atrix Uw probleem is het onze Dr. Ted Engstrom: Christus moet ons levenspatroon zijn min RODENT Bij belse ..grondwoorden" zuiver verstaan k.fr stsojsvïsjess^ d" v"b»d -««riMcS. bouden rrd in v„erband met het Een ivoord voor vandaag Voor ds. Buskes bleep Christus Dezelfde Jeugdappel Chr. Geref. jeugd Zuid-Holland Dr. Meuzelaar voor N.Z.V. Doen we het wel helemaal goed Raat *P de zondagsschool niet om een op de zondagsschool en vertellen .rdü^ooX.V «ewï."n* o"f SS We ae bijbelse verhalen op deverhalen met een dogmatische conclu- juiste manier' Deze vraeen s,e* maar om bijbelse abc. We moe- ,aau,cri vragen ten niet ergeni Viteem Uaarhebbep vormden zaterdagmiddag de ba- en niet elkaar met goede en hartelijke «is van het boeiende betoog dat beg°gin*en °p d« p'"1» houden, maar T t is i ,j samen op weg gaan. vanuit de bijbel dr. J. J. Meuzelaar hield in leren zien hoe de wereld in elkaar zit. gebouw Custodia in Den Haag OP Het °yde eri Nieuwe Testament worden i e nog al te veel gelezen als een voorspel- de regionale conferentie van nng en een vervuiling. Als dat zo zou de Nederlandsche Zondagsschool z'in- komt er daarna een leegte, die wc Vereniging. In duidelijke taal ïA'chïuiteJT. zette de Hervormde predikant uit w'ge waarheden. Vervulling betekent Amsterdam uiteen hnr nnnHvake- I cchter Seen volt°oiing: Gods werk is Amsteraam uiteen noe nooazaxe- nog onvoitooide aymphonie. We die- Jljk net IS dat we de „grondwoor- ncn duidelijk en nuchter te zien en om den" van de bijbel zuiver ver-jJf-X!?/! zelfdlsciPli.n® J zijn. Dan wordt ons uitgangspunt: niet Staan en ons niet schuldig maken l opvoeden naar het evangelie toe. maar aan vroom gezeur" zoals, naar I heenbrengen wij het evangelie tot het hu rel. neg zo vaak gebeurt. Discipline Als voorbeeld van een verkeerde ge 1 dachtengang noemde hij het feit dat wij Dr- Meuzelaar besloot met de voor niet vragen ..hoe brengen wc het bijbel- den: Laten we nu eens in Nederland - se thema binnen het bereik van hel wat gediscipllneerder werken en niet het slot van de nationale jubileum- Sfb'ajr"h«h^"1 JWïlfcPT 1o™ r?U»«„'"d°nA1hUt rally Van Y°Uth f°r ChriSt' die Ee" nuV- nl"«- 1 15-jang bestaan. Het werd gezon- guv* van r'-'iwe h'«d -.n d* Ncd ,n df huishoudelijke vergadering werd gen na de uitnodiging van de pre- Zondagsschool Vereeriging dat „Klank hekend gemaakt dat de aandacht van de «ident van Y F C-International rie bodem heet. Men hoopt dat het moge- sondagsschooikmderen zal worden ge- j ®iaent van .U. international, de lijk zal worden meer gericht te werken vraagd voor wat er in de wereld ge- Amerikaan dr. Ted. W. Engstrom. ten aanzien van de kinderen en ouderen b«"rt- met als uitvloeisel daarvan een ailen d;e Christus in hun lpvpn In de gemeente door in het blad bepaal- actl® met Kerstmis een aantal kul- «»l "lien cue unriStUS in nun leven de teksten of bijbelgedeelten toe te lich- kens naar Blrma te kunnen sturen voor' Wilden aannemen Om naar voren ten die zowel in de kerk als op de zon- hen die in moeilijke omstandigheden le- te treden, itiffcc.hnt.n .n ichnia. 4c» ArriArwarn ven. Ook zal geld worden ingezameld voor de verschijning van een Maleise1 uitgave van ..Wie zingt mee bestemd voor ds. H. J. Teutscher die onder do Papoea's in Nieuw Guinea werkt Nationale jubileum-rally van Youth for Christ Utrechtse Dom was overvol „W/"IL toch bedenken: Hij is na- bij. Volg dan Zijn stem, ook u maakt Hij vrij. Luister, Hij spreekt u toe en ook mij: „Kom naar Mij, zondaars, kom!" Machtig klonk dit indringende lied zater dagavond door de majestueuze, zpcht de dank gothische Domkerk in Utrecht aan Ouders gevolg. Dr. Meuzelaar meende dat 1 volgorde tn de bijbelse vertelling kan worden doorbroken. In de kerk zal de „bloemlezing, waaruit voornamelijk ge preekt wordt" wellicht enigszins kunnen worden verruimd. Hij zei verder: we moeten nuchter onder ogen zien dat de genen die er op school en zondagsschool van hebben gehoord er geen weg meer mee weten. Dan moeten we niet roe pen: ach. wat een ongeloof. Zij zitten met een bijbel die in hun ogen is ver ouderd, want ze