor het standpunt van
het bedrijfsleven. In dc eerste plaats heeft de uitvoering van de Ongeval
lenwetten in het verleden maar zelden geleid tot ernstige conflicten tussen
de sociale verzekeringsinstanties en de behandelende artsen, in de praktijk
blijken er door overleg heel veel moeilijkheden op te lossen.
In de tweede plaats moet niet over het hoofd gezien worden, dat de sociale
verzekering heel veel geld uittrekt voor genezing en revalidatie van arbeids
ongeschikten. Het Ls te begrijpen, dat men nu ook van deze zijde invloed
vraagt op dc medische behandeling. Men wil „misgrepen", welke uiteraard
menselijk zijn, zoveel mogelijk voorkomen. Dit kost immers de verzekering
geld en bet gestelde doel wordt gemist.
Ook aal men er oog voor moeten hebben, dat de Sociale Verzekeringsbank
reeds over een 60-jarige ervaring beschikt, wat betreft de genezing bij
ongevallen.
Zeer deskundige specialisten heeft zij ln haar dienst, die een nitgebrelde
kennis hebben van bepaalde behandelingsmethoden.
Opmerkelijk is tenslotte, dat in de Sociaal-Economische Raad, en in de So
ciale Verzekeringsraad geen enkel lid zich achter het standpunt van de
Maatschappij ter bevordering van de geneeskunst heeft geschaard, terwijl
men van dc zijde der artsen toch de gelegenheid heeft gehad eigen stand
punt toe te lichten. Ook prof. dr. P. Muntendam, vertegenwoordiger in de
Sociale Verzekeringsraad van de minister van sociale zaken en volksgezond
heid, heeft in de S.V.R. het standpunt van de artsen niet gesteund, hoewel
prof. Muntendam zelf ook medicus is.
Op grond van al deze argumenten menen wij, dat het juist zou zijn, indien de
Maatschappij ter bevordering van dc geneeskunst zich nog eens zou bezin
nen op eigen standpunt. Daarbij zou tevens nog eens het compromis-voorstel
overwogen dienen te worden, dat van de zijde van het georganiseerde be
drijfsleven ls gedaan. Voorgesteld is namelijk In gevallen, waarin de vrij
gevestigde artsen en de medische deskundigen van de bedrijfsverenigingen
het niet eens kunnen worden over de medische behandeling in een bepaald
geval, de zaak te laten beslissen door arbitrage. Dc behandelende arts en het
uitvoeringsorgaan van de sociale verzekering zouden in onderling overleg
een derde geneeskundige moeten aanwijzen, wiens oordeel dan beslissend ls.
Het lijkt ons. dat dit compromis-voors'el het standpunt van de artsen vol
ledig recht doet wedervaren en dat het daarom, mede gelet op reeds ge
noemde argumenten, aanvaard zou dienen te worden.
belofte van zelfbeschikking hebben zich
lot dusver alleen Indonesië en een aantal
gelijkdenkendn landen verzet. Tegen de
VVxtitua zal zich naar analogie van Kongo
welliehl ook de autochtone bevolking
zetten, gesteld nog, en dat is helemaal
zeker, dat tie Verenigde Naties deze
«nlwoordelijkheid op zich w'llen nc<
provincie Overijssel, gehouden te
Nijverdal. Het thema van deze
dag was: 1961 leertuchtjaar; zul
len wij, hervormden, koers hou
den?
Heel de problematiek van de leer-
tuch kwam naar voren in het betoog
van ds. Oosten, die als vrijzinnige
de leertucht wel noodzakelijk achtte,
maar die het tegelijkertijd een on
mogelijke zaak vond.
De .Gereformeerde Bonder" ds. A.
Kool te Rijssen was wat dit betreft
veel scherper. Hij herinnerde er aan,
dat het pas verschenen herderlijk
schrijven over de belijdenis (waar
van prof. dr. A. A. van Ruler de
auteur is) de leertucht haast een on
begonnen werk noemt. „Maar", zei
hij, „als ik met de tucht geen raad
weet, weet ik ook met de prediking
geen raad meer."
