Je zit soms zo ALLEEN io de kerk M P R E S S E S Ruimte voor ons. Rond de nieuwe redaciieiafel eAWWG I I C ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1961 NA HET bekend maken van ons partij-program (vorige week) voor het </Ruimte"-jaar dat voor ons (en jullie) ligt, vandaag het eerste onderwerp. Eenzaam zijn in de kerk is het uitgangspunt; Jolanda de Vries uit Den Haag zette haar gedachten hierover op papier. Nu kan 't zijn, dat je het met deze gedachten helemaal niet eens bent. ledereen, die hierover een andere mening mocht hebben, nodigen we dan ook uit die mening op papier te zetten. We zijn gek op post. Wat de rest van de pagina betreft: Cees van Dop duel- loogt, we dwarsfluiteren vanzelfsprekend, Quus maakte het kartoen en Peter Mokveld de foto's. Ook kun je ken nis maken met de redaktie tweede jaargang nummer I. De redaktie „tweede jaar gang nummer één" is nu definitief samengesteld i We kenlang hebben we grote scharen sollicitanten ontvan gen, maar nu hebben we uit de „liefhebbers" gekozen. Dit zijn ze Elvi Kooistra, 16 jaar, M. M. 8., Den Haaf. Dick Baaa, 19 jaar. kweekschool. Aalsmeer. Dick Kapteyn. 24 jaar, onderwijzer, Schiedam. Leo Kleyn, 23 jaar, kantoor, Rotterdam. Otto Walderveen, 24 jaar, verkoper, Loosdrecht. Rien de Witte, 21 jaar, telefonist, Rotterdam. Z(j sullen dus, samen met de sterk gedunde, oude ruimte- redaktie de pagina's vol gaan maken. Om het maar helemaal volledig te maken, de zitten-blljvera z(Jn: Claeslna Huizebosch, 21 jaar, Krimpen aan de IJssel. Jolanda de Vries, 17 jaar, lyceum, Den Haag. Cees van Dop, 21 jaar, kweekschool, Rotterdam. Leo Faase, 18 jaar, student. DelftSchiedam. Arle Gelderblom, 16 jaar, boekhandel, Nieuw-Lekkerland. Hans Kreuzen, 23 jaar, student, AmsterdamDen Haag. WiW Rouw, 17 jaar, Nieuw-Lekkerland. 'TOEN IK nog klein was had ik als bijna elk kind spelletjes om alleen te spe len, zoals volwassenen pa tiencen. Een ervan heette: „alles met andere ogen be kijken". Ik speelde het soms onwillekeurig als ik etn vriendinnetje mee had genomen: ik dacht dan aan haar huis, haar poppen, haar vader en moeder en opeens zag ik alles bij ons thuis zo als zij 't moest zien, een vreemde, die de geschiede nis van de meubels niet ken de, geen verhaaltjes wist bij elke slijtplek of barst, die niet als klein meisje met de dingen had gepraat kort- i voor wie dit vreemde, dode dingen waren. Het gaf het alledaagse leven reliëf, dit spelletje, alle dingen kre gen er twee kanten door: de ene, heel bekende kant en de andere, die oneindig geva rieerd was, omdat ik door zoveel vreemde ogen kon kij ken als ik maar wou. ^ÏJETZELFDE spelletje speel ik ielf* nu soms bij 't naar de kerk Jti-éaan. Zelfs al ga ik alleen. dan te/uen ik in een vertrouwde omge- -U.ting, ik ken de mensen, de domi- antee, de regelmaat van zingen, ge- Sd-bed, collecteren, ik begrijp waar- erlPver het gaat' injl Maar stel je voor, je bent larlemand die er meer van wil we- J>ellen. Dat je de taal van de preek, gezangen en het gebed niet i,helemaal duidelijk is goed. anï)at Je niet altijd weet wat je ®jjknoet doen goed. Maar verder? Verder helpen de herinneringen ju-«an een kerkdienst in de "vakan- lus|le mijn voorstellingsvermogen, 'j' Het is zo'n romantisch, witge kalkt kerkje, de klok luidt al en de deuren staan vriendelijk wijd open. Maar als je binnengaat, ben 5a' Je een indringer. Dit is een geslo- ten gemeenschap. Als je aarze- c|.lend, op 't spijkerbed van vele af ar werende blikken, doorloopt en dan jfyaar ergens inschuift, komt er e een paar minuten later een hele familie zó strak het groene deur tje doorstevenen, dat je maar op stapt en ergens achteraan gaat zitten, waar geen grote, zilveren ^'punaises voor je geprikt staan, ng Want dat heb je langzamerhand te door. de koster vriendelijk, danks je stadse kledij en je lip- mi»l'ck en leent Je zo'n bekend b. «rijs boekje. e- He dienst verloopt net als thuis, ij. «n onder orgelspel schuifelt