hebben hem niet ge leerd te lezen met betrekking tot de si tuatie van nu. Velen leven ook met een „geïsoleerde" blibel die voor hen geen enkele verbinding met de verschillende levensgebieden heeft. Geloven In bijbel- s geen optelsom, en daarom moe ten we Maag§j||MSfi door te __J binnen het we ons uitgangspunt veranderen te zeggen: ..Hoe komt die bijbel ien bet bereik van de mens". Het MILJOENENNOTA Na een beeehonwing te hebben gegeven van de diverse belastingvoorstellen, die tegelijk met de Miljoenennota syn inge diend, schrijft Elseviers Weekblad o.m.t „Verschillende van dese maatregelen aal bet Nederlandee volk ala min of meer onvermijdelijk gegeven de economische situatie en vooral de fiscale structuur wel aanvaarden. Men sal weer geduld oefenen, met alleen de kwade kansen van een dergelijke opschuiving. En ons bedrijfs leven sal rich, zjj het mopperend, wel weer by de voorstellen neerleggen. Men laat rich voortdrijven, soala in wesen ook dese Miljoenennota rich door de ontwikkeling laat voortdrijven. Met een werkelijk finan cieel en met name met een werkelijk fiseaal beleid heeft dit alles o.i. weinig tr maken. Jarenlang verandert er feitelijk niets; naar de omstandigheden worden de lasten een percentje hoger, die post stijgt wat en een andere daalt een kleinigheid. Doch men vraagt slch af waarom die jaren van praktisch lijdzame aanpassing der be groting aan de omstandigheden, sonder enig opvallend initiatief niet aijn en wor den bennt om de itroctoor van ons belastingsysteem te hervormen en te ver beteren. Er moet voor de moderne staat geld, veel geld rijn, met welk belasting systeem ook; over dat pnnt maakt niemand aich meer illusie*. Maar het gaat er niet alleen om een opbrengst te verkrijgen, maar ook op welke wy«e. Nog afgezien van feilen en onrechtvaardigheden is ons belasting stelsel voor alle contribnabelcn, zowel particulieren als ondernemingen, thans weinig meer dan een gebrekkig soort drsinsgevysteem. Zelfs met behoud van de hnidige totaalopbiengst ion ons belasting systeem hervormd knnnen worden tot een werkzaam instrument om de eeonomisehe kracht en de economische inspanning, zowel van de particulieren ala van de be drijven, te stimuleren en op een hoger niveau te brengen." Een medewerker van VrijNederland schreef o.m. het volgende: „De professo rale minister die zjjn theorie tot in d< finesses beheerst Knopen tellen De overwegingen voor de keuze van een christelijke universiteit kunnen onderscheidene zijn. Wanneer ech ter bij deze overwegingen ook het „knopen tellen" wordt toegevoegd, zal dit terecht velen verbazen. Prof. dr. L. van der Horst was tot dus ver hoogleraar aan de Gemeente lijke Universiteit van Amsterdam en van de Vrije Universiteit. Eerstge noemd professoraat heeft hij thans neergelegd. En op een vraag van „Het Parool" naar de overwegingen voor deze keuze heeft hij geant woord: ik heb gewoon knopen ge teld Zulk een antwoord moet èn naar bin nen èn naar buiten een vreemde in druk maken. Genegenheid jegens het hijzonder hoger onderwijs toch zal gemeenlijk worden ingegeven door andere motieven dan door het aan tal knopen aan een vest. Chgwt* *n Mc Millan produkt! laten vertegenwoordigen De heer Ramaker heeft de jongeren van 13 tot 30 jaar er in zijn promo tion op gewezen, dat zij een belangrijke taak hebben temidden van ons volk en dat de toekomst van ons land en van de wereld in hun handen ligt. Die leeftijd, zei hij. is er ook een van ingrijpende beslissingen in je persoonlijk leven. Vuur bleef branden Vervolgens herinnerde hij aan het be- I gin van Youth for Christ in ons land. Onder het gezang van meer dan dat misschien wel erg spectaculair was. tweeduizend mensen kwamen ze naar maar waarvan velen gezegd hebben, de ruimte rond de kansel. Tientallen dat dit strovuur spoedig uitgebrand zou jongeren en vele ouderen. Ze hadden "Jn. Dat is gelukkig niet zo geweest, maar één begeerte: van Jezus te zijn mare. dat Jezus Christus alle zonden weg wil vegen, jong en oud Zijn leven wil schenken, de Hemelse heerlijkheid en verder alles wat het hart begeert als we maar tot