Verlangen naarcontact met het Westen 1 ZENDELINGE VAN Alles hangf van 'i gezin af Middeleeuws handwerk r denk™ii- s'."h«r «rEïkwuïw 4 mil SN JAN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1961 Het licht trekt r*rwyi de leden van de generale synode van de Gereformeerde Kerken in Apeldoorn och in de ver- i bet kerkgebouw hebben tenigge- ■chülende zalen i i vingen hun schrijfmachine speelt zich boven hun hoofden een ■reL*-* la het verlichte vertrek binnen komen vliegen en roekt nu angstig naar een uitweg. De grote ballonlampen trekken hem aan en steeds weer botst hi) met xijn vleugels tegen het glas van de grote ballon. Het gebeurt waarschijnlijk dagelijks. Overal ter wereld waar de lampen branden. En toch slaagt deze stervende mot er in ons even van ons werk ai te houden. We kijken nu weer op de toetsen van onze schrijfmachines, maar zelfs die zQn in het zwart verdwenen. Ook ons heeft het licht verblind. Jezus Christus is het Licht van de wereld. Dat wil niet zeggen dat Hij ook ons leven verlicht Hoeveel mensen zijn niet net als die mot ZU worden door het Licht aangetrokken, maar het geneest niet Christus is het Licht, omdat HU tevens de Heilige is. it voornaamst* val weergeven Wan iir ni*t mp Maar Zijn heiligheid werkt niet altijd genezend. Daar 'K v»«"»aatTiste zal weergeven, kan ik niet me waren bijvoorbeeld Korach. Da than en Abiram, samen dedelen. De naam van de leidende figuur van het köntai Protestantisme in Roemenie, met wie ik sprak, kan ik met noemen, noch een beschrqving geven van Het roept ons. jjjn persoon en omgeving. Omdat mqn gespreks- ligheld^verbrandt partner een opstand preekte tegen het regiem? Om- GESPREK MET EEN ROEMEENS PROTESTANTS KERKLEIDER In zijn derde verhaal beschrijft de journalist Tymen Knecht een gesprek met een van de protestants® geestelijke leiders van Roemenië. Dit land was kort geleden in het kerkelijke nieuws, omdat de Roemeense Orthodoxe Kerk het voorbeeld van haar Russische zuster volgde en toelating tot de Wereldraad van Kerken aanvroeg. De geestelijke leiders van dit land zoeken contact met het westen, dat is wel duidelijk. door Tymen Knecht WAAR, wanneer en onder welke omstandig heden ik dit vraaggesprek voerde, waarvan brengen. Voor God waren immer» alle mensen gelijk Het Licht van Gods heiligheid wenkt Het Het trekt ons. Maar het kan teven» i voor ons, want het vuur van God» heilig] •lies wat niet heilig is. dat hij zulke slechte dingen vertelde over het com munisme? Oordeelt u zelf. Hoe het zij, ik werd van alle kanten gewaarschuwd geen namen te noemen. Niet ik, maar de betrokkenen zouden er maar last mee kunnen krijgen. Contact met buitenlanders is niet verboden, maar een ellenlang verhoor kan las tig genoeg zijn. Ik zal nu fragmenten van het ge sprek zo letterlijk mogelijk weergeven. Het vuur komt neer Maar op de pinksterdag daalde het vuur van Gods hemel neer en verbrandde de aanwezigen ln de opperzaal niet Het vuur zette zich als tongen op hun hoofden. Maar God rekende niet met de heiligheid van deze man nen. maar met de heiligheid van zijn eigen Zoon. In Hem zijn wij heilig. Daarom kan net vuur van de hemel neerdalen op Zijn discipelen die straks de we reld zullen intrekken. Daarom kan het vuur nog altijd uit de hemel neerdalen op ieder die zich aan Hem wil geven. Dan zijn wl) niet langer de mot die tegelijk getrokken en verbrand worden door Gods vuur en Gods licht Dan kan dat licht ons de weg wijzen van stap tot stap naar de eeuwigheid. Kunt u my iets vertellen over de invloed van de politieke en maatschap pelijke omwenteling die hier