.stop- noest [T SE DOKTER aan 't woord w. Olivetti RUYS C.H.IL gaf toelichting op soc.-econ. program CHEFAROX Koran vertaald in Zuid-Afrikaans het KRONIEK min Twee nieuwe tehuizen voor gehandicapte kinderen Kunstgebit? Een ivoord voor vandaag Mr. J. A. Jonkman morgen 70 jaar TWEELINGEN 4VDCRZIJDS DE GEESTESDOOP Eén van de verwijten. die ioor bewegingen als .Stromen van kracht" en Pinkstergemeen ten aan de kerken wordt gedaan is. dat zij de geestesdoop missen. Zij hebben wel de sacramenten, doop en avondmaal, maar de noodzakelijkheid van de doop des Geestes wordt er niet gehoord. Dit schrijft ds. H. Zandbergen in de Kerk bode van de Gerefor meerde Kerk van Vlaardingen. Hij vervolgt: Deze valt niet samen met de wa- terdoop. en zelfs niet met weder geboorte en bekering De bekende evangelist Jan van GIJs. een voor aanstaande firuur in ..Stromen van kracht", schritft bv...Enkele Ja ren na mijn bekering doopte God mij met de Hejlige Geest en met vuur". Maar daarmee was het niet uit. Want de heer van GIJs ver volgt: ..De schaam mil er niet voor te erkennen, dat ik ook na dien nog heel wat keren echte dorst heb gehad Weet je wat ik Seleerd heb"» Zodra ik voel dat ik orst krijg (Je tong begint dan zo te olakken, als Je begrijpt wat ik bedoel) dan ga Ik naar de Heiland. Bi) Hem mag ik altiid binnenlopen. Dan kniel ik bij Hem neer. net als die eerste keer op de Hezenberg. toen ik mijn hart en leven aan Hem gaf. En diep gebogen aan Zijn voeten begin ik dan te drinken met volle gretige teugen. Wat smaakt dat water toch verrukkelijk. Juist als Je zo n dorst hebt. Telkens als ik dat doe. waan ik me op de bruiloft te Kana Want het water dat ik dan drink, is geen water meer Het Is pure wijn. Heus waar. Jekri'gter een complete roes van. Zó blij maakt het Je. O. als ik daarna opsta van m'n knieën, dan voel ik het van binnen weer brui sen en borrelen Dat zijn de stro men van levend water die naar buiten willen. Naar bulten, om an deren die dorst hebben, te laten drinken". Natuurlijk la dit maar één facet van de Geestesdoop: de Heilige Geest lest de dorst van een hun kerend mensenhart. Dit ls op zich zelf een waarheid, al zouden wij het misschien niet zo omschrijven. Maar de Geestesdoop geeft meer. Wie hem ontvangen komt daarmee In het bezit bijzondere gaven des Geestes. zo als de gave der tongen, de gave der gezondmaking en vele andere cha rismata meer. MfL zoals Ik reeds opmerkte, twee ërlei soort van gelovigen. Gelovi gen. die wedergeboren en bekeerd zijn door de Heilige Geest, en ge lovigen. die ..het meerdere van de Heer" in de Geestesdoop ont vangen hebben als een extra gave. een toegevoegd geschenk. Voor deze opvatting beroept men zich op verschillende teksten, b.v. op Handelingen 1 9. waar de Hei land zegt: Johannes doopte met water, maar gij zult met de Hei lige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze. Wij kunnen ook denken aan Handelingen 11 19, waar Petrus verklaart: en toen ik begonnen was te spreken, viel de Heilige Geest op hen (nl. op Comeliu». en zijn huisgenoten evenals ld het begin ook op ons. Trouwens, ook de uitstorting van dc Heilige .Geest op Pinksteren zou men een Geestesdoop kunnen noe men: en uit deze en nog wel andere schriftplaatsen ook, volgt Inder daad dat in de apostolische tijd. de openbartngstljd van de kerk. do Geest op bijzondere wijze werkte. Deze bijzondere dingen beperken zich overigens niet alleen tot de Geestesdoop. Ik denk aan Hande lingen 9. Daar werden Ananias en Saffira rechtstreeks ontmaskerd in hun huichelachtigheid en bet doods oordeel wordt over hen geprocla meerd. Ik denk ook aan Handelin gen 8. waar de evangelist Philip- pus. na de kamerling uit Moren land Jezus verkondigd