Hem gaan zoals we zijn en tot Hem zeggen: Heer kom in mijn zondig hart. Wanneer we Hem zo te gemoet treden, dan blijft het antwoord .niet uit. want dan zegt de Heiland: alle Jongeren van Y. 1 ..Mijn kind kom. kom gauw. Ik zal je F.C. te willen overbrengen aan de prin-; laten delen in de blijdschap en in de ses voor dit schrijven en voor het feit. Ieeuwige vrede!" dat zij zich op deze avond heeft willen'Na afloop van de rally was er nog een 1-» 4—-" korte samenkomst met hen, die door (Van een onzer redacteuren) i delen in de vreugde van m reeds in hun hart heb ben toegelaten. Het was een indruk wekkend slot van een blijde, goede avond! Daar in die prachtige Utrechtse ka thedraal hebben jong en oud geluisterd naar de rijke boodschap van het blij- de evangelie, dat Jezus Christus in hel vlees gekomen is om voor mensen da zonde te voldoen, naar zang van vreugdevolle verlos§ingsliederen door het Buurkerkkoor onder leiding van Stoffel van Viegen. door het Cross Quartet en door de Zingende Zusjes Ver- hey en naar welluidend pianospel van Hans van der Steen. Ze hebben ook ge zongen van hun Heiland en Verlosser en ze nebben ere gebracht aan God. de Va der en de Zoon in hun lied, dat te- felijk een getuigenis was. til. heel stil werd het in het bedehuls toen de particulier secretaris van H. K H. Prinses Wilhelmina. de heer Th. Booy, achter de microfoon plaats nam om een persoonlijke boodschap voor te lezen van onze bejaarde prinses aan tus kennen als hun Heer en die daar van ook getuigen willen tegen hen, die nog geen deelgenoot zijn van die gro te blijdschap. Het was dan ook geen wonder, dat do landelijk voorzitter van Youth for Christ in Nederland, de heer Albert Rademaker uit Rotterdam, aan de heer Booy ver- PRINSES WILHELMINA TOT JUBILEREND Y.F.C. TJ.K.H. PRINSES WILHELMINA 11 heeft ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van Youth for Christ Nederland een bood schap tot de jongeren gericht, die zaterdagavond tijdens de na tionale jnbifeumraUy in de Dom kerk te Utrecht werd voorgele zen door haar particulner secre taris, de heer Th. Booy. Deze boodschap had de volgende in houd: „Op deze feestelijke bijeen komst, waarin gij het begin van uw werkzaamheid herdenkt, voel ik mij gedrongen u langs deze weg geluk te wensen met uw ju bileum. Gaarne wend ik mij tot u als verkondigers van Christus' bood schap en „daders van Zijn Woord". Ik ken geen bezielender voorbeeld, dan dat van die eenvoudige lieden van allerlei herkomst en beroep in de volle zin des woords le ken die Jeruzalem en het jood se land om verschillende redenen verlieten om elders een bestaan te vinden en op hun werk en in hun vrije tijd overvloeiden van de her innering aan al wat zij van Chris tus zelf. Zijn liefde. Zijn voor beeld, Zijn prediking. Zijn offer hadden vernomen of van zijn dis cipelen hadden gehoord en die trachtten dit in hun leven tot werkelijkheid te maken. Toen de apostelen, hun opdracht Strouw, de gemeente te Jeruza- n hadden gesticht en daarop hun reizen begonnen, vormden zij alom in het Romeinse keizerrijk, ja tot ver daarbuiten, kleine en grote groepen geloofsgenoten. Beste vrienden, sedert die tijd is er niets veranderd. Aan u, Youth for Christ, eveneens de taak uw sprankelende overtuiging overal mede te nemen en uit te dragen. Laat haar zien waar gij gaat of staat. Door uw woorden en door uw daden. Wat is het een voorrecht te le ven in een zo bewogen tijd als de onze; hoeveel meer kansen en ge legenheden biedt deze niet voor uw taak. voor uw bereidheid an deren hulp te bieden en een steun te zijn.' Ik besluit met de wens, dat gij Christus steeds beter zult leren kennen en steeds meer van Hem zult begrijpen en dat zo een rijke zegen moge rusten op u en uw werk". want steeds weer waren er jongeren be reid te getuigen van de liefde van God en anderen te trekken uit de verloren heid door hen. te wijzen op het Kruis en te stuwen naar de kerk. Nadat de heer Ramaker de werkers van het eerste uur had bedankt voor hun Initiatief en de acties had gerele veerd. die ln ons land door Y.F.C. ont ketend worden, besloot