heeft plaatsgevonden op kerk en christendom? houden we catechisaties die ook zij is tevree, als men. zoals ik. van eenvoudige afkomst is Welke invloed heeft de gods dienst-politiek van de regering? Voor zover waarneembaar de vol gende: er komen steeds minder in de kerk. Vóór de dienst Het panorama tan de stad Cluj wordt beheerst door kerktorens, hoewel ook hier het kerk bezoek sinds de machtsovername door het communisme sterk is gedaald. Toch is in deze stad 25 procent van de bevolking nog protestants. a li, i l jvrnseei, nun Kerken irouw geoLeven ueze Kernen waren gedoopte kinderen nooit op de ca- dat het leven i steeds volkskerken; zij die deel uitmaken van de nationale minderheden (Hon- techisaties zien. Dat is hetgeen geworden De aaren 1.500.000; Duitsers 400.000) zijn per definitie niet-orthodox, maar rooms- voor ogen Is. Toch geloof ik dat hard, maken v katholiek of protestants. God de mensen niet loslaat; als alleriei vrijwil - -o— -listisch-atheïsme leidt tot maat- bij feiten die niet meer ongei heid ziin althans formeel hun kerken tróuw aehlnien Deze "kerken maren aaL we"}eerderhe?d van de spelen. Belangrijk is onder meer regelen die ethisch onaanvaard- gemaakt kunnen worden. De ?Srln gedoopte kinderen nooit op de ca- dat het leven zoveel zwaarder ia baar zijn. De maatschappelijke ge generatie heeft niets an "e mannen werken afkomst wordt tot beslissend en- gekend. Het communistisch veel overuren, doen terium gemaakt. Bij Hitler was i - vrijwillige" arbeid, moe- het ras net criterium voor discri- de kerk afhing...Als ik ten verschijnen op allerlei cursus- minatie, bij de communisten de Wij sen en bij demonstraties. De M --•••- -»• SB. maar vrouwen hebben het vaak nog voet gekregen; hun ledental is wat waren wij eigenlijk godde- zwaarder. Op het platteland na de oorlog met tienduizenden loos. Ik geloof, dat de jeugd al- werkten ze vroeger ook wel mee toegenomen. En dan groepen als tijd goddeloos is. Later, veel la- in het bedrijf, maar in de stad J~ w"' J~ ~J merken we pas dat het kenden wij haast geen buitens- i::J de pinkstergemeenten en de ad- ter vaak. If] moaerne TllCI ventisten; hele orthodoxe platte- zaad dat lands-gemeenten zijn naar hen ren. toch toch bewaard die telijk. de mensen uit de vroegere top laag zo moeilijk? Mijns inziens moet een ieder die bekwaam is en die als persoon innerlijke waardigheid toont, een kans heb ben in de maatschappij. giem vertegenwoordigt hier eei minderheid, die ook al in 1920 be stond. Aan wat bij ons democra tie heette tussen de beide wereld oorlogen, hebben de ouderen eei slechte herinnering. Toch Arnhem heeft In feite pas dit jaar afgerekend met de tweede wereldoorlog, door voltooiing van bet herstel werk aan de Gro te Ensebluskerk, die In het laatste Jaar van de oor log door een brand tot aan de fondamenten toe, selfs tot ln de grafkelders, la ge schonden. De kerk Is op de toren- restauratie na nn klaar, schoon maaksters hebben er de laatste stof uitgebesemd en de meeste bou wers die dese dood verklaarde kerk overeind hebben geset.iljn al naar buis. Maar officieel klaar Is de „Eusebius" nog niet. Pas ln oktober, halverwege de maand, wordt bij ln gebruik ge nomen. De Inwoners van Arn hem zien de restauratie van de ;r- grote geestelijke invloed. Ja. kan, werkt buitenshuis. De zondag moeten zij dan vaak be- - - steden aan het bijhouden van de werd er m de Orthodoxe Kerk situatie alles van het gezin al- eigen huishouding De mansen zeer weinig gepreekt en ak dat hangt. zijn moe. De lonen zijn zó laag. dat men alles doet om wat meer handen te krijgen. Dat lukt ook wel. De mensen gaan Maar wat doet de kerk, wat steeds beter gekleed, Vroeger en nu eJ maakt aan het archief van onze cultuur-geschiedenis. De 75-jarige Amsterdamse res tauratie-architect B. T. Boeying» (bouwer van vele gereformeerde kerken) en de Veenendaalse hoofdopzichter A. Schellevis heb ben hun stempel op deze kerk ge- ze op zijn medewerken overge. Verdedl,in, v„n de n.tlonel, dragen die vreemd is voor deze bi?; ïiJlViS 5"? 