worden, maar ook zou de afwe zigheid van gezangboekjes me bij elk gezang ongelukkiger maken. Geamuseerde blikken en elleboog stoten zouden mijn fouten signa leren en na afloop zou ik met een rood hoofd en de gedachte „nooit meer" zo snel mogelijk ontvluchten. Wat me niet moeilijk zou vallen. Wie zou me tegenhou den voor een praatje? En zo er al koffie gedronken wérd, ik zou alleen staan. Al ben je eenzelvig, temidden van een druk pratende menigte, is dat niet zo leuk. DIT is niet helemaal de resul tante van het spelletje. Ik ben eens naar een Jeugddienst ge weest, waar ik me, als ik niet met een vriendinnetje was ge gaan, zielsongelukkig gevoeld zou hebben, hoe fris en modern alles ook toeging. Het scheen me één kliek toe, waarin iedereen ieder een kende en begroette en nieuw tjes uitwisselde voor en na de dienst wat dat betreft had het een dorpskerk kuilnen zijn. Natuurlijk is het niet te vermij den. dat een groep mensen, die elkaar zondag in hetzelfde ge bouw, onder vrijwel telkens de zelfde voorgangers bij elkaar komt, zich aaneensluit. Maar waarom zo vast, dat je als vreem de ergens gewoon niet tilssen komt? Waarom dat ongastvrije gedoe met vaste plaatsen? (Zoals onlangs gebeurde: in een overvol le trekkersdienst zat jonkheer zus en zo breed uit in zijn eentje in de familiebank, terwijl er men sen, die werkelijk niet meer in de banken of op de stoelen geperst konden worden, moesten staan) Waarom niet een gemeentelid, die kennelijke vreemde in Jeruzalem, een gezangenboekje in de hand gestopt en een stenciltje, waarom wordt hem niet gastvrij een plaats gewezen? Waarom niet in alle kerken de dominee na afloop morgen een witte rookkolom verwachting stijgt op uit bedding broeds vergetelheid p«i ïs middag fiolen vol salpeterzuur etsen regenbogen in het trillend lucht- metaal ik wil zwemmen in de ogen van een vrouw pyramiden bouwen van kristal avond mijn schepen vinden geen havens alleen jij bent voor anker gegaan brede banen licht golven in je glazen armen nacht pleister op mijn dagelijkse wonde feeërieke evocatie van geluiden en het bloedt een grote gifbloem in de tijd. CEES WATTEL toekomstige geliefde tot thema van zijn poëzie. Voor jonge dichters schijnt dit onderwerp onvermijdelijk te zijn en de onontkoombaarheid is te begrijpen. Een gedicht is toch dikwijls een geschreven benadering van een heftige emotie en wat drukt er meer zijn stempel op de gemoedsgesteldheid dan de liefde. In de vier te bespreken impressies: morgen, mid dag, avond en nacht zien we weer de geliefde als onderwerp van Cees' dichten. Zoals de Impressies hier zijn verbeeld in één sym bolisch étmaal vormen zij een afgerond geheel. De morgen is als het ontstaan van het verlangen naar de geliefde. De nlddag is het volgroeide verlangen. De avond is het bijna vervulde verlangen. De nacht is het vervulde verlangen. Het ia interessant om te lezen hoe Cees het wezen lijke van de verschillende daggedeelten in zijn beeld gebruik heeft weten te bewaren. MORGEN De dageraad met het traag doorkomen de licht en de nevelslierten over de aarde brachten Cees tot het verbeelden van de verwachting als een witte rookkolom, ontstaan uit de ochtenddampen. De verwachting is langzaam gegroeid uit de grijze mas sa van het niet weten; de vergetelheid. Zoals ik reeds eerder zei wordt het ontstaan van het verlan gen vergeleken met het ontstaan van de dag. Het morgenlicht verdrijft de nevel en traag verrijst de wolkenkolom d.w.z. de verwachting, het verlangen. MIDDAG Bij deze Impressie zien we dat het verlangen ge rijpt is tot een werkelijk verlangen echter nog niet doelgericht „Ik wil zwemmen in de ogen van een vrouw" In de eerste vier alinea's wordt het verblindende licht van de middagzon in enkele geladen woorden geschilderd. De funktie van deze beschrijving gaat verder dan een natuurbeschrijving alleen. Het ver langende innerlijk van de dichter is als die tril lende kleurige lucht en het bijtende, stekende zon licht. De