te hebben, letterlijk door dc Heilige Geest wordt opgenomen en naar Asdod gebracht. En dan Handelingen 9, waar de gestorven Dorcas door Petrus in het leven teruggeroepen wordt, en om niet méér te noemen. Handelingen 13. waar wij een dui delijk en rechtstreeks bevel van de Geest vernemen om Paulus en Barnabas af te zonderen voor het werk waartoe Hij hen geroepen had. tijd. afleiden dat het vandaag nog zo moet? Moet Ik nog proberen in Gods kracht een dode op te wek ken? Of moet een zendeling van daag vragen of hij zonder enig vervoermiddel zomaar naar het gebrac zo meen ik ook dat men niet zo maar die eerste Geestesdoop met Insluiting van die bijzondere Gees tesgaven als het eigenlijke van het echte mag zien voor de kerk van alle eeuwen. Wij komen m.L veel verder als wij erop letten dat God in de kin derjaren der kerk anders handelt dan in de dagen van haar rijpheid. De apostel Pauhis zelf spreekt in dit verband over het afleggen van wat kinderlijk was (1 Corinthe 13) en slaat enige regels verder de altoos blijvende gaven: geloof, hoop en liefde, oneindig veel hoger aan dan b.v. het spreken in tongen. En daarom: alstublieft geen inde ling van de gelovigen in gewone christenen, die alleen maar weder geboren zijn. en anderen, die bui tengewone Geestesgaven ontvangen hebben. Geen christenen van hoger en la ger orde, gevorderden en beginne lingen. sommigen wel anderen niet met de Geest gedoopt. Neen, alle gelovigen zijn mondig, door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt (1 Cor. 12 13). naar de belofte van de Here Zelf: Ik zal uitstorten van MIJN Geest op alle vlees en zij zullen profete ren. allemaal: zonen en dochters, jongelingen en ouden, dienstknech ten en dienstmaagden. ALLEEN MAAR: dat ze het dan ook doen. Hier ligt de oorzaak van alles. De kerk verschraalt en naar die mate groeien uiteraard de buitenkerkelijke stromingen. Wij zullen onze eigen doop weer ern stig moeten nemen. Wij zullen die heel gewone waterdoop (zeer legi tiem reeds aan onze kinderen toe- bediend) moeten zien als het be- w:;s. het teken van de Heilige Geest En als wij daarmee echt biddend werkzaam worden, dan zal het blijken dat heel de gemeente de Geestesdoop ontvangen heeft. Dan aal er in de goede zin in tongen gesproken worden. Dan zullen wij verstaanbaar en duidelijk voor ie dereen de grote werken Gods. het heil in Christus aan de wereld verkondigen en de dorstigen hel water des levens doorgeven, heel gewoon en daarom juist heel bul- w_ e Geestesdoop, de schrif tuurlijke Geestesdoop van alle eeuwen. En als de Here daar apar te wonderen bi) wil geven, dan is dat Zijn zaak. Maar nét criterium, het kenmerk van het echte ligt niet hierin^ doch ln de belofte die voor iedere gelovige geldt: want gij hebt niet ontvangen een geest van Vriendelijk verzoek: stop op tijd voor voetgangers Op 17 mei van dit jaar heeft de Algemene Vergadering van de Christelijk-Historische Unie haar voorlopige goedkeuring gehecht aan het Sociaal-Economisch Unie program, dat door de sociaal- economische commissie der C.H.U. is opgesteld. Enkele leden van deze commissie hebben gis teren tijdens een persbijeenkomst in Den Haag hun werkstuk (dat wij reeds op 18 mei jl. publiceer den) nader toegelicht. Zij vestigden er nog eens de aandacht op dat de c.h. kiesverenigingen vóór 31 de cember a.s. amendementen op het pro gram kunnen indienen. Die worden dan eventueel door de volgende Algemene Vergadering behandeld. Door de Unie commissie voor maatschappelijk werk (voorzitter A. D W. Tilanus) zullen trouwens te zijner tijd nog twee paragra fen aan het program worden toegevoegd: één over de volksgezondheid en één over het maatschappelijk werk. De voorzitter van de