1? 'dÏS ook vertegenwoordigd. nlT door auet w,t we. baar gemaakt dat zij geblakerde dj» oriesters die vandaag doen of We moeten grondig preken, geschiedenis tot leven moesten het evangelie niet veel fnder« U ter dan ooit aan bijbelstudie Vreemd geworden al gebeurde, werd er niet of nau welijks een Schriftverklaring ge geven. De kerk was een instru ment van het nationalisme. ?lenv," ,.ra™d; tij no, doen? - Wij. moeten .11e konten benut- verdediging van de nationale po- wu moeten alle kanten benut- Utiek. Enerzijds It deze tendentie Vroeger deden we wellicht nu ook vertceenwoordled nl. door ?iet -'les wat we konden doen.... •n wij opinie komt op dit punt met die in het Westen. De communisten eisen echter eenheid van kiasse en geloof in de toplaag. Hoe ziet u in dit verband de toekomst van de bei de stelsels? De toekomst? Het kapitalisme zal te gronde gaan. Wij hadden geen democratische traditie als in uw land. De volken die geen ontwikkeling in vrijheid hebben Wen nTerStjjd een groot verschil met vroeger, eigen gemaakt, zij hebben de communistische svstcem miar begrafenissen vooral ber. f.m?n™dVvo'?J,^,""k.t:v«-h't *nd*rtiids blijkt hier en'deer in JSSfff!?" S""'* Ook déze kerk heeft nu. anderzijds blijkt «i uum ui - de Orthodoxe Kerk een begeerte 5? 1. JEtS om de Schrift te bestuderen en **"1 .d,e een predikant r«" ook op hel platteland. Maar het leven is zeer zwaar. Soms ontmoet ik vrouwen die mij huilend vertellen dat ze zo graag naar de kerk zouden ko men. Maar ze kunnen wacht er meer werk en ze zijn zo moe. Verbeterd socialistische stelsel. Dat ziet u «een merk ven middeleeuws-gedegen T„de leiding v^ïrltweleUek"'- hierop geen uitzon. "ÏÏTtiwer, worden streks "^P.'ffiSn^risS'ef"Sï ger vee! verbeterd. Ik kan t ïï?.tnodiid b'i °aici«« Ie protestants, kerken - sis bis- tJSSÏÏf'KiSSlrttaf'S vmlt.S'nb.? militaire acties meer tegen, heid is mooi, maar het arme on- wetende volk moet geleid worden. -— Wat is uw ethisch oordeel De gemeenschap moet een be- het huidige systeem? Er is in vergelijking met i veel verbeterd. Ik kan paald perspectief hebben. Ik ge- Wij moeten ook bruik nemen mers niet buiten kunnen laten uit de - - staan. Misschien zullen zij zijde- kozen. Zij hadden veel Invloed bezoek is o"ók heel belangrijk; we vroeger niet veel verwaarloosd, „—tl .rtgsTnip Ïatrpn Runnen onze zieken thuis maar Weinig kwam er aan het volk ten k™ „..i Inving n P0* 1» de ziekenhuizen op zoeken, goede. Wat ging er niet eerst loof dat het Westen aan zijn deeldheid ten onder zal gaan. Tenzij men tot grotere komt. De vele partijen gaapte een kloof tussen ..hoog' en ,,laag". Hier was dat minder men kende meer het gesprek oj voet van gelijkheid. Dat is eei aanknopingspunt voor de toe komst. Nu wordt het volk één be paalde leer ingestampt. Wij han gen die leer wel niet aan, maa toch krijgt men door eenzijdig beïnvloeding, misschien haast on merkbaar, er iets van ingeprent Daarom is ook contact zo brood nodig, contact met het buitenlani en uitwisseling van personen ei ideeën. Wat ziet u als voornaamst taak van uw kerk hier en nu? - Wij hebben geen invloed op he grote