Zodra men een belijdenis heeft en
het Is afschuwelijke hoogmoed om te
menen dat men als kerk wel zónder be
lijdenis kan dan zal men degenen
moeten weren, die welbewust tegen die
belijdenis Ingaan. Zoals bijv. prof.
Smits. Ds. Kool achtte het alleen
terwijl ze zich er blijkbaar geen zorg
ïver maakt, dat de prediking en het
pastoraat innerlijk worden nltgehold.
NIEUW-GUINEA
Het door minister Li
Vergadering der Ver. Naties voorgelegde
voorstel tot internationalisering van dc
kwestie Nieuw-Gutnea heeft uiteraard ook
commentaar gekregen van de Nederlandse j
weekbladen. Scherp afwijzend toonl
Pe Nederlandse Nienw-Guinea-poIitiek
gaat vele landen duidelijk te hoog. Wy
moeten wel een zeer verstandig
Elaeviera Weekblad zegt: pre
sident Soekarno is verontwaardigd. Zijn
VN-afgevaardigde spreekt van Nederland'
waanzin. Immers, op Nienw Guinea ras
maar ëén vlag wapperen: dc rood-witte va
de Republiek. In Djakarta is de VN'-vlag
cv?n onbemind als de Nederlandse. H<
intelligent geformuleerde Nederlandse
voorstel is dc consequentie vat
egering gestelde recht
nd, dat als volgt schrijft:; t.rsrhikkking èn van het feit dat Soekarno
„Van de verschillende mogelijkheden waar- en kans voorhij heeft laten gaan to
over Nederland kon beschikken om afstand. crn gesprek met Nederland. Zijn conditie
te doen van Nieuw-Gainea (en dat moe*t eerst overdracht, dan praten, was onaan
toch eens gebeuren), heeft het voorlopig de I vaarrlbaar. Nationaal vooronderstelt het
slechtste gekozen. In plaats vau rechtstreeks voorstel dat onze regering zich
te gaan praten met de andere belangheh- j land grondig heeft georiënteerd
bende, Indonesië, wordt nu gepoogd
lededeling te doi
onze bereidheid tot overdrarht van
reiniteit. Internationaal impliceert het de
voorstel een meerderheid te zullen vinden.
Pe daarop betrekking hebbende verklaring
in de Kamer wordt van groot belang. Enige
conseqnenlies van het voorstel zijn dat het
gesprek met Indonesië voorlof
lijk is en dat herstel van de handelshetrek-
I ingrn evenmin valt te verwachten al
onaal gesanctioneerd spoedige oplossing van het Nieuw-Ci
moeter worden Tegen de volledige Neder- vraagstuk Daarvoor is heg voorstel te in
landse autonomie op Nieuw-Guinea en een grijpend." I werkwijze.
a te laten opdraaien voor een weifelend
beleid, waarvoor alleen Nederland de ver
antwoordelijkheid kan dragen. Het dave
rende plan van minister Luna moet ai.
aanhang overigens nog veroveren. Neder
landse bestuursambtenaren kunnen blijven
met internationale stains, het Nederlandse
kapitaal zou een internationale goedkeu
ring verwerven. Kortom, de typische Neder
lands», anti-Indonesische
Gereformeerden halen
al keurig in
In het Gereformeerd Kerkblad voor
Drente en Overijsel geeft ds. IJ. K.
Vellenga op echt Vellengiaanse wij
ze verslag van de synodezittin
gen, doorspekt met commentaar. In
een laatste artikel sohenkt hij ook
aandacht aan de nieuwe psalmbun
del en gaat dan in op de opmer
king dat met name in Duitsland
niéuwe inzichten baanreken in de
hymnologie. Ds. Vellenga vervolgt
dan:
Laten zij, die nu bedroefd zijn. dus
niet te bedroefd zijn, en zij, die blij
zijn, niet te blij. Het kan alles nog
anders worden. Als de hervormde
broeders straks eens mochten vin
den, dat er heel andere kerkliederen
moeten komen, dan die welke wij
nu voor een goed deel van hen over
genomen hebben voorlopig dan
zouden wij niet alléén kunnen blij
ven staan. Daar houden wij niet
van. In de zaak van het kerkgezang
doen we het trouwens ook helemaal
niet.