sociaal-economi sche commissie, het c.h. Eerste Kamer lid mr. dr. J. Van Brtfggen, belichtte de interne en externe functie vdn het pro gram. Het is in de eerste plaats bedoeld als voorlichting aan de eigen kring en aan de geestverwanten onder de kiezers. In de tweede plaats wil het andere poli tieke groeperingen in ons land op de hoogte stellen van de in c.b. kring leven de meningen over sociaal-economische E roblemen. Dit is van belang voor poli- eke samenwerking op regeringsniveau en voor het opstellen van een regerings- progrmm. Dr. Van Bruggen en de secretaris der commissie drs. B. J. TJdink benadrukten, dat het program geen directe polemiek bevat met de ideeèn van andere partijen en ook geen nieuwe, verrassende denk beelden wil poneren. Het is opgezet als een synthese en een weergave van in de Unie reeds levende gedachten. „Als zo danig wil het echter meer zijn dan een tegenstellingen-verdoezelend compromis. Men moet het zien als een poging om op hoger plan algemene gedragslijnen te mul eren", zo betoogde drs. Udink. Een van de centrale uitgangspunten verplettert. In het sociaal-economische vlak zal men haar bemoeiingen slechts daér moeten aanvaarden waar ze beter dan het particuliere initiatief in staat is bevredigende toestanden te scheppen. Waar mogelijk moet aan de particuliere Juist klimaat Het nieuwe program tracht het kader aan te geven waarbinnen de activiteiten het Individu, de individuele onder- sr en de particuliere onderneming zich kunnen ontplooien. De overheid dient voor deze activiteiten het juiste kli st te scheppen. Dit geldt b.v. sterk >r de werkgelegenheidspolltiek. Voor staat, dat het in de eerste plaats de taak van de particuliere onderneming is hoog mogelijk niveau van werk- De heer Udink vatte zijn visie en die in de andere opstellers op de overheids taak samen met de woorden: „Ruimte maken waar het kan. snoeien waar het moet!". Hij onderstreepte nog. dat het orogram beslist niet ongelimiteerd vrij baan wil maken voor de particuliere on derneming. Een tegenwicht is noodzake lijk. De overheid zal b.v. in het mede dingingsbeleid soms remmend moeten optreden. Aan een misbruikswetgeving ware daarbij overigens de voorkeur te geven boven een verbodswetgeving. De hulp aan minder-ontwikkelae ge- vandaag de nodige ruimte moet scheppen voor het individu en de individ'—1«- derneming. De heer Udink zag de onontkoombare consequentie gedachte dat de mens de gelegenheid moet worden geboden om bewust zijn verant woordelijkheid tegenover God en de me demens te beleven. Dit houdt niet in, dat naar de mening van de c.h. de overheid geheel naar de achtergrond moet worden gedrongen. Ook zij heeft een eigen Advertentie Maagklachten? Goede raad: stop op tijd uw hoest met bieden wil het program niet slechts ver leend zien in de vorm van giften en le ningen. Vooral ook het openstellen van onze markten voor prodifkten uit die lan den (b.v. goedkoop textiel uit India en Pakistan) acht de C.H.U. noodzakelijk. Daarbij zal een stabilisatie van de prijzen dier produkten moeten plaatsvinden. Het Tweede-Kamerlid H. Kikkert, die enkele vragen beantwoordde, zei o.m. dat de C.H.U. vandaag aan de dag nog voor rang wil geven aan de woningwetbouw, maar in normalere omstandigheden aan de particuliere bouw. Islam wint aan invloed BESCHAMEND De staking van Italiaan*? en Spaans* ar heidskrarhten in Twente, die uitbrak nadal ren groep van der? arbeiders slaag» wa.