gebeuren, geen macht. Wi moeten het geloof in de klein kring, in de gezinnen, levendi houden. Wij moeten elkaar trom blijven en troosten. Wij moete: geduld hebben en vrede onder kaar en met alle mensen houder de vred «e^ïïS door de "ll ielï. "«to d'^' *T™d^ mennend,, to op het preek,e- mw, Ut ze Inhim.mb. d. ker- .SJtTd^ïev^," UzerS^"bSrt. P« teren. De toenmalige overheid tuiede 52: Siï„.mvS,rd b^t^rX d« het ambt van ou derling door de overheid i Het aantal öyer- politiek die nu gevolgd fên atheïsten is .garing. Uit er- wordt, komt aan het volk ten goe- velen mee- de; arbeiders- en boerenkinderen kunnen studeren. We hebben veel De controle daarop Is scherp; meer en betere scholen. De vorstenhuis. maar men moet discipline ken- nen, weten dat men maar niet al- wat daarop ies doen kan. De liberale demo een donkere tijd. De cratie begrijp ik daarom niet. Ve- tussen de volken opkomen. evolk is bang voor oorlog; late tot grotere eenheid we de zaken liever houden zoal ze zijn. dat is veel beter dan ooi log. God leidt vaak langs onb< Frankrijk. Vrijheid Is goed, grepen wegen. Het contact me andere kerken, ook uit het Wei ten, is bijzonder waardevol voo ons. De Vredeskonferentie i Praag, is voor -ona aan deze zij ■h het gordijn Is het toch vreemd in"!?; ben die vroejer tot de edel of de meer «eor,.nf»eezd. AUerlei te spreken; de kerken kui daar samen een eigen booc dische verzorging is sterk uitge- wjj hebben ons hier neergelegd schap doen uitgaan. de gesel ate vijftien Jaren. gezeten burgers behoorden niet Vvl5n vo De nieuwe Euzeb.ii.JteH, w.U- fc .1 ^o'nde^no^onze^uk1 be*a>fde- Plotsehng overleden dise'daad^Het^i'a^diMLa deltt" cent van de kerkelilke Jeugd op kantie. De ge (onder nog ongeluk- beeldhouwer Van Kuilenburs. zul. Jt'pltat» <un d"klaMe wa»ruit de catechisaties; op het platte- kans in de li men stamt. Het comité „Herstel Grote Kerk" heeft jnmiddel» laten we- laatste steigers ln. "J de ope- heeft gehouden, zal aal spreken. Dat is op zich- opend op beeldhouwer Van Kuilenburg, zul- wiarin ar crotrumwijx van ar fe, aavrrvrermdb.ar voor- !- wordt in staat gesteld te genieten de jeugd b.v., die van kunst en cultuur. Er zijn kerk en catechl- prachtige cultuur-tehuizen, inter- "e stad komt naten, kindertehuizen. De arbei- dan 10 pro- ders hebben een doorbetaalde va- jd op kantie. De gewone man heeft de op het platte- kans in de leiding te komen: in de bedrijven, in de ten, dat de Koningin bij de ope- heeft gehouden, ning sal «preken. Dat Is op zich- opend op een hi zelf een gunst van de geschiede- zal dan 500 jaar geleden n. zaï woraen ner- l4,_ historische dag. Het onvervreemdbaar voor recht: als zij over jaren nog eens terugkomen, getuigen nog de zui len en de muren in deze kerk van het werk hunner handen. Y,a'' C4 °°k vroeger al veel feite- kerk. Met de heerschappij de gezindheid tegen- iij)ce onkerkelijkheid. Velen gin- een dunne bovenlaag is het ge- em- gen alleen op de hoogtijdagen daan. Wij zouden met al deze naar de kerk. Ook nu zijn de dingen tevreden kunnen zijn als christen tegenstanders van het kerken op feestdagen als pasen niet alles aan het atheïsme werd materialisme en atheïsme zijn, en kerstfeest vol. Het is moeilijk dienstbaar .gemaakt. Dat materia- - Niet r het regiem De overheid weet, dat wij als i stad die nog altijd de kerk voor het eerst in gebruik voor de hoogste deftigheid het land (omdat slJ zien kM «clegenheden e< sme gevoed heldsgevoel op de provincla- erwaardig- pauwehals Op dit moment wordt gepro beerd door een actie onder de burgerij zoveel geld bijeen te dat er