hij met op te merken, dat Y.F.C. als nieuwe taak ziet het werk onder de jeugdigen, die ln de gevangenissen vertoeven en vaak in zo'n grote geestelijke armoede verke- Het hoogtepunt van deze rally kwam toen dr. Ted W. Engstrom. de uit Ame rika speciaal voor dit derde lustrum overgekomen president van Youth for Christ-International, de kansel beklom om de boodschap te brengen van Je zus. Hij had tot titel voor zijn toe spraak gekozen ..Jouw leven telt mee!" waarbij hij uitging van de woorden uit Johannes 1 14 ..Het Woord is vlees ge worden en het heeft onder ons ge woond". Op zeer indringende wijze heeft dr. Engstrom onze kerknieuwsredacteur Jan J. van Capelleveen zorgde voor een duidelijke vertaling zijn gehoor erop gewezen, dat Christus in de wereld ge- komen is om God te openbaren en om van Zijn grootheid te getuigen in woord en daad. Hij werd geboren in een krib be, wandelde als een jongen onder het volk en verrichtte wonderen, want Hij deed doden opstaan, genas melaatsen en maakte blinden ziende. Overal waar je Hem in je leven zo ziet. moet je zeg- 5en ..Hier is God". Aan het kruis vloei- e Zijn bloed om voor onze zonden te voldoen, maar Hij is ook opgestaan en opgevaren naar de hemel om voor zon dige mensen een plaats te bereiden. Wandelen als Hij Jezus Christus, zo vervolgde dr. Eng strom, Is In het vlees gekomen dus mens geworden om te openbaren welk leven Hij van u en mij verwacht, om ons te leren beseffen, dat we wan delen moeten zoals HIJ en om te laten zien, dat HU. de Zoon van God, het volmaakte voorbeeld voor onze levens wandel Is, dus ons levenspatroon. Is dat geen geweldig toekomstperspectief om in Zijn tegenwoordigheid te mogen staan en te zijn gelijk HIJ is in de he- Nadat dr. Engstrom met klem be toogd had. dat God vlees geworden is om met ons Zijn eeuwig leven ie delen de Goede Herder geeft Zijn leven voor de schapen en opdat wij Hem persoonlijk zouden leren kennen besloot hij met het verkondigen van de blijde het opsteken van hun hand en door hei naar voren treden te kennen had den gegeven, dat zij zich aan de Heer wilden overgeven. Dit blijde bijeen zijn in het schip van de kerk stond onder leiding van Jan J. van Capelle veen. die de Heer dankte, dat Hij de ze jongeren en ouderen een beslissing had doen nemen voor het leven met Jezus. Hij bond zijn gehoor op het hart elke dag de bijbel te lezen, om te luisteren wat de Heer te zeggen heeft en om Hem te smeken een le vend getuige te mogen zijn in de ze onrustige wereld. Diep ontroerd verliet men daarna het bedehuls met op de lippen het lied „Ik wil zingen van mijn Heiland, van Zijn liefde wondergroot. Die zichzelve gaf aan 't kruishout en mij redde van de dood." Advertentie nieuw \RA"!?; MUlZtN\PASTA VLOKKEN r ROEIT ZE GENADELOOS UIT Benoeming Het curatorium de Katholieke buitengewoon hoogleraar met als leer opdracht: „Leer van de economische en sociale aanpassing van de ontwikke lingslanden". Pater Janssen is veertig jaar en werd in 'Maastricht geboren. In 1960 promoveerde hij aan de K.E.H.S. te Tilburg op een proefschrift „Vrijhan del - protectie - tolunie". Beroepineswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Huizum, vac.-H. A. J. Smits: K. M. de Bruyn te Marrum; te Krimpen ad. Lek; vac.-A.J. Kret: P. J. Bos te Sprang: te Amsterdam, tot predikant buitengewone werkzaamheden (jeugdpredikanti: vie. J. Langenbach, aldaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Nieuwe Pekela: J. de Mooy te Oldeboorn. Aangenomen oaar Hoofddorp als hulp predikant: S. Oegema. em. vlootpredi- kant te Overveen. Bedankt voor Middletown, Pennsyl- vanië (toez.): C. L. Timmers te Amstel- Benoemd tot hulppred. te Amsterdam- Slotervaart-Geuzenveld (wijk B): D. A. G. Brouwer em. legerpred. te Amster dam: idem te Hilversum (Oosterwijk): D. Schede cm. pred. te Hollandse Rading: ds M. Grashof te Bleiswijk zal gedu rende de vac. van dr. E. A. van Es te Rotterdam-Hillegersberg, enige pastorale arbeid verrichten. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Scheveningen: A. Elshout te Utrecht. want „atrix houdt ze mooi Als we God maar eens konden zien, verzuchten we so: als we het onzichtbare geloof moe zijn. Het wonderlijke echter dat we God kunnen zien. Hij heeft zich niet verborgen maar geopenbaard. Paulus schrijft dat Christus „is het beei van de onzichtbare God." De natuur spreekt van Gods grootheid op een vage onzeker wijze. Ons verstand doet ons denken aan God, maar wee verder niets van Hem af. Toch kunnen we God kennen. Hi kwam in Christus Jezus op aarde. Het „Woord is vlees g< worden" zegt de apostel Johannes. God zelf heeft zich bi kleed met ons mens-zijn. Wie God wil zien, moet op Christus letten. Daar ziet l wat goddelijke liefde is, liefde die zich zelf niet ontziel maar zich overgeeft opdat wij behouden worden. Daar zie u wat vergeving is. Daar ziet u wat goddelijke macht Christus riep: „Lazarus, kom uit," en het reeds aan ontbin ding overgegeven lichaam van Lazarus ontving weer he leven. Maar dat is lang geleden, zijn we geneigd te zeggen. Ja ei neen. Dat van Lazarus is lang geleden, maar de kracht vai Christus kan vandaag ervaren worden. Hij is nog steed dezelfde. Hij leeft ook nu en strekt zijn helpende handei ook vandaag naar u uit. Overvolle afscheidsdienst in Westerkerk (Van onze kerkredacteur) Al is Amsterdam dan geen be paald kerkelijke stad, het afscheid van dr. J. J. Buskes heeft het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Reeds voor kwart voor zeven gisteravond verliet een stroom be zoekers het kerkgebouw, omdat het onmogelijk was een zitplaats te vinden. De dienst begon met honderden mensen staande in de rijen en in de grote ruimten achter de preekstoel. Toch werd er heel aandachtig geluisterd toen ds. Buskes sprak over de tekst Hebr. 13 8 - „Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde." Het was onge twijfeld de meest overladen dienst die Amsterdam in deze naoorlogse jaren heeft beleefd. „Toen ik in 1917 een kamer kreeg in Amsterdam waar ik theologie kwam stu deren die uitkeek op de Westerkerk." be gon deze predikant die om zijn gezond heid zijn ambt moet neerleggen maar wel zal kunnen blijven prediken, „ben ik van deze stad en van de Westerkerk gaan houden en daarom ben ik zo blij dat ik na 23 jaar in deze stad gediend te heb ben als herder en herdershond, zo blij, dat ik juist in deze kerk afscheid mag nemen. Ik heb veel aan de kerk te dan ken. Het meest 'afschuwelijke, dat ik graag zou willen wegdenken, maar niet kan, en het allermooiste." Dit was eigen lijk zijn enige reactie op zijn jaren als ge reformeerd predikant voor hij door de synode van Assen werd geschorst. Wel noemde hij de tijd die hij ge diend heeft in het Hersteld Verband, voor hij „uit deze kleine viskom over ging in de grote vijver van de Her vormde Kerk." Aan die tijd denk ik Als tekst had dr. Buskes gekozen Hebr. 13:8. Hij citeerde een uitspraak van Karl Barth voor de Engelse televisie waarin deze gezegd heeft dat het belangrijkste onderwerp van de prediking voor onze naoorlogse tijd is „de verkondiging van de vleeswording van het Woord." VLEESWORDING In de jaren twintig was God voor ons de Gans Andere, maar later hebben wU gezien dat deze God meer de God was van de filosofen dan de God van Abra ham, Izak en Jacob en de Vader van Christus. We zfin steeds beter gaan be grijpen dat God in Christus mens Is ge worden. God wil niet zonder de mensen God zijn. Hij is niet tegen, maar altijd voor de mens. En Christus aanvaardt de mens daarom met zijn verkeerdheden, met zijn falen. Hij aanvaardt de afge schreven mens om hem met God te ver- Heel sterk ging dr. Buskes een ogen blik in op de kwestie die door de ge wraakte uitspraak van prof. dr. P. Smits zo actueel is geworden, namelijk dit van de verzoening. Er zijn er, zo riep hij uit, die de eenheid van Jezvs en Christus willen prijs geven, maar dan geven zij de geheel enige Gods openbaring prijs. De Messias van het Oude Testament is de Christus van het Nieuwe, en omgekeerd. De verzoe ning is geen particuliere liefhebben t de kerk. De realiteit van de ver i zoening is indiscufabel. Wij gelovei niet in een verzoeningsleer, maar ii het Lam Gods dat de