Het kan echter nog van alles worden.
Al mogen we ons dan voorlopig ook
tot de zang begeven van de bundel,
die „voor een goed deel nog geïn
spireerd is op de hervormde bundel
van 1938". De smadelijke opmerking,
dat we vijftig jaar bij de hervorm
den achteraan komen, mogen we
met verontwaardiging afwijzen. Het
zijn geen vijfentwintig jaar. We ha
len keurig in.
Rhodos roept op
vrede te bewaren
De pan-orthodoxe conferentie op
Rhodos heeft er in een slotboodschap
bij alle orthodoxe volkeren op aange
drongen „de onderlinge vrede, de vre
de van Christus, de vrede van onze
God" te bewaren. De boodschap, die
door de twaalf voornaamste Orthodoxe
Kerken welke een week lang verga
derd hebben was goedgekeurd, bevatte
geen der politieke punten die door de
delegatie van de Russische Orthodoxe
Kerk waren voorgesteld. Naar verluidt
zou de conferentie een Russisch ver
zoek van de hand gewezen hebben om
m de slotboodschap een oproep tot
vrede aan de vier grote mogendheden
op te nemen.
De boodschap werd in het Russisch
en het Grieks voorgelezen op een vol
tallige zitting in de kerk van de an
nunciatie.
Geref. centrum voor
kinderbescherming
(Van
Ds. A. J. van Oost te Vriezenveen
aangekondigd als confessioneel, maar
vaar eigen getuigenis niet confessioneel
doch eerder Kohlbruggiaan stond veel
jarzelender dan ds. Kool tegenover de
leertucht. Men moet inderdaad eindeloos
;eduld hebben met hen die afwijken van
de belijdenis. En zeker mag nimmer
persoonlijke antipathie enige rol spelen
de veroordeling van zo iemand.
Maar wanneer men in een geval als
in prof. Smits de uiterste tolerantie
heeft betracht, wordt de tucht toch god
delijke roeping. ..Van -Jezus Christus als
verlosser zal men afblijven", riep ds
Van Oost. Wordt Christus niet als
Verzoener tussen God en mens erkend,
dan blijft tucht als het enig mogelijke
open en dan moet zij worden toegepast.
Zij het na uitvoerige gesprekken.
De leertucht wordt wel eens veroor
deeld door mensen die zeggen „wij wij
len geen bloed zien". En men spreekt
dan over martelaren en slachtoffers.
Eigenaardig, aldus ds. Van Oost. want
in de kerk moeten wij bloed zien. Wie
niet erkennen wil, dat het bloed van
Jezus Christus reinigt van zonden, die
doet iets af van de belijdenis. In het
ambt kan bij zeker niet gehandhaafd
worden.
Welke koers?
Ds. Kool meende dat de Hervormde
kerk krachtens artikel 10 van haar kerk
orde, gekozen heeft voor een bepaalde
koers. De koers waarin zij „zich strekt
de toekomst van Christus". Uit
gangspunt is de heilige schrift als eni
ge regel des geloofs. De belijdenis is
de gezaghebbende concentratie van wat
in de schrift wordt geleerd. In die belij
denis wil men- samen met al dc heili
gen (de vroegere belijders) de volheid
- on het Heil verstaan.
Soms zijn er verblijdende tekenen bij
het koersen. Dan blijkt in de Hervorm
de kerk dat er sprake is van een op
nieuw luisteren naar de heilige schrift.
Helaas, een vaste koers wordt nog
niet gevaren. Er is een aarzeling ln het
beleid en soms een koersen in ver
keerde richting (bijv. de toelating van
vrouwen in het ambt, zoals ds. Kool
zei).