brengen, dat men de opening ln werd de kerk ook genoemd naar de heilige Eusebius, die na de hervorming, na de dag waarop de kerk mee-reformeerde, de schutsman van een andere kerk in Arnhem werd. Architectonisch-historisch is de Eusebiuskerk zeer belangrijk, om- vijf goede voorbeel- haar Westfaalse Rijngo- oktober kan bekendmaken, dat de thische bouworde zijn. De kerk is herstelde kerk ook gebrandschil- onveranderd gebleven dank zil de derde ramen (naar het Delftse rust waarin de reformatie zich in Vandaag mal de Slootkerk vertrokken voorbeeld) zal krijgen. Het Is twijfel onderhevig of dit op korte termijn zal lukken. voor vijf jaar naar Japan Arnhem voltrok (pestoor meente gingen en bloc over naar -Men de reform.tori.ch* leer). D.aruit kan er moeilijk in eleven, dat ti de «eeOieid te verklaren «aar- .trenen bllikt te «aan Sommlee V.» nkMna.batKnii.v* rita.i van H. mee de kerk tot de jongste oorlog Dl*uwe sirepen oujat ie ssaan. sommige onder de slijtage der eeuwen is gedeelten tijn blauw gekleurd, uitgekomen: het stuivertje wisse len ln de jaren van de hervor ming die Gelderland, in alles eerst na lang beraad tot daden tussengevoegde komend, pas tien Jaar na Witten- getuigen van het rooms-katholleke deel van de Arnhemmers (een derde deel van 125.000 mensem de actie con amore zal steunen. Ingewijden koesteren nog de hoop. dat de plaatselijke industrie de ramen, althans enkele, cadeau zal doen. maar het lijkt zeker, dat de in dustrie geen gangmaker wil zijn. eerder navolger. Romen ontbreken De kerk Ia. ln haar hedendaag se figuur, een wonder stelkunst, maar men t-- een zekere koelte een grootsheid groen; alles volgens een bepaald systeem. Langs kantlijnen staan aantekeningen en de dichtbeschreven velletjes bijsonder grondige studie. D« eigenares van de bUbel. zendelinge Van la er echter niet bljater van onder de „O, dat is nog niets", segt se, je mijn Duitse bijbel maar eens Ze is nog Jong, daarvan getuigt haar regenboog-bijbel, maar ze weet wat ze wil. pas tiei berg bereikte hier zonder veel Bovendien is deze stad aan de Rijn nooit met zoveel kwaad ver stand belast, dat de generaties die het bestier over de kerk heb ben gevoerd, hebben meegedaan ontsporing van de histo- r van her- no; de restauratie in valse stij- want vandaag Is ze met de Serooekerk naar gevoelt er |en. Japan vertrokken voor vijf Jaar. ze in de eerste twee jaar de bij zonder moeilijke Japanse taal zal leren spreken en schrijven. Wanneer de twee jaar voorbij zijn, zal ze er opuit trekken om zich volgens de werkwijze van haar zending te vestigen in een dorp. waar nog geen enkele chris'- ten te vinden is. Eerst zal ze zich eigen maken met de dorpsbewo ners en na enige tijd met trakta ten langs de deuren gaan. Mis- In.deze periode is ieder bijbel- schien zal ze de mensen ergens - kunnen helpen, ze is niet Ze heeft er gestudeerd met tim merlieden, metselaars en kantoor meisjes, mensen uit alle kringen zich^ volgens van de maatschappij, die net ala zij de zending ln wilden. Studie doorgewerkt. De ge schiedenis zen Om dendrie*maanden gingen iondagsschopltje op te richten I de Beatenberg hta.l vnnrhtar.ntm a «1 loorgewerkt. De ge- mee Kunnen neipen, kerk en zending is v?