zonden der u reld wegdraagt. DEZELFDE Vanaf 1922 heb ik bijna drieduizeri preken gehouden en altijd weer is Chrise tus de inhoud geweest van mijn predi e king. En ik ben nog lang niet uitge preekt, vervolgde de scheidende predi r kant die in het tweede gedeelte van z preek vooral de nadruk legde op I feit dat Christus Dezelfde nog is. Hij niet maar een ideologie, niet de organi j sator van het christendom, maar J Messias van Israël, het Hoofd van Kerk, de Heer van de wereld in God en mens één zijn. Er zijn ogenblikken dat we verlangei uit deze wereld weggenomen te worde, naar de eeuwigheid. Maar dat is ni( Gods bedoeling. Hij heeft ons bekeer01 van de wereld tot de kerk, van de tij tot de eeuwigheid, maar niet om dan o a de eeuwigheid te gaan zitten wachtei maar om ons opnieuw te bekeren van d kerk tot de wereld en van de eeuwighei tot de tjjd. PREDIKING In het slot van zijn prediking met Tiem ïerhaaVde hij dat *hU he°t ln d 0 jaren twintig geweten had, maar het n e niet meer wist. „Maar preken is Gods ee verkondigen, preken Is een goed woo voor Jezus zeggen. Maar het probleem dat we dit moeten doen in onze tijd e onze wereld. Daarom vond ik preke r zwaar en soms onmogelijk. Praten ka;i ik, freewheelen Is ln de kansel voor mbu geen probleem, maar „Gods eer verko x digen - 1961" is wat anders." Om goed te kunnen preken moeten x weten wat we mogen geloven want d< kunnen we weten wat we moeten pr ken. Geloven we wezenlijk dat de Chrii tus van de Bergrede de Christus van n is? Waarom zitten we dan zo te knoeie en zijn we zo God-vergeten voorzichtig" We hebben soms veel van geestelijk standwerkers en marskramers in gee» n lelijke snuisterijen en we gaan op 0 onder in experimenten. We preken tijd loos met de namen van een paar film sterren er in, het laatste persbericht e: een nieuw citaat van Sartre lïit Nieuwe Rotterdamse Courant. Het gevaar is zo groot, eindigde dr Buskes, en hij sprak hier duidelijk to zijn vele collega's die in de kerk aan wezig waren, dat we ons wijs makel 1 dat we Christus prediken, omdat w\ niet geloven, omdat de liefde vai® Christus niet waarlijk dringt, omdi we niet beseffen dat God te vreze, is, omdat we niet bezeten zijn van hel feit dat Eén voor allen geweest ts. Dr. Buskes blijft ln zijn geliefde Am-1" sterdam wonen, de stad waar hij is vat*n gaan houden. En daar zal hem dan oolW op 6 oktober in het Instituut van Tropen zijn afscheidscadeau worden aank geboden. Daarom waren er na de dienifc geen toespraken en werd hy alleen maaf] door de gemeente toegezongen. id Benoemd tot onderwijzer aan de: Chta Nat. school te Hoger-Smilde: H. Goossen*. sen te Dalfsen; Chr. Nat. school te Naaldy. wijk: J. A. H. Moens te 's-GravenhagqJ 3e school met de Bijbel te Rotterdam-r Hoogvliet: H. Verhoef te Hoogvliet. r (Van één onzer verslaggevers) Het jaarlijks jeugdappel heeft ook voor dp Christelijke Gereformeerde op het fiscale frontj jongeren jn Zuidholland weer geklon- moedig probeert stand ta houden, riHjken en zo kunnen «IJ In hun verenigin- aan de andere kant aan de oilgavcnaijde Ken weer met frisse noed aan het werk. Zaterdagmiddag waren zij ln ■Ün positiee in elkaar storten. De uitgaven sijn hem ondanks alle fraai berekende nonnen van jaarlijks toelaatbare stijgingen ■waar uit de band gelopen en i\j rullen, to moet gevreesd worden, nog veel onbe heerster gaan stijgen. Zyn herhaalde jam merklacht Ju de loop van he« jaar met snppletolre verhogingen de nodige terug houdendheid te betrachten" klinkt Immers groten getale en onder flinkr belang stelling van ouderen - onder wie nogal wat predikanten in de mooie Haagse Nebokerk bijeen. Er werd veel en goed gezongen, er werd geluisterd naar fraaie mnziek van trombone (Plet Wouda), trom- 41, BMOT. n. kg .