« geraakt met de politie vanwege „discrimi nerende maatregelen", breit tot gevolg ge had dat een groot aantal Italianen en Span jaarden naar hun land sal terugkeren of vrerk «al gaan soeken in het westen van het land. Trouw schrijft hierover in een com mentaar o.m.: „Onverkwikkelijk, bescha mend en anti-propagandistisch voor Neder land. 7,6 en niet anders moet men de ge beurtenissen in Twente kwalificeren, bij we ons er alleszins van bewust dat hel overgrote deel van de Twentse bevolkine het gebeurde eveneens betreurt. Het tevort aan werkkrachten neemt nm steeds toe. Regering eo bedrijfsleven re troosten lieb vele inspanningen om buiten lander* in het arbeidsproces in te schake len. In verscheidene plaatsen van ons land beeft drie ontwikkeling gunstige resultaten "i&Uldclijk aan harft mrn In <1. mid.lij ka landen vertrouwen gekregen in n waarop bet Nederlandse bedrijfsh Italianen en Spanjaarden een volwaardige plaats biedt. De sociale voorwaarden, die in ons land galden en waarin buitenlander* tan volle delen, hebben niet nagelaten een goede indruk op da internationale arbeids markt t* eestigen. Op de»e reputatie is een smet geworpen Hel is niet te bopen, dat men in Ita)>ë en Spanje de exre*«rn. die sieb in het oos ten van ons land hebben voorgedaan, re presentatief zal beaehouwrn voor ons volk. Niemand verlangt dat buitenlanders hier In de watten worden gelegd, maar wij me nen, dal bet een zaak van goede mense lijke verhoudingen ia, wanneer sij aich in ons land onder aUr omstandigheden enifeemste rullen kunnen tbui«vorlen De vTaag Igkt ons gerechtvaardigd of men én de vreemdelingen én de bevolking zelf wel voldoende en tijdig heelt ingelirkt Wij denken hier mei name aan de maal- •rhappelijke en sociale beseleiding van de buitenlandse werkkrachten, waardoor aan passingsmoeilijkheden voor han lol een mi nimum worden beperkt" Hat Algemeen Handelsblad Is van mening dat de verhalen van de ar beiders dia naar bon land terurkeren de reputatie van Nederland aanzienlij' schade kunnen berokkenen. Hel sal daarbij volko men op de achtergrond raken, dal de dis criminatie jegens de zuiderlingen aich slechrs in een bejMalde hoek vtn hat lard heeft voorgedaan Het provincialisme van Little Roek wa* immers ook voldoen om de hele V 9- in een kwaad daglicht gullen, ao sdtnjft bet blad, dat vervolgt Nieutce aktie van Philadelphia Aan de geschiedenis van de Islam in het zwarte werelddeel zijn onlangs twee opmerkelijke bladzyden toegevoegd. Eind augus tus verscheen de vertaling van de Koran in het Afrikaans en onge veer tegelijkertijd werd een open luchtbij ee'nk omst gehouden, waar aan werd deelgenomen door meer HJSStSS^SSt OKtuiamd christenen en moslims van alle rassen. De Zuidafrikaanse Koranvertaling is het resultaat van vijf jaar toegewijde ar beid van een vooraanstaand moslim in de Kaapprovincie, de imam M. A Baker uit Simonstad bij Kaapstad. Baker is al dertig jaar lang hoofd van de moslim school aldaar. In een vraaggesprek verklaarde d« imam. zijn werk om drie redenen te heb ben ondernomen. „Ten eerste is eer Afrikaanse vertaling voor de Afrikaans- sprakende moslims van nut voor het be grijpen van het Arabisch waarin de hei lig ..Qur'an" is geschreven: Ten tweede is de vertaling van belang voor het Is lamitische godsdienstonderwijs. Ten der de helpt ze de kennis van de leer van Mohammed onder de Afrikaans-spreken de niet-moslims verspreiden" bied van de Afrikaanse taal, onder wie bekende schrijvers en dichters, om zich ervan te verzekeren dat ze in gramma ticaal en idiomatisch opzicht de toets der kritiek zou kunnen doorstaan. De meeste moslims in de Kaapprovincie hebben slechts een gebrekkige kennis van d< Arabische taal. Bijeenkomst Op de openluchtbijeenkomst volg den ruim 10.000 belangstellenden van ouders en vrienden van het gehandicapte kind „Philadel phia" heeft twee lang gekoester de wensen in vervulling zien gaan. De vereniging heeft een vakantietehuis in Bennekom ge kocht en zal nu ook