°r ^ets onderwijze; er is veel gezon- Plee.gster geweest. Ze hoopt Sen Ona de i e leerlingen vuc uca,ciiw»5 voor drie maanden de praktijk wellicht in. Er werd gewerkt in ziekenhui- Êaan hou< zen en gevangenissen, In kinder- k"»""»» tehuizen en in inrichtingen heel veel voorbereiding zal ze enluchtbijeenkom- ;n. Wanneer alles buitengewoon goed verloopt zullen jaren moeizaam werk der- «ku ««.v Toen ln 1944 de oorlogsbrand de zonder warmte. Men ondergaat er kerkmuren verteerde en voor de sfeer van een groot huis dat de na-oorlogse stad een verkoold bUz»a verlegen uit toen was het er God wil dat ik de hele lange wacht op zijni bewoners. Er staat geraamte overliet had daar haar grote ogen onder het ga en daarom durf ik ook te ver- 's avonds of Zendelinge Bep van Epen ongehuwde moeders. Daar heeft tig of misschien wel veertig chris tenen in het dorp te vinden zijn. Als het zover is, zal Bep van Epen haar spullen weer in de kis- he schat vertegenwoordigt, dat soonlijke signatuur n getuigenis is van bouwkunsti- deleeuwse bouwvakroem InUct raakt ze in vuur. en dan gel adel. de nalatenschap van het aanwezig was gew- tuur-historische betekenij hebben herbouwers de stad teruggege- d«rbaarhjk opgericht, maar het is niet af. ven. Deze restauratie-technisch zal Er zouden warmta-verspreidende ongelofelijke daad is verricht 13 zo Bep van Epen met de meisj asserij gewerkt, net - -- -- onder het werk, ten pakken en vertrekken wachten dat Hij zal zorgen dat kwam het tot een gesprek en dat het volgende dorp, om daar vergoedde alle moeite. Na het voren af eindexamen kreeg ze toester mrng van de Central Japan Mi sion, om zich bij deze zending den geleid door Japanners. Daar- x aan t* sluiten. Dit betekende, dat heeft wel^eel inde deze 8el°°'szending voortaan voor neen wei neei ande- raat, het kan. Alles anders BHBB i te beginnen. Het is toestem- de bedoeling van de geloofszen- ding dat de jonge gemeenten Bep van Epen ls niet altijd geweest; ze heeft wel t idealen gehad, vóór daarna dat ook da herbouwers erkennen. brutaal smoeltje' ze en kijkt afkeurend naa de paaiae xerx uitgezonden, ze gaat t£° ^Ü'^ondeusd'^D voel Jae am- de geloofszending „Central «f,.t H_. w.. a-,- hh j.» het middelpunt is", zegt ze i mannen Japan Pioneer Mission", 'bat be- daar zelf van- is er aan het hoofdkwartier van de zending een speciale oplei ding waar Japanners in drie jaar tot prediker kunnen worden opge- In deze zending werken leid. Er zijn nu al meer dan veer mensen van de meest verschillen- tig gemeenten, die samen elf*" - «SlJ* ic «ju. loprlmtrvprnWff«t/?r Ti»n h.H ïw mensen van de meest verschi goed. dat zendelln- nog brutaal smoeltie" zetrt de kerkcllJke richtingen. Bep van zelfstandige Jonge chr nog een orutaai smoeltie zegt Epen lg niet biJ een bepaald vormen, die alleen w< kerkgenootschap aangesloten; „ik steund door overal thuis, Chris- nalatenschap van het aanwezig was geweest. Diezelfde haar handen druk. „Ik zeg altijd onbekende leger der middeleeuw- kerk van !4«0 of daaromtrent m«r. God heeft nog nooit een die met hun handen het nauwkeurige bouwjaar wordt van kinderen laten doodhon- u nogal eenf betwist hebben de f""1 T°L nu toe heeft won' herbouwers de stad teruggege- deFbaar'ljk v<»rw I«*orgd en ven. Deze restsurstie-technisch zal Hij ook blijven doen. Het ongelofelijke daad ls verricht 13 juift w» heerlijk om volkomen ramen ln de muren moeten wor- door om en nabij vijftien wer- van God afhankelijk te rijn." gevoegd en het ia gelukkig kers die gewerkt hebben ainds Het is maar goed, dat zend rond ,Q geest van de ge Van Epen er zo over denkt, middeleeuwen", zoals een van want ze wordt niet door een be- hen zelf toelichtte: met dezelfde paalde kerk uitgezonden. Ze gaat overtuiging, met hetzelfde am- met de geloofszending „Central bachtelijke geloof van de mannen Japan Pioneer Mission". Dat be- die in oe vijftiende eeuw de kerk tekent, dat ze zal moeten leven t AV,n. met hun handen („als een