Niet dat koers houden geen enkele
speling laat. De calvinistische reforma
tie heeft altijd een zekere vrijheid ge
kend. „Bekvechterij en hoogmoed, zo
als zo duidelijk ilaar voren komt in de
vrijgemaakte kerkep, trekken ons in
De Raad voor Gereformeerde Sociale
Arbeid heeft na ampele voorbereiding
op voorstel van zijn commissie voor
de kinderbescherming besloten tot de
vorming van een gereformeerd centrum
voor kinderbescherming. Dit centrum,
gevestigd op het bureau van de Raad.
Koningslaan 7 te Utrecht, heeft in hoofd
zaak ten doel de bevordering van het
onderling contact en het gezamenlijk
gesprek in gereformeerde kring over
vragen betreffende de kinderbescher
ming c.a. alsmede het geven van voor
lichting en advies op dit terrein.
By dit centrum kunnen zich, behalve
Instellingen, als deelnemer ook aanslui
ten, allen, die in de kinderbescherming
op enigerlei wijze werkzaam zijn.
De eerste bijeenkomst van het
trum wordt gehouden op zaterdag 21
oktober a.s. om 2 uur. in hotel Pays
Bas. Janskerkhof 10 te Utrecht.
In deze bijeenkomst, waarvan de lei
ding berust bij Prof. Dr. R. van Dijk,
voorzitter van de G.S.A., zal Mr. A. J.
Hagen, voorzitter van de bovengenoemde
commissie, het onderwerp „de gerefor
meerde bijdrage aan de kinderbescher
ming" inleiden en zullen o.a. aan de
orde komen de doelstelling van het cen-
enkele voorstellen omtrent zijn
geen enkel opzicht, al weten we best
dat het in gereformeerde-bondskringen
ook niet alles goud is wat blinkt.''
Ds. Van Oost achtte de oefening van
tucht iets gemakkelijker wanneer de
nieuwe kerkorde Christus niet alleen be
leden bad als Hoofd der kerk en Heer
der wereld, maar tevens als Verlosser.
Dit deed ds. Oosten tot zijn collega
uitroepen: „Hoe heb ik het nu met u?
Wat is het christendom anders dan ver
lossersreligie en wat kan Christus voor
ons anders zijn dan de Verlossersgestal
te? In ons belijden van Hem als Hoofd
en Heer is ons belijden van Christus als
Verlosser begrepen."
In Gods naam
Ds. Oosten zag ln leertucht voorals
nog geen heli. Tien jaar geleden wilde
de kerk nog niet overgaan tot het in
voeren van de leertucht. Kan zij het in
1961 wél? Om leertucht te kunnen oefe
nen moet eerst het getuigenis der kerk
helder klinken, moet een kerk eerst een
ware christelijke gemeenschap zijn, die
haar voornaamste opdracht: de kerste
ning der wereld, op de juiste wijze ver-
Chr. handelsonderwijs
confereert
De centrale raad voor christelijk han
delsonderwijs te Den Haag houdt op 3C
31 oktober een congres voor lera-
van de aangesloten handelsscholen
middenstandscursussen in het con
ferentieoord „de Pietersberg" te Ooster
beek. Er zullen lezingen gehouden wor
den door prof. dr. F. L. Muiswinkel en
drs. A. L. Dirken, hoofd van de afdeling
opleiding en examens.
Aan het congres gaat de jaarvergade-
A dvertentiën)
vult.
Wat voor zin heeft het om te discus
siëren over de opstanding van Jezus
Christus als onze gesprekken daarover
niet doorzuiverd zijn door de kracht
van die opstanding? Wat voor zin heeft
het om te praten over verzoening, wan
neer Hij, die de Verzoening is, niet
Zelf in ons midden is en ons spreken
en handelen bepaalt?
De geschiedenis der leertucht leert-,
dat de kerk vaak al te snel bepaal
de theologische inzichten verklaard
heeft als te zijn het hart van het ge
loof. Maar dit is een vereenzelviging
die men niet kan handhaven. Liever
zou ds. Oosten de weg bewandelen,
eens door Da Costa gewezen: de
kracht der Waarheid zal het zélf doen.