- J*1 JH'nk B""1*. b'lden de 5 - - - M K) en orgel Jrs. H. Schuur- hnis). Er was een stijlvol declama- torium, wurin met samenzang, re citatie (door de samensteller, F. G. Stafleu, die het appel ook leidde) en rrammofoonmnziek (Mendelssohn en Mahal ia Jackson) psalm 24 werd uit- telf over 1941 heeft voorgerekend. In de begroting voor 1962 die om een niet denkbeeldig voorbeeld te noemen geen enkele ruimte laat voor extra uitgaven voor tijdelijke benerkte opvoering vmn de mili taire paraatheid, om over andere calami- leiten op politiek of economisch (nival) I l-rr-in m.nr M ffwilMn. «»itfff hol noil b terrein maar te twygen, riijgt het peil van de ons uit conjunctureel oogpunt als voor de nationale economie relevant ge achte uilgaven toch nog weer ver hoven dat van 1961. Wie de begroting wat de afzonder lijk# onderdelen van do staatsuitgaven betreft leest treft do toon van gelaten aan vaarden van een onontkoombaar lijkende stijging. Op dit punt «telt de miniiter stel Schaaf uit Opperdoes beiden over 1 Joh. 3 1. „Ziet, welk een lief de ons de Vader heeft gegeven dat wij kinderen Gods genoemd worden." De jeugd, aldus d^ Toorman, heeft vaak niet zo'n geweldige indruk van de aard se vaders Tn het leven gaat het er ook Ug'alct aïlcoa sijn politieke vrienden, maar I niet bepaald vaderlijk toe. Het is of de „k -l™ „o k™ ni.l ,lk. ran do staatstaak afwijzen, maar daarbij rrriapta waak beid ten aanrirn willen zijn, teleur. staat: God past eigenlijk nergenj. De techniek produceert geen vader. Tegen Je bromfiets of je radio kun je je hart de efficiency bedat «|nlet uitstorten, en machines hebben [Groenlo; Marnixschool te Dordrecht: W. 'geen vaderlijke ogen. IM. Turkenburg te Woerden. Het was in het oude heidendom al niet anders: toen en nu is het leven als een donker bos, waarin je alleen maar monsters ontwaart. Daarom is er ook zoveel behoefte aan tamtam om de beangstigende stilte stuk te slaan, en in deze wereld bestaat het geluk uit klei ne eilandjes ln een oceaan van onbevre digdheid. Dat de Vader er niettemin ls. kunnen wij alleen zien door de „infraroodkijker" van de bijbel. Daar ontwaren we Jezus, en wie Hem riet, heeft de Vader gezien, en Jezus vraagt ons te bidden; „Onze Vader Die stem moeten wij niet overstemmen met het geschetter van het lever: God spreek alleen met de zwakmenselijke stem van Jezus. Al met al blijft het leven er welnfg vaderllik uitzien. Gods plan Ls goed maar Zijn wegen begrijpen wij niet. Maar God staat ln geen geval aan de kant van de „monsters ln bet bos". Als er één staat te wenen in het leven, is het de Heiland niet alleen vanwe ge het ongeloof, maar ook om het ge deukte leven ln de wereld. Al begrijpen wij Gods wegen niet, HIJ heeft zijn «eggen, aldus ds. Toorman. Ds. V. d. Schaaf besprak tenslotte het kindschap Gods, d.w.z. de verhouding Benoemd tot onderwijzeres aan de: Ned Herv. Gem. school te Utrecht' J. H. Lekkerkerker te Utrecht; Prot. Chr. school te Nijmegen: M. Tankink tc Vraag: Is het mogelijk mij te zeggen waaierige ruimte, b.v. een lokaal, Vraag: In de doopjurk, waarin mijn hoe de ingesloten plant heet en welke in vele schrijfmachines ratelen, wordt zuster en ik ongeveer 75 jaar geleden beerd met olie behandeling vereist is? Antwoord: De caladium hybridum, een bladgewas dat knol in de grond groeit Het daardoor aanmerkelijk rustiger, Om ge- gedoopt zijn, zijn e het mogelijk df tropische plant, die dus veel warmte geluid goed, i i licht vraagt Bij zonnig weer slechts board hoegenaamd niet. Omdat r matrg schermen, waardoor de kleuren be- geluidsisolatie zware materialen ter tot hun recht komen. De grond moet moet gebruiken, is het zeer moeilijk in zien voedzaam, maar niet te licht zijn, b.v twee delen verteerde bladgrond, een deel verteerde graszodengrond of goede tuingrond en wat scherp zand. De pot gehorige woning achteraf nog redelijke geluidsisolatie aan te brengt eli er een paar vlekjes inge- niet verdwenen. Kunt u m|j hierin raad overall te verven of blijven de~vlekkecjD h7 dan nog zichtbaar? itwoord: Wij vermoeden dat de tule Antwoord: De overall moet dus het doopjurkje vergaan is, aange- teer en olie zijn gekomen. Het zal niefA na het wassen gaatjes ingeko- gelukken deze weer toonbaar te maker. i. Het is daarom niet aan te Het wordt natuurlijk wel beter als mer> andere doel- wast in synthetisch sop na de vlekker raden deze tule nog „a Uit de brief blijkt niet wat de bedoeling einden te verwerken. Wil men de jurk zo mogelijk met zachte zeep te hebber als aandenken bewaren, dan verpakke aangesmeerd, maar het resultaat zal haar ln plastic of blauw papier. ii-„r--r-rgeheel bevredigen. Verven gaat «c. neer zich In de tuinaarde veel Vraag: Btf de volkstelling van 1960 maar is geen goedkope oplossing. Boven fT Moet men deze zo ls gebleken, dat de rooms-katholieken dien worden de vlekken dan veel dor.