vervulling van het verlangen zal moeilijk zijn en de nodige tact vereisen „Ik wil pyramiden bouwen van kristal". AVOND De geliefde is bekend „brede banen licht golven in Je glazen armen", ja, ze is zelfs aanwezig in de ge dachten van de dichter of in werkelijkheid „JIJ bent voor anker gegaan". Het wezenlijke van de avond komt naar voren door het noemen van het avondlicht en de rust (ankeren). De twijfel van de eerste regel toont ons dat het verlangen nog rteeds aanwezig is. ccerd pessimisme. CEES VAN DOP (ROTTERDAM) DE kapellen van het leger, de luchtmacht en de marine mogen geen amusementsmuziek meer spe len. Ze moeten sich voortaan houden bij marsmuziek. Deae order is uitge vaardigd door de verenigde chefs der staven. De oorzaak van deze order is een uitspraak over de Lucht machtkapel van kapitein Van Die penbeek als zou de-ze „kermismu- ziek™ spelen. Met deze kermismu- ziek worden dan composities als „St. Louis Blues™ en „When the Saints go marching in™ bedoeld. De popula riteit van nog betrekkelijk jonge Luchtmachtkapcl is dc laatste jaren enorm toegenomen. Dit is jndcr meer te danken aan het (eit, dit ka pitein Van Diepenbeek een warm voorstander is van de ook in Anier.- kaanse luchtmachtkringen populaire lichte marsmuziek, die afwijkt van het traditionele idioom. Wij weigeren te geloven, dat deze affaire iets te maken heeft met de concurrentiestrijd (de Luchtmachtka pel ontvangt veel meer uitnodigingen om voor het pubVck op te tieden, dan de meer serieuze K.M.K.) en ook lijkt het ons uitgesloten, dat de ver enigde chefs der staven zich hebben laten beïnvloeden door dc militaire pyramide (de K.M.K. en de Lucht- hand gegeven, of als de kerk 5root is, kerkeraadsleden aan de eur, die de predikant hierbij as sisteren? Waarom niet de moge lijkheid tot een praatje. Of waar om niet, zoals een Amerikaanse dominee instelde, vóór en nét de dienst de mensen links en rechts van je een hand geven stellen? Is blij iedereen j. maar lk zoek er haastig mijn j. weg tussen. ik ben immers j. vreemd? I, 70 ongeveer buitenkerkelijk kerk vergaan. Ik de gaan en komen. En daartus sen zou niemand me de symbo- hek van de inrichting of van de glas-in-lood ramen uitleggen. In tegendeel. ik zou niet alleen van „vaste plaats" verjaagd WANT ER zijn vooral In de stad kerken, waar iedereen vreemd is voor iedereen. Waar men al leen die ene dienst of di diensten lang gemeente is, en bui ten de kerk uit elkaar gaat als los zand. Het zou prettig zijn als na de" dienst een kopje koffie ge zelligheid en de ondergrond voor een kennismaking zou verschaf fen. Een kopje koffie waar om de beurt een paar vrouwelijke ge meenteleden voor zouden zorgen. Het samen vaten wassen kan de bodem van een fijn gesprek zijn. Goed, dit gebeurt *vel zo hier en daar, maar helaas nog veel en veel te weinig. Niet al'een óe ken nissen zouden hierbij betrokken nrceten worden maar ook de ..vreemden" (buitemce.'-teiiike :j een te gen -xaliseiend woord voor mensen, die ba.a.ngstelling tonen) én de jongeren. TF7ANT de speciale jeugddiensten kunnen de afstand tussen zon dagsschool en de kerk heel i overbruggen in feite is je plaats in je eigen kerk. Al beschouwen ze je da «r nog als een halfwas, voordat !e helijle.üs hebt gedaan. En al vael je af en toe dricg'.rl de behoede aan iets wat ir.ei de blijdschap van een eenheid in Christus lijkt ook nè de kerktijd wil je sons die blijdschap vast houden net alletwee je handen T--- laSsS FOTO MIDDEN: „....al beschouwen ze je nog als. een halfwas, voordat je belijdenis hebt gedaan...." FOTO ONDER: De kerken zijn modern, de opvattin' gen daarbinnen niet altijd. machtkapel). Wel hadden we ver wacht, dat de verenigde staven meer realiteitszin hadden getoond. De functie der marsmuziek brengt tooh met zich mee, dat deze muziek in liet gehoor ligt van 19-, 20- en 21-ja- rige militairen. Bovendien kunnen land-, luchtmacht on marine bij het publiek wel enige good-wlll gebrui ken. Het