Wanneer eerst geluisterd wordt naar
de Heilige Geest zal de koers duide
lijk worden. En moet er dan leer
tucht komen, welnu dan ,,in Gods
naam".
(Advertentie)
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
Spreken is zilver en zwijgen is goud, zegt het spreekwoord,
maar er zijn ogenblikken dat spreken diamant is. „Toen ik
zweeg, kwijnde mijn gebeente weg", schrijft de dichter van
psalm 32. Hij heeft het dan over zijn overtredingen, zijn
zonden.
Onbeleden zonden knagen aan het hart als ratten aan een
oude, houten vloer. Het is nu eenmaal onmogelijk om God
voor de gek te houden. Gods hand drukte zwaar op hem, zegt
de psalmist. Diep in zijn hart weet hij dat God het weet,
maar toch durft hij er niet voor uit te komen. Hij is bang
voor de gevolgen, voor de reactie van God en hij doet zijn
best om die gevolgen nog wat verder de toekomst in te
schuiven, maar zijn leven wordt juist door die gevolgen be
heerst, ook al zijn ze er nog niet.
Angst voor God, dat is altijd het gevolg van zonde. Maar hoe
anders wordt het in zijn leven als hij zijn zwijgen verbreekt.
Als hij God gaat vertellen wat God al lang weet. Als hij niet
langer in hem opgekropt houdt wat hij er al lang uit had
moeten gooien. Dan blijkt God ineens een vergevend God en
geen straffend God te zijn. Maar hij heeft dan één ding ge
leerd. Wij moeten tot God gaan ten tijde dat Hij ons laat
vinden.
Voorzitter van cle C.B.C. meent:
(Van onze soc.-econom. redactie)
De regering kan met recht de
steun en de medewerking van de
vakbeweging verwachten, waar zij
streeft naar handhaving \an de
volledige werkgelegenheid zonder
dat er inflatie optreedt. Aldus ver
klaarde vanmorgen de voorzitter
van de Chr. Bedrijfsgroepen Cen
trale (CNV), de heer C. van Baren
jr., op een vergadering van de
Verenigingsraad van die centrale
in Den Haag.
Volgens de heer Van Baren gaat
het hierbij voor heel onze volkshuis
houding om belangen van de eerste
orde. Hij constateerde een ontwikke
ling, waarbij de bestedingen sneller
gaan toenemen dan de produktie.
waardoor een opwaartse druk op de
prijzen ontstaat en het inflatiege
vaar gaat dreigen.
Nu de schaarste aan arbeidskrachten
nog steeds toeneemt is waakzaamheid
geboden om te voorkomen dat, zoals in
1956 gebeurde, het evenwicht in onze
economie wordt verstoord, aldus de
heer Van Baren. Hij herinnerde er aan
dat bij een dergelijke verstoring de
werknemer altijd het eerst kind van de
rekening wordt.
De huidige ontwikkeling vraagt daar-
om van de vakbeweging een beheerst
We zullen positieve stappen
moeten nemen om het groeiend
aantal echtscheidingen tot betere
proporties terug te brengen, heb
ben de bisschoppen van Zweden
in een herderlijk schrijven dat van
alle kansels werd voorgelezen, ge
zegd. Zij stelden bezorgd vast dat
ieder jaar ongeveer 9000 kinderen
hun ouders verliezen door echt
scheiding. Dat zijn er ruwweg ge
schat 90.000 in de komende tien
jaar, als het aantal echtscheidingen
zo hoog blijft als het nu is in Zwe
den.
Het is bewezen, waarschuwen de bis
schoppen. dat juist deze kinderen uit
niet-gelukkige gezinnen het gemakke
lijkst vervallen tot jeugdcriminaliteit,
drankmisbruik en het gebruik van nar
cotische middelen.