binnenkort een verplegingsinrichting in Nun- spppt openen Naarmate Phila delphia groeide werd ze name lijk geconfronteerd met het nij pend probleem van het overstel- oend gebrek aan verplegings- ruimte voor gehandicapte kinde- Aarreteta'»# Mut OsntoHx zit hut stcvigur Dantofii vormt een zocht, baichermar oagi* an Houd) het kunstgebit veel voste an veiliger op zijn ploots Het zit prettig men kon rmtig eten lochan. niezen ar tpraken, in vale gevollen even gemokkelii notuurlijk gebit Oentofii va- mmdart de voortdurende angst voo' lo*. aken en verschuiven von net gebit en w*«r komt verwonding von Het gehemelte „Hei i, goed dit de burgemeester Enschede en Almelo met krarhtigi verklaringen de veiligheid van de buiten lander* hebben gegarandeerd. Het kwaad is niettemin gesrhied en liet !.an niet or gedaan worden gemaakt. Bovendien heel hel ona pijnlijk getroffen Hat de burgi meester van het stadje Oldenaaal. dal in deze affaire de *lerhtsle heart heeft ge maakt. tol na toe niet te kennen heeft ge- gevrn dal hij de beledigende bnrdjet ali „Verboden voor Italianen" in aijn gemeen Ie niet aal dulden. Teven» mag men niet uit het uop verlir zen, dat ook de overheid en hel bedrijfs leven wel enige blaam treft. De buitenland «e arbeiders zijn doorgaans hal» over kop naar Nederland gehaald, zonder dal men ■irh al te veel heeft bekommerd om het •cheppen van de mogelijkheden voor een •orjvlr aanpassing. Niet alleen in Twente, maar ook el ders in bel land. sou men er goed aan doen nog eer» no te gaan of op dit gebied1 liist. Om aan die nood tegemoet te ko men hoopt Philadelphia in februari 1962 in Nunspeet een verplegingsinrichüng Dit tehuis zal plaats bieden aan ornre- «er honderd kinderen. Hiervoor komen voornamelijk kinderen in aanmerking die nog op opname wachten. De exploi tatie van het huis in Nunspeet zal ge schieden uit de verpleeggelden en levert dus geen moeilijkheden op. Het vakantietehuis in Bennekom voorziet in een andere behoefte. Het werd enige tijd geleden door het hoofdbestuur van de vereniging ge kocht. De ton. die de aankoov van het huis gekost heeft, werd bijeengebracht door de ouders Deze hebben met hun aktie ..Een ton voor het Mongooltje" prachtig werk geleverd. Hieruit blijkt wel hoeveel het hen waard is dat er een vakantietehuis komt. In vele gezinnen met een gehandicapt kind komen de andere kinderen te kort. Het la namen!ijk niet mogelijk om met het hele gezin op stap te gaan. doordat dit ene kind een handenbindertje Dit kind echter heeft ook recht er eventjes uit te zijn, het is zelfs zeer te bevelen dat dit eens gebeurt. Niet al leen voor het kind maar ook voor de moeder De voortdurende zorg in de op voeding vraagt te veel De grote moeilijkheid blijft echter de financiering. Er is een constant geldge brek Vooral met de inrichting van beide gebouwen heeft men moeite. Daarom heeft Philadelphia zich gericht tot de ouders van gehandicapte kinderen en vrienden om net geld voor de inrichting van beide gebouwen bijeen te brengen. Wat zou het gemakkelijk zijn als God ons Zijn wil zou opei baren in een soort van encyclopedie of in de vorm van et catechismus voor het dagelijks leven. Zo in de geest vat „Vraag: Mag ik kelner worden? Antwoord: Neen, maar moet solliciteren bij Van der A. en Co." Maar zo'n catechismus ontbreekt. Zelfs de bijbel, door i psalmist genoemd „een lamp voor zijn voet en een licht zijn pad", is geen encyclopedie van Gods wil. En toch ze God „Ik leer en onderwijs u aangaande de weg die gij gaa zult." Maar dqt wil niet zeggen dat wij dus steeds het smal pad van de brede weg zonder moeite zullen kunnen onde scheiden. Paulus bidt dat wij met „rechte kennis" zullen vervuld wa den „in alle uAjsheid