teken van het geld. dat de ongeveer voor deze moderne tijd") hebben driehonderd mensen, die hebben l'J™ gebouwd. beloofd voor haar te zullen zor- - >J« tlr -r- Zij zijn Inmiddels naar huls ge- «en- haar zullen zenden. Het zijn „om miin.riWlHV evangelisatie gaan. ongenoemd, zonder bloe- mensen uit Duitsland. Zwitser- f, -estorvï ALa le^a^ hebTb£ drie maanden oe verP'e men of applaus van de bouwhis- land «n Nederland, uit de meest L'tn dan" wü li het ook doo^- In #Pr11 is met haar a torlci. alsof er werk was gedaan uiteenlopende kerkgenootschappen. 1 bijeenkomsten begonnen. SISHI waarmee ze alleen maar hun d« Rottardammera van de »n Nederland. Duitsland en Zwlt- Het ls ln dit land traditie dat de brood moesten verdienen. Het Youth for Christ-groep hebben Na deie bijeenkomst U se gaan seriand. waar men haar vroeg te hele familie een beslissing neemt leek alsof ze gewone bouwvakar- Bep van Epen geadopteerd als nraten met de sendellnr die on bomen, heeft ze met lichtbeelden en wanneer iemand christen beider» waren geweest, die een „hun" zendelinge. „Dat is toch serie hulzen hadden afgebouwd en zo'n heerlijk stel enthousiastelin- waren vertrokken naar een gen", verzucht ze. Vlak voor ik «kw weg^ing^ ^kwamen ze me nog d..r u •UM Kee« christenkerk wordt ge- geloofszending, dat nodig is. Het is moeilijk om in Japan te - werken. Niet omdat de regering Na haar terugkeer In Nederland tegenwerkt, die staat integendeel seft ze van_alles gedaan op ker- zeer DOsitief tegenover de zen- ar haar g.worten i2* 8eMpS? "^1. Ook d. vtrsch.lloada Ik het opeens ervaren, a.'JL,?"-?; dlnssgenootsrheppen werken geadopteerd ^als praten met de sendellng die op de bijeenkomst Hij werkte bij de sending waar- erpleglng in. tar afschelds- Overal ding bijzonder moeilijk maken. verteld over het werk dat heer worat, bestaat er daarom eeaproaen. wachtle Ze heeft aesnroken voor gtote kans dat hiJ door de (ami. lie wordt uitgestoten. Het is tradi- gulden brengen, uit, want ik bad juls dat mijn drie pakkisten weest sommigen enige tijd kor- ter. en ope-ns waren ze verdwe nen. Het publiek ontging hun ver- ten. Toen heb'lk gebeden, want trek de wereld legde Juist een ik had het geld er echt niet voor. krans aan de voeten van een Rus- De volgende ochtend kwam «Ische ruimteheld. Het vreemde aan deze kerkbou wers was, dat zij geen bouwvsk- wachtte. Ze heeft gesproken kerken en kringen en op deze nier „ik heb er zelf nooit w. gevraagd" heeft ze de vierdui- ulden voor haar overtocht :aar gekragen «n da drie- kwam Juist uit Japan. „Daar wil ®end ik ook heen", heeft sa gesegd. bij elka dan 250 gulden zouden ïcos- ..Maak eerst Je opleiding af", waa het antwoord en dat heeft ze toen gedaan. Na haar verpleeg- er in', stersopleiding la se naar de Zwlt- met 'dri'e Teïi'sachtij heb lk ge- serse bijbelschool „Beatenberg" potten.^ pannen, gegaan, waar se een grondige vooHom tie dat een meisje trouwt; het is een grote schande ongetrouwd te zijn. Als een christen-meisje geen christen als man kan krijgen. Vandaag is Bep al te gauw terugvalt in vijf jaar naar Japan vertrokken, haar vroegere levenswijze. Er zijn ren; alles voor opdracht Zli heb- Avonds kwam vijf Ml Ze gaat maken het de zending i Het valt je so maar toe.... ontmoeting met de opzichter niets wist van wat zich in de volkswijk had afgespeeld ten portale van de weduwe Slaker, en dat Sarie met haar aanhang evenmin iets wist, van wat op 't kantoor van de hoofdpersoon in dit huizenprobleem t ik zat net opgetogen aan Therma te vertellen hoe mooi alles in kannen en kruiken was gekomen, of opnieuw