De bisschoppen meenden dat de oor
zaak van het grote aantal echtscheidin
gen gezocht moet worden in het feit dat
de jonge mensen in hun gezinnen en op
school niet voldoende en goed geïnfor
meerd worden over de basis, condities
en verantwoordelijkheden van het hu
welijk. Zij riepen op om juist hierin
verandering aan te brengen.
Wij hebben een onderwijsreveil nodig,
zo stelden zij. waarbij de voorbereiding
op het huwelijk een geïntegreerd deel
gaat uitmaken van het onderwijs van
de natie. Tot nu toe kon dit alleen maar
gedaan worden tijdens de korte uren
catechisatieonderwijs voor de belijde-
l niscatechisanten.
Laat men een aantal lesuren per jaar
besteden aan de voorbereiding op het
huwelyk. Maar dan als een echt studie
object, dat wil zeggen, onderwezen vol
gens duidelijke inzichten, men moet we
ten wat men wil bereiken. De basis
moet gevormd worden door echte nor-
Bovendien legden de bisschoppen er
de nadruk op dat in de gezinnen de ou
ders ook hun kinderen moeten bijstaan.
Zij moeten juist door hun voorbeeld hun
kinderen leiding geven. „Als de gezin
nen geen echte gezinnen zijn en als de
ouders niet in staat zijn hun kinderen
te zeggen wat goed en verkeerd is, zul
len alle pogingen om op school of in de
maatschappij de jongeren te helpen, fa
len.
Met nadruk wordt nog gesteld dat
weer duidelijk gemaakt moet worden
hoe een christen over het huwelijk
denkt en moet denken. De grote aanval
op het huwelijk heeft zich ingezet toen
de christelijke conceptie van het huwe
lijk werd verworpen. Zij die in woorden
film en foto's hebben gepredikt dat ie
dereen vrij is om te nemen wat hij kan
en te doen wat hij wel, hebben op dit
ogenblik de wind in de zeilen. Maar in
hun kielzog vindt men ontelbare dra-
ROFIKFNHOIFK
Nog ligt de-wereld open, door Annie
Ferwerda-Van den Berg. Derde druk.
Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen.
De lichte nacht, door Wilma. Derde
druk. Uitgave J. H. Kok N V.. Kampen.
Meetapparaten ontwerpen en gebrui
ken, door A J. Dirksen. Uitgave De
Muiderkring N.V.. Bussum.
CBC-voorzitter spoedig in hun tegendeel
voor de werknemers gaan verkeren. Een
inflatoire beweging in het leven roe
pen is spoedig gedaan, deze echter
weer in te dammen en de nadelige ge
volgen voor de werknemers ongedaan
te maken is minder eenvoudig.
Koopkracht
De heer Van Baren noemde de eer
ste periode van de gedifferentieerde
loonvorming bevredigend voor de werk
nemers. De verkregen loonsverhogingen
bleken koopkrachtvergrotingen te zijn.
Bovendien betrokken de onderhandelin
gen per bedrijfstak of onderneming de
leden weer meer bij het werk van de
vakbeweging, hetgeen een van de licht
zijden van deze politiek kan worden ge
noemd.
De CBC-voorzitter meende wel dat er
plaats is voor nieuwe spelregels, die
een meer globale toetsingsprocedure mo
gelijk maken en die behalve met de
produktiviteitsontwikkeling ook reke
ning houden met het rentabiliteitsver-
loop en met de situatie' op de arbeids
markt. Voorts dient de loonvorming
geen statisch bedrijf fe worden, waar
knappe rekenmeeslers het laatste woord
hebben. Er dient ruimte te blijven
voor een verantwoord sociaal beleid van
de bedrijfsgenoten.
Verantwoordelijkheid
Sprekende over de mede-verantwoor
delijkheid van de werknemers in de on
derneming, vroeg de heer Van Baren
zich af of de verschijningsvorm van de
vakbeweging, zoals die historisch is ge
groeid, nog wel in overeenstemming is
met de huidige ontwikkeling van de
maatschappelijke structuur. Hierbij
dacht de CBC-voorzitter met name aan
mogelijkheden tot spreiding van taken
en verantwoordelijkheid.