en geestelijk inzicht". Aan de ene kat gaat het dus om ons verstand (wijsheid), aan de andere ot onze vroomheid (geestelijk inzicht). Deze twee dingen hori bij elkaar. Zij zijn als de twee kabels die de elektrische le ding precies midden boven de rails houden. Het verstand 1 niet voldoende om Gods weg te leren kennen, maar ons gi voel en onze vroomheid zijn al evenmin voldoende. Tien jaar voorzitter Eerste Kamer Volmaakt secuur en onpartijdig (Van onze parlementsredactie) MORGEN, 13 september, hoopt de voorzitter van de Eerste Kamer, mr. J. A. Jonkman, zeven tig jaar te worden. Hij zal die dag in intieme kring vieren. De heer Jonkman is sedert 1948 lid en sinds 1951 tevens president van de Se naat. Ter gelegenheid van zijn tienjarig jubileum als voorzitter benoemde H.M. de Koningin hem begin juni van dit jaat tot Groot officier in de Orde van Oranje- Nassau. Mr. Jonkman werd in 1891 te Utrecht geboren. Hij doorliep daar het stedelijk gymnasium en studeerde daarna rechten aan de universiteiten van Utrecht, Toulouse en Leiden. In 1918 promoveerde hjj te Leiden op een proefschrift over „De Indonesisch- nationale grondslag van het inland- sche onderwijs". In 1919 deed hij nog een aanvullend examen voor de Indi sche rechterlijke macht en in het zelfde jaar ging hij naar Nederlands- Indië, waar hij tot 1939 rechterlijk ambtenaar werkzaam is geweest in de volgende functies: buitengewoon f^TSX Tandraad-voorzitter te Ttaïgi Ier h„ r.Vm.,(«ek r«ee Meden, substituutofficier van jus- ter van het Islamitisch Centrum, en ds..D. J. Pypers van de Nederduits Gereformeerde Kerk, onderwerp: De christelijke en de islamitische op vatting over de kruisiging van Jezus. had ten doel. misverstanden tussen aan hangers van de twee betrokken gods diensten op te helderen Onder de deelnemers waren moslims en christenen ongeveer gelijkelijk verte genwoordigd. De gespreksleider, prof. W. H. Hutt van de universiteit van Kaap stad. karakteriseerde de bijeenkomst als een opmerkelijke demonstratie van ver draagzaamheid de eigenschap die de huidige wereld he' hardst nodig heeft. De belangstellenden zaten zonder o derscheid van huidskleur op het gras i elektrische schrijfmachines AMSTERDAM ROTTERDAM OEN HAAG HAARIEM UTRECHT GRONINGEN lifie in Semarang en'Batavia, officier van justitie te Makassar en Semarang. In Makassar wist hij klaarheid te brengen in de indertijd gerucht makende zaak-Margadant. In 1939 werd mr. Jonkman benoemd tot voorzitter van de volksraad, het par lement van het voormalige Nederlands- Indlë. In dit college had hij reeds van 1927 tot 1931 zitting gehad. De heer Jonkman behoorde in het Indië van voor de Tweede Wereldoorlog tot die groep politiek vooruitstrevende intellec tuelen, die een open oog had voor het opdringende Indonesische nationalisme en die streefde naar een ruimere in schakeling van de autochtone bevolking in het bestuur van het land, met als einddoel: de stichting van een Indisch gemenebest dat met Nederland blijvende banden zou moeten onderhouden Als volksraadpresident kreeg mr. Jonkman de gelegenheid aan dit streven leidi te geven. De Japanse bezetting maal in 1942 aan zijn activiteit einde. Na de bevrijding keerde hij met gezin naar Nederland terug en in 1 nam prof. Beel de toen nog partyl Indië-kenner op in zijn kabinet als nister van overzeese gebiedsdelen: ministerschap duurde twee jaar. Om zijn bewind kwamen het akkoord t Zending begint 22 nieuwe dorpsscholen Met het begin van het nieuwe school jaar openen de zendingen op Nederlands Nieuw-Guinea 22 nieuwe gesubsidieerde dorpsscholen. De „Australian Baptist Fo- reyn Mission" opent er 12 in de Noord- Baliem, „de Christian and Missionary Al liance" een in Wamena, de „Region Beyond Missionary Union" een school in Kadoebaka in de Swart-vallei, de Mohiks Profestantse Kerk een in Goras nabij Kal- mana, de Doopsgezinde zending een in Mangohlo in het Teminaboeaanse, terwijl de zending der Nederlandse Hervormde Kerk scholen opent in Gerlkoe, Keerons, Jamin en Soebjab, in de Nimboran in Klamono, Sorong, Roembin, op Biak, in Nataboei. komst tot stand en werd op Java eerste politiële actie ingezet. Aan t lementaire en buiten-parlementaire 1 tiek op zijn beleid heeft het, zoals kend, niet ontbroken. Na de verkiei gen van 1948 die de mede door 1) voorbereide grondwetsherziening tot zet hadden keerde hit niet in kabinet terug In dat jaar kreeg hij v - de Arbeid zitting in Eerste Kamer. Drie jaar later kozen senatoren de oud-volksraadpresident hun voorzitter als opvolger van p Kranenburg. Eigen plaats Senaatsvoorzitter heeft Jonkman zich de afgelopen tien j een eigen plaats in de vaderlan politiek weten te verwerven. De i nier waarop hij de openbare ver deringen van „zijn" Kamer pleegt leiden is weinig spectaculair, volmaakt secuur en volstrekt onj tijdig. Angstvallig waakt hij er v dat geen lid de grenzen van het rej mentair voorgeschrevene overschri Gebeurt dat toch, dan volgt mee een duidelijke terechtwijzing. Een zeker formalisme en een grote voorliefde voor geijkte form ringen kan men hem als Kamervooi ter moeilijk ontzeggen, i momenten waarop een apart soort mor plotseling de sfeer van kille del heid doorbreekt. En buiten de Ks: is de nu 70-jarige een ongewoon vlot boeiend causeur met een verrasst kijk op mensen en problemen. Vragen ap medisch gebied zenden aan de redactie van ons blad met linksboven op de enveloppe s Medische Rnbrlek. Antwoord wordt gegeven, hetzij per brief, hetzij In deze wekelijkse kolom. Reroeninesiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Gorinchem, vac. P. M. v; Galen: C. van de Bos te Bodegraven; te Oosterland (Zeel): H. J. Groenewegen kand. te 's-Gravenhage; te Nieuwendijk <N. Br.): J. E. L. van der Geest kand. te Den Haag. Aangenomen na8r Helium: M. Brinks- ma te Overschild; naar Heerlen-Heerler- heide. D C. C Stap te Nieuw-Weerdinge (Dr We zullen het eens over het ontstaan van twee lingen hebben. Vooropgesteld moet worden, dat een tweeling- of meerlingzwangerschap beschouwd dient te worden als een afwijkende zwangerschap. al zou dit alleen al zijn vanwege de frequentie van voorkomen van meervoudige zwangerschap pen. We kunnen stellen, dat op de 75 d 80 zwan gerschappen er slechts één tweelingzwangerschap is, terwijl we een drieling slechts zien per onge veer 8000 zwangerschappen. De kans dat een vrouw een tweeling zal krijgen wordt iets groter naarmate zij reeds enige kinderen heeft gehad. Bij de dieren blijkt de levenswijze een grote rol te spelen bij hef aantal jongen per dracht. Vier voeters die over een nest beschikken, brengen meer jongen fer wereld dan viervoeters die niet aan een vaste woonplaats zijn gebonden. Men onderscheidt ééneiïge tweelingen en tweeci- ige tweelingen. Ééneiïge tweelingen ontstaan, zoals de naam reeds zegt, uit één eicel, die bevrucht is. Wij weten, dat in de eicel een groot aantal erfe lijke eigenschappen opgesloten liggen, die vroeg of laat ln het leven openbaar worden. Het centrale ge deelte waarin deze eigenschappen opgesloten liggen, de kern van de cel. Vroeger meende ogen. Opvallend is ook. dat hun geestelijke presta ties elkaar vaak benaderen Omgekeerd mogen we echter niet stellen dat de tweelingen die sterk op bestaat uit één geheel, terwijl hieruit twee velstrengen (soms enigszins vergroeid) ontspringen, naar iedere vrucht éen. De bloedsomloop, die via de navelstreng van de nageboorte naar de vrucht