is jammer dat de chef» tilt niet hebbrn ingezien. Dit ia echter nog niets bij dc uitspraak: „compo sities zoals St. Louit hluei zijn ker- mismuziek". Dc paddeatoelwolk van dc Russi sche kernbomexplosie schijnt alle nieuws overschaduwd tc hebben. Wij hebben ons niet al te druk gemaakt. Op het lijstje van dingen, die we niet lusten prijkt nu echter tussen de patates-frites rn de rare zult het strontium 90. Je ken nie weten. Hoe wel kaviaar ook tegen valt Brandt Corstiu», een Nederlandse journalist ia enige tijd in arrest ge weest, omdat hij betrokken was bij een betoging tegen de rassendisrri- minatie. De journalist wilde ook pro testeren tegen het ruwe optreden van de politie bij de arrestatie van een neger, die vorige week in aijn cel ia overleden. Zover wij kunnen nagaan ia er in het bovenstaande berichtje geen argument te vinden, dat aan leiding geeft tot arrestatie. In het „bolwerk der democratie, dat Ameri ka beet™, mag men toch wei demon- Anderzijds trof ons de naieveteit van een Amerikaanse hooggeplaat ste. Deae zei: „Hij maakt geen fo to's en ook geen aantekeningen. Wat is dat voor een journalist?" Het be richt vermeldt even verder, dat Brandt Corstius reportages maakt voor het weekblad Vrij Nederland. Dit allea is reden genoeg, dunkt ons, voor Vrij Nederland eens te In- formeren wat dat voor booggcplaat- In een krant lazen wij, dat de hoeveelheid Amerikaanse goederen, die in drie weken na de rede van president Kennedy over Berlijn, naar communistische landen werd geëxporteerd, met meer dan 800 pet. is toegenomen (in de drie we ken voor de rede 2,7 miljoen, in de drie weken erna 22,7 miljoen) Wanneer in West Duitsland dan ook gesproken wordt over boycotten van dc Leipaiger Messe is het beter de schouders geïrriteerd op te halen, want medewerking van bondgenoten is reeds bij voorbaat uitgesloten. Na tuurlijk zal aan bet boycotten van sportevenementen tussen commu nistische en nietcommunistische lan den volledig worden meegewerk*. kom alsjeblieft niet aan on- Kop in dagblad van J.int»tl<-den maandag: „Indoneail wacht op troonrede". Commentaar in Ruimte van vandaag: „Kcnne ae lang wach- woningen zijn tegenwoordig toch wel bijzonder goed ran uitvoe- ring. Enkele kleinigheden, zoals lek kende daken, vlieringen van dun board zullen we nog vergeten, nit een vast en zeker ongegrond, maar ingeboren beleefdheids gevoel. Maar er zijn dingen die we gewoonweg niet kunnen vergeten. Eén luchtko ker voor w.e. en kelder doet ons nog lachen, maar een trap met zo veel kieren, dat de etenswuren in de kelderkast door het stuf iedere dag tot varkensdraf verworden, maakt ón» stil.j En een .gfvocrglcufje dat water naar dc gootsteen moet voeren, maar het juist de andere kant op laat lo pen, brengt ons in de grootste ver warring. We kunnen daarom nieta doen dan dc man gelijk geven, die opmerkte: „Over twintig iaar wonen we allemaal in een omgekeerde ver giet", welke verzuchting hij slaakte, toen hij ontdekte dat het gehoor- steengat in de slaapkamer, boven de wastafel zat. In een Amerikaanse krant (Time) lazen we, dat dc vader van premier Verwoerd in Kaapstad overleden is. Langs de route die de rouwstoet volgde atonden alle negera sl:l, muur een blanke in een alee van een wa gen, liet met luid getoeter blijken dat hij haast had. KARTOEN Er uit gelicht Tom E., I.eldschenrlam, Eén van je gedichten hielden we, het andere krijg je terug. Ineke van B., Lelden, 't Is hart (geen zetfout) maar we tas ter. nog in het duister. Verlaten Kind had goede mo menten. Zien ïtroag nieuwe zending tegemoet. Rita de W., Wassenaar. Stuur eens een melodie in, of kom het eens voorzingen. André R., Voorburg 't Was proëzie. Het laatste hebben we gehouden, de reet niet. Kees V., Vlaardingcn 't Is niks, 't was niks, 't wordt niks. 'Wij kunnen ook vervoegen). Jaap P., Zoel'woude, Onze Mop bijt nog bovendien. Yvii.nr van A.. Rotterdam. Meen je dat nou?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 21