De vraag hoe de leden te betrekken
bij het werk van de vakbeweging, roept
dwingend om een oplossing, aldus de
heer Van Baren. De leden moeten naast
de propaganda een zinvolle taak in de
beweging te vervullen hebben om haar
een bron van kracht en inspiratie te
doen zijn, inplaats van een heerschappij
van apparaat-mensen.
Wij hebben er ons voor te hoeden, al
dus de CBC-voorzitter, dat de vakbewe
ging een eigen leven gaat leiden, los van
de stem en de invloed var de leden.
De Inspraak van de leden mag in de
praktijk niet weg-gedelegeerd worden.
Delegatie van bevoegdheden dient
daarom beperkt te blijven, willen de
leden niet de indruk krijgen dat zij er
vrijwel niet meer aan te pas komen.
De Verenigingsraad begon van
morgen na de openingsrede van de
heer Van Baren aan een omvangrij
ke agenda, die in twee dagen moet
worden afgewerkt. Onder andere zal
hef hoofdbestuur opnieuw moeten
worden samengesteld in verband met
het overlijden van secretaris C. van
der-Wal en de pensionering van mr.
W. Brak.
Beroenin ffswerk
GERTEFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Fëijenoord: C.
de Ruyter uit Wemeldinge.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Rottcrdam-Kralingen: R.
Slofstra te Harderwijk en M. Vlietstra te
IJmuiden.
Bedankt voor Schiedam: J. Keuning te
God een verbond te maken. Beschre
ven in het Engels door Willem Guthry,
in leven dienaar van het Evangelie in
Schotland, uit het Engels vertaald door
Jacobus Koelman, in leven wettig die
naar van de Christus gemeente te Sluis
cin Vlaanderen. Naar de 10de druk van
bliksem. Vermoedelijk bedekt men de 1737, uitgever L. Dorsman, Rotterdam".
T "adman? Was er toen bij
Vraag: Wij hebben een grote
gel. Is die nu gevaarlijk voor bl
licht of niet? Ik zie wel eens,
iensen zijn, die bij onweer eet
>or de - spiegel doen.
Antwoord: De spiegel heeft
enkele aantrekkingskracht
rmoedelijk bedi
de bliksem niet te zieD
weerkaatsen.
Vraag; Wat is
luid snurken?
Antwoord: Het snurken wordt
oorzaakt door het terugvallen van de 1674 afgezet door de staten
Wie t
met huurschuld weggingen, niets zou
kunnen bewijzen. Zij hebben bovendien
zonder onze toestemming of die
Wanneer zij weggaan en deze laten
wegbreken, moeten wij dan de kosten
dragen of de onderhuurder?
de tuin laten rondlopen. De laatste da
gen verliest het dier sterk aan leven
digheid. Moet het behalve blaadjes sla
ook nog iets anders eten of drinken?
achts buiten blijven?
Vermoedelijk heeft de
vitaminetekort gekregen.
doen tegen derland?
sennapad een vitaminetekort gekregen.
Antwoord: Als de onderhuurder de U moet het dier afwisselend de vol-
tong naar de keel. Een oud huismid
del is. het strottenhoofd van de snur
ker zachtjes met een in koud water
bevochtigde spons aan te raken Dit
veroorzaakt een slikbeweging, waar
door de tong weer recht komt te lig-
Ï;en. Een doeltreffender middel is een
int onder de keel door om het hoofd
te binden voor men gaat slapen. Dit
voorkomt het terugvallen van de on
derkaak en zo ook het achterover hel-
Zee-
cwitantie weigert, is het des te erger
voor hem, want de onderhuurder moet
bewijzen, dat hij de huur heeft betaald
en geen huurschuld heeft. Alles wat de
onderhuurder aan het huis verandr
land omdat hij zich niet onderwierp
de door de overheid in het leven ge
roepen en gehandhaafde kerkorden in
de provincie. Hij was o.a. tegen het vie
ren van kerkelijke feestdagen en tegen
gebruik van de liturgische formulieren.