loopt, is meestal geheel van de bloedsomloop van de andere vrucht gescheiden, hoewel in enkele gevallen toch een verbinding tussen de twee omlopen be staat. In deze bijzondere gevallen kan het voorko men, dat de vruchten eikaars groei beïnvloeden, waardoor de groei van één der vruchten belemmerd ruime verbinding kan het zelfs vrucht met een goed hart, de deze een slecht foniett i gi kan worden B gebeuren, dat de andere vrucht. al het mogelijke wal gedaan i G Marseille R. Siertsema te Aalten; te Oosterland (Texel): G. H. Gerritsen te Dronrijp CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Aalsmeer D. Biesma jr. te Utrecht-Centrum en J. W. de Bruin te Zaandam GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Tholen: W. Hagc te Mid delburg en A. Hofman te Zeist Beroepen en bedankt voor Giesscn- l dam: A. Hofman tc Ze Ui. dat per uitzondering eicellen zouden worden .Jegd. die over twee kernen zouden beschikken Men kan zich echter ook voorstellen, dat één kern zich op een bepaald moment in tweeën deelt, na de bevruchting door twee van de vele zaadcel plaats hebben. -11 t_ behoort nog tot de onzekerheden. Eéneuge tweelin gen zijn altijd van hetzelfde geslacht, hebben dezelf de soort huidskleur evenals de kleur der haren en functionnerend nart heeft, in leven kan houdei waarbij het goede hart voor twee vruchten werkt Uiteraard sterft de vrucht met niet werkend hart onmiddellijk na de geboorte. Dat bij ééneiïge vruch ten. die zich uiteraard dus ook in één vruchtzak bevinden, zeldzame onderlinge vergroeiingen kunnen optreden zal bekend zijn. In de pérs verschijnen af en toe staaltjes van operatieve kunde om twee aaneengegroeide jongetjes of meisjes te scheiden. Tweeéilge tweelingen ontstaan uit twee verschil lende eicellen, elk uiteraard voorzien van hun eigen kern. Deze twee eicellen zouden tegelijk of praktisch tegelijk vriikomen. hetgeen een uitzondering is. De beide ei-cellen gedragen zich na de bevruchting vol komen zelfstandig, en hebben eigenlijk niets me kaar te maken, behalve dat zij één ruimte, baarmoeder, samen moeten delen. Deze beide vr ten hebben elk hun eigen nageboorte, en er is geen verbinding mogelijk tussen de beide vruel Onderlinge vergroeiingen bestaan bij tweelingen dan ook niet. Twceëiige tweelingen kunnen van verschillend slacht zijn, en de tweelingen behoeven niet mé elkaar te gelijken als broers en zuster, van schillende leeftijden onderling. Het is zelfs i 'ijk dat tweeëige tweelingen elk een eigen nebben, hetgeen bij dieren meer bekend is. E oaarden is bekend, dat een muilezel en een v *ls „tweeling" geboren worden! De eigenschap om tweelingen te krijgen is i lijk. Bij verdere verbetering van verloskundige bij tweelingen de bevallingen zijn altijd mo ker en gevaarlijker voor de tweelingen mag toename van het aantal tweelingen in de toeki worden verwacht, niet alleen vanwege de gerin kans van sterfte van de tweelingen tijdens de vallingen, maar ook omdat de erfelilke dragers de eigenschap, tweelingen te baren, toenemen bepaalde families zal de kans op tweelingen i toekomst toenemen bij andere families zal '(genschap langzaam maar zeker verdwijnen. Het vaststellen van een tweeling tijdenl :wangerschap van de vrouw is lang niet d *o'n gemakkelijke zaak. Een sterk opgezette of de mededeling van de vrouw op verschill olaatsen leven te voelen, kan aan de mogt heid wan een tweeling doen denken. Het h ioor de arts van twee verschillende hartti of het voelen wan twee hoofdjes kan dit ven den bevestigen, evenals een foto, hetgeen i hand met de rönfpenbe.tfralinp echter mine wenst is. In vele gevallen komt de ven echter pas tijdens de bevalling/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2