schreden Sarie en haar moeder binnen. En daarmee ontstond een ver ward spreekkoor, want we gingen allemaal tegelijk aan ons nieuws beginnen. „Het is in orde, hoor!" zei ik jubelend. „Het is helemaal in de soep!" zong de andere parlij. „De opzichter heeft opdracht om alles in orde te maken!" juichte ik door, zonder precies op hun jobstijding te letten. „We hebben de opzichter z'n vuile gezicht opengelegd!" be kende de tegenstem. „Je kunt er meteen Intrekken als die Thomassens eruit zijn!" galmde ik door. „Hij vermoordt ons liever dan dat ie ons erinlaat!" la menteerde de moeder. Maar Sarie begon opmerkzaam te wor den op mijn woorden, zoals trouwens een zo gekoesterde vrij willigster in het clubwerk ten aanzien van haar wijkpredlkant betaamt, en zei: „Watte?" met ogen als theeschoteltjes, vol hoop tegen alle hoop in. Waarop de moeder ook iets van de kortsluiting bemerkte en bijviel: „Wa-seg-u-nou?", en waar op ik uiteindelijk ook tot enige nadere ordening van het ge sprek trachtte over te gaan en informeerde: „Waar hebben we het eigenlijk allemaal over?" En dat is voor een geschoold maatschappelijk werkster de kans van haar leven om ge sprekstechniek te beoefenen en dus zei Therma dat we naar haar mening 'n beetje langs mekaar heenspraken en dat het misschien beter was als Sarie en haar moeder eerst eens pre cies vertelden wat er aao de hand was. TT ET VERHAAL kwam onmiddellijk en het duurde lang. want -fJ als twee Blikstaarten goed op dreef komen, worden ze ly risch als nachtegalen. Het was het u reeds bekende verhaal over aanbellende en al te opdringerige opzichters, die ten overstaan van vele getuigen 'n bijzondere schoonheidsbehan deling ondergaan waar ze helaas niet mooier van worden. Het was 'n relaas waarbij moeder en dochter elkaar ln beurtzan gen afwisselden, zo fris, zo kernachtig, zo levend, dat het me nog altijd spijt dat ik 't niet op de bandrecorder heb vastge legd, want geloof me, elke omroep zou er schatten voor neer tellen om dat te mogen uitzenden. Wat is ons Nederlands toch sappig, dacht ik bewonderend, wat kun je er véél mee zeg- gen! Maar toen ik de ontknoping gehoord had, barstte ik uit in een luide schaterlach, waarmee Therma verstandelijk-ge- remd en waarmee Sarie die de zaak door begon te krijgen snikkend van emotie en tenslotte haar moeder wat ver ward en verbaasd instemden. „Nou snap ik waarom die man er zo vreemd uitzag!" kon ik eindelijk opmerken. Iets wat Sarie's moeder deed zeg gen: „Ken-u-m-dan?" waardoor Sarie zelf gelegenheid kreeg om haar moeder van zijpaden af te trekken en haar zacht te vermanen mij vooral nu niet in de rede te vallen. Wel, ik kreeg de gelegenheid om mijn rede af te steken. Ik ging me niet aan details te buiten: Therma's verontruste blikken tij dens m'n lachbui hadden me al doen verstaan, dat er zelfs voor verheugde wijkpredikanten grenzen zijn. Ik zei alleen maar hoezeer alles ondanks alles 'in orde was gekomen. ..Nou. dan wor-u-wel-bedankt!" zei Saric's moeder aan het slot. En Sarie zelf zei peinzend: „Wat 'n toeval, hè?" waarmee ze aantoonde dat ze de zaak iets beter en op een iets hoger plan bekeek. Het maakte me weer helemaal dominee. „Ja", zei ik, „Toe val. Het valt je zo maar toe. hè? Je krijgt het helemaal toe- Seworpen, terwijl Je zelf eigenlijk alles verkeerd deed. Onthoud at maar goed: dat is nu 't evangelie, weet Je. De dingen vallen ons toe En daar had ik toen graag nog een uur over doorgepraat, maar 't gehoor scheen dat toch te veel van 't goede te vindenl WIJKPREDIKANT j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 16