Hij behoorde tot de aanhangers van
Voetius wat betreft de strenge levens
stijl, vooral de heiliging van de zondag.
Hij was zeer geleerd en heeft zich na
zijn afzetting bezig gehouden met ver- -
taling van boeken van buitenlandse de onderhuurder verhaalt.
gende voedingsmiddelen geven:
gekookte worteltjes zonder zout. worm
pjes (enkele per dag) of slakjes en
in melk geweekt wittebrood. Boven
dien tweemaal in de week een kwart
of vernielt moet hij betalen. Maar de theelepeltje kalk r__
huurder is jegens de eigenaar voor 'e druppeltjes davitamon A i
onderhuurder verantwoordelijk Het is het dier na verloop van I
dus zaak te zorgen, dat de onderhuur- opknappen, dan kunt u t
der het huis in goede staat brengt, schildpad naar - Ji---
■oordat hij vertrekt en liefst zo snel Een. waar men
mogelijk (tenzij de eigenaar de veran
deringen schriftelijk goedkeurt) want
de huurder draait voor de kosten op
moet maar zien. dat hij deze op
Vraag: Een naturel shantung jurk piëtistische theologen en het houden
geschroeid met strijken. Hoe krijgt
en de schroeiplek eruit?
Antwoord: Het is niet mogelijk
geestelijke oefen ngen. Hij bevor
derde zo doende de conventikels, maar
verzette zich tegen afscheiding van de halfuur
Vraag: Op mijn beige gebloemd plu
che tafelkleed is een glas limonade om
gevallen. Wij bemerkten dit pas na en
is er in het kleed
deze desgewenst- voor
u naar een laboratorium voor onder
zoek kan opzenden.
Vraag: Wanneer ik aardbeien poot
jn grond, waarin kippemest zit, moet
ik dan met andere chemische stoffen
geschroeide jurk goed te krijgen Als kerk. De aanduiding „wettig dienaar oranje plek gekomen. Hoe kan ik de-
de stof licht geschroeid is, kan men van Christus duid. erop, dat hij zich ze het best verwijderen?
de geschroeide plaats onmiddellijk met als onrechtmatig afgezet' beschouwde.
J----* Met Christus-gemeente wordt de Her
vormde (gereformeerde) kerk bedoeld.
Zijn geschriften staan op hoog peil.
Vraag: Onze inwoners willen geen
U~U1 SB de onderhuur,
deppen. Soms verdwijnt de vlek
Vraag: Ik ben in het bezit van een zui
ver bijbels boekje. Op het voorblad
staat: ..Des Christens groot interest of
de toeststeen van ons zalig deel aan
Christus, getoetst en aangewezen wie
het heeft en hoe te verkrijgen met ver
toog van de wijze hoe uitdrukkelijk met
„branderig" zoals i„JRB,
wil zeggen: het bevat heel veel stik
stof in verhouding tot de kali- en fos-
forzuren en in verhouding tot de gewo-
ge-
de
het best verwijderen?
Antwoord: Eerst deppen met
doekje met alcohol en dïïrna alnemen SZl'.'-'g
met lauwwarm water. kippemest (goed fijn verdeeld) Rink
diep onder te werken (onder de eerste
Lezers helpen. Dank zij enige
lezers hebben wij enkele exempla
ren van het gedicht over de twee wol- superfosfaat
ken beschikbaar. Een
™„i^S^igheid. door mij had het" 57 "jaar geïeden "geleerd
gegeven kwitantie in stukjes gescheurd, schreef het uit haar hoofd op. On
Nu zei iemand mjj dat ik, wanneer zij hartelijke dank!
steek) Voeg tevens per are (100 vier
kante meter) 5 kg patentkali en 3 kg
superfosfaat aan de bemesting toe om
-.-J®zcrs e Kro^e hoeveelheid stikstof wat
te neutraliseren Gebruik bii hot plan
ten wat vochtig turfmolm en giet de
planten flink aan