-tc Vraag: Is het schadelijk voor de plan- veel water ge- ten, wanneer zich ln de tuinaarde veel ven, steeds op kamertemperatuur, en wormen bevinden? Moet men deze zo twee- of driemaal per dag spuiten, daar veel mogelijk verwijderen of de klei- ongeveer 40 procent van de bevolking j- --rhtige grond geheel vernieuwen? uitmaken. Bij de vorige telling was dit Antwoord: Wormen zijn in de tuin 36 of 38 pet Naar ik meen las ik eens, '^nuttig voor de toestand van de dat bij de eerste volkstelling in 1830 het .ilant van een vochtige atmosfeer achtige grond geheel vernieuwen? houdt. Zet haar daartoe op een omge- keerd schoteltje in een sierpot en houdt daar steeds water in tot juist even onde grond. Men mag de rand van de pot. In het najaar 1 men de plant droger houden. Als de bla deren afgestorven zijn de knol droog en warm bewaren. Het is geen getnakkelij- kerder. Het is beter de overall maar tfcc bewaren voor het geval er weer va: a dergelijke karweitjes zijn op te knappeni? - - Vraag: In Duitsland heb ik in eer,., rooms-katholieke volksdeel eveneens 40 tuin cacteeën in de open lucht geziei i beter uit de pot kan verwijderen. Antwoord: Bij de volkstelling v i 1830 cacteeën? tegels van 50 bij 50 centimeter. Is met deze tegels een bevredigend resul taat te bereiken of weet u nog een betere of goedkopere oplossing? Ik denk zitten ook Antwoord: Evenals in andere planten maar'ïn ToOsT weer een "riijglnV 10^3# «U met suèces buiten |- andere pet., ln 1920 tot 37 pet., in 1930 - t kranten of iets derge- kunnen ten goede koi gevuld wordt lijks. Antwoord: Tlafondtegels board (met de ruwe zijde naar de ge luidsbron gc.-cerd) zijn beide geluid- dempende materialen. Dat wil zeggen, tuinafval, mest dat zij het geluld slechts weinig pot., In 1947 tot 39 eh in' 1960 tot 41 pet. Het percentage der Ned. Hervormden i in 1830 57 en steeg in 1840 tot 58, onderspitten is nodig om ze voor de maar daalde vervolgens tot 29 in i960' zacht planten in het voorjaar en de zomer ge: Dat der Gereformeerden nam toe tot 9 voorstellen, "dat handhaafde zich tot 1947. cacteeën goed i i kippen, konijnen nog niet spreken van t --P—g,vogels op een hoop jetten een paar keer centage der buitenkerkelijken. In 1899 kaatsen. Meer ellectief is nog het speciale omzetten, waarna de stof in het voorjaar bedroeg het 2 pet., in 1947 15 pet., in Antwoord: De klimatologische omstan- digheden in Duitsland zijn niet te ver gelijken met die in Nederland. Cac teeën vragen een droog klimaat, wilier zij met succes buiten overwinteren. Ir Duitsland heeft men meer een landkll maat en in Nederland een (vochtiger1 zeeklimaat. Ook zijn er grote verschil len tussen de verschillende delen var Duitsland onderling. Wij kunnen ons gevallen zijn. waarin rvinteren, maar dan droge winter met weinig neer per- slag. U kunt de omstandigheden gunstif geluiddemoende board, voorzien geschikt ls bemesting vele sleufjes. De ruimte, waarin deze lerlei gewassen. Afhankelijk materialen gemonteerd zijn, verkrijgt water, waaruit kroos enz. afkomstig is. teerd maken door de planten in een rotstuinp* te zetten, waar u de vochtvoorzieninff] ln de hand heeft. Namen van daarvoor K» - aanmerking komende soorten zijn: k- zit zijn overall vol teer. Opuntia in soorten (vijg- of schijfcac-C ziin bromfiets orxreknaot tusl eommSat» /.~~t daardoor minder nagalm. Het geluid kunnende voedingsstoffen sterk ver- Ook heeft hij zijn bromfiets opgeknapt tus), sommige echinocactu^soorten (wel- klinkt minder hol en alle geluiden wor- schillen Er zit vaak nogal wat kalk -T Jl*J.^'^aciussoonen (egel den min of meer gedempt. Een la- kiezel in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2